NJEMAČKA
SÄCHSISCHE ZEITUNG
29. VII. 1998.
Kinkel: moramo uvjeriti Nijemce u prednost širenja EU na istok
- Pristup država poput Poljske i Češke Europskoj uniji omogućuje
građanima tih zemalja slobodno biranje radnih mjesta i slobodnu
potragu za mjestom stanovanja. Kritičari strahuju da bi tu slobodu
moglo iskoristiti do 600 tisuća ljudi i doći u Njemačku - zemlju
koja trpi nestašicu radnih mjesta. Smatrate li te brojčane
pretpostavke realnim?
= Ne, takve je prognoze teško donositi, kao što pokazuje studija
Njemačkog instituta za gospodarska istraživanja (DIW) sa sjedištem
u Berlinu, odakle vjerojatno potječe Vaš brojčani navod. Sam autor
tu je studiju nedavno jako relativizirao, izjavivši da podrobne
analize nedvojbeno mogu rezultirati i nižim brojkama. Njegov
rezime: 'U svakom slučaju, ne dijelim bojazan od 'selidbe naroda'.
Uostalom, sloboda može rezultirati čak i netto-iseljavanjem iz
Njemačke. Takvo je iskustvo zabilježila Španjolska: nakon uvođenja
potpune slobode, u svoju se domovinu vratilo više Španjolaca
nastanjenih u Njemačkoj nego što ih je došlo u našu zemlju. Zašto bi
stvari s Poljskom dugoročno bile drugačije? Poljsko gospodarstvo
bilježi brzi rast. Poljska već odavno nije zemlja slabih primanja,
kao što mnogi misle.
Usprkos tome, jako ozbiljno shvaćamo brige ljudi, posebno onih u
pograničnim područjima. Mogu biti sigurni da ćemo u pregovorima
izboriti nužne sigurnosne mehanizme. Pritom neće biti moguće
izbjeći utvrđivanje prijelaznih rokova za uvođenje slobode
kretanja radnika. Uostalom, to nije nikakva novost: i prilikom
ranijih pristupa - primjerice Španjolske i Portugala - imali smo
prijelazne rokove u trajanju do osam godina.
- Postoji li realna procjena troškova pristupa koje će snositi
današnje članice EU? Koliki udio troškova pristupa moraju preuzeti
sami kandidati?
= To je jedna od dobrih vijesti 'Agende 2000' za građane Europe: u
tom je dokumentu povjerenstvo EU jasno utvrdilo da gornja granica
izdataka EU od 1.27 posto društenog brutto proizvoda, utvrđena g.
1992., ne mora biti povišena ni u okviru procesa proširenja.
Proširenje EU moći će se financirati u tom financijskom okviru.
Buduće nove članice same su odgovorne za nužnu prilagodbu standardu
EU - pa i za financiranje. No, EU ih neće ostaviti da same obavljaju
tu zadaću. Pomaže im programom potpore PHARE. Osim toga, u tijeku je
izgradnja dodatna dva instrumenta potpore, usmjerena na pristup i
vezana uz agrarnu i strukturnu reformu u budućim članicama. No,
ponovit ću još jednom: sve će se to odvijati u okviru važeće gornje
granice izdataka.
- No, mnogi su Nijemci i dalje skeptični prema proširenju EU na
istok. Kako tumačite tu suzdržanost?
= Mogući važan razlog jest paralela koju Nijemci nesvjesno povlače
između proširenja EU na istok i ujedinjenja Njemačke i
odgovarajućih poslova transfera i teškoća pri prilagodbi. No, ta je
paralela pogrešna. Proširenje EU na istok odvija se u sasvim
drugačijim uvjetima no što je bio slučaj s ponovnim ujedinjenjem
Njemačke. Za razliku od bivše DDR, buduće srednje- i
istočnoeuropske članice imat će nakon pada Željezne zavjese do
pristupa EU više od 10 godina vremena za temeljitu pripremu za
pristup. Mnogo toga već je napravljeno.
Ozbiljno shvaćamo zabrinutost ljudi i moramo ih još jače nego dosad
uvjeriti u prednosti proširenja EU na istok. U tom pogledu politika
ima određeni dug. Drugim riječima, moramo jače istaknuti kakve
šanse sa sobom donosi proširenje EU na istok - upravo za nas
Nijemce. Već sada 16,5 posto njemačkog izvoza odlazi u buduće
srednjoeuropske i istočnoeuropske članice - gotovo koliko i u SAD
(17,9 posto) i osjetno više nego u azijske tigar-države (11,4
posto). Pritom valja napomenuti da taj izvoz godišnje raste za više
od 20 posto!
No, u prvom redu treba istaknuti da je proširenje EU na istok golema
politička prilika za nas Nijemce: ponovno ujedinjenje i europska
integracija pomaknule su Njemačku u središte Europe. Prvi smo put
okruženi samo prijateljima. Time se prvi put naš prastari san o
miru, demokratskoj stabilnosti i blagostanju u čitavoj Europi
približio na dohvat ruke. Mi Nijemci bitno smo zainteresirani da
istočna granica Nijemačke ne ostane trajno granicom blagostanja u
Europi. Izvozimo stabilnost i blagostanje u buduće članice i
dobivamo zauzvrat zanimljive političke, a u dogledno vrijeme i
gospodarski sposobne partnere.
