TURISTIČKI BILTEN
telefon: 01/48-08-682
fax: 01/48-08-821
Zagreb, 30. travnja 1998.
Sadržaj:
1. HRVATSKA POTPUNO SPREMNA ZA OVOGODIŠNJU TURISTIČKU SEZONU
2. HTZ I DIREKTORI TZ O PRIPREMAMA ZA TURISTIČKU SEZONU
3. U OPATIJI, CRIKVENICI I KRKU NEZADOVOLJNI DJELOVANJEM TZ
4. PRIMORSKO-GORANSKA ŽUPANIJA - KATEGORIZIRANO 47 OBJEKATA
5. POVEĆAN BUKING ZA HRVATSKU IZ GERMANSKIH ZEMALJA
6. "HRVATSKI HOTELI I LJETOVALIŠTA" PRODANI ŠPANJOLCIMA
7. PHOENIX TOURS LTD. NASTAVLJA S RADOM U VELIKOJ BRITANIJI
8. OBLJETNICA POREČKOG INSTITUTA ZA POLJOPRIVREDU I TURIZAM
9. TREĆI MEĐUNARODNI NAUTIČKI SAJAM U PORTOROŽU
10. TJEDAN OTOKA KORČULE U ZAGREBU OD 4. DO 9. SVIBNJA
11. SAJAM VINA I POSLOVNI TURISTIČKI SAJAM NA ZV-U
12. VIJESTI IZ KOMPASA
13. U UGOSTITELJSTVU '97. OSTVAREN PROMET OD 4,62 MLRD KN
14. ZAGREB U VELJAČI POSJETILO 9,7 POSTO MANJE GOSTIJU
15. ZRAKOPLOVI CROATIA AIRLINESA PONOVNO LETE ZA ZADAR
16. PRVI TURISTIČKI LET IZ AMSTERDAMA U PULU
17. TURISTIČKE DIONICE NA BURZAMA
18. RIJEČKA ZRAČNA LUKA ULETJELA U GUBITKE
19. MCDONALD'S NASTAVLJA EKSPANIZIJU U HRVATSKOJ
20. OTVOREN PRVI MCDONALDSOV RESTORAN U OSIJEKU
21. OTVORENA IZLOŽBA "VINISTRA"
22. UGOVOR ZA IZGRADNJU PODDIONICE AUTOCESTE ZAGREB-LIPOVAC
23. VIJESTI IZ WTO-A
24. PETI VJERSKI TURISTIČKI KONGRES USKORO U IZMIRU
25. APARTMANI NA LUKSUZNOJ JAHTI UPOTPUNJUJU PONUDU HOTELA
26. KAKO PUTUJU EUROPLJANI?
NAJAVLJUJEMO:
ITB BERLIN - TURISTIČKA INDUSTRIJA I DALJE CVJETA
HRVATSKA POTPUNO SPREMNA ZA OVOGODIŠNJU TURISTIČKU SEZONU
Ovogodišnju turističku sezonu Hrvatska dočekuje sa 190 tisuća
smještajnih kapaciteta u hotelima i apartmanima, 250 tisuća mjesta
u kampovima, 250 tisuća postelja u privatnom smještaju te s
mjestima u ostalim oblicima smještaja, istaknuo je na konferenciji
za novinare u zagrebačkom hotelu Esplanade direktor Glavnog ureda
Hrvatske turističke zajednice (HTZ) Marijan Bulat. Konferencija je
organizirana za predstavnike domaćih medija i sedamnaestoro
njemačkih novinara, koji su u Hrvatsku došli u organizaciji
najvećeg njemačkog auto-kluba ADAC, a na poziv hrvatskog
Ministarstva turizma i HTZ-a.
Njemački su novinari proteklih sedam dana boravili u Splitu,
Makarskoj, Korčuli, Hvaru, Dubrovniku i Zagrebu.
"Protekle su godine bile najteže za hrvatski turizam još od
šezdesetih godina. Međutim, 1997. godina označila je početak
pravog povratka turizma na ove prostore, a taj će se trend nastaviti
i ove godine", istaknuo je Bulat.
Dodao je kako je lani u Hrvatskoj boravilo 640 tisuća Nijemaca, koji
su ostvarili 5,4 milijuna noćenja te stoga zauzeli prvo mjesto na
ljestvici ostvarenih noćenja. Ove se godine očekuje otprilike 900
tisuća njemačkih gostiju, 40 posto više nego lani, koji će
ostvariti 7,5 milijuna noćenja.
Prema Bulatovim riječima, pozitivni aspekti hrvatskog turizma su
najčišće more na Mediteranu i vjerojatno najčišće more u Europi,
najniže cijene osnovnih turističkih usluga u odnosu na konkurentne
zemlje, nenarušena priroda i nepatvoren okoliš i vrlo visoka razina
sigurnosti, budući je Hrvatska zemlja s niskom razinom
kriminaliteta.
Da Hrvatska dovoljno ulaže u ekološku zaštitu svoga područja
ukazuje i podatak da će se ove godine u ekološku zaštitu područja
Kaštelanskog zaljeva uložiti 257 milijuna njemačkih maraka. S
Italijom i Slovenijom potpisan je trilateralan ugovor o zaštiti
cjelokupnog morskog područja na Jadranu. Hrvatska je od Svjetske
banke dobila zajam u visini 50 milijuna maraka za pošumljavanje
jadranskog dijela, posebice onih područja koja su stradala od
požara i rata. Za slučaj većih ekoloških nečistoća, nabavljeno je i
pet ekoloških brodova, koji se nalaze duž jadranske obale.
Uskoro će, rekao je Bulat, Hrvatska početi s ulaganjima u
poboljšanje cestovne infrastrukture, a u tijeku je intenzivna
izgradnja autoceste od madžarske granice do Rijeke, koja bi se
trebala završiti zaključno s 2000. godinom. Nedavno je potpisan je
i ugovor s američkom tvrtkom Bechtel o izgradnji autoceste Zagreb-
Dubrovnik, duljine 600 kilometara, a prva etapa uključuje
izgradnju dijela autoceste od slovenske granice do granice s BiH.
Odgovarajući na pitanje o vlasničkoj strukturi hrvatskog turizma,
Bulat je naveo da je jedna trećina turističkog sektora potpuno
privatizirana, druga trećina pripada bankama, koje su u privatnom
ili državnom vlasništvu, dok je preostala trećina malih dioničara
koji još otplaćuju svoje dionice. Također, naglasio je Bulat, 50
posto turističkog portfelja spremno je za domaće i inozemne
ulagače. Tom je prigodom uputio poziv i svim njemačkim
investitorima, koji imaju interes za ulaganje u hrvatski turizam.
HTZ I DIREKTORI TZ O PRIPREMAMA ZA TURISTIČKU SEZONU
S ciljem poboljšanja sustava Hrvatske turističke zajednice (HTZ) i
davanja izvješća o obavljenim pripremama za ovogodišnju turističku
sezonu županijskih Turističkih zajednica, u Turističkoj zajednici
grada Zagreba održan je sastanak hrvatskog ministra turizma
Sergeja Morsana i direktora Glavnog ureda HTZ-a Marijana Bulata s
direktorima županijskih Turističkih zajednica.
Prema riječima ministra Morsana, hrvatski je turizam u središtu
razmatranja ukupne hrvatske gospodarske politike. U 1997. godini
od turizma je ostvareno 2,5 milijardi američkih dolara prihoda, što
je više od 10 posto bruto domaćeg proizvoda (BDP), što pokazuje da
hrvatski turizam ima tendenciju razvitka.
