HR-GOSPODARSTVO-BILTENI-Makrogospodarstvo +TURISTIČKI BILTEN, BROJ 260 ++TURISTIČKI BILTEN+27. studenoga - 3. prosinca 1998.+SADRŽAJ:+? HRVATSKA SLUŽBENO PRIMLJENA U TURISTIČKU ZAJEDNICU "DIE DONAU" 2+? VELIK INTERES ZA DALJNU
HRVATSKO-AUSTRIJSKU TURISTIČKU SURADNJU +2+? ZA OTOKE IZ PRORAČUNA 120 MILIJUNA KUNA 2+? VLADA O HRVATSKIM ŽELJEZNICAMA 3+? DUBROVNIK POVUČEN S POPISA UGROŽENIH GRADOVA SVJETSKE BAŠTINE 4+? HOTEL TURIST USKORO S TRI ZVJEZDICE 4+? NEREALIZIRANE INVESTICIJE U LAVU I ADRIATICU ZBOG GUBITAKA 4+? PANTURIST OČEKUJE DESET NOVIH AUTOBUSA 5+? HŽ UVODI TIN EXPRESS - DJEČJI BLAGDANSKI VLAK 5+? NOVI BROD U FLOTI JADROLINIJE 5+? ZA KRSTARENJA HRVATIMA ZANIMLJIVI KARIBI I SREDOZEMLJE 5+? PLITVICE U GAMBIJI?! 6+? KOTACIJE DIONICA TURISTIČKIH TVRTKI 6+? U ISTRI OD SIJEČNJA DO LISTOPADA 12,6 MILIJUNA NOĆENJA 6+? DUBROVAČKO-NERETVANSKU ŽUPANIJU POSJETILO 13,6 POSTO VIŠE +TURISTA 7+? USKORO TRADICIONALNI POSLOVNI SUSRETI PIHU 7
TURISTIČKI BILTEN
27. studenoga - 3. prosinca 1998.
SADRŽAJ:
? HRVATSKA SLUŽBENO PRIMLJENA U TURISTIČKU ZAJEDNICU "DIE DONAU" 2
? VELIK INTERES ZA DALJNU HRVATSKO-AUSTRIJSKU TURISTIČKU SURADNJU
2
? ZA OTOKE IZ PRORAČUNA 120 MILIJUNA KUNA 2
? VLADA O HRVATSKIM ŽELJEZNICAMA 3
? DUBROVNIK POVUČEN S POPISA UGROŽENIH GRADOVA SVJETSKE BAŠTINE 4
? HOTEL TURIST USKORO S TRI ZVJEZDICE 4
? NEREALIZIRANE INVESTICIJE U LAVU I ADRIATICU ZBOG GUBITAKA 4
? PANTURIST OČEKUJE DESET NOVIH AUTOBUSA 5
? HŽ UVODI TIN EXPRESS - DJEČJI BLAGDANSKI VLAK 5
? NOVI BROD U FLOTI JADROLINIJE 5
? ZA KRSTARENJA HRVATIMA ZANIMLJIVI KARIBI I SREDOZEMLJE 5
? PLITVICE U GAMBIJI?! 6
? KOTACIJE DIONICA TURISTIČKIH TVRTKI 6
? U ISTRI OD SIJEČNJA DO LISTOPADA 12,6 MILIJUNA NOĆENJA 6
? DUBROVAČKO-NERETVANSKU ŽUPANIJU POSJETILO 13,6 POSTO VIŠE
TURISTA 7
? USKORO TRADICIONALNI POSLOVNI SUSRETI PIHU 7
? JAHORINA OPET POSTAJE SARAJEVSKO SKIJALIŠTE 8
? BRITANCI 2000. NAMJERAVAJU DOČEKATI U PARIZU 8
? ZRAKOPLOVI NEĆE LETJETI 1. SIJEČNJA 2000. 9
? FINNAIR SLAVI 75. GODIŠNJICU 9
? LUFTHANSA CITYLINE NA PUTU USPJEHA 9
? LOT-OVU OBLJETNICU KARAKTERIZIRAJU PROMJENE 10
? I KOD PRODAJE ZRAKOPLOVNIH KARATA PUTNICIMA SE MORAJU OBJASNITI
PRAVA 10
? U SVIJETU RASTE KONZUMACIJA PIVA 11
? KRALJICA I ROCK GITARE U ŠKOTSKOM MUZEJU 11
? NEPAL PLANIRA IZGRADITI MUZEJ ALPINIZMA 12
? POD POVEĆALOM: PARIZ 12
1. AKTIVNOSTI VLADE, HRV. DRŽAVNOG SABORA I TURISTIČKIH
INSTITUCIJA
HRVATSKA SLUŽBENO PRIMLJENA U TURISTIČKU ZAJEDNICU "DIE DONAU"
Hrvatska je službeno primljena u Međunarodnu interesnu zajednicu
za promidžbu turističke ponude podunavskih zemalja "Die Donau",
čija je godišnja konferencija održana u mađarskom gradu Gyoru.
Na toj su konferenciji, koja je završena u utorak, sudjelovali
predstavnici nacionalnih turističkih organizacija iz Njemačke,
Austrije, Slovačke, Mađarske, Bugarske, Ukrajine i Hrvatske.
Od podunavskih zemalja jedino Jugoslavija, zbog stanja na Kosovu,
te Rumunjska, zbog neispunjavanja financijskih obveza, nisu
članice te interesne zajednice.
Hrvatski predstavnik Željko Tončinić upoznao je sudionike
konferencije sa stanjem u hrvatskom Podunavlju i istaknuo kako za
dovođenje turističke ponude tog područja na razinu ponuda drugih
podunavskih zemalja nedostaje međunarodni kapital.
Na konferenciji su analizirane promidžbene aktivnosti tijekom
protekle godine i dogovorene aktivnosti za narednu godinu.
VELIK INTERES ZA DALJNU HRVATSKO-AUSTRIJSKU TURISTIČKU SURADNJU
Hrvatsko-austrijsko mješovito povjerenstvo za suradnju u turizmu,
utemeljeno Sporazumom o turističkoj suradnji Hrvatske i Austrije
iz siječnja ove godine, istaknulo je na nedavnom sastanku u Beču
velik interes obiju strana za promicanje novih oblika suradnje u
turističkoj djelatnosti.
Posebice je razmatrana suradnja vezana uz ustrojstvo privatnog
hotelijerstva te rad turoperatora kao i razmjenu obrazovnih
programa. Istaknuta je i potreba za jačanjem suradnje na području
turističke izgradnje, istraživanja, infrastrukture, menadžerskog
razvitka, obogaćivanja hrvatske turističke ponude i
vanpansionskih sadržaja, kako bi se već 1999. povećao turistički
promet između dviju zemalja.
Na sastanku je također istaknuto da je Austrija zainteresirana za
izravna ulaganja u hrvatski turizam kroz revitalizaciju postojećih
turističkih objekata i razvitak malih obiteljskih hotela. Za
pojačana austrijska i druga izravna strana ulaganja u hrvatski
turizam, rečeno je, potreban je transparentniji sustav vlasništva,
odnosno odgovarajući pravni i porezni sustav.
Na čelu hrvatskog izaslanstva na zasjedanju austrijskog hrvatskog
povjerenstva za turističku suradnju u Beču bila je pomoćnica
ministra turizma Vinka Cetinski, a na čelu austrijskog izaslanstva
pomoćnik ministra gospodarstva za turizam dr. Erich Musyel.
ZA OTOKE IZ PRORAČUNA 120 MILIJUNA KUNA
Iz hrvatskog će državnog proračuna sljedeće godine u izgradnju
otočne infrastrukture i poticanje maloga gospodarstva biti uloženo
120 milijuna kuna, dvostruko više nego što je izdvojeno prošle
godine ili gotovo onoliko koliko se ulagalo iz proračuna od 1995. do
1997. To je inače samo dio sredstava koji je proteklih godina
utrošen na hrvatskim otocima, budući da su svoje programe na njima
izvodila i druga ministarstva te velika javna poduzeća.
