DE-NJEMAČKA-VANJSKA POLITIKA-Diplomacija-Obrana +NJ 27.XI. SZ FISCHER: INTERVJU ATOMI ++NJEMAČKA+SUEDDEUTSCHE ZEITUNG+27. XI. 1998.+Fischer: NATO mora po potrebi samostalno djelovati+Novi njemački ministar vanjskih poslova Fischer+- U
pitanju NATO-ve nuklearne strategije izazvali ste sukob s +Washingtonom i s vlastitim ministrom obrane. Zašto?+= Nisam izazvao nikakav sukob. Sklopili smo sporazum o koaliciji +koji dugoročno teži nuklearnom razoružanju. Želim to razjasniti u +okviru NATO-a kako se Njemačka ne bi našla usamljena u takvoj +politici. Uostalom, ponašanje Njemačke na glasovanju u UN o tom +pitanju bilo je usklađeno među resorima.+- Usprkos tome, ministar obrane tvrdi da se ništa neće +promijeniti.+= Razgovarao sam s ministrom obrane i ostajem pri svom stajalištu. +Ja govorim s kolegama a ne o njima. Utvrdit ćemo zajedničku politiku +o mogućem uključivanju naših težnji u NATO-ove konzultacije.+- Danas su pak ljuti ne samo Amerikanci već i Francuzi. Vaš kolega +Vedrine izjavljuje: tko odustane od strategije prvog udara, +odbacit će mehanizam zastrašivanja. Nisu li se Nijemci ipak ponovno +našli u onom položaju koji Vi uopće ne želite: naime, u izdvojenom?
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
27. XI. 1998.
Fischer: NATO mora po potrebi samostalno djelovati
Novi njemački ministar vanjskih poslova Fischer
- U pitanju NATO-ve nuklearne strategije izazvali ste sukob s
Washingtonom i s vlastitim ministrom obrane. Zašto?
= Nisam izazvao nikakav sukob. Sklopili smo sporazum o koaliciji
koji dugoročno teži nuklearnom razoružanju. Želim to razjasniti u
okviru NATO-a kako se Njemačka ne bi našla usamljena u takvoj
politici. Uostalom, ponašanje Njemačke na glasovanju u UN o tom
pitanju bilo je usklađeno među resorima.
- Usprkos tome, ministar obrane tvrdi da se ništa neće
promijeniti.
= Razgovarao sam s ministrom obrane i ostajem pri svom stajalištu.
Ja govorim s kolegama a ne o njima. Utvrdit ćemo zajedničku politiku
o mogućem uključivanju naših težnji u NATO-ove konzultacije.
- Danas su pak ljuti ne samo Amerikanci već i Francuzi. Vaš kolega
Vedrine izjavljuje: tko odustane od strategije prvog udara,
odbacit će mehanizam zastrašivanja. Nisu li se Nijemci ipak ponovno
našli u onom položaju koji Vi uopće ne želite: naime, u izdvojenom?
= Ne, molim Vas lijepo, pa to je besmislica. Kada bi to bio izdvojen
položaj, ja bih bio energično protiv toga. I kada bi se u tom pitanju
moglo podmetnuti da bi ta politika objektivno mogla rezultirati
takvim ishodom, bio bih smjesta protiv toga. Tradicionalno
zastrašivanje, politički efekt nuklearnog oružja, sve više stupa u
pozadinu, a u prvi plan istupa pitanje širenja nuklearnog oružja.
Taj problem pojačano zahtijeva daljnje korake u procesu
razoružanja, ali i promijenjeno ponašanje atomskih sila radi
smanjenja poticaja zemljama koje žele imati atomsku bombu da nabave
oružje za masovno uništenje.
- Drugim riječima, Sadam želi atomsko oružje zbog naše doktrine
prvog udara?
= Ne, ali irački nuklearni potencijal uglavnom je označen i
uništen. To se ne odnosi samo na kemijsko i biološko oružje. Gledano
iz moje perspektive, daljnji koraci u procesu razoružanja i
sprječavanja širenja atomskog oružja imaju veliki prioritet. Stoga
mi bezuvjetno i podupiremo rezolucije UN o Iraku i njihovu
provedbu.
- Jeste li spremni sukobiti se s Francuskom, Engleskom i Amerikom?
