HR-GOSPODARSTVO-BILTENI-Makrogospodarstvo +TURISTIČKI BILTEN, BROJ 262 ++TURISTIČKI BILTEN+11. - 18. prosinca 1998.+SADRŽAJ:+? LUKA NAUTIČKOG TURIZMA KORNATI DOBILA KONCESIJU 2+? PREDSTAVLJENA STRATEGIJA PROMETNOG RAZVITKA RH 2+?
USKORO SPORAZUM O HRVATSKOJ I SLOVENSKOJ TURISTIČKOJ SURADNJI 2+? ISTRA U 1999. BEZ PORASTA TURISTIČKOG PROMETA 3+? HOTEL LAPAD OVE GODINE OČEKUJE GUBITAK OD 5,5 MILIJUNA KUNA 3+? PRIVATIZACIJA PUTNIČKE AGENCIJE ATLAS IDUĆE GODINE 3+? I IDUĆE TURISTIČKE SEZONE MANJE BRITANACA 4+? KOTACIJE DIONICA TURISTIČKIH TVRTKI 4+? TIJEKOM LISTOPADA U HRVATSKOJ BORAVILO 182.897 TURISTA 5+? U DESET MJESECI 5,2 MILIJUNA TURISTA 5+? ZA BLAGDANE U U PRIMORSKO-GORANSKOJ ŽUPANIJI OTPRILIKE 11.000 +GOSTIJU 5+? OKRUGLI STOL "HRVATSKA OZNAKA KVALITETE TURISTIČKIH USLUGA" 5+? MATKA U HELSINKIU 6+? MITT U MOSKVI 6+? TOURSIB U SIBIRU 6+? NOVOSTI IZ HOTELSKIH TVRTKI 6+? VICTORIA SVE ZANIMLJIVIJA TURISTIMA 7
TURISTIČKI BILTEN
11. - 18. prosinca 1998.
SADRŽAJ:
? LUKA NAUTIČKOG TURIZMA KORNATI DOBILA KONCESIJU 2
? PREDSTAVLJENA STRATEGIJA PROMETNOG RAZVITKA RH 2
? USKORO SPORAZUM O HRVATSKOJ I SLOVENSKOJ TURISTIČKOJ SURADNJI 2
? ISTRA U 1999. BEZ PORASTA TURISTIČKOG PROMETA 3
? HOTEL LAPAD OVE GODINE OČEKUJE GUBITAK OD 5,5 MILIJUNA KUNA 3
? PRIVATIZACIJA PUTNIČKE AGENCIJE ATLAS IDUĆE GODINE 3
? I IDUĆE TURISTIČKE SEZONE MANJE BRITANACA 4
? KOTACIJE DIONICA TURISTIČKIH TVRTKI 4
? TIJEKOM LISTOPADA U HRVATSKOJ BORAVILO 182.897 TURISTA 5
? U DESET MJESECI 5,2 MILIJUNA TURISTA 5
? ZA BLAGDANE U U PRIMORSKO-GORANSKOJ ŽUPANIJI OTPRILIKE 11.000
GOSTIJU 5
? OKRUGLI STOL "HRVATSKA OZNAKA KVALITETE TURISTIČKIH USLUGA" 5
? MATKA U HELSINKIU 6
? MITT U MOSKVI 6
? TOURSIB U SIBIRU 6
? NOVOSTI IZ HOTELSKIH TVRTKI 6
? VICTORIA SVE ZANIMLJIVIJA TURISTIMA 7
? DUBAI POVEĆAVA HOTELSKE KAPACITETE 7
? BRITISH AIRWAYS PROŠIRUJE PLAN LETENJA U GATWICKA 8
? CHINA AIRLINES - BUDUĆNOST U EUROPI 8
? POD POVEĆALOM: RIO 8
1. AKTIVNOSTI VLADE, HRV. DRŽAVNOG SABORA I TURISTIČKIH
INSTITUCIJA
LUKA NAUTIČKOG TURIZMA KORNATI DOBILA KONCESIJU
Luka nautičkog turizma Kornati u Biogradu na moru, kapaciteta više
od 200 vezova, dobila je prošloga tjedna od hrvatske Vlade
koncesiju za korištenje pomorskog dobra u svrhu gospodarskog
korištenja luke posebne namjene. Tu će marinu u razdoblju od 32
godine koristiti biogradska tvrtka Ilirija d.d..
Utvrđena je i naknada za koncesiju, koja se sastoji od stalnog i
promjenjivog dijela. Stalni dio plaća se prema četvornom metru
područja u iznosu od 0,70 kuna za četvorni metar kopnenog i morskog
dijela zauzetog pomorskog dobra, a promjenjivi prema prihodima
luke posebne namjene u iznosu od dva ukupnog godišnjeg prihoda od
obavljanja djelatnosti na lučkom području.
PREDSTAVLJENA STRATEGIJA PROMETNOG RAZVITKA RH
Uz rast bruto domaćeg proizvoda (BDP) od šest posto na godinu i
stopu izdvajanja u prometni sustav od pet posto BDP-a, Hrvatska će
do 2010. godine moći investirati u njegovu izgradnju i održavanje
19,02 milijarde američkih dolara. Uz takve ograničene resurse,
jedina alternativa je u koncesijama, direktnim inozemnim
ulaganjima, te kreditnim linijama Svjetske banke i Europske banke
za obnovu i razvitak, čime bi se razvitak prometnog sustava mogao
ubrzati za sedam do deset puta, rekao je ministar pomorstva,
prometa i veza mr. Željko Lužavec na ovotjednom predstavljanju
prijedloga Strategije prometnog razvitka RH.