"Radili smo znatno veći plan. Tražili smo skromnih 200 milijuna
kuna, dobili smo 120 milijuna. No, unatoč tome, to je najveći rast u
proračunskim stavkama", izjavio je, uoči skorašnje rasprave o
konačnom prijedlogu Zakona o otocima na hrvatskoj Vladi, ravnatelj
Centra za otoke Goran Pavlov.
Polovinu sredstava planiramo utrošiti u infrastrukturne objekte, a
drugu polovicu u programe koji bi podstaknuli otvranje novih radnih
mjesta. Ako bi se tim sredstvima pribrojila ona koja su u
infrastrukturu uložila ili kane uložiti velika javna poduzeća,
ukupan iznos, koji je posljenjih nekoliko godina investiran na
otoke, bio bi znatno veći. Primjerice, Hrvatske vode kane iz
Lozovca na šibenske otoke u sljedeće dvije godine dovesti pitku
vodu, a planira se izgradnja aerodroma na otocima, koje će opremati
Ministarstvo prometa, pomorstva i veza iz svojih sredstava.
Svi otoci u Splitsko-dalmatinskoj županiji dobili su helidrome,
zahvaljujući Ministarstvu zdravstva, ali i županijskom
pročelniku. Centar za otoke podupire program helidroma na svim
otocima jer je to najjeftinija investicija, koja ulijeva dodatnu
sigurnost otočanima u slučaju hitne liječničke intervencije.
Imamo ozbiljne primjedbe na povezanost otoka s kopnom. Bez
svakodnevnih brzih veza s otocima, odvajanja teretnoga od
putničkoga prometa, koji mora biti točan i redovit i poslije
ponoći, sva naša nastojanja neće uroditi plodom, kaže Pavlov.
"Otoci ne smiju poslije ponoći ostati odsječeni od kopna, pa bile
linije i poluprazne", drži ravnatelj Centra za otoke.
Zakon o otocima predložili smo u nakani da očitujemo dugoročnu
orijentaciju hrvatske države prema otocima, da vratimo život i
gospodarski rast. Po Pavlovljevim riječima, programi su kratkoga
daha i donose se samo za određeno vremensko razdoblje, dok Zakon
problem rješava dugotrajno i sustavno. Dva su se Zakona o otocima u
saborskoj proceduru pojavila jer su naš zakon ukrali. "To tvrdim
zbog toga jer su se pojavile iste leksičke grješke. Imali smo dvije
verzije zakona godinu dana prije. Na našem je zakonu radilo pedeset
stručnjaka. Koji su to stručnjaci iz SDP-a radili na Zakonu o
otocima?" pita ravnatelj Centra.
Međunarodnoj konferenciji o razvoju i obnovi Zadarska županija
predložit će izgradnju mosta kopno - otok Pašman. To je jedini
projekt koji će se pojaviti na toj konfereniji, a vezan je uz otoke,
kaže Pavlov, napominjući kako je Centar financirao izradbu idejnog
projekta mosta.
Upitan kako na predstavljanju projekta o povratku iseljenika na
hrvatske otoke, koji je priredilo Ministarstvo povratka i
useljeništva, nije bilo nikoga iz Centra, niti iz Ministarstva
razvitka i obnove, Pavlov je kazao kako je koordinacija zakazala.
"Pozivnicu za predstavljanje projekta dobili smo sa zakašnjenjem.
To bi se ministarstvo trebalo baviti konkretnim pitanjima, pa se ne
bi događalo da se iseljenik-povratnik iz Australije, koji se vratio
na svoju djedovinu na Lastovu i tamo sukobio s činovničkom
strukturom, vrati s troje djece i ženom natrag u Australiju. U tim
situacijama trebalo bi intervenirati to ministarstvo. To se
dogodilo 1996. i sigurno je imalo odjeka među iseljenicima", kaže
Pavlov, dodajući kako je u bivšem režimu provođena tiha strategija
raseljavanja hrvatskih otoka. Na Susku je pedesetih godina
jugomornarica pucala na ljude koji su u trima čamcima bježali u
Italiju. Nakon toga počeo je egzodus s tog otoka.
"Nama je u interesu da otočni čovjek bude zadovoljan", izjavio je
Pavlov, dodavši, kako je glavni cilj zakonskim i ekonomskim mjerama
vratiti na otoke generacije otočana i njihove potomke iz gradova i
svijeta, jer se oni mogu najlakše prilagoditi otočnom načinu života
koji im je u genima. No, prethodno država mora svojim mjerama
osigurati preduvjete za to - izgraditi infrastrukturu, stimulirati
otvaranje radnih mjesta i kvalitetno prometno povezati otoke, kaže
Pavlov.
VLADA O HRVATSKIM ŽELJEZNICAMA
Nacrt konačnog prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama zakona o
Hrvatskim željeznicama (HŽ), koji je izradilo Ministarstvo
pomorstva, prometa i veza RH, prihvaćen je prošloga četvrtka na
redovitoj sjednici hrvatske Vlade. Po konačnom nacrtu, HŽ će
postati društvo s ograničenom odgovornošću, čiji je jedini član
Republika Hrvatska. Nacrt konačnog prijedloga zakona o izmjenama i
dopunama Zakona o HŽ-u upućuje se Zastupničkome domu Hrvatskoga
državnoga Sabora na drugo čitanje.
Proces restrukturiranja HŽ-a je u tijeku, a jedna od njegovih
posebnih svrha je prilagodba HŽ-ova ustroja te uspostava odnosa
između HŽ-a i Vlade RH na tržišnim načelima, kako bi bili stvoreni
jasni odnosi primjereni komercijalno usmjerenoj željeznici.
Uspješnost poslovanja HŽ-a, prema Nacrtu, nadgledat će Skupština
Društva. To je novo tijelo Društva, jer je do sada tu funkciju
obavljao ministar pomorstva, prometa i veza.
Uprava Društva će, pak, godišnja izvješća o poslovanju i godišnja
financijska izvješća putem Nadzornog odbora podnositi Skupštini
društva.
Jedan od uvjeta za uspješno restrukturiranje HŽ-a je njezino
financijsko konsolidiranje. To se ponajviše odnosi na izmirenje
postojećih financijskih obveza iz dobivenih kredita, za koje je
jamstvo dala RH, a koje HŽ nije u mogućnosti podmiriti iz redovnog
poslovanja. Stoga će RH osigurati vraćanje HŽ-ovih obveza
stvorenih do kraja ove godine, za koje je dala jamstvo.
Željeznice su dužne obavljati željeznički prijevoz i na prugama na
kojima se od prihoda ne mogu pokriti ukupni troškovi prijevoza.
Uvjeti obavljanja takvog prijevoza utvrdit će s RH, tj. s
jedinicama lokalne uprave ili samouprave.
U slučaju štrajka, u Društvu se mora osigurati najnužniji prijevoz
putnika i robe te održavanje dionica stabilnih željezničkih
postrojenja, stoji u Nacrtu konačnog prijedloga zakona o izmjenama
i dopunama zakona o HŽ-u.
Na sjednici je hrvatska Vlada HŽ-u dala suglasnost i državno
jamstvo za zaduženje u inozemstvu u iznosu do 60 milijuna njemačkih
maraka s pripadajućim kamatama i troškovima kod Bayerische
Landesbank Girozentrale i konzorcija banaka. Sredstva će se
upotrijebiti za financiranje nabave rezervnih dijelova, opreme i
materijala za prioritetne potrebe HŽ-a i to od tvrtke Thyssen
Rheinstahl Technik.
DUBROVNIK POVUČEN S POPISA UGROŽENIH GRADOVA SVJETSKE BAŠTINE
Grad Dubrovnik i rudnici soli Wieliczka u Poljskoj nisu više na
popisu ugrožene svjetske baštine UNESCO-a, objavila je u utorak ta
organizacija. Dubrovnik je jedno od prvih mjesta upisanih na Popis
svjetske baštine 1979. godine.
