FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

NJ 27.XI. SZ FISCHER: INTERVJU ATOMI

DE-NJEMAČKA-VANJSKA POLITIKA-Diplomacija-Obrana +NJ 27.XI. SZ FISCHER: INTERVJU ATOMI ++NJEMAČKA+SUEDDEUTSCHE ZEITUNG+27. XI. 1998.+Fischer: NATO mora po potrebi samostalno djelovati+Novi njemački ministar vanjskih poslova Fischer+- U pitanju NATO-ve nuklearne strategije izazvali ste sukob s +Washingtonom i s vlastitim ministrom obrane. Zašto?+= Nisam izazvao nikakav sukob. Sklopili smo sporazum o koaliciji +koji dugoročno teži nuklearnom razoružanju. Želim to razjasniti u +okviru NATO-a kako se Njemačka ne bi našla usamljena u takvoj +politici. Uostalom, ponašanje Njemačke na glasovanju u UN o tom +pitanju bilo je usklađeno među resorima.+- Usprkos tome, ministar obrane tvrdi da se ništa neće +promijeniti.+= Razgovarao sam s ministrom obrane i ostajem pri svom stajalištu. +Ja govorim s kolegama a ne o njima. Utvrdit ćemo zajedničku politiku +o mogućem uključivanju naših težnji u NATO-ove konzultacije.+- Danas su pak ljuti ne samo Amerikanci već i Francuzi. Vaš kolega +Vedrine izjavljuje: tko odustane od strategije prvog udara, +odbacit će mehanizam zastrašivanja. Nisu li se Nijemci ipak ponovno +našli u onom položaju koji Vi uopće ne želite: naime, u izdvojenom?
NJEMAČKA SUEDDEUTSCHE ZEITUNG 27. XI. 1998. Fischer: NATO mora po potrebi samostalno djelovati Novi njemački ministar vanjskih poslova Fischer - U pitanju NATO-ve nuklearne strategije izazvali ste sukob s Washingtonom i s vlastitim ministrom obrane. Zašto? = Nisam izazvao nikakav sukob. Sklopili smo sporazum o koaliciji koji dugoročno teži nuklearnom razoružanju. Želim to razjasniti u okviru NATO-a kako se Njemačka ne bi našla usamljena u takvoj politici. Uostalom, ponašanje Njemačke na glasovanju u UN o tom pitanju bilo je usklađeno među resorima. - Usprkos tome, ministar obrane tvrdi da se ništa neće promijeniti. = Razgovarao sam s ministrom obrane i ostajem pri svom stajalištu. Ja govorim s kolegama a ne o njima. Utvrdit ćemo zajedničku politiku o mogućem uključivanju naših težnji u NATO-ove konzultacije. - Danas su pak ljuti ne samo Amerikanci već i Francuzi. Vaš kolega Vedrine izjavljuje: tko odustane od strategije prvog udara, odbacit će mehanizam zastrašivanja. Nisu li se Nijemci ipak ponovno našli u onom položaju koji Vi uopće ne želite: naime, u izdvojenom? = Ne, molim Vas lijepo, pa to je besmislica. Kada bi to bio izdvojen položaj, ja bih bio energično protiv toga. I kada bi se u tom pitanju moglo podmetnuti da bi ta politika objektivno mogla rezultirati takvim ishodom, bio bih smjesta protiv toga. Tradicionalno zastrašivanje, politički efekt nuklearnog oružja, sve više stupa u pozadinu, a u prvi plan istupa pitanje širenja nuklearnog oružja. Taj problem pojačano zahtijeva daljnje korake u procesu razoružanja, ali i promijenjeno ponašanje atomskih sila radi smanjenja poticaja zemljama koje žele imati atomsku bombu da nabave oružje za masovno uništenje. - Drugim riječima, Sadam želi atomsko oružje zbog naše doktrine prvog udara? = Ne, ali irački nuklearni potencijal uglavnom je označen i uništen. To se ne odnosi samo na kemijsko i biološko oružje. Gledano iz moje perspektive, daljnji koraci u procesu razoružanja i sprječavanja širenja atomskog oružja imaju veliki prioritet. Stoga mi bezuvjetno i podupiremo rezolucije UN o Iraku i njihovu provedbu. - Jeste li spremni sukobiti se s Francuskom, Engleskom i Amerikom? = Još nismo bili u vladi kada se to pitanje o NATO-u prvi puta postavilo u slučaju Kosova. Tek što smo ušli u vladu, to se pitanje postavilo drugi put u slučaju Iraka. Svaki smo put bezuvjetno