ŠVICARSKA
NEUE ZÜRCHER ZEITUNG
28. VII. 1998.
Austrija bez strategije između EU i NATO-a
Ono što EU na sigurnosnopolitičkoj razini može spriječiti važnije
je od onog što eventualno može postići, ističe Erich Reiter,
povjerenik za strateške studije u austrijskom ministarstvu
obrane.
"Mađarsko članstvo u NATO-u zaslužuje pozitivnu ocjenu, ali ulazak
Mađarske u krug članica prije Austrije zemljopisna je pogrješka i
europapolitička zabluda. Krivnju za takav razvoj događaja snosi
austrijski nedostatak strateškog koncepta. Nepostojanje
sigurnosnopolitičke orijentacije slabi poziciju vlade.
Namjera austrijske vlade da još prije austrijskog preuzimanja
predsjedateljskog mandata u Europskoj uniji utvrdi zajedničku
sigurnosnopolitičku orijentaciju (izrada takozvanog izvješća o
opcijama) zapela je na pitanju pristupa NATO-u kao cilja austrijske
politike. Vladajuće stranke duboko su podijeljene oko tog pitanja a
zajednička osnova nije na pomolu.
Stoga bi Austrija, koja nije članica NATO-a niti je kao malena
zemlja zastupljena u kontaktnoj skupini za Jugoslavije, trebala
kao predsjedateljica EU ustrajati na velikoj suzdržanosti u
sigurnosnopolitičkim pitanjima, što izaziva nezadovoljstvo
upravo u kontekstu zaoštravanja stanja na Kosovu. Nema nikakve
dvojbe da razvoj događaja na tom području zahtijeva konkretne
poteze. Austrija bi na temelju svog raznovrsnog poznavanja stanja u
jugoistočnoj Europi mogla dati znatan doprinos zapadnim procesima
odlučivanja. U slučaju angažmana na Kosovu realna je vjerojatno
samo akcija NATO-a, usklađena s Europskom unijom. No, Austrija ne
sudjeluje u izradi vojnih planova.
Izgradnja europske sigurnosne arhitekture obilježena je reformama
NATO-a i proširenjem zapadnog saveza na istok. Pritom se NATO
suočava s izazovom daljnjeg funkcioniranja u ulozi obrambenog
saveza, otvaranja prema novim članicama bez štetnih posljedica na
zajedništvo saveznica, i preuzimanja novih zadaća u funkciji
managera kriza. I Austrija se suočava s pitanjem treba li
sudjelovati u daljnjem razvoju europskog sigurnosnog poretka ili
se namjerava zadovoljiti ulogom gledatelja. Strateški položaj
Austrije određen je njezinim članstvima i nečlanstvima.
Doduše, ocjena položaja pokazuje da Austrija danas nije izložena
aktualnim prijetnjama (što se odnosi i na gotovo sve ostale zemlje
zapadne i srednje Europe). Doduše, takva situacija nije povijesno
jedinstvena (formulacija ovdašnjih novinara i političara). Slične
su situacije bile česte, ali nisu trajale vječno, a neki se danas
nadaju da će sadašnja povoljna situacija biti trajna. No, to je puka
spekulacija. Ne znamo hoće li se europska integracija na kraju
pokazati uspješnom i trajnom; mnogo toga zasigurno će ovisiti o
uspjehu europske monetarne unije. No, općenito gledano, politička
Europa morat će položiti dugi ispit iz napetog odnosa, koji
proizlazi iz činjenice da je djelotvornost nacionalnih država
smanjena dok bruxelleska središnjica još nije razvila dostatne
mogućnosti za zajedničko europsko djelovanje.
Ta se činjenica neprekidno jasno očituje u sferi međunarodne
politike: najveći gospodarski prostor na svijetu - EU - još nije
značajan čimbenik međunarodnih odnosa; njegove članice
(uključujući atomske sile Francusku i Veliku Britaniju) izgubile
su pak taj status. Pitanje je u kojoj će se mjeri europski identitet
razvijati u predstojećem razdoblju i je li opravdana nada da će
mlada generacija - posebno njezin obrazovaniji dio - postati
nositeljem europske svijesti, pridonoseći pobjedi europeizacije i
globalizacije nad pred kojom će na kraju kapitulirati - trenutačno
ojačanim - političkim populizmom, usmjerenim na izolaciju
nacionalnih država. Iako sklonost protekcionizmu možda
kratkoročno u mnogim europskim zemljama djeluje razumljivo zbog
lošeg stanja na tržištu rada, nema alternative sudjelovanju u
procesu europske integracije, osim ako postoji spremnost na
odbacivanje mogućnosti opstanka u međunarodnoj konkurenciji i na
prihvaćanje rizika postupnog potonuća Europe u znanstveno- i
tehnološkopolitičku - te stoga i gospodarsku - drugorazrednost.
Doduše, ne treba podcijeniti ni sigurnosnopolitičko značenje EU,
zbog čega i proširenje te zajednice ima ozbiljnu
sigurnosnopolitičku dimenziju. Ono što EU može postići na
sigurnosnopolitičkoj razini nije tako važno kao ono što ta
zajednica uglavnom može spriječiti - riječ je o međusobno
suprotstavljenoj interesnoj politici europskih sila. EU i NATO
nadupunjuju se u svojim funkcijama, sprječavajući europsku
hegemonijalnu politiku; sve dok te dvije institucije
funkcioniraju, nije potrebno pretjerano brinuti za sigurnost
zapadnoeuropskih i srednjoeuropskih zemalja. EU i NATO stvorili su
zajedničkim radom veliku zonu stabilnosti. Proširenje tih
zajednica može - bude li pravilno zamišljeno - tu zonu dodatno
povećati. Usprkos tome, ostvarivanje oba cilja zahtijeva mjeru
kako ne bi negativno utjecalo na općenitu situaciju u Europi i na
koherenciju te kako ne bi omelo budući unutrašnji razvoj. Drugim
riječima, proširenje NATO-a ne smije biti prevelika provokacija za
Rusiju, a EU treba primiti u svoje članstvo samo one zemlje koje su
gospodarski i socijalno već zrele za Europu.
