HR-GOSPODARSTVO-BILTENI-Makrogospodarstvo +TURISTIČKI BILTEN, BROJ 259 ++TURISTIČKI BILTEN+20. - 26. studenoga 1998.+SADRŽAJ:+? HRVATSKA - NEPOŽELJNA TURISTIČKA DESTINACIJA 2+? PROBLEM PDV-A KOD INOZEMNIH ZRAKOPLOVNIH KOMPANIJA 2+?
GRČKO I HRVATSKO IZASLANSTVO ZA IZGRADNJU AUTOCESTE DO JUŽNE +EUROPE 3+? O TRŽIŠNIM VIŠKOVIMA VINA U HRVATSKOM PODUNAVLJU 3+? PREDSTAVLJEN RJEČNIK NAZIVLJA U TURIZMU 3+? NJEMAČKI TURISTIČKI AUTOBUSNI PRIJEVOZNICI NA KVARNERU 3+? PREZENTIRAN MULTIMEDIJALNI TURISTIČKI INFORMATOR ISTRE 4+? RASELJENI VIŠANI MOGUĆI VLASNICI BUDUĆIH REZIDENCIJA 4+? ZAKON O OTOCIMA - ODOBRAVANE I NAPADANE ODREDBE 4+? NOVI TRAJEKT U JADROLINIJINOJ FLOTI 5+? KONČAR PRODAJE DVIJE TVRTKE IZ SVOG SASTAVA 6+? KOTACIJE DIONICA TURISTIČKIH TVRTKI 6+? PROMET PUTNICIMA U RUJNU MANJI NEGO LANI 6+? PHILOXENIA PONOVNO U EKSPANZIJI 7+? SLOVENIJA POMAŽE ZIMSKOM TURIZMU 7+? ADRIA AIRWAYS PREVEZLA DESET POSTO VIŠE PUTNIKA 7+? PONUDA PUTOVANJA ZA BOŽIĆNE I NOVOGODIŠNJE BLAGDANE VEĆA NO IKAD
TURISTIČKI BILTEN
20. - 26. studenoga 1998.
SADRŽAJ:
? HRVATSKA - NEPOŽELJNA TURISTIČKA DESTINACIJA 2
? PROBLEM PDV-A KOD INOZEMNIH ZRAKOPLOVNIH KOMPANIJA 2
? GRČKO I HRVATSKO IZASLANSTVO ZA IZGRADNJU AUTOCESTE DO JUŽNE
EUROPE 3
? O TRŽIŠNIM VIŠKOVIMA VINA U HRVATSKOM PODUNAVLJU 3
? PREDSTAVLJEN RJEČNIK NAZIVLJA U TURIZMU 3
? NJEMAČKI TURISTIČKI AUTOBUSNI PRIJEVOZNICI NA KVARNERU 3
? PREZENTIRAN MULTIMEDIJALNI TURISTIČKI INFORMATOR ISTRE 4
? RASELJENI VIŠANI MOGUĆI VLASNICI BUDUĆIH REZIDENCIJA 4
? ZAKON O OTOCIMA - ODOBRAVANE I NAPADANE ODREDBE 4
? NOVI TRAJEKT U JADROLINIJINOJ FLOTI 5
? KONČAR PRODAJE DVIJE TVRTKE IZ SVOG SASTAVA 6
? KOTACIJE DIONICA TURISTIČKIH TVRTKI 6
? PROMET PUTNICIMA U RUJNU MANJI NEGO LANI 6
? PHILOXENIA PONOVNO U EKSPANZIJI 7
? SLOVENIJA POMAŽE ZIMSKOM TURIZMU 7
? ADRIA AIRWAYS PREVEZLA DESET POSTO VIŠE PUTNIKA 7
? PONUDA PUTOVANJA ZA BOŽIĆNE I NOVOGODIŠNJE BLAGDANE VEĆA NO IKAD
7
? U DISNEYEVOM PARKU BOŽIĆ DO 10. SIJEČNJA 8
? LONDON ŽELI BITI NAJLJEPŠI ZA DOČEK 2000. GODINE 8
? TURSKE PUTNIČKE AGENCIJE OTKAZALE PUTOVANJA U ITALIJU 8
? POVRATNI LET NA TROŠAK PUTNIČKE AGENCIJE 9
? STAJANJE I EKONOMSKA KLASA U ZRAKOPLOVIMA OPASNI ZA VENE 9
? VELIKA "SEOBA" AMERIKANACA 10
? FOUR SEASONS LUKSUZNA ADRESA U NEW YORKU 10
? THE REGENT HONG KONG - VRHUNSKI AZIJSKI HOTEL 10
? POD POVEĆALOM: NAIROBI 11
1. AKTIVNOSTI VLADE, HRV. DRŽAVNOG SABORA I TURISTIČKIH
INSTITUCIJA
HRVATSKA - NEPOŽELJNA TURISTIČKA DESTINACIJA
Previsoke cijene osnovnih i izvanpansionskih usluga, nepovoljna
stopa poreza na dodanu vrijednost (PDV) i neljubaznost pojedinih
turističkih djelatnika na Jadranu uzrok su da je Hrvatska u ovom
trenutku na inozemnom tržištu nepoželjna turistička destinacija.
Na to ukazuje manji broj upita inozemnih gostiju za turističke
aranžmane u idućoj godini, istaknuto je na ovotjednoj 14. sjednici
vijeća Hrvatske udruge putničkih agencija (HUPA) pri Hrvatskoj
gospodarskoj komori (HGK).
Hrvatska turistička djelatnost nema status kakav joj pripada, a
nije ni definirano njezino mjesto u cjelokupnom hrvatskom
gospodarstvu.
"Ako je turizam strateška gospodarska djelatnost u Hrvatskoj, onda
se za njegov razvitak treba i brinuti kako treba, odnosno treba
napraviti njegov razvojni koncept i definirati što se od njega
očekuje. To trebaju učiniti najviše državne institucije, a
hrvatski hotelijeri, putnički agenti, ugostitelji i ostali
subjekti u turističkom gospodarstvu trebaju se dogovoriti o planu
pripreme turističke 1999. godine, jer će nam se u protivnome
dogoditi da i iduća sezona podbaci kao i ovogodišnja", rekao je
predsjednik Vijeća HUPA-e i direktor putničke agencije KEI Radomir
Premuš.
Ovogodišnja je turistička sezona bila, po njegovim riječima,
najgora u proteklih 15 godina, a "špica" turističke sezone trajala
je samo 25 dana, što nikako ne ide u prilog pozicioniranja turizma
kao glavne gospodarske grane.
"Prema nedavnim ocjenama ministra turizma Sergeja Morsana ova će
turistička godina završiti s podbačajem od sedam posto domaćih
gostiju. Zemlja koja se ne brine o domaćim gostima ne može biti
turistička zemlja", izjavio je Premuš.