rekli 'da' i tako će biti i ubuduće. Sasvim je druga stvar što kao neatomska država povremeno imamo drugačija mišljenja u odnosu na atomske sile te što o tome želimo i raspravljati. - Vrijedi li u tom pogledu bavarsko načelo - samo razgovaramo a ništa ne kažemo? = Ne, siguran sam da će i kod atomskih sila doći do daljnjeg razvoja stajališta. - Nije li cilj Vaše inicijative bilo i pokazivanje Zelenima na školskom primjeru dokle seže manevarski prostor njemačke politike? = Ne. Doduše, otkrio sam da su pitanja poput 'izdvojenog nastupa' i 'pitanja zapadnog saveza' iznenada postala jako istaknuta. No, upravo sam pet sati razgovarao s francuskim kolegom Vedrineom... - ... koji jezik zapravo govorite? = Njemački i francuski. U školi sam, nažalost, napravio tu grešku da sam učio latinski a ne francuski. Naravno, nuklearno pitanje - i ono vojno i ono civilno - igralo je određenu ulogu, ali najdulje smo razgovarali o Europi. - Hoće li sljedeća kontroverza proizići iz eventualne odluke Bonna da NATO-ove akcije prihvaća samo uz blagoslov Vijeća sigurnosti UN? - Naše stajalište naći ćete u sporazumu o koaliciji... = ... u kojem stoji da će se nova vlada zalagati za 'očuvanje monopola UN na upotrebu sile'. Dakle, NATO ne može sam sebi dati mandat. - Raspravljate s nekim tko je bio nazočan pri donošenju odluke o Kosovu te tko ju je u roku od nekoliko minuta podupro... - ... dakle, odobrio je upotrebu sile bez blagoslova Vijeća sigurnosti... = ... jer se u toj situaciji nije moglo drugačije budući da je trebalo spriječiti humanitarnu katastrofu i ugrožavanje mira u regiji. No, donijeli smo odluku i na temelju odluka Vijeća sigurnosti koje su već postojale, iako Vijeće sigurnosti nije donijelo izravnu odluku o opunomoćivanju. Naime, nismo mogli preuzeti odgovornost za ukidanje pritiska, kojem je Milošević bio izložen. Tko je u konkretnom slučaju - i uz sve moguće posljedice - donio takvu odluku... - ... sada slijedi jedno 'ali'... = ... i potom iz tog pojedinačnog slučaja gradi strategiju, očigledno ima problema. Naime, u tom slučaju prijeti isključivanje Vijeća sigurnosti UN. O tom ćemo pitanju još morati raspravljati jer ne mogu zamisliti da je takvo načelno uzdrmavanje pozicije Vijeća sigurnosti UN u interesu NATO-a. - No, ni NATO u obrnutom smjeru ne smije dopustiti da isključi Vijeće sigurnosti UN. = Što govori u prilog reguliranom usklađenom djelovanju ta dva instrumenta. Ne bježim od stvarnosti. Nastupi li humanitarna katastrofa, jako teška prijetnja za mir, ljudi koji praktično razmišljaju neće moći reći da možemo sjediti prekriženih ruku. No, to će biti pojedinačni slučaj. - U izjavi o koaliciji monopol UN na upotrebu sile ima sasvim jasan prioritet. = Ujedinjeni su narodi velika stečevina, želimo ojačati tu organizaciju. No, već sam naglasio drugi problem - kako se pojedinačan slučaj uzdiže na razinu strategije stalnog samomandatiranja NATO-a. Stoga izjava o koaliciji postavlja i jasan prioritet. - Dakle, odlučivat ćemo ad hoc? = Moramo pronaći srednja rješenja, ali usprkos tome ostati pri načelnoj odluci: da, želimo monopol UN na upotrebu sile kao pravilo. No, iskrsnu li na tom području teške situacije, rasprava nije isključena. - Odredite li jasan prioritet za Vijeće sigurnosti, isključit ćete NATO. = To je nerazumna alternativa. Ne smijemo isključiti ni jedno ni drugo jer trebamo oba instrumenta. Bilo bi neodgovorno isključiti jedan ili drugi. - Citirajmo ministra vanjskih poslova Fischera: 'Mi Nijemci držimo mandat Vijeća sigurnosti središnjim uvjetom'. = Da, a u njemačkom Bundestagu postignut je odgovarajući široki konsenzus. No, kada on ne postoji, kada prijeti