Od ukupno predviđenih državnih ulaganja, 40 posto se planira
izdvojiti u ceste, 25 posto u željeznice, 20 posto u pomorski
promet, deset posto u transportni, a pet posto u zračni promet.
Projekcijom ulaganja u cestovni promet do 2005. bilo bi izgrađeno
približno 400 kilometara novih cesta, 2013. godine 557 kilometara i
2021. samo 762 kilometra novih cesta. Od ukupnih ulaganja, 40 posto
bit će uloženo na održavanje, 45 posto na izgradnju autocesta,
poluautocesta i brzih cesta, a 15 posto za državne, županijske i
lokalne ceste.
Raspoloživim sredstvima iz državnog proračuna može se godišnje
graditi tek deset do 15 kilometara novih cesta pa bi nam za
dosezanje zadovoljavajućeg razvoja trebalo sljedećih 80 godina.
Lužavec je najavio i završetak autoceste Zagreb-Rijeka u oba pravca
do ljeta 2001.
U razvoj željezničkog prometa do 2010. planira se uložiti 4,97
milijardi dolara, u pomorski promet 2,79 milijardi USD, u riječni
promet 1,19 milijardi USD, 995 milijuna USD u razvitak zračnog
prometa, a u transportne tehnologije i terminale 1,99 milijardi
USD.
Lužavec je naglasio da je prometno povezivanje Hrvatske sudbinsko
jer je neophodan dio njezine integracije u Europu te ključno
pitanje gospodarskog razvitka.
Strategija odgovara na tri ključna pitanja: koji će udio društvenog
proizvoda Hrvatska ulagati u prometne sustave u idućih deset i 20
godina, koliko unutar toga za svaku granu i koji su prioriteti
daljnjeg razvoja, te otvara Hrvatsku međunarodnim ulaganjima.
O previsokim cestarinama, zbog kojih, primjerice, umjesto
autoceste Varaždin-Goričan vozači koriste paralelne putove,
Lužavec je objasnio da je u pripremi ujednačavanje cestarina pa će
na toj cesti odnos između osobnih automobila i teških vozila biti od
početka iduće godine jedan naprama tri, a ne kao do sada jedan
naprama 7,5.
Prijedlog Strategije upućen je nakon šest mjeseci "internog
usaglašavanja" u saborsku proceduru i očekuje se da će se o njemu
raspravljati na siječanjskom zasjedanju Hrvatskog državnog
Sabora.
USKORO SPORAZUM O HRVATSKOJ I SLOVENSKOJ TURISTIČKOJ SURADNJI
Početkom 1999. potpisat će se sporazum o hrvatskoj i slovenskoj
turističkoj suradnji te zajedničkim nastupima na pojedinim
inozemnim turističkim sajmovima. Sporazum će se uklopiti u nedavno
objavljenu Koncepciju dugoročnog razvitka hrvatskog turizma,
rekao je hrvatski ministar turizma Sergej Morsan nakon nedavnog
neformalnog razgovora sa slovenskim ministrom turizma Jankom
Razgoršekom, održanog tijekom predstavljanja slovenske
turističke ponude u zagrebačkom hotelu Intercontinental.
Potpisivanjem toga sporazuma stvorit će se uvjeti za razmjenu
iskustava između Hrvatske i Slovenije, uz međusobnu pomoć i
suradnju na turističkom planu, istaknuli su predstavnici
slovenskog Centra za promociju.
U prvih deset ovogodišnjih mjeseci tu je zemlju posjetilo 68.265
hrvatskih turista, jedan posto više nego lani. Oni su ostvarili
182.832 noćenja, jedan posto manje, rekao je direktor Centra za
promociju Franci Križan. Hrvatski su turisti po broju posjeta na
četvrtom mjestu u Sloveniji, iza Nijemaca, Talijana i
Austrijanaca.
Za iduću godinu, Slovenci se nadaju kako će se povećati broj gostiju
iz Hrvatske, posebice za trajanja skijaške sezone, čemu će, nadaju
se, pridonijeti i dobra promocija slovenske turističke ponude i
skorašnje otvaranje slovenskog turističkog ureda u Hrvatskoj.
Križan je istaknuo da najviše turističkog prometa u Sloveniji
ostvare turisti iz zapadne Europe, čiji je posjet u 1997. godini u
usporedbi s godinom ranije povećan za 21 posto. Tri četvrtine
inozemnog turističkog prometa ostvare turisti iz šest zemalja -
Italije, Njemačke, Austrije, Hrvatske, Nizozemske i Velike
Britanije.
Ove je godine u podizanje kvalitete slovenske zimske ponude uloženo
četiri milijarde tolara, što je približno 156 milijuna kuna. Od
toga je 550 milijuna tolara, tj. 22 milijuna kuna, dala slovenska
država u obliku nepovratnih sredstava.
U Kranjskoj gori, Krvavcu, Bovcu te na Starem vrhu ove su godine
dograđeni sustavi za osnježavanje umjetnim snijegom, dok će se u
idućoj godini na Rogli zastarjela dvosjedežnica zamijeniti
četverosjedežnicom.
ISTRA U 1999. BEZ PORASTA TURISTIČKOG PROMETA
Više od 1,8 milijuna turista koji su u ovoj godini posjetili
istarska ljetovališta i ostvarili 12,67 milijuna noćenja, tek 0,93
posto više u usporedbi s prošlom godinom, turistički je promet koji
ne zadovoljava tamošnje turističke djelatnike.
Financijski pokazatelji ovogodišnje turističke sezone još su
lošiji. Po podacima Županijske gospodarske komore u Puli,
turističko gospodarstvo te regije u ovoj će godini ostvariti ukupan
prihod od približno 1,5 milijardi kuna, ali i gubitak od otprilike
30 milijuna kuna.
