IT-coriere 4.XI.-Finkielkraut o Pinochetu +corriere 4. XI.-Finkielkraut Pinochet ++ITALIJA+CORRIERE DELLA SERA+4. XI. 1998.+'Uhićenje Pinocheta raduje. No nezakonito je tako mu suditi'+"Alain Finkielkraut, 'filozof koji se protivi',
ne pridružuje se +jednoglasju. Nalozi za uhićenje bivšeg čileanskog diktatora ne +djeluju mu uvjerljivo. Do kraja zagovornik zakonitosti, postavlja +zamršena pitanja o pravu i demokraciji.+'Kada sam saznao da Pinochet riskira da se nađe pred sudom i da +odgovara za svoje zločine, moja prva reakcija bila je radosna. +Ništa nije toliko nepodnošljivo kao to da tirani ostaju nekažnjeni, +a ništa, naprotiv, ne oduševljava toliko koliko napredak +čovječnosti. No radost ne treba priječiti promišljanje, niti +problematiziranje stvari. Pinochet je optužen za genocid, no +pokolji koje je on prikrivao i, nedvojbeno, zapovjedio ne čine +genocid, odnosno pokušaj usmrćivanja jednog naroda ili etniciteta. +Zločini protiv čovječnosti proglašeni su nezastarivima, i danas se +govori o zločinima protiv čovječnosti svaki put kada se želi +potegnuti nezastarivost. Ovo društvo se raduje sve većem prostoru +prava, no kakvo je to pravo koje si uzima toliko slobode u spajanju +činjenične svarnosti i pravnih kategorija?'
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
4. XI. 1998.
'Uhićenje Pinocheta raduje. No nezakonito je tako mu suditi'
"Alain Finkielkraut, 'filozof koji se protivi', ne pridružuje se
jednoglasju. Nalozi za uhićenje bivšeg čileanskog diktatora ne
djeluju mu uvjerljivo. Do kraja zagovornik zakonitosti, postavlja
zamršena pitanja o pravu i demokraciji.
'Kada sam saznao da Pinochet riskira da se nađe pred sudom i da
odgovara za svoje zločine, moja prva reakcija bila je radosna.
Ništa nije toliko nepodnošljivo kao to da tirani ostaju nekažnjeni,
a ništa, naprotiv, ne oduševljava toliko koliko napredak
čovječnosti. No radost ne treba priječiti promišljanje, niti
problematiziranje stvari. Pinochet je optužen za genocid, no
pokolji koje je on prikrivao i, nedvojbeno, zapovjedio ne čine
genocid, odnosno pokušaj usmrćivanja jednog naroda ili etniciteta.
Zločini protiv čovječnosti proglašeni su nezastarivima, i danas se
govori o zločinima protiv čovječnosti svaki put kada se želi
potegnuti nezastarivost. Ovo društvo se raduje sve većem prostoru
prava, no kakvo je to pravo koje si uzima toliko slobode u spajanju
činjenične svarnosti i pravnih kategorija?'
- Znači li to da se Pinochetu ne može suditi u Madridu, Parizu ili
Ženevi?
= Čile, zemlja koja je ponovno postala demokratskom, odabrala je
put amnestiranja, što je zasigurno razočaravajuće, no, kao što je
napisao Paul Thibaud (nezavisni intelektualac, urednik lista
Esprit), 'sudac čija je zemlja iz frankizma izišla propisujući
zaborav, treba potkopati isti taj proces u Čileu'. Da bi
upravljanje pamćenjem naroda jednakopravno pripadalo svima, nije
dovoljno to da uspostavljamo jedinstvenu zajednicu čovječanstva..
Osim toga, granice, koje su danas tako propusne, možda zaslužuju
requiem. U Europi su one služile zadržavanju mnogih vlasti, a nije
samo državna vlast prijeteća. Treba li se radovati kada su suci ti
koji traže ukidanje granica? Oni su već zatrli profesionalnu tajnu,
tajnu privatnog života i tajnu školovanja. Jesmo li sigurni da će
samo zločinci biti žrtve svjetskog sudbenog prostora koje se stvara
pred našim očima? Među pravima čovjeka Baudelaire htio je dodati i
pravo da se ode. Vrlo brzo postat će nemoguće otići, uvijek ćemo se
nalaziti na istom mjestu.
- Što onda treba činiti? Dopustiti nekažnjivost diktatora?
= Mogu li suci i novinari koji za svoje inicijative nikome ne
odgovaraju očekivati da predstavljaju čovječanstvo? Međunarodno
pravo, uostalom, ne čini međunarodnu politiku. Kroz deset godina
neki će novozelandski sudac, zanesen moralom, zatražiti izručenje
Slobodan Miloševića koji će se liječiti u nekoj klinici vanjske
Mongolije. No treba djelovati danas, i djelovati politički.
- Mnogi su, a među njima i čelnik francuske liberalne stranke Alain
Madelin, napisali da pravo čovjeka nadilazi prava država.
= Madelin pripada orbiti najradikalnijeg liberalizma i, u nekom
obliku, podupire odumiranje države i svih njezinih ovlasti. To nije
ispravno; država je još izraz opće volje, i mi znamo da su društva
bez države, ili ona gdje je ona slaba, krajnje nasilna društva.
Pogrešno je kazati da se vlast države ostvaruje na uštrb pojedinca,
pojedinci su mnogo bolje zaštićeni državom, kako ona danas djeluje,
nego što bi bili pod nekom drugom vlašću ili što bi bili pod zaštitom
sudaca. Naš sadašnji problem je moć sudaca. Treba li misliti da je
ona važnija od vlasti države? Dvojim glede toga.
- Nisu se sve zemlje suočile, kao Čile ili Španjolska, s problemom
pomirbe i problemom pamćenja. U Južnoj Africi je povjerenstvo
kojime je predsjedao velečasni Desmond Tutu napravilo neku vrstu
kolektivne katarze.
= Da, to je jedna vrlo zanimljiva i, također, složena kolektivna
katarza, s obzirom na reakciju Afričkog nacionalnog kongresa
(stranke Nelsona Mandela) na objavu Tutuovog izvješća. Mi imamo
osjećaj da nam se Južna Afrika ponovno približava, osjećaj koji
proizlazi iz naše telekomunikacijske nazočnosti događajima na
planetu. No nemamo pravo, umjesto nje, obavljati posao koji treba
obaviti Južna Afrika. Ako se treba suditi Peteru Bothi, primjerice,
to treba obaviti sud u Pretoriji, a ne neki belgijski sud. Trebamo
se probuditi iz našeg velikog tehnološkog sna. Tehnologija je
fizički ukinula udaljenosti, no udaljenosti postoje, postoje
posebnosti, i samo njihovim poštivanjem može se ostvariti
zajedničko pravo i zajednički svijet. Ako se ide prebrzo, otići će
se unatrag."