U proteklim se godinama mijenjao turizam u svijetu, a kod nas je
zbog rata i neosuvremenjavanja te djelatnosti pala kvaliteta
servisa i ponude. Problem je i u turističkim kadrovima, koji su
dijelom ostarjeli, a oni mlađi otišli su raditi u inozemstvo.
Stoga, treba obučiti kadrove i ponovno sastaviti "tehnološki
lanac", koji je u proteklim godinama prelomljen zbog promjena
vlasnika u hotelima.
PROBLEM PDV-A KOD INOZEMNIH ZRAKOPLOVNIH KOMPANIJA
O problemu s kojima se susreću inozemne zrakoplovne kompanije u
Hrvatskoj prilikom plaćanja poreza na dodanu vrijednost (PDV), jer
nemaju pravo na njegov povrat, i problemu s kojima se susreću
hrvatske zračne luke radi poskupljenja usluga za 22 posto zbog PDV-
a, razgovarali su ovih dana članovi Strukovne udruge zračnog
prometa pri Hrvatskoj gospodarskoj komori (HGK).
U Strukovnoj udruzi zračnog prometa smatraju da za 1999. godinu
trebaju izboriti status zračnom prometu koji ima i turistička
djelatnost prilikom plaćanja PDV-a. Zaključeno je da inozemne
kompanije treba osloboditi plaćanja PDV-a ili im omogućiti povrat
poreza.
Razgovarali su i o radnoj verziji izmjena Pravilnika o primjeni
PDV-a, pri čemu je najvažnije da se u toj verziji predlaže inozemnim
pravnim osobama - poduzetnicima, kao dosad inozemnim fizičkim
osobama, od 1. siječnja 1999. godine omogući povrat poreza.
Po tim bi izmjenama oslobođene od plaćanja PDV-a bile usluge
slijetanja i polijetanja zrakoplova, pristojbe u zračnoj luci,
prihvaćanje i otpremanje zrakoplova, prtljage i robe te usluge
najma izložbenog prostora na sajmovima.
Iz Strukovne udruge zračnog prometa najavljeno je i skoro
raspisivanje natječaja za davanje u zakup prostora u zračnim
lukama.
Po konačnom prijedlogu državnog proračuna za iduću godinu, za
zračni će promet biti izdvojeno 5,6 milijardi kuna, za civilni
promet i kontrolu letenja 100 milijuna kuna, a za alternativne
zračne luke tri milijuna kuna. Članovi te strukovne udruge tražili
su prvotno više od devet milijardi kuna. Stoga najavljuju kako se
iduće godine neće moći ulagati u brojne planirane projekte.
Za predsjednika Udruge zračnog prometa HGK ponovno je izabran
Krešimir Magdić.
GRČKO I HRVATSKO IZASLANSTVO ZA IZGRADNJU AUTOCESTE DO JUŽNE
EUROPE
Predsjednik grčke vlade Kostas Simitis i hrvatski predsjednik
Franjo Tuđman podržali su u ponedjeljak u Ateni prijedlog za
izgradnju jadranske autoceste koja bi povezivala južnu i zapadnu
Europu.
U zajedničkoj izjavi nakon službenih razgovora predsjednik Tuđman
i premijer Simitis "ponovno daju svoju potporu za izgradnju
jadranske autoceste, koja bi povezivala Grčku, Albaniju, SRJ kroz
Crnu Goru, BiH, Hrvatsku, Sloveniju, Italiju i Austriju"
Predsjednik Tuđman i premijer Simitis "uvjereni su da je taj veliki
projekt od zajedničkog interesa za sve te zemlje kao važno sredstvo
za postizanje višega životnog standarda za njihove narode i da bi
služio širim interesima svih europskih zemalja", kaže se u
zajedničkoj izjavi.
Dvojica sugovornika ističu odlučnost svojih zemalja da će na svim
odgovarajućim razinama raditi na postignuću toga cilja i pozivaju
sve zainteresirane zemlje i organizacije da im se pridruže u tom
izazovu. U tom smislu oni pozivaju ministre vanjskih poslova,
javnih radova i transporta obiju zemalja da se sastanu u prvoj
polovici sljedeće godine kako bi razmotrili daljnje napredovanje
toga projekta.
Spomenuti su Prijedlog podržali i ministri vanjskih poslova Grčke i
Hrvatske Theodoros Pangalos i Mate Granić te najavili da će
nastojati da se taj cestovni pravac uvrsti u europske koridore.
O TRŽIŠNIM VIŠKOVIMA VINA U HRVATSKOM PODUNAVLJU
Radi rješavanja problema velikih tržišnih viškova vina u hrvatskom
Podunavlju, njegovog što boljeg plasmana, kao i snižavanja cijena
vina u maloprodaji, hotelima i restoranima, u Ministarstvu
poljoprivrede i šumarstva održan je zajednički sastanak
predstavnika tvrtki proizvođača vina iz hrvatskog Podunavlja i
nadležnih ministarstava.
Sastanku su bili nazočni i predstavnici Hrvatskog zavoda za
vinogradarstvo i vinarstvo, Državnog inspektorata, Hrvatske
obrtničke komore, Hrvatske turističke zajednice te Ministarstava
gospodarstva i turizma.
Ministarstva su preuzela obvezu da, u suradnji s vinarijama iz
hrvatskog Podunavlja, izrade prijedloge hrvatskoj Vladi radi
rješavanja postojećeg stanja. Izradit će se i mjere za sprječavanje
proizvodnje i trženje patvorenih vina te stolnih vina bez
geografskog porijekla, a Hrvatski zavod za vinogradarstvo i
vinarstvo pobrinut će se za ažurno prikupljanje podataka o
proizvodnji i zalihama vina od proizvođača.
Ministarstvo poljoprivrede i šumarstva pokrenut će inicijativu za
definiciju vina kao prehrambenog proizvoda, a izradit će se i
studija novog pristupa marketingu uz utemeljenje burze vina. U
suradnji s nadležnim ministarstvima razmotrit će donošenje
odgovarajućih zakonskih mjera za smanjenje uvoza vina u rinfuzi.
Hrvatska obrtnička komora će, radi visokih cijena vina u
ugostiteljskim objektima, utvrditi najveće cijene vina za pojedinu
kategoriju ugostiteljskih objekata, zaključeno je na sastanku u
Ministarstvu poljoprivrede i šumarstva.
PREDSTAVLJEN RJEČNIK NAZIVLJA U TURIZMU
Rječnik nazivlja u turizmu, autora Milana Pažića, knjiga u kojoj su
obuhvaćeni izrazi i kratice koji se koriste u turizmu, a nužni su za
ispravnu komunikaciju i informiranje, u srijedu je predstavljena u
Turističkom savezu Zagreba.
Kako je istaknuo recenzent i promotor knjige Boris Vukonić, to je
prvi rječnik u turizmu u Hrvatskoj, s 1500 obrađenih termina s
područja turističke privrede, putničkih agencija, ugostiteljstva
i prometa.