Tijekom sukoba na području bivše Jugoslavije stavljen je na popis
ugroženih lokacija. UNESCO je pružio Hrvatskoj 300.000 dolara
pomoći radi restauracije Dubrovnika.
Poljski rudnici soli Wielieczka iz 13. stoljeća, čija je
unutrašnjost ukrašena umjetničkim djelima i skulpturama od soli,
bili su ugroženi vlagom. Spašeni su zahvaljujući pomoći od 100.000
dolara iz Fonda za svjetsku baštinu.
Lista ugroženih lokacija svjetske baštine UNESCO-a broji danas 23
lokacije diljem svijeta.
2. DOMAĆE TURISTIČKE AKTIVNOSTI
HOTEL TURIST USKORO S TRI ZVJEZDICE
Varaždinski hotel Turist po novoj bi Kategorizaciji o
ugostiteljskim i turističkim objektima trebao dobiti kategoriju od
tri zvjezdice. Uz ovogodišnju obnovu dijela smještajnih
kapaciteta, uređenja moderne kongresne dvorane i proširenja
ugostiteljske ponude, direktorica tog hotela Natalija Žetko za
1999. najavljuje i nove investicije.
Ako hrvatska Vlada ne promijeni svoju fiskalnu politiku i ne uvede
povlaštenu stopu poreza na dodanu vrijednost (PDV) za turističku
djelatnost, direktorica Žetko drži da će i hotel Turist, kao i
ostali hoteli u hrvatskom kontinentalnom dijelu, imati problema u
poslovanju.
Većina gostiju koja je u prijeratnim godinama odsjedala u hotelu
bili su lovci ili poslovni ljudi. U ratnim se godinama njihov
dolazak znatno smanjio, a povratak je jako spor. Prosječna dužina
boravka u hotelu je 2,01 dan, što dodatno povećava troškove
poslovanja.
Poslovanje hotela u idućim bi se godinama trebalo temeljiti na
kongresnom turizmu jer su ti gosti najbolji u izvanpansionskoj
potrošnji. Uz kulturni i vjerski, u kongresnom turizmu je budućnost
te gospodarske grane u Varaždinu, rekla je Natalija Žetko.
Ugostiteljska ponuda hotela ove je godine obogaćena i dodatnom
gastronomskom ponudom - jelima od divljači. Ta se jela mogu kušati i
u lovištu Zelendvor. Osim toga, već drugu godinu nude se i cattering
usluge, odvoženje i serviranje hrane izvan hotela.
NEREALIZIRANE INVESTICIJE U LAVU I ADRIATICU ZBOG GUBITAKA
Ove godine nisu realizirane planirane investicije za obnovu
objekata u sklopu splitske turističke tvrtke Adriatic d.d. u
vrijednosti 23,4 milijuna kuna i u Lavu d.d. za sedam milijuna kuna.
Hrvatska je Vlada stoga nedavno prihvatila prijedlog Ministarstva
financija RH da se za tu svotu poveća visina jamstva za pripremu
iduće turističke sezone ostalom turističkom gospodarstvu i pokriju
troškovi u tekućoj godini.
Investicije u spomenutim turističkim kućama nisu ostvarene jer je
podbacila ovogodišnja turistička sezona, u njima su još smješteni
prognanici, pa će one imati gubitak u poslovanju.
Direktor hotela Lav Miroslav Slavić je istaknuo kako u tom hotelu
još borave prognanici i izbjeglice te se stoga ne može pristupiti
njegovoj obnovi.
"Želimo li se u skorije vrijeme vratiti na turističko tržište,
moramo što prije započeti s obnovom. Hotelske objekte treba
modernizirati i oni trebaju izgledati bolje nego u predratnim
godinama. Moramo sačuvati prognanike dok se ne vrate svojim kućama,
ali držim da oni ne smiju ostati u hotelima", rekao je Slavić. Od
1993. godine hotelijeri od Vlade dobivaju po prognaniku 49 kuna na
dan, što nije dostatno za njihove dnevne potrebe, kazao je on.
Program kreditiranja pripreme iduće turističke sezone nedavno je
iznesen i na Susretima u Vladi, kada je istaknuto kako će Hrvatska
banka za obnovu i razvitak (HBOR) i pripremu 1999. sezone
financirati s 300 milijuna kuna. Odobravat će se krediti, ali samo
onim turističkim tvrtkama koje su u proteklim godinama uspješno
poslovale.
PANTURIST OČEKUJE DESET NOVIH AUTOBUSA
Osječka tvrtka za prijevoz putnika i turizam, Panturist, preuzet će
u četvrtak od glasovitog njemačkog proizvođača autobusa Neoplana
deset novih autobusa. Oni su vrijedni tri milijuna njemačkih
maraka, a bit će namijenjeni za međugradski promet, objavilo je
poslovodstvo te tvrtke.
Time će se, prema riječima direktora Panturista Stjepana Frigana,
tvrtkin vozni park povećati na 143 autobusa.
"Već u proljeće iduće godine preuzet ćemo još deset naručenih novih
visokoturističkih autobusa od istoga proizvođača, s kojim smo
uspostavili poslovne odnose od iznimnog povjerenja, pa vozila
preuzimamo bez uobičajno potrebnih bankarskih jamstava", rekao je
Frigan.
Od rujna 1993. godine pa sve do danas poslovodstvo Panturista za
vlastite je potrebe kupilo 104 autobusa, od čega 43 potpuno nova i
61 rabljeni. Cjelokupna je investicija za to iznosila 27,12
milijuna maraka.
"Naši djelatnici, njih ukupno 355, na svojim primanjima nisu ni
osjetili tako intenzivna ulaganja, te su njihove plaće i 25 do 30
posto više u usporedbi s državnim prosjekom. Oni primaju božićnice,
otpremnine, jubilarne nagrade, pomažemo sindikatu itd.", izjavilo
je poslovodstvo te tvrtke.
U ovoj godini u Panturistu se nadaju da će prevesti otprilike 12,5
milijuna putnika, što je rezultat tvrtkinog izlaska na nova tržišta
kao što su, primjerice, BiH i Jugoslavija. Inače, Panturist je prvi
hrvatski autobusni prijevoznik koji je u prvom ovogodišnjem
kvartalu započeo s prometovanjem po Srbiji na relaciji Beli
Manastir - Sombor.
Ukupna akumulacija, ocjenjuje Frigan, ove će godine iznositi
otprilike 20 milijuna kuna, a ukupni prihod povećat će se po stopi
od 11 posto u odnosu na lani zabilježenih 76,15 milijuna kuna.
HŽ UVODI TIN EXPRESS - DJEČJI BLAGDANSKI VLAK
Uoči nastupajućih blagdana, Hrvatske željeznice (HŽ) će od 5. do
20. prosinca uvesti posebne vlakove - "TIN EXPRESS" - za najmlađe
korisnike i djecu koja se još nisu vozila vlakom, izvijestio je HŽ.
Prva vožnja TIN EXPRESSA, u subotu, 5. prosinca, u 11 sati
namijenjena je hendikepiranoj djeci, a sponzorirat će ju HŽ u
suradnji s više hrvatskih tvrtaka.
Vlakovi će prve tri subote i nedjelje tijekom prosinca voziti od
Zagreba do Savskog Marofa i natrag, a djecu će u posebno ukrašenim
vagonima darivati Sveti Nikola i Djed Božićnjak. Vlakovi će
polaziti sa zagrebačkog Glavnog kolodvora u 11 i 14 sati.
Karte za vlakove koji polaze u 11 sati su u slobodnoj prodaji i mogu
se kupiti na blagajni broj 4 Glavnog kolodvora u Zagrebu. Cijena
karata je 20 kuna za odrasle i 15 kuna za djecu, odnosno 30 kuna s
darom.
Vlakovi s polaskom u 14 sati davat će se u zakup vrtićima, školama
ili zainteresiranim tvrtkama, a cijena zakupa vlaka s 230 mjesta je
3000 kuna.
