FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

TURISTIČKI BILTEN BR. 229

TURISTIČKI BILTEN telefon: 01/48-08-682 fax: 01/48-08-821 Zagreb, 30. travnja 1998. Sadržaj: 1. HRVATSKA POTPUNO SPREMNA ZA OVOGODIŠNJU TURISTIČKU SEZONU 2. HTZ I DIREKTORI TZ O PRIPREMAMA ZA TURISTIČKU SEZONU 3. U OPATIJI, CRIKVENICI I KRKU NEZADOVOLJNI DJELOVANJEM TZ 4. PRIMORSKO-GORANSKA ŽUPANIJA - KATEGORIZIRANO 47 OBJEKATA 5. POVEĆAN BUKING ZA HRVATSKU IZ GERMANSKIH ZEMALJA 6. "HRVATSKI HOTELI I LJETOVALIŠTA" PRODANI ŠPANJOLCIMA 7. PHOENIX TOURS LTD. NASTAVLJA S RADOM U VELIKOJ BRITANIJI 8. OBLJETNICA POREČKOG INSTITUTA ZA POLJOPRIVREDU I TURIZAM 9. TREĆI MEĐUNARODNI NAUTIČKI SAJAM U PORTOROŽU 10. TJEDAN OTOKA KORČULE U ZAGREBU OD 4. DO 9. SVIBNJA 11. SAJAM VINA I POSLOVNI TURISTIČKI SAJAM NA ZV-U 12. VIJESTI IZ KOMPASA 13. U UGOSTITELJSTVU '97. OSTVAREN PROMET OD 4,62 MLRD KN 14. ZAGREB U VELJAČI POSJETILO 9,7 POSTO MANJE GOSTIJU 15. ZRAKOPLOVI CROATIA AIRLINESA PONOVNO LETE ZA ZADAR 16. PRVI TURISTIČKI LET IZ AMSTERDAMA U PULU 17. TURISTIČKE DIONICE NA BURZAMA 18. RIJEČKA ZRAČNA LUKA ULETJELA U GUBITKE 19. MCDONALD'S NASTAVLJA EKSPANIZIJU U HRVATSKOJ 20. OTVOREN PRVI MCDONALDSOV RESTORAN U OSIJEKU 21. OTVORENA IZLOŽBA "VINISTRA" 22. UGOVOR ZA IZGRADNJU PODDIONICE AUTOCESTE ZAGREB-LIPOVAC 23. VIJESTI IZ WTO-A 24. PETI VJERSKI TURISTIČKI KONGRES USKORO U IZMIRU 25. APARTMANI NA LUKSUZNOJ JAHTI UPOTPUNJUJU PONUDU HOTELA 26. KAKO PUTUJU EUROPLJANI? NAJAVLJUJEMO: ITB BERLIN - TURISTIČKA INDUSTRIJA I DALJE CVJETA HRVATSKA POTPUNO SPREMNA ZA OVOGODIŠNJU TURISTIČKU SEZONU Ovogodišnju turističku sezonu Hrvatska dočekuje sa 190 tisuća smještajnih kapaciteta u hotelima i apartmanima, 250 tisuća mjesta u kampovima, 250 tisuća postelja u privatnom smještaju te s mjestima u ostalim oblicima smještaja, istaknuo je na konferenciji za novinare u zagrebačkom hotelu Esplanade direktor Glavnog ureda Hrvatske turističke zajednice (HTZ) Marijan Bulat. Konferencija je organizirana za predstavnike domaćih medija i sedamnaestoro njemačkih novinara, koji su u Hrvatsku došli u organizaciji najvećeg njemačkog auto-kluba ADAC, a na poziv hrvatskog Ministarstva turizma i HTZ-a. Njemački su novinari proteklih sedam dana boravili u Splitu, Makarskoj, Korčuli, Hvaru, Dubrovniku i Zagrebu. "Protekle su godine bile najteže za hrvatski turizam još od šezdesetih godina. Međutim, 1997. godina označila je početak pravog povratka turizma na ove prostore, a taj će se trend nastaviti i ove godine", istaknuo je Bulat. Dodao je kako je lani u Hrvatskoj boravilo 640 tisuća Nijemaca, koji su ostvarili 5,4 milijuna noćenja te stoga zauzeli prvo mjesto na ljestvici ostvarenih noćenja. Ove se godine očekuje otprilike 900 tisuća njemačkih gostiju, 40 posto više nego lani, koji će ostvariti 7,5 milijuna noćenja. Prema Bulatovim riječima, pozitivni aspekti hrvatskog turizma su najčišće more na Mediteranu i vjerojatno najčišće more u Europi, najniže cijene osnovnih turističkih usluga u odnosu na konkurentne zemlje, nenarušena priroda i nepatvoren okoliš i vrlo visoka razina sigurnosti, budući je Hrvatska zemlja s niskom razinom kriminaliteta. Da Hrvatska dovoljno ulaže u ekološku zaštitu svoga područja ukazuje i podatak da će se ove godine u ekološku zaštitu područja Kaštelanskog zaljeva uložiti 257 milijuna njemačkih maraka. S Italijom i Slovenijom potpisan je trilateralan ugovor o zaštiti cjelokupnog morskog područja na Jadranu. Hrvatska je od Svjetske banke dobila zajam u visini 50 milijuna maraka za pošumljavanje jadranskog dijela, posebice onih područja koja su stradala od požara i rata. Za slučaj većih ekoloških nečistoća, nabavljeno je i pet ekoloških brodova, koji se nalaze duž jadranske obale. Uskoro će, rekao je Bulat, Hrvatska početi s ulaganjima u poboljšanje cestovne infrastrukture, a u tijeku je intenzivna izgradnja autoceste od madžarske granice do Rijeke, koja bi se trebala završiti zaključno s 2000. godinom. Nedavno je potpisan je i ugovor s američkom tvrtkom Bechtel o izgradnji autoceste Zagreb- Dubrovnik, duljine 600 kilometara, a prva etapa uključuje izgradnju dijela autoceste od slovenske granice do granice s BiH. Odgovarajući na pitanje o vlasničkoj strukturi hrvatskog turizma, Bulat je naveo da je jedna trećina turističkog sektora potpuno privatizirana, druga trećina pripada bankama, koje su u privatnom ili državnom vlasništvu, dok je preostala trećina malih dioničara koji još otplaćuju svoje dionice. Također, naglasio je Bulat, 50 posto turističkog portfelja spremno je za domaće i inozemne ulagače. Tom je prigodom uputio poziv i svim njemačkim investitorima, koji imaju interes za ulaganje u hrvatski turizam. HTZ I DIREKTORI TZ O PRIPREMAMA ZA TURISTIČKU SEZONU S ciljem poboljšanja sustava Hrvatske turističke zajednice (HTZ) i davanja izvješća o obavljenim pripremama za ovogodišnju turističku sezonu županijskih Turističkih zajednica, u Turističkoj zajednici grada Zagreba održan je sastanak hrvatskog ministra turizma Sergeja Morsana i direktora Glavnog ureda HTZ-a Marijana Bulata s direktorima županijskih Turističkih zajednica. Prema riječima ministra Morsana, hrvatski je turizam u središtu razmatranja ukupne hrvatske gospodarske politike. U 1997. godini od turizma je ostvareno 2,5 milijardi američkih dolara prihoda, što je više od 10 posto bruto domaćeg proizvoda (BDP), što pokazuje da hrvatski turizam ima tendenciju razvitka. Iako u posljednje vrijeme ima dosta kritika na rad sustava HTZ-a, ministar Morsan je istaknuo, da je 1992. godine osnovan sustav turističkih zajednica, koje su održale turističku djelatnost u Hrvatskoj, bez obzira na ratom uzrokovane teškoće. On je dodao, da je sustav HTZ-a pozitivno ustrojen, ali da bi se još više poboljšao, turističke zajednice moraju biti