? OD TURIZMA OVE GODINE OTPRILIKE 2,7 MILIJARDA DOLARA 2+? HOTELIJERI ZA TURIZAM TRAŽE STATUS IZVOZNE DJELATNOSTI 2+? POBOLJŠATI USLUGE NAUTIČKOGA TURIZMA 3+? GENERALTURIST OSTVARIO DESET POSTO VEĆI TURISTIČKI PROMET 3+? U DUBROVAČKO
ZRAČNOJ LUCI IDUĆE GODINE 370.000 PUTNIKA 3+? PULSKA ZRAČNA LUKA: VIŠE ZRAKOPLOVA - MANJE PUTNIKA 3+? PREDSTAVLJENO ŠESTO IZDANJE VODIČA ZAGREB EXCLUSIVE 4+? KOTACIJE DIONICA TURISTIČKIH TVRTKI 4+? PRVI ŠVICARSKI HOTEL SPECIJALIZIRAN ZA DIJABETIČARE 4+? STAGNACIJA HAVAJSKOG TURIZMA 5+? JUŽNA AFRIKA - POKRETAČ AFRIČKOG TURIZMA 5+? U LIBIJI TURIZAM UNATOČ EMBARGU 6+? BRITISH AIRWAYS U WORLD TRAVELLER KLASU ULOŽIO VIŠE OD 15 MILIJUNA +GBP 6+? POD POVEĆALOM: RIM 7+1. AKTIVNOSTI VLADE, HRV. DRŽAVNOG SABORA I TURISTIČKIH
TURISTIČKI BILTEN
19. - 24. prosinca 1998.
ČESTIT BOžIĆ I USPJEŠNU 1999. GODINU
ŽELE POSLOVNI SERVISI
SADRŽAJ:
? OD TURIZMA OVE GODINE OTPRILIKE 2,7 MILIJARDA DOLARA 2
? HOTELIJERI ZA TURIZAM TRAŽE STATUS IZVOZNE DJELATNOSTI 2
? POBOLJŠATI USLUGE NAUTIČKOGA TURIZMA 3
? GENERALTURIST OSTVARIO DESET POSTO VEĆI TURISTIČKI PROMET 3
? U DUBROVAČKO ZRAČNOJ LUCI IDUĆE GODINE 370.000 PUTNIKA 3
? PULSKA ZRAČNA LUKA: VIŠE ZRAKOPLOVA - MANJE PUTNIKA 3
? PREDSTAVLJENO ŠESTO IZDANJE VODIČA ZAGREB EXCLUSIVE 4
? KOTACIJE DIONICA TURISTIČKIH TVRTKI 4
? PRVI ŠVICARSKI HOTEL SPECIJALIZIRAN ZA DIJABETIČARE 4
? STAGNACIJA HAVAJSKOG TURIZMA 5
? JUŽNA AFRIKA - POKRETAČ AFRIČKOG TURIZMA 5
? U LIBIJI TURIZAM UNATOČ EMBARGU 6
? BRITISH AIRWAYS U WORLD TRAVELLER KLASU ULOŽIO VIŠE OD 15 MILIJUNA
GBP 6
? POD POVEĆALOM: RIM 7
1. AKTIVNOSTI VLADE, HRV. DRŽAVNOG SABORA I TURISTIČKIH
INSTITUCIJA
OD TURIZMA OVE GODINE OTPRILIKE 2,7 MILIJARDA DOLARA
Ministarstvo turizma procjenjuje da će na kraju 1998. prihod od
ukupne hrvatske turističke potrošnje biti otprilike 2,7 milijarda
dolara ili oko sedam posto više nego 1997. Procjenjujemo da će ove
godine biti ostvareno oko 31,5 milijuna noćenja ili oko četiri
posto više nego 1997., izjavio je ministar turizma Sergej Morsan na
ovogodišnjim zadnjim "Susretima u Vladi". O bitnim pitanjim u
školstvu i graditeljstvu govorili su i ministar prosvjete i športa
i ministar prostornog uređenja, graditeljstva i stanovanja.
Ovogodišnju turističku sezonu Morsan je ocijenio pozitivnom, iako
nisu ostvarena predviđena očekivanja. Moguće uzroke slabijih
ovogodišnjih turističkih rezultata od planiranih ministar vidi u
slabijoj konkurentnosti drugim sredozemnim zemljama, visokim
cijenama usluga, siromašnoj izvanpansionskoj ponudi, lošim
prometnim vezama, ljetnim šumskim požarima i nemogućnosti rada
pojedinih hotela u kojima se još nalaze prognanici i izbjeglice.