Svi izrazi i kratice izneseni su abecednim redom prema hrvatskoj
riječi, a na kraju rječnika navedene su riječi na engleskom,
njemačkom i francuskom jeziku.
Izdavač knjige je tvrtka Informator.
NJEMAČKI TURISTIČKI AUTOBUSNI PRIJEVOZNICI NA KVARNERU
Četrdesetak predstavnika turističkih autobusnih prijevoznika iz
istočnih područja Njemačke posjetilo je Kvarnersku rivijeru da bi,
kako su istaknuli tijekom nedavnog susreta s direktorima prodaje i
marketinga hotelskih tvrtaka, održanom u Lovranu, stekli uvid u
mogućnosti kvarnerskog turizma. Njemački autobuseri borave u
Hrvatskoj u organizaciji Info ureda Hrvatske turističke zajednice
u Frankfurtu i Turističke zajednice Primorsko-goranske županije.
Istaknuli su pritom kako će turističku ponudu Kvarnerske rivijere,
koju su ocijenili vrlo atraktivnom, uvrstiti u kataloge ponude za
2000., jer je iduća turistička sezona, kazali su, već prodana.
Posebice su se zanimali za mogućnosti priređivanja učeničkih i
studentskih ekskurzija u primorskim turističkim odredištima
riječkoga područja.
Direktori prodaje i marketinga opatijskih Liburnija rivijera
hotela, crikveničkog Jadrana i drugih velikih hotelsko-
turističkih tvrtki Kvarnerske rivijere izvijestili su o postupku
kategorizacije hotela koji se upravo provodi, istaknuvši kako će
njegovo dovršenje u značajnoj mjeri pridonijeti pravilnoj
valorizaciji ukupne turističke usluge. Zauzeli su se da njemački
turisti Kvarnersku rivijeru posjećuju u prvim ljetnim mjesecima
umjesto u kolovozu kada su turistički kapaciteti uglavnom
popunjeni zbog talijanskih kolektivnih godišnjih odmora.
2. DOMAĆE TURISTIČKE AKTIVNOSTI
PREZENTIRAN MULTIMEDIJALNI TURISTIČKI INFORMATOR ISTRE
Prvi multimedijalni turistički i gospodarski informator istarske
županije - CD izdanje "Istra Tour", čiji je autor tvrtka Global
Trend iz Pule, putem kojeg su prezentirane znamenitosti Istre,
njezini prirodni, gospodarski i kulturni resursi, predstavljen je
u srijedu u Puli.
Korištenjem Istra Toura na brz i jednostavan način može se doći do
najrazličitijih informacija, najprije o turističkoj ponudi, te o
uslužnim, obrtničkim i proizvodnim uslugama, rekao je direktor
Global Trneda Mijo Miljak
Program sadrži ukupno 104 različita audio i video zapisa te više od
1000 kartica različitih tekstualnih i grafičkih informacijskih
sadržaja. Projekt je razrađen u četiri jezične varijante
(hrvatski, njemački, engleski i talijanski), realizacija je
trajala šest mjeseci, a u njoj je sudjelovalo 18 stručnjaka.
RASELJENI VIŠANI MOGUĆI VLASNICI BUDUĆIH REZIDENCIJA
Mnogi raseljeni Višani diljem svijeta, koji posljednjih godina
uoči blagdana Sv. Nikole posjećuju rodni otok, gdje dio njih
provodi božićne i novogodišnje blagdane, već su doputovali u Vis i
Komižu. Mjesne gradske vlasti pripremaju za njih tematska
predavanja o mogućnostima povratka i ulaganja u otok. O tome su
razgovarali i u nedjelju na sastanku s predstvnicima otočnih
vlasti, turističkih djelatnika te Crkve.
Predstavljena su im dva elaborata - zagrebačkog Instituta za
turizam i Ministarstva povratka i useljeništva. Prvi, master-plan
turističke revitalizacije otoka Visa, među ostalim, predviđa
preuređenje oko dvije tisuće zapuštenih kuća u atraktivne
turističke rezidencije na Visu, Sv. Andriji i Biševu. Viški
iseljenici imali bi prednost ulaganja u taj veliki turistički
projekt, predračunske vrijednosti otprilike 800 milijuna kuna.
Iseljenici su program ocijenili vrlo zanimljivim za hrvatsku
dijasporu, a zanimanje su pokazali i za projekt Ministarstva
povratka i useljeništva "Povratak na hrvatske otoke". U tom
dokumentu obrađeno je 150 gospodarskih modela za naše otoke, s
praktičnim vodičem za poduzetnike različitih ulagačkih
mogućnosti.
Na sastanku je dogovoreno da se do kraja godine u Visu i Komiži
organizira još nekoliko tematskih razgovora o mogućnostima
povratka raseljenih otočana jer se - kako je rečeno, mnogi Višani
žele vratiti i uložiti svoju ušteđevinu u razvitak rodnog otoka.
Posljednjih pet godina, nakon više desetljeća rada u stranim
zemljama, to je učinilo petnaestak viških i komiških obitelji.
ZAKON O OTOCIMA - ODOBRAVANE I NAPADANE ODREDBE
Hrvatska će Vlada, kako se neslužbeno doznaje, sljedeći tjedan
raspravljati o konačnome prijedlogu zakona o otocima, što ga je
pripremila radna skupina Ministarstva razvitka i obnove, pa bi
uskoro mogao biti uvršten u dnevni red Hrvatskoga državnoga sabora.
Od toga zakona, po riječima jednog od njegovih tvoraca dr. Nenada
Starca sa zagrebačkog Ekonomskog instituta, očekuje se puno -
ponajprije da se na temelju njega pokrene gospodarski razvoj otoka
i zaustavi iseljavanje, koje je otoke zahvatilo u početku ovoga
stoljeća.
Tijekom izradbe zakonskoga prijedloga mnogo toga se dogodilo prvi
put, izjavio je dr. Starc, dodavši kako hrvatski otoci prvi put
dobivaju zakon koji osigurava njihov razvoj, prvi put u hrvatskoj
zakonodavnoj praksi o jednom su zakonu raspravljali oni kojima je
namijenjen i, naposljetku, prvi su put Hrvatskomu državnom saboru
istodobno i neovisno podnesena dva prijedloga istoga zakona.
Javna rasprava o zakonu o otocima pod kraj listopada, u
organizaciji Ministarstva razvoja i obnove, održana je za skupine
otoka i otočnih naselja na Krku, Ugljanu, Murteru, Braču, Hvaru i
Pelješcu.
Najviše spominjana zakonska odredba
"Dva prijedloga zakona o otocima, javna rasprava, prepirke
zastupnika i brojni novinski napisi pobudili su posebno zanimanje i
otočana i ljudi s kopna", izjavio je Starc, napomenuvši kako
"gotovo dva mjeseca o zakonu raspravljaju i upućeni i neupućeni,
zainteresirani za otoke sukobljuju se sa zainteresiranima za
političke bodove, zaštitari napadaju ekonomiste, a lovci
zaštitare, pravnici se prepiru s razvojnim stručnjacima, a dobar
dio hvali ili napada ovaj ili onaj članak, previđajući da ih ima
samo 70-ak i da se najčešće objašnjenje može naći u sljedećem".
