NJEMAČKA
DIE TAGESZEITUNG
8. VII. 1998.
SAD su glavni kočničari međunarodnoga kaznenog suda
Washington nastoji osigurati pojedinim zemljama pravo na blokadu
budućega međunarodnog kaznenog suda, piše Andreas Zumach.
"Još ove godine šanse za stvaranje djelotvornog, funkcionalnog i
nezavisnog Međunarodnoga kaznenog suda (ICC) svedene su na
ništicu. Na konferenciji u Rimu, koja će trajati do sljedećeg
petka, 159 članica UN-a nije ni nakon tri i pol tjedna jakih
pregovora uspjelo približiti stajališta ni o jednoj glavnoj
spornoj točki.
Po procjeni predstavnika brojnih država sudionica konferencije,
ali i koalicije nevladinih organizacija (NGO-a), glavni su problem
Sjedinjene Države, koje dosad nisu revidirale svoje restriktivno
stajalište ni u jednoj od spomenutih glavnih točaka. Slično vrijedi
i za Francusku. U sjeni te dvije stalne članice Vijeća sigurnosti
UN-a nalaze se brojne zemlje Azije i arapskoga svijeta, koje
zahtijevaju još opsežnije restrikcije nego Washington i Pariz ili
čak potpuno odbijaju ICC.
Doduše, skupina od 48 država-istomišljenika, koje se po vlastitom
tumačenju zalažu za djelotvoran, funkcionalan, nezavisan, a time i
vjerodostojan Međunarodni kazneni sud, povećana je od početka
konferencije te danas broji 60 zemalja. Nakon priključivanja
Jordana, dosad jedine arapske zemlje, 'G-60' obuhvaća danas - osim
svih članica EU (uz iznimku Francuske) - zemlje iz svih dijelova
svijeta. No, osim brojnih dogovora o tehničkim pitanjima, članice
skupine 'G60' ne vide nikakav napredak. SAD i dalje ustraju na
brojnim ograničenjima, čije bi uključivanje u statut ograničilo
manevarski prostor, ovlasti i nezavisnost budućeg suda.
Po mišljenju Washingtona, suđenja pred ICC-om trebala bi biti
pokretana jedino na temelju žalba Vijeća sigurnosti ili
pojedinačnih zemalja, odnosno skupine zemalja. Washington odbija
ex-oficio ovlasti tužitelja ICC-a, koje bi mu omogućivale
samostalno pokretanje sudskih procesa; SAD odbijaju čak i
kompromisnu njemačko-argentinsku inačicu, po kojoj bi zloporabu te
ovlasti trebala spriječiti istražna komora ICC-a provjeravanjem
sudskog procesa. U suradnji s Francuskom SAD namjeravaju u statut
unijeti široku paletu prava na zeleno svjetlo i mogućnosti ograde,
kako bi pojedine zemlje mogle potpuno spriječiti određeni sudski
proces pred ICC-om ili bar uskratiti sudu svoju suradnju.
Francuska postavlja uvjet po kojem bi ICC mogao sudski goniti ratne
zločine, genocid i zločine protiv čovječnosti tek kada u svakom
pojedinom slučaju odgovarajuće odobrenje dade država na čijem su
teritoriju zločini počinjeni i zemlja podrijetla zločinca.
Nadalje, Washington smatra da bi sam otpor stalne članice Vijeća
sgurnosti bio dovoljan za blokadu određenoga sudskog procesa. Osim
toga, Clintonov kabinet želi jako ograničiti broj slučajeva, u
kojima ICC može pokretati sudske procese zato što nacionalna sudska
tijela uopće ne postoje odnosno zato što nisu sposobna odnosno
spremna kazneno goniti zločine.
Američko izaslanstvo u Rimu nije dosad prihvaćalo kompromise ni u
jednom od spomenutih pitanja, 'zadržavši istodobno mogućnost'
povratka na prvotnu poziciju čak i nakon eventualnog sporazuma o
kompromisnoj formulaciji. Skupina 'G-60' smatra da stajalište SAD
'ohrabruje' oko 30 država, čije su dvojbe glede nezavisnog,
funkcionalnog i djelotvornog ICC-a mjestimice čak dalekosežnije.
Sve je manje vremena za kompromise u glavnim pitanjima. U Rimu jača
bojazan da bi očekivanje uspjeha i neizlječiva grozničavost mogli
uroditi potpuno nezadovoljavajućim statutom ICC-a koji će uglavnom
ovisiti o Vijeću sigurnosti i neće imati bitne ovlasti.
Mnoge članice skupine 'G-60' i mnoge nevladine organizacije
smatraju da bi takav ishod bio najgori. No, opcija koju propagiraju
brojne nevladine organizacije - skupina voljnih zemalja trebala bi
donijeti odluku o prihvaćanju statuta djelotvornog i nezavisnog
ICC-a bez obzira na stajalište SAD i ostalih kočničara, slično kao i
u Ottawi prigodom odlučivanja o zabrani uporabe mina - nije moguća,
smatraju mnoge zemlje iz sastava 'G-60'. 'Za tako nešto bila bi nam
potrebna potpora još čitavog niza zemalja poput Kine, Rusije i
važnih regionalnih sila poput, primjerice, Egipta', obrazlaže
jedan diplomat EU svoju skepsu prema opciji a la Ottawa. Stoga mnogi
u Rimu smatraju da je sve vjerojatnija varijanta sazivanje druge
pregovaračke konferencije", zaključuje Andreas Zumach.
090138 MET jul 98
U Britaniji već propao dio financijskih odluka za 2025.
Australian Open: Tien svladao Medvedeva
Najava događaja - kultura - za petak, 17. siječnja
Najava - gospodarstvo - za petak, 17. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za petak, 17. siječnja
Gospodarstvo - ukratko do 17,30 sati
Ina o onečišćenju mora: Nisu utvrđena propuštanja opreme ni spremnika
Plakat 65. šibenskog MDF-a prikazuje djecu u stvaranju neobične ptice
Deseci migranata možda su se utopili pokušavajući doći do Španjolske
Šušnjar: Do kraja mjeseca nova lista proizvoda s ograničenim cijenama