Ovo je prva akcija koju HŽ organizira kako bi djeci obogatio
blagdansku ponudu.
NOVI BROD U FLOTI JADROLINIJE
Flota hrvatskog linijskog putničkog brodara riječke Jadrolinije
bogatija je za motorni trajekt "Brestova", koji je nedavno uplovio
u cresku luku, nakon mjesec dana plovidbe od Japana gdje je
nabavljen.
Taj je brod gotovo istovrstan trajektu "Lubenice", koji je također
kupljen u Japanu, a u Jadrolinijinoj je floti od 21. studenoga.
Motorni trajekt "Brestova" dug je 56,67 metara, širok 16,8 metara,
a može ploviti brzinom od 12 čvorova. Kapacitet mu je 350 putnika i
70 vozila, a prometovat će prema otoku Cresu,
Jadrolinija je u 1998. kupila ukupno šest brodova, od kojih četiri
motorna trajekta i dva katamarana. Flota Jadrolinije trenutačno
ima 42 trajekta, pet klasičnih brodova, tri katamarana i jedan
hidrobus.
ZA KRSTARENJA HRVATIMA ZANIMLJIVI KARIBI I SREDOZEMLJE
Ova godina, prva godina prodaje programa krstarenja, na hrvatskom
je tržištu bila vrlo dobra. Ljeti su domaći putnici birali
sredozemna odredišta, dok su im zimi bili zanimljiviji Karibi,
rekao je Miljenko Mišćević iz zagrebačke putničke agencije Jammark
d.o.o. na ovotjednom predstavljanju programa krstarenja u
zagrebačkom hotelu Golden Tulip Holiday.
Da bi se domaćim turistima približio program krstarenja i omogućila
lakša rezervacija tih programa, te radi bolje promocije i
povezivanja tržišta, kao i prodaje krstarenja i redovnih plovnih
linija, u Zagrebu je pred mjesec dana osnovana podružnica
Cruise&Ferry Centra. Sjedište te interesne udruge agenata i
organizatora putovanja (krstarenja) je u Portorožu, a Jammark je
suosnivač podružnice.
Krstarenja su vrlo dobar proizvod, koji je na hrvatskom tržištu još
teško prodati, ali većina slovenskih i europskih tvrtaka u njima
pronalazi mogućnosti za 'incentive' - poticajni turizam, kao
sistem nagrađivanja svojih djelatnika, kažu u Cruise&Ferry Centru.
Programi te agencije sastoje od mini krstarenja vikendom,
krstarenja i tzv. cruise ferrya - redovnih trajektnih linija.
Hrvatskim su turistima posebice zanimljiva mini-krstarenja, koja
se organiziraju na relaciji za Korziku, Sardiniju, Palermo i
Barcelonu. Programi krstarenja zanimljivi su i za kongresni
turizam jer je omogućeno održavanje kongresa i seminara na
brodovima.
PLITVICE U GAMBIJI?!
"Plitvice u Gambiji" - nesvakidašnji naslov, još neobičnija
činjenica! Tako pojavu Hrvatskog nacionalnog parka Plitvička
jezera na gambijskoj marki komentira Jurica Miletić u listu "HPT".
Afrička marka koja prikazuje Plitvička jezera pojavila se
zahvaljujući pedesetoj obljetnici UNESCO-a prije oko godinu dana,
pa su tako Gambija i Hrvatska, ističe autor, "filatelistički
sjedinjene". Na marki unutar gambijskog spomen-bloka pojavljuje se
i natpis: NACIONALNI PARK, LAKES OF PLITVICE (CROATIA).
Nominalna vrijednost marke je D25?! Što to znači? Naime, novčana
jedinica u Gambiji naziva se "dalasi" (D), koja se dijeli na 100
"bututa", a jedan "dalasi" vrijedi otprilike 60 hrvatskih lipa. Na
gambijskoj marki prikazan je bočni dio jednog od slapova Plitvičkih
jezera.
Usput, Gambija je mala zapadnoafrička zemlja u kojoj obitava
otprilike 700.000 stanovnika.
3.KOTACIJE DIONICA TURISTIČKIH TVRTKI
ZAGREBAČKA BURZA, 24. - 27. studenoga 1998.
Br. Dionice Zaključna cijena (kn) Tjedna promjena Promet (kn)
Tjedna promjena
1. Plava laguna 260 -5,45% 215.907 -26,46%
2. Riviera Holding 40 2,56% 2.410 -75,28%
3. Sunčani Hvar 16 0,63% 736 -97,06%
VARAŽDINSKO TRŽIŠTE VRIJEDNOSNICA, 23. - 27. studenoga 1998.
Br. Dionice Zaključna cijena (kn) Tjedna promjena Promet (kn)
Tjedna promjena
1. Plava laguna 270 0,00% 13.375 -66,13%
2. Riviera Holding 35 -10,26% 10.500 166,57%
3. Jadran-Turist 31 3,33% 4.061 -32,32%
4. Istraturist 30 - 445 -
4. STATISTIKA I ANALIZE
U ISTRI OD SIJEČNJA DO LISTOPADA 12,6 MILIJUNA NOĆENJA
Istarsku je županiju u prvih deset mjeseci ove godine posjetilo
1,82 milijuna gostiju, što je 4,14 posto više nego lani u istom
razdoblju. Ostvareno je ukupno 12,64 milijuna noćenja, od čega 94
posto pripada inozemnim gostima, stoji u analizi ovogodišnje
turističke sezone u Istarskoj županiji, koju je pripremio
Županijski odjel za turizam.
Navedeni broj noćenja predstavlja tek neznatno povećanje u odnosu
na 1997. godinu. Samo u srpnju ostvareno je 3,8 milijuna noćenja,
četiri posto manje u odnosu na isti mjesec 1997. U kolovozu je
zabilježeno 4,7 milijuna noćenja ili 1,7 posto manje nego pred
godinu dana.
Po nacionalnoj strukturi gostiju, kao što se i očekivalo,
prednjačili su Nijemci s 26,3 postotnim udjelom, koji je dva posto
veći od prošlogodišnjeg. Iznimno visok postotak, kao i lani, drže
Slovenci sa 16,4 posto. Talijani su u prvih sedam mjeseci
zabilježili udio od deset posto, u kolovozu više od 21 posto,
odnosno u spomenutom razdoblju 14,1 posto.
"Na temelju statističkih pokazatelja možemo konstatirati da se, na
žalost, naši oprezni stavovi, pretočeni u skromna predviđanja za
ovogodišnju turističku sezonu, nisu ostvarili, naročito ako uzmemo
u obzir da su pripreme bile izuzetno kvalitetne", istaknuo je
pročelnik Županijskog ureda za turizam Branko Curić.
Prema njegovoj procjeni, ove se godine na razini Istarske županije
izravno u turističku sezonu uložilo približno 200 milijuna
njemačkih maraka. Znatan dio tih ulaganja pripao je velikim
hotelijerima (otprilike 130 milijuna maraka), koji su dijelom
svojim, a dijelom kreditnim sredstvima ubrzano obnavljali
zastarjele kapacitete te podigli razinu cjelokupne ponude.
Ova je godina potvrdila Istru kao značajnu turističku destinaciju,
no, rekao je Curić, neosporno je da je špica sezone još prekratka.
Trebalo bi ju produžiti na bar dva mjeseca, što se sustavnim
pripremama može dostići.
U takvim okolnostima nezahvalno je prognozirati i govoriti o
predviđanjima za iduću turističku sezonu, rekao je on. Sada
predstoji ubrzana, sveobuhvatna i detaljna analiza poslovanja
privrednih subjekata tijekom ove turističke sezone za pripremu
turističke '99.
"Najavljujući pripremu za '99. ne smijemo zaboraviti da su još
otvoreni svi krupniji problemi turizma kao gospodarske grane.
Privatizacija je izuzetno politički opterećena, a PDV i dalje
stvara za '99. negativni okvir za poslovanje ukupnog turističkog
gospodarstva", zaključio je Curić.
