HR-GOSPODARSTVO-BILTENI-Makrogospodarstvo +TURISTIČKI BILTEN, BROJ 261 ++TURISTIČKI BILTEN+4. - 10. prosinca 1998.+SADRŽAJ:+? NA SEDMOM SABORU HTZ-A DONEŠEN PROGRAM RADA ZA 1999. GODINU 2+? VLADA RH PRIHVATILA KONCEPCIJU DUGOROČNOG
RAZVITKA TURIZMA 2+? USKORO POTPISIVANJE UGOVORA O JAMSTVU ZA PROJEKT HŽ-A 3+? ZA OTOČNU INFRASTRUKTURU IDUĆE GODINE 60 MILIJUNA KUNA 3+? PLAVA LAGUNA ISPLAĆUJE DIVIDENDU 3+? HOTEL BELLEVUE OSTVARIT ĆE 712.400 KUNA GUBITKA 4+? POMORSKI LINIJSKI PRIJEVOZ NEATRAKTIVAN PRIVATNIM TVRTKAMA 4+? JADROLINIJA PREVEZLA 4,8 MILIJUNA PUTNIKA I 1,3 MILIJUNA VOZILA +5+? MADŽARSKOM "LRI" PRIZNANJE ZA DOPRINOS RAZVOJU TURIZMA 5+? PRED ZAVRŠETKOM RADOVI NA PARKIRALIŠTIMA U DUBROVAČKOJ LUCI 5+? REZULTATI POSLOVANJA HRVATSKIH ŽELJEZNICA 5+? POSEBNE MARKICE NA ALKOHOLNA PIĆA DODATNO OPTEREĆENJE ZA +PROIZVOĐAČE 6+? KOTACIJE DIONICA TURISTIČKIH TVRTKI 6+? LANI U UGOSTITELJSKIM OBJEKTIMA 2,7 MILIJARDI KUNA PRIHODA 7+? KONCEPCIJA DUGOROČNOG RAZVITKA TURIZMA ZAMIJENILA STRATEGIJU 7+? ZAPOČELI SUSRETI "PROIZVOĐAČI HOTELIJERSTVU '98" 7
TURISTIČKI BILTEN
4. - 10. prosinca 1998.
SADRŽAJ:
? NA SEDMOM SABORU HTZ-A DONEŠEN PROGRAM RADA ZA 1999. GODINU 2
? VLADA RH PRIHVATILA KONCEPCIJU DUGOROČNOG RAZVITKA TURIZMA 2
? USKORO POTPISIVANJE UGOVORA O JAMSTVU ZA PROJEKT HŽ-A 3
? ZA OTOČNU INFRASTRUKTURU IDUĆE GODINE 60 MILIJUNA KUNA 3
? PLAVA LAGUNA ISPLAĆUJE DIVIDENDU 3
? HOTEL BELLEVUE OSTVARIT ĆE 712.400 KUNA GUBITKA 4
? POMORSKI LINIJSKI PRIJEVOZ NEATRAKTIVAN PRIVATNIM TVRTKAMA 4
? JADROLINIJA PREVEZLA 4,8 MILIJUNA PUTNIKA I 1,3 MILIJUNA VOZILA
5
? MADŽARSKOM "LRI" PRIZNANJE ZA DOPRINOS RAZVOJU TURIZMA 5
? PRED ZAVRŠETKOM RADOVI NA PARKIRALIŠTIMA U DUBROVAČKOJ LUCI 5
? REZULTATI POSLOVANJA HRVATSKIH ŽELJEZNICA 5
? POSEBNE MARKICE NA ALKOHOLNA PIĆA DODATNO OPTEREĆENJE ZA
PROIZVOĐAČE 6
? KOTACIJE DIONICA TURISTIČKIH TVRTKI 6
? LANI U UGOSTITELJSKIM OBJEKTIMA 2,7 MILIJARDI KUNA PRIHODA 7
? KONCEPCIJA DUGOROČNOG RAZVITKA TURIZMA ZAMIJENILA STRATEGIJU 7
? ZAPOČELI SUSRETI "PROIZVOĐAČI HOTELIJERSTVU '98" 7
? PREDSTAVLJANJE HRVATSKIH VINA U LONDONU 8
? WTO O UTJECAJU AZIJSKE KRIZE NA TURIZAM 8
? TURIZAM I PROBLEM 01.01.2000. 9
? CRNOGORCI IDUĆEG LJETA OČEKUJU 10.000 SLOVENSKIH TURISTA 9
? U DOMINIKANSKOJ REPUBLICI PONOVNO OTVORENI HOTELI 9
? BRITISH AIRWAYS I DALJE NA USPJEŠNOM PUTU 10
? STRATEŠKA SURADNJA SINGAPORE AIRLINESA I SCANDINAVIAN AIRLINESA
10
? MALPENSA SVE BOLJE FUNKCIONIRA 10
? PRVI KOMERCIJALNI LET IZ MEĐUNARODNE ZRAČNE LUKE GAZA 11
? POD POVEĆALOM: PRAG 11
1. AKTIVNOSTI VLADE, HRV. DRŽAVNOG SABORA I TURISTIČKIH
INSTITUCIJA
NA SEDMOM SABORU HTZ-A DONEŠEN PROGRAM RADA ZA 1999. GODINU
Poboljšanje ugleda hrvatskog turizma na međunarodnom turističkom
tržištu, usklađivanje cijena osnovnih i izvanpansionskih
turističkih usluga po načelu "vrijednosti za novac", te završetak
procesa kategorizacije ugostiteljskih i turističkih objekata,
neke su od temeljnih odrednica Programa rada s programom promocije
hrvatske turističke ponude za 1999. godinu. Taj program "težak"
približno 100 milijuna kuna u ponedjeljak su prihvatili članovi
Turističkog vijeća i Sabora Hrvatske turističke zajednice (HTZ),
na njezinom sedmom saboru održanom u zagrebačkoj Nacionalnoj i
sveučilišnoj biblioteci.
Direktor Glavnog ureda HTZ-a Marijan Bulat istaknuo je, kako je u
Programu rada HTZ-a za iduću godinu temeljna pretpostavka
poboljšanje ugleda hrvatskog turizma na međunarodnom turističkom
tržištu intenziviranjem odnosa s inozemnim novinarima,
turoperatorima, te nastupima na turističkim sajmovima.
"Briga za uređenje turističkog mjesta, poboljšanje imiđa Hrvatske
kao turističke destinacije, te unapređenje kvalitete i
raznovrsnosti turističke ponude, trebale bi biti glavne
strategijske smjernice u programu promocije za 1999.", naglasio je
Bulat. U toj će se godini, dodao je, poseban naglaska dati razvitku
i afirmaciji kontinentalne turističke ponude i otočnog turizma.
Predsjednik HTZ-a i ministar turizma Sergej Morsan je rekao, kako
je u ovoj godini znatno usporen rast obujma fizičkog prometa, ali je
unatoč tome nastavljen pozitivan trend obnove i razvitka hrvatskog
turizma.
Tako je u prvih devet mjeseci ove godine u Hrvatskoj zabilježeno
šest posto više turista i četiri posto više noćenja nego u istom
lanjskom razdoblju. Pri tom je primjetan porast dolazaka inozemnih
turista, i to od deset posto, koji su ostvarili šest posto više
noćenja. No, u istom je razdoblju zabilježen i pad od pet do sedam
posto domaćeg turističkog prometa u odnosu na lani.