Iako u posljednje vrijeme ima dosta kritika na rad sustava HTZ-a,
ministar Morsan je istaknuo, da je 1992. godine osnovan sustav
turističkih zajednica, koje su održale turističku djelatnost u
Hrvatskoj, bez obzira na ratom uzrokovane teškoće.
On je dodao, da je sustav HTZ-a pozitivno ustrojen, ali da bi se još
više poboljšao, turističke zajednice moraju biti ravnopravni
partneri u kreiranju hrvatskog turizma.
O sustavu HTZ-a govorio je i direktor Bulat, koji je među ostalim
istaknuo, da HTZ kao sustav funkcionira vertikalno i horizontalno s
usklađenim koordinacijama djelovanja svih turističkih zajednica u
nizu aktivnosti.
"U sustavu HTZ-a unaprjeđena je financijska disciplina na području
naplate prihoda te svrsishodnog i namjenskog trošenja sredstava. U
proteklim godinama najviše se poradilo na unapređenju općih uvjeta
u turističkim mjestima za prihvat gostiju. Suradnja između Glavnog
ureda i Turističkih zajednica nižih razina, primjerice županija,
gradova i općina, jako dobro funkcionira što je vidljivo u njihovim
zajedničkim nastupima na inozemnim turističkim sajmovima", rekao
je Bulat.
Direktor Turističke zajednice Istarske županije Veljko Ostojić
istaknuo je, kako je zbog sagledavanja pravog stanja potrebno
napraviti analizu po svim razinama Turističkih zajednica. On drži,
da je HTZ najbolje što se hrvatskom turizmu moglo dogoditi, bez
obzira na to što sustav nije besprijekoran.
U svezi priprema turističkih mjesta za ovogodišnju turističku
sezonu, direktori županijskih Turističkih zajednica suglasili su
se kako se u mjestima u njihovim županijama radi signalizacija,
postavljaju putokazi prema i u turističkim mjestima, čiste se i
uređuju gradovi i mjesta i dr.
Inače, direktor Bulat je rekao, kako će sredinom svibnja krenuti
Turistička patrola koju će organizirati Hina, HTZ i Hrvatska
gospodarska komora (HGK), a izabrat će se najpripremljenije
turističko mjesto za ovogodišnju sezonu u hrvatskom kontinentalnom
i jadranskom dijelu.
U OPATIJI, CRIKVENICI I KRKU NEZADOVOLJNI DJELOVANJEM TZ
Gradonačelnici Opatije, Krka i Crikvenice dr. Axel Luttenberger,
Darijo Vasilić i Ivica Malatestinić, izrazili su na prošlotjednoj
tiskovnoj konferenciji u Opatiji, nezadovoljstvo ustrojem i
djelovanjem turističkih zajednica.
Posebice su prosvjedovali zbog načina uplate boravišne pristojbe,
koju, naveli su, svi korisnici osim gradskih i općinskih proračuna
primaju automatizmom. Također su negodovali i što se sredstva
kojima turističke zajednice raspolažu iz ubranih boravišnih
pristojba u najvećoj mjeri rabe za turističku promidžbu umjesto za
uređenje turističkih mjesta.
Gradonačelnik Opatije dr. Axel Luttenberger je ustvrdio kako su
turističke zajednice sve više zatvoreni sustavi koji postaju sami
sebi svrhom, neskladni tržišnom gospodarstvu i nepodložni
svrhovitoj kontroli.
PRIMORSKO-GORANSKA ŽUPANIJA - KATEGORIZIRANO 47 OBJEKATA
Na području Primorsko-goranske županije usklađenje s novim
propisima o kategorizaciji hotelskih i ugostiteljskih objekata
obavljeno je u 47 od 219 turističkih objekata, a zahtjeve za
kategorizaciju podnijelo je još šest objekata, rekao je pročelnik
Županijskog ureda za turizam u Rijeci Milan Žuža.
Od 115 hotela na području te županije u skladu s odredbama
Pravilnika o razvrstavanju, minimalnim uvjetima i kategorizaciji
ugostiteljskih objekata, kategorizirano je tek sedam (šest ih je
dobilo dvije zvjezdice, a jedan jednu zvjezdicu. Od pet motela
kategorizirana su dva (jedan s dvije i jedan s jednom zvjezdicom), a
toj zakonskoj obvezi još nije udovoljilo ni jedno od 12
apartmanskih naselja.
Stanje je nešto bolje kod pansiona - od njih četrdeset
kategorizirano ih je sedam, a svi su dobili dvije zvjezdice.
Najdalje se u tom poslu stiglo kod kampova, kategorizirano ih je 30
od 40 kampova na tom području - dva su dobila tri zvjezdice, 14 ih je
s dvije, odnosno jednom zvjezdicom.
Od sedam marina, kategoriju je prema novim propisima, i to najvišu s
pet zvjezdica dobila zasad samo jedna. Stanje nije ništa bolje, ni u
privatnom smještaju. Od procijenjenih 11 tisuća objekata u
domaćinstvima koja se bave djelatnošću turističkog smještaja,
točan će se broj znati tek nakon provedenog postupka
kategorizacije. Taj je posao obavljen tek za 732 sobe (procjenjuje
se da ih je ukupno 4,4 tisuće), 518 apartmana od ukupno 6,6 tisuća) i
35 kuća za odmor, čiji se ukupni broj nitko čak ne odvažuje niti
procjenjivati. Županijskom uredu za turizam, kazao je Žuža,
podnijeti su zahtjevi za određivanje kategorije smještaja za još
617 soba, 598 apartmana i 30 kuća za odmor.
Kako se s približavanjem roka za podnošenje zahtjeva za
kategorizaciju ugostiteljskih objekata (15. kolovoza ove godine)
naglo povećava obujam posla, uz sedam povjerenstava, koliko ih je
dosad radilo na utvrđivanju kategorija ugostiteljskih objekata na
području Primorsko-goranske županije, županijski ured za turizam
resornom ministarstvu podnio je zahtjev za osnutkom još 20
povjerenstava. Milan Žuža kaže kako će se povećanim brojem
povjerenstava taj obimni posao na području Primorsko-goranske
županije, uz uvjet da i povjerenstva Ministarstva turizma obave
svoj dio posla (kategorizacija objekata s tri i više zvjezdica),
ipak biti obavljen u roku - do 1. svibnja iduće godine.
On je istaknuo nekorektan odnos dijela turističkih djelatnika koji
zadire u samu bit kategorizacije ugostiteljskih objekata. Naime,
ima primjera davanja netočnih podatka u zahtjevima za dobivanje
visoke kategorije, a da objekti za koje se to traži (primjer Hotela
Dražice na Krku, za kojeg je vlasnik podnio zahtjev za prevođenje u
kategoriju pansiona s tri zvjezdice), ne udovoljavaju ni
minimalnim uvjetima da bi se uopće pristupilo kategorizaciji.
Dapače, takvi se zahtjevi, a to nije usamljeni slučaj, odbijaju, no
ostaje pitanje neprofesionalnog, pa i nemoralnog postupanja. Kada
bi se nadležno povjerenstvo kojim slučajem i moglo obmanuti, to
zasigurno nije moguće s turistima koji za svoj novac traže i
primjerenu razinu usluga, a prijevara turista u bilo kojem objektu
izravan je udarac i dignitetu cjelokupnog hrvatskog turizma.
