DE-E-NJEMAČKA-EU-Vlada-Organizacije/savezi-Diplomacija +A14.XII.PROFIL:NIJEMCI VIŠE NE ŽELE PLAĆATI ++AUSTRIJA+PROFIL+14. XII. 1998.+Novi Nijemci+"Najava da će netko postati 'normalan' može biti prijetnja. U +slučaju svojeglavog
oponenta ili simpatičnog otkvačenjaka. Ili u +slučaju njemačkog kancelara. Na prošlotjednom stranačkom saboru +SPD-a, održanom povodom izbora za europsku skupštinu, Gerhard +Schroeder nije rekao ništa veliko - bilo je to očitovanje +svakodnevnog, gunđajućeg, populističkog prkosa. 'Polovicu novca, +prepečenog u Europi, plaćaju Nijemci', kazao je Schroeder. +'Politika po mottu 'krize će biti riješene tako što će ih Nijemci +platiti' završena je', izjavio je njemački kancelar. Drugim +riječima, 22 milijarde maraka, koje Bonn svake godine netto +doznačava Bruxellesu, po Schroederu su prevelika svota.+Takve stvari govore političari posvuda na svijetu. Tko, napokon, ne +pokušava dobiti što više za što manje novca? No, samo flegmatik +poput francuskog ministra obrane Huberta Vedrinea uspio je nove +tonove iz susjedstva zanemariti poput prevarenog, prosvijećenog +supruga: ''niti je šokantno niti zabrinjavajuće' već jednostavno +'normalno' što Njemačka gleda vlastite interese - napokon,
AUSTRIJA
PROFIL
14. XII. 1998.
Novi Nijemci
"Najava da će netko postati 'normalan' može biti prijetnja. U
slučaju svojeglavog oponenta ili simpatičnog otkvačenjaka. Ili u
slučaju njemačkog kancelara. Na prošlotjednom stranačkom saboru
SPD-a, održanom povodom izbora za europsku skupštinu, Gerhard
Schroeder nije rekao ništa veliko - bilo je to očitovanje
svakodnevnog, gunđajućeg, populističkog prkosa. 'Polovicu novca,
prepečenog u Europi, plaćaju Nijemci', kazao je Schroeder.
'Politika po mottu 'krize će biti riješene tako što će ih Nijemci
platiti' završena je', izjavio je njemački kancelar. Drugim
riječima, 22 milijarde maraka, koje Bonn svake godine netto
doznačava Bruxellesu, po Schroederu su prevelika svota.
Takve stvari govore političari posvuda na svijetu. Tko, napokon, ne
pokušava dobiti što više za što manje novca? No, samo flegmatik
poput francuskog ministra obrane Huberta Vedrinea uspio je nove
tonove iz susjedstva zanemariti poput prevarenog, prosvijećenog
supruga: ''niti je šokantno niti zabrinjavajuće' već jednostavno
'normalno' što Njemačka gleda vlastite interese - napokon,
Francuska i Velika Britanija oduvijek su sasvim prirodno polagale
pravo na takvu politiku.
No, na licima svih ostalih očitavao se užas. Smatralo se da su za
Njemačku oduvijek vrijedila druga, posebna mjerila, u čije se
funkcioniranje svijet mogao uzdati već pola stoljeća: 'posebna'
suzdržanost, 'posebna' moralna korektnost, koja potječe iz
'posebne' povijesne odgovornosti. Zar je toj smjernosti došao
kraj? Hoće li Nijemci prije ulaska u novo tisućljeće brzo stresti s
glave pepeo?
Nakon promjene vlade u Bonnu uistinu se pojavilo nekoliko
tjeskobnih navještaja promjene stila. Nije li njemački ministar
vanjskih poslova Joschka Fischer upravo pokrenuo inicijativu,
usmjerenu na odbacivanje strategije inicijalne upotrebe atomskog
oružja u NATO-ovoj doktrini - i time bez sustezanja najavio da
namjerava sudjelovati u odlučivanju o vojnim pitanjima? Nije li
njemački ministar financija Oskar Lafontaine upravo doveo u
pitanje nezavisnost europske središnje banke - i time razbio jedan
tabu?
Nadalje, je li puki slučaj što se istodobno između Rajne i Odre
razbuktala rasprava o prošlosti, potaknuta govorom pisca Martina
Walsera, i obilježena sljedećim osnovnim sadržajem: krajnje je
vrijeme za prevladavanje vječno istih rituala stida i prisjećanja i
za preusmjeravanje pogleda u budućnost?