Kao glavni razlog podbačaja turističkog prometa u Istri navodi se
znatno manji posjet čeških gostiju, ove ih je godine bilo čak 22
posto manje nego lani, ali i turista iz drugih istočnoeuropskih
zemalja. Slabim financijskim pokazateljima poslovanja u najvećoj
su mjeri pridonijeli, smatra predsjednik Turističke zajednice (TZ)
Istarske županije Branko Curić, porez na dodanu vrijednost (PDV) i
nerealni tečaj kune.
U TZ Istarske županije očekuju da će turistički promet u toj regiji
u sljedećoj godini ostati na razini iz ove godine, a takvo
predviđanje temelje na ocjenama iz istarskih turističkih tvrtki,
turističkih zajednica gradova i općina te reakcija s europskog
turističkog tržišta.
2. DOMAĆE TURISTIČKE AKTIVNOSTI
HOTEL LAPAD OVE GODINE OČEKUJE GUBITAK OD 5,5 MILIJUNA KUNA
Dubrovačka turistička tvrtka Hotel Lapad d.d. u ovoj će godini
imati 6,3 milijuna kuna prihoda i gubitak od 5,5 milijuna kuna.
Hotel je i lani ostvario gubitak i to u visini od 6,8 milijuna kuna,
a za iduću godinu njegovo poslovodstvo procjenjuje da će također
zabilježiti gubitak od otprilike 4,5 milijuna kuna.
Ove su godine u tom hotelu zamijenjena samo dotrajala osnovna
sredstva, a niti u 1999. se ne predviđa njegova obnova zbog,
nedostatka financijskih sredstava.
Temeljni kapital Hotela Lapad iznosi 23,5 milijuna kuna i
podijeljen je na 78.330 dionica. U strukturi dionica Dubrovačka
banka d.d. posjeduje 47,90 posto, Hrvatski fond za privatizaciju
36,76 posto, mali dioničari 9,25 posto, a ostatak Republički fond
za mirovinsko i invalidsko osiguranje radnika.
Nedavno je Dubrovačka banka d.d. ponudila na prodaju dionice i
poslovne udjele iz svog portfelja i portfelja Hotela Dubrovnik, a
među njima Hotela Lapad.
Prema riječima direktora te turističke tvrtke Zdenka Lučića, u ovoj
je godini u hotelskim objektima tvrtke zabilježeno 42.683 noćenja
ili 26,8 posto više nego lani. Za iduću godinu predviđa da će se
ostvariti 50.000 noćenja, tj. 17,2 posto više nego ove godine i 23
posto veći prihodi.
PRIVATIZACIJA PUTNIČKE AGENCIJE ATLAS IDUĆE GODINE
Poslovodstvo dubrovačke putničke agencije Atlas d.d. u idućoj
godini očekuje konačnu privatizaciju te tvrtke, rekla je
direktorica te agencije Pave Župan Rusković na današnjem susretu s
hrvatskim turističkim novinarima.
Trenutačni većinski vlasnik Atlasa d.d je Privredna banka Zagreb s
55 posto udjela, Dubrovačka banka ima 11 posto, a ostatak je udjela
u vlasništvu malih dioničara.
Poslovodstvo te putničke agencije procjenjuje da će se konačna
privatizacija Atlasa izvršiti tijekom 1999., pri čemu će 50 posto
vlasničkog udjela steći inozemni partner, a drugu polovinu
djelatnici agencije. Najvjerojatniji inozemni suvlasnik Atlasa,
prema riječima direktorice Župan Rusković, postat će najveći
svjetski turoperator - njemački TUI.
Posredstvom Atlasa tijekom ove godine u Hrvatsku je dovedeno 18
posto gostiju više nego lani, odnosno otprilike 274.000, ali u
potpunosti nije ispunjen plan prema kojemu je trebalo boraviti
300.000 inozemnih turista. Prema podacima poslovodstva te
agencije, ove je godine u Hrvatsku došlo 45 posto manje čeških
turista, podbacila su i tržišta Velike Britanije i Belgije, a od
inozemnog turističkog prometa očekuju ukupno 33 milijuna DEM
prihoda do kraja godine.
Za iduću je godinu Atlas zakupio 40.000 kreveta po alotmanskim
ugovorima, što je 20 posto više nego ove godine. Najveće se
povećanje dolazaka inozemnih gostiju očekuje s tradicionalnih
tržišta - njemačkog, britanskog, talijanskog i francuskog. Uz njih
planira se i dolazak 200-tinjak skupina japanskih turista, te
gostiju iz Južne Amerike.
Tijekom ove godine Atlas je organizirao 204 izleta na području od
Umaga do Cavtata, a prema ocjeni anektiranih izletnika, najboljim
je ocijenjen izlet iz Makarske na slapove Krke.
I IDUĆE TURISTIČKE SEZONE MANJE BRITANACA
Iako je britansko jedno od najznačajnijih emitivnih tržišta za
Hrvatsku, u idućoj će se godini nastaviti trend smanjenja dolazaka
turista iz te zemlje. Jedan od najvećih tamošnjih turoperatora
Thomson uvrstio je hrvatsku turističku ponudu u brošuru "Thomson
Travel" za 1999. godinu na samo pet stranica, znatno manje nego za
ovu godinu, a i turoperatori Cosmos i Holiday Options također su u
skromnoj mjeri uključili Hrvatsku kao turističku destinaciju u
svoje programe.
Britansko je tržište 1990. godine u Hrvatskoj bilo četvrto emitivno
tržište po važnosti, odmah iza Njemačke, Austrije i Italije. U
nekoliko posljednjih godina, kao ni za iduću, niti jedan britanski
turoperator nije uvrstio Hrvatsku kao glavnu turističku
destinaciju u svoje programe.