ravnopravni partneri u kreiranju hrvatskog turizma. O sustavu HTZ-a govorio je i direktor Bulat, koji je među ostalim istaknuo, da HTZ kao sustav funkcionira vertikalno i horizontalno s usklađenim koordinacijama djelovanja svih turističkih zajednica u nizu aktivnosti. "U sustavu HTZ-a unaprjeđena je financijska disciplina na području naplate prihoda te svrsishodnog i namjenskog trošenja sredstava. U proteklim godinama najviše se poradilo na unapređenju općih uvjeta u turističkim mjestima za prihvat gostiju. Suradnja između Glavnog ureda i Turističkih zajednica nižih razina, primjerice županija, gradova i općina, jako dobro funkcionira što je vidljivo u njihovim zajedničkim nastupima na inozemnim turističkim sajmovima", rekao je Bulat. Direktor Turističke zajednice Istarske županije Veljko Ostojić istaknuo je, kako je zbog sagledavanja pravog stanja potrebno napraviti analizu po svim razinama Turističkih zajednica. On drži, da je HTZ najbolje što se hrvatskom turizmu moglo dogoditi, bez obzira na to što sustav nije besprijekoran. U svezi priprema turističkih mjesta za ovogodišnju turističku sezonu, direktori županijskih Turističkih zajednica suglasili su se kako se u mjestima u njihovim županijama radi signalizacija, postavljaju putokazi prema i u turističkim mjestima, čiste se i uređuju gradovi i mjesta i dr. Inače, direktor Bulat je rekao, kako će sredinom svibnja krenuti Turistička patrola koju će organizirati Hina, HTZ i Hrvatska gospodarska komora (HGK), a izabrat će se najpripremljenije turističko mjesto za ovogodišnju sezonu u hrvatskom kontinentalnom i jadranskom dijelu. U OPATIJI, CRIKVENICI I KRKU NEZADOVOLJNI DJELOVANJEM TZ Gradonačelnici Opatije, Krka i Crikvenice dr. Axel Luttenberger, Darijo Vasilić i Ivica Malatestinić, izrazili su na prošlotjednoj tiskovnoj konferenciji u Opatiji, nezadovoljstvo ustrojem i djelovanjem turističkih zajednica. Posebice su prosvjedovali zbog načina uplate boravišne pristojbe, koju, naveli su, svi korisnici osim gradskih i općinskih proračuna primaju automatizmom. Također su negodovali i što se sredstva kojima turističke zajednice raspolažu iz ubranih boravišnih pristojba u najvećoj mjeri rabe za turističku promidžbu umjesto za uređenje turističkih mjesta. Gradonačelnik Opatije dr. Axel Luttenberger je ustvrdio kako su turističke zajednice sve više zatvoreni sustavi koji postaju sami sebi svrhom, neskladni tržišnom gospodarstvu i nepodložni svrhovitoj kontroli. PRIMORSKO-GORANSKA ŽUPANIJA - KATEGORIZIRANO 47 OBJEKATA Na području Primorsko-goranske županije usklađenje s novim propisima o kategorizaciji hotelskih i ugostiteljskih objekata obavljeno je u 47 od 219 turističkih objekata, a zahtjeve za kategorizaciju podnijelo je još šest objekata, rekao je pročelnik Županijskog ureda za turizam u Rijeci Milan Žuža. Od 115 hotela na području te županije u skladu s odredbama Pravilnika o razvrstavanju, minimalnim uvjetima i kategorizaciji ugostiteljskih objekata, kategorizirano je tek sedam (šest ih je dobilo dvije zvjezdice, a jedan jednu zvjezdicu. Od pet motela kategorizirana su dva (jedan s dvije i jedan s jednom zvjezdicom), a toj zakonskoj obvezi još nije udovoljilo ni jedno od 12 apartmanskih naselja. Stanje je nešto bolje kod pansiona - od njih četrdeset kategorizirano ih je sedam, a svi su dobili dvije zvjezdice. Najdalje se u tom poslu stiglo kod kampova, kategorizirano ih je 30 od 40 kampova na tom području - dva su dobila tri zvjezdice, 14 ih je s dvije, odnosno jednom zvjezdicom. Od sedam marina, kategoriju je prema novim propisima, i to najvišu s pet zvjezdica dobila zasad samo jedna. Stanje nije ništa bolje, ni u privatnom smještaju. Od procijenjenih 11 tisuća objekata u domaćinstvima koja se bave djelatnošću turističkog smještaja, točan će se broj znati tek nakon provedenog postupka kategorizacije. Taj je posao obavljen tek za 732 sobe (procjenjuje se da ih je ukupno 4,4 tisuće), 518 apartmana od ukupno 6,6 tisuća) i 35 kuća za odmor, čiji se ukupni broj nitko čak ne odvažuje niti procjenjivati. Županijskom uredu za turizam, kazao je Žuža, podnijeti su zahtjevi za određivanje kategorije smještaja za još 617 soba, 598 apartmana i 30 kuća za odmor. Kako se s približavanjem roka za podnošenje zahtjeva za kategorizaciju ugostiteljskih objekata (15. kolovoza ove godine) naglo povećava obujam posla, uz sedam povjerenstava, koliko ih je dosad radilo na utvrđivanju kategorija ugostiteljskih objekata na području Primorsko-goranske županije, županijski ured za turizam resornom ministarstvu podnio je zahtjev za osnutkom još 20 povjerenstava. Milan Žuža kaže kako će se povećanim brojem povjerenstava taj obimni posao na području Primorsko-goranske županije, uz uvjet da i povjerenstva Ministarstva turizma obave svoj dio posla (kategorizacija objekata s tri i više zvjezdica), ipak biti obavljen u roku - do 1. svibnja iduće godine. On je istaknuo nekorektan odnos dijela turističkih djelatnika koji zadire u samu bit kategorizacije ugostiteljskih objekata. Naime, ima primjera davanja netočnih podatka u zahtjevima za dobivanje visoke kategorije, a da objekti za koje se to traži (primjer Hotela Dražice na Krku, za kojeg je vlasnik podnio zahtjev za prevođenje u kategoriju pansiona s tri zvjezdice), ne udovoljavaju ni minimalnim uvjetima da bi se uopće pristupilo kategorizaciji. Dapače, takvi se zahtjevi, a to nije usamljeni slučaj, odbijaju, no ostaje pitanje neprofesionalnog, pa i nemoralnog postupanja. Kada bi se nadležno povjerenstvo kojim slučajem i moglo obmanuti, to zasigurno nije moguće s turistima koji za svoj novac traže i primjerenu razinu usluga, a prijevara turista u bilo kojem objektu izravan je udarac i dignitetu cjelokupnog hrvatskog turizma. POVEĆAN BUKING ZA HRVATSKU IZ GERMANSKIH ZEMALJA Prema porastu