Pozitivnim ocjenjuje brži rast turističkoga prometa u Dalmaciji,
povratak prijeratnih turista i blago smanjenje sezonkoga obilježja
turističkoga prometa. Boljim turističkim rezultatima pridonijela
je i ovogodišnja državna potpora od 1,4 milijarde kuna, izjavio je
Morsan. Ocijenio je kako uvođenje PDV-a nije znatnije utjecalo na
turističke rezultate, napomenuvši da će doznake PDV-a ove godine
biti manje nego doznake poreza na promet u 1997.
Morsan je najavio da će se iduće godine nastojati povećati
turistički promet za 10 i prihod za oko 12 do 15 posto te poboljšati
turističku ponudu i ugled hrvatskoga turizma na međunarodnom
tržištu. Prioriteti su i obrazovanje, razvoj maloga poduzetništva
i turizma na selu i otocima. Izrazio je zadovoljstvo predviđenim
proračunskim stavkama za turizam od 286 milijuna kuna, što je 4,9
više nego ove godine. Po njegovim riječima taj porast dokazuje da
Vlada turizam smatra važnom gospodarskom granom.
HOTELIJERI ZA TURIZAM TRAŽE STATUS IZVOZNE DJELATNOSTI
Da bi hrvatsko hotelijerstvo moglo konkurirati europskim
receptivnim turističkim zemljama, turizmu kao gospodarskoj
djelatnosti potrebno je dati status izvoznika i tržišno ga
repozicionirati. Također, u 1999. bi trebalo uvesti selektivnu
stopu poreza na dodanu vrijednost (PDV) za turističku djelatnost od
sedam posto, smatraju u Hrvatskoj udruzi hotelijera i restoratera
(HUH).
Nositelji turističke politike u idućim bi godinama trebali
poboljšati promociju hrvatske turističke ponude, pokrenuti
infrastrukturne projekte, osuvremeniti turistički proizvod i
poraditi na prostornom i urbanističkom uređenju turističke
destinacije.
U poslovnoj strategiji svake hotelske tvrtke, mišljenja su
hotelijeri, kvaliteta turističkog proizvoda mora postati
prioritet. HUH će stoga poticati izradu programa stručne
izobrazbe, a naglasak će dati na razvoj menadžmenta u
hotelijerstvu.
HUH je na nedavno održanom Kongresu hotelijera pozvao i resorna
ministarstva da prilikom predlaganja novih ili izmjena postojećih
zakonskih i podzakonskih akata, koji na izravan ili neizravan način
utječu na turizam i hotelijerstvo, obvezno obavijeste Udrugu, kako
bi kvalitetnim primjedbama i prijedlozima zajednički pokušali
poboljšati stanje u domaćem hotelijerstvu.
U idućoj godini hrvatski će se turizam i nadalje sporo oporavljati
na velikom dijelu tradicionalnih tržišta - njemačkom, nizozemskom,
britanskom, francuskom, belgijskom, švicarskom i skandinavskom.
Zadovoljavajući će biti jedino oporavak na austrijskom,
talijanskom i slovenskom tržištu.
Hrvatski hotelijeri drže da bez subvencije i aktivne gospodarske
politike hrvatske Vlade u 60 posto slučajeva hotelijerstvo neće
preživjeti. Da bi se izbjegli stečajevi više od trećine hotelskih
tvrtaka, državne subvencije i intervencije su neizbježne.
Neučinkovitost ukupnog hrvatskog hotelijerstva uvjetovana je,
mišljenja su hotelijeri, i neodgovarajućom strukturom hotela.
Naime, nedovoljno je malih hotela, koji imaju do 50 soba, a upravo
oni u konkurentnim zemljama čine najvitalniji dio turističke
ponude.
POBOLJŠATI USLUGE NAUTIČKOGA TURIZMA
Tržište hrvatskoga nautičkog turizma tvore, kao i hrvatskoga
turizma općenito, uglavnom gosti iz Njemačke, Austrije, Italije i
Slovenije te domaći gosti. Zato bi u budućoj marketinškoj
djelatnosti svakako trebalo istraživati i neka druga emitivna
tržišta, primjerice skandinavske zemlje i Veliku Britaniju. To je
istaknuto na nedavnoj sjednici Udruženja nautičkoga turizma
Hrvatske gospodarske komore u Rijeci.