POVEĆAN BUKING ZA HRVATSKU IZ GERMANSKIH ZEMALJA
Prema porastu prodaje hrvatskih turističkih aranžmana u prva tri
ovogodišnja mjeseca, posebice iz zemalja germanskog govornog
područja, u Hrvatskoj turističkoj zajednici (HTZ) procjenjuju da
će se s njemačkog i nizozemskog tržišta povećati organizirani
promet za 50 posto, a s austrijskog za deset posto, objavljeno je u
Turističkim tržištima br. 13 u izdanju HTZ-a.
S njemačkog se tržišta očekuje i dolazak većeg broja individualnih
putnika. Svi austrijski touroperatori na svom tržištu bilježe
porast prodaje hrvatskih turističkih aranžmana za otprilike deset
posto u organiziranim dolascima, a očekuje se i povećan broj
dolaska individualnih turista.
Na tržištu Velike Britanije prodaja je porasla za osam posto u
odnosu na lani, pa se predviđa 50 posto bolji turistički rezultat s
tog tržišta.
U zemljama romanskog govornog područja, također se očekuje porast
prodaje turističkih aranžmana za Hrvatsku. Iz Italije se
prognozira porast organiziranog prometa za 40 posto, iz Belgije pet
posto, dok će prodaja na francuskom tržištu ostati na
prošlogodišnjoj razini.
Bolja prodaja turističkih aranžmana za Hrvatsku očekuje se i u
zemljama tzv. Nove Europe, osim u Slovačkoj i Češkoj, gdje će se
organizirani promet smanjiti od 15 do 20 posto.
"HRVATSKI HOTELI I LJETOVALIŠTA" PRODANI ŠPANJOLCIMA
Managament tvtka "Hrvatski hoteli i ljetovališta" (CHR - Croatian
Hotels and Resorts) prodana je prošloga tjedna španjolskoj tvrtki
Sol Melia, jednom od vodećih svjetskih hotelskih lanaca. Sol Melia
preuzima upravljanje hotelima u sklopu Jadranturista i
Istraturista, u kojima Zagrebačka banka (ZABA) ima pretežni
vlasnički udjel, a nije iznesena svota za koju je tvrtka prodana.
Ugovor su potpisali predstavnici ZABA-Turizma, H&H Beteilungen
GMBH, Beč, Horwath & Horwath Holdinga, Zagreb te BiH Ltd., Cayman
Islands, dosadašnji vlasnici CHR-a te Sebastian Escarrer,
generalni manager Sol Melie. CHR je management kompanija koju su
1996. godine osnovali spomenuti partneri kako bi u hrvatski turizam
unijeli zapadne standarde managementa i razvoja poslovanja što
stvara preduvjete za veće profite. Partneri, suvlasnici CHR-a,
objavili su krajem prošle godine da su se suglasili u odluci o
prodaji CHR-a, jer se fokusiraju svaki na svoj osnovni posao.
Hotelski lanac Sol Melia vodeći je turistički lanac u Španjolskoj,
među prvima u Europi i 14. na svijetu. Tvrtka je specijalizirana i
izuzetno uspješna upravo u ljetovališnom turizmu na sredozemnim
odredištima, u svojoj ponudi obuhvaća urbane hotele, s kapacitetom
preko 10.500 soba, i hotele u hotelskim naseljima s više od 20,000
soba. Hotelski lanac Sol Melia čini 227 hotela u 25 zemalja diljem
svijeta, sa smještajnim kapacitetima od 53.000 soba, koji godišnje
pružaju smještaj za 20 milijuna turista. U razdoblju od siječnja do
studenoga 1997. popunjenost je bila 72%.
Od 2. srpnja 1997. dionice Sol Melie su na burzi, a tržišna
vrijednost tvrtke je dostigla 1,5 milijarda dolara. Hotelski lanac
Sol Melia, osnovan 1956., zastupljen je u Europi, Americi,
Sredozemlju, te azijskom dijelu Pacifika, a ukupno zapošljava
24.000 ljudi. U Europi je bila prva hotelska kompanija s
certifikatom ISO 9002 za usluge upravljanja hotelima.
Escarrer je ocijenio kako su Hrvatska i Španjolska bliske i slične
države, kojima je turizam jedna od bitnih grana gospodarstva te
procijenio kako će Hrvatska biti jedna od vodećih svjetskih
odredišta u 21. stoljeću. Dodao je kako je Sol Melia u Europi bila
prva hotelska kompanija s certifikatom ISO 9002 za usluge
upravljanja hotelima.
Vrlo smo zadovoljni sporazumom sa Sol Meliom, izjavio je
predsjednik Uprave Zagrebačke banke g. Franjo Luković, dodavši
kako će ulazak takve ugledne tvrtke i njezino veliko iskustvo u
upravljanju hotelskim poslovanjem, bitno pridonijeti razvoju
poslovanja i povećanju profita Jadranturista i Istraturista, u
kojima Banka ima značajan vlasnički udio, a time i interesima
dioničara tih turističkih tvrtki.
Za ministra turizma Sergeja Morsana, riječ je o bitnom koraku ka
uključivanju Hrvatske u ukupne sredozemne i svjetske turističke
tijekove. Hrvatska ima pregršt turističkog potencijala, ali treba
doraditi kvalitetu usluge, profesionalnost, ponudu i sl.
Potpisivanju ugovora bio je nazočan i španjolski veleposlanik u
Hrvatskoj Luis Felipe de la Penna.
PHOENIX TOURS LTD. NASTAVLJA S RADOM U VELIKOJ BRITANIJI
Britanska turoperatorska tvrtka Phoenix Tours Ltd., koja je u
vlasništvu zagrebačke turističke agencije Generalturist, a
specijalizirana je za prodaju turističkih aranžmana za Hrvatsku,
nastavlja s radom na britanskom tržištu. Istodobno, tvrtka sa
sličnim imenom, u vlasništvu dosadašnjeg direktora Phoenix Toursa
Ltd. Tima Novaka, prestaje s radom, objavljeno je iz
Generalturista.
To su proteklog tjedna potvrdile nadležne britanske institucije,
koje odobravaju licenciju za rad organizatorima putovanja.
Generalturistova tvrtka Phoenix Tours Ltd. ispunjava sve potrebne
preduvjete za dobivanje licencije za rad u regularnoj proceduri, te
se njezin rad i aktivnost na britanskom tržištu u promociji i
prodaji aranžmana za Hrvatsku može nastaviti.
Također je utvrđeno da su Phoenix Tours Ltd. i njezin vlasnik
Generalturist ispunjavali od samog početka rada u Velikoj
Britaniji sve potrebne uvjete za dobivanje licencije za rad. Jedini
razlog zbog kojega Phoenix Tours Ltd. nije dobio licenciju jest
činjenica da Tim Novak nikada nije podnio zahtjev za njezino
dobivanje.
Kako kažu u Generalturistu, utvrđeno je da je smijenjeni direktor
Novak, sredstvima Generalturista radio samo za račun i u ime svoje
vlastite tvrtke Phoenix Tours UK Ltd., za koju je zatražio
licenciju za rad, ali je nije uspio dobiti. Nadležne institucije u
Velikoj Britaniji odbile su izdati licenciju s obzirom na to da
tvrtka nije ispunjavala osnovne preduvjete. Time je tvrtka u
vlasništvu Tima Novaka prestala s radom.