DUBROVAČKO-NERETVANSKU ŽUPANIJU POSJETILO 13,6 POSTO VIŠE
TURISTA
U prvih je deset ovogodišnjih mjeseci Dubrovačko-neretvansku
županiju posjetilo ukupno 320.260 turista, od kojih 221.014
inozemnih. To je za 13,6 posto više nego cijele prošle godine, rekao
je na skupštini županijske Turističke zajednice direktor
Turističkog ureda Vladimir Bakić.
Govoreći o planovima i ciljevima za 1999., Bakić je kazao kako će to
biti godina nastavka obnove turističkih kapaciteta i podizanja
razine usluge. Nastojat će se produljiti sezonu, poticat će se
selektivni oblici turizma, a planira se i porast inozemnog
turističkog prometa za deset do 15 posto.
Sukladno programu promocije, sljedeće će se godine najviše
djelovati prema tržištima Njemačke, Italije, Austrije, Slovenije,
Češke i Velike Britanije. Dubrovačko-neretvanska Turistička
zajednica u idućoj će godini samostalno, ali i u suradnji s drugim
turističkim zajednicama, organizirati niz različitih
promidžbenih nastupa u inozemstvu i u Hrvatskoj.
5. DOMAĆI I MEĐUNARODNI SAJMOVI, IZLOŽBE I SEMINARI
USKORO TRADICIONALNI POSLOVNI SUSRETI PIHU
Jubilarni 30. poslovni susreti hrvatskih hotelijera i proizvođača
pod nazivom "Proizvođači hotelijerstvu '98" (PIHU) održat će se od
8. do 10. prosinca u Puli. Susrete organizira Hrvatska udruga
hotelijera i restoratera (HUH) i zagrebačka tvrtka Horest d.o.o., a
pod pokroviteljstvom Ministarstva turizma RH.
Uz dodjelu jubilarnih priznanja pojedincima i tvrtkama za
višegodišnje sudjelovanje na PIHU, održat će se i okrugli stolovi
na teme - odnosi hotelijera i proizvođača u uvjetima tržišne
konkurencije, krevet - ležaj i oprema za zdravo spavanje te
materijali za graditeljstvo u izgradnji i održavanju hotelskih
objekata. Hrvatska gospodarska komora (HGK) organizirat će okrugli
stol o hrvatskoj oznaci kvalitete turističkih usluga.
"U proteklih 30 godina PIHU se održao unatoč velikim gospodarskim i
političkim promjenama i tako stvorio čvrstu vezu između industrije
i turizma", istaknuo je osnivač PIHU-a Antun Tišlarić.
Ti su poslovni susreti jedan od rijetkih hrvatskih gospodarskih
skupova koji se održao niz godina s prosjekom od 400 sudionika po
skupu.
6. MEĐUNARODNE TURISTIČKE AKTIVNOSTI
JAHORINA OPET POSTAJE SARAJEVSKO SKIJALIŠTE
Olimpijski skijaški tereni na Jahorini ove zime ponovo će postati
dostupni posjetiteljima iz Sarajeva. Prvi put od 1992. godine
turistička agencija "Centrotrans" ponudila je građanima
Federacije BiH zimske turističke aranžmane na Jahorini, no ova je
ponuda nedvojbeno usmjerena prije svega na Sarajlije kojima do te
planine treba manje od tridesetak minuta vožnje.
Najveći dio ove planine Daytonskim sporazumom pripao je srpskom
entitetu i samim tim za nekadašnje redovite posjetitelje postao
nedostupnim.
Tragom informacije da Jahorina više nije "na drugom planetu", list
"Dnevni avaz" doznao je kako se gostima nudi smještaj u dva od
desetak objekata, koliko ih je prije rata bilo osposobljeno za
komforni smeštaj skijaša.
Riječ je o hotelu "Bistrica" sagrađenom uoči zimskih olimpijskih
igara 1984. godine te pansionu "Poljice".
Po riječima Slavice Blagojević, pomoćnika direktora poduzeća
"Olimpijski centar Jahorina", svi ostali objekti još uvijek imaju
stalne goste i zbog toga su "zatvorenog tipa".
Većina jahorinskih hotela i planinarskih domova tijekom rata
popunjena je izbjeglicama, dobrim dijelom baš nekadašnjim
Sarajlijama koji i dalje odbijaju pomisao na povratak kućama.
Neki hoteli poput prekrasne "Košute" ili pansiona "Vučko" bili su
pak baze posebnih policijskih postrojbi, zapravo privatne vojske
Radovana Karadžića i njegovog tadašnjeg ministra unutarnjih
poslova Dragana Kijca.
Ove su postrojbe raspuštene intrervencijom SFOR-a u vrijeme sukoba
koji su 1997. godine izbili između Biljane Plavšić i vođa
tvrdolinijaške Srpske demokratske stranke.
Rijetki inozemni novinari i predstavnici međunarodne zajednice
koji su u ratnim godinama imali priliku boraviti na Jahorini
tvrdili su kako se na njenim padinama tada gotovo redovito moglo
sresti i zloglasnog zapovjednika vojske bosanskih Srba Ratka
Mladića kojega su opisivali kao "solidnog skijaša".
Hotel "Bistrica" koji se, potpuno neočekivano, ponovo našao u
sarajevskoj turističkoj ponudi, u vrijeme rata služio je za
smještaj vodstva SDS-a.
Taj objekt, građen kao hotel A kategorije, prilično je međutim
oronuo zbog slabog održavanja i 1996. godine kada ga je novinar Hine
imao prigodu posjetiti, više je ličio na provincijsku birtiju u
kojoj ste mogli dobiti samo beogradsko pivo ili takovsku
viljamovku.
Puni pansion u "Bistrici" ove se sezone nudi za 56 njemačkih ili
konvertibilnih maraka, noćenje s doručkom u pansionu "Poljice"
staje 26 maraka a dnevna karta za skijanje je deset maraka.
U jahorinskom olimpijskom centru tvrde kako kako su ponuđeni
kapaciteti rasprodani do polovice veljače i to gostima iz Beograda
koje će "federalni" "Centrotrans" prevoziti od sarajevske zračne
luke do skijališta.
Bez obzira na to, za hotelijere s Jahorine stanovnici Sarajeva su
više nego dobro došli. "Računamo na puno, puno gostiju iz Sarajeva i
oni kao ni prošle godine neće imati nikakvih neugodnosti", kaže
Slavica Blagojević.
Jahorina se tako opet pojavljuje kao ozbiljna konkurencija Igmanu i
Bjelašnici čija je skijaška infrastruktura u cjelosti građena za
potrebe olimpijskih igara a u ratu do temelja uništena.
Tek krajem prošle sezone na Bjelašnici je uz pomoć autrijskih
vojnika iz sastava SFOR-a obnovljena trosjedna žičara a od ove zime
u pogonu bi trebao biti i dvosjed kod skakaonica na Igmanu.
Pretpostavlja se kako će to bar donekle umanjiti ranije ogromne
gužve kada se i po nekoliko sati čekalo na red za vožnju ski-
liftom.
Federalni dio nekada jedinstvenog Olimpijskog centra ZOI 84
obnavlja se, međutim, vrlo sporo pa na Bjelašnici i Igmanu do sada
nije obnovljen niti jedan od do temelja spaljenih hotela. Obnova
ugostiteljskih kapaciteta na ovim planinama, baš kao i sve drugo u
Federaciji BiH, čeka privatizaciju i stabilne zakone koji će
poticati inozemne ulagatelje.
BRITANCI 2000. NAMJERAVAJU DOČEKATI U PARIZU
Tony Blair se uzalud upušta u faraonske troškove u nadi da će od
kupole u Greenwichu načiniti središnje mjesto za doček 2000.
godine, budući da Britanci ipak treće tisućljeće namjeravaju
dočekati ispod starog Eiffelovog tornja u Parizu.
Prema rezultatima jedne ankete, 48 posto upitanih Britanaca svoj bi
šampanjac najradije otvorilo ispred Eiffelovog tornja koji će
sljedeće godine navršiti 110. rođendan.