prodaje hrvatskih turističkih aranžmana u prva tri ovogodišnja mjeseca, posebice iz zemalja germanskog govornog područja, u Hrvatskoj turističkoj zajednici (HTZ) procjenjuju da će se s njemačkog i nizozemskog tržišta povećati organizirani promet za 50 posto, a s austrijskog za deset posto, objavljeno je u Turističkim tržištima br. 13 u izdanju HTZ-a. S njemačkog se tržišta očekuje i dolazak većeg broja individualnih putnika. Svi austrijski touroperatori na svom tržištu bilježe porast prodaje hrvatskih turističkih aranžmana za otprilike deset posto u organiziranim dolascima, a očekuje se i povećan broj dolaska individualnih turista. Na tržištu Velike Britanije prodaja je porasla za osam posto u odnosu na lani, pa se predviđa 50 posto bolji turistički rezultat s tog tržišta. U zemljama romanskog govornog područja, također se očekuje porast prodaje turističkih aranžmana za Hrvatsku. Iz Italije se prognozira porast organiziranog prometa za 40 posto, iz Belgije pet posto, dok će prodaja na francuskom tržištu ostati na prošlogodišnjoj razini. Bolja prodaja turističkih aranžmana za Hrvatsku očekuje se i u zemljama tzv. Nove Europe, osim u Slovačkoj i Češkoj, gdje će se organizirani promet smanjiti od 15 do 20 posto. "HRVATSKI HOTELI I LJETOVALIŠTA" PRODANI ŠPANJOLCIMA Managament tvtka "Hrvatski hoteli i ljetovališta" (CHR - Croatian Hotels and Resorts) prodana je prošloga tjedna španjolskoj tvrtki Sol Melia, jednom od vodećih svjetskih hotelskih lanaca. Sol Melia preuzima upravljanje hotelima u sklopu Jadranturista i Istraturista, u kojima Zagrebačka banka (ZABA) ima pretežni vlasnički udjel, a nije iznesena svota za koju je tvrtka prodana. Ugovor su potpisali predstavnici ZABA-Turizma, H&H Beteilungen GMBH, Beč, Horwath & Horwath Holdinga, Zagreb te BiH Ltd., Cayman Islands, dosadašnji vlasnici CHR-a te Sebastian Escarrer, generalni manager Sol Melie. CHR je management kompanija koju su 1996. godine osnovali spomenuti partneri kako bi u hrvatski turizam unijeli zapadne standarde managementa i razvoja poslovanja što stvara preduvjete za veće profite. Partneri, suvlasnici CHR-a, objavili su krajem prošle godine da su se suglasili u odluci o prodaji CHR-a, jer se fokusiraju svaki na svoj osnovni posao. Hotelski lanac Sol Melia vodeći je turistički lanac u Španjolskoj, među prvima u Europi i 14. na svijetu. Tvrtka je specijalizirana i izuzetno uspješna upravo u ljetovališnom turizmu na sredozemnim odredištima, u svojoj ponudi obuhvaća urbane hotele, s kapacitetom preko 10.500 soba, i hotele u hotelskim naseljima s više od 20,000 soba. Hotelski lanac Sol Melia čini 227 hotela u 25 zemalja diljem svijeta, sa smještajnim kapacitetima od 53.000 soba, koji godišnje pružaju smještaj za 20 milijuna turista. U razdoblju od siječnja do studenoga 1997. popunjenost je bila 72%. Od 2. srpnja 1997. dionice Sol Melie su na burzi, a tržišna vrijednost tvrtke je dostigla 1,5 milijarda dolara. Hotelski lanac Sol Melia, osnovan 1956., zastupljen je u Europi, Americi, Sredozemlju, te azijskom dijelu Pacifika, a ukupno zapošljava 24.000 ljudi. U Europi je bila prva hotelska kompanija s certifikatom ISO 9002 za usluge upravljanja hotelima. Escarrer je ocijenio kako su Hrvatska i Španjolska bliske i slične države, kojima je turizam jedna od bitnih grana gospodarstva te procijenio kako će Hrvatska biti jedna od vodećih svjetskih odredišta u 21. stoljeću. Dodao je kako je Sol Melia u Europi bila prva hotelska kompanija s certifikatom ISO 9002 za usluge upravljanja hotelima. Vrlo smo zadovoljni sporazumom sa Sol Meliom, izjavio je predsjednik Uprave Zagrebačke banke g. Franjo Luković, dodavši kako će ulazak takve ugledne tvrtke i njezino veliko iskustvo u upravljanju hotelskim poslovanjem, bitno pridonijeti razvoju poslovanja i povećanju profita Jadranturista i Istraturista, u kojima Banka ima značajan vlasnički udio, a time i interesima dioničara tih turističkih tvrtki. Za ministra turizma Sergeja Morsana, riječ je o bitnom koraku ka uključivanju Hrvatske u ukupne sredozemne i svjetske turističke tijekove. Hrvatska ima pregršt turističkog potencijala, ali treba doraditi kvalitetu usluge, profesionalnost, ponudu i sl. Potpisivanju ugovora bio je nazočan i španjolski veleposlanik u Hrvatskoj Luis Felipe de la Penna. PHOENIX TOURS LTD. NASTAVLJA S RADOM U VELIKOJ BRITANIJI Britanska turoperatorska tvrtka Phoenix Tours Ltd., koja je u vlasništvu zagrebačke turističke agencije Generalturist, a specijalizirana je za prodaju turističkih aranžmana za Hrvatsku, nastavlja s radom na britanskom tržištu. Istodobno, tvrtka sa sličnim imenom, u vlasništvu dosadašnjeg direktora Phoenix Toursa Ltd. Tima Novaka, prestaje s radom, objavljeno je iz Generalturista. To su proteklog tjedna potvrdile nadležne britanske institucije, koje odobravaju licenciju za rad organizatorima putovanja. Generalturistova tvrtka Phoenix Tours Ltd. ispunjava sve potrebne preduvjete za dobivanje licencije za rad u regularnoj proceduri, te se njezin rad i aktivnost na britanskom tržištu u promociji i prodaji aranžmana za Hrvatsku može nastaviti. Također je utvrđeno da su Phoenix Tours Ltd. i njezin vlasnik Generalturist ispunjavali od samog početka rada u Velikoj Britaniji sve potrebne uvjete za dobivanje licencije za rad. Jedini razlog zbog kojega Phoenix Tours Ltd. nije dobio licenciju jest činjenica da Tim Novak nikada nije podnio zahtjev za njezino dobivanje. Kako kažu u Generalturistu, utvrđeno je da je smijenjeni direktor Novak, sredstvima Generalturista radio samo za račun i u ime svoje vlastite tvrtke Phoenix Tours UK Ltd., za koju je zatražio licenciju za rad, ali je nije uspio dobiti. Nadležne institucije u Velikoj Britaniji odbile su izdati licenciju s obzirom na to da tvrtka nije ispunjavala osnovne