Budućnost: 1. siječnja, točno na dan uvođenja eura, Njemačka
preuzima predsjedateljsku dužnost u EU, zacrtavši ambiciozni plan
rada (plus rješavanje svih pitanja koja su ostala neriješena za
vrijeme austrijskog predsjedanja EU). Istodobno Njemačka
predsjeda Zapadnoeuropskom obrambenom unijom (WEU) i Vijećem
vodećih industrijskih sila (G7). Sve to u istoj godini, u kojoj će
njemačka vlada istodobno preseliti u novi glavni grad Berlin.
Sve upućuje na njemačku godinu, na 'svođenje male bilance', na
reviziju prioriteta. Njemačka ponovno želi voditi politiku -
uzdignute glave, samosvjesno. 'Bez kompleksa', kao što kaže
kancelar Schroeder.
Ako je netko uistinu želi nazvati 'kompleksom', tada se vjerojatno
zaista može reći da posljeratna era stida završava odlaskom
njemačke vlade iz Bonna. 'Bonn simbolizira najbolje poglavlje
njemačke povijesti u ovom stoljeću', kazao je jednom prilikom
Helmut Kohl. Taj mali grad bio je na određeni način odraz velikog
čovjeka. Simbolizirao je samoograničavanje njemačkih ambicija,
praktičnu idilu, pokoru i savjest. Ukratko, simbolizirao je
'retoriku postnacionalsocijalizma', izjavljuje sociolog Heinz
Bude.
No, što će uslijediti nakon postnacionalsocijalizma? 'Berlinska
Republika'? Ljevica je taj pojam dugo smatrala reakcionarnom
lozinkom u kojoj se materijalizira silna čežnja za ponovnim
buđenjem njemačke veličine. Naime, dok je Berlin bio glavni grad -
od 1871. do 1945. - Njemačka je u prvom redu pokazivala sljedeće
kontinuirano obilježje: 'ili je uvijek okupljala' druge sile
protiv sebe 'ili ih je razdvajala', piše 'Die Welt'.
Nikakvo čudo što je 'Berlinska Republika' uzbunila duhove prije no
što je i proglašena. 'Berlinska Republika, Berlinska Republika - ne
znam čak ni što bi to trebalo značiti', uzviknuo je teatralno
vrhovni kritičar književnosti Marcel Reich-Ranicki na jednom
okruglom stolu. Samo se po sebi podrazumijeva da Bonn nije Berlin
jer 'ni banana nije rajčica', kazao je Reich-Ranicki. Što za
kritičare može značiti samo sljedeće: uopće nije riječ o glavnom
gradu već o nečemu bitnijem: 'Žele novu državu!', uzvikuje Reich-
Ranicki.
Upravo je tu bojazan snažnim istupom pokušao otkloniti njemački
predsjednik Roman Herzog: 'Ne smije biti druge republike',
upozorio je Herzog. I nova vlada svim snagama nastoji što
hladnokrvnije provesti promjenu paradigmi i prateću selidbu u
Berlin - revno umanjujući svako simbolično značenje tih procesa.
Prva sjednica ministarskog vijeća, održana prije tri tjedna u
zgradi zemaljskog doma skupštine u Berlinu, bila je simptomatična
po svojoj usiljenoj smirenosti: Schroeder je žurno prošao kroz
portal na kojem je Karl Liebknech prije osamdeset godina već
proglasio republiku. Ministri su sjedili za stolom za kojim je
nekoć Erich Honecker primao svoje goste, ali njihov je šef tek
nevoljko izgovarao formulacije, koje su primjereno prigodi trebale
povezati prošlost s budućnošću.
Zgrada zemaljskog doma skupštine, u kojoj bi trebao zasjedati
kabinet dok nova, svjetlucava vladina četvrt ne bude pripremljena
za useljenje, renovirana je tek koliko je to bilo najnužnije - kao
da se nastojalo prizvati čaroliju nenametljivog provizorija.
Oprema kancelarova ureda sukladna je toj težnji: prazne police
popunjava tek 'Brockhaus' (čuvena njemačka enciklopedija - op.
prev.), posuđen iz Bonna, 'Encyclopedia Britannica', službeni list
njemačke vlade i 'Knaursov veliki atlas svijeta'.
