DE-E-YU-IQ-NJEMAČKA-FISCHER-INTERESI-Diplomacija +nj 5. XI. TS fischer:za njem. interese ++NJEMAČKA+DER TAGESSPIEGEL+5. XI. 1998.+Fischer: "Naglašavanje kontinuiteta pretpostavka je za otvaranje +novog manevarskog prostora"+List
objavljuje interview Thomasa Kr?tera s novim njemačkim +ministrom vanjskih poslova Joschkom Fischerom.+- U prvom krugu Vaših nastupnih posjeta središnji je pojam bio +'kontinuitet'. Upućuje li učestalo naglašavanje da nova vlada neće +voditi različitu vanjsku politiku u odnosu na staru, na zaključak +da su partneri zabrinuti zbog crveno-zelene koalicije u +Njemačkoj?+= Ne, ali pitanja je bilo. Postojali su brojni nesporazumi glede +moje stranke, za koje djelomice i sami snosimo odgovornost. +Predodžba ili bojazan da bi Njemačka mogla odstupiti od politike +predvidivosti, pouzdane veze s Europom i transatlantskog saveza i +ponovo krenuti vlastitim putem - sva ta pitanja u kontekstu naše +povijesti moraju biti riješena i držim da bitan dio njih i jest +riješen. Utoliko je naglašavanje kontinuiteta pretpostavka za +otvaranje novog manevarskog prostora. Moramo steći kapital +povjerenja za novu njemačku vladu pod vodstvom Gerharda Schr?dera,
NJEMAČKA
DER TAGESSPIEGEL
5. XI. 1998.
Fischer: "Naglašavanje kontinuiteta pretpostavka je za otvaranje
novog manevarskog prostora"
List objavljuje interview Thomasa Kr?tera s novim njemačkim
ministrom vanjskih poslova Joschkom Fischerom.
- U prvom krugu Vaših nastupnih posjeta središnji je pojam bio
'kontinuitet'. Upućuje li učestalo naglašavanje da nova vlada neće
voditi različitu vanjsku politiku u odnosu na staru, na zaključak
da su partneri zabrinuti zbog crveno-zelene koalicije u
Njemačkoj?
= Ne, ali pitanja je bilo. Postojali su brojni nesporazumi glede
moje stranke, za koje djelomice i sami snosimo odgovornost.
Predodžba ili bojazan da bi Njemačka mogla odstupiti od politike
predvidivosti, pouzdane veze s Europom i transatlantskog saveza i
ponovo krenuti vlastitim putem - sva ta pitanja u kontekstu naše
povijesti moraju biti riješena i držim da bitan dio njih i jest
riješen. Utoliko je naglašavanje kontinuiteta pretpostavka za
otvaranje novog manevarskog prostora. Moramo steći kapital
povjerenja za novu njemačku vladu pod vodstvom Gerharda Schr?dera,
i uklopiti ga u koncert interesa naših partnera, kako bismo potom
mogli iskoristiti naš manevarski prostor. To je naša zadaća.
- U odnosu na partnere upotrijebili ste riječ koju koristite
prostodušnije od Vašeg prethodnika: riječ je o interesima -
njemačkim interesima. Možemo li iz te činjenice izvući zaključak da
se Joschka Fischer uvrštava među predstavnike koncepta samosvjesne
nacije?
= Glupost! Njemačka se previše često suočavala s prigovorom da
Nijemci imaju svoje interese ali o njima ne govore. Takvo ponašanje
izaziva nepovjerenje. Treba steći kapital u obliku povjerenja i
potom jasno očitovati interese. No, teza o samosvjesnoj naciji
upravo je suprotna onome što je u interesu naše zemlje. Snažnije
pozivanje na vlastiti ego, na vlastiti prestige samo bi naštetilo
našim interesima i izazvalo nepovjerenje. Taj je mehanizam povezan
s našom prošlošću, s našim zemljopisnim položajem i s našim
gospodarskim potencijalom. Upravo je uklapanje naših interesa u
mrežu europskih interesa jako koristilo Njemačkoj. Na takvoj bismo
politici trebali ustrajati.
- No, fina razlika ipak postoji, kada Vi - umjesto da ih zavijete u
diplomatske formulacije - primjerice u Varšavi, u suglasju s
poljskim ministrom vanjskih poslova jasno imenujete razlike u
interesima i međusobne strahove. Je li taj novi stil zapravo
program?
= Ne bismo takav nastup odmah trebali pretjerano prikazivati kao
nekakav program. Mogu reći samo sljedeće: njemačka vanjska
politika mora se oslanjati na interese i na načela. Moramo uvijek
računati s aktualnošću naše prošlosti. U tom pogledu ne možemo
birati - iako smo mlađa generacija. Ta je činjenica sastavni dio
stvarnosti naše zemlje, stvarnosti u obliku kako Njemačku vide
izvana. Moramo živjeti sa snagom kolektivnog sjećanja a jasno
imenovanje tih čimbenika, otvoren dijalog s našim prijateljima i
susjedima i o spornim pitanjima najbolji je temelj zajedničkog
oblikovanja budućnosti.
- Čini se da i u novim vladama država-partnera postoji tendencija
jezgrovitijeg i otvorenog razgovora o razlikama u interesima. Je li
to možda prilika za bolje rješavanje tih razlika?
= Pripremamo se za nadogradnju novih katova na europskoj kući. Kada
želite ispitati statiku kuće, ne smijete se ograničiti samo na
puste priče. Trebate račune o mogućem opterećenju i odgovarajućim
sigurnosnim mjerama. Kutovi moraju biti točni i sve mora biti točno
izračunato - opterećenje, pritisak na građevinu. U skladu s tim
računima treba odrediti konstrukciju i snagu zida. Potrebna je
vizija kuće. No, realizacija te vizije u konkretnu građevinu
sastoji se od velikog broja razboritih pojedinačnih koraka.