Putnici, koji su uplatili odmor u Hrvatskoj, od samog su početka
kontaktirali s tvrtkom Phoenix Tours UK Ltd., pa je ta tvrtka dužna
iste putnike i obeštetiti, odnosno pronaći odgovarajuće rješenje
kako bi realizirala taj program za koji je od početka preuzela
odgovornost, drže u Generalturistu.
Tvrtka Phoenix Tours Ltd. nema, a nije ni imala obveze prema tim
putnicima, pa stoga ni ne polažu pravo na dovođenje britanskih
putnika, koji su bukirani za ovogodišnju turističku sezonu, iako su
oni svoj odmor u Hrvatskoj rezervirali zahvaljujući
Generalturistovim sredstvima. Generalturist je započeo rad na
britanskom ržištu, tiskao kataloge s hrvatskom turističkom
ponudom, promovirao hrvatski turistički proizvod i nastojao
dovesti što veći broj putnika iz Velike Britanije.
Generalturist je protiv Tima Novaka pokrenuo kaznenu prijavu zbog
prijevare, krivotvorenja financijske i ostale dokumentacije,
malverzacija i neovlaštenog raspolaganja sredstvima vlasnika, ali
i zbog uništenog posla za ovu sezonu.
Kako su istaknuli u Generalturistu, ta je agencija izgubila
ovogodišnju turističku sezonu na britanskom tržištu. No, ta će
agencija nastaviti s radom na tom tržištu, zbog toga što
zadovoljava sve potrebne preduvjete za dobivanje licencije za
rad.
Zbog štete nanesene imenu i ugledu tvrtke Phoenix Tours Ltd. u
Velikoj Britaniji, te kako bi se u potpunosti ogradio od svih
insinuacija vezanih za nezakonite radnje Tima Novaka,
Generalturist će vjerojatno morati nastaviti započeti posao u
Velikoj Britaniji pod drugim imenom tvrtke.
OBLJETNICA POREČKOG INSTITUTA ZA POLJOPRIVREDU I TURIZAM
Zajedničkom sjednicom Znanstvenog i Upravnoga vijeća porečki
Institut za poljoprivredu i turizam prošli je tjedan obilježio 123.
obljetnicu osnutka. Na prigodnoj svečanosti potpisani su i
sporazumi o znanstvenoj suradnji Instituta i Ekonomskoga fakulteta
u Rijeci te Fakulteta ekonomije "Dr. Mijo Mirković" u Puli.
Dr. Ranku Liculu Institut je dodijelio priznanje i novčanu nagradu
za djelatnost u vinogradarstvu i vinarstvu, a nagrađen je i mladi
stručnjak Milan Oplanić.
U sklopu obilježavanja 123. obljetnice u Institutu je otvoren pogon
za vinifikaciju, u što je uloženo više od 600.000 kuna.
O važnosti te znanstvene ustanove za hrvatsko poljodjelstvo i
turizam govorio je ravnatelj Instituta dr. Đordano Peršurić, a u
ime Ministarstva znanosti i tehnologije nazočne je pozdravio i o
ulozi te znanstvene ustanove govorio zamjenik ministra dr. Nikola
Ružinski.
TREĆI MEĐUNARODNI NAUTIČKI SAJAM U PORTOROŽU
U organizaciji Internautice i Marine Portorož u slovenskom
Portorožu će se 13. do 17. svibnja upriličiti Treći međunarodni
nautički sajam, na kojem će se predstaviti više od 150 izlagača-
proizvođača nautičke opreme. Portoroška marina, sa 1000 vezova
jedna od najvećih sa obje strane Jadrana, priprema bogat program
tijekom trajanja izložbe, pa će se uz redovne sajamske aktivnosti,
upriličiti i susret starih brodova - "oldtimera", izložba podvodne
fotografije, te savjetovanje u sklopu Dana nautičkog turizma, na
kojem će se naći i hrvatski stručnjaci.
Za Hrvatsku je najvažnije potpisivanje ugovora o poslovnoj
suradnji između Udruge hrvatskih marina i Sekcije marina
Slovenije. Ovim je ugovorom predviđeno da plovila sa stalnim vezom
u slovenskim marinama imaju popust od 10 posto u marinama - stalnim
članicama Udruge hrvatskih marina i obratno. Prema riječima
direktora marine Portorož Marjana Matevljiča, ugovor, koji se
potpisuje već drugu godinu zaredom, jest odraz dobre suradnje
Hrvatske i Slovenije, te najava još tješnjeg povezivanja dvije
države na polju nautike gdje su interesi isprepleteni i kroz
zastupništva brojnih inozemnih ponuđača opreme.
Gotovo svi brodovi s vezom u marini Portorož, kazao je Matevljič, u
pravilu odlaze na destinacije hrvatskog dijela Jadrana tako da je
korist obostrana. Na konferenciji u Zagrebu novinari su
izviješćeni i o Svjetskom prvenstvu olimpijske klase "Star",
najveće jedriličarske priredbe koja će se ikad održati u Sloveniji,
a domaćin će u rujnu ove godine biti upravo marina Portorož.
TJEDAN OTOKA KORČULE U ZAGREBU OD 4. DO 9. SVIBNJA
Korčula je najjnapučeniji i najrazvedeniji, ali i jedan od
najudaljenijih hrvatskih otoka, što sputava njegov razvoj, rekao
je Vanja Pecotić iz zagrebačkog društva Korčula na konferenciji za
tisak održanoj u hotelu Esplanade povodom "Dana otoka Korčule",
koji će se održati u Zagrebu od 4. do 9. svibnja.
Organizatori tjedna Korčule najavili su otvaranje zračne luke do
kraja 1999. godine, što bi riješilo pitanje njezine teže
dostupnosti.
U sklopu Dana otoka Korčule, u suradnji s Ministarstvom za obnovu i
razvitak i Ministarstvom znanosti i tehnologije, 6. svibnja održat
će se u Institutu društvenih znanosti okrugli stol na temu:
Povratak mladih stručnjaka na otok Korčulu.
Prema podacima toga instituta, Korčula ima prosječno godišnje 320
studenata, što je 15 posto njezinog stanovništva. Njih 80 posto
završava falultete, a više od 90 posto želi se vratiti na Korčulu,
što je iznad hrvatskih prosjeka i predstavlja okosnicu daljnjeg
razvoja otoka.
Upravo s tim ciljem je Ministarstvo znanosti i tehnologije uz
jedinice lokalne uprave i samouprave lani dodijelilo korčulanskim
studentima 130 stipendija uz obavezu njihova povratka.
Dani otoka Korčule okupit će gotovo 360 izvođača Korčulana u
čitavom nizu svakodnevnih folklornih, kulturnih, glazbeno-
scenskih i gastronomskih prezentacija, koji će se održavati
uglavnom na zagrebačkom glavnom trgu svakoga dana u 12 sati, hotelu
Esplanade u taverni Croatica te na Zagrebačkom velesajmu u sklopu
Međunarodnog turističkog sajma ITTF.
Organiziran je i dobrotvnorni koncert u KD "V. Lisinski" 5.
svibnja, na kojem se očekuje nastup brojnih estradnih umjetnika i
glumaca porijeklom s Korčule ili koji su vezani uz taj otok, a
prihod s tog koncerta namijenjen je za pomoć obnovi crkava Sv.
Mihovil u Korčuli, Svih Svetih u Blatu i Sv. Josipa u Veloj Luci.