"Najviše je spominjana odredba o prometnome povezivanju otoka, po
kojoj svaki otok treba imati tri dnevne veze s kopnom, od kojih
barem dvije brzobrodske - brže od 20 čvorova", istaknuo je Starc,
napomenuvši kako je ta odredba dočekana s odobravanjem, ali i
sumnjičavo.
Po njegovim riječima predlagatelji zakona ističu kako već danas ima
otoka s više od deset dnevnih veza s kopnom i da se preostali mogu
opslužiti s četiri do pet katamarana, što nije nepremostiva novčana
zapreka. primjerice, uvesti još dvije veze s Lastovom znači
opslužiti i Korčulu, Hvar, Brač, pa možda i Šoltu.
Zapreka nisu ni zakonom zajamčeni državni programi razvoja otočne
infrastrukture, školstva, zdravstva i socijalne skrbi, smatra
Starc.
Prijeporan zakup zemlje
On ističe kako je u raspravi jedino prijeporno bilo poglavlje o
zakupu otočne poljoprivredne zemlje i zgrada vlasnici kojih odavno
nisu na otoku i kojima se nitko ne koristi.
Zakon omogućuje da se nakon duljega postupka, u koji su uključeni
otočani i gradska vijeća te posebna povjerenstva, poljoprivredna
zemlja, koju nitko nije obrađivao tri godine prije donošenja zakona
i koju nitko ne bude obrađivao 18 mjeseci kad se zakon donese, dade u
zakup javnim natječajem i to isključivo za poljoprivrednu
namjenu.
Zakupnik bi za to otočnoj općini plaćao zakupninu, koja bi se čuvala
na posebnu računu i služila za uređenje te zemlje te za naknadu
vlasnicima, ako se pojave. Zakup bi trajao najmanje deset godina, a
nakon toga oni bi ponovno mogli ući u posjed.
"Predlagatelji su zakona na javnim raspravama iznijeli mnoge
razloge za takav zaokret u gospodarenju otočnom poljoprivrednom
zemljom, podsjetivši na rješenja u korčulanskome statutu iz 1426.,
te na članak 52. Ustava RH, koji to nedvojbeno omogućuje", kazao je
Starc. Drži kako su usitnjeni posjedi, neažurni katastar i
nesređene vlasničke knjige beznadno zakočili ulaganja u otočnu
poljoprivredu.
"Zemlja se ne može ni kupiti, ni unajmiti, a suvremenom se
poljoprivredom jedva mogu baviti otočani koji su ostali na otocima.
Danas je teško naći otočanina koji posjeduje više od hektara
obradive zemlje na jednom mjestu, i krajnje je vrijeme da im se
omogući okrupnjivanje zemlje onoliko koliko to zahtijeva suvremena
poljoprivredna ekonomika", kaže Starc. Smatra kako je potrebno
hitno obogatiti otočnu gospodarsku strukturu, koja se opasno
nagnula k turističkoj monokulturi. Ako ostane sadašnje stanje,
svake će godine propadati 50 ha otočnih maslinika, čak 140 ha
vinograda, a makija i bor će pokriti terase i polja, požari harati i
uništavati, a unutrašnjost će otoka opustjeti, upozorava Starc.
Oni koji u raspravi o zakonu nisu prihvaćali predložena rješenja o
zakupu govorili su kako je to zadiranje u privatno vlasništvo, a
bilo je i optužaba da se na mala vrata želi uvesti nacionalizacija i
eksproprijacija. "Predlagatelji osim što su odbacili te optužbe
odgovarali su da se neće iznajmljivati posjedi otočana koji su
ostali na otocima bez njihova pristanka, te da će se iznajmljivati
samo ono od čega su vlasnici digli ruke", kazao je Starc, objasnivši
kako bi u čitavu postupku "bilo elemenata sekvestracije, ali se
vlasničke knjige ne bi otvarale".
NOVI TRAJEKT U JADROLINIJINOJ FLOTI
Flota hrvatskog linijskog putničkog brodara riječke Jadrolinije
bogatija je za motorni trajekt Lubenice, prvi od dva istovrsna
broda kupljena u Japanu, koji je ovog vikenda uplovio u
malološinjsku luku.
Brod je izgrađen 1982. godine, dug je 57,92 metra, širok 16,7
metara, najveći gaz iznosi mu 3,1 metar, a dva glavna pogonska
stroja snage po 1.600 KS pokreću ga brzinom od 12 čvorova. Kapacitet
broda je 350 putnika i 70 vozila, a predviđeno je da će biti uvršten
na održavanje linija prema otoku Cresu.
Drugi brod kupljen u Japanu, koji će nositi ime Brestova, uplovit će
u hrvatske vode početkom idućeg tjedna. I taj će brod biti
namijenjen prometovanju prema Cresu.
Jadrolinija je u 1998. godini, sredstvima iz državnog proračuna u
iznosu od 81,6 milijuna kuna i zaduženjem od 37 milijuna kuna,
kupila šest brodova, od kojih četiri motorna trajekta i dva
katamarana. Flota Jadrolinije trenutačno ima 42 trajekta, pet
klasičnih brodova, tri katamarana i jedan hidrobus.
KONČAR PRODAJE DVIJE TVRTKE IZ SVOG SASTAVA
Uprava Končara d.d. odobrila je ovih dana prodaju dvaju društava iz
svog sastava, Končar-Termomehanike i Končar-Ugostiteljskih
strojeva.
U ta dva društva Končar će zadržati po 26 posto udjela u vlasništvu.
Prodaja tih tvrtki dio je strategije oslobađanja koncerna od tvrtki
i programa koji ne zadiru u temeljnu poslovnu orijentaciju.
3.KOTACIJE DIONICA TURISTIČKIH TVRTKI
ZAGREBAČKA BURZA, 17. - 20. studenoga 1998.
Br. Dionice Zaključna cijena (kn) Tjedna promjena Promet (kn)
Tjedna promjena
1. Plava laguna 275 10,00% 293.600 7,457%
2. Sunčani Hvar 15,90 -0,62% 25.044 3.030,50%
3. Riviera Holding 39 11,11% 9.750 -96,86%
4. Istraturist 25 -7,41% 6.350 -30,84%
VARAŽDINSKO TRŽIŠTE VRIJEDNOSNICA, 16. - 20. studenoga 1998.
Br. Dionice Zaključna cijena (kn) Tjedna promjena Promet (kn)
Tjedna promjena
1. Plava laguna 270 8,00% 36.540 23,86%
2. Jadran-Turist 30 -21,05% 6.000 -82,42%3
3. Riviera Holding 39 0,00% 3.939 -90,88%
4. Hoteli Rabac 31 - 2.015 -
4. STATISTIKA
PROMET PUTNICIMA U RUJNU MANJI NEGO LANI
U Hrvatskoj je u rujnu ove godine prevezeno 8,6 milijuna putnika,
11,7 posto manje nego u istom lanjskom mjesecu, privremeni su
podaci Državnog zavoda za statistiku.