'Povijesni događaj bit će prenesen u normalnost', komentirao je
Schroeder svoj izlet u Berlin, cjepkajući posljednje ostatke
velikog značenja tog događaja jednom jedinom ironičnom napomenom:
'No da, kako se to kaže - ja sam Berlinčanin'.
Je li posrijedi zamorenost poviješću? Ili samo poštivanje
antinjemačkih prastrahova kod susjeda? U svakom slučaju,
Schroeder, Fischer i Lafontaine - sva trojica stari kao i Savezna
Republika Njemačka - uspjeli su svojim pragmatičnim nastupom
pretvoriti konzervativnu ideološku lozinku 'Berlin' u
postkonzervativan projekt, oslobođen svih tragova ideologije.
Napokon, 'sasvim je normalno' da velika zemlja ima veliki glavni
grad s normalnim velegradskim brigama. Napokon, vladajući tamo
mogu izbliza promotriti konkretne probleme ponovno ujedinjene
njemačke svakodnevnice, koje su u Bonnu u najboljem slučaju tek
naslućivali. Oni glase: nezaposlenost, konkurentnost poduzeća,
migracija.
Sociolog Bude također drži da je njemačko društvo zrelo za tu
promjenu orijentacije: 'Sjećanje na Auschwitz neće obrazložiti
nijednu od danas nužnih reforma'.
No, i nova vladajuća generacija naučila je da se iz povijesti nije
dopušteno samo išuljati. Ona je zapravo odlučila tu prošlost
profesionalno ali krupnim koracima privesti kraju. Stevenu
Spielbergu, režiseru 'Schindlerove liste', upravo je dodijeljeno
jedno od najviših odličja republike. U središtu Berlina niknut će
spomenik holokaustu, koji gotovo nitko u vladi istinski ne voli ali
gotovo svatko smatra na neki način nužnim.
Schroeder je odredio novi stil i u odnosu prema pitanjima odštete
žrtvama nacista, poslavši stručnjake na pregovore iza zatvorenih
vrata: umjesto javnog poniženja u vidu neprekinutog niza novih
zbirnih optužbi, odvjetnici bi trebali razjasniti sva otvorena
pitanja odštete. 'Želimo na kraju stoljeća dati zaključni
materijalni signal, sačinjen od solidarnosti, pravednosti i
samopoštovanja', kazao je ministar u kancelarovu uredu Bodo
Hombach. Zvuči kao suzdržana ali odlučna završna riječ.
Pritom vlada pod vodstvom šezdesetosmaša dobro zna svoj bonus: tko
bi drugi mogao povući taj potez ako ne pripadnici generacije koja je
svoju borbu protiv očeva-nacista završila već prije dvadeset
godina?
Peter Glotz, ideolog SPD-a, uočava mogućnosti, koje se kriju u toj
konstelaciji: 'Politička klasa ima priliku očistiti ime Berlina od
svih tragova trijumfalističke politike moći i skorojevićevske
nezgrapnosti. Ukratko, ima priliku doakazati da i u Berlinu može
ostati pristojna. Čini se da je tu zadaću preuzeo upravo ministar
vanjskih poslova Joschka Fischer.
Dok kancelar Schroeder izravno i drsko najavljuje njemačke
interese, Fischer se uz vidno sve veće oduševljenje uživljava u
ulogu lukavog, povijesti svjesnog diplomata. G. 1982. Kohl je u
svom priopćenju o vladinim planovima kazao sljedeće: 'Sposobnost
za sklapanje saveza sastavni je dio državne politike SRNJ'. Fischer
danas u intervjuu za 'Spiegel' izjavljuje sljedeće: 'Njemačka
nikada ne bi trebala preuzeti vodeću ulogu. Tko pretvori nacionalni
interes u mjerilo njemačke politike prema Europi, sudarit će se sa
zatvorenim obrambenim frontom naših susjeda. Moramo slijediti naše
interese težnjom za što većim konsenzusom'.
Ta je taktika postala uzorno jasna na najnovijem njemačko-
francuskom sastanku na vrhu. Duo Bonn-Pariz, koji je oduvijek
diktirao ritam europskog ujedinjenja, pokazao je da je čvrsto
odlučio ni danas nikome ne dopustiti da ga izbaci iz takta.
