NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
25. VII. 1998.
Obrada - njemački specijalitet?
"Ne samo u Njemačkoj ljudi se muče s povijesnom obradom smeđe,
crvene diktature. U mnogim zemljama svijeta - u Čileu, Kambodži,
Španjolskoj poslije Franca, kao i u svim postkomunističkim
državama - bili su i jesu pred problemom kako postupiti s prošlošću
koja opterećuje. Toj je temi posvećena duboka rasprava britanskog
publicista Timothyja Gartona Asha u broju 40 časopisa 'Lettre'. Za
ono o čemu se radi u toj politici sjećanja, piše Garton Ash, u
engleskom jeziku ne postoji riječ. Nijemci da naprotiv imaju dvije,
što je indicija da se radi 'o nečemu što bi mogao biti njemački
specijalitet'. Iskustva stečena u Njemačkoj i kod njezinih
istočnoeuropskih susjeda od svršetka komunizma s različitim, čak
suprotnim pokušajima svladavanja prošlosti, u središtu su Garton
Ashove analize. On pri tomu postavlja četiri temeljna pitanja: mora
li se prošlost uopće zadržati u sjećanju i obrađivati ili ju
jednostavno treba zaboraviti i gledati u budućnost, drugo, ako
uopće netko želi s njom obračunati, tko bi to trebao biti i na
posljetku: kako?
Na prvo pitanje, dakle na pitanje 'žalostan posao ili konačna
crta', za Njemačku je odgovor sasma jasan: dakako, držali su
Nijemci, treba se sjećati! Naravno, treba na sve moguće načine
obračunati s obje njemačke diktature! Njemačka je u tom pokušaju
'postavila novu normu cjelovitosti'.
Pritom su Nijemci rabili moralne, psihološke i političke
argumente. Zanimljivo je što se njihov moralni zahtjev obvezatnog
sjećanja često poziva na rečenicu iz židovske tradicije, da se
tajna iskupljenja zove sjećanje. Osim toga postoji psihološka
misao da je i za narode i za pojedince loše potiskivati sjećanja, a
naprotiv, dobro je preuzeti muku tugovanja. Vlada uvjerenje da će
ta obrada dovesti do toga da se spriječi ponavljanje zla. Očito zbog
holokausta nitko u Njemačkoj ne bi smio dovesti u pitanje takva
opravdanja pokušaja svladavanja povijesti. Ipak se na mnogim
drugim mjestima svijeta i u mnogim drugim vremenima argumentiralo
suprotno. 'Povijesno su zagovarači zaborava brojni i važni. Samo
dva dana poslije Cezarovog ubojstva, Ciceron je primjerice izjavio
pred rimskim senatom da sva sjećanja na ubilačke razmirice treba
predati vječnom zaboravu... Europski mirovni sporazumi, od
sporazuma između Lothara, Ludwiga Njemačkog i Karla Francuskog
851. godine do sporazuma iz Lausanne 1923. izričito su zahtijevali
zaborav. Isto tako i francuski ustavi iz 1814. i 1830. Engleski je
bratoubilački rat svršio zakonom u nekažnjivosti.'
Čak i poslije 1945. u Europi je bilo mnogo primjera strategije
zaborava. Tako se francuska poslijeratna republika poslije prvog
bijesa čišćenja temeljila na više ili manje svjesnoj politici
nadomještanja bolnih sjećanja na kolaboraciju nacionalnim mitom o
Francuskoj koja se borila u pokretu otpora. Veliki dio
zapadnoeuropskih poslijeratnih demokracija doista je izgrađen na
temelju zaborava. Treba pomisliti samo na Italiju ili na Austriju
Kurta Waldheima koja je uz pomoć saveznika sretno pretvorena u
nevinu žrtvu nacističke agresije. Zapadna Njemačka pedesetih
godina pripada tom nizu isto kao i Španjolska poslije Franca 1975.,
gdje je prijelaz u demokraciju postignut svjesnom strategijom
mirovanja prošlosti, dakle izbjegavanja sudskih procesa, čišćenja
i povjerenstava za istinu. Slično vrijedi za Poljsku poslije
komunizma.
Prvi poljski nekomunistički premijer poslije više od četrdeset
godina Tadeusz Mazowiecki u svojem je nastupnom govoru pred
parlamentom govorio o debeloj crti između sadašnjosti i prošlosti.