Cestama je prevezeno 6,4 milijuna putnika, 14,2 posto manje,
željeznicom 1,4 milijuna putnika, odnosno 6,9 posto manje, dok je
zrakoplovima prevezeno 103.000 putnika ili 8,4 posto više.
Istodobno, promet putnika u morskim lukama povećao se za 6,5 posto
na 1,3 milijun.
U prvih devet ovogodišnjih mjeseci prevezeno je 77,23 milijuna
putnika, 7,5 posto manje nego u istom razdoblju lani.
5. DOMAĆI I MEĐUNARODNI SAJMOVI, IZLOŽBE I SEMINARI
PHILOXENIA PONOVNO U EKSPANZIJI
Ovogodišnja 14. u nizu Philoxenia, održana u Solunu od 5. do 8.
studenog, okupila je 271 grčkog i 75 stranih izlagača iz 27 zemalja.
Broj stranih prezentatora je u usporedbi s prošlom godinom povećan
za 16, a broj domaćih štandova povećan je za 40 ili 13 posto.
Takva ekspanzija obećava. Podaci prikupljeni tijekom sajma
pokazuju da će ove godine Grčka zabilježiti deset posto više
stranih gostiju, što odgovara brojki od otprilike 12 milijuna
turista.
Iako se ovogodišnja Philoxenia održava u ukupno osam paviljona,
prošle godine u sedam, broj izlagača ipak nije prešao
prošlogodišnji rekord od 369, već se radi o trećem najvećem broju
izlagača od 1985. godine.
Slijedeće će godine ovaj sajam zajedno organizirati Helexpo i
britanski Reed Travel, koji je odgovoran i za World Travel Market.
Težište proširenja sajma bit će na regionalnom proširenju.
6. MEĐUNARODNE TURISTIČKE AKTIVNOSTI
SLOVENIJA POMAŽE ZIMSKOM TURIZMU
U modernizaciju i gradnju nove infrastrukture u slovenskim
skijaškim središtima uloženo je ove godine, prema podacima
slovenske gospodarske komore, otprilike 40 milijuna njemačkih
maraka, a očekuje se - uz povoljno vrijeme i snijeg - veći posjet
nego lani kad je na 164 žičare zabilježeno 18 milijuna putnika.
Prema ministarstvu za gospodarstvo i mali turizam, rad turističkih
zimskih središta i dalje će se subvencionirati s petnaestak posto,
kako bi ta turistička grana, nakon pada prometa u višegodišnjem
slijedu "zelenih zima", ponovo stala na noge. Cijene su u prosjeku
povećane samo toliko da se neutralizira utjecaj inflacije, za
približno sedam posto.
Ove će godine u najvećim skijaškim centrima stalno dežurati
otprilike 60 policajaca i odmah sucima za prekršaje predavati one
koji opasnom vožnjom ugrožavaju sigurnost ostalih. Lani je u
nesrećama na skijama zabilježeno više desetaka ozlijeđenih i šest
smrtnih žrtava.
Najveća ulaganja bila su na skijalištu Krvavec, gdje je sagrađena i
nova staza za "snow board".
ADRIA AIRWAYS PREVEZLA DESET POSTO VIŠE PUTNIKA
Slovenska zrakoplovna tvrtka Adria Airways prevezla je u prvih
deset ovogodišnjih mjeseci ukupno 610.337 putnika, što je deset
posto više u usporedbi s istim razdobljem lani. Od toga je na
redovnim linijama u 8184 leta putovalo 384.370 putnika, a na 2941
čarter leta 215.967 putnika.
U listopadu je zrakoplovima Adrie Airwaysa putovalo 56.210
putnika, od toga 41.618 na redovnim te 14.583 na čarter linijama. U
odnosu na listopad prošle godine, ukupan je broj putnika bio manji
sedam posto.
Slovenski zračni prijevoznik, u sklopu 17 redovnih europskih
linija, čak tri puta na dan leti za Muenchen i dva puta za Frankfurt
kako bi svojim putnicima omogućio bolje povezivanje s letovima
drugih zrakoplovnih kompanija. U svojoj ponudi Adria Airways ima
čarter letove, među ostalim, za Barcelonu, Dubrovnik, Istanbul,
Las Palmas na Tenerifama.
PONUDA PUTOVANJA ZA BOŽIĆNE I NOVOGODIŠNJE BLAGDANE VEĆA NO IKAD
Božić kao termin putovanja? Još prije nekoliko godina to bi bilo
nezamislivo, danas ipak postoje putnici koji rado putuju u te dane.
Evo kako situacija izgleda u Švicarskoj:
Za Božić rado putuju starije osobe ili osobe koje žive same i koje se
žele maknuti iz blagdanske gužve i blagdane provesti sasvim
jednostavno u društvu. Mlađa klijentela, većinom parovi i manjim
dijelom obitelji, odlučuje se za primjerice putovanja u SAD, Las
Vegas je već rasporodan, a ni New York nije daleko.
Pojedine agencije nude posjete odredištima na kojima se održavaju
posebne kazališne predstave ili balovi, kao što je primjerice
Carski bal u Beču.
Otok St. Croix (iz skupine Američkih Djevičanskih otoka) za Božić
nudi posebne cijene i atraktivni božićni program.
Reykjavik se već etablirao kao vrlo omiljeno odredište za Božić i
Novu Godinu. Tu su i putovanja u skandinavske glavne gradove,
ponajviše u Stockholm i Kopenhagen. Osim toga, postoje i dvotjedna
putovanja u Vijetnam, zatim višednevna putovanja u istočnoeuropske
gradove.
Slijede i skijanje, putovanja zrakoplovom ili željeznicom pa i
organizacija putovanja po želji.
U DISNEYEVOM PARKU BOŽIĆ DO 10. SIJEČNJA
U pariškom Disneylandu Božić je svaki dan od 7. studenog do 10.
siječnja. Svakog se popodneva duž Main Streeta (Glavne ulice)
održava božićna parada inspirirana baletom "Orašar" Čajkovskog.
Na ulazu u park nalazi se 25 metara visoko božićno drvo ukrašeno s
više od 7000 svijeća, traka, bombona i figura od marcipana. Uz
Mickeya i Minnie svaku večer tu je i Djed Božićnjak.
U 42 izloga duž Main streeta prikazana je božićna bajka, a ove
godine je to medvjedić Winnie zvani Pooh.
LONDON ŽELI BITI NAJLJEPŠI ZA DOČEK 2000. GODINE
Ostatak svijeta mora se dobro držati, budući da je Velika Britanija
odlučila od Londona napraviti najposjećeniji grad prigodom
proslave dočeka 2000. godine, a u to je uložila 6 milijardi
britanskih funti, odnosno deset milijardi dolara.
