TURISTIČKI BILTEN
telefon: 01/48-08-682
fax: 01/48-08-821
Zagreb, 2. travnja 1998.
Sadržaj:
1. U ZAGREB STIGLA SKUPINA IZRAELSKIH TUROPERATORA I NOVINARA
2. VELIKI INTERES MAĐARA ZA ODMOR U HRVATSKOJ
3. BUKING KVARNERSKIH TURISTIČKIH KAPACITETA
4. PRIPREME DUBROVAČKIH TURISTIČKIH RADNIKA ZA SEZONU
5. ZAGREBAČKI HOTEL INTER-CONTINENTAL - EKO HOTEL
6. SUSRET "PRO-HOT 98"
7. RAZVOJ ZDRAVSTVENOG TURIZMA U CRIKVENICI TRAŽI ULAGANJA
8. OBNOVA LIPIČKOG ZDRAVSTVENO REKREACIJSKOG CENTRA
9. TURISTIČKE DIONICE NA BURZAMA
10. HRVATSKU POSJETILO VIŠE GOSTIJU U SIJEČNJU
11. NOVI SADRŽAJI U GENERALTURISTOVU KATALOGU ODMORI '98
12. PREDSTAVLJEN PROGRAM KRSTARENJA I FERRY LINIJA ZA '98
13. PREDSTAVLJEN LJETNI RED LETENJA "CROATIA AIRLINESA"
14. ZRAKOPLOVIMA U SIJEČNJU PUTOVALO MANJE PUTNIKA
15. LUFTHANSA" USPOSTAVILA REDOVITU LINIJU SARAJEVO - MUENCHEN
16. AIRBUS PLANIRA NOVI ZRAKOPLOV A318
17. ZA RAZVOJ VODOOPSKRBE NA KRKU POTREBNO 64,4 MIL KUNA
18. DUNAVSKA KOMISIJA U BUDIMPEŠTI
19. HRVATSKA NA IZLOŽBI "EXPO '98" U PORTUGALU
20. EURO - ODSKOČNA DASKA PROMOCIJE TURIZMA U INOZEMSTVU
21. NASA: TURIZAM U SVEMIRU U SLJEDEĆEM STOLJEĆU
22. LEDENJACI - NOVA TURISTIČKA PONUDA NEWFOUNDLANDA
23. GOLDEN TULIP ŽELI UDVOSTRUČITI BROJ SVOJIH ČLANOVA
24. IDILA ZA KONFERENCIJE I POTICAJNI TURIZAM
25. AZIJA KOČI SVJETSKI TURIZAM
26. EKSPANZIJA AMERIČKE HOTELSKE INDUSTRIJE
27. SVE VIŠE HOTELA U LAS VEGASU
28. HOTELSKU SOBU MOŽETE NAĆI I PREKO BROKERA
NAJAVLJUJEMO:
NOVA ZVIJEZDA LUKSUZNOG HOTELIJERSTVA - FREGATE ISLAND PRIVATE
U ZAGREB STIGLA SKUPINA IZRAELSKIH TUROPERATORA I NOVINARA
Skupina od dvadesetak izraelskih turoperatora i novinara stigla je
u utorak u Zagreb, nakon što je u ponedjeljak navečer iz Zagreba
krenula prva redovna zrakoplovna linija na relaciji Zagreb-
Dubrovnik-Tel Aviv. Oni će na sedmodnevnom boravku u Hrvatskoj
posjetiti Plitvička jezera, Zadar, Šibenik, Split, Korčulu, Mljet
i Dubrovnik.
"Prvi puta u povijesti hrvatske države uspostavljena je direktna
zrakoplovna veza između Hrvatske i Izraela, a ponedjeljkom će na
toj liniji prometovati novi hrvatski zrakoplov Airbus 319, koji ima
132 sjedišta. Zrakoplovna je veza uspostavljena tzv. code-share
agreementom između hrvatske zrakoplovne kompanije Croatia
Airlinesa i izraelske nacionalne kompanije El Al, koja je u našem
zrakoplovu zakupila 50 sjedala", istaknuo je direktor prodaje
Croatia Airlinesa Svemir Radmilo.
Prema prvim procjenama hrvatskog i izraelskog poslovodstva
zrakoplovnih kompanija, tjedno će u Hrvatsku dolaziti između 100 i
200 Izraelaca, koji su iznimno zainteresirani za boravak u
hrvatskim turističkim destinacijama, posebice u Dubrovniku.
Prema Radmilovim riječima, oni su također zainteresirani za
boravak u hrvatskim toplicama tijekom cijele godine, što bi
naročito pogodovalo produžetku turističke sezone.
Uspostavom direktne zrakoplovne veze između Hrvatske i Izraela
pokušat će se oživjeti promet između tih dviju zemalja, a budući da
je 2000. godina proglašena godinom kršćanstva, nadamo se da će
porasti interes hrvatskih građana za put u Svetu Zemlju, rekao je
Radmilo.
VELIKI INTERES MAĐARA ZA ODMOR U HRVATSKOJ
Sudeći prema brojnim upitima Mađara za ovogodišnji boravak u
jadranskim turističkim odredištima, ove će godine u Hrvatskoj
ljetovati i više od 150 tisuća gostiju. Ocjena je to voditelja
izložbenog prostora Hrvatske turističke zajednice (HTZ) i
direktora Ureda Turističke zajednice Crikvenice Zdenka Ivančića na
21. Međunarodnom turističkom sajmu UTAZAS, koji se od 25. do 29.
ožujka održava u Budimpešti.
Mađari se zanimaju za boravak u hotelima, apartmanima, privatnom
smještaju i kampovima, a veliki interes postoji i za krstarenja po
Jadranu. Jedna od novina u promociji hrvatske turističke ponude na
tom je tržištu i uvođenje zelene telefonske linije na kojoj se mogu
dobiti besplatne informacije o našoj turističkoj ponudi.