U raspravi tijekom Sabora HTZ-a, pročelnik Ureda za turizam u
Istarskoj županiji Branko Curić istaknuo je kako se ne slaže s
ocjenama ovogodišnje turističke sezone. Prema njegovim riječima, u
toj će se županiji ostvariti niti jedan posto turističkog prometa u
odnosu na prošlu godinu. Dodao je da će ovogodišnji turistički
prohod iznositi 1,5 milijardi kuna, ali će ta županija zabilježiti
i 30 milijuna kuna gubitka. "Ovogodišnja turistička sezona bila je
razočaravajuća i na razini Istarske županije nema ambicioznih
planova za 1999. Naš je plan ambiciozna nula, ali je i ona
nategnuta", rekao je Curić.
Na Saboru HTZ-a, među ostalim, iznešeni su i prihodi HTZ-a u ovoj
godini, koji su na razini planiranih. Ukupni prihod Glavnog ureda
HTZ-a u ovoj je godini iznosio 96,4 milijuna kuna.
Donesene su i odluke o osnivanju predstavništva HTZ-a u Sloveniji
sa sjedištem u Ljubljani, u Izraelu sa sjedištem u Tel Avivu, te
ispostava HTZ-a u Italiji sa sjedištem u Rimu.
VLADA RH PRIHVATILA KONCEPCIJU DUGOROČNOG RAZVITKA TURIZMA
Cilj koncepcije dugoročnog razvitka hrvatskog turizma trebao bi u
idućih desetak godina biti realizacija od osam do devet milijardi
američkih dolara turističkog prihoda, rekao je premijer Zlatko
Mateša na prošlotjednoj sjednici Vlade RH. Hrvatska je Vlada
prihvatila prijedlog Ministarstva turizma RH - Strategiju razvoja
turizma s naglaskom na što skorije definiranje godišnjih programa i
planova s točno utvrđenim mjerama njihove provedbe.
Uloga države je u jačanju infrastrukture i mjerama poticaja tom
sektoru, rekao je premijer Mateša. Vlada RH je izravnim transferima
iz proračuna predvidjela za iduću godinu 200 milijuna kuna
nepovratnih sredstava kroz subvencije za turizam. On će se poticati
i kreditima Hrvatske banke za obnovu i razvitak (HBOR) te po prvi
put kreditiranjem obiteljskog poduzetništva u turizmu.
Ministar turizma Sergej Morsan istaknuo je u raspravi da je
Hrvatska izložena globaliziranom turističkom tržištu, pa je
potrebno što hitnije ubrzati privatizaciju u turizmu i otvoriti tu
djelatnost domaćim i inozemnim ulaganjima, objediniti turističku
ponudu i obrazovanje te razvijati turističko-ekološku svijest i
marketinški pristup uz orijentaciju na malo i srednje
poduzetništvo.
Premijer Mateša je predložio da Ministarstvo rada i socijalne skrbi
izradi projekt po kojem bi se sezonskim djelatnicima u turizmu i
ugostiteljstvu za trajanja turističke sezone povećale plaće za tri
do četiri puta, ali bi im se ostatak godine plaćalo samo mirovinsko
i zdravstveno osiguranje.
U posljednje tri godine država je u turistički sektor usmjerila
otprilike 3,7 milijardi kuna, ne računajući ulaganja u
infrastrukturu, zračni i pomorski prijevoz, ekologiju i razvitak
hrvatske turističke ponude.
Osnovne značajke Strategije razvitka hrvatskog turizma su razvoj
hotelskih struktura, posebice malih obiteljskih hotela i drugih
smještajnih objekata s lokalnim obilježjima. Također, razvoj
tematskih sadržaja, klubova unutar hotelskih objekata i
turističkih naselja, novi koncepti povezivanja poslovanje
nekretninama, primjerice, time-share (prodaj, pa iznajmi) ili
zakupi. U to je uključen i razvoj lokalnih menadžment kompanija u
hotelijerstvu te tematskih parkova i novih proizvoda - turizam na
seoskim domaćinstvima, vinske ceste, rekreativni parkovi te dvorci
kao turističke atrakcije.
Osim toga, Ministarstvo turizma očekuje da će u sklopu uključivanja
Hrvatske u PHARE program dobiti pomoć za razvitak obrazovanja
turističkih kadrova.
USKORO POTPISIVANJE UGOVORA O JAMSTVU ZA PROJEKT HŽ-A
Hrvatska je Vlada na prošlotjednoj sjednici ovlastila
potpredsjednika Vlade i ministra financija Borislava Škegru da u
njezino ime potpiše Ugovor o jamstvu za projekt Hrvatskih
željeznica (HŽ) u obnovi lokomotiva između RH i Europske banke za
obnovu i razvoj (EBRD) u iznosu od 35 milijuna američkih dolara.
EBRD je odobrio taj zajam i on se može odmah nakon potpisivanja
realizirati.
Zajam je odobren na 15 godina, uz poček od tri godine, i uz
promjenjivu kamatnu stopu temeljenu na šestomjesečnom LIBOR-u,
koji trenutačno iznosi 5,15625 posto. Otplaćivat će se u 24
polugodišnje rate od po 1,46 milijuna dolara, a rok korištenja
zajma je 31. ožujak 2002.
Sredstva iz toga zajma upotrijebit će se za popravak 19 električnih
i 24 dizel-električne lokomotive, što uključuje nabavu nužnih
dijelova za njihov popravak, modernizaciju regionalnih radionica
za popravak vučnih vozila te konzultantske usluge pri postupku
odabira izvođača radova i realizacije zajma.
Popravak će izvoditi Končar-Elektroindustrija i Đuro Đaković, koje
su se za taj posao izborile na međunarodnom natječaju.
Taj se zajam nadovezuje na dosadašnje kreditne linije Svjetske
banke u iznosu od 40 milijuna dolara namijenjenih HŽ-u za obnovu
magistralnih pravaca. Planira se i nova kreditna linija Svjetske
banke u visini od 100 milijuna dolara, koja će biti namijenjena
popravku ratnih šteta na magistralnim pravcima.
ZA OTOČNU INFRASTRUKTURU IDUĆE GODINE 60 MILIJUNA KUNA
Centar za razvitak otoka Ministarstva razvitka i obnove namjerava
sljedeće godine uložiti u otočnu infrastrukturu 60 milijuna kuna.
Najviše novca namijenjeno je obnovi i gradnji lučica, više od 24
milijuna, zatim za kanalizaciju i otpad, otprilike 11 milijuna
kuna, po devet milijuna kuna za ceste i putove i vodoopskrbu te pet
milijuna kuna za ostalo - brodske linije, tehničku dokumentaciju.
Ravnatelj Centra za razvitak otoka Goran Pavlov izjavio je kako to
nisu jedina sredstva koja će iz proračuna biti uložena u otoke. Po
njegovim riječima, približno 60 milijuna kuna uložit će se u
poticanje razvoja maloga gospodarstva i otvaranje novih radnih
mjesta.
