IT-corriere 5.XI.- zapadno javno mnijenje +it corriere 5.XI.- zapadno javno mnijenje ++ITALIJA+CORRIERE DELLA SERA+5. XI. 1998.+Zapadnjake je izdala povijest. Koliko tišine nakon strasti za +ideologijama+"U demokratskom javnom
mnijenju osjeća se jak miris močvare. +Strasti miruju, kao paralizirane, i pred moskovskim odronima. To +je, možda, kazna koja nas pogađa jer smo planet gledali +iskrivljavajućim naočalama naših plemenitih predrasuda, a da nismo +uzimali u obzir tradicije, kulture, duhove koje su pratili +egzotične narode kojima smo poklanjali savjete, s visine našeg bara +politički ispravnih. Mi, u baru (u novinama na televiziji) +izgovorili smo mudre stvari, koje uopće ne niječemo. No danas smo +zaglavili u razočaranjima. Navijali smo protiv svakog +kolonijalizma (očitog ili prikrivenog) i nismo mogli predvidjeti +da će oslobođenje Alžira osloboditi okrutnost fundamentalista. +Niti da će u području Velikih jezera i (gotovo) cijeloj Africi +milijuni ljudskih života biti pogođeni izostankom politike, starim +mržnjama, grabežljivošću susjeda. Željeli smo slobodu za Indokinu. +I vidjeli smo zločinački komunizam u Kambodži, deportacije i +prisilni rad u Laosu i Vijetnamu. Bili smo protivnici šahovog
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
5. XI. 1998.
Zapadnjake je izdala povijest. Koliko tišine nakon strasti za
ideologijama
"U demokratskom javnom mnijenju osjeća se jak miris močvare.
Strasti miruju, kao paralizirane, i pred moskovskim odronima. To
je, možda, kazna koja nas pogađa jer smo planet gledali
iskrivljavajućim naočalama naših plemenitih predrasuda, a da nismo
uzimali u obzir tradicije, kulture, duhove koje su pratili
egzotične narode kojima smo poklanjali savjete, s visine našeg bara
politički ispravnih. Mi, u baru (u novinama na televiziji)
izgovorili smo mudre stvari, koje uopće ne niječemo. No danas smo
zaglavili u razočaranjima. Navijali smo protiv svakog
kolonijalizma (očitog ili prikrivenog) i nismo mogli predvidjeti
da će oslobođenje Alžira osloboditi okrutnost fundamentalista.
Niti da će u području Velikih jezera i (gotovo) cijeloj Africi
milijuni ljudskih života biti pogođeni izostankom politike, starim
mržnjama, grabežljivošću susjeda. Željeli smo slobodu za Indokinu.
I vidjeli smo zločinački komunizam u Kambodži, deportacije i
prisilni rad u Laosu i Vijetnamu. Bili smo protivnici šahovog
autoritarizma u Iranu, no nakon njega je taj narod potlačen
nemilosrdnom teokracijom. U međuvremenu pljeskali smo
afganistanskim domoljubima, koji su se borili da bi razbili
sovjetski jaram. Imali smo pravo, naravno. Međutim, sada, u
Afganistanu talibani samovoljno vladaju, i trebalo bi pitati žene
te zemlje da li se osjećaju sretnijima i slobodnijima.
Posljednje vijesti: (iranski) šiitski ekstremisti sukobljavaju se
s (afganistanskim) sunitsim ekstremistima. Na čijoj ćemo strani
biti ovoga puta? Kažimo istinu: ni na čijoj. Osjećamo se
izgubljenima i zbunjenima. Ne radi toga što bi povijest bila
završena (kako smatra slavni Fukuyama), već stoga što ona svakoga
dana ponovo započinje, okrenuta unatrag, i (očito) ju uopće nije
briga za naše savjete. U sjeni globalnog gospodarstva i takozvanog
potvrđivanja vlasti, plemenski sukobi ne nestaju, već se (štoviše)
umnožavaju i proizvode pokolje. Mi koji sjedimo u baru, više nemamo
recepata. Stručnjaci smo u neuspjesima, to jesmo. Naučili smo da
nije ispravno suprotstavljati se komunizmu fašizmom (i obratno),
da nije razumno prijeći s kolonijalizma na fanatični
fundamentalizam, da nije korisno birokratsko planiranje
zamijeniti s pljačkaškim kapitalizmom. Pa opet, tek da se
raspravlja, nastavljamo na vagu dodavati naše sudove o gulazima i
lagerima, o prepotenciji i propastima Zapada i Istoka. Praveći se
da ne znamo da nasilje suprotnog predznaka kao rezultat ne daje
izjednačavajuću ništicu, već neprihvatljiv zbroj nasilja.
Mnogi, ovdje u baru, primorani su zaključiti da ovo stoljeće zalazi
u more grizodušja. U Rusiji niču nostalgičari komunizma, carizma,
nacionalizma i arhaizma (postojalo je kmetstvo, no koga briga?). U
velikim dijelovima svijeta, uključujući Europu i Padaniju, ponovno
se otkrivaju (mutatis mutandis) vjerski, etnički i lokalni
fundamentalizmi. Ponetko neutješivo ponavlja kako je pogibeljno
masama pružiti izbor između sigurnosti i slobode, jer većine (kako
se čini) žele izvjesnost, i pod cijenu da pretrpe poneku zabranu
više. Tako, pred tolikim razočarenjima i porazima, blijedi želja za
mijenjanjem svijeta. U baru, malobrojni zagovaraju strpljenje,
čekanje, poštivanje drugih identiteta.
Malobrojni podsjećaju da su demokracije međusobno različite i da se
nijedna ne može stvoriti ukazom, niti poklonima stranih sila, niti
dijeljenjem gospodarske pomoći više ili manje lakomim i/ili
prosvijetljenjim oligarhijama. Svako malo televizija prenosi
slike egzotičnih sukoba. A prašanjava lica tih jadnih ljudi sliče
talijanskim djedovima ili pradjedovima, koji su trpjeli u
europskim građanskim ratovima. Mnogi od njih su pridonijeli, malo
po malo, dodavanju ponekog komadića slobode i demokracije. Malo po
malo, prijatelji iz bara. Malo po malo", piše Giuliano Zincone.