humanitarna katastrofa ili teška opasnost za mir u regiji, bit će, nažalost, potrebno upotrijebiti druge instrumente - kao na Kosovu. - Kakvo je Vaše stajalište o NATO-u? = Po meni su atlantski savez i SAD nužni za sigurnost Njemačke i Europe. I ujedinjena Europa mora biti bezuvjetno zainteresirana za povratno transatlantsko osiguranje. To će uvijek biti noseći stup europske sigurnosti. - A propos Europe - što Vas tako fascinira u njemačko-francuskim odnosima? = U Europi ne postoji alternativa tim odnosima. Francuzi nisu antiamerički raspoloženi. Poput Amerikanaca, i oni su nikli iz stabla prosvjetiteljstva, obilježeni su istom sviješću o poslanju i istim sustavom vrijednosti. Usprkos brojnim suprotnostima, Francuska je u odlučujućim situacijama uvijek bila na strani Amerike - i obratno. - A mi Nijemci? Zar nama nedostaje taj identitet? = Da. To je pravi deficit naše nacionalne povijesti. Mi nemamo taj revolucionarni demokratski univerzalizam Francuza i Amerikanaca. To je tragedija propale revolucije iz 1848. To je bila razlika između Napoleona i njemačkih hegemonijalnih težnji sve do pervertiranog oblika koji im je podario Hitler. U ostalim demokracijama uvijek je dolazila do izražaja i civilizatorska težnja. Nisu se osjećale obveznima slijediti samo nacionalni interes već i opći cilj oslobađanja. - Što je bit njemačko-francuskih odnosa? = Integracija dvije suprotnosti. - Što znači... = ... na primjer: euro je bio francuska ideja a kasnije su ga snažno obilježili Nijemci. Pojednostavljeno rečeno, Francuska je jaka u kreativnim idejama a Njemačka u njihovoj provedbi. - Kako se u sve to uklapa atlantski savez? = To smo svi mi zajedno zato što polazimo od zajedničkog korijena vrijednosti. To je sloboda pojedinca. A mi konstatiramo da ljudska prava nisu samo moralna vrijednost. Upravo naši bankari i industrijalci primjećuju da slobodna tržišna privreda može trajno funkcionirati samo ako je ukorijenjena u sveobuhvatnoj kulturi slobode. To znači neovisno pravosuđe, stvarnu podjelu vlasti... - Dakle, ne 'azijske vrijednosti'? = Točno. Moramo shvatiti sljedeće: gospodarski razvoj uz pomoć privatnog kapitala zahtijeva povjerenje. Povjerenje će pak biti uspostavljeno samo ako bude postojala slobodna tržišna privreda i kultura slobode. To će ubuduće biti zadaća vanjske politike. - Govorili ste o novom balansiranju poslovnih interesa i ljudskih prava. Dobro zvuči... = ... ne samo da dobro zvuči već i... - ... što to znači za operativnu vanjsku politiku? U tom slučaju nećete više smjeti posjećivati određene države. = Ne. Ni ova vlada ne može birati svoje partnere. Mora se rukovati i s ljudima nakon kojih nije dovoljan sapun za pranje ruku. No, mora uvijek biti jasno na kakvom temelju naša vlada djeluje. U prošlosti je glede toga bilo sumnji - kada se mislilo da nije prikladno službeno primati disidente jer se strahovalo od negativnih reakcija. - Kako se, konkretno, ponašamo prema takvim državama? = Bio bih žestoko protiv toga da nam netko pripisuje koga smijemo primiti a koga ne. No, moramo također pojasniti da su progonjeni disidenti i demokrati dobrodošli u ovoj zemlji. - U tom slučaju odreći ćemo se unosnih izvoznih narudžbi? = To ćemo morati odlučivati od slučaja do slučaja. Ova vlada zasigurno neće tražiti najjednostavnije rješenje. Ne kritiziram prethodnu vladu što se tiče tihe diplomacije koja ima svoje mjesto. No, u nekim slučajevima obzir nije bio nužan. Ne mislim to samo u odnosu na Kinu, s kojom priželjkujem dobre odnose - iako je odnos Kine prema jednom njemačkom novinaru na samom početku opteretio naše odnose.

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