U otočnu infrastrukturu od 1995. do 1998. taje je centar za razvitak
otoka uložio otprilike 150 milijuna kuna, od čega najviše u luke i
lučice, otprilike 59 milijuna, te u ceste i putove - 53 milijuna
kuna.
2. DOMAĆE TURISTIČKE AKTIVNOSTI
PLAVA LAGUNA ISPLAĆUJE DIVIDENDU
Porečka Plava laguna ovih dana vlasnicima dionica isplaćuje
dividendu od 35 kuna po dionici, u skladu sa srpanjskom odlukom
Skupštine dioničara. Taj je iznos približno petina njihove
nominalne vrijednosti, a ukupno će se isplatiti 18,89 milijuna
kuna. U prošloj i 1996. godini Plava laguna je ostvarila prihod veći
od 427 milijuna kuna, a neto dobit od 31 milijun kuna.
U tom je razdoblju u tvrtki zabilježeno gotovo tri milijuna
noćenja. Više od polovine turističkog prometa realizirali su gosti
iz Njemačke, Italije i Slovenije, a posebno je znatan rast bio kod
gostiju s njemačkog i nizozemskog tržišta.
I ove godine poslovodstvo očekuje dobit od otprilike pedeset
milijuna kuna.
Ta tvrtka ostvaruje približno 15 posto turističkog prometa u Istri
i 5,7 posto svih turističkih noćenja u Hrvatskoj. U posljednje
četiri godine u poboljšanje kvalitete smještajnih kapaciteta
uloženo je više od 350 milijuna kuna, čime je temeljito obnovljeno
više od 3000 smještajnih jedinica. Vrijednost tih ulaganja u
dugotrajnu imovinu društva predstavlja više od trećine
knjigovodstvene vrijednosti upisanog kapitala.
Samo u ovoj godini u uređenje objekata uloženo je 125 milijuna kuna,
a najveći dio sredstava bio je namijenjen temeljitoj
rekonstrukciji hotela Laguna Istra i hotela Laguna Gran Vista, s
ukupno osamsto postelja. Time su ta dva hotela zadovoljila uvjete
za dobivanje triju zvjezdica.
HOTEL BELLEVUE OSTVARIT ĆE 712.400 KUNA GUBITKA
Dubrovačka hotelska tvrtka HTP Hotel Bellevue d.d. u ovoj će godini
poslovati s gubitkom od 712.400 kuna, uz prihode od 1,6 milijuna
kuna. Ukupna aktiva i pasiva te tvrtke na kraju prošle godine
iznosila je 15,6 milijuna kuna. Usporedbe radi, lani je ta hotelska
tvrtka zabilježila gubitak u visini od 1,2 milijuna kuna.
Temeljni kapital društva iznosi 16,4 milijuna kuna i podijeljen je
na 40.918 dionica nominalne vrijednosti 400 kuna. U strukturi
dionica Dubrovačka banka d.d. posjeduje 65,61 posto dionica, mali
dioničari 5,11 posto, dok je 29,28 posto dionica rezervirano za
bivše vlasnike.
Nedavno je Dubrovačka banka ponudila na prodaju dionice i poslovne
udjele iz svog portfelja i portfelja Hotela Dubrovnik. Ponuda
obuhvaća 20 hotelskih i turističkih tvrtaka, među kojima je i Hotel
Bellevue.
Po riječima direktora te tvrtke Andre Burđeleza, tijekom ove godine
nije se ulagalo u obnovu hotela, ali će se za što bolji prihvat
gostiju u 1999. godini temeljito rekonstruirati i obnoviti 26
smještajnih jedinica u tom hotelu.
U tom je hotelu u ovoj godini zabilježeno 7557 noćenja, tj. 104
posto više nego lani. Od toga su stranci ostvarili 5218 noćenja ili
105 posto više. Za iduću godinu, procjenjuje Burđelez, ostvarit će
se 10.085 noćenja. Pritom planira da inozemni turisti zabilježe
dvostruko više noćenja nego domaći.
POMORSKI LINIJSKI PRIJEVOZ NEATRAKTIVAN PRIVATNIM TVRTKAMA
U sadašnjim uvjetima na jadranskom pomorskom tržištu, kada brodovi
i trajekti moraju udovoljavati sve zahtjevnijim propisima o
sigurnosti plovidbe, linijski prijevoz putnika i vozila još nije
dovoljno atraktivan za privatne prijevoznike.
Privatni pomorski prijevoznici nisu zainteresirani za linijski
putnički prijevoz zbog toga što nemaju potporu države i moraju
ulagati sami u razvitak svoje flote. Isto tako, ne mogu cijenama
svojih usluga konkurirati najvećem hrvatskom pomorskom
prijevozniku putnika i vozila, riječkoj Jadroliniji, koja se
dijelom financira iz državnog proračuna.
Obveze za održavanje linijskog prijevoza tijekom čitave godine
diktiraju visoki angažman kapitala, uz vrlo nisku popunjenost
prijevoznih kapaciteta. Stvarajući nepokrivene troškove,
pogotovo izvan turističke sezone kada je iskorištenost kapaciteta
niska, uzrokuje se nerentabilnost poslovanja.
U splitskoj privatnoj tvrtki - pomorskoj agenciji Sem marina
d.o.o., koja se bavi prijevozom putnika i vozila na relaciji Split -
Ancona - Split, drže da sa cijenama svojih usluga ne mogu
konkurirati Jadroliniji, zbog toga što su prisiljeni ulagati
vlastita ili kreditna sredstva u razvitak flote.
Direktorica te tvrtke Nataša Vuković drži da "iako se stalno govori
o nekim pomacima u odnosu na privatne prijevoznike, situacija nije
blistava". Ove je godine Sem marina kupila katamaran 'For' radi
povezivanja Splita i srednjodalmatinskih otoka i nije uspjela
izdržati konkurenciju Jadrolinije. Riječki je brodar na tu liniju
uveo veći katamaran, koji je imao i puno veće troškove, ali i pet
puta nižu cijenu putne karte. U takvim uvjetima, smatra Vuković,
privatni brodski prijevoznik ne može opstati, jer nema ekonomske
računice u cijeni prijevoza, a niti državnu potporu.
Postupnim jačanjem gospodarske snage države, posebice razvitkom
gospodarstva na otocima, može se očekivati daljnje jačanje
turističkog prometa, vezanog i za produljenje turističke sezone.
Obilježje cjelogodišnje nerentabilnosti bit će sve slabije
izraženo, smatraju u Jadroliniji. Na taj će se način, drže,
smanjivati i njihova ovisnost o sredstvima iz državnog proračuna,
kojima pokrivaju tekuće gubitke na nerentabilnim linijama.
Hrvatska gospodarska politika prema javnim tvrtkama potiče proces
privatizacije i otvaranje tržišta, pritom vodeći računa da se ne
ugrozi minimum standarda kojeg treba osigurati u cjelogodišnjem
svakodnevnom linijskom povezivanju s naseljenim otocima. Vlada RH
je 1992. godine raspisala javni natječaj za koncesioniranje
pomorskog putničkog linijskog prijevoza, a odaziv zainteresiranih
novih brodara, osim Jadrolinije i desetak ostalih brodara koji
održavaju sustav prometa bio je zanemariv, kazali su u
Jadroliniji.