U 1989. godini britanski su turisti u ukupnim inozemnim noćenjima u
Hrvatskoj sudjelovali s 8,1 posto, a u prvih osam ovogodišnjih
mjeseci s 1,7 posto.
Povratak britanskih turista u Hrvatsku, prema mišljenju profesora
Renate i Johna Foxa s opatijskog Hotelijerskog fakulteta, trebao bi
se provoditi putem tržišnih "niša", a trajni je zadatak stvaranje
"turizma kao kulturnog proizvoda". Time se naglašava turistički
"pogled" na ponudu kao vrstu robe konkurentnu nekoj drugoj, koja bi
se mogla ponuditi određenom segmentu britanske populacije.
Bit kreiranja novog proizvoda je stvaranje emocionalne veze između
proizvoda i potrošača, a ono što stvara emocionalnu vrijednost
destinacije je atmosfera mjesta, hotel ili ljubaznost lokalnog
stanovništva.
Želi li Hrvatska vratiti britanske turiste, smatraju u Thomsonu,
mora "održati konkurentnost cijena, ponuditi bogat spektar
smještaja, pobrinuti se da se svi hoteli pridržavaju protupožarnih
i sigurnosnih standarda te poraditi na poboljšanju mišljenja u
Velikoj Britaniji o Hrvatskoj kao turističkoj destinaciji".
Thomsonovi podaci ukazuju na činjenicu da u Hrvatsku iz Velike
Britanije u organiziranom obliku najviše dolaze parovi s djecom
ispod 16 godina starosti. Individualno dolaze uglavnom osobe
srednje životne dobi. Vrlo su važni i turisti tzv. treće dobi, koji
u Hrvatsku dolaze u razdoblju pred i posezone u organizaciji
turoperatora Saga Holidays te poslovni ljudi.
U posljednje vrijeme u Velikoj Britaniji najutjecajnija skupina s
toga tržišta su nautičari. Oni imaju naviku putovanja i snažnu
kupovnu moć. Tijekom 80-tih godina Britanci su počeli razvijati
tzv. "flotilla holiday". Tada je više od 200 plovila bilo
ukotvljeno duž hrvatske obale, s otprilike pet flotila i 80.000
putnika. Danas se većina te klijentele nalazi u sredozemnim
zemljama, Karibima i Aziji.
Kako ponovno potaknuti britanske nautičare da se vrate u hrvatske
marine? Stručnjaci drže da ponajprije treba izraditi studiju, na
temelju koje bi se stvorili uvjeti za razvitak marina i ukupne
turističke ponude.
3.KOTACIJE DIONICA TURISTIČKIH TVRTKI
ZAGREBAČKA BURZA, 08. - 11. prosinca 1998.
Br. Dionice Zaključna cijena (kn) Tjedna promjena Promet (kn)
Tjedna promjena
1. Plava laguna 269 -0,38% 143.494 322,97%
2. Istraturist 23 -8,00%- 21.160 922,97%
3. Riviera Holding 38 -5,00% 3.800 143,59%
VARAŽDINSKO TRŽIŠTE VRIJEDNOSNICA, 07. - 11. prosinca 1998.
Br. Dionice Zaključna cijena (kn) Tjedna promjena Promet (kn)
Tjedna promjena
1. Istraturist 23 - 5.590 -
2. Plava laguna 280 16,67% 4.480 -98,02% +
3. Riviera Holding 35 - 2.100 -
4. Sunčani Hvar 16 -20,00% 320 -91,80%
4. STATISTIKA
TIJEKOM LISTOPADA U HRVATSKOJ BORAVILO 182.897 TURISTA
Tijekom listopada ove godine u Hrvatskoj je boravilo 182.897
turista, odnosno dva posto više nego u istom mjesecu lani. Prema
podacima Državnog zavoda za statistiku, stranaca je bilo 98.511 ili
šest posto više.
U tom je mjesecu zabilježeno 563.940 noćenja, tj. pet posto više.
Inozemni su turisti ostvarili 373.321 noćenje ili 14 posto više
nego u listopadu 1997. godine.
U ovogodišnjem je listopadu najviše bilo Nijemaca - 24.030, sedam
posto više, dok je Talijana je bilo 15.187 ili osam posto manje, a
Austrijanaca 13.002 tj. četiri posto manje.
I najviše su noćenja ostvarili Nijemci - 133.104, 22 posto više.
Slijede Austrijanci, koji su zabilježili 46.818 noćenja ili jedan
posto manje te britanski gosti, 43.773 ili 40 posto više nego u
lanjskom listopadu.
U DESET MJESECI 5,2 MILIJUNA TURISTA
U Hrvatskoj je u prvih deset ovogodišnjih mjeseci boravilo 5,24
milijuna turista, tj. pet posto više nego u istom lanjskom
razdoblju. Po podacima Državnog zavoda za statistiku, stranaca je
bilo četiri milijuna ili sedam posto više.
Tijekom spomenutog razdoblja zabilježeno je 30,8 milijuna noćenja,
odnosno tri posto više. Inozemni su turisti ostvarili 25,8 milijuna
noćenja, pet posto više nego u prvih deset mjeseci 1997. godine.
U Hrvatskoj je boravilo najviše Talijana, i to 732.352 ili deset
posto više. Potom slijede Nijemci, njih 709.542, 13 posto više te
Slovenci - 631.983 ili 11 posto više nego lani.
Najviše su noćenja ostvarili Nijemci - 5,9 milijuna, deset posto
više. Slovenci su zabilježili četiri milijuna noćenja ili osam
posto više, a Talijani 3,6 milijuna, odnosno 11 posto više nego
lani.