Dane otoka Korčule organizirali su društvo Korčula, društvo
Blaćana i prijatelja Blata te društvo Vela Luka iz Zagreba, uz pomoć
Hrvatske turističke zajednice, zagrebačkog turističkog ureda i
drugih.
SAJAM VINA I POSLOVNI TURISTIČKI SAJAM NA ZV-U
Na Zagrebačkom velesajmu (ZV) od 6. do 9. svibnja održava se 4.
Međunarodni sajam vina i opreme za vinogradarstvo i vinarstvo -
"Vinovita", a dan poslije, od 7. svibnja počinje i 10. Međunarodni
poslovni turistički sajam (ITTF). Održavanjem tih dviju sajamskih
priredbi u istom terminu, želi se naglasiti veza vina i turizma i
njihov značaj za gospodarski razvitak Hrvatske, istaknuo je
novinarima generalni direktor ZV-a dr. Jurica Pavelić.
"Vinovita" je središnja sajamska manifestacija vinarstva i
vinogradarstva u Hrvatskoj. Na izložbenoj površini od 5.500
četvornih metara s vinima i opremom za vinogradarstva i vinarstvo
predstavit će se 243 izlagača, 149 iz Hrvatske i 94 iz devet
zemalja. Uz izlagače, još je 189 vinara iz 10 zemalja prijavilo
uzorke svojih vina za ocjenjivanje, te će im se na dan otvaranja
"Vinovite" uručiti medalje i priznanja. Novina ovogodišnjeg sajma
je i da će se u središtu Zagreba - u Bogovićevoj ulici, od
ponedjeljka do nedjelje otvoriti štand na kojemu će građani imati
priliku degustirati nagrađena vina. Sajam će pratiti stručni
skupovi, a održat će se i tradicionalni "Forum" - na kojemu će
vinari i vinogradari o problemima tih grana razgovarati s
predstavnicima Vlade.
Ocjenjivačka komisija prije početka sajma ocijenila je 505 uzoraka
vina po Vedelovoj metodi negativnih bodova te dodijelila 2 medalje
Šampion, 41 zlatnu, 169 srebrnih, 51 počasno srebrno priznanje i
222 počasnih brončanih priznanja. Šampionom ZV-a proglašeno je i
hrvatsko vino s Hvara (Zlatan otok, Sveta Nedjelja) ZLATAN PLAVAC
BARRIQUE, berba 1995, kategorija III/21.
Najbolje ocijenjenim hrvatskim vinima (odličje Studec) proglašena
su vina MALVAZIJA vinara Armanda Kozlovića s Momjana, CHARDONNAY
Tome Češljaša iz Varaždina, Kutjevačka GRAŠEVINA i vino koje je
nagrađeno šampionom - ZLATAN PLAVAC BARRIQUE s Hvara.
Međunarodni poslovni turistički sajam (ITTF), koji će se održati
pod pokroviteljstvom Ministarstva turizma i u suradnji s Hrvatskom
turističkom zajednicom, biti će središnja turistička promičbena
manifestacija u Hrvatskoj. Direktor Glavnog ureda Hrvatske
turističke zajednice Marijan Bulat istaknuo je kako će ITTF biti
mjesto okupljanja i povezivanja hrvatske turističke ponude s
predstavnicima inozemnih putničkih agencija, a u svrhu ugovaranja
turističkih aranžmana za iduću godinu kao i za finaliziranje
dogovora za ovu sezonu. Na izložbenoj površini od 2.500 četvornih
metara na ITTF-u će se predstaviti 250 turističkih subjekata - 204
iz Hrvatske i 46 iz šest zemalja. Predstavit će se hotelska
poduzeća, marine, toplice, kampovi, turističke agencije, rent-a-
car organizacije, kongresni centri i lječilišta. ITTF će biti
popraćen stručnim skupovima i turističkim prezentacijama.
VIJESTI IZ KOMPASA
KOMPAS IZDAO KATALOG "LJETOVANJE 98"
Hrvatska putnička agencija "Kompas" nedavno je izdala novi katalog
s ljetnom turističkom ponudom "Ljetovanje 98" u obimu od 132
stranice što je do sada navjeća takva edicija koja je ikada izašla
na hrvatskom tržištu. U katalogu se nalaze gotovo sva hrvatska
ljetovališta, ponuda odmora u Austriji i Sloveniji, najznačajnije
mediteranske destinacije te odmor u egzotičnim predjelima
Indijskog oceana, primjerice Bali, Maldivi, Sejšeli, Malezija...
Rezervacije se mogu izvršiti na više od stotinu prodajnih mejsta u
isto toliko putničkih agencija diljem Hrvatske. Kompas nudi i
iznimne pogodnosti plaćanja koje se kreću čak i do sedam mjesečnih
beskamatnih obroka, putem svih kreditnih kartica i uz brojne
popuste. Nakon nekoliko godina, Kompas ponovno nudi i nautički
turizam, tečajeve tenisa u kampu nikija pIlića u Umagu, robinzonski
turizam na Kornatima...
AUSTRIJSKO HODOČAŠĆE U ZAGREB I MARIJU BISTRICU
Austrijska agencija "Blagus reisen" dovodi početkom rujna u Zagreb
i Mariju Bistricu više od 1500 hodočasnika koji će prenoćiti u
zagrebačkim hotelima, razgledati grad, biti nazočni Svetoj misi u
Katedrali te u nedjelju boraviti u Mariji Bistrici i Stubičkim
toplicama. Radi se o prvom većem hodočašću u Hrvatskoj nakon osam
godina.
"UNIVERSE OF OPERA" - OPERNI SPEKTAKL U BEČU
Beč će početkom srpnja biti domaćin najvećeg opernog spektakla u
povijesti u povodu 400 godišnjice prve opere. Na bečkom Prater-
stadionu nastupit će u tri večeri 50 ponajboljih opernih pjevača
današnjice izvodeći najljepše arije iz najpoznatijih djela.
SVJETSKO PRVENSTVO U NOGOMETU - FRANCE '98
Kompas Zagreb organizira aranžmane za odlazak na svjetsko
prvesntvo u nogometu za utakmice hrvatske reprezentacije. Na
susrete s Jamajkom i Jpanom organizirani su četverodnevni
aranžmani s autobusom, a za utakmicu s Argentinom poseban zrakoplov
u trodnevnom aranžmanu s polaskom iz Zagreba i smještajem u
Boredauxu.
U UGOSTITELJSTVU '97. OSTVAREN PROMET OD 4,62 MLRD KN
U Hrvatskoj je u ugostiteljstvu u 1997. ostvaren promet od 4,62
milijarde kuna, odnosno 19 posto više nego 1996., podaci su
Državnog zavoda za statistiku.
Najveći je promet ostvaren od noćenja, i to 2,03 milijarde kuna ili
29 posto više. Promet ostvaren od hrane porastao je 18 posto na 1,38
milijardi kuna, dok je od prodajom piva zabilježen 221 milijun kuna
prometa ili sedam posto više.
U ugostiteljskim poduzećima-trgovačkim društvima u Hrvatskoj je
30. kolovoza 1997. bilo 2187 poslovnih jedinica i 45.589
zaposlenih.
ZAGREB U VELJAČI POSJETILO 9,7 POSTO MANJE GOSTIJU
U Zagrebu je u ovogodišnjoj veljači boravilo 21,79 tisuća gostiju
ili 9,7 posto manje nego u veljači lani, a ostvareno je 40,54 tisuće
noćenja, što je 11,8 posto manje, podaci su Gradskog zavoda za
planiranje razvoja grada i zaštitu okoliša.
