ZAGREB, 28. svibnja (Hina) - Španjolska, Grčka i Turska najveći su konkurenti hrvatskoj turističkoj ponudi na britanskom tržištu, što su postigli unaprjeđenjem segmenta ponude masovnog turizma, te konkurentnim cijenama. Nacionalne
turističke organizacije na tome tržištu imaju velik obujam promocijskih aktivnosti i investicija, dok naša zemlja nije etablirana kao destinacija s definiranim "imageom", podatak je Hrvatske turističke zajednice (HTZ).
ZAGREB, 28. svibnja (Hina) - Španjolska, Grčka i Turska najveći su
konkurenti hrvatskoj turističkoj ponudi na britanskom tržištu, što
su postigli unaprjeđenjem segmenta ponude masovnog turizma, te
konkurentnim cijenama. Nacionalne turističke organizacije na tome
tržištu imaju velik obujam promocijskih aktivnosti i investicija,
dok naša zemlja nije etablirana kao destinacija s definiranim
"imageom", podatak je Hrvatske turističke zajednice (HTZ). #L#
Investicije Španjolske na britanskom tržištu u prošloj godini
dosegle su 2,29 milijuna funti, Grčke 1,69 milijuna, dok je Turska u
te svrhe utrošila 261 tisuću funti. Hrvatska u odnosu na
konkurenciju ulaže minimalna sredstva za ulazak na to tržište. U
1997. godini investicije u oglašavanje putem tiska i televizije
dosegle su otprilike 200 tisuća funti, a hrvatska turistička ponuda
predstavljena je na četiri sajma. Želi li se privući britanske
turiste, potrebno je bezuvjetno osigurati mogućnost da se Hrvatska
kao turistička destinacija nađe u većem broju brošura turoperatora
koji se prodaju putem putničkih agencija, zaključio je HTZ.
U posljednjih četiri do pet godina na britanskom je tržištu
značajan i razvoj dalekih destinacija kao što su Karibi i
Dominikanska Republika te Florida, koje su u trendu zbog niskih
cijena hotelskih usluga i rent-a-cara.
Britanski turoperatori zamjeraju Hrvatskoj previsoke takse
zračnih luka, visoke cijene hotelskog smještaja koji često ne
udovoljava sigurnosnim zahtjevima Europske unije, primjerice,
uska ograda na balkonima za sigurnost djece, označena dubina
bazena, naljepnice za označavanje stakla u visini očiju,
protupožarna zaštita. To je, prema njihovoj ocjeni, važan
financijski čimbenik za osiguranje, koje oni pružaju svojim
turistima. Također se zamjera neraznovrsnost hotelske hrane i mali
broj rekreacijske infrastrukture, koja je izvan špice sezone u
većini slučajeva nedostupna.
Turoperatori ističu kako gosti koji provedu odmor u Hrvatskoj imaju
nizak postotak ponovnog bukinga, a razlozi se, između ostalog,
nalaze u skupim telefonskim razgovorima iz hotela i skupoći vina.
Primjera radi, postotak ponovnog bukinga gostiju koji provedu
odmor u Španjolskoj kreće se do 86 posto, u Floridi 72 posto,
Karibima 70 posto, a za Daleki istok omjer ponovnog bukinga je 61
posto.
Hrvatski turistički djelatnici mogli bi za iduću 1999. godinu
očekivati i neka poboljšanja, ako nekoliko britanskih turoperatora
povoljno ocijeni turističku ponudu naše zemlje. Tako je agencija
Flying Colours zainteresirana za područje Istre, dok Cosmos i
Option Holidays razmišljaju o Dalmaciji kao o potencijalnoj
destinaciji britanskih turista.
No, prije bilo kakve odluke turistički djelatnici moraju
odgovoriti: jesu li spremni dati kapacitete za cijene prihvatljive
britanskom tržištu, je li moguće smanjiti pristojbe za čartere iz
Velike Britanije u domaćim zračnim lukama, je li moguća objava
subvencija i potpisivanje ugovora s pojedinim turoperatorima u
skorom roku kako bi se takva potpora reflektirala u ponuđenim
cijanama na tržištu i je li moguće osposobljavanje predstavništva u
Londonu do srpnja ove godine kako bi ono obavljalo koordinaciju i
realizaciju takvog zadatka?
Pozitivni odgovori potvrdili bi svrsishodnost snažne promocije na
britanskom tržištu, dok bi se u obrnutom slučaju, teško opravdala
obimnija ulaganja na to tržište.
Domagoj Juričić
(Hina) djo/js vl
281405 MET may 98