ZA BLAGDANE U U PRIMORSKO-GORANSKOJ ŽUPANIJI OTPRILIKE 11.000
GOSTIJU
Temeljem provedene ankete, na području Primorsko-goranske
županije božićne i novogodišnje blagdane provest će približno
11.000, uglavnom inozemnih, gostiju, među kojima će najviše biti
Talijana, Austrijanaca i Nijemaca, doznaje se u Županijskoj
turističkoj zajednici.
Najviše turista tradicionalno će boraviti na Opatijskoj rivijeri
(4550), a zatim na Krku (1780), Crikveničko-vinodolskoj rivijeri
(otprilike 2000), cresko-lošinjskom otočju (1370), na Rabu ih se
očekuje približno 1.000, a otprilike 330 domaćih gostiju boravit će
u Gorskom kotaru.
Na području Primorsko-goranske županije za božićne i novogodišnje
blagdane bit će otvoreno 48 hotela i 14 drugih turističko-
ugostiteljskih objekata.
5. DOMAĆI I MEĐUNARODNI SAJMOVI, IZLOŽBE I SEMINARI
OKRUGLI STOL "HRVATSKA OZNAKA KVALITETE TURISTIČKIH USLUGA"
Okruglim stolom na temu "Hrvatska oznaka kvalitete turističkih
usluga" u organizaciji Hrvatske gospodarske komore (HGK) u
četvrtak popodne završili su jubilarni 30. poslovni susreti
"Proizvođači hotelijerstvu '99" (PIHU). Susreti su se od 8. do 10.
prosinca održavali u Puli u organizaciji Hrvatske udruge
hotelijera i restoratera (HUH), a pod pokroviteljstvom
Ministarstva turizma.
Direktor sektora za turizam i ugostiteljstvo pri HGK Adalbert
Humski, među ostalim je, naznačio potrebu izradbe jedinstvenog
znakovlja, koji bi dobivali turistički objekti za kvalitetnu
turističku uslugu. On je usporedio taj budući model s već
prepoznatljivim znakovima, koji se od prošle godine stavljaju na
hrvatske proizvode - "Hrvatski" i "Hrvatska kvaliteta", a
verificirani su na madridskoj konferenciji i prihvaćeni u 48 država
u svijetu.
HGK je za taj projekt izdvojila otprilike 350.000 kuna, naglasio je
Humski, dodajući da će do njegove potpune realizacije doći za
godinu do dvije, pod uvjetom potpune suradnje svih hrvatskih
turističkih subjekata, koji bi svojim idejama trebali definirati
projekt.
Prema istraživanjima tržišta, istaknuo je Humski, proizvodi koji
na sebi nose jedan od znakova hrvatske kvalitete, postižu i do 20
posto bolju prodaju.
MATKA U HELSINKIU
Od 14. do 17. siječnja iduće godine u sajmenom centru u Helsinkiu
održat će se turistički sajam Matka i to veći nego do sada.
Prvi dan u cijelosti i prijepodne drugog dana rezervirani su
isključivo za stručne posjetitelje, dok se za javnost sajam otvara
drugi dan popodne.
MITT U MOSKVI
Šesti međunaradni moskovski sajam putovanja i turizma (MITT)
održat će se od 24. do 27. ožujka 1999. godine u ZAO-izložbenom
centru.
Tijekom sajma održavat će se razni Incoming i Outgoing seminari.
TOURSIB U SIBIRU
Od 23. do 26. veljače 1999. u Novosibirsku će se održati deveti
međunarodni sajam turizma, sportskih proizvoda i usluga.
Očekuje se otprilike 200 nacionalnih i 100 stranih izlagača.
6. MEĐUNARODNE TURISTIČKE AKTIVNOSTI
NOVOSTI IZ HOTELSKIH TVRTKI
Mauritius proširuje hotelsku ponudu
U studenom ove godine na Mauritiusu je otvoren novi hotel s pet
zvjezdica "Le Prince Maurice", izgrađen za samo deset mjeseci. To
je drugi hotel hotelske skupine "Des H?tels des Iles" na tom otoku
(prvi je Belle Mare Plage Resort) i ima 88 apartmana, od kojih je 12
izgrađeno iznad samog mora.
Sol Melia u Peruu
Melia Confort u Limi prvi je hotel kojeg je španjolska hotelska
skupina Sol Melia otvorila u Peruu. Radi se o hotelu s pet zvjezdica
(nekad je to bio Ritz) koji je renoviran i ima 186 soba i apartmana
kao i bogate konferencijske mogućnosti.
Swiss?tel u Limi i Quitu
Swiss?tel je preuzeo dva nova hotela grupe Oro Verde u peruanskim
gradoviam Lima i Quito. Swiss?tel Lima nalazi se u gradskoj četvrti
San Isidro i ima 224 sobe. Swiss?tel u Quitu udaljen je od zračne
luke 15 minuta vožnje i ima 240 soba i apartmana.
Hyatt Regency u Solunu
U travnju iduće godine planirano je otvaranje Regency Casinos
hotela u Solunu, udaljenom tri kilometra od zračne luke Macedonia i
od jednog od najvećih europskih casina. Kompleks će imati 152 sobe
de-luxe kategorije, od kojih 70 otpada na Regency Club.
Astoria u Prima hotelima
Prima hoteli su objavii da preuzimaju Astoria hotele u Sankt
Petersburgu. Hotel ima 242 sobe, uključivši i 55 apartmana, šest
prostora za različite priredbe, dva restorana s koktel barom te
međunarodnom i ruskom kuhinjom.
