IT-manifesto 12. XI.-interview Fassino +manifesto 12. XI.Italija i ist.Europa ++ITALIJA+IL MANIFESTO+12. XI. 1998.+Kuda leti Made in Italy+"Piero Fassino dobro poznaje istok. Ne zato što je o njemu kao mali +učio u stranačkoj školi.
Niti je morao proći ubrzani tečaj kad je +bio imenovan ministrom trgovine s inozemstvom, on se europskim +istokom, posebice Balkanom, no i zemljama rođenim implozijom SSSR-+a, ili onima koje se nazivalo 'zemljama satelitima', stalno bavio +tijekom Prodijeve vlade, gdje je obnašao dužnost podtajnika +ministarstva vanjskih poslova ministra Dinija. Njegovo +'promaknuće', dakle, smisleno je i u tehničkom pogledu (što nije +mala stvar u jednoj vladi gdje je najteže odrediti sastav izvršne +vlasti i pri tome zadovoljiti svih deset ili jedanaest stranaka +koji ju sačinjavaju). Izbor Fassina tehnički je ispravna odluka, +jer danas u trgovini s inozemstvom razmjena Italije i istočne +Europe zauzima povlašteno mjesto. Najuočljiviji oblik toga (o +kojem je pisano u ovom listu) prebacivanju na istok siromašne +proizvodnje i montaže, od tekstila do proizvodnje obuće, nije +jedini, a možda ni najvažniji. No od tuda započinjemo razgovor.+- Ratovi i krize na Balkanu istaknuli su političku i gospodarsku
ITALIJA
IL MANIFESTO
12. XI. 1998.
Kuda leti Made in Italy
"Piero Fassino dobro poznaje istok. Ne zato što je o njemu kao mali
učio u stranačkoj školi. Niti je morao proći ubrzani tečaj kad je
bio imenovan ministrom trgovine s inozemstvom, on se europskim
istokom, posebice Balkanom, no i zemljama rođenim implozijom SSSR-
a, ili onima koje se nazivalo 'zemljama satelitima', stalno bavio
tijekom Prodijeve vlade, gdje je obnašao dužnost podtajnika
ministarstva vanjskih poslova ministra Dinija. Njegovo
'promaknuće', dakle, smisleno je i u tehničkom pogledu (što nije
mala stvar u jednoj vladi gdje je najteže odrediti sastav izvršne
vlasti i pri tome zadovoljiti svih deset ili jedanaest stranaka
koji ju sačinjavaju). Izbor Fassina tehnički je ispravna odluka,
jer danas u trgovini s inozemstvom razmjena Italije i istočne
Europe zauzima povlašteno mjesto. Najuočljiviji oblik toga (o
kojem je pisano u ovom listu) prebacivanju na istok siromašne
proizvodnje i montaže, od tekstila do proizvodnje obuće, nije
jedini, a možda ni najvažniji. No od tuda započinjemo razgovor.
- Ratovi i krize na Balkanu istaknuli su političku i gospodarsku
ulogu Italije. Kao i talijanskih poduzetnika, gospodara jadranske
obale koji posao premještaju tamo gdje je rad jeftiniji, gdje se
dobiva potpuna prilagodljivost i gdje su prava radnika svedena na
minimum.
= Pogrešno bi bilo gledati talijansko sudjelovanje samo kao pljačku
jeftine radne snage. Postoji i premještanje proizvodnje, naravno.
U svim novim procesima industrijalizacije to je prva stvar koja se
događa. Tako se dogodilo u našoj zemlji, u odnosu između sjevera i
juga. No to se dogodilo i u Kini, gdje se industrijski razvoj,
pokrenut u posebnim zonama, temeljio na sklapanju japanskih
proizvoda. No, ponavljam, delokalizacija samo je uzgredni oblik
talijanske nazočnosti na istoku, i ne bih je osuđivao jer bitno je
važna za gospodarski oporavak tih zemalja.
- Kako se očituje ta talijanska nazočnost i koji su vladini
ciljevi?
= Naša ulaganja na istok dio su šire strategije. Istok je od
primarne važnosti za Italiju iz mnogih razloga, koji se tiču
sigurnosti, važnosti integracije tih zemalja s Europskom unijom i
NATO-om, migracija i s time povezanih društvenih procesa, i,
konačno, gospodarstva. Pođimo od brojaka koje govore same za sebe:
Italija je druga zemlja u svijetu, nakon Njemačke, u pogledu
međusobne razmjene i ulaganja u cijeloj istočnoj Europi, od
Baltičkog do Crnog mora. Udio talijanske nazočnosti veći je od
zbroja engleske i francuske. Treća smo zemlja po ulaganjima, a
drugi zajmodavac u Rusiji, prvi smo u Hrvatskoj, Jugoslavenskoj
Federaciji, Bosni, Rumunjskoj, gdje imamo više od šest tisuća
poduzeća, i, naravno, u Albaniji. Na drugom smo mjestu u važnim
zemljama kao što su Mađarska (1500 talijanskih poduzeća) i Poljska,
naša nazočnost raste u Bugarskoj i Makedoniji, u Slovačkoj imamo
više od 500 poduzeća. No iza tih brojaka ne stoji samo premještanje
proizvodnje malih poduzeća, koje su ipak izvanredan resurs, tu je i
naše sudjelovanje u infrastrukturi, postoje i velika poduzeća i
talijanske multinacionalne tvrtke kao što su Eni, Fiat, Ansaldo,
Fata i mnoge druge, koje djeluju u proizvodnji, i vađenju plina i
nafte, u gradnji plinovoda i naftovoda.
- Govorio si o talijanskom strateškom nacrtu glede istoka. O čemu se
radi?
= Naše političko i gospodarsko ulaganje usmjereno prema balkanskim
i istočnim zemljama ima svrhu dati stabilnost regijama koje nisu
stabilne. Gospodarski i demokratski razvoj i industrijalizacija
pomažu gradnji stabilnosti, a europska integracija omogućuje da se
prevladaju sukobi između zemalja koje su izišle iz ratova, ali još
ne i iz gospodarskih i institucionalnih kriza.
- Ne izazivaju li, međutim, takozvani 'koridori' i 'poveznice' koji
bi trebali povezati sjevernu Afriku sa sjevernom Europom, i Zapad s
crnomorskom naftom, prolazeći Balkanom i istokom, rizik ponovnog
potpirivanja sukoba među zemljama u području gdje je mir još
utopija?
= Naprotiv, gradnja Koridora ide protivnim smjerom od
balkanizacije, stvara međusobnu ovisnost među susjednim zemljama
koja pomaže stvaranju stabilnijeg mira i, ponavljam, pomaže
europsku integraciju koja je naš primarni cilj. Radi svih tih
razloga koje sam naveo, pa i gospodarskih. Razvoj odnosa s istokom
pokrenuo je gospodarstvo na talijanskoj strani Jadrana, tršćanska
luka dostigla je dosad najveći promet, u porastu je i luka Ancona i
sve luke jadranske obale, od slovenske granice do Brindisija.
Koridor 5 povezat će Italiju s Rusijom, preko Slovenije i Mađarske,
koridor 8 vodit će do Kavkaza i Kazahstana. U koridorima sudjeluju
mnoge zemlje i svjetske i europske banke. Oni su prava prigoda",
Razgovor je vodila Loris Campetti.