ŠVICARSKA
NEUE ZÜRCHER ZEITUNG
11. VIII. 1998.
Lagani početak teškog marša
"Usprkos brojnim razlikama, nove vlade, sastavljene nedavno u
Budimpešti i Pragu, imaju bitnu dodirnu točku: njihovim će mandatom
dominirati proces približavanja Europskoj uniji. Obje države
pripadaju skupini od pet reformskih zemalja (uz dodatak Cipra), s
kojima je EU 31. ožujka ove godine započela pregovore o pristupu.
Doduše, ti pregovori još nisu poprimili ozbiljan karakter. Prva
faza obuhvaća 'screening' ('snimka stanja' - op. prev.):
pročešljavanje pojedinih poglavlja zakonodavstva i primjene
zakona kod država-kandidata i usporedbu sa zajedničkim pravnim
osnovama u EU. Taj stručni rad trebao bi definirati potrebu
prilagodbe i izdvojiti suprotstavljena područja kako bi na tom
temelju moglo uslijediti utvrđivanje pregovaračkih pozicija i, u
drugoj fazi, pokretanje stvarnih pregovora.
Do sada se pri 'screeningu' nisu iskristalizirali nikakvi
problemi, uvjerava voditelj češke pregovaračke momčadi, zamjenik
češkog ministra vanjskih poslova Telička. Glavni uzrok takvog
tijeka pregovora jest činjenica da su na početku pročešljana
'lagana' poglavlja poput industrijske politike i zaštite
potrošača. Taj lagani početak zagrijava pregovaračke partnere za
teška poglavlja, koja će možda zahtijevati prijelazna rješenja.
Doduše, u razgovoru za list, Peter Gottfried, zamjenik voditelja
državnog tajništva za integraciju u mađarskom ministarstvu
vanjskih poslova, naglašava da njegova zemlja ne želi trajna
posebna pravila. Budući da prava i obveze članstva tvore cjelinu,
trebala bi, po mogućnosti, biti uvedena 'u paketu'. Pojedinačna su
prijelazna rješenja nužna, ali bi trebala biti ograničena na
'neizbježan minimum s minimalnim rokovima'.
Suprotno pojedinim političarima, izravni sudionici za sada ne žele
komentirati moguće 'tvrde orahe': još je prerano, budući da će tek
'screening' identificirati probleme. Gottfried ipak skreće
pozornost na zaštitu okoliša: Mađarska ne želi u pogledu zaštite
okolišta zaostajati za Europskom unijom, ali ispunjavaje svih
standarda već u trenutku pristupa moglo bi ugroziti gospodarsku
stabilnost zbog goleme potrebe za ulaganjima. 'Gospodarska
strategija pristupa Europskoj uniji', koju je prijelazna češka
vlada usvojila početkom lipnja, navodi da će nužni privatni i javni
izdaci za zaštitu okoliša u razdoblju od 1995. do 2004. godine,
prema nekim procjenama, iznositi 500 milijardi čeških kruna (24
milijarde franaka), tj. 2 do 3 posto društvenog brutto proizvoda
godišnje.
Problemi financiranja na području ekologije posljedica su dva
ključna problema u procesu proširenja Europske unije na istok:
skromnog standarda kandidata i nedostatne konkurentnosti njihovih
poduzeća. Standard varira od zemlje do zemlje. Češka Republika
zauzima, zajedno sa Slovenijom, čelnu poziciju, bilježeći
društveni brutto proizvod (bez kupovne moći) u vrijednosti od 60
posto prosjeka Europske unije, ali trenutačno doživljava fazu
slabijeg rasta. A Mađarska je, s manje od 40 posto, iako polazi s
niže razine, ali bilježi gospodarski rast zahvaljujući uglavnom
dokončanom procesu privatizacije, uznapredovalom procesu
restrukturiranja i visokim izravnim inozemnim ulaganjima, dobro
pripremljena za konkuriranje na zajedničkom tržištu. Još brži rast
bilježi istodobno još lošije postavljena Poljska. Utrka za
smanjivanjem zaostatka zahtijeva brojne dodatne transformacijske
poteze, koji su usmjereni na jačanje konkuretnosti, ali bi bili
potrebni i bez Europske unije. No, taj će proces biti težak: bečki
Institut za međunarodne gospodarske usporedbe (WIIW) utvrdio je
računom modela da će u slučaju godišnjeg prosječnog realnog rasta
DBP od 4 posto u zemljama-kandidatima te 2-postotnog godišnjeg
rasta DBP u EU, 2010. godina donijeti Češkoj Republici tek 75 posto
(bez kupovne moći) društvenog brutto proizvoda (2005. g. 68 posto)
po glavi stanovnika a Mađarskoj samo 48 posto (2005. g. 43 posto)
prosjeka u EU.
Posebno teške pregovore - ponajprije zbog razlike u standardu i u
stupnju razvoja - zahtijevat će poglavlja o prometu osoba i o
poljoprivredi. U pogledu slobodnog prometa osoba, članice EU poput
Austrije zahtijevaju prijelazne rokove zato što strahuju da će
njihova tržišta rada preplaviti 'jeftini' doseljenici i stanovnici
pograničnih područja. Gottfried pak očekuje vrlo ograničeno
kretanje stanovništva. Po dosadašnjim istraživanjima Mađari nisu
zainteresirani za rad u inozemstvu. Osim toga, istraživanja
pokazuju da je broj zainteresiranih osoba stalan te da u prošlosti
na njega nisu utjecali ni početak reformi ni stabilizacijski paket
iz 1995. g. Nadalje, visoko kvalificirana radna snaga migrira bez
obzira na spomenute čimbenike dok su nekvalificiranoj radnoj snazi
postavljene prirodne granice.
