ZAGREB, 19. svibnja (Hina) - Hrvatska narodna banka ispoštovala je zaključak Zastupničkog doma Hrvatskog državnog sabora i za 31. sjednicu Doma dostavila Izvješće o stanju u bankovnom sustavu. Izvješće sadrži poglavlja o strukturi
bankovnog sustava, njegovim slabostima, poglavlje o nadzoru nad bankama i nedostatku informacija o pojedinim bankama, ulozi revizije. Posebna poglavlja odnose se na Dubrovačku banku i na, kako navodi HNB, "eho" događanja u toj banci - na Istarsku banku Pula. U Izvješću se navode i modaliteti rješavanja problema u pojedinim bankama te aktivnosti HNB glede unapređenja sustava nadzora i kontrole banaka i štedionica. Unatoč "slučaja" Dubrovačke banke u Izvješću se odgovorno tvrdi da je bankovni sustav u Republici Hrvatskoj mnogo stabilniji nego što je bio prije dvije godine.
ZAGREB, 19. svibnja (Hina) - Hrvatska narodna banka ispoštovala je
zaključak Zastupničkog doma Hrvatskog državnog sabora i za 31.
sjednicu Doma dostavila Izvješće o stanju u bankovnom sustavu.
Izvješće sadrži poglavlja o strukturi bankovnog sustava, njegovim
slabostima, poglavlje o nadzoru nad bankama i nedostatku
informacija o pojedinim bankama, ulozi revizije. Posebna poglavlja
odnose se na Dubrovačku banku i na, kako navodi HNB, "eho" događanja
u toj banci - na Istarsku banku Pula. U Izvješću se navode i
modaliteti rješavanja problema u pojedinim bankama te aktivnosti
HNB glede unapređenja sustava nadzora i kontrole banaka i
štedionica.
Unatoč "slučaja" Dubrovačke banke u Izvješću se odgovorno tvrdi da
je bankovni sustav u Republici Hrvatskoj mnogo stabilniji nego što
je bio prije dvije godine.#L#
U uvodu se navodi kako je glavno obilježje stanja u bankovnom
sustavu općenito veći stupanj kvalitete poslovanja, ali se također
napominje da se trenutno nalazimo u fazi brzog pojačavanja
osjetljivosti javnosti na informacije o poslovanju banaka. Javlja
se strah za štedne uloge, raste udio premija na rizik u kamatnim
stopama, a javlja se i nerazumjevanje uloge i moći nadzora banaka.
U takvim se uvjetima može pojaviti i povlačenje depozita kod banaka
koje su inače zdrave ili se tek nalaze u manjim poteškoćama.
U prošloj je godini u Hrvatskoj poslovalo 60 banaka i jedna
podružnica inozemne banke. Od toga, 56 banaka su dionička društva,
a četiri su banke - društva s ograničenom odgovornošću. Približno
80 posto banaka su u privatnom ili pretežito privatnom vlasništvu i
raspolagale su na kraju prošle godine sa 70,2 posto ukupnog
kapitala bankovnog sustava. Ukupno devet banaka u potpunom ili
pretežitom državnom vlasništvu raspolagalo je s 29,8 posto
kapitala bankovnog sustava.
Ukupni izvori sredstava na kraju 1997. iznosili su 94,1 milijardu
kuna i bili su 27,5 posto veći nego godinu prije.
Temeljni kapital banaka iznosio je 9,2 milijarde kuna.
Ukupna novčana sredstva i ukupni depoziti banaka kod središnje
banke iznosili su 7,8 milijardi kuna.
Ukupni prihodi banaka lani su iznosili 9,6 milijardi kuna, a u
strukturi prihoda najznačajniju stavku - od 64,9 posto čine prihodi
od kamata i sličnog. Rashodi su iznosili 8,4 milijardi kuna.
U Izvješću se ocjenjuje kako je u protekle dvije godine došlo do
značajnih strukturnih promjena na bankovnom tržištu - dogodio se
pad tržišnog udjela najvećih banaka, zahvaljujući pojavi i rastu
novih privatnih banaka.
Događaji u Dubrovačkoj banci, navodi se u Izvješču, u jednom su
trenutku zaprijetili narušavanjem povjerenja javnosti u
cjelokupan bankovni sustav. Ta je atmosfera izrasla, kažu
priređivači Izvješća, na zanemarivanju napretka koji je postignut
u saniranim bankama, kao i na gubljenju iz vida činjenice da postoji
velik broj privatnih rastućih banaka koje stabilno posluju.
No, unatoč ocjeni o povoljnom razvoju bankovnog sustava, u Izvješću
se ističe kako su kamatne stope još uvijek veće nego u razvijenim
zemljama, a uvjeti kreditranja puno teži. Također se navode i
poteškoće oko prikupljanja podataka o kreditnoj sposobnosti
klijenata, te sklonost posuđivanju s bankom povezanim osobama što
je nasljeđe socijalističkog sustava.
Neke bankare povijest nije naučila da takvo bankovno poslovanje
nosi sa sobom posebne rizike koji proizilaze iz temeljnog konflikta
interesa koji se javlja kada je ista osoba vlasnik ili upravlja
bankom i kada je njezin dužnik. Ta neprirodna sprega došla je do
izražaja upravo u slučaju Dubrovačke banke, tvrdi se u Izvješću.
Posebno poglavlje govori o nadzoru banaka i nedostatku informacija
o pojedinim bankama. Iz obveze nadzora banaka ne proizilazi
odgovornost HNB-a za pojedine poslovne poteze i moguće probleme.