"Ove je godine relativno rano počela prodaja hrvatskih turističkih
kapaciteta, što je presedan za to tržište. Lani je Hrvatsku
prodavalo 40 turističkih agencija, dok ove godine gotovo sve
mađarske agencije u svojim programima nude hrvatske turističke
destinacije", rekao je direktor predstavništva HTZ-u u Budimpešti
Marin Skenderović.
BUKING KVARNERSKIH TURISTIČKIH KAPACITETA
Turistički djelatnici Primorsko-goranske županije u ovoj godini
očekuju deset posto veći turistički prometa u odnosu na lanjskih
8,2 milijuna noćenja. Takva su očekivanja potkrijepljena i dobrom
prodajom turističkih kapaciteta duž Kvarnerske rivijere i na
otocima na europskom turističkom tržištu.
Prema riječima pročelnika županijskog odjela za turizam Ranka
Vlatkovića, na najvažnijim emitivnim tržištima - u Italiji,
Njemačkoj, Austriji i Sloveniji - buking je od 15 do 20 posto bolji
prema istom razdoblju prošle godine. Međutim, iz Češke, Slovačke i
Mađarske u ovoj se očekuje za trećinu manje turista nego lani, a
razlog tomu je povećanje cijena i manji broj postelja, što su ih
naši hotelijeri ponudili tamošnjim turoperaterima. Najveće je
zanimanje turista za kvarnerske otoke Lošinj, Krk i Rab, dok
opatijska i crikvenička rivijera bilježe uobičajeno dobre
rezultate prodaje smještajnih kapaciteta.
Sve to ukazuje na bolju iskorištenost turističkih objekata na tom
području nego lani, kad su hoteli bili popunjeni 62 dana, a kampovi
46 dana.
Inzistirat će se tako na pravodobnom završetku gradnje krčke
zaobilaznice koja je ranijih godina bila usko grlo u prometu, a
turistički djelatnici zahtijevaju i bolju opremljenost graničnih
prijelaza Rupa i Pasjak, preko kojih u zemlju ulazi približno 60
posto svih stranih gostiju koji posjećuju kvarnerska ljetovališta.
Boljoj prometnoj povezanosti u mnogome bi pridonijelo i stavljanje
u funkciju krčke i lošinjske zračne luke, u kojima promet ni iz
daleka ne doseže obujam iz predratnih godina. Puno je i drugih
nedostataka, na koje su upozorili i rezultati ankete Tomas 97, a
odnose se na komunalnu uređenost, napose čistoću na plažama, visoke
cijene vanpansionskih usluga i drugo.
PRIPREME DUBROVAČKIH TURISTIČKIH RADNIKA ZA SEZONU
Predstavnici turističkih zajednica gradova i općina Dubrovačko-
neretvanske županije na radnom su sastanku razgovarali o
dosadašnjim pripremama za predstojeću turističku sezonu te o
akcijama koje bi trebalo poduzeti do početka sezone. Na sastanku je
sudjelovao i direktor Hrvatske turističke zajednice (HTZ) Marijan
Bulat koji je obećao potporu HTZ-a promidžbenim akcijama kako bi se
turistička sezona što više produžila.
Posebno je istaknuo značaj dobre pripreme svakog pojedinog mjesta
na hrvatskom jugu, u čemu posebnu važnost imaju turističke
zajednice.
Na području dubrovačke rivijere prošle godine bilo je oko 14 tisuća
kreveta u hotelima dok će ove godine hoteli ponuditi oko 17 tisuća
kreveta, a zajedno sa privatnim smještajem i kampovima gostima će
biti na raspolaganju oko 50 tisuća kreveta, rekao je predsjednik
Turističke zajednice Dubrovačko-neretvanske Niko Koncul.
Po njegovoj procjeni, dubrovačka rivijera u ovoj sezoni trebala bi
ostvariti oko 2,5 milijuna noćenja, što je polovica noćenja
ostvarenih uspješne predratne turističke sezone 1990. godine.
ZAGREBAČKI HOTEL INTER-CONTINENTAL - EKO HOTEL
"Zagrebački Inter-Continental (IC) je od samog početka poslovanja
prije 27 godina, bio svjestan svoje moralne obveze da učini nešto u
eko-pogledu, pa je 1990. godine započeo s pionirskim pothvatom
izrade Ekološkog priručnika za branšu, tj. hotelsku industriju"
rekla je direktorica obuke toga hotela Renata Lichtberger na
nedavnom skupu na temu "Ekologija je business" održanom u
organizaciji vodeće studentske neprofitne organizacije AISCEC-
Zagreb na Ekonomskom fakultetu.
Kako je hotelska industrija servisna, tj. rade "ljudi za ljude",
postavljeni su izuzetno visoki standardi usluga (prema gostu)
proizvoda-hotela.
U Ekološkom priručniku IC određeno je kako se zapravo treba
gospodariti otpadom, korištenjem resursa (svi hoteli imaju velike
praonice, kemijske čistione, rashladne uređaje, koriste
električnu energiju i vodu), a nastao je u suradnji sa drugim
stručnjacima iz hotelijerstva.
IC je osnovao veliko "Vijeće za zaštitu okoliša", i unatrag godinu i
pol primijenio 90 posto svega propisanog, napravio "Studiju
gospodarenja okolišom" i dobio nagradu za eko-hotel u Hrvatskoj.
Velik je značaj komunikacije tog hotela i s partnerima i s gostima,
pa se postižu značajni rezultati na području zaštite okoliša.