Treba težiti, rečeno je, boljim i raznovrsnijim uslugama,
privlačnijim događajima i lakšem dolasku nautičara u hrvatsko
more.
U 1998. gotovo su sve marine imale poslovni obujam na razini
prošlogodišnjeg, a financijski rezultati, rečeno je, bit će znatno
lošiji zbog utjecaja PDV-a i nerealna tečaja kune. Prosječna plaća
zaposlenika u marinama sezala je od 1540 do 3000 kuna. Promet gotovo
svih charterskih tvrtaka ljetos je uvelike smanjen.
Na sjednici je upozoreno na nerealno visoke cijene komunalne
naknade u toj djelatnosti, koju monopolski određuju jedinice
lokalne samouprave, te na to da se za isti prostor naplaćuju dvije
naknade - komunalna i koncesijska.
2. DOMAĆE TURISTIČKE AKTIVNOSTI
GENERALTURIST OSTVARIO DESET POSTO VEĆI TURISTIČKI PROMET
Zagrebačka putnička agencija Generalturist d.d. ove je godine
zabilježila deset posto veći uristički promet nego lani. Ipak, u
ljetnim je mjesecima u hrvatskim ljetovalištima boravilo 20 posto
manje domaćih turista nego 1997., rekla je predsjednica Uprave te
tvrtke Maja Erceg u razgovoru s novinarima.
Unatoč teškoj gospodarskoj situaciji u Hrvatskoj i kratkoj
turističkoj sezoni, čija je špica ove godine trajala samo
dvadesetak dana, Generalturistova turistička sezona trajala je 12
mjeseci, istaknula je Erceg. Ta će tvrtka ovu godinu završiti s
dobiti.
Ove je godine Generalturist otvorio tvrtke-kćeri Adria Holidays u
Velikoj Britaniji i Generalturist International u Sjedinjenim
Američkim Državama, koje su specijalizirane za prodaju hrvatskih
turističkih aranžmana na tim tržištima. Adria holidays britanskim
će turistima nuditi zimske i ljetne odmore na Jadranu i u Sloveniji,
uz bogat izbor izleta.
Iako u 1999. očekuju tešku gospodarsku situaciju, u Generalturistu
planiraju investirati. Jedna od investicija bit će i nabava desetak
novih Mercedesovih autobusa, koji u Hrvatsku stižu u travnju.
U DUBROVAČKO ZRAČNOJ LUCI IDUĆE GODINE 370.000 PUTNIKA
Dubrovačka zračna luka u Čilipima ostvarila je promet od 290.000
putnika, što je manje od plana. Uzrok podbačaja je kosovska kriza,
ali i PDV, izjavio je direktor dubrovačke zračne luke Tonći
Peović.
U idućoj godini u čilipskoj se zračnoj luci očekuje promet od
370.000 putnika i svršetak gradnje nove zgrade za međunarodni
promet, dodao je Peović na konferenciji za novinare članova Uprave
o ovogodišnjim poslovnim rezultatima.
PULSKA ZRAČNA LUKA: VIŠE ZRAKOPLOVA - MANJE PUTNIKA
Do konca studenoga kroz pulsku je zračnu luku prošlo ukupno 59.155
putnika što je, u odnosu na isto lanjsko razdoblje, za oko 1,7 posto
manji promet.
U istom je razdoblju ta zračna luka prihvatila 3542 zrakoplova što
je za 50-ak zrakoplova više nego do konca studenoga 1997., rekao je
na konferenciji za novinare u Puli direktor Avdo Šetić. Nešto manji
broj putnika u odnosu na prošlu godinu Šetić je pripisao
neočekivano slabim rezultatima turističke sezone. Samo tijekom
srpnja stiglo je 3.000 putnika manje, nego istog lanjskog mjeseca.
Manji broj putnika Šetić pripisuje i slabom ispunjenu očekivanih
ugovora s touroperatorima.
Direktor pulske zračne luke najavio je za 1999. porast broja
putnika za oko deset posto. "Sljedeće godine zračna luka planira
sve svoje prihode usmjeriti u opremu i razvoj kako bi se što bolje
pripremila za 2000., kada se očekuje porast prometa iz cijele
Europe i znatno bolji rezultati poslovanja", zaključio je Šetić.