Operacijom "London, grad tisućljeća" vlada Tonyja Blaira namjerava
privući 31 milijun posjetitelja u 2000. godini, a to bi britanskome
glavnom gradu trebalo donijeti otprilike deset milijardi funti ili
16,7 milijardi dolara, objasnio je ministar kulture Chris Smith.
U tom području, jasno je da je Velika Britanija u velikoj prednosti
pred svojim susjedima, zbog čega su oni čak i "zavidni", kako kaže
britanski ministar kulture. No, u usporedbi s ostalim državama
svijeta, "Velika Britanija, domovina Vremena", sa slavnim
meridijanom Greenwichom, "to mora učiniti", drži britanski
ministar.
Prema mišljenju predsjednika londonskog Turističkog ureda, Sir
Johna Egana, više nema nikakve sumnje da će britanski glavni grad
uvečer 31. prosinca 1999. godine ponuditi "najveću zabavu na
svijetu".
U središtu toga programa, grad London je u Greenwichu, na obali
Temze, već počeo graditi golemu "Kupolu tisućljeća", u kojoj bi se
trebao održati dio svečanosti. No, pojavili su se i neki prosvjedi u
dijelu tiska koji piše da će cijena biti previsoka - 758 milijuna
funti (1,6 milijardi dolara), a neki, poput "The Guardiana", pišu o
"neukusnim" ukrasima, sudeći prema maketama.
Na upit o korištenju goleme kupole poslije dočeka novoga
tisućljeća, 2001. godine, Chris Smith je morao priznati da vlada
još nema odgovor na to pitanje. Ali je "odlučila" pametno
iskoristiti to "naslijeđe", kako kažu u vladi. Posebna linija
metroa, "Jubilee line", povezivat će već od 1999. godine središte
Londona i mjesto održavanja proslava.
U okviru toga velikog projekta, pokrenutog 1995. godine, u Londonu
je izgrađeno otprilike 55 novih hotela s 5000 soba i 20.000 dodatnih
kreveta kako bi mogli primiti navalu turista.
"Most tisućljeća", koji bi trebao biti dovršen u svibnju 2000.
godine, povezivat će katedralu Sv. Pavla u središtu Londona i "New
Tate Gallery of Modern Art", a golemi pokretni kotač, visok 135
metara, izgradili su "British Airways" i grupacija "Tussaud" kako
bi turisti imali jedinstveni pogled na britanski glavni grad.
Nazvan je "Oko Londona", a imat će 32 kabine od kojih će svaka moći
primiti 25 osoba. Vožnja tim pokretnim kotačem stajat će 6,95
britanskih funti (11,5 dolara).
Osim toga, već je potvrđeno da će britanski pubovi, koje zakon
obvezuje na zatvaranje u 23 h, u prvom tjednu 2000. godine dobiti
"posebnu dozvolu" za prekoračenje radnog vremena.
TURSKE PUTNIČKE AGENCIJE OTKAZALE PUTOVANJA U ITALIJU
Turske putničke agencije otkazale su putovanja u Italiju zbog
naznaka Rima da neće izručiti kurdskog gerilskog vođu Abudlaha
Ocalana (Ećelana) Turskoj, objavila je u četvrtak Turska udruga
putničkih agencija (TURSAB).
"TURSAB putničke agencije otkazale su putovanja u Italiju sve dok
kriminalac kojeg traži Interpol ne bude izručen u zemlju u kojoj je
počinio zločine", priopćila je udruga dodajući da su agencije već
počele povlačiti iz dnevnih novina oglase za putovanja. Spor oko
Ocalana, uhićenog prošlog tjedna u rimskoj zračnoj luci, pojačao se
u srijedu kada je Italija odbacila tursko upozorenje da će biti
smatrana sudionikom u masovnim ubojstvima ne izruči li Ocalana.
Bojkotom talijanskih proizvoda su zaprijetile i turske poslovne
udruge.
Italija je drugi po veličini izvoznik u Tursku, s 3,14 milijardi
dolara vrijednosti izvoza u prvih devet mjeseci ove godine, i peti
uvoznik turskih proizvoda, s jednom milijardom dolara vrijednosti
uvoza za isto razdoblje.
POVRATNI LET NA TROŠAK PUTNIČKE AGENCIJE
Da bi si putnik smio sam pomoći moraju biti ispunjene tri
pretpostavke. Putnik mora paziti da nastali troškovi moraju biti
najmanji mogući. No, što se događa kada putnik koji je uplatio paket
aranžman zbog kašnjenja prvog leta zakasni na slijedeći? Tko snosi
troškove redovnog leta? Slučaj je opisan u časopisu Travel Inside.
Jedan je putnik u Švicarskoj uplatio paket aranžman na Burmi i
putovanje ostvario u veljači ove godine. Povratni let od Rangoona
do Bangkoka vršila je kompanija A, a od Bangkoka za Europu tvrtka B.
Po planu su u Bangkoku putnici trebali imati dva sata vremena od
dolaska zrakoplova kompanije A do polaska zrakoplova kompanije B.
No, već u Rangoonu putnik je primijetio da će let kasniti otprilike
sat vremena te je potražio ovlaštenog predstavnika svoje putničke
agencije preko koje je uplatio putovanje i raspitao se što će biti s
priključnim letom? Predstavnik je putnika umirio rekavši mu da će
se pobrinuti da zrakoplov u Bangkoku pričeka putnike.
Let Rangoon-Bangkok kasnio je dva sata, a zrakoplov za Europu u
međuvremenu je poletio. Nesretni putnik je dva sata pokušavao
pronaći objašnjenje i rješenje te pokušao promijeniti svoje
zrakoplovne karte za neki drugi let, ali nije uspio.
Tako se u otprilike 22 sata odlučio u Frankfurt otputovati redovnim
letom kompanije C, što ga je koštalo 2000 maraka Na kraju je od
putničke agencije zatražio povrat novaca za tu kartu, a kako je
agencija to odbila, predmet je završio na sudu.
Dokaznim je postupkom utvrđeno da se na zračnoj luci u Bangkoku nije
moglo doći do predstavnika zrakoplovne kompanije B te putnik nije
imao odakle dobiti informacije o svom priključnom letu niti o
mogućnostima bukiranja te je sud presudio da putnička agencija mora
putniku vratiti novac za kartu redovnog leta.
Švicarski savezni zakon o aranžmanima ne sadržava smjernice o
pravima putnika u slučajevima kada se sami moraju snaći. Ipak
priznaje se pravo putniku na samopomoć pod slijedećim
pretpostavkama:
? o problemu putnik mora obavijestiti putničku agenciju i
? agenciji ostaviti određeno vrijeme u kojem bi ona trebala
riješiti problem.
? ako agencija u određenom vremenu problem nije uopće ili nije do
kraja riješila.
