DE-US-NJEMAČKA-NATO-STRATEGIJA-Vlada-Diplomacija-Obrana-Organizacije/savezi +NJ 26. XI. DIE WELT: NJEMAČKA-NATO ++NJEMAČKA+DIE WELT+26. XI. 1998.+Olako razbijeni porculan+"Punu žestinu američke ljutnje zbog njemačkih napomena o prvoj
+upotrebi atomskog oružja nije na svojoj koži osjetio njemački +kancelar ni ministar vanjskih poslova. Washington je oštroj +kritici izložio Rudolfa Scharpinga prilikom njegova prvog posjeta +SAD u ulozi njemačkog ministra obrane. Pritom valja napomenuti da +bi bilo bolje, a vjerojatno i poštenije, tu kritiku nazvati +ljutnjom na crveno-zelenu koaliciju. Doduše, ljutnja je pogodila +krivu osobu: Scharping je duboko uvjeren da je odlučujuća spoznaja +da je Amerika na strani Europljana, a posebno Nijemaca. Kritičari u +Washingtonu znali su to, a opisani doček Scharpinga bio je hladno +proračunat.+Poznavatelji prilika na Potomacu (rijeka u Washingtonu - op. +prev.), redom pripadnici ceha stručnjaka, takozvane 'strateške +zajednice', uopće ne dvoje da trenutačno ni Joschka Fischer ni +Gerhard Schroeder ne mogu kompetentno zagovarati strategiju +zastrašivanja, koja je oslonjena na nuklearno oružje i +vjerodostojno sprječava rat zastrašivanjem. Fischer to ne može
NJEMAČKA
DIE WELT
26. XI. 1998.
Olako razbijeni porculan
"Punu žestinu američke ljutnje zbog njemačkih napomena o prvoj
upotrebi atomskog oružja nije na svojoj koži osjetio njemački
kancelar ni ministar vanjskih poslova. Washington je oštroj
kritici izložio Rudolfa Scharpinga prilikom njegova prvog posjeta
SAD u ulozi njemačkog ministra obrane. Pritom valja napomenuti da
bi bilo bolje, a vjerojatno i poštenije, tu kritiku nazvati
ljutnjom na crveno-zelenu koaliciju. Doduše, ljutnja je pogodila
krivu osobu: Scharping je duboko uvjeren da je odlučujuća spoznaja
da je Amerika na strani Europljana, a posebno Nijemaca. Kritičari u
Washingtonu znali su to, a opisani doček Scharpinga bio je hladno
proračunat.
Poznavatelji prilika na Potomacu (rijeka u Washingtonu - op.
prev.), redom pripadnici ceha stručnjaka, takozvane 'strateške
zajednice', uopće ne dvoje da trenutačno ni Joschka Fischer ni
Gerhard Schroeder ne mogu kompetentno zagovarati strategiju
zastrašivanja, koja je oslonjena na nuklearno oružje i
vjerodostojno sprječava rat zastrašivanjem. Fischer to ne može
zato što kao član svoje stranke nema kompatibilan svjetonazor a
Schroeder ne može iz puno profanijih razloga. Naime, njemački
kancelar dosad nije istinski definirao svoju sigurnosnu politiku
niti je sam ispitao kakva će galama nastati bude li olako
zanemarivao tu temu. U njemačko-američkom odnosu narušeno je tek
nekoliko stvari, ali štetu je moguće popraviti budu li Schroeder i
njegova vlada brzo djelovali. Čini se da ništa još načelno nije
uništeno.
No, opasnost postoji. Radi njezina odvraćanja vodeći političari
koalicije moraju što prije postići suglasnost o određenim
stvarima: naime, u tako osjetljivim pitanjima poput onih vezanih za
nuklearnu strategiju, kakofonija naizgled samovoljnih javnih
izjava mora što prije prestati. Tek što se vratio u Njemačku,
Scharping je to uočio i nastoji djelovati u skladu s tom spoznajom.
No, njegov uspjeh pretpostavlja stranačko-politički nesebičnu
suradnju Schroedera i Fischera. Inače će javna rasprava njemačke
javnosti o NATO-ovoj strategiji izmaknuti kontroli. Takav razvoj
događaja ne bi u prvom redu naštetio djelatnim političarima već
naciji. To zna i Joschka Fischer, koji se nije slučajno svojoj
američkoj kolegici Albright predstavio uz napomenu da kreira
njemačku, a ne zelenu vanjsku politiku.
Taj interes njemačkog ministra vanjskih poslova možda je još tuđ
Fischerovim stranačkim kolegama. Upravo zato treba još jasnije
konstatirati sljedeće: kada bi Njemačka bezobzirno i slijepo
slijedila prerogativ koalicijskog sporazuma i kao najveća europska
sila tvrdoglavo odbijala načelo inicijative - a ne prvog udara, kao
što pogrešno piše na brojnim mjestima - našla bi se u okviru NATO-a u
opasnoj izolaciji. Načelo solidarnosti bilo bi zanemareno. Valja
se prisjetiti sljedećeg: kada je 'stara' SRNJ bila suočena s
tenkovskom prijetnjom sovjetskih crta prodora, nitko, čak ni,
primjerice, Italija, nije dovodio u pitanje opciju inicijalne
upotrebe nuklearnog oružja. Italija to nije učinila, iako nije u
istoj mjeri osjećala da je ugrožava sovjetska vojna premoć, koja je
u prvom redu uznemirivala Nijemce.
Ni Fischer ni itko drugi u novoj njemačkoj vladi ne može se pošteno
odvažiti prognozirati kako će izgledati procjena političko-vojnog
rizika za deset ili dvadeset godina. Zašto bi, dakle, SAD, ističući
argument upravo te nepredvidivosti i imajući na umu, primjerice,
moguće posljedice daljnjeg širenja nuklearne ili raketne
tehnologije, trebale ispustiti iz ruku instrumente, koji su u
prošlosti dokazali da su politički korisni i da zastrašivanjem mogu
spriječiti rat?
Bilo bi dobro - i to ne samo za gotovo još nerazvijen ugled nove
njemačke vlade - kada bi Bonn počeo razborito i bez ideoloških
primjesa težnje za mijenjanjem svijeta raspravljati o nuklearnim
pitanjima - najbolje za početak iza zatvorenih vrata. Scharping je
spreman na to. Schroeder i Fischer trebali bi također biti
spremni", drži Ruediger Moniac.