- Uzmimo kao primjer malu opeku. Vi ste s britanskim kolegom Robinom
Cookom razvili zamisao o europskom izvješću o stanju ljudskih
prava. Posrijedi je ambiciozan projekt za fazu njemačkoga
predsjedanja EU s odlukama o reformi te međunarodne zajednice. Kako
bi to izvješće trebalo izgledati?
= Trebalo bi to biti izvješće Europske unije o ljudskim pravima,
koje će izgraditi sasvim konkretan pritisak za djelovanje. Trebali
bismo ispitati koliko ćemo partnera još pronaći. Posrijedi ne bi
trebala biti njemačko-britanska inicijativa, koja isključuje bilo
koga. Smatram da je taj projekt nužan - ponajprije gledano iz
aspekta iskustva da su ljudska prava jako važna u dobu
globalizacije. Ona su glavna pretpostavka slobodnog
gospodarstva.
- Kako bi to trebalo izgledati? Bi li EU trebala ocjenjivati zaštitu
ljudskih prava u svijetu ili samo na vlastitom području?
= Još uvijek raspravljamo o konkretnom obliku izvješća. Pitanje je
također u kojoj će mjeri u taj proces biti uključeno i ministarsko
vijeće EU, povjerenstvo i europska skupština.
- Je li odnos prema ljudskim pravima središnji novi
vanjskopolitički naglasak crveno-zelene vlade?
= U svakom je slučaju središnji novi naglasak. Tome valja dodati
međunarodna ekološka pitanja i posljedice koje proizlaze iz
globalizacije. No, važnija od novih naglasaka jest daljnja
provedba glavne europske zadaće: produbljenja i proširenja
Europske unije. U tom pogledu neće biti novih naglasaka već samo
novih katova na europskoj kući. Ne gradimo novu kuću ali nadam se da
možemo dovršiti bitne dijelove. Stvarni napredak u tom procesu
važniji mi je od novih naglasaka.
- Najavili ste pregled stanja u njemačkoj vanjskoj politici - nešto
nalik pregledu stanja u blagajni u financijskoj politici. Kako bi
to trebalo izgledati i u kojem će vremenskom okviru uslijediti taj
pregled?
= Pod time možete zamisliti novog ministra nove vlade koji u
internom dijalogu s vodećim dužnosnicima kuće i stručnih odjela
ispituje dosadašnju politiku. Gdje se nalazimo na svim političkim
poljima? Što ćemo nastaviti? Kako moramo postaviti nove naglaske?
Od čega bismo ubuduće trebali odustati? Treba odgovoriti na ta
pitanja. Nakon toga valja izvući konkretne, praktične zaključke.
Smatram da je svođenje početne bilance u vanjskoj politici stvar
koja se podrazumijeva sama po sebi.
- Kada će se to dogoditi?
= Uskoro.
- Nova vlada imala je - kažu neki - sreću da njezino preuzimanje
vlasti bude obilježeno krizom na Kosovu, koja je od samog početka
pokazala njezinu odgovornost. Dijelite li to mišljenje?
= Ne. Bilo bi mi draže da nismo gurnuti naglavce u taj težak slučaj -
iako čak nikada ranije nismo bili u sastavu vlade. No, nismo mogli
birati. Izabrani smo a to smo i htjeli. Snosimo odgovornost i moramo
postupati u skladu s tom činjenicom.
- Kako će to izgledati u pitanju Iraka? Ne bi li to mogao biti Vaš
sljedeći veliki izazov?
= S njim se već suočavamo. Ne trebamo ga zaobilaziti. Stvari se nižu
jedna za drugom, ali neću se žaliti - nitko se ne smije žaliti, pa ni
- odnosno posebno ne - moja stranka. Naime, mi smo i htjeli preuzeti
odgovornost i sada se moramo snalaziti. Podupiremo pokušaj Vijeća
sigurnosti UN o odgovarajućem utjecaju na Sadama Huseina. Taj je
utjecaj oblikovan na različite načine. Sigurno nismo
najprimjereniji za rješavanje toga pitanja, ali tu su drugi - Rusi,
Francuzi. Oni imaji bolji pristup za ostvarivanje mirnog rješenja a
ono može obuhvaćati samo potpunu provedbu jasnih rezolucija Vijeća
sigurnosti.
- Razvoj događaja na Kosovu pokazuje da bi se moglo pokazati nužnim
da Njemačka - bez obzira na to hoće li na kraju uistinu biti
primijenjena sila - mora biti spremna za sudjelovanje u
postavljanju odgovarajuće prijeteće kulise.
= Ta dva slučaja nije moguće usporediti. Treba strogo raspravljati
o svakom pojedinačnom slučaju. Kosovo je u Europi. Posrijedi je
izravna ratna opasnost u Europi. Mi smo na razne načine povezani s
tom kriznom regijom. U Njemačkoj živi brojna albanska manjina. Sve
su to stvari koje igraju važnu ulogu. Stanje u Iraku drugo je
pitanje. Nadam se da će tamo prevladati spoznaja da Sadam Husein
izoliran u svojoj politici, te mora ispuniti rezolucije UN želi li
poboljšati položaj u kojem se nalazi njegovo stanovništvo.
- Dakle, ne polazite od pretpostavke da Njemačka mora sudjelovati u
pripremi akcije protiv Iraka?
= To je čista spekulacija pa neću komentirati. Stvar je previše
ozbiljna. Kada je riječ o ratu i miru, od mene ćete odgovor dobiti
samo u indikativu. Nikakve spekulacije.