PREDSTAVLJENO ŠESTO IZDANJE VODIČA ZAGREB EXCLUSIVE
Turistička agencija Jammark i hrvatsko predstavništvo koncerna
Global Refound Tax-free Shopping - Croatia Tax-free Shopping
d.o.o. ovih su dana u Zagrebu šesto izdanje vodiča Zagreb
Exclusive.
Taj vodič džepnog izdanja u sebi sadrži informacije o gradu,
mjestima za kupnju, gastronomskoj ponudi, te mogućnostima zabave.
Šesto izdanje tiskano je u 10.000 primjeraka i može se besplatno
dobiti u zračnoj luci, hotelima i drugim mjestima.
Kako je najavljeno na prezentaciji, osmo izdanje vodiča očekuje se
u travnju sljedeće godine, obuhvatit će više sadržaja te imati veću
nakladu.
Direktor hrvatskog predstavništva koncerna Global Refund, najveće
svjetske tvrtke za usluge povrata poreza, Davor Gregorc, istaknuo
je tijekom prezentacije da je ove godine promet tvrtke porastao
sedam puta. Najviše prometa ostvareno je u trgovinama odjećom,
zlatom, nakitom, satovima i slično, a gotovo četvrtina kupaca bili
su slovenski državljani. Također, većina prometa, 62 posto,
realizirana je upravo u Zagrebu i kontinentalnoj Hrvatskoj.
Trenutačno je u taj sustav u Hrvatskoj uključeno približno 900
trgovina, a najveći partner te tvrtke za isplatu povrata poreza su
Hrvatska pošta i telekomunikacije.
3.KOTACIJE DIONICA TURISTIČKIH TVRTKI
ZAGREBAČKA BURZA, 15. - 19. prosinca 1998.
Br. Dionice Zaključna cijena (kn) Tjedna promjena Promet (kn)
Tjedna promjena
1. Plava laguna 265 -1,49% 69.960 -51,25%
2. Riviera Holding 35 -7,89% 64.886 370,19%
3. Istraturist 25 8,50% 18.125 -14,34%
4. Jadran-Turist 33 - 6.600 -
VARAŽDINSKO TRŽIŠTE VRIJEDNOSNICA, 14. - 19. prosinca 1998.
Br. Dionice Zaključna cijena (kn) Tjedna promjena Promet (kn)
Tjedna promjena
1. Sunčani Hvar 10 -37,50% 25.590 7.896,88%
2. Istraturist 16 -30,43% 22.752 307,01% +
3. Plava laguna 280 0,00% 18.050 302,90%
4. Arenaturist 35 - 7.280 -
5. Jadran-Turist 20 - 6.700 -
4. MEĐUNARODNE TURISTIČKE AKTIVNOSTI
PRVI ŠVICARSKI HOTEL SPECIJALIZIRAN ZA DIJABETIČARE
Hotel Valbella Inn traži nove metode popunjavanja hotela izvan
sezone. Hotel Valbella Inn i hotelijer Ernst Frauchiger iz
Lenzerheida pravi su primjer angažiranja i inovacije među hotelima
za odmor. U hotelu živjeti kao kod kuće, više je od 20 godina moto
ovog prvoklasnog obiteljskog hotela s 51 sobom (od toga 23
apartmana) i ukupno 120 kreveta. No to nije sve.
U središtu pozornosti je gost, njegove želje i sve što je potrebno
da bi se on dobro osjećao. Tjedni starijih osoba, aranžmani
namijenjeni majkama i djeci, sportski aranžmani i aranžmani
ljepote samo su dio ponude koja jamči uspješno poslovanje. Danas je
to i prvi u Švicarskoj profilaktički i dijabetički centar.
Vlasnik hotela, gospodin Frauchiger i sam je dijabetičar te je već
prije 10 godina u hotelu organizirao tečajeve namijenjene
dijabetičarima. "Učiti i odmarati se" uspješna je formula skrbi za
dijabetičare. U suradnji s farmacijskim koncernom Novo Nordisk u
hotelu je otvoren prvi švicarski profilaktički centar za
dijabetičare. Mnogo prije nego što je u izgradnju centra uložio
četiri milijuna CHF, gospodin Frauchiger je šefa kuhinje poslao na
školovanje kako bi usavršio kuhanje jela namijenjenih
dijabetičarima.