Doduše, simbolične geste pomirenja zamijenile su konkretne stvari:
dok je Kohl na grobovima Verduna držao Mitterranda za ruku,
Schroeder je otkazao sudjelovanje u proslavi jubileja Prvoga
svjetskog rata zbog popunjenih termina. Umjesto toga, dvije
socijaldemokratske vlade obećale su jedna drugoj da će već na
bečkom sastanku na vrhu EU zajedno ustrajati na 'obvezujućem
europskom savezu za zapošljavanje' i započeti rad na usklađivanju
europske financijske, socijalne i porezne politike.
'Francuska je jaka u kreativnim idejama, a Njemačka u njihovoj
provedbi', otkrio je koketno Fischer bračnu tajnu dviju zemalja u
razgovoru za 'Sueddeutsche Zeitung'. Euro je bio francuski izum,
koji će postati stvarnost na temelju njemačke ustrajnosti, kazao je
njemački ministar vanjskih poslova. Bude li se u toj osnovi
njemačko-francuski odnosa išta mijenjalo, onda će to biti vezano
samo za težnju Nijemaca da i oni dobiju ideje.
Taj je proces već počeo. Primjerice, Fischer predlaže osnivanje
europske dvodomne skupštine radi jačanja demokratskog procesa
povratne sprege u odnosu na pojedine zemlje. Njemačko odbacivanje
atomske energije tek će unijeti pristojnu pometnju u europsku
energetsku politiku. Ministar financija Oskar lafontaine pokušava
uvjeriti Europu - uključujući i Veliku Britaniju - u blagodati
keynezijanizma, predlažući uvođenje većinskog odlučivanja u EU u
poreznim pitanjima. Njemačka u prvom redu želi progurati Agendu
2000 najkasnije do ožujka sljedeće godine: temeljitu reviziju
sustava subvencija za poljoprivredu i financija - 'bez tabua', kao
što prijeti Schroeder, napominjući da EU u protivnom neće moći biti
spremna za proširenje na istok.
Osim toga, Njemačka će otvoreno izazvati SAD bude li NATO na
sastanku na vrhu povodom 50. godišnjice postojanja u travnju
sljedeće godine sročio novu doktrinu u kojoj će svoju ulogu
definirati obilježjima svjetskog policajca. Na sastanku na vrhu G7
Schroeder namjerava čak širom svijeta 'pokrenuti drugačiju
financijsku arhitekturu kako bi spriječio špekulante da ne unište
čitave nacionalne ekonomije'.
Sve navedeno moguće je i jezgrovito sažeti kao što je učinio
kancelar u svom priopćenju od prošlog četvrtka: 'Od 1. siječnja
1999. puno toga u Europi neće više biti kao što je bilo'.
Samo, što Europa uopće hoće?
Čitate li britanske boulevardske listove, mogli biste pomisliti da
su njemačke postrojbe već stigle do Temze, spremne za bombardiranje
strategijom 'spaljene zemlje'. Lafontaine je na naslovnoj stranici
žutog lista 'Sun' istaknut kao 'najopasniji čovjek u Europi';
Fischer je u 'Daily Mailu' predstavljen kao 'europski gaulajter'.
Kao da se Otok prisjeća Maggie Thatcher, njezina vitlanja torbicom
i upornih upozorenja da u ujedinjenoj Europi nakon ponovnog
ujedinjenja Njemačke ne može više vladati uravnoteženost.
Politička unija stvorit će 'njemačku Europu', tvrdila je gospođa
Thatcher.
No, čini se da ta antinjemačka, neprijateljstvom opterećena
histerija trenutno jenja. Britanski premijer Tony Blair već se
odvažio previše daleko na kontinent da bi dopustio da ga zastraši
Europa u kojoj će Nijemci biti još prisutniji.
Stoga emocije u prvom redu otkrivaju da Europa manje strahuje od
'groznog Nijemca' a više od nekoliko gorkih istina, koje je 'grozni
Nijemac' dosad dobro znao prikriti.
Fischer je otvoren: 'Često je europske probleme bilo jednostavno
riješiti tako što smo polagali novac na stol'. Kancelar je nešto
grublji: 'Ne želimo nastaviti politiku koja od naših susjeda želi
kupiti blagonaklonost'.
Novi, 'normalni' Nijemci žele da ih vole zbog njih samih. Čini se da
Europa mora prvo razmisliti što će uopće učiniti s tim zahtjevom",
zaključuje Sybille Hamann.