Od toga je 10,67 tisuća bilo stranaca, 18 posto manje, koji su
zabilježili 21,19 tisuća noćenja, što je 22,6 posto manje u odnosu
na rezultate ostvarene lani.
Nijemaca je u veljači ove godine bilo 1,35 tisuća ili 26,9 posto
manje, s 2,85 tisuća noćenja ili 33,2 posto manje. Talijana je bilo
1,05 tisuća, 7,6 posto manje, s ostvarenih 1,9 tisuća noćenja, što
je 3,5 posto manje. Austrijanci, njih 931, imali su 1,5 tisuća
noćenja, osam posto manje nego u veljači prošle godine.
U prva dva ovogodišnja mjeseca Zagreb je posjetilo 40,48 tisuća
gostiju, 15,1 posto manje, ostvarivši 75,1 tisuću noćenja ili 18,2
posto manje u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Stranaca je
bilo 19,84 tisuće, 25,4 posto manje, a zabilježili su 38,62 tisuće
noćenja ili 31,2 posto manje.
Najviše je bilo Nijemaca, 2,42 tisuće, 33,5 posto manje, Talijana
2,2 tisuće, te Austrijanaca 1,7 tisuća, što je u oba slučaja 4,7
posto više.
ZRAKOPLOVI CROATIA AIRLINESA PONOVNO LETE ZA ZADAR
Zrakoplovi hrvatske zrakoplovne kompanije Croatie Airlines od 1.
svibnja ponovno lete za Zadar. Naime, odlukom Ministarstva
pomorstva, prometa i veza od 25. listopada 1997. godine, zadarska
zračna luka bila je zatvorena za noćno prometovanje, objavljeno je
iz Croatia Airlinesa.
Obnovljeni kontrolni toranj svečano je otvoren 24. travnja ove
godine, a nakon toga u uporabu je puštena i rasvjeta na uzletno-
slijetnoj stazi.
Zrakoplovi Croatia Airlinesa letjet će sedam puta na tjedan iz
Zagreba za Zadar i obrnuto. Ponovnim uvođenjem izravnih povratnih
letova na toj liniji u mrežu domaćih letova, Croatia Airlines je
poboljšala povezanost domaćih destinacija, te dala još jedan
prinos poboljšanju hrvatske turističke ponude na europskom i
svjetskom tržištu.
PRVI TURISTIČKI LET IZ AMSTERDAMA U PULU
U pulsku zračnu luku u nedjeljelju je sletio zrakoplov Croatia
Airlinesa iz Amsterdama, što je prvi turistički let ove sezone iz
Amsterdama u Pulu, koji znači i ponovno uvođenje redovite linije
Pula-Amsterdam, na kojoj će zrakoplovi Croatia Airlinesa letjeti
do kraja rujna nedjeljom, a od 15. srpnja utorkom i nedjeljom.
U Pulu je tim zrakoplovom danas stigao 41 putnik, a 46 ih je
nastavilo put do Zagreba. Po riječima voditelja pulske poslovnice
Croatia Airlinesa Mladena Buršića, osim s Amsterdamom, Pula će
redovitim linijama biti povezana s Manchsterom i Londonom, te
čarter-linijama s Koelnom i Berlinom.
Redovnim međunarodnim i čarter-prometom zrakoplovima Croatia
Airlinesa, u Puli se očekuje dolazak oko 25 tisuća turista tijekom
ove sezone, kazao je Buršić i najavio da će ta zrakoplovna tvrtka,
krajem lipnja, uvesti i izravnu liniju Pula-Dubrovnik-Pula.
TURISTIČKE DIONICE NA BURZAMA
Tjedni promet na Varaždinskom tržištu vrijednosnica.
br. dionica cijena/kn %promjena promet/kn
cijene
1. Plava laguna 640 -21,47 98.700
2. Arenaturist 100 0,00 88.000
3. Istraturist 67 17,54 44.000
4. Jadranturist 80 0,00 10.475
5. Sunčani Hvar 27 -10,00 9.450
6. Riviera Holding 57 -37,36 7.833
7. Jadranhoteli 220 -6,38 7.260
8. Hoteli Rabac 50 19,05 500
Tjedni promet na Zagrebačkoj burzi:
br. dionica cijena/kn %promjena promet/kn
cijene
1. Jadranturist 80 0,00 186.886
2. Plava laguna 650 -23,53 97.522
3. Arenaturist 100 0,00 79.600
4. Istraturist 66 6,67 18.640
5. Riviera holding 75 17,19 23.799
RIJEČKA ZRAČNA LUKA ULETJELA U GUBITKE
Kroz Zračnu luku Rijeka na otoku Krku u prošloj je godini
prometovalo tek 520 zrakoplova, koji su prevezli 2,2 tisuće
putnika, što je najmanji promet zabilježen u toj luci od njezina
otvaranja 1971. godine.
Za usporedbu, u 1990. kroz tu je luku prometovalo više od tisuću
zrakoplova, koji su prevezli 86 tisuća putnika. Već tri godine ta je
zračna luka bez redovite linije u međunarodnom, ali i domaćem
zračnom prometu, a tako će biti i u ovoj godini jer jedina domaća
zrakoplovna kompanija Croatia Airlines tu luku nije uvrstila na
popis svojih redovitih linija.
Prema riječima direktora Zračne luke Rijeka Marija Paščenka, ta
tvrtka u posljednje tri godine bilježi gubitak u poslovanju, u
približnom iznosu od 450 tisuća njemačkih maraka godišnje.
Odgovorne u riječkoj zračnoj luci, osim toga, muči i zastarjelost
opreme - većim dijelom stara je čak 28 godina, što znači da se od
njezina otvaranja nije previše brinulo o ulaganjima - pa bi ju,
kazao je Mario Paščenko, sada valjalo u cijelosti zamijeniti.
Da bi zračna luka uopće mogla djelovati, dio opreme u zakup je uzet
od Zračne luke Osijek. Sigurnost prometa ipak nije upitna, a to na
najbolji način potvrđuje i aranžman s njemačkim prijevoznikom
Lufthansom, koji je riječku zračnu luku uvrstio na popis
zrakoplovnih luka na kojima obavlja trening letove svojih
zrakoplova.
Osim očekivanog većeg broja takvih letova, s kojima će se povećati i
promet putnika, u luci mnogo očekuju i od najavljenih čarter letova
iz Njemačke (Augsburg), Poljske (Varšava) i Ukrajine (Kijev i
Dnjepropetrovsk).
Zračni bi se promet preko riječke luke, kaže Paščenko, trebao
znatnije povećati i izlaskom na tržište novih zračnih prijevoznika
Air Croatia i Air Adriatic. Naime, s obje kompanije Zračna luka
Rijeka postigla je dogovor o pružanju usluga tehničke baze.
Unatoč trenutačnoj otužnoj situaciji u toj zračnoj luci, studijom
dugoročnog razvoja Primorsko-goranske županije, što ju je izradio
Znanstveno-istraživački centar riječkog ekonomskog fakulteta,
predviđa se da bi se njezinim uvrštavanjem u redovit zračni promet i
vraćanjem turističkih čarter letova, promet uskoro mogao
popraviti.