Primjerice, aktivno se radi na očuvanju prirodnih izvora energije
(gašenje plina u kuhinji istog časa kad posuda nije na kuhalu,
obostrano fotokopiranje, gašenje svjetla i dr.), to ne utječe na
visinu kakvoće usluga, a postižu se maksimalne uštede.
Na području komunikacije IC je prisutan na svim razninama, a na
lokalnoj razini obučava djelatnike o ekološkim aspektima - 427
profesionalaca rade na tim aktivnostima. Cilj je razvrstavanje
otpada po kategorijama - staklo, bio-otpad, papir i slično.
U hotelu su postavljene oglasne ploče preko kojih se komunicira, i
tako se nastoji smanjiti otpad. Zbrinjavanje gradskog otpada (ZGO)
je izradio koncept gospodarenja otpadom zajedno s djelatnicima
hotela, a taj bi model trebao biti uzor i svim drugim hotelima.
Postavljena su dva osnovna zahtjeva. Prvo, što je više moguće
smanjiti količinu otpada, a ako ga ima, onda ga iskoristiti
sekundarno.
Otpad koji se ne može izbjeći odlaže se u 11 skupina. Najviše otpada
proizvede kuhinja (50 posto od ukupnog i 50 tona godišnje) i
pospremanje soba. U kuhinji se odvojeno sakuplja otpad
u kante koje su na dohvat ruke, a ostaci od jela koji čine 10 posto
otpada, služe kao stočna hrana. Zeleni ostaci hrane odvajaju se za
kompost.
Druga vrsta korisnog otpada su papir i karton, koji se prešaju i
recikliraju, a čine 20 posto ukupnog otpada. Stare baterije i staro
ulje čine dva posto ukupnog otpada, a sakupi ih se oko četiri tone
godišnje, odlažu se u posebne kontejnere.
Spremanjem soba prikupi se 23 posto od ukupnog otpada u hotelu, a na
licu mjesta se odvajaju novine i papir, staklo i plastika, dok se
neiskorišteni sapun upotrebaljava kasnije za pranje hodnika.
Nekorisni otpad sakuplja se u posebne vreće i kasnije odvozi.
Tako se od 220 tona godišnjeg otpada u hotelu IC na smetlište odvozi
oko 60 tona. Inter-Continental je inače dobio regionalnu nagradu
lanaca hotela IC za ekološku brigu prema okolišu, a cilj im je, kako
kažu, dobivanje prve nagrade.
SUSRET "PRO-HOT 98"
Na tradicionalnom susretu hotelijera, restoratera i proizvođača
opreme za hotele i restorane, "Pro-hot 98", u hotelu "Niko", u
hotelskom naselju Solarisu u Šibeniku okupilo se 150 sudionika iz
cijele Hrvatske, a organizatori su bili Hrvatska udruga hotelijera
i restoratera i UT - časopis za ugostiteljstvo i turizam. Na izložbi
proizvođača opreme za hotele sudjelovalo je 20 tvrtki iz Hrvatske,
a u poslovnim razgovorima predstavnici još dvadesetak tvrtaka, da
za turizam.
RAZVOJ ZDRAVSTVENOG TURIZMA U CRIKVENICI TRAŽI ULAGANJA
Razvoj zdravstvenog turizma traži prije svega ulaganje znatnih
sredstava u poboljšanje kvalitete postojećih smještajnih
kapaciteta, nabavu suvremene dijagnostičke i terapeutske
medicinske opreme i agresivne marketinške aktivnosti, mišljenja je
poslovodstvo Specijalne bolnice za medicinsku rehabilitaciju -
Thalassotherapia Crikvenica.
"Strategija razvoja crikveničke Thalassotherapije je ulaganje u
kvalitetu bez povećanja kvantitete smještajnih kapaciteta,
modernizacija medicinske opreme i informatizacija, te proširenje
ugostiteljske ponude i rekreativno-zabavnih sadržaja uz
tendenciju zadržavanja broja stalno zaposlenih na sadašnjoj razini
od 110 djelatnika", rekao je pomoćnik ravnatelja te medicinske
ustanove Damir Lončarić.
Kako takav plan iziskuje značajna novčana sredstva, a
Thalassotherapia nema dovoljno vlastitih financijskih sredstava,
očekuju se daljnja ulaganja, koja bi sadašnji potencijal
pretvorili u visokoprofitabilni posao. Na taj bi način Crikvenica
uspjela produžiti prekratku turističku sezonu, bez čega je daljnji
razvoj tog turističkog područja teško zamisliv.
Poslujući tijekom cijele godine, Thalassotherapija sto postotnu
iskorištenost kapaciteta ostvaruje isključivo u ljetnim
mjesecima. Prosječna godišnja iskorištenost smještajnih
kapaciteta od 1991. do 1997. godine kretala se od 60 do 70 posto.
U tom je razdoblju svake godine u ustanovi boravilo otprilike pet
tisuća korisnika koji su ostvarivali otprilike 60 do 70 tisuća
noćenja.
Ukupni prihod, kao i fizički pokazatelji poslovanja ustanove
tijekom promatranog razdoblja kontinuirano su rasli od tri do pet
posto godišnje.
Ta Specijalna bolnica za rehabilitaciju i liječenje bolesti dišnih
organa i reumatizma u vlasništvu je Primorsko-goranske županije.
Upošljava 48 djelatnika medicinskog kadra te 62 djelatnika
ugostiteljskih i pratećih usluga.
Gostima se nudi smještaj u hotelu B kategorije s 200 postelja, 70
postelja u C kategoriji i 60 postelja za djecu. Na raspolaganju su
bazen sa zagrijanom morskom vodom, gimnastička dvorana, sauna i
sportski tereni.
Današnja medicinska ustanova sljednik je ranijeg Zavoda za
thalassotherapiju i Dječje bolnice za alergijske bolesti, koje su
1967. godine objedinjene u jednu bolnicu.