Zanimljiv je podatak da iako u Švicarskoj ima 350.000 dijabetičara
(a neke pesimistične prognoze govore čak o 500.000 dijabetičara)
ponuda jela prilagođenih dijabetičarima u švicarskim restoranima
je iznenađujuće niska. Hotel Valbella Inn svijetli je primjer nove
ponude, koja posebno može oživjeti pred i posezonu.
STAGNACIJA HAVAJSKOG TURIZMA
Havajski turizam trpi. Od azijske krize broj japanskih i korejskih
turista (koji čine 30 posto svih turista) je lagano smanjen, broj
turista iz pacifičke regije ostao je otprilike jednak, a broj
njemačkih turista smanjen je čak 26 posto. Gubitkom azijskih
prioritetnih partnera, europski su ostali interesantniji. No,
usprkos svemu tome, cijene na Havajima ne padaju. Evo nekoliko
činjenica o turizmu na Havajima:
? 1997. na Havaje je putovalo ukupno 17.760 Švicaraca. Najviše ih je
došlo u srpnju (2380), a najmanje u veljači (810).
? Od 17.760 turista, 16.390 putovalo ih je preko Sjeverne Amerike, a
samo 1370 preko azijsko-pacifičke regije.
? Usprkos azijskoj krizi, Havaji su u 1997. godini ostvarili
turistički prihod od 10,7 milijardi USD.
? Do konca listopada 1998. godine ukupni turistički rezultati na
Havajima povećani su 1,9 posto; prosječno trajanje boravka na
Havajima povećano je 2,3 posto na 8,5 dana.
? Prosječna strost turista koji posjećuju Havaje iznosi 40 godina.
? To će se promijeniti: tržište medenih mjeseca 1997. godine
povećano je 19 posto.
JUŽNA AFRIKA - POKRETAČ AFRIČKOG TURIZMA
Iako je Južna Afrika u odnosu na svjetske turističke destinacije
tzv. "long haul" destinacija, po ostvarenom turističkom prometu na
prvom je mjestu na afričkom kontinentu i zbog toga ozbiljan
pokretač afričkog turizma, istaknuo je Ivan Brezović Mlinarić,
konzultant Development Bank of Southern Africa, u članku u
međunarodnom interdisciplinarnom časopisu "Turizam".
Predviđanja turističkih stručnjaka ukazuju na činjenicu da će
turistički prihod u zemljama na jugu afričkog kontinenta (tkz.
Južnoj Africi) i dalje rasti, pa postoji mogućnost da se to područje
u 21. stoljeću uvrsti među vodeće turističke destinacije u
svijetu.
Zahvaljujući razvijenom društveno-gospodarskom segmentu,
pretežito europske provenijencije, Južna Afrika je i jedina
"ozbiljna" afrička emitivna zemlja, stoji u članku.
Ona turiste privlači prekrasnim krajolikom, područjima bogatima
životinjskim vrstama, aktivnom domorodačkom, europskom i
indijskom kulturom te mogućnošću za safari i sport.
Svjetski poznate južnoafričke atrakcije su Table Mountain, Cape
Town, Wild Coast, nacionalni park Kruger, Sun City, Victorijini
slapovi, močvara Okowango i Chobe šuma.
Prema podacima Svjetske turističke organizacije (WTO), Južna
Afrika je 1995. godine s 4,5 milijuna zabilježenih turističkih
dolazaka u ukupnom svjetskom turističkom prometu sudjelovala s 0,8
posto. Te je godine ostvarila 3,8 milijuna američkih dolara
prihoda, tj. jedan posto od ukupnog svjetskog turističkog
prihoda.
Afrički turisti svoj godišnji odmor najčešće koriste u prosincu,
kada se ostvaruje i 40 posto ukupnog turističkog prometa. Inozemni
turisti u Južnoj Africi zabilježe u prosjeku deset noćenja ili
ukupno 22,5 milijuna noćenja godišnje.
U Južnoj Africi u turizmu je zaposleno više od 800.000 ljudi, što je
otprilike pet posto privredno aktivnog stanovništva. Zbog
geografskih i bioloških karakteristika zemalja u Južnoj Africi,
predviđa se da će taj afrički dio biti promotor ekoturizma .
Domaći posjetitelji koriste hotele u mnogo manjoj mjeri nego
stranci, vlada Južnoafričke Republike troši premalo na turističku
promociju, i to otprilike 18 južnoafričkih randa po posjetitelju, a
prosječni standardi usluga su ispod međunarodnih mjerila - visoka
stopa kriminala još više umanjuje privlačnost Afrike.