Peninsula u New Yorku
Nakon deset mjeseci, 1. studenog ponovno je na 5. aveniji u New
Yorku otvoren potpuno preuređen luksuzni hotel s pet zvjezdica. Ima
242 sobe, uključujući i apartmane, restorane i konferencijske
prostore.
Sandals - najbolja hotelska skupina na Karibima
Četvrti put zaredom čitatelji TTG-a i American Expressa su za
najbolju hotelsku skupinu na karibima proglasili Sandals Resorts.
Hiltonov novi hotel u Lyonu
Hilton Intenational upravljat će, u sklopu projekta Cit?
Internationale, od travnja 1999. godine novim hotelom u Lyonu.
Vlasnik hotela je francuska skupina Partouche. Novi Hilton Lyon ima
203 sobe.
Otvoren Hilton Frankfurt
U srcu metropole na Maini otvoren je Hilton Frankfurt. Na 12 katova
raspoređene su 342 sobe, a novost na njemačkom tržištu predstavlja
hotelski parking servis, kojeg provode hotelski namještenici, a
namijenjen je gostima i posjetiteljima.
Radisson s dva hotela na Islandu
Nedavno je Radisson SAS Hotels potpisao menadžmentski ugovor za dva
hotela na Islandu. Tako će hoteli Saga i Island u siječnju 1999.
godine promijeniti imena u Radisson SAS Saga Hotel Reykjavik (216
soba) i Radisson SAS Island Hotel Reykjavik (119 soba).
Marriott ekspandira Moskvom
Hotelska kupina Marriott bogatija je za još dva hotela u Moskvi.
Moskau Marriott Royal Hotel (232 sobe) i Moskau Marriott Tversakya
Hotel (198 soba) nalaze se u centru trgovačke metropole i novog
kulturnog centra.
Sjeverna Kina: Swiss?tel Dalian
U sjevernokineskom gradu Dalianu, koji je važan lučki grad, otvoren
je novi luksuzni Swiss?tel. 327 soba, četiri kata s predsejdničkim
suitama, 108 apartmana i bogata trgovačka ponuda samo su dio ukupne
ponude.
VICTORIA SVE ZANIMLJIVIJA TURISTIMA
Sa svojih 227.660 kvadratnih kilometara Victoria je najmanja
australska savezna država - no to ne znači i najmanje značajna. U
njoj živi skoro trećina australskog stanovništva (4,4 milijuna) i
poznata je po najvećoj poljoprivrednoj i industrijskoj
proizvodnji. To sasvim sigurno pridonosi njenoj atraktivnosti te
privlači sve više turista.
Melbourne, metropola s tri milijuna stanovnika u kojoj je protekle
dvije godine održavan stručni sajam ATE (Australian Tourism
Exchange), uspješno napušta imidž "Old Lady of the South" (Stare
dame s Juga) i danas vibrira u trendu kao grad kulture s mnogo strana
i konkurira Sydneyu. Evo nekoliko detalja: Victorian Arts Centre,
smješten pored National Gallery of Victoria na rijeci Yarra, sa
svojom vrhunskom koncertnom dvoranom i ambicioznim programom uživa
međunarodnu slavu. Ili melburnški Zoo - najstariji zoološki park u
Australiji ima 350 životinjskih vrsta.
Svaki posjetitelj koji prvi put dođe u Melbourne jednostavno "mora"
doživjeti pogled u okolicu s 250 metara visokog Rialto Towers
Obsertavion Desk, a preporučuje se i ručak i vožnja povijesnim
Colonial Tramcar-restoranom. Suvišno je i spominjati da je
Melbourne važan i za Event-tržište te kao sportsko odredište. Tenis
Open i Formula 1 (7. ožujka 1999.) jamče naslovne stranice u svim
svjetskim novinama. U Melbournu su 1956. godine održane olimpijske
igre, prve na australskom tlu, a njegovi žitelji s ponosom govore da
će se 13. 9. 2000. godine tu igrati izlučne nogometne utakmice za
sydneysku Olimpijadu 2000.
Jedno od najpoznatijih izletišta u bližoj okolici Melbourna,
udaljeno oko sat vremena vožnje, je dolina Yarra Valley u kojoj se
nalazi jedna od najpoznatijih vinogradarskih regija s kvalitetnim
vinima, gurmanskim restoranima i ugodnim konačištima. Obiteljima
će vrlo zanimljiva biti Puffing Billy Railway, koja vozi između
Emerald Lake Parka i Gembrooka.
Slika neće biti potpuna ako se Melbourne ne iskoristi i kao centar
iz kojeg se posjećuju ostale atrakcije Victorie. Vožnja rijekom
Murray, grad kopača zlata Sovereign Hill, divlja Zapadna obala s
dvanaest apostola ili Ninety Mile plaža samo su neki prijedlozi.
Tijekom (australske) zime Melbourne je izlazna točka za ljubitelje
skijanja i snowboarda, koji za tri do četiri sata stižu u zimske
centre kao što su Mount Buffalo, Mount Buller, Mount Hotman ili Fals
Creek.
DUBAI POVEĆAVA HOTELSKE KAPACITETE
Iako je Dubai u međuvremenu postao odredište zanimljivo tijekom
cijele godine, još uvijek apsolutna većina stranih turista ovdje
dolazi u vrijeme europske zime. U prvih šest mjeseci 1998. ovu je
metropolu Ujedinjenih Arapskih Emirata posjetilo više od milijun
gostiju, što odgovara porastu od 15 posto. Zbog stalnog porasta
broja turista, hotelijeri u Dubaiu planiraju proširenje
kapaciteta.
U skorijoj budućnosti izgradit će se dodatni hoteli s četiri i pet
zvjezdica kao i resorti. Slijedeće (1999) godine broj soba samo u
luksuznom segmentu ponude trebao bi se povećati za 1700. Neke
prognoze govore da će do 2002. godine u Dubaiu biti više od 9000
hotelskih soba u 279 hotela.
