DE-US-NJEMAČKA-NATO-UN-Organizacije/savezi-Vlada-Obrana +NJ 23. XI. FR: NJEM. VLADA MORA IZABRATI IZMEĐU KONTINUITETA I NOVE GEOPOLITIKE ++NJEMAČKA+FRANKFURTER RUNDSCHAU+23. XI. 1998.+NATO protiv UN+"Kosovo je trebalo ostati iznimkom.
Na Kosovu bi NATO intervenirao +protiv jugoslavenskog Predsjednika i bez međunarodnopravnog +mandata. Pedeset tisuća kosovsko-albanskih izbjeglica, koji su se +nedavno vratili iz šuma u svoja sela, zahvalit će vojnom savezu na +toj prijetnji, iako sukob na Kosovu time nije riješen. No, stvorena +je mogućnost razgovora s agresorom u Beogradu o određenom obliku +autonomije za tu južnu srpsku pokrajinu. Kosovo će pak ostati pod +zaštitom promatrača OESS-a i NATO-ove postrojbe za izvanredne +slučajeve.+No, Kosovo bi trebalo postati pravilom. Bude li po želji američke +vlade, 'novi NATO' postat će stalnim instrumentom za intervencije +'out of area' (područja koja nisu u djelokrugu NATO-a - op. prev.) -+ i to u načelu bez obveznog mandata Ujedinjenih naroda. Glavni +tajnik NATO-a Javier Solana ističe da je jezgra doktrine, koja bi po +najavi trebala biti prihvaćena na 50. godišnjicu postojanja +zapadnog saveza, 'transatlantski sporazum o euro-atlantskoj +zajednici'. 'Bijela rasa pod oružjem', glasi provokativan naziv,
GEOPOLITIKE
NJEMAČKA
FRANKFURTER RUNDSCHAU
23. XI. 1998.
NATO protiv UN
"Kosovo je trebalo ostati iznimkom. Na Kosovu bi NATO intervenirao
protiv jugoslavenskog Predsjednika i bez međunarodnopravnog
mandata. Pedeset tisuća kosovsko-albanskih izbjeglica, koji su se
nedavno vratili iz šuma u svoja sela, zahvalit će vojnom savezu na
toj prijetnji, iako sukob na Kosovu time nije riješen. No, stvorena
je mogućnost razgovora s agresorom u Beogradu o određenom obliku
autonomije za tu južnu srpsku pokrajinu. Kosovo će pak ostati pod
zaštitom promatrača OESS-a i NATO-ove postrojbe za izvanredne
slučajeve.
No, Kosovo bi trebalo postati pravilom. Bude li po želji američke
vlade, 'novi NATO' postat će stalnim instrumentom za intervencije
'out of area' (područja koja nisu u djelokrugu NATO-a - op. prev.) -
i to u načelu bez obveznog mandata Ujedinjenih naroda. Glavni
tajnik NATO-a Javier Solana ističe da je jezgra doktrine, koja bi po
najavi trebala biti prihvaćena na 50. godišnjicu postojanja
zapadnog saveza, 'transatlantski sporazum o euro-atlantskoj
zajednici'. 'Bijela rasa pod oružjem', glasi provokativan naziv,
koji je toj doktrini dodijelio londonski 'Guardian'. Točno je da
takav NATO ne podrazumijeva samo obećanje o spašavanju mira u
svijetu već i prijetnju potkopavanja međunarodnopravne
legitimacije međunarodnog djelovanja. Drugim riječima, odluka
Njemačkog Bundestaga o slanju njemačkih vojnika u krizno područje
nije označila kraj rasprave o 'humanitarnim intervencijama'.
Naime, ona mora početi na razini načela.
No, svi pokazatelji upućuju na zaključak da rasprave neće biti.
Nakon što su se pacifisti u oporbi žestoko uzrujavali zbog bivšeg
ministra obrane Volkera R?hea i njegove 'metode rezanja salame' u
odnosu prema međunarodnom pravu, vladajući su jaganjci utihnuli
kada je riječ o samoj salami. U proljeće sljedeće godine NATO će
donijeti jednu od najvažnijih odluka u razdoblju od 1991. - a u
Bonnu to ne primjećuju. U Bruxellesu upravo bruse formulacije za
budući 'strateški koncept' NATO-a, a njemačko ministarstvo
vanjskih poslova ne zna čak ni odgovor na pitanje o njemačkom
stajalištu prema tom dokumentu. U pitanjima sigurnosti njemačka
diplomacija bez ideja čeka američku hegemoniju - na koju će se
kasnije žaliti.
Smije li novi NATO bez mandata UN jednostavno sam sebe imenovati
'mirovnom snagom na području koje se proteže od Bliskog istoka do
središnje Afrike', kao što zamišlja američka ministrica vanjskih
poslova Madeleine Albright? Treba li NATO uskoro zaštititi
strateške i komercijalne koridore na potezu od Albanije preko
Kavkaza do središnje Azije prije no što prethodno od OESS-a zatraži
međunarodno-pravnu dozvolu odgovarajućih nacija? Sve su to vrlo
aktualna pitanja, koja crveno-zelenu koaliciju moraju gurnuti u
žestoku sigurnosno-političku raspravu. No, riječ je o lažnoj
uzbuni. Umjesto da u Europi potraži istomišljenike, kojima je
također stalo do sigurnosne arhitekture, oslonjene na međunarodno
pravo, a ne samo do strateške izgradnje sfera utjecaja izvan okvira
međunarodne legitimacije, njemačka vlada ponovno iz ladice izvlači
Zapadnoeuropsku uniju - kao da je riječ o alternativnom konceptu u
odnosu na 'doktrinarni' prodor SAD. Europa će se, naravno, u
budućnosti morati emancipirati od Sjedinjenih Država izgradnjom
djelotvorne WEU u sastavu transatlantskog saveza. No, odlučujuće
pitanje ipak glasi: u sastavu kakvog NATO-a i s kakvim mandatom?
Razlozi za nesigurnost njemačke vlade višeslojni su. NATO
funkcionira dok Vijeće sigurnosti - zbog prava na veto - blokira.
Interesi SAD kao velesile jasni su dok Europa još dugo neće
nastupati jedinstveno čak ni nakon instalacije 'Mr. vanjske
politike'. Danas se osvećuje što se njemačka ljevica u svom
odbojnom stavu prema NATO-u nikada nije ozbiljno pozabavila
potrebom rješavanja sukoba vojnim sredstvima. S druge pak strane
NATO pod američkim vodstvom nikada nije tako ozbiljno pokušavao
utvrditi svoju ulogu da bi potaknuo odgovarajuću nužnu reformu
Vijeća sigurnosti, UN koja bi bila provedena istim elanom kao i
proces tehničkog preustrojavanja zapadnog vojnog saveza.
Potreban je instrument za rješavanje sukoba, poduprt legitimitetom
UN i udarnom snagom NATO-a. Pojedini elementi takve sigurnosne
arhitekture već postoje: od UN-ove 'Agende za mir' do NATO-ovih
'Combined Joint Task Forces'. Nedostaje politička volja za njihovo
povezivanje - i u Washingtonu i u pojedinim europskim metropolama.
Tako se crveno-zelena njemačka vlada suočava s dilemom: zaustavi li
nekontrolirano napredovanje NATO-a, označit će kraj često
prizivanog kontinuiteta u njemačkoj vanjskoj politici. Prihvati li
pak američku politiku putem presedana, označit će kraj svih crveno-
zelenih zahtjeva za drugačijom geopolitikom, oslonjenom na
međunarodno pravo", zaključuje Rolf Paasch.