Predviđa se da će turizam u Južnoj Africi do 2005. nastaviti rasti
po stopi od 15 do 20 posto godišnje, a nakon toga od deset do 15
posto. Da bi se zadovoljila turistička potražnja u 2000. trebat će
umjesto sadašnjih 46.000 napraviti 60.000 hotelskih soba. Time će
se u Južnoj Africi stvoriti temelji za prelazak iz kvantitete u
turističku kvalitetu.
U LIBIJI TURIZAM UNATOČ EMBARGU
Do prije nekoliko godina Ali Saidi Saad bio je kontrolor letenja u
Sebhi, otprilike 800 km južno od Tripolija. Putovanja su mu hobi, a
posjetio je već 37 zemalja. Rekord za Libijca, pomislili bismo.
Jer, od revolucije 1989. godine Libijci baš nisu rado viđeni gosti,
a i na vize moraju čekati i po nekoliko mjeseci. Jednostavnije
rečeno: Libija se nalazi pod sankcijama UN-a. Na to će Saad
odgovoriti da Libija nije Gadafi, bez obzira što većina Europljana
ima takve predrasude. Libija je mnogo više: životopisne pustinje,
jahanje deva, sredozemne obale, avanture. Libijci teško prihvaćaju
razloge uvođenja embarga jer im samo otežava život; embargo za njih
znači otežan pristup do potrebnih rezervnih dijelova i lijekova.
Saad danas vodi Incoming-agenciju, koja u zimskoj sezoni ima i do 25
zaposlenih. Već devet godina polagano razvija Incoming turizam.
Ove (1998.) godine Libiju je posjetilo oko 10.000 Europljana. Pošto
nema izravne zračne veze s Libijom, a trajekti s Malte i Italije
nisu redoviti u Libiju se dolazi kopnom, i to preko Tunisa i Egipta.
Od zračne luke Djerba do Tripolia autobus vozi tri sata, čemu treba
pribrojiti još 90 minuta za carinske formalnosti.
Dimenzije ove pustinjske države su ogromne: 1800 kilometara
sredozemne obale i još 1400 km prema jugu. Smatra se politički
stabilnom zemljom; razina kriminala je zanemariva, a za
posjedovanje i zlouporabu droga kazne su rigorozne. Libija ima 5,5
milijuna stanovnika.
Nakon što se u Libiji počeo razvijati turizam, počeo se razvijati i
turistički sektor. Danas u Libiji ima 250 turističkih agencija, no
gospodin Saads ozbiljnim ih smatra tek jednu desetinu. Najbrojniji
turisti u Libiji su njemački, francuski i talijanski, no raste i
broj švicarskih turista. Najčešće se traže avanture, kao što je
npr. vožnja devama kroz pustinju ili spavanje pod vedrim nebom u
vreći za spavanje te kombinacija pustinje, vode, pješčanih dina i
stijena. Slijedeće zanimljivosti su ostaci iz rimskog doba na
sredozemnoj obali te još neoktrivene plaže. Što je zemlja slabije
naseljena, to je čišća okolica.
Treba spomenuti da zabava i čistoća još uvijek ne odgovaraju
europskim standardima. Suvenira ima malo, kao i cijela dodatna
turistička ponuda te turisti nemaju gdje potrošiti novce. Vrlo malo
domaćeg stanovništva govori bilo koji zapadni jezik te turistima
mogu pomoći samo turistički vodiči.
BRITISH AIRWAYS U WORLD TRAVELLER KLASU ULOŽIO VIŠE OD 15 MILIJUNA
GBP
Rezultati ankete, namijenjene prije svega poslovnim putnicima i
obiteljima s djecom koji putuju ekonomskom klasom, utjecali su na
150 milijuna funti vrijedno uređenje ekonomske klase British
Airwaysa poznate kao World Traveller (svjetski putnik). Ova će
klasa tako postati još udobnija, fleksibilnija i obojana ugodnijim
bojama.
Novostima pripadaju ergonomski oblikovana sjedala s podesivim
naslonjačima za glavu i noge, vlastiti video ekran, moderna, ugodno
opremljena kabina s jastucima i dekama u živim bojama, a svaki
putnik može si izabrati jastuk i deku u boji koja mu se sviđa. Dobro
osmišljena jela serviraju se u novim tanjurima, a svaki putnik može
sam odlučiti kad će jesti.