OBNOVA LIPIČKOG ZDRAVSTVENO REKREACIJSKOG CENTRA
U lipičkom Zdravstveno-rekreacijskom centru (ZRC) u obnovu
objekata porušenih ratom, predviđa se uložiti otprilike 42,5
milijuna njemačkih maraka čime bi se obuhvatilo uređenje
zdravstveno-rekreacijskih i turističkih objekata. Dosad je u tu
svrhu izdvojeno otprilike 26,4 milijuna njemačkih maraka, što je
većim dijelom pokriveno iz kredita Hrvatske banke za obnovu i
razvoj.
U proljeće 1994. obnovljen je i otvoren prvi hotel Lipa, secesijska
vila s 42 postelje. Od tada se pokušava nastaviti s modelom vezane
obnove, koji podrazumijeva prioritetnu adaptaciju objekta za
objektom. Na taj bi način bilo olakšano vraćanje kredita, no
poslovodstvo Centra nije uspjelo realizirati povoljne
investicijske kredite.
"Obnova po novim standardima kategorizacije turističkih objekata,
uz nove atraktivne momente u ponudi, vratila bi Lipik na turističku
scenu uspješnih centara sa cjelogodišnjim poslovanjem", rekla je
direktorica centra Jasminka Stričević.
Ministarstvo turizma RH je još 1996. izrazilo povoljno mišljenje o
opravdanosti obnove turističkih objekata lipičkog Centra. Na taj
način ono se obvezalo da u okviru svojih zaduženja i ovlaštenja
pomogne što učinkovitijem ostvarenju cijelog programa.
Do Domovinskog rata ZRC Lipik je upošljavao 182 djelatnika.
Iskorištenost kapaciteta, na temelju cjelogodišnjeg poslovanja,
bila je do 85 posto. Od toga je 45 posto ostvareno inozemnim
noćenjima, u kojima su najzastupljenija bila tržišta Izraela,
Švedske, Nizozemske i Italije.
Zdravstveno-rekreacijski centar u Lipiku uživao je ugled mondenog
kontinentalnog turističkog središta središnje Europe. Ponudom
zdravstveno-rekreacijskog turizma, kongresnog turizma,
organiziranom ponudom lovnog, ribolovnog i konjičkog sporta,
ostvarivano je i do 50 posto noćenja stranih turista.
TURISTIČKE DIONICE NA BURZAMA
Tjedni promet na Varaždinskom tržištu vrijednosnica.
br. dionica cijena/kn %promjena promet/kn
cijene
1. Plava laguna 871 -4,29 193.776
2. Istraturist 70 27,27 29.260
3. Arenaturist 90 -5,26 8.190
4. Sunčani Hvar 30 -3,23 6.000
5. Jadran Crikvenica 273 -2,50 1.365
Tjedni promet na Zagrebačkoj burzi:
br. dionica cijena/kn %promjena promet/kn
cijene
1. Plava laguna 880 -3,30 196.303
2. Arenaturist 95 0,00 93.973
3. Riviera holding 91 0,00 27.027
4. Sunčani Hvar 29 -3,33 5.220
5. Jadranturist 91 -9,00 4.550
6. Istraturist 70 -10,26 3.220
HRVATSKU POSJETILO VIŠE GOSTIJU U SIJEČNJU
U Hrvatskoj je u ovogodišnjem siječnju boravilo 90.490 turista, što
je jedan posto više u odnosu na siječanj prošle godine. Stranaca je
bilo tri posto manje ili 29.475, podaci su Državnog zavoda za
statistiku.
Najbrojniji su bili Talijani, 6803 ili 37 posto više. Iz Bosne i
Hercegovine (BiH) došlo ih je 4699, što je 14 posto više, iz
Njemačke 3206 turista ili 14 posto manje.
Zabilježeno je četiri posto više noćenja ili 271.754, od čega je
bilo 88.445 noćenja stranih turista, tj. dva posto više. Broj
noćenja domaćih gostiju porastao je pet posto na 183.309.
Najviše noćenja su u siječnju, 18.039 ili 54 posto više, ostvarili
turisti iz BiH, dok je 33 posto više ili 16.641 turist bio iz
Italije. Austrijanci su ostvarili devet posto više noćenja, tj.
11.304.
NOVI SADRŽAJI U GENERALTURISTOVU KATALOGU ODMORI '98
Novi katalog "Odmori '98" u kojem su na 32 stranice u boji
predstavljene 53 turističke destinacije na hrvatskom Jadranu, te u
Austriji, Sloveniji, Malti, Grčkoj i Turskoj predstavila je
zagrebačka turistička agencija Generalturist.
U katalog su uvršteni brojni hoteli, apartmani i pansioni, a
predstavljena je i ponuda krstarenja Sredozemljem te robinzonski
turizam na Kornatima.
Posebno mjesto zauzima, smatraju u toj agenciji, GT klub Cavtat
koji će tijekom ovogodišnjih ljetnih mjeseci biti organiziran u
hotelu Albatros, a namijenjen je nositeljima GT kartice, koju
dobiva svaki kupac Generalturistovog aranžmana. Predstavnik te
turističke agencije u Cavtatu će organizirati raznovrsnu animaciju
i zabavu, igre na plaži i sportska natjecanja, a za djecu će se
organizirati GT vrtić na moru. Do GT kluba Cavtat organizirana je
autobusna turistička linija po cijeni od 160 kuna. Ovogodišnji
zimski GT klub bio je organiziran u austrijskom Malnitzu.
Za djecu Generalturist priređuje i aktivni odmor u Tenis kampu Niki
Pilic u Umagu. Osim toga, organizirana su i krstarenja brodovima
"oldtimerima" po Jadranu te "all inclusive" krstarenja luksuznim
brodom Bolero po Sredozemlju.
