DE-NATO-VA STRATEGIJA +NJ. 10.12.FAZ-NUKL.PRVI UDAR NATO-A ++NJEMAČKA+FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG+10. XII. 1998.+Obnoviti sjaj a ne čistiti od starudija+"Pedeset godina mira i slobode za članice Sjevernoatlantskog +saveza poučavaju
da će samo stručan političko-diplomatski +menadžement kriza danas i u dogledno vrijeme očuvati ili ponovno +uspostaviti mir. U nemirnom svijetu punom rizika i pogibelji, +zastrašujuće djelovanje vojnom silom ostaje ultima ratio politike. +Odlučnost i složnost država NATO-a pri tom stvaraju temelj. Na +osnovi toga trebalo bi biti moguće poduzimati buduće korake +uzajamnog nadziranog razoružanja a kao daleki cilj postići da se +rat kao sredstvo politike definitivno istrijebi.+Od te smo budućnosti danas daleko i lakomisleno je i iluzorno +vjerovati da se odustajanjem od vlastitih opcija može navesti +posjednike oružja za masovno uništavanje ovoga svijeta da odustanu +sa svoje strane. Oružje za masovno uništavanje posjeduje nekih 25 +država, država u kojima naše vrijednosti ne znače puno. Ni jedna +jedina od tih država nije nabavila oružje za masovno uništavanje +zbog toga što u NATO-u postoji opcija prve uporabe atomskog oružja, +pa stoga ni jedna od tih država neće odustati od svog oružja za
NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
10. XII. 1998.
Obnoviti sjaj a ne čistiti od starudija
"Pedeset godina mira i slobode za članice Sjevernoatlantskog
saveza poučavaju da će samo stručan političko-diplomatski
menadžement kriza danas i u dogledno vrijeme očuvati ili ponovno
uspostaviti mir. U nemirnom svijetu punom rizika i pogibelji,
zastrašujuće djelovanje vojnom silom ostaje ultima ratio politike.
Odlučnost i složnost država NATO-a pri tom stvaraju temelj. Na
osnovi toga trebalo bi biti moguće poduzimati buduće korake
uzajamnog nadziranog razoružanja a kao daleki cilj postići da se
rat kao sredstvo politike definitivno istrijebi.
Od te smo budućnosti danas daleko i lakomisleno je i iluzorno
vjerovati da se odustajanjem od vlastitih opcija može navesti
posjednike oružja za masovno uništavanje ovoga svijeta da odustanu
sa svoje strane. Oružje za masovno uništavanje posjeduje nekih 25
država, država u kojima naše vrijednosti ne znače puno. Ni jedna
jedina od tih država nije nabavila oružje za masovno uništavanje
zbog toga što u NATO-u postoji opcija prve uporabe atomskog oružja,
pa stoga ni jedna od tih država neće odustati od svog oružja za
masovno uništavanje ako NATO odustane od opcije prve uporabe.
Vojna pretpostavka da bi se s relativno velikom sigurnošću očuvao
mir i spriječio rat, široki je i fleksibilni spektar oružja koji s
velikom vjerodostojnošću može zastrašiti od uporabe sile. Atomsko
je oružje pritom ultima ratio u NATO-ovu potencijalu
zastrašivanja, koji ne raspolaže ni biološkim ni kemijskim
oružjem.
Promijenjeno sigurnosno stanje već je 1991. nagnalo savez da
temeljito iznova definira ulogu nuklearnog oružja. Nije samo
količina nuklearnog oružja drastično promijenjena, nego i moguće
opcije uporabe. Ako je za vrijeme hladnoga rata nuklearno oružje u
NATO-ovoj strategiji imalo glavnu ulogu s možebitnom nametnutom
brzom nuklearnom eskalacijom, danas je njegovo temeljno značenje u
sprječavanju uporabe nuklearnog oružja nekog protivnika i zajedno
s konvencionalnim oružanim snagama u politički nadziranom
zastrašivanju protiv svih drugih, djelomično uračunljivih rizika.
Cilj je tako sprječavanje rata a ne akcija. Ne postoje planirane
opcije akcija, konvencionalno kao i nuklearno NATO-ovo oružje nije
usmjereno ni protiv koga. Čišćenje starudije dakle nije više
potrebno. Odavno je obavljeno.
Samo postojanje nuklearne opcije NATO-a u velikoj mjeri sprječava
rat zbog neizvjesnosti o reakcijama saveza, dakako samo ako njegova
akcija nije unaprijed isključena. Opcija prve uporabe nijednom
protivniku ne dopušta pouzdanu računicu kakve bi štete mogao
pretrpjeti. Ta neizvjesnost sprječava rat na području saveza i
isključuje mogućnost da naše demokracije budu podložne ucjenama. U
današnjem sigurnosno-političkom stanju, obilježenom sve većim
brojem država s nuklearnim, biološkim i kemijskim oružjem za
masovno uništavanje, stalnim širenjem i velikim brojem država koje
imaju ili žele dalekosežne sustave nosača, to načelo i dalje
vrijedi.
Odlučujuća izjava u strategijskom konceptu iz 1991. glasi:
'Temeljna svrha nuklearnih oružanih snaga partnera u savezu je
političke prirode: očuvanje mira i sprječavanje nametanja rata
svake vrste. Nuklearne će oružane snage i dalje imati važnu ulogu
time što se brinu da napadač ne bude siguran kako će partner u savezu
reagirati na vojni napad.'
Održanje toga za mene nije pitanje nuklearne 'teologije' nego
očuvanje instrumenta u ruci politike, koji služi samo jednom cilju:
očuvanju mira u nemirnom svijetu.
Iza tvrdnje da samo tehnički treba odustati od nuklearne prve
uporabe, nije uvijek mudro razmišljanje, na prvu primjenu oružja za
masovno uništenje odgovor bi bio atomskim oružjem. Nije li to
upravo poziv nekom neodgovornom da ga možda ipak jedanput iskuša,
dakako protiv nenuklearne države? Jedan je pametan čovjek
razmišljao i o tomu što bi takav politički pokušaj, uz pravo da se u
savezu o svemu može raspravljati, značio za sklad u savezu. Na
posljetku bi taj pokušaj mogao postići baš suprotno od našega
cilja: umjesto razoružanja, bijeg u posjed atomskog oružja i
umjesto veće sigurnosti, veću opasnost od sukoba.
Oni koji s većom sigurnošću žele očuvati mir, a istodobno žele više
razoružanja i manje širenja, u dogledno se vrijeme moraju držati
zastrašujućeg djelovanja atomskog oružja. Naše demokracije ne
smiju biti podložne ucjenama ni politički ni vojno, stoga se
politika mora držati 1991. temeljito revidirane i još danas
aktualne uloge NATO-ova nuklearnog oružja.
Starudija je davno očišćena, stoga deviza saveza može biti samo da
stalno, uz prilagodbe stanju, obnavlja sjaj strategije saveza" -
piše Klaus Naumann, general i predsjednik vojnog odbora NATO-a u
rubrici 'Iz tuđeg pera'.