preduvjete. Time je tvrtka u vlasništvu Tima Novaka prestala s radom. Putnici, koji su uplatili odmor u Hrvatskoj, od samog su početka kontaktirali s tvrtkom Phoenix Tours UK Ltd., pa je ta tvrtka dužna iste putnike i obeštetiti, odnosno pronaći odgovarajuće rješenje kako bi realizirala taj program za koji je od početka preuzela odgovornost, drže u Generalturistu. Tvrtka Phoenix Tours Ltd. nema, a nije ni imala obveze prema tim putnicima, pa stoga ni ne polažu pravo na dovođenje britanskih putnika, koji su bukirani za ovogodišnju turističku sezonu, iako su oni svoj odmor u Hrvatskoj rezervirali zahvaljujući Generalturistovim sredstvima. Generalturist je započeo rad na britanskom ržištu, tiskao kataloge s hrvatskom turističkom ponudom, promovirao hrvatski turistički proizvod i nastojao dovesti što veći broj putnika iz Velike Britanije. Generalturist je protiv Tima Novaka pokrenuo kaznenu prijavu zbog prijevare, krivotvorenja financijske i ostale dokumentacije, malverzacija i neovlaštenog raspolaganja sredstvima vlasnika, ali i zbog uništenog posla za ovu sezonu. Kako su istaknuli u Generalturistu, ta je agencija izgubila ovogodišnju turističku sezonu na britanskom tržištu. No, ta će agencija nastaviti s radom na tom tržištu, zbog toga što zadovoljava sve potrebne preduvjete za dobivanje licencije za rad. Zbog štete nanesene imenu i ugledu tvrtke Phoenix Tours Ltd. u Velikoj Britaniji, te kako bi se u potpunosti ogradio od svih insinuacija vezanih za nezakonite radnje Tima Novaka, Generalturist će vjerojatno morati nastaviti započeti posao u Velikoj Britaniji pod drugim imenom tvrtke. OBLJETNICA POREČKOG INSTITUTA ZA POLJOPRIVREDU I TURIZAM Zajedničkom sjednicom Znanstvenog i Upravnoga vijeća porečki Institut za poljoprivredu i turizam prošli je tjedan obilježio 123. obljetnicu osnutka. Na prigodnoj svečanosti potpisani su i sporazumi o znanstvenoj suradnji Instituta i Ekonomskoga fakulteta u Rijeci te Fakulteta ekonomije "Dr. Mijo Mirković" u Puli. Dr. Ranku Liculu Institut je dodijelio priznanje i novčanu nagradu za djelatnost u vinogradarstvu i vinarstvu, a nagrađen je i mladi stručnjak Milan Oplanić. U sklopu obilježavanja 123. obljetnice u Institutu je otvoren pogon za vinifikaciju, u što je uloženo više od 600.000 kuna. O važnosti te znanstvene ustanove za hrvatsko poljodjelstvo i turizam govorio je ravnatelj Instituta dr. Đordano Peršurić, a u ime Ministarstva znanosti i tehnologije nazočne je pozdravio i o ulozi te znanstvene ustanove govorio zamjenik ministra dr. Nikola Ružinski. TREĆI MEĐUNARODNI NAUTIČKI SAJAM U PORTOROŽU U organizaciji Internautice i Marine Portorož u slovenskom Portorožu će se 13. do 17. svibnja upriličiti Treći međunarodni nautički sajam, na kojem će se predstaviti više od 150 izlagača- proizvođača nautičke opreme. Portoroška marina, sa 1000 vezova jedna od najvećih sa obje strane Jadrana, priprema bogat program tijekom trajanja izložbe, pa će se uz redovne sajamske aktivnosti, upriličiti i susret starih brodova - "oldtimera", izložba podvodne fotografije, te savjetovanje u sklopu Dana nautičkog turizma, na kojem će se naći i hrvatski stručnjaci. Za Hrvatsku je najvažnije potpisivanje ugovora o poslovnoj suradnji između Udruge hrvatskih marina i Sekcije marina Slovenije. Ovim je ugovorom predviđeno da plovila sa stalnim vezom u slovenskim marinama imaju popust od 10 posto u marinama - stalnim članicama Udruge hrvatskih marina i obratno. Prema riječima direktora marine Portorož Marjana Matevljiča, ugovor, koji se potpisuje već drugu godinu zaredom, jest odraz dobre suradnje Hrvatske i Slovenije, te najava još tješnjeg povezivanja dvije države na polju nautike gdje su interesi isprepleteni i kroz zastupništva brojnih inozemnih ponuđača opreme. Gotovo svi brodovi s vezom u marini Portorož, kazao je Matevljič, u pravilu odlaze na destinacije hrvatskog dijela Jadrana tako da je korist obostrana. Na konferenciji u Zagrebu novinari su izviješćeni i o Svjetskom prvenstvu olimpijske klase "Star", najveće jedriličarske priredbe koja će se ikad održati u Sloveniji, a domaćin će u rujnu ove godine biti upravo marina Portorož. TJEDAN OTOKA KORČULE U ZAGREBU OD 4. DO 9. SVIBNJA Korčula je najjnapučeniji i najrazvedeniji, ali i jedan od najudaljenijih hrvatskih otoka, što sputava njegov razvoj, rekao je Vanja Pecotić iz zagrebačkog društva Korčula na konferenciji za tisak održanoj u hotelu Esplanade povodom "Dana otoka Korčule", koji će se održati u Zagrebu od 4. do 9. svibnja. Organizatori tjedna Korčule najavili su otvaranje zračne luke do kraja 1999. godine, što bi riješilo pitanje njezine teže dostupnosti. U sklopu Dana otoka Korčule, u suradnji s Ministarstvom za obnovu i razvitak i Ministarstvom znanosti i tehnologije, 6. svibnja održat će se u Institutu društvenih znanosti okrugli stol na temu: Povratak mladih stručnjaka na otok Korčulu. Prema podacima toga instituta, Korčula ima prosječno godišnje 320 studenata, što je 15 posto njezinog stanovništva. Njih 80 posto završava falultete, a više od 90 posto želi se vratiti na Korčulu, što je iznad hrvatskih prosjeka i predstavlja okosnicu daljnjeg razvoja otoka. Upravo s tim ciljem je Ministarstvo znanosti i tehnologije uz jedinice lokalne uprave i samouprave lani dodijelilo korčulanskim studentima 130 stipendija uz obavezu njihova povratka. Dani otoka Korčule okupit će gotovo 360 izvođača Korčulana u čitavom nizu svakodnevnih folklornih, kulturnih, glazbeno- scenskih i gastronomskih prezentacija, koji će se održavati uglavnom na zagrebačkom glavnom trgu svakoga dana u 12 sati, hotelu Esplanade u taverni Croatica te na Zagrebačkom velesajmu u sklopu Međunarodnog turističkog sajma ITTF. Organiziran je i dobrotvnorni koncert u KD "V. Lisinski" 5. svibnja, na kojem se očekuje nastup