Tvrtka Sem marina je pomorska agencija, agent liberijske brodarske
kompanije "Sem Maritime Company, Inc.". Ta kompanija u vlasništvu
ima dva putnička broda; "Kraljicu mira" i "Split 1700", koji već pet
godina plove na liniji Split-Ancona-Split.
Na toj istoj liniji plove Jadrolinijini te brodovi talijanske
tvrtke Adriatica. Obje tvrtke imaju državnu potporu.
U Jadrolinijinoj floti trenutačno prometuje 48 brodova, a
brodovlje sačinjava pet velikih trajekata za dužobalne i
međunarodne linije, 34 srednja i manja trajekta, tri katamarana,
jedan hidrobus i pet klasičnih putničkih brodova.
Jadrolinijini najvažniji planovi razvoja vezani su uz realizaciju
Programa obnove i razvoja putničke flote u razdoblju od 1996. do
2000. godine. Od ukupno 22 planirane nabave, program je do danas
realiziran s 11 nabava, a realizacija toga plana u idućoj godini
ovisit će o visini kapitalnih transfera iz proračuna.
U prvih devet ovogodišnjih mjeseci u Hrvatskoj je prevezeno u
pomorskom i obalnom prijevozu gotovo šest milijuna putnika, 2,4
posto više nego u istom lanjskom razdoblju. Po podacima Državnog
zavoda za statistiku, u tom je razdoblju ostvareno 245 milijuna
putničkih kilometara, 10,6 posto manje. Gotovo polovinu
cjelogodišnjeg prijevoza obavi riječka Jadrolinija.
JADROLINIJA PREVEZLA 4,8 MILIJUNA PUTNIKA I 1,3 MILIJUNA VOZILA
Jadrolinijinim je brodovima u prvih deset ovogodišnjih mjeseci
prevezeno ukupno 4,8 milijuna putnika i 1,3 milijuna vozila. Pritom
je na dužobalnim i međunarodnim linijama prevezeno 226,4 tisuće
putnika i 50,6 tisuća vozila.
U međunarodnom prometu taj je brodar plovio na linijama prema
Anconi, Bariju te Igoumenitsi u Grčkoj te u lokalnom prometu na 29
linija unutar riječkog, zadarsko-šibenskog i splitsko-
dubrovačkog plovidbenog područja.
Poslovodstvo Jadrolinije dogodine očekuje rast prometa. Planira se
prevesti 5,7 milijuna putnika ili 5,3 posto više od prometa do kraja
ove godine i 1,6 milijuna vozila ili 6,2 posto više.
Brojem prevezenih putnika neće biti dostignuta 1990. kada je
prevezeno 5,96 milijuna putnika, ali će zato promet vozilima
nadmašiti tu godinu za 316 tisuća vozila ili za gotovo 25,1 posto.
MADŽARSKOM "LRI" PRIZNANJE ZA DOPRINOS RAZVOJU TURIZMA
Centar kontrole leta Dubrovnik i dubrovačka Turistička zajednica
dodijelili su stručnjacima budimpeštanske tvrtke "LRI" priznanje
za doprinos razvoju turizma.
Od 1995. Uprava kontrole leta Hrvatske ugovorila je s madžarskim
zrakoplovnim stručnjacima inspekcijske letove, pa oni redovito
obavljaju ispitivanja ispravnosti i nadzora navigacijskih uređaja
za kontrolu leta.
Madžarski stručnjaci u više su navrata specijalnim zrakoplovom
kalibrirali uređaje u dubrovačkoj kontroli leta da bi navođenje
zrakoplova koji dolaze u Dubrovnik bilo usklađeno s najvećim
svjetskim standardima, podsjetio je Željko Pean, voditelj
dubrovačkog Centra kontrole leta. Dosadašnju suradnju i obavljene
poslove, ocjenio je izuzetno korektnim i kvalitetnim.
PRED ZAVRŠETKOM RADOVI NA PARKIRALIŠTIMA U DUBROVAČKOJ LUCI
U Luci Dubrovnik pred završetkom su radovi na izgradnji dvaju
parkirališta za osobna vozila, kapaciteta 260 automobila i 400
mjesta na ukrcajno-iskrcajnoj površini. Kako je istaknuo ravnatelj
Lučke uprave Vlaho Đurković, projekt je vrijedan nešto više od 3,5
milijuna kuna, a sredstva su osigurana iz državnog proračuna.
Uz parkiralište, uređuju se i ukrcajno-iskrcajne trake za vozila
koja idu na trajekte, kapaciteta približno 300 vozila. Taj je
prostor neophodan da bi se izbjeglo prometno zagušenje luke i
prometnica prema njoj za odlaska trajekata, poglavito u špici
sezone, kazao je Đurković.
REZULTATI POSLOVANJA HRVATSKIH ŽELJEZNICA
Hrvatske željeznice (HŽ) u prvih devet ovogodišnjih mjeseci
ostvarile su 18 posto veći utovar i istovar robe nego u istom
razdoblju lani. Utovar robe dosegnuo je 4,39 milijuna tona, a
istovar 4,23 milijuna tona. Povećani rad u tome razdoblju rezultat
je otvaranja prometa prema Bosni i Hercegovini, većeg protoka
tereta kroz dalmatinske luke te povećanja prometa prema riječkoj
luci, istaknuto je na nedavnoj tiskovnoj konferenciji HŽ-a.
Po riječima generalnog direktora HŽ-a Marijana Klarića, već više od
dvije godine radi se na projektu modernizacije i restrukturiranja
toga javnog poduzeća. U razdoblju od 1999. do 2003. godine u HŽ-u
planiraju dosegnuti godišnju stopu rasta od 6,8 posto u prijevozu
roba. Putnički će promet pasti 1,8 posto, budući će se reducirati
pojedine lokalne putničke linije, no zato će produktivnost
iznositi 11,2 posto na godinu.
Proces restrukturiranja u HŽ-u uključuje i smanjenje broja
zaposlenih s 22.973 koliko ih je bilo u 1996. na 16.000 djelatnika.
U HŽ su se opredijelili za smanjenje broja zaposlenih prvenstveno
kroz poticajne mjere. Tako je samo u ovoj godini to poduzeće
napustilo 2228 djelatnika, a za sljedeću godinu planira se
otpustiti 1390 ljudi.
Poduzeće će, naglasio je Klarić, nastojati održati ravnotežu
između broja zaposlenih i investicijske potrošnje s jedne strane i
ostvarivanja prihoda i produktivnosti rada s druge strane.
Do 2002. godine u HŽ-u smatraju da trebaju ostvariti minimalne
ciljeve uz zadržavanje razine subvencija od 0,9 posto hrvatskog
bruto domaćeg proizvoda (BDP). HŽ bi tako trebao postati
profitabilno poduzeće s razinom produktivnosti sličnoj Slovenskim
željeznicama, i opsegom prijevoza od 50 posto prijeratnoga.
POSEBNE MARKICE NA ALKOHOLNA PIĆA DODATNO OPTEREĆENJE ZA
PROIZVOĐAČE
Od početka iduće godine alkoholna pića koja će se prodavati u
Hrvatskoj morat će, prema Zakonu o izmjenama i dopunama Zakona o
posebnom porezu na alkohol, biti označena posebnom markicom
Ministarstva financija RH, nalijepljenom preko čepa na boci.