Trenutno je u Dubaiu u izgradnji ili u završnom planiranju više od
20 hotelskih projekata. U ovom dijelu Arapskog zaljeva svoje hotele
žele svi renomirani hotelski lanci.
Danas Emirati imaju 240 hotela i resorta s 14.000 soba. One pak
imaju kapacitet 25.000 kreveta, koji su u prosjeku popunjeni 65 do
70 posto. A broj stranih gostiju raste.
Dubai je posljednjih godina, pa čak i mjeseci, doživio hotelski
boom, ponajprije duž Jumeirah Beacha.
BRITISH AIRWAYS PROŠIRUJE PLAN LETENJA U GATWICKA
Britanska zrakoplovna kompanija British Airways uvest će do sada
najgušći zimski red letenja s Gatwicka. U ponudi je deset novih
gradova, Riječ je o Cancunu, Tobagu, Denveru, Trstu, Ljubljani,
Dharanu, Abidžanu, Vilniusu, Lagosu i San Jos?u.
Pritom je povećana frekvencija letenja na postojećim linijama,
odnosno prema Ženevi, Buenos Airesu, Orlandu, Mauritiusu, Bakuu,
Antigui, San Juanu, Bruxellesu te Rigi.
Time BA ima više letova s Gatwicka nego s Heatrowa, ukupno 121
odredište u 66 zemalja. Procjenjuje se da će za deset godina Gatwick
obrađivati 12 milijuna putnika godišnje.
CHINA AIRLINES - BUDUĆNOST U EUROPI
Sve azijske zrakoplovne kompanije, pa tako i tajvanska China
Airlines (CI), osjećaju posljedice privredne krize i političke
nestabilnosti koje vladaju u nekim zemljama ove regije. Po riječima
glavnog menadžera ove kompanije za Švicarsku i Austriju, gospodina
Igancia H.H. Chena, Tajvan je ovim posljedicama ipak manje
zahvaćen. Njegov privredni i politički položaj su stabilni, a rute
na kojima se zarađuje mogle bi se povezati s drugim odredištima.
Iako se radi o relativno maloj zemlji, China Airlines ima čvrsto
domaće tržište. Financijsko stanje mnogih Tajvanaca se zadnjih
godina znatno popravilo pa se razvilo znatno Out-going tržište: tu
se prije svega radi o kratkim izletima u jeftinije zemlje regije.
Osim azijskom tržištu, velika se pozornost daje i transpacifičkom
prometu, no mogućnost daljeg širenja u regiji je ograničena. Zato
kompanija dalje mogućnosti razvoja vidi u Europi. Putovanja u
Europu su postala vrlo omiljena i broj letova prema Europi raste.
Sada China Airlines leti šest puta tjedno za Amsterdam, tri puta
tjedno za Rim, i dva puta za Z?rich, svaki put sa slijetanjem u Kuala
Lumpuru (u oba smjera). Iako popunjenost zrakoplova znatno varira,
letovi prema/iz Europe, ukupno gledano, bilježe najvišu
popunjenost. Razvoj prometa zmeđu Tajvana i Europe gospodin Chen
vidi u suradnji China Airlinesa i tour-operatora.
China Airlines je prva azijska zrakoplovna kompanija koja u svojoj
floti ima potpuno novi Boeing B737-800. 26. listopada na tajvansku
međunarodnu zračnu luku Chiang Kaisek sletio je prvi od 15
naručenih zrakoplova, a do kraja 1998. godine trebalo bi ih stići
još sedam. Preostalih sedam bit će isporučeni u slijedeće tri
godine. Tada će CI imati 53 moderna zrakoplova, a do 2003. flota bi
trebala brojati 67 zrakoplova.
7. POD POVEĆALOM: RIO
Ukratko o Riju
Rio, glavni grad brazilske provincije Rio de Janeiro - strastan,
kaotičan, sofisticiran, otvoren i gostoljubiv - smatra se jednim od
najsjajnijih južnoameričkih dragulja. "Čudesni grad", kako ga zovu
sami Brazilci, pokazuje jedinstveni spektar suprotnosti: staro
protiv novog, golemo bogatstvo prema obeshrabrujućoj
siromašnosti, urabana metropola usred planina i gustih šuma. I sve
to simbolički je obgrljeno u naručju "O Cristo Redentora", kipa
Krista Spasitelja smještenog na obližnjoj planini Corcovado.
Do najsitnijih detalja razrađene parade tjerane divljim zvukovima
sambe za vrijeme diljem svijeta poznatog Karnevala, koji se održava
sedam dana u veljači, u potpunosti mijenjaju svakodnevni izgled
Ria.
Međutim, ukoliko buka ovoga velegrada postane presnažna, bilo da je
riječ o Karnevalu ili ne, uvijek postoji jednostavan izlaz. Naime,
svakome se gostu, ali i stanovniku Ria, pruža mogućnost
poslijepodnevnog posjeta kafićima uz obalu oceana uz pijuckanje
caipirinha, brazilskog nacionalnog alkoholnog pića, te pogleda na
veličanstvenu panoramu grada i okolice.
Portugalski je službeni jezik Brazila. Iako je engleski drugi jezik
po zastupljenosti, rijetko će koji cariocas, kako se zovu
stanovnici Ria, njim vladati. Valuta je real, čiji se tečaj
trenutačno kreće na 5,1 kunu.
U Riju, na površini od 1.171 četvornih kilometara, živi više od 5,5
milijuna ljudi.
Gdje odsjesti?