Posebnu pozornost u British Airwaysu posvetili su kritičnim
putnicima - onima mlađim od 12 godina, kojima let žele učiniti
posebnim doživljajem. Pod nazivom Childern First (prvo djeca),
obitelji s djecom mogu već kod bukiranja rezervirati sjedala. Djeca
prva dobivaju jelo, a njima je i namijenjen poseban video kanal s
Disneyevim filmovima kao i "sanduk s blagom" napunjen s igračkama,
knjigama i sličnim čime se razbija dosada. Prije ulaska u zrakoplov
na Heathrowu djeca mogu vrijeme skratiti u posebnom prostoru
uređenom za igranje.
Popravit će se i zabava u zrakoplovu namijenjena odraslima. Svaki
gost ubuduće će imati vlastiti LCD ekran s 12 video i 12 radijskih
programa, informacijama o letovima, vijestima i sportskim
vijestima. Najmanje promjena osjetit će poslovni putnici koji
putuju ekonomskom klasom. Oni će moći telefonom obaviti check-in i
prvi će dobiti svoju prtljagu.
Novim sjedalima i novom GMIS-tehnikom opremljeno je 20 zrakoplova
tipa Boeing 777 koji lete na dugim linijama. U slijedeće dvije
godine na isti bi se način trebalo opremiti još 60 zrakoplova, među
kojima i zrakoplovi tipa Boeing 747.
Inače, World Traveller klasa postoji u svih 100 zrakoplova British
Airwaysa na dugim linijama. U slijedeće dvije i pol godine tu će se
preurediti 30.000 sjedala. Ovom klasom godišnje putuje oko 10
miijuna putnika. Jedan milijun su djeca od kojih 10.000 putuje samo
ili zahtjevaju posebnu skrb.
British Airways u World Traveller klasi godišnje servira po dva
milijuna litara crvenog i bijelog vina, 40 tona kobasica, 125 tona
janjetine, 41 tonu punjenih prsa, 75 tona lososa, 10.000 bočica
umaka od rajčice, 40.000 svježih lubenica, 50 tona jagoda, 80.000
obiteljskih pakovanja kukurznnih pahuljica te 12 milijuna
čokoladica.
5. POD POVEĆALOM: RIM
Ukratko o Rimu
Pariz pripada Parižanima, London Londončanima, a Rim cijelome
svijetu. Gotovo gravitacijska snaga toga grad privukla je tijekom
njegove duge i burne povijesti neke od tada najkreativnijih
umjetnika i mislilaca.
Sve ono što okružuje goste Rima - veličanstvena umjetnost i
arhitektura, nesnosne prometne gužve te hiperaktivni stanovnici -
garantira im nezaboravni provod.
Čak i ukoliko Vam je na raspolaganju samo sat vremena, kojeg ćete
iskoristiti za obilazak Crkve svetog Petra ili ćete se diviti
prekrasnoj panorami i zalasku sunca s vrha Španjolskih stepenica,
ubrzo ćete shvatiti zašto Rim zovu "Vječnim gradom".
Od 1400. su godine pape pozivale ljude raznih vjeroispovijesti da
posjete Rim, grad koji je bio pod utjecajem drevnih Rimljana,
Židova i Kršćana. Danas gradski oci svakodnevno donose i provode
odluke o obnavljanju građevina, kupovini autobusa za javni
prijevoz, proširenju mreže podzemne željeznice, preusmjeravanju
prometa i posebnom uređenju parkova, a sve u cilju dočeka 15
milijuna turista, koji će "Vječni grad" posjetiti 2000. godine.
Oni će za svoj boravak prozvode i usluge plaćati u talijanskim
lirama, a 100 lira trenutačno vrijedi 0,38 kuna.
Rim se prostire na površini od 1507 četvornih kilometara, a dom je
za gotovo 2,7 milijuna ljudi.
Gdje odsjesti?
Doći do centra Rima nije nikakav problem, ali suočiti se tada sa
prometnim kaosom potpuno je druga stvar. Ulice toga grada
poprilično su uske, a njegovi stanovnici ne mogu se baš pohvaliti
opreznom vožnjom.
Prije no što se odlučite na rent-a-car, uzmite u obzir kako je
parkiranje u gradu gotovo nemoguće, a parkirališta je relativno
malo. Taksi je prikladno, no pomalo skupo rješenje za prijevoz.