Troškove tiskanja posebnih markica snosit će proizvođači, nakon
što svojim područnim uredima Porezne uprave podnesu zahtjev za
njihovo tiskanje. Tako će proizvođači alkoholnih pića porez
plaćati i prije no što svoje boce ispune sadržajem, a to bi, prema
njihovoj ocjeni, moglo dodatno smanjiti potrošnju alkoholnih pića
i povisiti cijene.
Od toga su izuzeta vina, koja se stavljaju u promet uz uvjete i na
način propisan Zakonom o vinu i Pravilnikom o vinu.
"Uvođenjem posebnih markica naši će krajnji proizvodi poskupjeti
za tri do šest kuna, ovisno o vrsti proizvoda. To će zasigurno
uzrokovati dodatni pad potrošnje alkohola i opteretiti poslovanje
domaćih tvrtki koje se bave proizvodnjom alkoholnih pića. Teško se
možemo boriti za veću prodaju alkohola kada se ona pokušava
dodatnim mjerama ograničiti", rekao je predsjednik Uprave
Istravino Exporta Edvard Piacun.
Novčana kazna za prodaju alkoholnih pića bez markice zakonom je
predviđena u rasponu od 40.000 do dva milijuna kuna, a za prodaju na
otvorenim mjestima poput tržnica raspon novčane kazne iznosi od
20.000 do četiri milijuna kuna.
3.KOTACIJE DIONICA TURISTIČKIH TVRTKI
ZAGREBAČKA BURZA, 01. - 04. prosinca 1998.
Br. Dionice Zaključna cijena (kn) Tjedna promjena Promet (kn)
Tjedna promjena
1. Plava laguna 240 -11,11% 33.925 -84,29%
2. Istraturist 29 - 2.069 -
3. Riviera Holding 39 11,43% 1.560 -35,27%
VARAŽDINSKO TRŽIŠTE VRIJEDNOSNICA, 30. studenoga - 04. prosinca
1998.
Br. Dionice Zaključna cijena (kn) Tjedna promjena Promet (kn)
Tjedna promjena
1. Plava laguna 270 3,85% 225.963 1.589,44%
2. Sunčani Hvar 16 - 3.904 -
4. STATISTIKA
LANI U UGOSTITELJSKIM OBJEKTIMA 2,7 MILIJARDI KUNA PRIHODA
U Hrvatskoj je u prošloj godini u hotelima i restoranima ostvareno
2,7 milijardi kuna prihoda, podaci su Državnog zavoda za
statistiku.
Osnovica za oporezivanje iznosila je 2,8 milijardi kuna, dok je za
porez izdvojeno 249 milijuna kuna.
Pritom je najviše prihoda, i to 545 milijuna kuna, zabilježeno u
obrtničkim ugostiteljskim objektima u gradu Zagrebu. Slijedi
Primorsko-goranska županija sa 348 milijuna kuna prihoda, te
Istarska županija sa 332 milijuna kuna.
5. DOMAĆI I MEĐUNARODNI SAJMOVI, SEMINARI I PREDSTAVLJANJA
KONCEPCIJA DUGOROČNOG RAZVITKA TURIZMA ZAMIJENILA STRATEGIJU
U sadašnjoj tranzicijskoj etapi u kojoj Hrvatska može odgovoriti
uvjetima globalizacije, napravljen je jasan i prihvatljiv dokument
- Koncepcija dugoročnog razvitka hrvatskog turizma, koja je
zamijenila dosadašnju Strategiju razvitka hrvatskog turizma,
rekao je dekan zagrebačkog Ekonomskog fakulteta i voditelj izrade
te koncepcije Boris Vukonić na promociji tog razvojnog dokumenta
hrvatskog turizma u zagrebačkoj Nacionalnoj i sveučilišnoj
biblioteci.
"Hrvatska je dobila razvojni dokument hrvatskog turizma kojim će
ući u treći milenij te odgovoriti suvremenim turističkim
trendovima koja diktiraju europska turistička tržišta", istakao je
Vukonić.
Ciljevi koncepcije su: što potpunija valorizacija i zaštita svih
resursnih potencijala; izgradnja novog identiteta i tržišnog
repozicioniranja Hrvatske; ostvarenje razvitka turizma na
postavkama održivog razvoja; povećanje udjela hrvatskog turizma na
sredozemnom tržištu, posebice u domeni prihoda; osiguranje
egzistencije lokalnom stanovništvu; osiguranje gospodarske
osnovice za stabilan dugoročan razvoj ruralnih i otočkih područja i
osiguranje dodatnog tržišta za brojne domaće proizvode.
Ministar turizma Sergej Morsan istaknuo je kako je cilj hrvatskog
turizma u idućim godinama visokoprofitabilni turizam temeljen na
kvaliteti turističke ponude.
Hrvatsko turističko gospodarstvo je u prvih devet ovogodišnjih
mjeseci, nakon odbitka pretporeza, u državni proračun uplatilo
poreza na dodanu vrijednost u visini 422 milijuna kuna, a lani je
temeljem poreza na promet proizvoda i usluga uplaćeno 736 milijuna
kuna.
Procijenjuje se da će ove godine u državni proračun od turističke
djelatnosti biti uplaćeno približno 500 milijuna kuna ili 30 posto
manje nego lani.
ZAPOČELI SUSRETI "PROIZVOĐAČI HOTELIJERSTVU '98"
"Ovogodišnji jubilarni 30. susreti proizvođača i hotelijera
najbolji su dokaz da su oni postali ne samo tradicionalnim već i
nužnim i donekle nezamjenjivim oblikom svakodnevne suradnje i
povezanosti proizvodnje i hotelijerstva" - kazala je načelnica za
kategorizaciju turističkih objekata pri Ministarstvu turizma
Republike Hrvatske Tijana Cvitković prilikom u utorak održanog
svečanog otvaranja 30. hrvatskih poslovnih susreta "Proizvođači-
hotelijerstvu 98" u pulskom hotelu "Histria".
Govoreći o značaju i opravdanosti ovoga skupa, ona je naglasila
kako u potpuno mirnodopskim uvjetima, u trenutku kada se očekuje
povratak hrvatskog turizma na svjetska turistička tržišta,
predstoje značajna zajednička ulaganja u podizanju kvalitete
turističkog proizvoda, budući da je to jedna od bitnih smjernica
hrvatskog gospodarstva.
Hotelijeri su, po riječima predsjednika organizacijskog odbora
ovogodišnjih susreta Mile Ćulumovića, razgovarali s proizvođačima
o konkretnim međusobnim poslovnim odnosima, a posebno o
proizvodima namijenjenima hotelskim kućama koji bi značili
inovaciju, odnosno pridonijeli podizanju razine hotelskih i
općenito turističkih usluga
Tijekom otvaranja predstavnicima devet proizvodnih tvrtki i 25
hotelijera, koji su više od dvadeset godina nazočni na ovim
susretima, uručena su jubilarna priznanja. Priznanja su, među
ostalima, dobili: Tekstilni kombinat Zagreb, Jadran i Labud iz
Zagreba, Saponija iz Osijeka, Svilanit iz Kamnika, Vuteks iz
Vukovara, Inker iz Zaprešića, Zrinski iz Čakovca te tvrtka Zlatorog
iz Maribora.