brojnih estradnih umjetnika i glumaca porijeklom s Korčule ili koji su vezani uz taj otok, a prihod s tog koncerta namijenjen je za pomoć obnovi crkava Sv. Mihovil u Korčuli, Svih Svetih u Blatu i Sv. Josipa u Veloj Luci. Dane otoka Korčule organizirali su društvo Korčula, društvo Blaćana i prijatelja Blata te društvo Vela Luka iz Zagreba, uz pomoć Hrvatske turističke zajednice, zagrebačkog turističkog ureda i drugih. SAJAM VINA I POSLOVNI TURISTIČKI SAJAM NA ZV-U Na Zagrebačkom velesajmu (ZV) od 6. do 9. svibnja održava se 4. Međunarodni sajam vina i opreme za vinogradarstvo i vinarstvo - "Vinovita", a dan poslije, od 7. svibnja počinje i 10. Međunarodni poslovni turistički sajam (ITTF). Održavanjem tih dviju sajamskih priredbi u istom terminu, želi se naglasiti veza vina i turizma i njihov značaj za gospodarski razvitak Hrvatske, istaknuo je novinarima generalni direktor ZV-a dr. Jurica Pavelić. "Vinovita" je središnja sajamska manifestacija vinarstva i vinogradarstva u Hrvatskoj. Na izložbenoj površini od 5.500 četvornih metara s vinima i opremom za vinogradarstva i vinarstvo predstavit će se 243 izlagača, 149 iz Hrvatske i 94 iz devet zemalja. Uz izlagače, još je 189 vinara iz 10 zemalja prijavilo uzorke svojih vina za ocjenjivanje, te će im se na dan otvaranja "Vinovite" uručiti medalje i priznanja. Novina ovogodišnjeg sajma je i da će se u središtu Zagreba - u Bogovićevoj ulici, od ponedjeljka do nedjelje otvoriti štand na kojemu će građani imati priliku degustirati nagrađena vina. Sajam će pratiti stručni skupovi, a održat će se i tradicionalni "Forum" - na kojemu će vinari i vinogradari o problemima tih grana razgovarati s predstavnicima Vlade. Ocjenjivačka komisija prije početka sajma ocijenila je 505 uzoraka vina po Vedelovoj metodi negativnih bodova te dodijelila 2 medalje Šampion, 41 zlatnu, 169 srebrnih, 51 počasno srebrno priznanje i 222 počasnih brončanih priznanja. Šampionom ZV-a proglašeno je i hrvatsko vino s Hvara (Zlatan otok, Sveta Nedjelja) ZLATAN PLAVAC BARRIQUE, berba 1995, kategorija III/21. Najbolje ocijenjenim hrvatskim vinima (odličje Studec) proglašena su vina MALVAZIJA vinara Armanda Kozlovića s Momjana, CHARDONNAY Tome Češljaša iz Varaždina, Kutjevačka GRAŠEVINA i vino koje je nagrađeno šampionom - ZLATAN PLAVAC BARRIQUE s Hvara. Međunarodni poslovni turistički sajam (ITTF), koji će se održati pod pokroviteljstvom Ministarstva turizma i u suradnji s Hrvatskom turističkom zajednicom, biti će središnja turistička promičbena manifestacija u Hrvatskoj. Direktor Glavnog ureda Hrvatske turističke zajednice Marijan Bulat istaknuo je kako će ITTF biti mjesto okupljanja i povezivanja hrvatske turističke ponude s predstavnicima inozemnih putničkih agencija, a u svrhu ugovaranja turističkih aranžmana za iduću godinu kao i za finaliziranje dogovora za ovu sezonu. Na izložbenoj površini od 2.500 četvornih metara na ITTF-u će se predstaviti 250 turističkih subjekata - 204 iz Hrvatske i 46 iz šest zemalja. Predstavit će se hotelska poduzeća, marine, toplice, kampovi, turističke agencije, rent-a- car organizacije, kongresni centri i lječilišta. ITTF će biti popraćen stručnim skupovima i turističkim prezentacijama. VIJESTI IZ KOMPASA KOMPAS IZDAO KATALOG "LJETOVANJE 98" Hrvatska putnička agencija "Kompas" nedavno je izdala novi katalog s ljetnom turističkom ponudom "Ljetovanje 98" u obimu od 132 stranice što je do sada navjeća takva edicija koja je ikada izašla na hrvatskom tržištu. U katalogu se nalaze gotovo sva hrvatska ljetovališta, ponuda odmora u Austriji i Sloveniji, najznačajnije mediteranske destinacije te odmor u egzotičnim predjelima Indijskog oceana, primjerice Bali, Maldivi, Sejšeli, Malezija... Rezervacije se mogu izvršiti na više od stotinu prodajnih mejsta u isto toliko putničkih agencija diljem Hrvatske. Kompas nudi i iznimne pogodnosti plaćanja koje se kreću čak i do sedam mjesečnih beskamatnih obroka, putem svih kreditnih kartica i uz brojne popuste. Nakon nekoliko godina, Kompas ponovno nudi i nautički turizam, tečajeve tenisa u kampu nikija pIlića u Umagu, robinzonski turizam na Kornatima... AUSTRIJSKO HODOČAŠĆE U ZAGREB I MARIJU BISTRICU Austrijska agencija "Blagus reisen" dovodi početkom rujna u Zagreb i Mariju Bistricu više od 1500 hodočasnika koji će prenoćiti u zagrebačkim hotelima, razgledati grad, biti nazočni Svetoj misi u Katedrali te u nedjelju boraviti u Mariji Bistrici i Stubičkim toplicama. Radi se o prvom većem hodočašću u Hrvatskoj nakon osam godina. "UNIVERSE OF OPERA" - OPERNI SPEKTAKL U BEČU Beč će početkom srpnja biti domaćin najvećeg opernog spektakla u povijesti u povodu 400 godišnjice prve opere. Na bečkom Prater- stadionu nastupit će u tri večeri 50 ponajboljih opernih pjevača današnjice izvodeći najljepše arije iz najpoznatijih djela. SVJETSKO PRVENSTVO U NOGOMETU - FRANCE '98 Kompas Zagreb organizira aranžmane za odlazak na svjetsko prvesntvo u nogometu za utakmice hrvatske reprezentacije. Na susrete s Jamajkom i Jpanom organizirani su četverodnevni aranžmani s autobusom, a za utakmicu s Argentinom poseban zrakoplov u trodnevnom aranžmanu s polaskom iz Zagreba i smještajem u Boredauxu. U UGOSTITELJSTVU '97. OSTVAREN PROMET OD 4,62 MLRD KN U Hrvatskoj je u ugostiteljstvu u 1997. ostvaren promet od 4,62 milijarde kuna, odnosno 19 posto više nego 1996., podaci su Državnog zavoda za statistiku. Najveći je promet ostvaren od noćenja, i to 2,03 milijarde kuna ili 29 posto više. Promet ostvaren od hrane porastao je 18 posto na 1,38 milijardi kuna, dok je od prodajom piva zabilježen 221 milijun kuna prometa ili sedam posto više. U ugostiteljskim poduzećima-trgovačkim društvima u Hrvatskoj je 30. kolovoza 1997. bilo 2187 poslovnih jedinica i 45.589 zaposlenih. ZAGREB U VELJAČI POSJETILO 9,7 POSTO