Samo 35 posto anketiranih prednost daje kupoli koja se gradi u
Greenwichu, golemoj lebdećoj kupoli s opsegom od jednog kilometra.
Cijena izgradnje trebala bi biti otprilike 758 milijuna funti, a
više od polovine novca doći će iz državnog proračuna.
U toj bi kupoli trebao biti postavljen cijeli niz stalnih izložbi
posvećenih prirodi i čovjeku, a britanske vlasti sljedeće godine
očekuju 12 milijuna turista. Popis izlagača ipak je i dalje vrlo
nejasan, iako do njezina otvaranja preostaje samo godina dana.
Prema pisanju britanskog tiska, američki div Walt Disney navodno
razmišlja o otkupu kupole kako bi u njoj postavio tematski zabavni
park i filmski studio.
Anketu je obavio Gallupov institut na 1001 osobi, a naručila ju je
turistička tvrtka "Magic travel group." Anketa pokazuje i da,
unatoč svim naporima Blairove vlade da nametne image "Cool
Britannia", tri četvrtine Britanaca i dalje prednost daju
Francuskoj kad je riječ o vinu, kuhinji i modi.
ZRAKOPLOVI NEĆE LETJETI 1. SIJEČNJA 2000.
Sve je veća mogućnost da 1. siječnja 2000. ne poleti nijedan
zrakoplov, kako bi se izbjegla opasnost od pogreške na
informatičkim sustavima, izjavio jefrancuski minstar
gospodarstva i financija Dominique Strauss-Kahn.
Ako se to zaista dogodi, ta će se odluka donijeti na svjetskoj
razini, nakon dogovora s vlastima zaduženima za nadzor civilnog
zrakoplovstva, dodao je ministar industrije Christian Pierret na
tiskovnoj konferenciji.
"Dotjerivanje" informatičkih sustava koji nadziru zračni promet
"vrlo se pozorno prati", dodao je Pierret, podsjećajući na
mogućnost da se ipak pojave neki problemi.
FINNAIR SLAVI 75. GODIŠNJICU
Povodom 75. godine postojanja, Finnair je u svom glavnom sjedištu
priredio sastanak s novinarima na kojem je sadašnji predsjednik
kompanije dao najvažnije podatke o poslovanju tvrtke. Sa 7.067.000
putnika u protekloj poslovnoj godini, kompanija je zabilježila 12-
postotni porast broja putnika. I u zajedničkom radu s putničkim
agencijama (+19,8 posto) ova zrakoplovna kompanija bilježi
značajan porast.
Posebno je povoljna vijest 85,5 postotno povećanje neto-operative
dobiti (Netto-Operating Profit) sa 326,1 FIM (96/97) na 605,0 FIM
(97/98), a dobit u financijskoj godini (97/98) procjenjuje se na
509,7 milijuna FIM, što odgovara porastu od 57,9 posto.
To su sasvim sigurno podaci koje Finnair u svojoj dugoj povijesti
nije često imao. Naime, kompanija se morala boriti s mnogim
teškoćama ne samo da da bi ostaala neovisna, nego i da ne bi imala
dugova.
Danas kompanija samo u jednom danu prevozi 250.000 putnika, što je
više nego ukupno u prvih deset godina. Finnair je danas 11.
kompanija u Europi.
Usprkos svim tim dobrim rezultatima, uspješna budućnost moguća je
samo uz čvrsto savezništvo. Jaka kooperacija s British Airwaysom
ima za posljedicu da će Finnair idućeg proljeća ući u Oneworld
alijansu. Zbog toga će Finnair za američke rute umjesto kompanije
Delta morati izabrati American Airlines, a tu su još i Canadian
Airlines i Cathay Pacific.
LUFTHANSA CITYLINE NA PUTU USPJEHA
Prije četrdeset godina, preciznije 28. listopada 1958. godine
osnovana je Ostfriesische Lufttaxi Dekker und Janssen OHG,
zrakoplovna kompanija koja danas nosi naziv Lufthansa CityLine.
Četrdeseti rođendan kompanije pravi je razlog za veliko slavlje u
matičnoj zračnoj luci K?ln.
Po riječima osnivača Martina Dekkera trebalo je 10 godina do prvog
leta izvan matične regije, a 1973. godine započeo je dosljedan
razvoj regionalne zrakoplovne kompanije koja 1993. godine mijenja
ime u CityLine i u 100-postotnom je vlasništvu Lufthanse. J?rgen
Weber, predsjednik upravog odbora Lufthanse, u svom je govoru
naglasio da je CityLine od 1993. do danas broj svojih letova i više
nego utrostručila i tako postala kompanija s najvećim porastom
unutar Lufthanse. Danas trećinu Lufthansinih putnika na letovima
unutar Europe prevozi CityLine.
Tendencija porasta nastavla se i u prvoj polovini 1998. godine.
Promet je porastao na 773,8 milijuna maraka, faktor popunjenosti
sjedišta popravio se na 56,5 posto i po prvi puta kompanija može u
jednom danu prebrojiti više od 16.000 putnika. Uskoro se očekuje i
četirimilijunti putnik. Pohvaliti treba motivirano osoblje,
inovativni menadžment i iskorištavanje i stimuliranje tržišta.
Tajna uspjeha ove kompanije, po riječima Karl-Heinza K?pflea,
direktora CityLinea, leži u u sposobnosti brzog prilagođavanja
zahtjevima tržišta. Po njegovom mišljenju, kompanija će u
budućnosti profitirati od tri važna kretanja:
? iznadproporcionalan porast prijelaznog prometa (presjedanja)
između Lufthanse i njenih partnera iz Star-Alliance (prvenstveno
prema M?nchenu, a zatim prema Frankfurtu i Hamburgu),
? porast broja novih non-stop veza unutar Europe i
? povećana frekvencija na mnogim linijama na kojima mogu letjeti
samo manji zrakoplovi.
No CityLine raspolaže i mlaznjacima, što isto tako ima svojih
prednosti. Da bi i dalje održala korak sa zahtjevima tržišta,
kompanija je povodom 40. rođendana sa zrakoplovm Canadair Little
Europe broj svojih mlaznih zrakoplova povećala na 50. Kako bi
istaknula da je riječ o europskoj mreži na trupovima zrakoplova u
živim bojama nacrtani su najpoznatiji simboli europskih
metropola.
CityLine raspolaže s ukupno 32 Canadair mlaznih zrakoplova i 18
Avro RJ85 koji dnevno ostvaruju 370 letova u 76 europskih gradova u
27 zemalja. Naručena su još tri Canadair mlaznjaka, koji bi trebali
biti isporučeni u prvom tromjesečju iduće godine (1999.). Ovi će se
zrakoplovi koristiti za pojačanje postojećih linija, dok nova
odredišta za sada nisu planirana. Najviše letova ostvaruje se
između M?nchena i Italije.
Drugi, ne manje važan rođendanski poklon, je u obliku zrakoplova
sagrađena upravna zgrada na zračnoj luci K?ln/Bonn u čiju je
izgradnju uloženo 20 milijuna maraka. Budući su sada uprava i
tehnika smješteni pod istim krovom, zračna luka K?ln/Bonn postala
je prava matična zračna luka.
Bez obzira što se radi o manjim zrakoplovima, oni nude pravi komfor.
Canadair mlaznjaci imaju kožna sjedala koja nude više mjesta nego
mnoga druga sjedala u ekonomskoj klasi većih zrakoplova. Osoblje
zrakoplova je vrlo ugodno. Kao u dobra stara vremena, kada su se
kompanije natjecale za putnike, putnici u zrakoplovu prvo dobivaju
novine, a zatim jelo (meso, salatu i povrće te pecivo), kao i piće po
izboru. Uz kavu ili čaj nude se i različiti kolači, a nakon toga se
putnici mogu ponuditi s čokoladom, orasima ili gumenim bombonima u
obliku medvjedića. Zadivljuje činjenica da se jelo poslužuje u
porculanskim tanjurima, a salvete su platnene. Razlog svemu tome je
koncept CityLine kompanije: na svim linijama usluga odgovara
poslovnoj klasi.