Složeniji je proces integracije srednjoeuropske poljoprivrede u
Zajedničku agrarnu politiku (ZAP) Europske unije koja je
podvrgnuta reformama u okviru 'Agende 2000' i trenutačno
predstavlja 'pokretan cilj'. Osim toga, problemi se na tom području
javljaju na obje strane. Taj je sektor u većini transformacijskih
zemalja među reformskim gubitnicima i bilježi nisku rentabilnost u
usporedbi s EU. No, subvencije i zaštitne carine istodobno su niže
nego u EU. Tako je ukupna državna potpora češkog poljoprivrednog
sektora 1997. godine, prema kriteriju OECD-ova 'ekvivalenta za
subvencioniranje proizvođača', iznosila samo 11 posto (u Mađarskoj
16 a u Poljskoj 22 posto) proizvodne vrijednosti u usporedbi s 42
posto u EU. Stoga bi nepromišljen prijenos ZAP-a na buduće članice
nametnuo tim državama propast, uzrokovao visoke troškove i - kao
što je istaknuto u češkom nacrtu strategije - potaknuo posredstvom
viših cijena gospodarskih proizvoda inflaciju u središnjoj Europi,
izazvao pretjeranu proizvodnju i odgodio strukturnu preobrazbu. Ti
su problemi posebno ozbiljni u Poljskoj, gdje je u poljoprivredi
zaposleno oko četvrtine cjelokupne radne snage.
No, iako kandidati, kako vrijeme odmiče, gaje sve manje iluzija o
sličnim problemima i o svojim nepovoljnim pregovaračkim
pozicijama, uzrokovanim slabijom gospodarskom ulogom, nisu
spremni dugo čekati na pristup. Po jednoj mađarskoj radnoj
hipotezi, pregovori bi mogli biti dokončani 2000. godine, a pristup
bi mogao uslijediti od 2002. Doduše, taj rokovnik, koji Gottfried
smatra ambicioznim, ali ne i nerealnim, manje je cilj, a više
smjrenica za planiranje vlastitih priprema. Slične predodžbe čuju
se i u Poljskoj, dok je češki dokument oprezniji: prema mišljenju
stručnjaka, pristup bi mogao uslijediti već 2003., ali je
vjerojatnija inačica koja uključuje razdoblje između 2005. i 2006.
U tom kontekstu valja promatrati i najnovije rasprave o daljnjim
modalitetima pregovora: uz potporu nekih članica Europske unije,
kandidati se zalažu da radi ubrzanja procesa već ove jeseni
paralelno 'screening-u' daljnjih poglavlja započnu pregovori o
onim temama koje su već proučene. Bude li se s time čekalo do
završetka procesa 'snimanja stanja', 'pravi pregovori'
najvjerojatnije neće moći započeti prije ljeta 1999. godine.
Kao sljedeći logički korak, kandidati priželjkuju integraciju u
gospodarsku i monetarnu uniju (WWU). Doduše, ispunjavanje
'maastrichtskih kriterija' trajat će i nekoliko godina nakon
pristupa spomenutih kandidata u Europsku uniju, u prvom redu zbog
visokih stopa inflacije u tim zemljama. Upravo zbog smanjivanja
gospodarskog zaostatka, stabilnost cijena i vrijednost valute,
koja je uvjet za prijem u WWU, uzrokuje sukob ciljeva, ističe u
razgovoru za list šef mađarske središnje banke Suranji. Bude li
DBP, a time i produktivnost sljedećih godina rasla brže nego
odgovarajuće prosječne vrijednosti u Europskoj uniji, vrijednost
valute također mora biti povećana, naglašava Suranji. U tom pak
slučaju Mađarska može ostvariti stalnu vrjiednost svoje valute u
odnosu na euro i inflaciju iznad EU-prosjeka ili poskupljenje na
razini Europske unije uz istodobno povećanje nominalne
vrijednosti. A kombinacija stalne tečajne vrijednosti valute i
niske inflacije nije moguća na samom početku, naglašava on" na
kraju članka.
112314 MET aug 98
Dom naroda parlamenta FBiH usvojio zakon o Južnoj interkonekciji
Biatlon Ruhpolding: Pobjeda Jeanmonnot, Kožica 80.
EU uvodi antidampinške carine na uvoz zaslađivača eritritola iz Kine
Najava događaja - sport - za petak, 17. siječnja
OIF: Tek pokoji gubitnik
ZSE: Oporavak Crobexa, dosegnuli nove rekordne razine
Dakar reli: Al-Rajhi pred pobjedom
U Ministarstvu poljoprivrede sastanak o mjerama zbog slinavke i šapa u Njemačkoj
HRW osudio stanje ljudskih prava u svijetu, ističe dodatnu bojazan od Trumpa
U čakovečkoj bolnici devet novih pročelnika službi, odnosno voditelja odjela