Za gradski prijevoz u Riju najbolji je izbor taksi, a u ovisnosti o
tome gdje je hotel, često je zahvalano rabiti i podzemnu
željeznicu. Istodobno, vožnja u automobilu ili u autobusu za mnoge
će turiste biti vrlo neugodno iskustvo. Naime, većina cariocasa,
poglavito vozači autobusa, manevriraju vozilima kao da su na utrci.
Stoga se iznajmljivanje osobnih automobila preporuča jedino
ukoliko se planira vožnja van grada.
Najbolji i najluksuzniji hoteli u Riju smješteni su na obali
oceana. Pritom se većina nalazi u četvrtima uz plaže, koje svakome
zaustavljaju dah - Copacabana, Ipanema i Sao Conrado. U središtu
se, pak, grada nalazi mali broj hotela.
Rezervacija smještaja je obvezatna, poglavito tijekom ljeta, koje
tamo pada između prosinca i ožujka, kada je i špica turističke
sezone u Riju. Pritom je važno naglasiti kako želja za boravkom u
tome gradu tijekom Karnevala, u velikom broju slučajeva zahtjeva
rezervaciju i po nekoliko mjeseci unaprijed, što može doseći čak i
do godine dana.
Boravak u jednokrevetnoj sobi u hotelu niže kvalitete gosta će
stajati od 60 do 120 reala, u hotelu više kvalitete između 120 i 180
reala, a u luksuznim naravno i više od toga.
Što i gdje jesti?
Objedovati u Riju, događaj je koji može probuditi uspomene na
Europu zbog obilja restorana s europskim jelima.
Ukoliko, pak, gost zaželi kušati neke od brazilskih specijaliteta,
preporuča se posjet Churrascariji, brazilskim restoranima koji
nude tradicionalna brazilska jela s roštilja. Većina se jela služi
po principu rodizio, što znači da će se sve što planirate pojesti
odmah servirati na stol. Isto tako, nezaboravno će iskustvo biti
posjet restoranima koji su specijalizirani za comida baiana
kuhinju. Riječ je o začinjenim afričkim jelima, koja se inače služe
u sjevernoistočnoj brazilskoj pokrajini Bahia.
Svaki bi turist trebao imati na umu i kako mu gotovo nigdje u svijetu
neće na raspolaganju biti toliko raznovrsnog i svježeg tropskog
voća i voćnih sokova, sucoa, koje je moguće kušati na svakom
koraku.
Osvježavajuće piće caipirinha sastoji se od cachaca, čistog i jakog
likera od šećerne trske, soka od limete, šećera i zdrobljenog
leda.
Zanimljivo je napomenuti kako se nacionalno jelo feijoada, gotovo
uvijek služi srijedom i subotom. Tu je riječ o ukusnom jelu od graha
i raličitog mesa, uz što se služi kelj, komadići naranče i riža.
Objed u brazilskom restoranu niže kvalitete stajat će manje od
devet reala, dok će u kvalitetnijem restoranu biti između devet i 17
reala. Istodobno, cijene jednog obroka u visokokvalitetnom
restoranu biti od 17 do 42 reala, odnosno u luksuznim restoranima i
preko 42 reala. U spomenute iznose nisu uključeni cijene pića,
porez i napojnica.
Što vidjeti?
"Čudesni grad" nije dobio ovaj epitet bez razloga. Naime, i sami
Brazilci, ali i gotovo svi oni koji su posjetili Rio kažu kako taj
grad ima najljepšu prirodnu panoramu na svijetu.
Gotovo da nema osobe koja ne zna da je u Riju veličanstveni divovski
kip Krista Spasitelja ili, pak, "Glava šećera". U svakom slučaju
posjet tim zaštitnim znacima Rija, gotovo da spada u domenu
obaveznog.
Od posebnih se stvari toga grada, između mnogih, ističe i
Nacionalni park Tijuca, u kojem je najveća urbana šuma na svijetu.
Gdje kupovati?
Dućani u četvrti Ipanema te nekoliko trgovačkih centara glavna su
meta domaćih i inozemnih kupaca u Riju. Budući se u Brazilu nalaze
neki od najvećih rudnika dragulja na svijetu, drago kamenje i nakit
od dragog kamenja iznimne su kvalitete. U Riju svoja sjedišta imaju
i pojedine vodeće svjetske tvrtki za prodaju dragoga kamenja,
primjerice H. Stern i Amsterdam Sauer.
Ukoliko, pak, nekoga zanimaju predmeti suvremene brazilske
umjetnosti, ručno izrađeni instrumenti ili kožna roba preporuča se
posjet nedjeljnom sajmu Hippie Fair.
Ne preporuča se kupovina robe s markom poznatih proizvođača od
uličnih prodavača budući je najčešće riječ o imitacijama i može se
dogoditi da Vam pri povratku kući bude konfiscirana na carini.
Dućani su obično otvoreni od deset do 18 sati, a u četvrtima uz obalu
tijekom ljeta većina dućana radi i znatno duže.
Kamo navečer?
Noćni život Rija odraz je slobodnoga duha i neopterećenosti
životnim problemima njegovih stanovnika.
"Živa muzika" svih vrsta može se poslušati u malim klubovima, dok
avangardni plesni klubovi pružaju zabavu uz moderne svjetske
ritmove. Zbog tako raznolike ponude, "čudesni grad" u mogućnosti je
zadovoljiti sve ukuse i kada je riječ o vrsti zabave i o
raspoloživom novcu.
Uobičajeni raspored što se tiče večernjeg izlaska je večera
otprilike u 21 sat, slijedi posjet nekoj predstavi, a kraj večeri
obično se dočeka u noćnom klubu nakon ponoći. Nije neuobičajeno da
je u cijenu ulaznice u klub uključeno jedno ili dva pića.