Tek kad su ispunjeni ovi preduvjeti, putnik smije potražiti neko
drugo rješenje, a da bi novonastale troškove snosila putnička
agencija. Ipak, i ovdje vrijedi temeljno pravilo najmanje štete,
što znači da putnik mora pronaći najjeftinije moguće rješenje.
Slično je bilo i s iznajmljivanjem kuće za odmor, koju je preko
agencije unajmila jedna obitelj. Budući je kuća bila u tako lošem
stanju da se u njoj nije moglo stanovati, a druge kuće za odmor nije
bilo na raspolaganju, obitelj se na trošak agencije mogla preseliti
u hotel tako dugo dok se ova ne uredi ili dok se ne oslobodi neka
druga kuća za odmor.
STAJANJE I EKONOMSKA KLASA U ZRAKOPLOVIMA OPASNI ZA VENE
Žene koje rade stojeći, u vrućoj i vlažnoj atmosferi i koje moraju
nositi teške terete izloženije su opasnosti od problema s venama,
jednako kao i putnici u ekonomskoj klasi zrakoplova.
Naime, prema nedavnom istraživanju, otprilike 600 milijuna putnika
u zrakoplovima koji putuju u najjeftinijem razredu imaju problema s
krvotokom i trebali bi preventivno uzimati iste lijekove ili bi
trebali nositi čarape koje sprječavaju širenje vena.
Taj problem, poznat već više od 20 godina pod nazivom "problem
ekonomske klase", posebno je zanemarivan, unatoč učestalosti, kaže
voditelj istraživanja dr. Jean-Pierre Benigni.
Prema riječima toga stručnjaka, zrakoplovne bi tvrtke trebale
sjedala u tom razredu ergonomski preoblikovati za duge letove i
dodati oslonac za noge. Stvaranje ugrušaka krvi u venama može biti
opasno zato što oni mogu dospjeti u pluća i izazvati ponekad
smrtonosne plućne embolije.
VELIKA "SEOBA" AMERIKANACA
U srijedu poslijepodne i navečer, u predvečerje Dana zahvalnosti,
26. studenoga, diljem SAD kretao se pravi plimni val od preko 50
milijuna ljudi koji su blagdane odlučili provesti izvan svojih
domova.
Američki automobilistički savez (AAA) ne prestaje upozoravati na
oprez i sporu vožnju. Drugačija je teško i zamisliva u nepreglednim
kolonama automobila koje se slijevaju iz gradova. Prema podacima
AAA, automobilima je na put krenulo 33,6 milijuna Amerikanaca. Oni
će slijedeća četiri dana provesti u izletištima, kod roditelja ili
prijatelja.
Janie Graziani, glasnogovornica AAA kaže da vozači moraju biti
pripravni dugo voziti, ili još češće čekati, u kolonama. Preporuča
im se da nose boce s vodom i hranu, osobito ako na put kreću s
djecom.
Istodobno, zrakoplovne tvrtke najavljuju da će tijekom slijedećih
nekoliko dana prevesti 18 milijuna putnika. Popunjenost zrakoplova
je nezapamćena, kao i gužve na aerodromima. Putnici koji su željeli
biti sigurni da će krenuti u željenom smjeru u zračne luke su
dolazili najmanje dva sata prije polijetanja.
Na sjeverozapadu SAD, osobito u saveznoj državi Washingtonu i
Oregonu loše vrijeme pokvarilo je planove brojnih turista.
Sniježni nanosi zatvorili su pojedine dionice autocesta na
planinskim prijevojima a snažan vjetar brzine preko 150 kilometara
na sat otežava zračni promet.
Razloge ovogodišnjoj rekordnoj "seobi" Amerikanaca, kojima su
slični pothvati u krvi vjerojatno još od osvajanja divljeg zapada,
mnogi nalaze u razmjernom blagostanju većine stanovništva, ali i
povoljnim cijenama avionskih karata i cijeni benzina koja je 19
centi po galonu (3,78 litara) niža nego prošle godine.
Sličan pohod očekuje se i za Božić, naravno ako se za Dan
zahvalnosti ne premaše mogućnosti kućnog proračuna.
FOUR SEASONS LUKSUZNA ADRESA U NEW YORKU
Otvaranjem Four Seasons hotela u New Yorku 1993. godine, kanadska
je hotelska skupina postavila nova mjerila na newyorškoj hotelskoj
sceni. Ovaj hotel u obliku piramide projektirali su poznati
arhitekti, raspolaže s najboljim od najboljeg i stoji u jednoj od
najskupljih ulica na svijetu - u 57. ulici.
Sa svojih 208 metara, to je najviši hotel u New Yorku. Usprkos
svojoj veličini, nudi mirnu, privatnu atmosferu. Deset metara
visok Grand Foyer sa svojim zidovima od vapnenca, snažnim stupovima
i indirektnim osvjetljenjem prije podsjeća na egipatska kupališta
nego na hotelsko predvorje.
Čak 370 hotelskih soba i apartmana površine između 50 i 280
četvornih metara nudi atmosferu Dalekog istoka. Sve sobe imaju
priključak za PC, električno pomicanje zavjesa, videorekorder i
high-tech armature u kupaonicama.
U posebnosti se ubrajaju 24-satni Concierge-service, besplatno
čišćenje cipela i osobna pratnja u kupovini - po želji. Tu su i
fitness centar, ali i Poslovni centar u kojem gostima na
raspolaganju stoje računala i modemi.
THE REGENT HONG KONG - VRHUNSKI AZIJSKI HOTEL
U Salisbury Road na broju 18 u Hong Kongu nalazi se jedan od
najluksuznijih hotela hotelske grupe Four Seasons - The Regent Hong
Kong.
Otvoren je 1980. godine na Kowloonu s pogledom na Victoria Harbour i
Hong Kong Island. U tom smjeru gleda čak dvije trećine od 602
hotelske sobe (uključivši i 92 apartmana). Sve su sobe
klimatizirane, imaju telefon i telefax, a nude i priključak na
Internet kao i e-mail (elektronsku poštu).
Većina apartmana u kupaonici ima jakuzzi, a oni koji imaju terasu
imaju vanjski jakuzzi s pogledom na grad.
Samo ove godine u renoviranje hotela uloženo je preko 15 milijuna
hongkonških dolara i to je jedini hotel u Hongkongu koji je ove
godine u tu svrhu uložio puno novaca.
Od ostalih posebnosti The Regent Hong Kong hotela ističu se najveći
bazen u gradu, 24-satni Butler-servis i više od 1000 zaposlenih. Tu
je i šest restorana koji će sasvim sigurno udovoljiti kulinarskim
prohtjevima najrazličitijih gostiju.
7. POD POVEĆALOM: NAIROBI
Ukratko o Nairobiju
U trenutku izlaska sunca u ekvatorijalnoj istočnoj Africi,
kenijski se glavni grad Nairobi budi oprezno. Na središnjoj tržnici
prodavači vodom osvježavaju cvijeće i na štandove pažljivo slažu
sviježe proizvode. Trgovci čajem otključavaju svoje daščare i pale
vatru, a u neposrednoj se blizini podižu i željezne rebrenice
dućana.
