IT-corriere 13. XI.-tržište, moral +corriere 13. XI.-o tržišnom moralu ++ITALIJA+CORRIERE DELLA SERA+13. XI. 1998.+Bez morala nema tržišta+Objavljujemo jedan izvadak iz djela 'Revolucija rada', objavljenog +u 'Nuntiumu', časopisu
papinskog lateranskog sveučilišta. +Guverner Bance d'Italia analizira funkcioniranje i nepravilnosti +tržišta.+"U čemu se radi u otkriću tržišta? To je gospodarsko-politička +primjena jedne, škotskim filozofima vrlo drage, ideje, prema kojoj +svaki pojedinac, tražeći vlastiti probitak, slijedeći vlastiti +egoizam, zapravo, rezultatom svoga djelovanja radi u korist +društva u kojemu živi.+Usko je povezan s konceptom tržišta koncept konkurencije: trgovac +ili poduzetnik prodaje ili proizvodi svoja dobra kako bi došao do +zarade, profita. Dobra, prema njihovoj korisnosti, kupuju članovi +zajednice u kojoj radi. Ako na tržište uđe drugi prodavač ili +proizvođač koji ista dobra nudi po nižoj cijeni, jer (primjerice) +primjenjuje uspješnije postupke proizvodnje, ili uz isti trošak +proizvodi dobra veće kakvoće, novi će djelatnik zasigurno biti +konkurencija prvome, koji će biti prisiljen, barem privremeno,
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
13. XI. 1998.
Bez morala nema tržišta
Objavljujemo jedan izvadak iz djela 'Revolucija rada', objavljenog
u 'Nuntiumu', časopisu papinskog lateranskog sveučilišta.
Guverner Bance d'Italia analizira funkcioniranje i nepravilnosti
tržišta.
"U čemu se radi u otkriću tržišta? To je gospodarsko-politička
primjena jedne, škotskim filozofima vrlo drage, ideje, prema kojoj
svaki pojedinac, tražeći vlastiti probitak, slijedeći vlastiti
egoizam, zapravo, rezultatom svoga djelovanja radi u korist
društva u kojemu živi.
Usko je povezan s konceptom tržišta koncept konkurencije: trgovac
ili poduzetnik prodaje ili proizvodi svoja dobra kako bi došao do
zarade, profita. Dobra, prema njihovoj korisnosti, kupuju članovi
zajednice u kojoj radi. Ako na tržište uđe drugi prodavač ili
proizvođač koji ista dobra nudi po nižoj cijeni, jer (primjerice)
primjenjuje uspješnije postupke proizvodnje, ili uz isti trošak
proizvodi dobra veće kakvoće, novi će djelatnik zasigurno biti
konkurencija prvome, koji će biti prisiljen, barem privremeno,
povući se s tržišta: društvo će, pak, na tome dobiti, jer će na
raspolaganju imati bolja dobra po istoj cijeni, ili veću količinu
dobara uz isti trošak. Dođe li treći poduzetnik koji će još povećati
kakvoću i još više smanjiti cijenu, društvo će dobiti još više.
(...)
Djelovanje tržišnih sila, i u njihovu najispravnijem obliku,
obično vodi 'pretjeranoj' usredotočenosti bogatstava i koristi u
najsposobnijih; čak dotle da stvara društvenu nepravdu ili,
točnije, da vodi prema raspodjeli bogatstva, odnosno plodova
gospodarskog života, u korist nekih, a druge čini nejednakima i
proizvodi nejednakost štetnu za odvijanje građanskog života.
Korisno je da tada intervenira država koja, oporezivanjem i javnom
potrošnjom, u odgovarajućoj mjeri preraspodjeljuje bogatstvo, a da
ne obezvrjeđuje zasluge i potraživanje pravednog profita,
stabilnijom i svima prihvatljivijom čini organizaciju društva,
čuva povjerenje u državu, uz blagotvorne učinke po sam gospodarski
život.(...)
Među najteže oblike isključenja iz gospodarskoga života ide
nezaposlenost.(...)
Činjenica da u gospodarskom sustavu postoji nezaposlenost, otkriva
na prvom mjestu nedjelotvornost samog sustava. Postoji gubitak
radne snage. Uključivanjem u proizvodnu djelatnost onih koji
nemaju posao, okorištava se cijelo društvo, jer raste ponuda
proizvedenih dobara i usluga i raste potražnja za dobrima koje
društvo već proizvodi. No, ponajprije, jamči se dostojanstvo onima
koji se uključuju u gospodarsku djelatnost. Kada, međutim, zbog
nezaposlenosti trpe mladi, trpi i prosvjeta i obrazovanje, budući
da je rad nedvojbeno uspješna moralna i praktična škola. Ako
nezaposlenost traje dugo, gubi se radna sposobnost. Od
potencijalno aktivnih članova, koji mogu pridonijeti dobrobiti
društva, ti se mladi pretvaraju u neproduktivni teret društva. To
je problem goleme težine.
Jedan prijelazni oblik nezaposlenosti, koji može za društveni
život proizvesti teške posljedice, čini neprijavljeni rad.
Neprijavljeni rad privikava na nezakonitost i u složenim
okolnostima može mlade nagnati na nezakonita dela. U nekim od novih
gospodarstava nastalih iz pepela real-socijalizma
najprobitačniji i najunosniji poslovi postali su krijumčarenje,
trgovina drogom, prostitucija.(...)
Gospodarska aktivnost i nastojanje ostvarivanje profita, bez
čvrstih moralnih i građanskih temelja, može stvoriti pogrešne
društvene odnose, potkopati samo društvo.
Treba zaključiti da ne postoji rast, gospodarski razvoj bez
uređenog društvenog života i čvrstih moralnih vrijednosti, na
razini pojedinca i zajednice.(...) Kao što se pokazalo, etika nije
suprotstavljena gospodarstvu; izrijeku ubi societas ibi ius treba
šire shvatiti: teško je zamisliti društvo koje može živjeti i
napredovati bez etike", piše Antonio Fazio.