Jedna od novina u Generalturistu je i ponuda ljetnog odmora u
Sloveniji, Austriji, Malti, Grčkoj i Turskoj, koje su i nove
destinacije u njihovoj ponudi ljetnih odmora u inozemstvu.
U katalog Odmor '98 uvrštena je i ponuda tečajeva stranih jezika u
Velikoj Britaniji, Sjedinjenim Američkim Državama, Malti,
Austriji, Njemačkoj, Italiji, Francuskoj i Španjolskoj.
Među ostalim, Generalturist nudi i golf aranžmane u Austriji, te
prvi hrvatski golf turnir "Generalturist Open", koji će se 2.
svibnja održati u Mokricama. Očekuje se sudjelovanje šezedesetak
igrača golfa iz Hrvatske i Slovenije, a poslovodstvo
Generalturista se nada da će se taj turnir iduće godine
organizirati na jednom od hrvatskih golf terena s 18 rupa. Time bi
se taj sport popularizirao u nas i omogućio dovođenje inozemnih
gostiju bolje platežne moći.
PREDSTAVLJEN PROGRAM KRSTARENJA I FERRY LINIJA ZA '98
Program putovanja "Krstarenja i ferry linije za 1998. godinu", koji
obuhvaća Mediteran, sjevernu Europu, Karibe, Sjedinjene Američke
Države (SAD) te Grčku, Tursku, Izrael, Španjolsku i Italiju
predstavili su zastupnici tog programa za Hrvatsku Cruise&Ferry
centar i zagrebačka turistička agencija Jammark.
Krstarenja su vrlo dobar proizvod, koje je na hrvatskom tržištu još
uvijek teško prodati. Iako su cijene programa krstarenja u
Hrvatskoj na europskoj razini, postoje određeni popusti za domaće
tržište, pa su zaključne cijene niže otprilike deset posto od
europskih.
U Hrvatskoj postoji nekoliko turističkih agencija koje prodaju
krstarenja, pa hrvatski građani više ne trebaju kontaktirati s
inozemnim turističkim agencijama kako bi išli na krstarenja u
prekomorske zemlje.
Programi koje nude Cruise&Ferry centar te Jammark sastoje se od
krstarenja i tzv. cruise ferrya (redovnih trajektnih linija) te
mini-krstarenja vikendom.
Kako je rečeno, u novim trajektima garaže za automobile nalaze se
ispod razine putničkih kabina. U novim brodovima za krstarenja,
kabine su manje-više jednake, iako njihova cijena zavisi od razine
na kojoj se nalazi - na višoj razini je i viša cijena, te je li kabina
vanjska (s prozorom) ili unutarnja (bez prozora).
PREDSTAVLJEN LJETNI RED LETENJA "CROATIA AIRLINESA"
Hrvatska zrakoplovna tvrtka "Croatia Airlines" u ljetni red
letenja, koji će vrijediti od 29. ožujka do 24. listopada 1998.,
uvodi među ostalim i redovitu povratnu liniju Zagreb-TelAviv
ponedjeljkom. Uvodi se i niz novosti na redovitim linijama i 14
lanaca charter letova iz više njemačkih gradova, kako bi se
zadovoljila povećana traženja putnika tijekom predstojeće
turističke sezone.
Uvedeni su dodatni letovi na redovnim povratnim linijama iz Zagreba
za Rim, Duesseldorf te iz Splita i Dubrovnika za Pariz. Zrakoplovi
"Croatia Airlinesa" će od 1. svibnja svakodnevno letjeti izravno na
povratnoj liniji Zagreb-Zadar. Predviđene su i sezonske linije iz
Splita, Pule i Dubrovnika za Manchester i London te iz Splita i
Dubrovnika za London.
Uoči turističke sezone, početkom lipnja očekuje se isporuka
drugog, od šest naručenih zrakoplova A319, koji će u flotu "Croatia
Airlinesa" biti uključeni do 2000. godine.
ZRAKOPLOVIMA U SIJEČNJU PUTOVALO MANJE PUTNIKA
U Hrvatskoj je tijekom ovogodišnjeg siječnja zrakoplovima
prevezeno 45 tisuća putnika što je u odnosu na isti mjesec 1997.
godine 4,3 posto manje. Od toga je na domaćim linijama bila 21
tisuća putnika ili pet posto više, privremeni su podaci hrvatskog
Državnog zavoda za statistiku. Pritom je prijeđeno 27 milijuna
putničkih kilometara - deset posto manje, od čega je u unutrašnjem
zračnom prijevozu zabilježeno šest milijuna putničkih kilometara,
kao i u siječnju 1997. godine. U Hrvatskoj je tijekom ovogodišnjeg
siječnja zrakoplovima prevezeno i 502 tona robe, što je u odnosu na
isti mjesec 1997. 3,5 posto više. Od toga je u unutrašnjem zračnom
prijevozu bilo 148 tona robe ili 0,7 posto više.
"LUFTHANSA" USPOSTAVILA REDOVITU LINIJU SARAJEVO - MUENCHEN
Njemačka zrakoplovna tvrtka "Lufthansa" uspostavila je od
ponedjeljka redoviti zračni promet između Sarajeva i Muenchena. Na
promociji u sarajevskoj zračnoj luci direktor "Lufthanse" za
središnju i istočnu Europu Gunther Ott izvijestio je da će glavni
grad BiH i Muenchen biti izravno povezani pet puta tjedno, a na ovoj
liniji prometovat će zrakoplov tipa AVRO sa 80 sjedala.