Iako je svakoga jutra razgovor živahan, prožima ga cinizam. Naime,
Kenijci su svjesni problema prenapućenosti, niske proizvodnje i
korupcije. Život u Nairobu odvija se na samome rubu egzistencije.
Od prosinca prošle godine, kada je na pet godina u predsjedničku
fotelju Kenije zasjeo Daniel arap Moi, političke su se tenzije
nastavile produbljavati, što je rezultiralo prilično čestim
istodobno i mirnim i nasilnim demonstracijama u gradu.
Oni koji nisu rođeni u Africi, već su kao mjesto boravka izabrali
Nairobi, vole ga i cijene zbog njegove ljepote, nezagađenosti te
blizine i pristupačnosti nepatvorenoj divljini, ali i
gostoprimljivosti i mudrosti Kenijaca.
Međutim, ukoliko ste u Nairobiju zbog poslovnih razloga, budite
spremni na frustracije i poteškoće. Iako u tome gradu nije nemoguće
ostvariti zacrtane poslovne planove, posjetitelj se nikako ne može
izolirati od svakodnevnih problema, bilo političkih bilo
gospodarskih.
Inače, grad se prostire na površini od ukupno 689 četvornih
kilometara, u što je uključen i Nacionalni park Nairobija te
Međunarodna zračna luka Jomo Kenyatta. U njemu živi između dva i 2,5
milijuna ljudi, koji uglavnom govore engleski jezik, jezik koji se
koristi u školama, uredima i državnim institucijama. No, jezik
kojim se u Nairobiju govori "kod kuće" je swahili, čiji se fonetski
korijeni nalaze u jeziku naroda Bantu te u arapskom jeziku.
Službena je valuta kenijski šiling (KES), čiji se tečaj trenutačno
kreće na otprilike 0,11 kuna. Tijekom 1993. KES je devalvirao za
otprilike 70 posto, no ubrzo se vratio na približno istu
vrijednost. Iako je trenutačno stabilan, budućim se posjetiteljima
prije dolaska preporuča praćenje cijene te valute nekoliko dana
prije samog dolaska.
Gdje odsjesti?
Većina je hotela u Nairobija smještena u samom središtu grada, ali
ih se može naći i u predgrađima. Zanimljiv je podatak kako u blizini
i oko zračne luke nema niti jednog hotela nego tek dva ureda za
rezervacije smještaja i to za hotele Inter-Continental i Orienatal
Palace.
Kvaliteta nairobijskih hotela priližno je visoka, a to potvrđuje i
podatak kako ih je većina nedavno renovirana i modernizirana.
Za turiste, ali i poslovne ljude, jedan naputak. Ukoliko u Nairobi
dolazite tijekom Božićnih blagdana, naići ćete na bezbrojne
dodatne aranžmane, često puta i pretjerane, koji bi Vam račun za
boravak mogli uvećati i nekoliko puta.
Cijena jednodnevnog boravka, u većini slučajeva izražena u
dolarima, u hotelima niže kvalitete iznosi od 65 do 125 dolara, u
objektima srednje kvalitete između 125 i 185 dolara, a u
visokokvalitetnim hotelima i preko 185 dolara.
Gdje jesti?
Objedovati izvan hotelskih restorana u Nairobiju nikad nije
dosadno, barem tako kažu oni koji tamo već bili. Ukupan broj
izgledom i ponudom raznolikih restorana, svakom će gostu omogućiti
da nekoliko mjeseci svakodnevno jede "vani", a da pritom ne posjeti
dva puta isti restoran.
Svakoga mjeseca u tome gradu započne ili prestane s radom nekoliko
desetina restorana. Stoga ne začuđuje činjenica kako su u njemu
zastupljene gotovo sve najpoznatije kuhinje svijeta. Ipak
prednjače restorani s jelima iz Kenije, Koreje, Tajlanda, Kine,
Japana, Grčke, Italije, Etiopije, Jugoslavije, Indije, Francuske i
Njemačke. Najpoznatiji u gradu su restorani Tamarind, Mandhari i
Ibis Grill.
Gost će za jedan objed, u što nije uključena cijena pića, porez ili
napojnica, u restoranu niže kvalitete platiti manje od 560 KES-a, u
srednjekvalitetnom između 560 i 1120 KES-a, a u ugostiteljskom
objektu više kvalitete od 1120 do 2800 KES-a. Istodobno, cijena
obroka u luksuznom restoranu premašit će 2800 KES-a.
Što vidjeti?
Urbani dio grada za turiste gotovo nema atrakcija. Njima se
preporuča odvojiti vrijeme za posjet povijesnim dijelovima, koji
su najčešće istaknuti kao posebne zanimljivosti na turističkim
kartama grada.
No, nažalost, većina njih nalazi se u prilično lošem stanju, čak i u
fazi propadanja, ali su na njima još uvijek vidljivi ostaci stare
slave.
Tijekom potrage za tim građevinama ili parkovima, turisti moraju
biti spremni na prašnjave ulice. Isto tako, u svakom trenutku
moraju posebnu pozornost poklanjati svojoj ručnoj prtljazi i
torbicama.
Jedno od najvažnijih upozorenja ipak je da izolirane dijelove grada
ne istražuju samostalno, a ako to učine tada je to na njihovu
vlastitu odgovornost.
Gdje kupovati?
Lokalna roba, turistima i najzanimljivija, uključuje predmete od
kamena iz Kisiija, razne košare, nakit koji su izradili pripadnici
plemena Masai, predmete od ebanovine, unikatan nakit, poglavito u
izradi svjetski poznate majstorice Angele Fisher te brojno drago i
poludrago kamenje iz kenijskih rudnika.
Turistima se ne preporuča kupovina čiste ebanovine ili nojevih
jaja, koji su zaštićeni zakonom, izuzev u Parku nojeva, gdje se jaja
proizvode isključivo za prodaju.
Ukoliko ste naumili u manje istražene dijelove grada ili zemlje,
bilo bi najbolje da ništa ne kupujete, budući je najkvalitetnije
roba već odavno otpremljena u dućane u središtu Nairobija.
Cjenkanje u Nairobiju, ali i cijeloj Keniji, nije samo
preporučljivo, već na određeni način i obvezatno pri kupovinama.
Budite uvjereni da ćete gotovo uvijek uspjeti ishoditi nekakav
popust.
Kamo navečer?
Zabavu u Nairobiju mogu naći pripadnici svih dobnih skupina, ali
noćni izlazak nije za one tanjih živaca ili neprobitačne. Uvijek je
najbolje ići u grupi ili barem paru te voziti se taksijem, a ne
hodati.
Pritom imaju izbor posjetiti, i prema svjetskim standardima,
moderne disco-klubove, ali i lokalne atrakcije poznate kao "male
jazbine".
Zbog velike se raznolikosti, turistima preporuča provjera mjesta
za noćni provod u novinama ili na recepcijama hotela.