LOT-OVU OBLJETNICU KARAKTERIZIRAJU PROMJENE
Poljska zrakoplovna kompanija LOT iduće će godine proslaviti 70
godina postojanja, što znači da se ubraja među najstarije
zrakoplovne kompanije. Nakon što je 1956. godine nastupila veća
sloboda poslovanja, komapanija se počela okretati Zapadu.
Kompanija je 1960. godine imala 1863 putnika, 1968. ih je bilo 4050.
Zbog političkih je razloga 1968. godine u Poljskoj i tadašnjoj
Čehoslovačkoj smanjen broj putnika, no uskoro se broj putnika počeo
povećavati.
Danas LOT samo u Švicarskoj ima 35.000 putnika godišnje. Kao
zrakoplovna kompanija jedne istočnoeuropske zemlje, LOT-ovu su
flotu još ne tako davno činili ruski zrakoplovi. Ipak, prije
otprilike 10 godina vodeći ljudi kompanije odlučili su ruske
zrakoplove zamijeniti zapadnim modelima. LOT je tako postao prva
zrakoplovna kompanija jedne istočnoeruopske zemlje koja je
naručila Boeing i već 1994. godine u svojoj floti nije imala niti
jedan ruski zrakoplov. LOT-ovi su zrakoplovi u prosjeku stari pet
godina, što znači da se radi o jednoj od najmlađih flota. Bez
charter zrakoplova, flotu čini ukupno 20 Boeinga, 15 tipa B-737 i 5
komada B-767. Deset ATR zrakoplova (8 ATR 72 i 2 ATR 42) te jedan
Jetstream pripadaju Eurolotu, poduzeću-kćeri koja je od 1997.
godine u 100-postotnom vlasništvu LOT-a. Ovi zrakoplovi pokrivaju
domaću mrežu.
Zrakoplovna kompanija LOT vrši pritisak na poljske zračne luke da
moderniziraju svoju infrastrukturu.
I KOD PRODAJE ZRAKOPLOVNIH KARATA PUTNICIMA SE MORAJU OBJASNITI
PRAVA
U Njemačkoj su nedavno donesene dvije presude koje govore o
obvezama putničkih agencija pri prodaji karata za zrakoplov. Ove su
presude u suprotnosti s dosadašnjim objašnjenjima.
Naime, putnik je bukirao let za Brisbane. Budući nije imao nužno
potrebnu vizu, putnik nije mogao realizirati kupljenu kartu. Do
tada je u Australiju letio nekom drugom zrakoplovnom kompanijom i
preko neke druge agencije koja mu je sređivala sve vezano uz
putovanje. Za nadoknađivanje dodatnih troškova putnik je tužio
putničku agenciju.
Pitanje o kojem je trebao odlučiti sud je: mora li putnička
agencija, koja je u ovom slučaju samo posrednik u prodaji karata za
zrakoplov, putnika obavijestiti o svemu što bi on trebao znati o tom
putovanju?
I prvostupanjski sud Berlin-Mitte kao i u drugom slučaju
prvostupanjski sud u Karlsruheu niječe obvezu putničke agencije da
putnicima koji preko nje samo kupuju kartu za zrakoplov moraju
upoznati sa propisima koji važe za putnike pri ulasku u tu zemlju.
Sud iz Berlin-Mitte izjavljuje: "Nije očito zašto bi putnička
agencija bila obvezna objasniti putniku koji ništa ne pita o
uvjetima ulaska u neku zemlju, a koji preko agencije samo kupuje
kartu za let zrakoplovom.
Druga je stvar s paket aranžmanima, koji podrazumijevaju vođenje i
skrb nad putnicima. Takva odluka znači da putnik koji preko
putničke agencije samo kupuje kartu za let zrkoplovom samo
djelomice koristi usluge putničke agencije te snosi i rizik
nedobivanja netraženih informacija.
U Švicarskoj nema pisanog zakona koji bi rekao da se kupcima karata
za let zrakoplovom moraju objasniti uvjeti ulaska u zemlju u koju se
leti.
U SVIJETU RASTE KONZUMACIJA PIVA
Prodaja piva na svjetskom će tržištu do godine 2002. dosegnuti
138,6 milijardi litara, procjena je Euromonitora, vodeće
organizacije koja se bavi istraživanjem globalnog tržišta.
Od 1993. godine pa do danas razina prodaje piva rasla je po stopi od
7,1 posto na 124,1 milijarde litara, a vrijednost prodaje porasla
je za 15,7 posto. U nekoliko idućih godina takva će slika biti
izmijenjena, smatraju u Euromonitoru, jer će povećana konkurencija
među pivarima nužno sniziti stopu rasta cijene piva. To je svakako
dobra vijest za same pivopije, koji su se u proteklih pet godina
imali prilike uvjeriti u to da je prosječna cijena litre piva
porasla za 25 posto, kao što je to bio primjer u Velikoj Britaniji.
Tijekom prošle godine najviše piva u svijetu popili su Česi i to 156
litara po glavi stanovnika. Slijede Nijemci sa 130 litara, zatim
Belgijanci s prosjekom od 99,16 litara te Britanci s 93,26 litara
piva prosječno popijenih u godini dana. Najmanje piva od sviju u
svijetu u prošloj su godini popili stanovnici Indije: njihov je
prosjek iznosio 0,5 litara.
Prema Euromonitorovim istraživanjima, svjetski prosjek lani
popijenog piva iznosio je 25,30 litara.
KRALJICA I ROCK GITARE U ŠKOTSKOM MUZEJU
Kraljica Elizabeta otvorila je u ponedjeljak u Edinburghu Škotski
nacionalni muzej u kojemu nema baš mnogo mjesta za junake iz rata za
nezavisnost Škotske, ali se zato u njemu može vidjeti omiljena
električna gitara Tonyja Blaira.
Monumentalni kompleks od pozlaćenog pješčanog kamena, izgrađen u
roku od četiri godine po cijeni od 52,5 milijuna britanskih funti
(86 milijuna dolara), trebao bi slaviti identitet škotske nacije,
budući da je Škotska opet dobila autonomni status.
Nalazi se u središtu starog dijela grada, nedaleko od mjesta na
kojemu će biti izgrađen škotski parlament koji bi trebao upravljati
lokalnom autonomijom od 1. srpnja sljedeće godine.
Zagovornici nezavisnosti sigurno će ipak biti nezadovoljni jer u
muzeju nema ničega što bi podsjećalo na Williama Wallacea i Roberta
the Brucea, dvojice junaka iz ratova protiv engleskih osvajača.
"Povijest Škotske ipak je nešto više nego pitanje pokoje bitke",
odgovara Robert Smith, direktor muzeja.
Otprilike 10.000 izložaka izabrano je kako bi predstavljalo
škotsku baštinu, od prapovijesti do XX. stoljeća. U posljednjem
odjelu nalaze se predmeti koji predstavljaju naše doba, a izabrali
su ih anonimni Škoti i nekoliko poznatih osoba.
U njoj će se moći vidjeti stroj za pranje rublja i Tamagochi, zatim
gitara Fender Stratocaster koju je odabrao Tony Blair, vjerojatno
uspomena na rock-skupinu "Ugly Rumours" iz njegove mladosti.
Od ostalih izložaka treba spomenuti stijene s okaminama stare više
milijuna godina, parnu lokomotivu iz XVIII. stoljeća, koju su
morali postaviti prije same gradnje zdanja, i dragocjenu relikviju
iz Monymuska s kostima Sv. Kolumbe koja je pratila Roberta the
Brucea u bitci 750. godine.
NEPAL PLANIRA IZGRADITI MUZEJ ALPINIZMA
Nepal će, uz pomoć šest japanskih alpinističkih klubova, osnovati
muzej alpinizma, najavili su u petak nepalski dužnosnici.