Po njegovim riječima, uvođenje izravnog leta za Sarajevo
prestavlja i najveću novinu u ljetnjem redu letenja najvećeg
njemačkog zračnog prijevoznika, a "Lufthansa" putnicima, koji
pristižu iz tog grada, nudi mogućnost nastavka leta za više od 60
drugih odredišta.
Direktor ureda "Lufthanse" za BiH Frank Schuller rekao je da su
pripreme za uspostavu ove veze trajale više od godinu dana te da je
prvotna ideja bila povezati Sarajevo i Frankfurt, no da to nije bilo
moguće zbog poteškoća u dobijanju slobodnog termina u frankfurskoj
zračnoj luci. "Lufthansa" je svojim potencijalnim putnicima kao
najpovoljniju ponudila cijenu od 299 dolara za povratnu kartu na
ovoj relaciji.
Bosanskohercegovačka zrakoplovna tvrtka "Air Bosna" letove za
Muenchen uspostavila je prije deset mjeseci.
AIRBUS PLANIRA NOVI ZRAKOPLOV A318
Europska Airbus-industrija odlučna je u svojoj namjeri da u što
kraćem roku razvije i izgradi dvomlazni zrakoplov sa stotinu
sjedećih mjesta kako ne bi zaostajala za američkom konkurencijom
čiji bi model Boeing 717-200 trebao uskoro poletjeti po prvi put.
Spomenuti zrakoplov će na tržište izići pod nazivom A318, javlja
njemački stručni časopis "AERO International". "Ne možemo si
dozvoliti da ne ispitamo sve mogućnosti koje omogućavaju
prisutnost na tržištu zrakoplova sa sto sjedećih mjesta."
Projekt se već provodi pod internom oznakom "A319M5". Airbus
namjerava ovaj zrakoplov na tržište izbaciti najkasnije godinu
dana nakon isporuke prvog Boeinga 717-200 koji bi redovnim letovima
trebao započeti u lipnju iduće godine.
Pozadina ovih novih aktivnosti je činjenica da je propala suradnja
između Airbusa i kineske tvrtke AVIC za izgradnju zrakoplova
namijenjenog regionalnom prometu dogovorena prije mnogo godina.
Kako na tržištu zrakoplova za regionalni promet ne bi zaostajali za
Boeingom, Airbus namjerava što prije razviti i serijski
proizvoditi model A318. Time će se Airbusov obiteljski koncept A320
proširiti na zrakoplove sa sto sjedala za tržište regionalnog
prometa.
Boeing je nakon preuzimanja McDonnell Douglasa razvio njihov
posljednji projekt MD-95 te taj zrakoplov sada na tržište izvodi
pod nazivom Boeing 717-200. Prvi let u Long Beach predviđen je za
lipanj ove godine dok bi isporuka prvom kupcu trebala uslijediti
godinu dana kasnije.
ZA RAZVOJ VODOOPSKRBE NA KRKU POTREBNO 64,4 MIL KUNA
Za razvoj vodoopskrbe na otoku Krku od 1999. do 2003. godine, prema
koncepciji tvrtke Ponikve, trebalo bi uložiti 64,4 milijuna kuna.
Ta krčka tvrtka, koja se bavi proizvodnjom i distribucijom vode,
lani je prodala gotovo 1,8 milijuna prostornih metara vode, a
uslijed kvarova i nedostataka u vodoopskrbnom sustavu otoka Krka,
nepovratno je izgubila 1,01 milijun prostornih metara.
Tvrtka Ponikve za projekt vodoopskrbe otoka Krka zatražit će od
Europske banke za obnovu i razvoj kredit od 45 milijuna kuna, uz
odgodu plaćanja od tri godine, deset postotnu kamatu i trošak
kredita od dva posto.
Prema toj koncepciji, za realizaciju svih planiranih radova i
otplatu kamata i troškove kredita, u idućih 13 godina potrebno je
osigurati 94,32 milijuna kuna. Ostatak sredstava za cjelokupno
financiranje tog programa vodoopskrbe osigurao bi se putem
namjenskog povećanja cijene sa 1 na 1,20 kuna prostornog metra
vode, i proračunskih sredstava gradova i općina otoka Krka, dok bi
dio sredstava trebale osigurati Hrvatske vode i Centar za razvitak
otoka.
U poboljšanje kvalitete vode na izvorištima i u vodoopskrbnom
sistemu na otoku, u idućih pet godina, investiralo bi se 30,4
milijuna kuna, od čega bi se veći dio sredstava utrošio na povećanje
kapaciteta izvorišta. Bilo bi potrebno 22 milijuna kuna za
osiguranje dovoljnih količina vode za vodoopskrbu, a većina tih
sredstava bila bi nužna za istražne radove u slivnim područjima,
izradu triju novih bunara na otoku i modernizaciju opreme u
vodoopskrbnom sistemu.
DUNAVSKA KOMISIJA U BUDIMPEŠTI
Na sastanku Dunavske komisije u Budimpešti potpisan je protokoli
temeljem kojih će Republika Hrvatska, nakon ratifikacije protokola
od strane država sudionica, postati punopravnom članicom ove
regionalne organizacije. Dunavska komisija značajna je regionalna
organizacija koja se bavi reguliranjem i unapređenjem plovidbe
Dunavom te drugim oblicima suradnje podunavskih zemalja.
Njezine dosadašnje članice su Mađarska, Rusija, Jugoslavija,
Austrija, Bugarska, Slovačka, Rumunjska i Ukrajina, a nove članice
uskoro će postati Hrvatska, Moldavija i Njemačka.
Dunavska komisija utemeljena je 1948. godine a Hrvatska je prvi
zahtjev za prijem u članstvo podnijela 1992. godine. Nakon
reintegracije hrvatskog Podunavlja te izlaska na sve svoje granice
Hrvatska, koja je sa svojih 137 km desne obale Dunava oduvijek i
pripadala krugu podunavskih zemalja, i formalno se vratila među
podunavske države.