Istodobno, autobusi i podzemna željeznica atraktivna su
alternativa, a mape s njihovim rutama dostupne su gotovo na svakom
uglu.
Ipak, za Rim je najbolja šetnja. Povijesna je jezgra relativno
mala, ali do posljednjeg kutka ispunjena povijesnim zdanjima,
muzejima, vodoskocima i trgovima. U centru ništa nije udaljenije od
30-40 minuta lagane šetnje.
Budući je glavni talijanski grad izuzetno popularna turistička i
poslovna destinacija, rezervacije hotelskog smještaja potrebno je
obaviti i četiri od šest tjedana unaprijed. Iznimka su posjete
tijekom Božićnih i Uskršnjih blagdana te između travnja i rujna,
odnosno u špici turističke sezone, kada bi se one trebale učiniti
barem šest mjeseci ranije.
Za jednokrevetnu će sobu u hotelu niže kvalitete biti potrebno
izdvojiti od 130.000 do 250.000 lira, u hotelu više kvalitete
između 250.000 i 350.000 lira, dok će sobe u luksuznim hotelima
naravno biti skuplje od spomenutih.
Što i gdje jesti?
U Italiji je nemoguće ne jesti dobro, što se poglavito odnosi na
Rim. Jedno od pravila je objed započeti nekim predjelom, najčešće
rižotom od plodova mora ili bruschettom (topao talijanski kruh od
češnjaka i nadjeven sjeckanom rajčicom i svježim peršinom). Za one
koji prvi puta dolaze u Italiju, najjednostavnije će biti naručiti
neko od mnogobrojnih jela od tijesta s umakom.
Najpoznatija vina Lazia, regije u kojoj je smješten Rim, su suha
vina, primjerice Frascati, Grottaferrata, Genzano, Marino i
Velletri. Uz jela od mesa bolje će pristajati vina iz Toskane i
Romagne.
Inače, u Rimu se doručak služi između 6,30 i 10 sati, a sastoji se
najčešće od slatkog peciva i cappuccina. Restorani se obično ne
otvaraju prije 15 sati kada je i vrijeme ručku, dok se večera služi
između 19 i 23 sata.
Objed za jednu osobu u restoranu niže kvalitete, u što nisu
uključene cijene pića, porez i napojnica, stajat će između 30.000 i
50.000 lira, u srednjekvalitetnom restoranu od 50.000 do 80.000
lira, a u visokokvalitetnom do 100.000 lira. U mondenijim će
restoranima za objed biti potrebno izdvojiti i više od toga.
Što vidjeti?
Turisti u Rimu uvijek mogu biti sigurni u jednu činjenicu - svaka pa
i najmanja uličica ima neki od prepoznatljivih simbola grada -
uređeno šetalište, fresku ili vodoskok. Osim toga, čini se kako se
broj monumentalnih građevina, crkvi i vrtova svakodnevno uvećava.
Stoga je, poglavito u samostalnim, neorganiziranim obilascima,
preporučljivo sa sobom ponijeti mapu grada.
Gdje kupovati?
Kada u izlozima ugledate zelene, žute i narančaste fluorescentne
jakne i naočale pripadajuće boje, nemojte se glasno smijati. Za
dvije ćete ih godine vidjeti i u svome gradu i to na svakom koraku.
Kada je riječ o modi, Italija diktira, a ostatak svijeta u stopu
prati.
Isto tako, u Rimu su uobičajene prodavaonice antikvinteta. Upravo
zbog njihove brojnosti, potencijalnim se kupcima u cilju sigurane
izvornosti i kvalitete, preporučuju dućani u ulicama Babuino,
Coronari i Guilia.
Kamo navečer?
U glasovitom je Fellinijevom filmu "Slatki život", noćni provod u
Rimu opisan kao neprekidno lutanje ulicama, kafićima i noćnim
klubovima, a kako se čini tako je i danas. Na svakom ćete koraku
vidjeti mnogo ljudi koji stalno ulaze ili izlaze iz kafića i
klubova. Stoga se nemojte začuditi ukoliko sredinom tjedna u
otprilike jedan sat po ponoći zapnete u prometnoj gužvi.
Osim takve vrste provoda, svoju će zabavu naći i avanturistički
raspoložene "noćne ptice". U Rimu je moguć provod u klubovima s
južnoameričkom glazbom ili, pak, jazzom.