MANJE GOSTIJU U Zagrebu je u ovogodišnjoj veljači boravilo 21,79 tisuća gostiju ili 9,7 posto manje nego u veljači lani, a ostvareno je 40,54 tisuće noćenja, što je 11,8 posto manje, podaci su Gradskog zavoda za planiranje razvoja grada i zaštitu okoliša. Od toga je 10,67 tisuća bilo stranaca, 18 posto manje, koji su zabilježili 21,19 tisuća noćenja, što je 22,6 posto manje u odnosu na rezultate ostvarene lani. Nijemaca je u veljači ove godine bilo 1,35 tisuća ili 26,9 posto manje, s 2,85 tisuća noćenja ili 33,2 posto manje. Talijana je bilo 1,05 tisuća, 7,6 posto manje, s ostvarenih 1,9 tisuća noćenja, što je 3,5 posto manje. Austrijanci, njih 931, imali su 1,5 tisuća noćenja, osam posto manje nego u veljači prošle godine. U prva dva ovogodišnja mjeseca Zagreb je posjetilo 40,48 tisuća gostiju, 15,1 posto manje, ostvarivši 75,1 tisuću noćenja ili 18,2 posto manje u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Stranaca je bilo 19,84 tisuće, 25,4 posto manje, a zabilježili su 38,62 tisuće noćenja ili 31,2 posto manje. Najviše je bilo Nijemaca, 2,42 tisuće, 33,5 posto manje, Talijana 2,2 tisuće, te Austrijanaca 1,7 tisuća, što je u oba slučaja 4,7 posto više. ZRAKOPLOVI CROATIA AIRLINESA PONOVNO LETE ZA ZADAR Zrakoplovi hrvatske zrakoplovne kompanije Croatie Airlines od 1. svibnja ponovno lete za Zadar. Naime, odlukom Ministarstva pomorstva, prometa i veza od 25. listopada 1997. godine, zadarska zračna luka bila je zatvorena za noćno prometovanje, objavljeno je iz Croatia Airlinesa. Obnovljeni kontrolni toranj svečano je otvoren 24. travnja ove godine, a nakon toga u uporabu je puštena i rasvjeta na uzletno- slijetnoj stazi. Zrakoplovi Croatia Airlinesa letjet će sedam puta na tjedan iz Zagreba za Zadar i obrnuto. Ponovnim uvođenjem izravnih povratnih letova na toj liniji u mrežu domaćih letova, Croatia Airlines je poboljšala povezanost domaćih destinacija, te dala još jedan prinos poboljšanju hrvatske turističke ponude na europskom i svjetskom tržištu. PRVI TURISTIČKI LET IZ AMSTERDAMA U PULU U pulsku zračnu luku u nedjeljelju je sletio zrakoplov Croatia Airlinesa iz Amsterdama, što je prvi turistički let ove sezone iz Amsterdama u Pulu, koji znači i ponovno uvođenje redovite linije Pula-Amsterdam, na kojoj će zrakoplovi Croatia Airlinesa letjeti do kraja rujna nedjeljom, a od 15. srpnja utorkom i nedjeljom. U Pulu je tim zrakoplovom danas stigao 41 putnik, a 46 ih je nastavilo put do Zagreba. Po riječima voditelja pulske poslovnice Croatia Airlinesa Mladena Buršića, osim s Amsterdamom, Pula će redovitim linijama biti povezana s Manchsterom i Londonom, te čarter-linijama s Koelnom i Berlinom. Redovnim međunarodnim i čarter-prometom zrakoplovima Croatia Airlinesa, u Puli se očekuje dolazak oko 25 tisuća turista tijekom ove sezone, kazao je Buršić i najavio da će ta zrakoplovna tvrtka, krajem lipnja, uvesti i izravnu liniju Pula-Dubrovnik-Pula. TURISTIČKE DIONICE NA BURZAMA Tjedni promet na Varaždinskom tržištu vrijednosnica. br. dionica cijena/kn %promjena promet/kn cijene 1. Plava laguna 640 -21,47 98.700 2. Arenaturist 100 0,00 88.000 3. Istraturist 67 17,54 44.000 4. Jadranturist 80 0,00 10.475 5. Sunčani Hvar 27 -10,00 9.450 6. Riviera Holding 57 -37,36 7.833 7. Jadranhoteli 220 -6,38 7.260 8. Hoteli Rabac 50 19,05 500 Tjedni promet na Zagrebačkoj burzi: br. dionica cijena/kn %promjena promet/kn cijene 1. Jadranturist 80 0,00 186.886 2. Plava laguna 650 -23,53 97.522 3. Arenaturist 100 0,00 79.600 4. Istraturist 66 6,67 18.640 5. Riviera holding 75 17,19 23.799 RIJEČKA ZRAČNA LUKA ULETJELA U GUBITKE Kroz Zračnu luku Rijeka na otoku Krku u prošloj je godini prometovalo tek 520 zrakoplova, koji su prevezli 2,2 tisuće putnika, što je najmanji promet zabilježen u toj luci od njezina otvaranja 1971. godine. Za usporedbu, u 1990. kroz tu je luku prometovalo više od tisuću zrakoplova, koji su prevezli 86 tisuća putnika. Već tri godine ta je zračna luka bez redovite linije u međunarodnom, ali i domaćem zračnom prometu, a tako će biti i u ovoj godini jer jedina domaća zrakoplovna kompanija Croatia Airlines tu luku nije uvrstila na popis svojih redovitih linija. Prema riječima direktora Zračne luke Rijeka Marija Paščenka, ta tvrtka u posljednje tri godine bilježi gubitak u poslovanju, u približnom iznosu od 450 tisuća njemačkih maraka godišnje. Odgovorne u riječkoj zračnoj luci, osim toga, muči i zastarjelost opreme - većim dijelom stara je čak 28 godina, što znači da se od njezina otvaranja nije previše brinulo o ulaganjima - pa bi ju, kazao je Mario Paščenko, sada valjalo u cijelosti zamijeniti. Da bi zračna luka uopće mogla djelovati, dio opreme u zakup je uzet od Zračne luke Osijek. Sigurnost prometa ipak nije upitna, a to na najbolji način potvrđuje i aranžman s njemačkim prijevoznikom Lufthansom, koji je riječku zračnu luku uvrstio na popis zrakoplovnih luka na kojima obavlja trening letove svojih zrakoplova. Osim očekivanog većeg broja takvih letova, s kojima će se povećati i promet putnika, u luci mnogo očekuju i od najavljenih čarter letova iz Njemačke (Augsburg), Poljske (Varšava) i Ukrajine (Kijev i Dnjepropetrovsk). Zračni bi se promet preko riječke luke, kaže Paščenko, trebao znatnije povećati i izlaskom na tržište novih zračnih prijevoznika Air Croatia i Air Adriatic. Naime, s obje kompanije Zračna luka Rijeka postigla je dogovor o pružanju usluga tehničke baze. Unatoč trenutačnoj otužnoj situaciji u toj zračnoj luci, studijom dugoročnog razvoja Primorsko-goranske županije, što ju je izradio Znanstveno-istraživački centar riječkog ekonomskog fakulteta, predviđa se da bi se njezinim uvrštavanjem u redovit zračni promet i vraćanjem turističkih čarter letova, promet uskoro mogao popraviti. Do 2000. godine predviđaju da bi se broj putnika