Do 2000. godine predviđaju da bi se broj putnika u domaćem prometu
kroz tu zračnu luku mogao popeti na 20 tisuća, pet godina kasnije na
50 tisuća, 2015. na sada teško zamislivih sto tisuća putnika. Još su
veća očekivanja u međunarodnom zračnom prijevozu, gdje bi broj
putnika do kraja tisućljeća, kažu, trebao dosegnuti brojku od sto
tisuća, 2005. od 250 tisuća, a 2015. čak 500 tisuća putnika.
MCDONALD'S NASTAVLJA EKSPANIZIJU U HRVATSKOJ
Tvrtka McDonald's Hrvatska nastavit će sa širenjem lanca restorana
u Hrvatskoj i tijekom ove godine, pa će tako već krajem ovog tjedna
biti otvoren prvi restoran u Osijeku, kazao je na tiskovnoj
konferenciji novi direktor McDonald'sa za Hrvatsku Alan Perl.
Alan Perl je na dužnost direktora McDonald's Hrvatska stupio
početkom ožujka ove godine, nakon obuke, a njegovo je imenovanje u
skladu s politikom kompanije da na lokalnim tržištima zapošljava
domaće ljude i to ne samo u restoranima, nego i u Upravi.
Uz restoran u Osijeku, planira se i otvaranje prvog McDriva u
Karlovcu, restorana u Splitu, te drugim dijelovima Hrvatske.
Širenje naših restorana potvrđuje da smo više nego zadovoljni
dosadašnjim poslovanjem u Hrvatskoj, istaknuo je Perl, te da
hrvatsko tržište pruža velike potencijale za strana ulaganja.
Po njegovim riječima, McDonald's je jedna od prvih američkih
kompanija koja se odlučila i počela aktivno ulaganje u našoj zemlji
i to s prosječnim ulaganjem od jednog milijuna američkih dolara po
restoranu.
Kompanija je u Hrvatskoj u protekle dvije godine otvorila osam
restorana, od kojih sedam na području grada Zagreba, te jedan u
Rijeci.
Danas kompanija u svijetu ima više od 23 tisuće restorana u 109
zemalja, a samo tijekom prošle godine uložila je u otvaranje novih
restorana u središnjoj Europi 100 milijuna dolara.
Kako je kazao Perl, gotovo 66 posto McDonald'sovih restorana radi
na principu franšize, a takav će se način poslovanja vrlo brzo
početi primjenjivati i u Hrvatskoj.
OTVOREN PRVI MCDONALDSOV RESTORAN U OSIJEKU
Prvi McDonald's restoran u Osijeku započeo je s radom, u njemu će
biti zaposleno 65 djelatnika, a ukupna vrijednost investicije
iznosi milijun američkih dolara, izjavio je na konferenciji za
novinare u Osijeku direktor poduzeća "McDonald's Hrvatska" d.o.o.
Alan Perl.
Ističući da je ovo drugi restoran u Hrvatskoj izvan Zagreba i prvi
koji se otvara ove godine, Perl je kazao kako u 1998. slijedi
otvaranje restorana u Karlovcu i Splitu nakon čega bi se, iduće
godine, krenulo s izgradnjom "Mcdrive" restorana u većim hrvatskim
gradovima.
Po njegovim riječima trenutačno niti jedan restoran u Republici
Hrvatskoj ne posluje po uobičajenom "McDonlad'sovom" sistemu
franšize jer se pet potencijalnih franšizera nalazi na izobrazbi,
nakon čega će se ovaj model primjenjivati i u Hrvatskoj. Tvrtka
"McDonald's" ima više od 23.000 restorana u 109 zemalja svijeta.
OTVORENA IZLOŽBA "VINISTRA"
U dvorani športsko-rekreacijskoga centra "Veli Jože" u Poreču
otvorena je "Vinistra", 5. tradicionalna međunarodna izložba vina,
vinarske opreme i izvornih istarskih proizvoda - pršuta, maslinova
ulja, sira i meda.
U nazočnosti mnogih uzvanika i gostiju, među kojima je u ime
pokrovitelja Ministarstva poljoprivrede i šumarstva bio i državni
inspektor za vinogradarstvo Vice Veršić, izložbu je otvorio
istarski župan Stevo Žufić, istaknuvši da će Županija i nadalje
podupirati razvoj poljoprivrede, agroturizma i malih
poljoprivrednih gospodarstava, jer imaju svoje tržište i bitni su
za turizam. Predsjednik Županijske gospodarske komore Šime Vidulin
kazao je tom prigodom da Komora podupire takve izložbe jer se na
njima predstavljaju mali proizvođači izvornih istarskih proizvoda
kojima se Istra uvijek ponosila.
Na "Vinistri" je izloženo 167 uzoraka vina, a uz pršut, sir i
maslinovo ulje ove je godine prvi put izloženo i 16 uzoraka meda. Na
svečanosti otvaranja bili su nazočni i predstavnici madžarske
Županije Somogy koja također sudjeluje na izložbi.
UGOVOR ZA IZGRADNJU PODDIONICE AUTOCESTE ZAGREB-LIPOVAC
Ugovor za nastavak izgradnje autoceste Zagreb -Lipovac, odnosno za
izgradnju 17 kilometara
poddionice Oprisavci - Velika Kopanica, potpisan je u srijedu u
Slavonskom Brodu. Vlada RH izdvojila je 417 milijuna kuna za tu
poddionicu, koja je dio dionice Slavonski Brod (istok) - Velika
Kopanica, iako u sastavljanju proračuna za ovu godinu to nije bilo
planirano, izjavio je na svečanosti potpisivanja ugovora u velikoj
županijskoj vijećnici ministar pomorstva, prometa i veza Željko
Lužavec.
VIJESTI IZ WTO-A
PARAGVAJSKI RANČEVI SVE ZANIMLJIVIJI
Paragvajski rančevi - nazvani "estancias" počinju sve više
interesirati turiste iz Europe i Amerike koji na neki način žele
vratiti jednostavna zadovoljstava ruralnog života.
Tako se u turističkoj ponudi tamošnjih rančeva nalazi vožnja
zapregama, jahanje na konjima, te ranojutarnje dojenje što mami
gradske "frajere", koji su sve što znaju o kaubojima naučili putem
televizije.
Svjetska turistička organizacija (WTO) u suradnji sa vladom
autonomne regije Galicije na sjeverozapadu Španjolske pomaže
Paragvaju razviti ruralni turizam na manje dostupnim stočarskim
rančevima u zemlji. Prema njihovim tvrdnjama "estancias" su jedini
način ponude raznolikosti paragvajskog turizma.
Kako bi se lakše promovirao rančerski turizam lani je u Paragvaju
oformljena "Ruralna turistička asocijacija" koja trenutačno
uključuje nekih 30 "estanciasa".
Predstavnici WTO-a iz Galicije dovršili su prvu etapu njihovog
kooperacijskog projekta za razvoj rančeva u Paragvaju u kojoj su
sakupljeni podaci o resursima i turističkim potencijalima. Druga
etapa uključivati će postavljanje standarda i promociju.
PETI VJERSKI TURISTIČKI KONGRES USKORO U IZMIRU
Antički povijesni Efes, u čijoj se neposrednoj blizini kod Izmira
nalazi i posljednje prebivalište Djevice Marije, bit će mjesto
održavanja Petog vjerskog turističkog kongresa, što će se održati
od 5. do 7. svibnja.