= Još nismo bili u vladi kada se to pitanje o NATO-u prvi puta
postavilo u slučaju Kosova. Tek što smo ušli u vladu, to se pitanje
postavilo drugi put u slučaju Iraka. Svaki smo put bezuvjetno rekli
'da' i tako će biti i ubuduće. Sasvim je druga stvar što kao
neatomska država povremeno imamo drugačija mišljenja u odnosu na
atomske sile te što o tome želimo i raspravljati.
- Vrijedi li u tom pogledu bavarsko načelo - samo razgovaramo a
ništa ne kažemo?
= Ne, siguran sam da će i kod atomskih sila doći do daljnjeg razvoja
stajališta.
- Nije li cilj Vaše inicijative bilo i pokazivanje Zelenima na
školskom primjeru dokle seže manevarski prostor njemačke
politike?
= Ne. Doduše, otkrio sam da su pitanja poput 'izdvojenog nastupa' i
'pitanja zapadnog saveza' iznenada postala jako istaknuta. No,
upravo sam pet sati razgovarao s francuskim kolegom Vedrineom...
- ... koji jezik zapravo govorite?
= Njemački i francuski. U školi sam, nažalost, napravio tu grešku da
sam učio latinski a ne francuski. Naravno, nuklearno pitanje - i ono
vojno i ono civilno - igralo je određenu ulogu, ali najdulje smo
razgovarali o Europi.
- Hoće li sljedeća kontroverza proizići iz eventualne odluke Bonna
da NATO-ove akcije prihvaća samo uz blagoslov Vijeća sigurnosti
UN?
- Naše stajalište naći ćete u sporazumu o koaliciji...
= ... u kojem stoji da će se nova vlada zalagati za 'očuvanje
monopola UN na upotrebu sile'. Dakle, NATO ne može sam sebi dati
mandat.
- Raspravljate s nekim tko je bio nazočan pri donošenju odluke o
Kosovu te tko ju je u roku od nekoliko minuta podupro...
- ... dakle, odobrio je upotrebu sile bez blagoslova Vijeća
sigurnosti...
= ... jer se u toj situaciji nije moglo drugačije budući da je
trebalo spriječiti humanitarnu katastrofu i ugrožavanje mira u
regiji. No, donijeli smo odluku i na temelju odluka Vijeća
sigurnosti koje su već postojale, iako Vijeće sigurnosti nije
donijelo izravnu odluku o opunomoćivanju. Naime, nismo mogli
preuzeti odgovornost za ukidanje pritiska, kojem je Milošević bio
izložen. Tko je u konkretnom slučaju - i uz sve moguće posljedice -
donio takvu odluku...
- ... sada slijedi jedno 'ali'...
= ... i potom iz tog pojedinačnog slučaja gradi strategiju,
očigledno ima problema. Naime, u tom slučaju prijeti isključivanje
Vijeća sigurnosti UN. O tom ćemo pitanju još morati raspravljati
jer ne mogu zamisliti da je takvo načelno uzdrmavanje pozicije
Vijeća sigurnosti UN u interesu NATO-a.
- No, ni NATO u obrnutom smjeru ne smije dopustiti da isključi
Vijeće sigurnosti UN.
= Što govori u prilog reguliranom usklađenom djelovanju ta dva
instrumenta. Ne bježim od stvarnosti. Nastupi li humanitarna
katastrofa, jako teška prijetnja za mir, ljudi koji praktično
razmišljaju neće moći reći da možemo sjediti prekriženih ruku. No,
to će biti pojedinačni slučaj.
- U izjavi o koaliciji monopol UN na upotrebu sile ima sasvim jasan
prioritet.
= Ujedinjeni su narodi velika stečevina, želimo ojačati tu
organizaciju. No, već sam naglasio drugi problem - kako se
pojedinačan slučaj uzdiže na razinu strategije stalnog
samomandatiranja NATO-a. Stoga izjava o koaliciji postavlja i
jasan prioritet.
- Dakle, odlučivat ćemo ad hoc?
= Moramo pronaći srednja rješenja, ali usprkos tome ostati pri
načelnoj odluci: da, želimo monopol UN na upotrebu sile kao
pravilo. No, iskrsnu li na tom području teške situacije, rasprava
nije isključena.
- Odredite li jasan prioritet za Vijeće sigurnosti, isključit ćete
NATO.
= To je nerazumna alternativa. Ne smijemo isključiti ni jedno ni
drugo jer trebamo oba instrumenta. Bilo bi neodgovorno isključiti
jedan ili drugi.
- Citirajmo ministra vanjskih poslova Fischera: 'Mi Nijemci držimo
mandat Vijeća sigurnosti središnjim uvjetom'.