- Njemačko predsjedanje EU morat će se u prvom polugodištu 1999.
pozabaviti osjetljivim temama, uključući reforme vezane uz 'Agendu
2000'. Primjerice, cijene poljoprivrednih proizvoda koje su u
poljoprivredi umjetno održavane na visokoj razini, trebale bi po
planovima bruxellskog povjerenstva biti zamijenjene izravnim
subvencioniranjem prihoda. Te namjere blokira u prvom redu
njemački ministar gospodarstva. Smatrate li da je otpor Bonna
razborit?
= U reformi agrarne politike njemačka vlada složno se bori za
sigurnu buduću perspektivu njemačke poljoprivrede. Jasno je
također da dosad izneseni prijedlozi povjerenstva nisu u tom obliku
prihvatljivi za njemačke seljake. O tome treba razgovarati.
Njemački seljaci mogu se u tom pogledu uzdati u ministra vanjskih
poslova.
S druge strane, reforma agrarne politike hitno je potrebna. Ona
mora stvoriti pretpostavke za još veću djelotvornost njemačke
poljoprivrede i za njezin opstanak u europskoj i međunarodnoj
konkurenciji. Stoga prijedlozi povjerenstva EU, vezani uz 'Agendu
2000' ne mogu i ne trebaju biti odbačeni bez pomnog proučavanja. Oni
navode ispravne ciljeve: snažniju orijentaciju na tržište,
debirokratizaciju i jačanje konkurentnosti. Pritom moramo
razmisliti kako možemo na najdjelotvorniji način ostvariti naš
cilj.
- Amsterdamski sporazum predviđa 'jednoglasnu' vanjsku politiku
EU. Upravo najnovija kriza na Kosovu pokazuje da je takva politika
nužna. No, EU ima problema s istinski zajedničkom vanjskom
politikom. Zašto?
= U EU ne postoji nitko tko bi - poput, primjerice, američkog
predsjednika - mogao jednostavno reći: postupit ćemo tako i tako!
15 država s djelomično različitim nacionalnim interesima mora
prolaziti kroz početne sukobe kako bi na kraju utvrdile čas veći,
čas manji zajednički nazivnik. Stoga Europa ima problema s
jedinstvenom vanjskom politikom.
No, pretjerana očekivanja ne bi nam trebala potisnuti iz vida već
postignute rezultate: prije samo 20 do 30 godina naša današnja
zajednička vanjska i sigurnosna politika bila bi jednoglasno
proglašena pukom utopijom. Danas se pripremamo za još jedan
kvalitativni skok prema naprijed, zacrtan Amsterdamskim
sporazumom, koji će vjerojatno stupiti na snagu početkom 1999. g.:
naime, predviđeno je uvođenje nove institucije glavnog tajnika za
zajedničku vanjsku i sigurnosnu politiku. On će toj politici dati
konkretno obličje i glas. Osim toga, bit će uvedena veća mogućnost
većinskih odluka u zajedničkoj vanjskoj i sigurnosnoj politici no
što je bila do sada. Sve to pokazuje da je razvoj uistinu zajedničke
vanjske i sigurnosne politike dug proces. Dobro napredujemo.
- Rijeka albanskih izbjeglica s Kosova sve više raste. Mnogi od njih
žele preko Italije doći do Njemačke jer tamo već imaju rođake. U
svakom trenutku mogu izbiti nove krize poput ove na Kosovu i
izazvati nove migracije. Ne bi li EU trebala pokazati veću
solidarnost s Njemačkom, koja je već primila velik broj izbjeglica
iz građanskog rata, i izraditi pravednu formulu raspodjele
izbjeglica na sve članice EU?
= Točno je da već danas u Njemačku mjesečno dolazi više od 2000
kosovskih Albanaca. Zaoštravanje krize na Kosovu dodatno pojačava
opasnost od dodatnog bujanja rijeke izbjeglica.
Naravno, trebamo poštenu raspodjelu tereta primanja izbjeglica u
okviru Europske unije. Povjerenstvo EU u lipnju je iznijelo
prijedlog prikladnih smjernica. Njemačka vlada uložit će najveće
napore kako bi taj prijedlog bio brzo prihvaćen te kako bi obuhvatio
ne samo raspodjelu financijskog tereta već i odredbu o kvotama za
primanje izbjeglica. U prvom redu potreban nam je i regionalni
koncept za izbjeglice u Albaniji i Makedoniji, kako bi izbjeglice s
Kosova za početak mogle ostati tamo. Njemačka vlada intenzivno
surađuje na tom projektu. (...)
300135 MET jul 98
Pula: Hotel Valkane predao zahtjev za izdavanje građevinske dozvole
Kekin traži hitno rješavanje krize upravljanja u KBC Zagreb
Plinacro: Uskoro započinju radovi na magistralnom plinovodu Zabok-Lučko
Papa pao i natukao ruku, ali je nije slomio
Božinović: Zasad nema novog traga djetetu u Savi
Rashford bi do kraja tjedna trebao odlučiti gdje će nastaviti karijeru
Beograd: Teško ozlijeđena studentica u naletu automobila tijekom blokade
DHK raspisao natječaj za nagrade Juditu, Davidiasa i Slavića
Fuchs: Situacije u Splitu riješene su onako kako je trebalo postupati
U izraelskim napadima nakon objave primirja ubijeno više od 70 Palestinaca u Gazi