Zato su odgovorni vlasnici, njihovi nadzorni odbori i uprave, a HNB
je odgovorna za stabilnost bankovnog sustava u cjelini, naglašava
se u Izvješću. Pritom se radi razumjevanja objektivnih ograničenja
u obavljanju funkcije nadzora navode tri važna ograničavajuća
čimbenika, među kojima je i onaj da u slučaju otkrivanja kršenja
nekog propisa ili nepravilnosti HNB može reagirati (i reagira) samo
slijedom točno utvrđene zakonske procedure. To zahtijeva određeno
vrijeme u kojem uprava banke može povući nove, loše poteze. Upravo
zbog tih ograničenja, HNB neće nikada garantirati da neka banka
neće zapasti u teškoće, poručuje središnja banka.
Prema podacima iz Izvješća izravni je nadzor u prošloj godini
obavljen u 14 banaka i 17 štedionica, a korektivne su mjere naređene
za osam banka i šest štedionica. Obavljena je i 61 kontrola,
donesena su četiri rješenja o mjerama i podnijeto 17 prijava javnom
državnom odvjetništvu i deviznom inspektoratu radi pokretanja
prekršajnog ili krivičnog postupka.
Kada je riječ o velikim kreditima (kredit po jednom zajmoprimcu
prelazi 20 posto jamstvenog kapitala) u Izvješću se navodi da je
takve kredite u prošloj godini odobrilo 20 banaka u ukupnom iznosu
od 1,4 milijarde kuna. Najveći kredit jednom zajmoprimcu može
iznositi najviše 30 posto jamstvenog kapitala, a takve je u prošloj
godini plasiralo 15 banaka u ukupnom iznosu od 4,7 milijardi kuna.
Ukupan iznos kredita danih osobama koje su povezane s bankom iznosi
300 milijuna kuna. Takvi krediti iskazani su u 34 banke.
U Izvješću se opširno govori o ulozi revizije. HNB je posebno
zabrinuta što je u nekim slučajevima naknadnom kontrolom utvrđeno
postojanje značajnih netočnosti glede izvješćivanja o zaradi i
kvaliteti aktive, a upitna je i točnost o kreditima s banakama
povezanih osoba i/ili dioničarima banke.
Na sastanku s revizorskim tvrtkama zaključeno je da su neophodne
promjene, te je HNB razradila program posebne revizije poslovanja
banaka i to kako se tvrdi u Izvješću puno ranije nego su problemi u
Dubrovačkoj banci izbili na vidjelo.
U posebnom poglavlju o Dubrovačkoj banci navode se činjenice koje
su dovele do nelikvidnosti banke, te se ističe kako su problemi
počeli očitovati kada je došlo do sukoba oko stjecanja kontrole nad
bankom. Početkom travnja banka je dostavila Prijedlog programa
sanacije u kojem je utvrđeno da su ukupni potencijalni gubici po
bilančnim i izvanbilančnim stavkama 1.539 milijuna kuna, što
iznosi 50 posto jamstvenog kapitala.
HNB smatra da je sanacija Dubrovačke banke ekonomski opravdana
osobito kada se imaju u vidu posljedice njenog eventualnog stečaja
za cjelokupni bankovni sustav, naglašava se u Izvješću.
Iza tog poglavlja detaljno se govori i o stanju u Istarskoj banci u
kojoj je u rujnu prošle godine zaključen ugovor o zamjeni dionica
između republičkih fondova mirovinskog i invalidskog osiguranja
radnika i osiguranja individualnih poljoprivrednika s jedne strane
i Croatia osiguranja d.d s druge strane. Objavljivanje informacije
o promjeni vlasničke strukture te da su u nju uključene tvrtke
povezane s Globus grupom koja je pak bila povezana s Dubrovačkom
bankom, rezultiralo je povlačenjem depozita. Zbog toga, HNB u
Izvješću navodi kako su događaji u Istarskoj banci zapravo "eho"
krize u Dubrovačkoj banci.
Jasno je da HNB ne može biti nezainteresirana za činjenicu da su
određene transakcije koje su dovele do promjene vlasničke
strukture uzrokovale promjenu ponašanja štediša, međutim, između
interesa za pojedine transakcije i moguće intervencije stoje
pozitivni pravni propisi koji HNB-u ne omogućavaju intervenciju na
području vlasničkih prava u ovom slučaju. Jednako tako, navodi se u
Izvješću, HNB nije zadužena ni za prosudbu ni za intervenciju kada
je riječ o cijenama po kojima su vršene zamjene dionica.
Prema saznanjima HNB u samom poslovanju Istarske banke u razdoblju
neposredno prije početka povlačenja depozita nisu se dogodile
poslovne promjene koje bi upućivale na ozbiljno pogoršavanje
stanja u banci.
U Izvješću HNB navodi i modalitete rješavanja problema u pojedinim
bankama, pa je s tim u svezi razradila i instrumente i procedure.
Uskoro će u saborsku proceduru novi zakon o bankama koji će
preciznije i potpunije definirati procedure koje će središnjoj
banci stajati na raspolaganju pri rješavanju problema u pojedinim
bankama. Najavljeno je i donošenje odluke o opsegu, obliku i
sadržaju programa revizije i pokretanje inicijative za osnivanje
državne komisije - agencije čiji bi posao bio razmjena informacija
i koordinacija aktivnosti nadzora i reguliranje različitih
segmenata financijskog tržišta. Najavljeni su i poslovi u svezi
reformi sustava platnog prometa u zemlji.
(Hina) sšh/bm ds
191951 MET may 98