HRVATSKA NA IZLOŽBI "EXPO '98" U PORTUGALU
Hrvatska će, od 25. svibnja do 30. rujna 1998., po prvi puta
sudjelovati na najvećoj u povijesti Svjetskoj izložbi, "Expo '98" u
Lisabonu. Zadanom temom izložbe "Mora i oceani - naslijeđe za
budućnost" Hrvatska će dobiti priliku da se kao pomorska i
mediteranska zemlja dostojno predstavi svijetu među 140 zemalja
sudionica, kazao je Jurica Pavelić, član Nacionalnog odbora
"Expo'98" i generalni direktor "Zagrebačkog velesajma" kojemu je
povjerena uloga glavnog realizatora ukupnog hrvatskog nastupa.
Ta tema je izabrana zato jer su Ujedinjeni narodi 1998. proglasili -
Godinom oceana, u čast 500. godišnjice otkrića puta u Indiju
zahvaljujući poznatom portugalskom moreplovcu Vascu de Gami.
"Važno je spomenuti da je na tom putu de Gama susreo i dubrovačke
brodove", istaknuo je Pavelić na konferenciji za novinare na kojoj
je predstavljena koncepcija hrvatske izložbe na "Expu '98".
Pod nazivom "Hrvatski Jadran - more sačuvano za budućnost, Hrvatska
- park prirode u srcu Europe" na 650 četvornih metara prostranom
paviljonu predstavit će se hrvatski turizam, pomorstvo, ekologija
i način življenja ljudi na mediteranu. Tu će se putem
multimedijskog pristupa doživjeti more, otoke i podmorje te steći
uvid u povijest, kulturu, gospodarstvo i urbanizam hrvatske obale.
Autor postave je Branko Silađin koji navodi kako je osnovni cilj
izložbe privući posjetitelja da posjeti našu zemlju ili poželi o
njoj saznati nešto više.
Hrvatska će se predstaviti i kroz svoj Nacionalni dan, 7. lipnja,
tijekom kojega će na "Expu'98", kako se očekuje, boraviti visoko
hrvatsko izaslanstvo. Tu je i Festival brodova na kojemu će biti
izložen stari hrvatski brod - falkuša.
Portugalski organizatori "Expo'98" očekuju osam milijuna gostiju
koji će ostvariti oko 20 milijuna posjeta, a hrvatski organizatori
vjeruju da će u naš paviljon navratiti svaki deseti posjetitelj.
EURO - ODSKOČNA DASKA PROMOCIJE TURIZMA U INOZEMSTVU
Na Otvorenom turističkom forumu, članovi udruge "European Travel &
Tourism Action Group" (ETAG) složili su se da će uvođenje
jedinstvene europske valute - Eura, odigrati ključnu ulogu u
turističkoj promociji Europe na prekomorskim tržištima.
Također su predložili sazivanje konferencije o putničkoj trgovini
u Bruxellesu potkraj godine kako bi utvrdili konkretan utjecaj Eura
na putničku trgovinu u prekomorskim zemljama.
Planiran je i sastanak u suradnji sa "European Travel Commission"
kako bi se prodiskutiralo o važnosti komunikacija i informacija, te
o tome na koji se način utjecaj Eura može primjeniti na promociju
turističkih destinacija.
Sa svrhom ohrabrivanja zemalja članica o zauzimanju puno
dinamičnijeg stava o važnosti turizma glede zapošljavanja kao i
ekonomskog generatora, ETAG je pozvao i na bližu suradnju sa
putničkim i turističkim grupama u zemljama članicama.
NASA: TURIZAM U SVEMIRU U SLJEDEĆEM STOLJEĆU
Turizam u svemiru mogao bi postati stvarnost u sljedećem stoljeću,
piše u izvješću Američke
svemirske agencije (NASA) i Udruge za prijevoz u svemir (STA).
"Putovanja i turizam u svemiru golem su potencijal za sve veći broj
tvrtki u prvim desetljećima sljedećeg stoljeća", piše u tom
izvješću.
Većina tehničkih problema u vezi s odlaskom u svemir već je
riješena, ali sada još treba riješiti probleme vezane uz sigurnost,
zaštitu zdravlja i cijene.
Stručnjaci drže da bi prve karte za put u svemir mogle stajati
najmanje 100.000 dolara. "To će biti jako skupo za prve putnike, ali
će omogućiti stvaranje infrastrukture koja smanjuje cijenu za nove
putnike", kaže predstavnik Udruge Dave Weldon.
Najmanje su dvije tvrtke počele prodavati karte za 98.000 dolara po
letu koji će se ostvariti u sljedećih pet godina, a trajat će dvije i
pol minute u bestežinskom stanju, na visini od 110 kilometara.
Nakon toga moći će se pripremati i petosatni letovi, trodnevna
putovanja i boravak na svemirskoj postaji tjedan ili dva.
Privatna grupacija STA okuplja tvrtke koje se žele baviti
komercijalnim svemirskim letovima, a u njoj vjeruju da bi se u tom
sektoru moglo zaraditi 10 do 20 milijuna dolara na godinu.
No, Jack Mansfield, dužnosnik NASA-e, ističe da bi letovi u svemir
morali postati sto puta jeftiniji, sto puta sigurniji i sto puta
redovitiji prije nego što se ponude javnosti.
Danas lansiranje svemirskog taksija stoji 400 milijuna dolara, uz
mogućnost neuspjeha jedan prema 100, a isti se taksi može lansirati
samo dva puta u godini.
