ŠPANJOLSKA
EL PAIS
11. X. 1998.
'Da' privremenom nadzoru
U rubrici 'Mišljenja' list donosi dva gledišta o mogućem rješavanju
financijskih kriza u svijetu. U prvome članku, svoje viđenje iznosi
Luis de Sebastian, svečilišni profesor ekonomije sa sveučilišta
Ramon Llul.
"Nipošto, kažu branitelji 'statusa quo'. Reguliranje nije
prikladno i ne smije se rabiti na tržištu, a ne može ni
funkcionirati. Liberaliziranje kapitala je 'ireverzibilna
tendencija' (Međunarodni monetarni fond). Važno je da financijski
sustavi država dobro funkcioniraju. 'S međunarodnim financijskim
sustavom koji je, već po samoj svojoj prirodi, pun opasnosti,
države se moraju jako usmjeravati prema tržištu, i tu mora
postojati jako dobra regulacija i sve mora biti vođeno izvanredno
oprezno, kako bi preživjele bez ozljeda' ('Financial Times', 2.
listopada, uvodnik).
Budući da, kao što smo se mogli uvjeriti u Tajlandu, Indoneziji,
Maleziji, čak i u Koreji, financijski sustavi tih država nisu baš
jako usmjereni na tržište, a to znači da su loše regulirani i da se
pri upravljanju tim sustavima više rabi hrabrost nego oprez, treba
zahtijevati da se to promijeni, i da se reguliranje obavlja kako
treba. 'Mora se učiniti mnogo više kako bi se ojačali unutarnji
financijski sustavi... A tu će budnost Međunarodnoga monetarnog
fonda odigrati veliku ulogu' (Stanley Fisher, MMF). Gotovo ništa od
toga! To je isto što i tražiti od tih azijskih država u naglom
razvoju koje, već prema definiciji, nemaju zrele financijske
sustave, jer inače ne bi bile takve države, da sazru prije sljedeće
krize.
Dobro, ali koliko se vremena može razborito čekati da se dogodi ta
promjena? Koliko će vremena trebati Brazilu, na primjer, koji je na
rubu ponora, za reformu i jačanje svojih financijskih ustanova kako
bi one funkcionirale kao one u Velikoj Britaniji ili kao one u
Portugalu, koji je Brazilu bliži? Vrijeme potrebno za dozrijevanje
financijskih ustanova država u gospodarskom usponu ne smije biti
manje od petogodišnjeg ili desetogodišnjeg razdoblja. Jer, traži
se promjena funkcioniranja cijele mreže važnih ustanova.
Riječ je ne samo o promjeni dizajna i organizacije, s uvođenjem nove
politike i novih norma, što se može učiniti za godinu dana novcem
međunarodnih ustanova, nego ponajprije o tome da se javnost, tvrtke
i organizmi koji se služe tim financijskim sustavom prilagode
promjenama te da se prikladno počnu koristiti tim ustanovama. Nužno
je i da korisnici toga sustava poštuju norme te da se podvrgnu
reguliranju sustava, a za to su opet potrebni djelotvorni mehanizmi
koji će ih na to prisiliti. To zahtijeva uvježbavanje stručnjaka,
učenje u praksi i, u prvom redu, promjenu ponašanja tisuća i tisuća
korisnika. A za takvo nešto, u svakoj je državi potrebno dosta
vremena.
Za vrijeme toga dozrijevanja, koje će, bude li nužno, nadzirati i
Međunarodni monetarni fond, protok kapitala koji dolazi u te države
mora biti pod nadzorom kako ne bi bio zaprekom procesu u tijeku.
Zato sam ja zaista pristaša diskriminatorskog nadzora kapitala
koji dolazi u države s gospodarstvima u usponu, i u sve one koje ne
budu imale mehanizme za nadzor i reguliranje primjerene
opasnostima od pokretljivosti, veličine i složenosti novca koji
pristiže.
Moglo bi se raspravljati o načinu nadzora. Prethodni depoziti, kao
u Čileu, možda još i stroži, neka vrsta Tobinova poreza, ili nešto
sasvim novo, nešto što financijski inženjeri izmisle. No, vjerujem
da ti načini nadzora mogu biti samo privremeni, jer nakon nekog
vremena, tehnologija će se već pobrinuti da oni postanu
nedjelotvorni. Taj bi nadzor zapravo bio način za dobivanje na
vremenu, kako bi se te države motivirale za reformu svojih ustanova
i kako bi imale vremena da na to priviknu svoje dužnosnike, svoje
tvrtke i svoju javnost.
Prethodni se argument uklapa u logiku većine ekonomista, bankara i
političara. Svi oni priznaju da kapital koji slobodno dotječe
državama s gospodarstvom u naglom usponu ne može trajno pridonositi
dobrom funkcioniranju gospodarstva zato što u tim državama ne
postoje uvjeti za korištenje tako velikog i nepostojanog
kapitala.
Iz prethodne se premise može izvući samo jedan zaključak, a oni ga
ne žele izvući: ako kapital ne može biti djelotvoran zbog nekog
nedostatka onoga kojemu je namijenjen, mora se naći pod nadzorom,
diskriminiran, mora mu se zabraniti mogućnost ulaska. Uzmimo
poznatu metaforu Larrya Summersa: ako stavimo mlazne motore na
klipne zrakoplove, treba očekivati nesreće, jer oni nisu
prilagođeni za letove brzinom od 900 km/h".
120249 MET oct 98
SVJETSKA TRŽIŠTA: Europske burze porasle drugi dan zaredom
Splitski student uhićen zbog prijetnji, otkazana nastava na Filozofskom fakultetu
SKV: Svijet u 9,30 sati
AO: Fritz u šest setova ispustio tek osam gemova
ZSE: Očekuje se stagnacija Crobexa nakon jučerašnjeg blagog pada
Njemačke kompanije previše ovisne o američkoj tehnologiji - anketa
Prvi put uspješno lansirana Bezosova raketa New Glenn
NBA: Zubac vrlo dobar u rekordnoj pobjedi LA Clippersa
Britanski premijer doputovao u Kijev, sastaje se sa Zelenskijem
Australian Open: Swiatek ekspresno