Situacija u jugoistočnoj Europi još je uvijek obilježena s nekoliko
kriznih žarišta, kojih aktiviranje treba spriječiti. Nakon Kosova,
sljedeća kriza mogla bi izbiti u Makedoniji i zahvatiti - osim
Albanije - i susjedne zemlje Bugarsku i Grčku. Valja se nadati da je
problematika nacionalnih manjina, vezana uz mađarsku manjinu u
Slovačkoj i Rumunjskoj, riješena trajno, a ne samo površinski, u
kontekstu ambicija tih zemalja da pristupe NATO-u i EU. Valja se
također nadati da neće uslijediti novo zaoštravanje prilika u
jugoslavenskoj Vojvodini, da će u Bosni zavladati mir, da hrvatsko-
srpski sukobi neće ponovno buknuti te da neće iskrsnuti nove
napetosti u spletu odnosa između Rumunjske, Moldavije, Ukrajine,
Transnistrije i Rusije.
Doduše, proces reformi i demokratizacije u Rusiji, Ukrajini i
Bjelorusiji i dalje je obilježen neizvjesnošću te nitko ne može
prognozirati hoće li se te zemlje - posebno, naravno, sama Rusija -
razviti u 'normalne' države ili će u njima kratko - do srednjoročno
prevladati nova sklonost imperijalizmu, što bi uvelike utjecalo na
situaciju na Baltiku. Zanemarimo li još uvijek gotovo nepredvidiv
razvoj događaja u velikoj kriznoj regiji sjeverne Afrike, Bliskog i
Srednjeg istoka, Kavkaza i središnje Azije, zaključit ćemo da sama
Europa sa svojim otvorenim i potencijalnim žarištima sukoba (među
kojima - kao posebno ozbiljne probleme - treba ubrojiti i ozbiljne
grčko-turske odnose i Cipar) ne nudi jamstvo za mirnu budućnost.
Dakle, mala zemlja treba staviti svoje snage u službu europske
integracije i jačanja institucija koje su dosada štitile mir i
stabilnost. Gledano iz te perspektive, austrijska odgoda odluke o
pristupu NATO-u bila je dvostruka strateška pogreška - prvo, na
geostrateškoj razini, zato što je time očuvan stari neutralni zasun
Švicarska-Austrija, koji je već svojedobno odvojio područja pod
mjerodavnošću NATO-a u sredini i na jugu Europu, otežavajući NATO-u
zadaću obrane. Neutralni zasun raste paralelno NATO-ovu proširenju
na istok, budući da ni Slovačka nema status kandidata za NATO.
Mađarska ostaje time odvojena od jezgre NATO-ova teritorija u
srednjoj Europi i mora - gledano iz vojnopolitičke perspektive -
biti izolirano usidrena u južnu Europu, bez izravnog pristupa NATO-
ovu teritoriju. Još je uvijek potpuno neizvjesno hoće li drugi krug
proširenja NATO-a uopće biti otvoren i kada. No, postoje valjani
razlozi za pretpostavku da će spomenuti drugi krug biti otvoren
samo ako se nađu posebno prikladni kandidati, a to bi bile Švedska i
Austrija.
Strateška pogreška bila je i težnja - koju austrijska vlada bar
službeno ističe - razvoju zajedničke sigurnosne politike EU, a na
kraju i zajedničke obrambene politike. U razdoblju obilježenom
smanjenjem proračunskih sredstava namijenjenih obrani i
uklanjanjem vojnih resursa u cijeloj Europi, zajednička vojna
sruktura EU neće biti izgrađena iz početka već će isključivo moći
biti nadograđena na strukturu NATO-a. Taj će se proces najbrže
odvijati ako EU i NATO-ova Europa budu što podudarnije. Dakle,
NATO-u moraju pristupiti one zemlje koje još nisu njegove članice i
obratno. Bilo bi idealno kada bi procesi proširenja NATO-a i EU
mogli biti međusobno usklađeni te kada bi bilo moguće planiranje
članstva u obje zajednice (odnosno, ni u jednoj od njih). Takva
politika ojačala bi europski element u NATO-u i pružila dobru
osnovu za razvoj europskog obrambenog identiteta", zaključuje
Erich Reiter.
290255 MET jul 98
Dodikovi zastupnici blokirali rad parlamenta BiH, europski zakoni na čekanju
Gospodarstvo - ukratko do 14,30 sati
Vonn pala na treningu spusta u Cortini
Najmanje dvoje ubijenih u školi u Slovačkoj - TA3
Femi Kuti nastupa 11. ožujka u zagrebačkom Boogaloo klubu
Žena u Puli u romantičnoj i računalnoj prevari oštećena za više od 50 tisuća eura
Frankfurtska zračna luka i u 2024. ispod pretpandemijske razine
Državna matura: Učenici Međimurske najbolji, Ličko-senjske najčešće zadnji
Pula: Hotel Valkane predao zahtjev za izdavanje građevinske dozvole
Kekin traži hitno rješavanje krize upravljanja u KBC Zagreb