U to je početno doba općenito stajalište bilo da se prošlost
zaboravi, odustane od predbacivanja kao i od postupaka i da se
umjesto toga prema španjolskom uzoru gleda u budućnost demokracije
i na 'Europu'. Djelomično je razlog za to bio u tomu što se 1990.
jednostavno nije moglo zamisliti povratak postkomunista na vlast
slobodnim izborima. Stoga su držali da nije politički potrebno
podsjećati ljude na strahote komunističke prošlosti. Bilo je
naprotiv puno, puno drugih tema koje su se činile važnijima.
U srednjoj Europi politika Njemačke u sustavnom, besprimjerno
opsežnom istraživanju prošlosti, za razliku od Poljske početne
politike, kani povući crtu između prošlosti i sadašnjosti. No
poljski pokušaj slijeđenja španjolskog primjera nije bio osobito
uspješan: u roku od godinu dana tema komunističke prošlosti opet se
javila da bi mučila poljsku politiku. 'Moj zaključak glasi: ako se
to mora napraviti, neka bude brzo, na ispravan, izričit i zakonit
način. Velika je prednost što ljudi poslije toga mogu početi
iznova.'
Pitanje 'da li' glede svladavanja prošlosti usko je povezano s
pitanjem 'kada'. Isto tako je pitanje 'tko' je nadležan za
svladavanje povezano s pitanjem 'kako', dakle na koji se način
treba i može obračunati s prošlošću. Tako je poslije 1990. proces
obrade DDR-a od strane zapadnih Nijemaca istodobno bio i olakšan i
otežan: administrativno olakšan, psihološki otežan.
Drukčije je bilo u zapadnim zonama Njemačke poslije 1945. kad su
saveznici, dakle ne Nijemci, bili odgovorni za 'denacifikaciju' i
za nuernberške procese. Provedba iz vana, poslije totalnog poraza,
očito je imala i prednosti i nedostataka. Prešućivanje nacističke
prošlosti pedesetih godina moglo se shvatiti djelomično kao
reakcija na 'pravdu pobjednika', a osim toga se moglo opravdati i
time što je konsolidacija demokracije u zapadnoj Njemačkoj
olakšala, naime pridonijela, da nacisti postanu demokrati.
No dugoročno žaljenja vrijedne posljedice ne smiju se previdjeti.
Dva desetljeća kasnije ta je 'amnestija i amnezija' navukla ne samo
silovite protureakcije nego i koban nesporazum. Mnogi su
pripadnici utjecajnih 68-ih bili naime uvjereni da su tajenje
nacističke prošlosti i protukomunizam starijeg naraštaja dvije
strane iste medalje. 'Mnogi od njih reagirali su tako da su
proizvodili simpatizirajuća, čak ružičasto obojena izvješća o
komunističkoj istočnoj Njemačkoj, primjerice bez spomena Stasija.
'Tu postoji zanimljiva, perverzna povezanost. Pobuna 68-ih protiv
propusta očeva da prošlost napredne njemačke diktature potpuno
obrade, dovela je do nesposobnosti da se jasno spozna zlo diktature
DDR-a.
Garton Ash unutarnje državne sudske procese, kaznene procese,
barem na našim širinama, nedvojbeno drži neprikladnim načinom
svladavanja prošlosti. Uvjeren je 'da najviše odgovara put lekcija
iz povijesti'. Ako se, biblijski formulirano, izgovori istina,
istodobno će se doći na najbolji i najlakši put 'da bi se obračunalo
s teškom prošlošću'" - piše Arnulf Baring.
270227 MET jul 98
Najava događaja - sport - za petak, 17. siječnja
OIF: Tek pokoji gubitnik
ZSE: Oporavak Crobexa, dosegnuli nove rekordne razine
Dakar reli: Al-Rajhi pred pobjedom
U Ministarstvu poljoprivrede sastanak o mjerama zbog slinavke i šapa u Njemačkoj
HRW osudio stanje ljudskih prava u svijetu, ističe dodatnu bojazan od Trumpa
U čakovečkoj bolnici devet novih pročelnika službi, odnosno voditelja odjela
Cijene nafte blizu 82 dolara
Svi Mirexi u plusu
SP Rukomet: S Argentincima je uvijek bilo problema