u domaćem prometu kroz tu zračnu luku mogao popeti na 20 tisuća, pet godina kasnije na 50 tisuća, 2015. na sada teško zamislivih sto tisuća putnika. Još su veća očekivanja u međunarodnom zračnom prijevozu, gdje bi broj putnika do kraja tisućljeća, kažu, trebao dosegnuti brojku od sto tisuća, 2005. od 250 tisuća, a 2015. čak 500 tisuća putnika. MCDONALD'S NASTAVLJA EKSPANIZIJU U HRVATSKOJ Tvrtka McDonald's Hrvatska nastavit će sa širenjem lanca restorana u Hrvatskoj i tijekom ove godine, pa će tako već krajem ovog tjedna biti otvoren prvi restoran u Osijeku, kazao je na tiskovnoj konferenciji novi direktor McDonald'sa za Hrvatsku Alan Perl. Alan Perl je na dužnost direktora McDonald's Hrvatska stupio početkom ožujka ove godine, nakon obuke, a njegovo je imenovanje u skladu s politikom kompanije da na lokalnim tržištima zapošljava domaće ljude i to ne samo u restoranima, nego i u Upravi. Uz restoran u Osijeku, planira se i otvaranje prvog McDriva u Karlovcu, restorana u Splitu, te drugim dijelovima Hrvatske. Širenje naših restorana potvrđuje da smo više nego zadovoljni dosadašnjim poslovanjem u Hrvatskoj, istaknuo je Perl, te da hrvatsko tržište pruža velike potencijale za strana ulaganja. Po njegovim riječima, McDonald's je jedna od prvih američkih kompanija koja se odlučila i počela aktivno ulaganje u našoj zemlji i to s prosječnim ulaganjem od jednog milijuna američkih dolara po restoranu. Kompanija je u Hrvatskoj u protekle dvije godine otvorila osam restorana, od kojih sedam na području grada Zagreba, te jedan u Rijeci. Danas kompanija u svijetu ima više od 23 tisuće restorana u 109 zemalja, a samo tijekom prošle godine uložila je u otvaranje novih restorana u središnjoj Europi 100 milijuna dolara. Kako je kazao Perl, gotovo 66 posto McDonald'sovih restorana radi na principu franšize, a takav će se način poslovanja vrlo brzo početi primjenjivati i u Hrvatskoj. OTVOREN PRVI MCDONALDSOV RESTORAN U OSIJEKU Prvi McDonald's restoran u Osijeku započeo je s radom, u njemu će biti zaposleno 65 djelatnika, a ukupna vrijednost investicije iznosi milijun američkih dolara, izjavio je na konferenciji za novinare u Osijeku direktor poduzeća "McDonald's Hrvatska" d.o.o. Alan Perl. Ističući da je ovo drugi restoran u Hrvatskoj izvan Zagreba i prvi koji se otvara ove godine, Perl je kazao kako u 1998. slijedi otvaranje restorana u Karlovcu i Splitu nakon čega bi se, iduće godine, krenulo s izgradnjom "Mcdrive" restorana u većim hrvatskim gradovima. Po njegovim riječima trenutačno niti jedan restoran u Republici Hrvatskoj ne posluje po uobičajenom "McDonlad'sovom" sistemu franšize jer se pet potencijalnih franšizera nalazi na izobrazbi, nakon čega će se ovaj model primjenjivati i u Hrvatskoj. Tvrtka "McDonald's" ima više od 23.000 restorana u 109 zemalja svijeta. OTVORENA IZLOŽBA "VINISTRA" U dvorani športsko-rekreacijskoga centra "Veli Jože" u Poreču otvorena je "Vinistra", 5. tradicionalna međunarodna izložba vina, vinarske opreme i izvornih istarskih proizvoda - pršuta, maslinova ulja, sira i meda. U nazočnosti mnogih uzvanika i gostiju, među kojima je u ime pokrovitelja Ministarstva poljoprivrede i šumarstva bio i državni inspektor za vinogradarstvo Vice Veršić, izložbu je otvorio istarski župan Stevo Žufić, istaknuvši da će Županija i nadalje podupirati razvoj poljoprivrede, agroturizma i malih poljoprivrednih gospodarstava, jer imaju svoje tržište i bitni su za turizam. Predsjednik Županijske gospodarske komore Šime Vidulin kazao je tom prigodom da Komora podupire takve izložbe jer se na njima predstavljaju mali proizvođači izvornih istarskih proizvoda kojima se Istra uvijek ponosila. Na "Vinistri" je izloženo 167 uzoraka vina, a uz pršut, sir i maslinovo ulje ove je godine prvi put izloženo i 16 uzoraka meda. Na svečanosti otvaranja bili su nazočni i predstavnici madžarske Županije Somogy koja također sudjeluje na izložbi. UGOVOR ZA IZGRADNJU PODDIONICE AUTOCESTE ZAGREB-LIPOVAC Ugovor za nastavak izgradnje autoceste Zagreb -Lipovac, odnosno za izgradnju 17 kilometara poddionice Oprisavci - Velika Kopanica, potpisan je u srijedu u Slavonskom Brodu. Vlada RH izdvojila je 417 milijuna kuna za tu poddionicu, koja je dio dionice Slavonski Brod (istok) - Velika Kopanica, iako u sastavljanju proračuna za ovu godinu to nije bilo planirano, izjavio je na svečanosti potpisivanja ugovora u velikoj županijskoj vijećnici ministar pomorstva, prometa i veza Željko Lužavec. VIJESTI IZ WTO-A PARAGVAJSKI RANČEVI SVE ZANIMLJIVIJI Paragvajski rančevi - nazvani "estancias" počinju sve više interesirati turiste iz Europe i Amerike koji na neki način žele vratiti jednostavna zadovoljstava ruralnog života. Tako se u turističkoj ponudi tamošnjih rančeva nalazi vožnja zapregama, jahanje na konjima, te ranojutarnje dojenje što mami gradske "frajere", koji su sve što znaju o kaubojima naučili putem televizije. Svjetska turistička organizacija (WTO) u suradnji sa vladom autonomne regije Galicije na sjeverozapadu Španjolske pomaže Paragvaju razviti ruralni turizam na manje dostupnim stočarskim rančevima u zemlji. Prema njihovim tvrdnjama "estancias" su jedini način ponude raznolikosti paragvajskog turizma. Kako bi se lakše promovirao rančerski turizam lani je u Paragvaju oformljena "Ruralna turistička asocijacija" koja trenutačno uključuje nekih 30 "estanciasa". Predstavnici WTO-a iz Galicije dovršili su prvu etapu njihovog kooperacijskog projekta za razvoj rančeva u Paragvaju u kojoj su sakupljeni podaci o resursima i turističkim potencijalima. Druga etapa uključivati će postavljanje standarda i promociju. PETI VJERSKI TURISTIČKI KONGRES USKORO U IZMIRU Antički povijesni Efes, u čijoj se neposrednoj blizini kod Izmira nalazi i posljednje prebivalište Djevice Marije, bit će mjesto