= Da, a u njemačkom Bundestagu postignut je odgovarajući široki
konsenzus. No, kada on ne postoji, kada prijeti humanitarna
katastrofa ili teška opasnost za mir u regiji, bit će, nažalost,
potrebno upotrijebiti druge instrumente - kao na Kosovu.
- Kakvo je Vaše stajalište o NATO-u?
= Po meni su atlantski savez i SAD nužni za sigurnost Njemačke i
Europe. I ujedinjena Europa mora biti bezuvjetno zainteresirana za
povratno transatlantsko osiguranje. To će uvijek biti noseći stup
europske sigurnosti.
- A propos Europe - što Vas tako fascinira u njemačko-francuskim
odnosima?
= U Europi ne postoji alternativa tim odnosima. Francuzi nisu
antiamerički raspoloženi. Poput Amerikanaca, i oni su nikli iz
stabla prosvjetiteljstva, obilježeni su istom sviješću o poslanju
i istim sustavom vrijednosti. Usprkos brojnim suprotnostima,
Francuska je u odlučujućim situacijama uvijek bila na strani
Amerike - i obratno.
- A mi Nijemci? Zar nama nedostaje taj identitet?
= Da. To je pravi deficit naše nacionalne povijesti. Mi nemamo taj
revolucionarni demokratski univerzalizam Francuza i Amerikanaca.
To je tragedija propale revolucije iz 1848. To je bila razlika
između Napoleona i njemačkih hegemonijalnih težnji sve do
pervertiranog oblika koji im je podario Hitler. U ostalim
demokracijama uvijek je dolazila do izražaja i civilizatorska
težnja. Nisu se osjećale obveznima slijediti samo nacionalni
interes već i opći cilj oslobađanja.
- Što je bit njemačko-francuskih odnosa?
= Integracija dvije suprotnosti.
- Što znači...
= ... na primjer: euro je bio francuska ideja a kasnije su ga snažno
obilježili Nijemci. Pojednostavljeno rečeno, Francuska je jaka u
kreativnim idejama a Njemačka u njihovoj provedbi.
- Kako se u sve to uklapa atlantski savez?
= To smo svi mi zajedno zato što polazimo od zajedničkog korijena
vrijednosti. To je sloboda pojedinca. A mi konstatiramo da ljudska
prava nisu samo moralna vrijednost. Upravo naši bankari i
industrijalci primjećuju da slobodna tržišna privreda može trajno
funkcionirati samo ako je ukorijenjena u sveobuhvatnoj kulturi
slobode. To znači neovisno pravosuđe, stvarnu podjelu vlasti...
- Dakle, ne 'azijske vrijednosti'?
= Točno. Moramo shvatiti sljedeće: gospodarski razvoj uz pomoć
privatnog kapitala zahtijeva povjerenje. Povjerenje će pak biti
uspostavljeno samo ako bude postojala slobodna tržišna privreda i
kultura slobode. To će ubuduće biti zadaća vanjske politike.
- Govorili ste o novom balansiranju poslovnih interesa i ljudskih
prava. Dobro zvuči...
= ... ne samo da dobro zvuči već i...
- ... što to znači za operativnu vanjsku politiku? U tom slučaju
nećete više smjeti posjećivati određene države.
= Ne. Ni ova vlada ne može birati svoje partnere. Mora se rukovati i
s ljudima nakon kojih nije dovoljan sapun za pranje ruku. No, mora
uvijek biti jasno na kakvom temelju naša vlada djeluje. U prošlosti
je glede toga bilo sumnji - kada se mislilo da nije prikladno
službeno primati disidente jer se strahovalo od negativnih
reakcija.
- Kako se, konkretno, ponašamo prema takvim državama?
= Bio bih žestoko protiv toga da nam netko pripisuje koga smijemo
primiti a koga ne. No, moramo također pojasniti da su progonjeni
disidenti i demokrati dobrodošli u ovoj zemlji.
- U tom slučaju odreći ćemo se unosnih izvoznih narudžbi?
= To ćemo morati odlučivati od slučaja do slučaja. Ova vlada
zasigurno neće tražiti najjednostavnije rješenje. Ne kritiziram
prethodnu vladu što se tiče tihe diplomacije koja ima svoje mjesto.
No, u nekim slučajevima obzir nije bio nužan. Ne mislim to samo u
odnosu na Kinu, s kojom priželjkujem dobre odnose - iako je odnos
Kine prema jednom njemačkom novinaru na samom početku opteretio
naše odnose.