Tom velikom skupu, koji će se odvijati u organizaciji Vatikana,
biti će nazočno više od 200 uglednih svećenika i turističkih
djelatnika. Kongres se održava u sklopu priprema obilježavanja
2000. godišnjice rođenja Isusa Krista.
Turska vlada, ministarstvo turizma i kulture već su počeli s
restauracijom i obnovom mnogih sakralnih kršćanskih objekata kako
bi dali doprinos tom povijesnom događaju. Turska istodobno želi
ponovno biti domaćin poglavaru Rimokatoličke crkve Ivanu Pavlu
Drugom, koji je bio u posjetu 1980. S tim u svezi, predsjednik
Suleyman Demirel je prije dva mjeseca uputio službeni poziv Svetom
Ocu da posjeti Tursku tijekom obilježavanja Kristova rođendana i
smjene dva stoljeća.
APARTMANI NA LUKSUZNOJ JAHTI UPOTPUNJUJU PONUDU HOTELA
Petnaest minuta vožnje od finskog grada Turku, usidrena je jedna
posebna jahta koja bi sredinom lipnja ove godine mogla primiti prve
goste. Radi se o jahtni Sunborn Yacht Hotel, dugoj 105 metara, koja
na pet katova raspolaže s ukupno 105 luksuznih apartmana. Njena
posebnost je u tome da ne plovi ni nordijskim vodama niti Karibima,
već da je usidrena pored poznatog hotela Naantali i tu će ostati.
Taj hotel-brod s pet zvjezdica raspolaže s nekoliko restorana,
saunom, noćnim klubom, konferencijskim prostorima, predavaonicom
i kinom. Velikim šetalištem brod je povezan s hotelom Naantali,
koji je već proglašen najboljim konferencijskim hotelom u Finskoj.
Hotel Naantali raspolaže s 230 soba i apartmana, a konferencijski
prostori mogu primiti 500 učesnika. Ima pet bazena, saune i parnu
kupelj, ali tu je i veliki Wellness centar. Pošto je smješten uz
samu obalu, može se smatrati pravim rajem na vodi. Ponudu
upotpunjuje šest restorana. Gradić Naantali je sam poznat po svojim
festivalima komorne glazbe i već je tri puta proglašen "najboljim
finskim turističkim gradom".
KAKO PUTUJU EUROPLJANI?
IPK International predstavlja rezultate praćenja putovanja za
1997. godinu
Europski promatrač putovanja (Europäische Reisemonitor) je
najveća kontinuirana turistička studija na svijetu. Obuhvaća sva
putovanja u inozemstvo koja su poduzeli Europljani, a koja
uključuju najmanje jedno noćenje. Ti se podaci prikupljaju u 32
europske zemlje i u pravilu se svaka četiri mejseca dobivaju novi
podaci. Evo podataka za 1997. godinu:
Europljani (stariji od 15 godina) prošle su godine ostvarili oko
270 milijuna putovanja u inozemstvo, a ako se broje i djeca u
pratnji, broj putovanja u inozemstvo prelazi 300 milijuna (+2 posto
u usporedbi s 1996. godinom). Broj noćenja u inozemstvu povećao se
za 2 posto na oko tri milijarde, dok je prosječno trajanje putovanja
s 9,4 noćenja ostalo nepromijenjeno. Iznadprosječni porast
putovanja u inozemstvo zabilježen je na 15 europskih tržišta, u
šest se zemalja broj putovanja u inozemstvo nije promijenio, dok je
broj putovanja u inozemstvo smanjen u sedam zemalja među kojima su
Njemačka, Francuska, Švicarska i Rusija. Potrošnja vezana uz
putovanja u inzemstvo porasla je pet posto na 210 milijardi Ecua.
Studija pokazuje da se u 1980-im godinama broj putovanja u
inozemstvo u Europi stalno povećavao za četiri do šest posto, i to
posebno u Njemačkoj, zemljama Beneluksa, Vel. Britaniji i
Skandinaviji. Pad berlinskog zida 1989/90 potaknuo je val jeftinih
putovanja iz zemalja Istočne Europe, koji je svoj vrhunac dosegao
1990 i 1991. godine. Potražnja za putovanjima u tim je zemljama
naglo splasnula u iduće tri godine. Tržište putovanja se ponovno
stabiliziralo 1995. godine i od tada bilježi stalan rast, doduše
manji nego 1980-ih godina, ali i tržište je raznovrsnije.
U sjevernoj i zapadnoj Europi potražnja slijedi pravila: dobar
privredni razvoj uvjetuje jak porast putovanja u inozemstvo, loša
privreda uvjetuje slabijem porastu putovanja u inozemstvo. U južoj
i istočnoj Europi glad za putovanjima još uvijek nije ugašena. U tim
zemljama kod određenih skupina potražnja za putovanjima ne ovisi o
privrednim kretanjima.
Evo još nekih detalja iz studije: broj dugih putovanja (više od tri
noćenja) prošle je godine povećan za tri posto, ali je zato nakon
dosta godina smanjen broj kratkih putovanja. Glede dalekih
destinacija, najveći porast europskih turista zabilježili su SAD,
Južna Amerika i Karibi. Već drugu godinu zaredom smanjen je broj
europkih putovanja u azijsko-pacifičku regiju. Pao je i interes za
Afriku južnije od Sahare - četiri posto manje Europskih turista.
Od svih prošlogodišnjih putovanja (Europljana) u inozemstvo, 87
posto ostvareno je u Europi uključujući Sredozemlje. Pritom je
Španjolska najtraženija, iza koje slijede Francuska i Italija. Iz
ovih kretanja okoristiti bi se mogle Hrvatska i Slovenija. Za dva
posto prošle je godine povećan broj putovanja u Sjevernu Europu, za
tri posto u Zapadnu Europu, dok je broj putvanja u Istočnu Europu
smanjen za 20 posto.
Iako je prošle godine u Njemačkoj potražnja za putovanjima u
inozemstvo smanjena četiri posto, ona još uvijek predstavlja
najveće tržište za putovanja u inozemstvo. Na drugom je mjestu Vel.
Britnija s tržišnim udjelom u europskim putovanjima u inozemstvo od
12 posto i s porastom potražnje od 17 posto. Francuska, koja se kao i
Njemačka žali na recesiju i bilježi smanjenje putovanja u
inozemstvo, je na trećem mjestu, iza koje dolaze Nizozemska,
Italija i Švicarska. Glede izbora prijevoznog sredstva, autobus je
nešto traženiji, dok je za dva posto smanjen broj putovanja
automobilom i željeznicom. Putovanja zrakoplovom čine 40 posto
tržišnog udjela, što znači da je zrakoplov najvažnije prijevozno
sredstvo kada se radi o putovanjima u inozemstvo.
******
Turistički bilten Hine
Uređuje: Sanja Plješa
301351 MET apr 98
Od jutra nastavljena potraga za djetetom u Savi
NHL: Rezultati
Australian Open: Alcaraz u osmini finala
MIZ: KBC Zagreb u ponedjeljak dobiva v.d. ravnatelja
Vekić u osmini finala Australian Opena
Dobrotvorni koncert FireAid za pomoć stradalima u požarima u Los Angelesu
SpaceX-ov Starship uspješno lansiran, nakon toga eksplodirao
SVJETSKA TRŽIŠTA: Azijski ulagači oprezni, u fokusu kineski BDP
Koprivnica asistentima u nastavi omogućuje nadstandard
HAK: Predmet na A6 između Grobnika i čvora Ošrovica