ŠPANJOLSKA
EL PAIS
11. V. 1998.
Državna politika s eurom
"Pokretanje eura je iza nas. Donesena je velika odluka. Sada bi bilo
zanimljivo pogledati prema naprijed i pažljivo promotriti što se to
javlja na obzoru, u obliku novog načina vođenja politike, ne samo
europske, nego i državne. Euro mijenja mnoge parametre. Vlade
dobivaju kad je riječ o zajedničkoj snazi, ali će od sada imati
manje, još manje vlastitoga manevarskog prostora. No, bit će
dovoljno prostora za biranje, i ne mora se govoriti o jednoumlju ili
o neizbježnim političkim odlukama.
U slučaju Španjolske, treba reći zbogom devalvacijama. Zbogom
velikim deficitima državnog proračuna. Jer, u sporazumu o
stabilnosti, stega će biti mnogo veća od one koja postoji između
američkih saveznih država, kako nas dobro podsjeća Diego Hidalo u
svojoj novoj knjizi 'Europa: globalizacija i monetarna unija'
(Madrid, 1998). Treba reći zbogom i pretjerano naglim promjenama
poreznog sustava, budući da novo stanje zahtijeva usklađivanje tih
sustava. Činjenica je da je jedno od čuda koja je donijela blizina
eura bilo ubrzavanje pregovora o usklađivanju poreznih sustava, i
to manje ubrzanje pri pregovorima o porezima na osobne prihode,
više o onima o rentama i neizravnom oporezivanju (iako kod ovih
posljednjih, kao i u SAD-u, mogu postojati neke razlike između
država). Mogao bi čak biti sklopljen i prvi sporazum na sastanku
koji se u lipnju održava u Cardiffu.
Kamate će odrediti ta prava supranacionalna ustanova, što će od 1.
lipnja (još jedno ubrzanje budući da počinje s radom mjesec dana
prije nego se predviđalo) zaista postati Europska središnja banka.
Promjene idu i dalje, budući da su sve do sada monetarna politika
naše Banco de Espana i vladina gospodarska politika mogle usklađeno
djelovati i razmjenjivati informacije. Toga sada više neće biti.
Nisu predviđeni instrumenti za stalno dogovaranje između
španjolske vlade i predsjednika Europske središnje banke. Postoje
samo oni zajednički.
Kao instrument za provođenje gospodarske politike (ne govoreći o
suzbijanju nezaposlenosti u Europi u kojoj se tvrtke kreću mnogo
više od samih radnika) ostaje prije svega visina plaće. A one će,
kao što je to i inače u odnosima na tržištu rada, morati biti sve
više i više u rukama dužnosnika za socijalna pitanja, i vjerojatno
će biti više povezane sa stanjem u tvrtkama nego s odlukama vlade.
Vladama ne ostaje visina proračunskih troškova, nego raspodjela
javnih troškova. Uvijek postoji iskušenje da razina troškova bude
veća od dopuštene, ali bi država na kraju to platila, a to bi na
kraju izazvalo neki oblik asimetričnog udara, inače rijetkog,
izazvanog političkom odlukom. (...)
U ovom novom kontekstu, za državnu će politiku biti mnogo važnija
sposobnost vlade da pregovara o dobrim uvjetima unutar zajedničkog
foruma, u Europskoj uniji i njezinim ustanovama. Rad na strategiji
države mora biti pojačan, kako bi se mogli odrediti i braniti
državni interesi u kontekstu zajedničkih europskih interesa. Na
primjer, braniti španjolske burze, koje su se već u samom početku
okrenule neke Parizu, a neke Frankfurtu, budući da žele iskoristiti
uvođenje eura dok još nema Britanaca.
I, malo podalje od svega toga do čega smo danas došli, bilo bi
zanimljivo raspravljati o stanju države kakva će biti sutra, u
kojoj su mjeri predsjednik vlade i socijalistički kandidat uzeli u
obzir tu promjenu smjera. Ili se možda, političkim rječnikom, i
dalje čvrsto držimo vremena koje je već prošlo", piše Andres
Ortega.
120041 MET may 98
NBA: Zubac upisao 10 koševa i 8 skokova
SVJETSKA TRŽIŠTA: Pad tehnološkog sektora pritisnuo Wall Street
Potpredsjednik Kine Han Zheng dolazi na Trumpovu inauguraciju
Pad aviona u Južnoj Koreji: Perje i krv pronađeni u oba motora zrakoplova - izvor
Netanyahuov ured potvrdio "sporazum o oslobađanju talaca"
SKV: Hrvatska u 4,30 sati
SKV: Svijet u 4,30 sati
Rastući broj američkih dužnosnika traži odgodu zabrane TikToka
Katalonski zagovornici neovisnosti obnovili suradnju
Španjolski kup: Real u četvrfinalu, Modrić igrao