Tijekom trodnevnog skupa održat će se i dva okrugla stola na temu
"Materijali za graditeljstvo u izgradnji i održavanju hotelskih
objekata" i "Hrvatska oznaka kvalitete turističkih usluga".
PREDSTAVLJANJE HRVATSKIH VINA U LONDONU
Izvoz hrvatskih vina na tržišta Europske unije nije podvrgnut
admistrativnim ni trgovačkim preprekama, rekao je prošloga
četvrtka na predstavljanju hrvatskih vina u Londonu savjetnik
predsjednika Hrvatske gospodarske komore Brnko Gračanin.
Na predstavljanju vina, koje su na poziv Britansko-hrvatske
gospodarske komore iz Londona, organizirala HGK iz Zagreba i
Hrvatsko ministarstvo gospodarstva, kušano je 21 hrvatsko vino iz
devet hrvatskih vinarija. Gračanin je rekao da će zajednička kvota
Europske unije za uvoz vina iz Hrvatske i BiH, koja iznosi 545.000
tona, u ovoj godini vjerojatno biti neispunjena. U prvih deset
mjeseci 1998. na tržište Europske unije izvezno je 457.214 tona
vina iz Hrvatske i BiH, rekao je Gračanin. To pokazuje da hrvatski
vinari još imaju prostora za izvoz vina u Europsku uniju, pa tako i
na britansko tržište, koje unatoč dosad malih količina uvezenih
hrvatskog vina, pokazuje zanimanje za autohtonim sortama.
Predsjednik HGK-a Nadan Vidošević okupljenima je predstavio
zemljovid hrvatskih vinograda i vina, koji bi ovoga tjedna
predsjednik hrvatke Vlade Zlatko Mateša trebao predstaviti domaćoj
javnosti.
6. MEĐUNARODNE TURISTIČKE AKTIVNOSTI
WTO O UTJECAJU AZIJSKE KRIZE NA TURIZAM
Turizam nije pogođen azijskom financijskom krizom te gospodarskom
nesigurnošću u drugim dijelovima svijeta, u mjeri u kojoj su to
ranije procjenjivali i pribojavali se stručnjaci, stoji u novom
izvješću Svjetske turističke organizacije (WTO). Ipak, negativni
se učinak osjeća u pojedinim zemljama, ali gobalno gledajući
utjecaj nije isuviše jak pa u WTO-u predviđaju kako i neće duže
potrajati.
Svjetski bi turizam u ovoj godini trebao ostvatiti pozitivne
rezultate. Procjenjuje se kako će broj turističkih putovanja ipak
porasti i to između 1,5 i dva posto. Usporedbe radi, lani je taj broj
uvećan 2,8 posto, a godinu prije 5,6 posto. To je posljedica
činjenice kako je većina turističkih destinacija zabilježila
pozitivan rast dolazaka gostiju, a učinak spomenute krize uglavnom
je ograničen na Aziju.
Tako će područja kojima je kriza i donijela najviše šteta, istočna
Azija i Pacifik, ove godine ugostiti pet milijuna turista manje,
odnosno 5,6 posto turista manje u usporedbi s prošlom godinom.
Pritom je najviše pogođen tzv. intra-regionalni turizam, tj.
turistička putovanja unutar Azije, kojih će ove godine biti destak
posto manje nego 1997. godine.
Kako je WTO i predviđao u siječnju prošle godine, popularne cijene
te specijalizirani turistički posjeti dosad su u 1998. godini
privukli velik broj turista u istočnu Aziju i na Pacifik. Riječ je o
nešto više od dva milijuna gostiju više u odnosu na prethodnu
godinu. Od toga je broja otprilike 1,5 milijuna turista iz Europe, a
ostali iz Sjedinjenih Američkih Država i Kanade.
Prema riječima zamjenika Glavnog tajnika WTO-a Dawida de
Villiersa, pojedini gospodarski sektori, primjerice
graditeljstvo, skloniji su značajnijim neprilikama uslijed
ekonomske krize. No, kada je riječ o turizmu, zbog njegovog
globalnog karaktera fleksibilniji je i moguća je njegova lakša
prilagodba.
Kod zemalja koje su najviše pogođene azijskom financijskom krizom,
ponajprije je riječ o osjetnom padu intra-regionalnog turizma.
Radi se o Hong Kongu, Singaporu i Novom Zelandu. No, Tajland je
istodobno u prvih sedam ovogodišnjih mjeseci ugostio šest posto
više turista, što je ponajviše rezultat izuzetno uspješne
promotivne kampanje "Divni Tajland". Porasli su i turistički
dolasci u Južnu Koreju, za otprilike sedam posto, a posljedica je to
devalvacije tamošnje valute, što je tu zemlju učinilo "trgovačkim
rajem".
Ove je godine značajno smanjen i broj posjeta azijskih turista u
druge dijelove svijeta. Procjenjuje se kako će u 1998. godini
između sedam i osam milijuna Azijaca manje otputovati van svoga
kontinenta. Od toga broja na posjete europskim turističkim
destinacijama otpada od 2,3 do tri milijuna gostiju, pri čemu bi ih
otprilike 250.000 otputovalo u Veliku Britaniju.
U svojoj najnovijoj publikaciji WTO je zbog svih ovih čimbenika
revidirao svoje procjene budućih turističkih posjeta. Do 2000.
godine tako bi se, prema WTO-u, taj broj trebao umanjiti za 34
milijuna, a do 2020. godine za čak 54 milijuna turista. No, unatoč
tome, tijekom prvih deset godina idućega stoljeća, godišnji porast
broja turističkih posjeta trebao bi se vratiti na razinu
zabilježenu prije azijske financijske krize, tj. na otprilike
četiri posto.
TURIZAM I PROBLEM 01.01.2000.
Scenariji posljedica neprepoznavanja datuma 1.1.2000. kreću se od
toga da se neće dogoditi ništa strašno do onih koji kažu da više
ništa neće biti kao prije. Časopis Travel Inside objavio je
razgovor s Kuonijevim poslovnim menadžerom, gospođom Barbarom
Fuhrer, upravo o tom problemu.
Evo što kaže gospođa Fuhrer: Zbog središnjeg upravljanja prometom
mogu se očekviati problemi u prometu - uglavnom zastoji. Problemi
se mogu očekivati u oskrbi vodom, naftom, plinom i gotovinom.
Trebalo bi provjeriti sve uređaje koji su, zbog elektronike
povezani s datumom.
Consulting tvrtka Gartner Group procjenjuje da 10 do 25 posto
tvrtki uopće nije shvatilo problem 2000. godine, a što bi to moglo
značiti za svjetsku privredu može se opisati samo mračnim
prognozama. Problemi bi već mogli nastati 9.9.99., jer će taj datum
računalo prepoznati kao beskonačan datum.
Švicarski tour-operator Kuoni je još u svibnju prošle godine
formirao projektnu skupinu, u kojoj su četiri osobe zaposlene puno
radno vrijeme, koja treba riješiti problem 1.1.2000. kod svega što
nije direktno opovezano s informatikom. Provjerava se stanje kod
medija, vlasnika dionica, klijenata i dobavljača i razmatraju se
svi pravni aspekti te se potiče velika koordinacija između pravnog,
tehničkog, financijskog, komunikacijskog i marketinškog odjela.