održavanja Petog vjerskog turističkog kongresa, što će se održati od 5. do 7. svibnja. Tom velikom skupu, koji će se odvijati u organizaciji Vatikana, biti će nazočno više od 200 uglednih svećenika i turističkih djelatnika. Kongres se održava u sklopu priprema obilježavanja 2000. godišnjice rođenja Isusa Krista. Turska vlada, ministarstvo turizma i kulture već su počeli s restauracijom i obnovom mnogih sakralnih kršćanskih objekata kako bi dali doprinos tom povijesnom događaju. Turska istodobno želi ponovno biti domaćin poglavaru Rimokatoličke crkve Ivanu Pavlu Drugom, koji je bio u posjetu 1980. S tim u svezi, predsjednik Suleyman Demirel je prije dva mjeseca uputio službeni poziv Svetom Ocu da posjeti Tursku tijekom obilježavanja Kristova rođendana i smjene dva stoljeća. APARTMANI NA LUKSUZNOJ JAHTI UPOTPUNJUJU PONUDU HOTELA Petnaest minuta vožnje od finskog grada Turku, usidrena je jedna posebna jahta koja bi sredinom lipnja ove godine mogla primiti prve goste. Radi se o jahtni Sunborn Yacht Hotel, dugoj 105 metara, koja na pet katova raspolaže s ukupno 105 luksuznih apartmana. Njena posebnost je u tome da ne plovi ni nordijskim vodama niti Karibima, već da je usidrena pored poznatog hotela Naantali i tu će ostati. Taj hotel-brod s pet zvjezdica raspolaže s nekoliko restorana, saunom, noćnim klubom, konferencijskim prostorima, predavaonicom i kinom. Velikim šetalištem brod je povezan s hotelom Naantali, koji je već proglašen najboljim konferencijskim hotelom u Finskoj. Hotel Naantali raspolaže s 230 soba i apartmana, a konferencijski prostori mogu primiti 500 učesnika. Ima pet bazena, saune i parnu kupelj, ali tu je i veliki Wellness centar. Pošto je smješten uz samu obalu, može se smatrati pravim rajem na vodi. Ponudu upotpunjuje šest restorana. Gradić Naantali je sam poznat po svojim festivalima komorne glazbe i već je tri puta proglašen "najboljim finskim turističkim gradom". KAKO PUTUJU EUROPLJANI? IPK International predstavlja rezultate praćenja putovanja za 1997. godinu Europski promatrač putovanja (Europäische Reisemonitor) je najveća kontinuirana turistička studija na svijetu. Obuhvaća sva putovanja u inozemstvo koja su poduzeli Europljani, a koja uključuju najmanje jedno noćenje. Ti se podaci prikupljaju u 32 europske zemlje i u pravilu se svaka četiri mejseca dobivaju novi podaci. Evo podataka za 1997. godinu: Europljani (stariji od 15 godina) prošle su godine ostvarili oko 270 milijuna putovanja u inozemstvo, a ako se broje i djeca u pratnji, broj putovanja u inozemstvo prelazi 300 milijuna (+2 posto u usporedbi s 1996. godinom). Broj noćenja u inozemstvu povećao se za 2 posto na oko tri milijarde, dok je prosječno trajanje putovanja s 9,4 noćenja ostalo nepromijenjeno. Iznadprosječni porast putovanja u inozemstvo zabilježen je na 15 europskih tržišta, u šest se zemalja broj putovanja u inozemstvo nije promijenio, dok je broj putovanja u inozemstvo smanjen u sedam zemalja među kojima su Njemačka, Francuska, Švicarska i Rusija. Potrošnja vezana uz putovanja u inzemstvo porasla je pet posto na 210 milijardi Ecua. Studija pokazuje da se u 1980-im godinama broj putovanja u inozemstvo u Europi stalno povećavao za četiri do šest posto, i to posebno u Njemačkoj, zemljama Beneluksa, Vel. Britaniji i Skandinaviji. Pad berlinskog zida 1989/90 potaknuo je val jeftinih putovanja iz zemalja Istočne Europe, koji je svoj vrhunac dosegao 1990 i 1991. godine. Potražnja za putovanjima u tim je zemljama naglo splasnula u iduće tri godine. Tržište putovanja se ponovno stabiliziralo 1995. godine i od tada bilježi stalan rast, doduše manji nego 1980-ih godina, ali i tržište je raznovrsnije. U sjevernoj i zapadnoj Europi potražnja slijedi pravila: dobar privredni razvoj uvjetuje jak porast putovanja u inozemstvo, loša privreda uvjetuje slabijem porastu putovanja u inozemstvo. U južoj i istočnoj Europi glad za putovanjima još uvijek nije ugašena. U tim zemljama kod određenih skupina potražnja za putovanjima ne ovisi o privrednim kretanjima. Evo još nekih detalja iz studije: broj dugih putovanja (više od tri noćenja) prošle je godine povećan za tri posto, ali je zato nakon dosta godina smanjen broj kratkih putovanja. Glede dalekih destinacija, najveći porast europskih turista zabilježili su SAD, Južna Amerika i Karibi. Već drugu godinu zaredom smanjen je broj europkih putovanja u azijsko-pacifičku regiju. Pao je i interes za Afriku južnije od Sahare - četiri posto manje Europskih turista. Od svih prošlogodišnjih putovanja (Europljana) u inozemstvo, 87 posto ostvareno je u Europi uključujući Sredozemlje. Pritom je Španjolska najtraženija, iza koje slijede Francuska i Italija. Iz ovih kretanja okoristiti bi se mogle Hrvatska i Slovenija. Za dva posto prošle je godine povećan broj putovanja u Sjevernu Europu, za tri posto u Zapadnu Europu, dok je broj putvanja u Istočnu Europu smanjen za 20 posto. Iako je prošle godine u Njemačkoj potražnja za putovanjima u inozemstvo smanjena četiri posto, ona još uvijek predstavlja najveće tržište za putovanja u inozemstvo. Na drugom je mjestu Vel. Britnija s tržišnim udjelom u europskim putovanjima u inozemstvo od 12 posto i s porastom potražnje od 17 posto. Francuska, koja se kao i Njemačka žali na recesiju i bilježi smanjenje putovanja u inozemstvo, je na trećem mjestu, iza koje dolaze Nizozemska, Italija i Švicarska. Glede izbora prijevoznog sredstva, autobus je nešto traženiji, dok je za dva posto smanjen broj putovanja automobilom i željeznicom. Putovanja zrakoplovom čine 40 posto tržišnog udjela, što znači da je zrakoplov najvažnije prijevozno sredstvo kada se radi o putovanjima u inozemstvo. ****** Turistički bilten Hine Uređuje: Sanja Plješa 301351 MET apr 98

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