Otprilike 150.000 dolara, koliko će donirati japanski alpinisti,
biti će upotrebljeno za izgradnju muzeja alpinizma u Pokhari, 200
km zapadno od Kathmandua, priopćio je dužnosnik Nepalskog
planinarskog saveza Binay Shakya.
Uz izloženu alpinističku opremu i fotografije s uspona, u muzeju će
biti pohranjeni svi dostupni podaci o osvajanju himalajskih
vrhova.
U Nepalu se nalazi osam od 14 'osamtisućnjaka', među kojima je i
Mount Everest, a u himalajsko gorje kroči sve više alpinista i
planinara iz cijelog svijeta. Ostali vrhovi iznad 8000 metara
nalaze se u Tibetu.
7. POD POVEĆALOM: PARIZ
Ukratko o Parizu
Neovisno o tome nalazite li se u Parizu poslovno ili je riječ o
turističkom posjetu, on je jedini grad na sviejtu gdje bi grijeh bio
ne udovoljiti svojim prohtjevima. Može li ljubitelj umjetnosti
mirno proći pored Musee d?Orsay ili Louvrea? Može li pasionirani
kupac izbjeći trgovačko "hodočašće" u Rue du Faubourg St. Honore?
Može li gurman ne kušati slasni objed u diljem svijeta poznatim
pariškim restoranima? Odgovor se nameće sam po sebi: Ne može!
Pariz - šik, kozmopolitski, živ, pomalo pompozan, izuzetno ponosan
- uzdiže se kao "velika dama" svjetskih metropola. "Grad
svjetlosti" odjeven je u bogatu mješavinu drevne i moderne kulture
te nepomućenom aurom romantičnosti s potpunom diskrecijom. Uz to,
četvrti i građevinama i ljudima vrlo različite osiguravaju Parizu
status grada u kojem je svaki dan potpuno drugačiji.
Francuzi su itekako svjesni značajnosti svoga glavnoga grada,
ponekad i previše. Jedan od primjera je i jezik. Naime, Francuzi
izuzetno poštuju i ponosni su na svoj materinji jezik, koji i mnogi
izvan zemlje smatraju jednim od najljepših uopće. Zanimljivo je
kako se ta "ljubav" uvukla u sve pore društvenoga i političkog
života. Tako primjerice postoje posebni vladini odjeli koji se bave
"prevađanjem" tuđica, kako bi se na taj način zadržala izvornost i
čistoća francuskoga jezika.
Osim toga, Francuze prati glas izuzetno grubih i neljubaznih ljudi,
čak i među sobom. Stoga ne čudi kako se mnogi turisti, koji prvi puta
posjećuju "Grad svjetlosti", unaprijed pripremaju na borbu, pomno
pazeći na svaku naznaku nepravde ili otresitosti. Međutim, izuzev
ponekog pomalo nervoznog konobara u špici dana, bit ćete ugodno
iznenađeni - Francuska je zemlja gdje su maniri još uvijek važni.
Inače, Pariz se prostire na površini od 103 četvornih kilometara, a
u njemu živi više od dva milijuna ljudi. Službena je valuta
francuski franak, čiji se tečaj trenutačno kreće na otprilike 1,11
kuna.
Gdje odsjesti?
U glavnom je francuskom gradu moguće odsjesti u velikom broju
najrazličitijih hotela, od najskromnijih do ultraluksuznih.
Većina je hotela, izuzev onih u neposrednoj blizini zračnih luka
ili Disneyland Pariza, smještena u mondenim dijelovima grada.
Riječ je o četvrtima Tuileries, St. Germain, Champs Elysees and
Opera. Zanimljivo je da u hotelima gotovo da i nema bazena, a
fitness dvorane se tek pojavljuju.
Za smještaj se preporuča rezervacija, koja čak prelazi u stavku
obavezno ukoliko je dolazak planiran tijekom ljeta i jeseni kada se
u gradu održavaju brojni sajmovi i konvencije. Većina hotela za
vikend-boravke nudi posebne popuste.
Cijena jednodnevnog boravka u hotelu niže kvalitete kreće se između
335 i 645 franaka, dok će u hotelu više kvalitete biti od 645 do 955
franaka. Istodobno, u luksuznom će hotelu gost morati platiti i
više od 955 franaka.
Gdje jesti?
Svima je poznato kako je jesti, i to jesti dobro, za mnoge Parižane
razlog postojanja. Dobri šefovi kuhinja imaju status zvijezda, a
nemali broj restorana nosi njihovo ime. U Parizu postoje stotine i
stotine restorana, koji osim francuske poslužuju i vijetnamske,
indijske i čak senegalske specijalitete.
Stoga se turistima preporuča istraživanje i kušanje objeda u što je
moguće većem broju restorana. Pritom je potrebno istaknuti kako i
sama francuska kuhinja ima niz varijacija.
Jesti u Parizu najčešće je vrlo skupo, posebice ukoliko se naručuje
meni a la carte. Isto tako, one koji prvi puta dolaze u "Grad
svjetlosti" potrebno je upozoriti kako su porez na usluge od 15
posto te običan porez od 20,6 posto već uključeni u ukupnu cijenu
obroka. Osim toga, uobičajena je napojnica od pet posto, a ako je
gost zadovoljan vinom u mondenijim je restoranima nepisan običaj i
stjuardu koji poslužuje vina dati još otprilike deset do 20
franaka.
Ručak za jednu osobu u pariškom restoranu niže kvalitete,
uključujući poreze ali ne i cijenu pića, stajat će manje od 50
franaka. Za sličan objed u restoranu više kvalitete bit će potrebno
izdvojiti od 50 do 100 franaka, dok će jelo u visokokvalitetnom
restoranu dosegnuti cijenu od 100 do 250 franaka. Nije ni potrebno
isticati da će u luksuznim i poznatim restoranima objed premašiti
spomenute sume.
Što vidjeti?
Parižani imaju poseban dar gradnje velikih arhitektonskih zdanja u
vlastitu čast. Od Napoleonovog Slavoluka pobjede i zaštitnog znaka
Pariza Eiffelovog tornja pa sve do ekscentričnog muzeja Beaubourg,
svaka je iole zanimljiva građevina monumentalnih proporcija.
No, Pariz i njegovi stanovnici uživaju i u malim stvarima. Naime,
pomno uređeni parkovi i cvjetni vrtovi daju "zeleni štih" i
dirljivu ljepotu širokim avenijama, grandioznim katedralama te
ostalim izuzetnim građevinama.
Gdje kupovati?
Pariz ima magnetsku privlačnost za ljubitelje parfema, vina,
čokolada, nakita i antikviteta. U diljem svijeta prisutnoj pomami
za trgovačkim centrima, glavni francuski grad još uvijek nudi
posjet intimnim specijaliziranim dućanima, ali i kupovinu u
spomenutim robnim kućama.
Od sofisticirane četvrti St. Honore pa do funky Maraisa, u Parizu je
u uvijek moguće zadovoljiti ukus svakoga kupca. Modni dizajneri,
poput primjerice Yves St. Laurenta, Christian Diora te Jean-Paul
Gaultiera u ovome gradu imaju svoje središnje urede.
Rasprodaje su rezervirane za razdoblje nakon Božića te krajem
ljeta.
Kamo navečer?
"Noćne ptice" se u Parizu osjećaju u svome elementu i to ne samo zato
jer je grad nakon zalaska sunca prekrasno osvjetljen i što je
najvažnije siguran već i zato što grad nudi ogroman broj mjesta za
zabavu.
Svakako su najpoznatiji klubovi gdje još uvijek nastupaju cancan-
plesačice, ali sada izgledaju znatno drugačije nego kada su se tek
pojavile. Naime, pri svakom se izlasku čini kako ne sebi imaju sve
manje odjeće.
Zbog tako velikog izbora noćnog provoda u Parizu, najbolje je na
obližnjim kioscima kupiti tjednu publikaciju Pariscope u kojoj su
kompletne liste svih događaja u gradu i to za nekoliko dana
unaprijed.