Veliki dio pozornosti daje se menadžmentu rizika; potrebno je
utvrditi šo bi se eventualno moglo dogoditi (npr. putniku na
putovanju, a povezano s datumom) te to spriječiti ili se pripremiti
za eventualno rješavanje problema.
Gospođa Fuhrer procjenjuje da bi problema moglo biti sa zemljama
trećeg svijeta koje ili rade sa starim računalima, ili nisu svjesne
problema, ili nemaju novaca niti stručnog osoblja da bi se
pripremile za specifičan datum. Moguće je da će se putovanje u te
zemlje, zbog mogućih problema (povezanih s datumom) označiti kao
"nije preporučljivo", bar dok ne prođe koban dan, no za sada još
nema službene odluke. O mogućim odštetama zbog problema nastalih na
putovanjima, a zbog neprepoznavanja 1.1.2000., osiguravajuća
društva u Švicarskoj još ne daju nikakve informacije, no turističke
aagencije moraju upozoriti putnika što mu se eventualno može
dogoditi te da tada mora poduzeti sve kako bi nastala šteta bila što
manja.
CRNOGORCI IDUĆEG LJETA OČEKUJU 10.000 SLOVENSKIH TURISTA
Ekonomski odnosi Slovenije i Crne Gore mogli bi, sudeći po izjavama
crnogorskog premijera Filipa Vujanovića nakon nedavnog posjeta
Ljubljani, doživjeti pravi bum unatoč pokušaju Beograda da to
spriječi uvođenjem tranzitnih taksi za slovenske prijevoznike.
Kako piše ljubljansko "Delo", pozivajući se na Vujanovićeve
izjave, u ovoj bi godini robna razmjena Slovenije i Crne Gore mogla
dostići 100 milijuna američkih dolara, unatoč tome što se slovenska
roba u luci Bar carini jednako kao austrijska i njemačka.
U Crnoj Gori iduće godine očekuju 10.000 slovenskih turista, a
slovenska je vlada Vujanoviću obećala da će za investicije svojih
poduzeća u turističku i prometnu infrastrukturu osigurati i
državna jamstva, a Crnogorci su odobrili kreditna jamstva za uvoz
slovenskih kultivatora i priključnih strojeva. Uz to, slovenski
Gradis postao je 26-postotnim suvlasnikom poduzeća Crna Gora-
Putevi, a aktualim postaje i etno-biznis. Crnogorac iz slovenskog
mjesta Ruše Veselin Gjurovič osnovao je poduzeće Slo-Mont
(Slovenija-Montenegro) koje se bavi ulaganjem u obnovu turističkih
objekata u Crnogorskom primorju.
U DOMINIKANSKOJ REPUBLICI PONOVNO OTVORENI HOTELI
Prema listi koju je objavilo Ministarstvo turizma Dominikanske
Republike, u Dominikanskoj Republici su otvoreni gotovo svi
hoteli.
Naime, nakon što je uragan "Georges" poharao tamošnje hotele,
velika većina ih je obnovljena, osim nekih u Juan Doliu i La Romani.
Karibi su praktički spremni za božićno poslovanje.
Nakon opsežnog renoviranja, 16. prosinca opet će se otvoriti
luksuzni resort Jumby Bay Island na Antigui.
BRITISH AIRWAYS I DALJE NA USPJEŠNOM PUTU
U prvih šest mjeseci tekuće financijske godine (1. travnja do 30.
rujna) British Airways bilježi neoporezovanu dobit od 385 milijuna
funti. U tom je razdoblju kompanija prevezla više od 24 milijuna
putnika, što znači 130.000 putnika dnevno.
Kao što se i očekivalo, zbog privrednih problema u Velikoj
Britaniji i najvažnijim tržištima, prihod je smanjen.
No, da bi povećala poslovnost, ova se kompanija odlučila na program
štednje nazvan Business Efficiency program uz pomoć kojeg je
godišnje uspjela uštedjeti 600 milijuna funti.
STRATEŠKA SURADNJA SINGAPORE AIRLINESA I SCANDINAVIAN AIRLINESA
Zrakoplovne kompanije Singapore Airlines i Scandinavian Airlines
su potpisale pismo namjere o stvaranju strateškog saveza koji bi
trebao stupiti na snagu s 1. travnja 1999. godine.
Spomenuti bi savez uključivao codesharing, program za putnike koji
često putuju, razvijanje planova letenja i ruta, zajedničke
marketinške i promotivne aktivnosti i slično.
MALPENSA SVE BOLJE FUNKCIONIRA
Ono što se 25. listopada događalo na zračnoj luci Malpensa u blizini
Milana, nitko nije očekivao: letovi su u prosjeku kasnili dva sata,
prtljaga se dopremala očajno sporo, a nedostajalo je autobusa za
dolazak/odlazak sa zračne luke. I sve to na dan kad je otvoren novi
terminal. U međuvremenu se situacija popravila, a slijedećeg bi se
ljeta trabao dovršiti željeznički prilaz zračnoj luci što će znatno
popraviti prometnu povezanost Malpense 2000.
Zračna luka Malpensa jedna je od najstarijih na svijetu. Već 1923.
služila je za vojne i civilne letove, no 1936. s izgradnjom zračne
luke Linate civilni se promet preselio na tu zračnu luku. U ratu su
nacisti proširili Malpensu, ali je i uništili 1945. godine. Tri
godine kasnije, grad i provincija Milano otvorili su ponovno
izgrađenu zračnu luku Malpensa, koja će 21. studenog 1998.
proslaviti točno 50 godina od ponovnog otvaranja civilnim
letovima. Zračna luka Linate u međuvremenu se specijalizirala za
zrakoplove na kratkim linijama, dok veliki zrakoplovi slijeću na
Malpensu koja ima dvije 3,9 i 2,6 km duge piste.
S projektom Malpensa 2000 započela je Malpensina budućnost.
Ambiciozna izgradnja milanske zračne luke trebala bi je pretovriti
u središte zračnog prometa južne Europe.
Što je to na Malpensi novo?Postojeći sjeverni terminal upotpunjen
je novim, 650 metara dugim, 80 metara širokim i 25 metara visokim
zapadnim terminalom. Obje piste sada su duge 3,9 km. Izgradnjom
Cargo Citya godišnji kapacitet primanja tereta popest će se sa
200.000 na milijun tona. Potpuno izgrađena zračna luka Malpensa
2000. godine imati će kapacitet 27 milijuna putnika godišnje.
Prošle je godine ovom zračnom lukom prošlo šest milijna putnika, za
iduću se predviđa 12 milijuna, a za 2000. godinu 18 milijuna
putnika.
Prije proširenja, Malpensa je imala 22 gatea, danas ih je 42, a za
dvije godine bit će ih 63. Broj check-in šaltera povećat će se sa 67
na 290, a broj stajališta za zrakoplove je i više nego udvostručen -
ima ih 54. Novi je terminal trebao biti otvoren početkom 1998., no
to se odgađalo i konačno dogodilo 25. listopada. Jedan od glavnih
problema su još uvijek neoptimalna cestovna i željeznička
povezanost, no situacija se polako popravlja. Problem će biti
riješen kad će postojati direktna željeznička veza Malpensa -
Milano, što se planira za lipanj 1999. godine i čime će se vrijeme
potrebno do grada smanjiti na 35 minuta.
I dok su 25. listopada 1998. bila 488 leta, tjedan dana kasnije bilo
ih je 576. Broj putnika prvi je tjedan rastao s 42.000 na 49.000
dnevno, a danas ih je 60.000 dnevno.
Još uvijek glavni problem je razvrstavanje prtljage, uzrokovan
organizacijskim problemima i zahtjeva više prostora. Pohvalna je
točnost zrakoplova; tjedan dana nakon otvaranja novog terminala
kašnjenje zrakoplova smanjeno je na 20 do 25 minuta.
Malpensa ima blistavu budućnost. Kad se riješi problem prometne
(ne)povezanosti to će biti jedna od najvažnijih zračnih luka u
južnoj Europi. Kapacitet od 24 milijuna putnika godišnje,
neograničeno vrijeme otvorenosti i blizina regija koje se naglo
razvijaju (Lombardija i Pijemont) dobre su pretpostavke za
uspješno poslovanje.
PRVI KOMERCIJALNI LET IZ MEĐUNARODNE ZRAČNE LUKE GAZA
Zrakoplov srednjeg dometa palestinske zrakoplovne tvrtke poletio
je u subotu iz međunarodne zračne luke u Gazi prema jordanskom
glavnom gradu Ammanu, što je prvi komercijalni let iz te
zrakoplovne luke. Zrakoplov tipa Foker-50 imao je 45 putnika -
većinom Palestince s jordanskim putovnicama i jednog Kanađanina.
Let je kasnio nekoliko sati zbog nesuglasja između Izraelaca i
Palestinaca o tome kako bi trebala izgledati sigurnosna kontrola.
U pratnji vozila izraelskih snaga sigurnosti putnici su autobusom
prebačeni do terminala u Refahu, koji je udaljen dva kilometra od
sale za ukrcavanje. U autobusu su bili i pripadnici izraelskih i
palestinskih snaga sigurnosti. Ovakav složeni proces sigurnosne
kontrole trajat će tri mjeseca, koliko je potrebno da se izgradi
pravi terminal u samoj zračnoj luci.
7. POD POVEĆALOM: PRAG
Ukratko o Pragu
Prag je prema mišljenju mnogih grad izuzetne fizičke ljepote. Dok
su ostale istočnoeuropske metropole bile spaljene ili znatno
oštećene tijekom Drugog svjetskog rata, Prag je njegov kraj dočekao
netaknut. Gotički i barokni tronjevi, fasade iz faze art-nouveau
ili kubističke graditeljske strukture daju tome gradu nepogrešivi
češki stil, unatoč tome što je tijekom povijesti bio pod vladavinom
Saksonaca, Šveđana, Nijemaca i Rusa.
Budući je Prag u svojoj povijesti često puta bio glavni grad mnogih
tadašnjih država, primjerice Habsburškog carstva, dobio je, ali i
zadržao, reputaciju važnog političko, kulturnog i ekonomskog
središta. Prag je često "okupan" i stranim poduzetnicima i
turistima pa nije neopravdano reći da je "najživlji" u odnosu na sve
ostale metropole, bilo da je riječ o istoku ili zapadu Staroga
kontinenta.
No, sve ovo ima i svoju tamnu stranu. Naime, zagađenost zraka u
stalnom je porastu ponajprije zbog iznenadnog i velikog povećanja
prometa. Ipak, čak i kada je stupanj zagađenosti na najvišoj
razini, tj. tijekom zime, Prag svakom došljaku svojom pojavom i
atmosferom "čisti i glavu i srce".
Grad se prostire na otprilike 497 četvornih kilometara, a dom je za
više od 1,2 milijuna ljudi.
Gdje odsjesti?
Usporedo s procvatom turizma u Češkoj i u njezinom glavnom gradu sve
je veći broj hotela. Kako bi zadovoljili svačiji ukus i džep, jer je
gotovo svaki Čeh svjestan važnosti turizma, u tom gradu postoji
vrlo široki spektar hotela obzirom na kategoriju.
Obzirom na popularnost Češke kao turističke destinacije, prije
putovanja preporučaju se rezervacije, posebice tijekom ljeta i za
vrijeme Uskršnjih blagdana.
Cijena jednokrevetne sobe u hotelu niže kvalitete bit će do 3.500
čeških kruna, a u hotelu više kvalitete između 3.500 i 5.000 kruna.
Istodobno, smještaj u hotelu više kvalitete, odnosno luksuznom
hotelu stajat će u rasponu od 5.000 do 6.500 kruna, odnosno i više od
toga. Inače, češka valuta trenutačno vrijedi otprilike 0,21 kunu.
Gdje i što jesti i piti?
Nacionalno češko jelo sastoji se od pećene purice, kiselog zelja i
okruglica. Isto tako, često se priprema i gulaš uz kojeg se također
služe okruglice.
Glavni obrok Česi jedu točno u podne i najčešće sadrži meso i
okruglice, krumpir ili rižu te juhu. Osim laganog doručka i večere,
Česi uživaju i u međujelu, svacini, za što je rezervirano vrijeme u
10 sati.
Iako je tamo uobičajeno piti čaj, ta je zemlje u svijetu poznata po
svojem pivu. Najpoznatije marke su Pilsner i Budweiser, ali vrijedi
kušati još i pive Radegast, Staropramen i Velkopopovicky Kozel.
Najomiljeniji češki biljni aperitiv je Becherovka, autoktoni češki
proizvod, kojeg mnogi preporučuju i kao lijek. Isto tako, popularna
je i šljivovica.
Budući su najbolji češki restorani većinom mali, vrlo se brzo
popune pa stoga svi oni koji su već bili u tome gradu kažu da su
rezervacije nezaobilazna procedura. Odjeća u praškim restoranima
većinom nije propisana, ali gosti se najčešće pri odlasku u
ekskluzivnije restorane odlučuju za formalniju odjeću.
Cijena ručka ili večere za jednu osobu, u što nije uključen porez,
cijena pića i napojnica, u restoranu niže kvalitete bit će manja od
300 kruna, dok će se objektu više kvalitete kretati od 300 do 600
kruna. Vrijednost takve usluge u restoranu više kvalitete porast će
na između 600 do 1.000 kruna, a u ekskluzivnijim restoranima bit će
i viša od toga.
Što vidjeti?
Većina se svjetskih putnika slaže u jednome - Prag je jednostavno
najljepši grad na svijetu. Gradili su ga najbolji europski
arhitekti i umjetnici i to u razdoblju od preko 600 godina.
Ljepota diljem svijeta poznatih praških građevina s tornjevima, u
arhitekturi jedinstvenih mostova te ulica popločanih kamenim
kockama svakom gostu grada, neovisno o tome dolazi li prvi puta ili
ne, nanovo oduzima dah.
Gdje kupovati?
Gotovo je nemoguće zamisliti kako je taj grad prije nepunih deset
godina bio noćna mora svakog kupca. No, oni sad mogu odahnuti jer je
svaki kutak te zamlje zahvatio kapitalizam.
Brojni ulični dućani nastali su samo za zadovoljenje želja stranih
kupaca, trgovački centri nude proizvode za svačiji ukus, a
prodavaonice s poznatim češkim staklom i porculanom ne mogu, a i ne
smiju, se zaobići.