LEDENJACI - NOVA TURISTIČKA PONUDA NEWFOUNDLANDA
Nova turistička ponuda - promatranje ledenih brjegova, upravo se
razvija na Newfoundlandu (sjeveroistok Kanade) nakon uspjeha filma
"Titanic", prema istoimenom parobrodu koji je potonuo 140 km
južnije od toga otoka godine 1912., kad se utopilo više od 1500
osoba, otkrio je u subotu mjesni dnevnik.
Kako piše "St. John's Telegraph", čini se da ledenjaci i ledeni
brjegovi sve više fasciniraju ljude. Od premijere filma "Titanic",
na Newfoundlandu sve je veće oduševljenje za promatranje
ledenjaka, a nekoliko tvrtki organizira specijalna krstarenja.
Druge tvrtke nude petodnevne izlete u kajaku za plovidbe između
ledenjaka uz suvenir - komad leda.
Newfoundland i njegovi stanovnici u jedinstvenom su položaju za
promatranje ledenih blokova, starih 10.000 godina, koji se protežu
od zapadne strane Grenlanda prema jugu, uz istočnu obalu Kanade,
smatra stručnjak za ledenjake s Instituta za pomorsku dinamiku u
Saint John'su Brian Hill.
"Ne znam nijedno drugo mjesto na svijetu kamo možete otići
automobilom na posao i promatrati ledenjake kako plutaju pred
vama", izjavio je Hill novinarima.
Hilla osobno zanimaju sudari brodova s ledenjacima u Sjevernoj
Americi te je tako zabilježio više od 200 njih, ali samo 10 od
osamdesetih godina. Nesreća "Titanica" i ona "SS City of Boston"
godine 1870. sa 177 poginulih osoba bile su najpogibeljnije.
GOLDEN TULIP ŽELI UDVOSTRUČITI BROJ SVOJIH ČLANOVA
Golden Tuip Worldwide, druga po veličini nezavisna hotelska
kooperacija, želi do 2000. godine udvostručiti broj svojih
članova: s 400 na 800. Radi se o hotelima s tri (Tulip Inns) i četiri
(Golden Tulip Hotels) zvjezdice. Po tom ambicioznom planu, svake bi
se godine lanac trebao proširiti za 100 novih partner-hotela.
Prošle je godine lancu pristupio 91 hotel, od toga 15 hotela u
azijsko-pacifičkom prostoru i tri u SAD-u Golden Tulip Worldwide
svoje težište stavlja na europska tržišta, prije svega na Njemačku,
Istočnu Europu, Španjolsku i Balkan. Nedavno su u lanac ušli
zagrebački hotel Holiday te jedan hotel u Tallinnu, Estonija. Ovog
proljeća na Srednjem će Istoku u kooperaciju ući sedam hotela, od
toga tri u Bejrutu. Broj partner hotela trebao bi se povećati kao u
Sjevernoj, tako i u Latinskoj Americi i azijsko-pacifičkom
području, i to u poslovnim metropolama.
IDILA ZA KONFERENCIJE I POTICAJNI TURIZAM
Seychelli su opremljeni i za velike priredbe
Međunarodni konferencijski centar u glavnom gradu Seychella,
Victorii, raspolaže s dvoranom sa 600 sjedala u kojoj se redovno
održavaju i koncerti poznatih svjetskih umjetnika, zborova ili
orkestara. Cijeli niz susjednih konferencijskih dvorana
različitih veličina idealne su za sastanke, seminare i sl. s tim da
se u svako doba u svečanoj dvorani mogu prirediti prijem ili ručak,
a na otvorenom roštilj. Glazbenu podlogu mogu pružati male, lokalne
glazbene skupine, veće glazbene skupine, ali i nacionalne
folklorne skupine. Hotelijeri i organizatori različitih priredbi
na Seychellima imaju dugu tradiciju u organizaciji tematskih
posebnih dođaganja. In-coming touroperatori su razumljivo, i
iskusni u organiziranju programa slobodnog vremena.
AZIJA KOČI SVJETSKI TURIZAM
Prema najnovijim statističkim podacima Svjetske turističke
organizacije globalna turistička priveda prošle je godine još
jednom zabilježila pozitivna kretanja: 3,8 posto više međunarodnih
dolazaka i 3 posto viši prihod. Prošle godine strane je zemlje
posjetilo ukupno 617 milijuna turista i tamo potrošilo 448
milijardi USD.
Skroman porast glavni tajnik Svjetske turističke organizacije
Francesco Frangialli povezuje s financijskom krizom u Aziji.
"Ostatak svijeta" pokazuje pozitivnije rezultate, pa kad Azija ne
bi imala financijskih problema mogao bi se ostvariti globalni
porast od 5,5 posto. Najviša postotna povećanja bilježe Afrika,
Bliski Istok i Karibi. Ako se govori o zemljama pojedinačno, tada su
to Južnoafrička Republika, Maroko, Sri Lanka, Turska, Jordan,
Egipat, Grčka, Francuska i Španjolska. Promatraju li se apsolutne
brojke, ljestvica izgled ovako: 1. Francuska (66,8 milijuna
turista, 10,8 posto svjetskog turizma), 2. SAD (48,9 milijuna, 7,9
posto), 3. Španjolska (43,4 milijuna, 7,4 posto), 4. Italija (34,1
milijun, 5,5 posto), 5. Vel. Britanija (26,1 milijun, 4,2 posto).
Zatim slijede Kina, Meksiko, Poljska, Mađarska, Kanada, Češka
Republika, Austrija, Njemačka, Rusija i Švicarska.
EKSPANZIJA AMERIČKE HOTELSKE INDUSTRIJE
Najuspješnija godina za hotelijere u SAD-u bila je 1996. godina. Po
podacima koje je objavila tvrtka Coopers & Lybrand u 1996. godini su
hotelijeri u SAD-u ostvarili dobit od 11,5 milijardi USD. Pritom se
dnevna popunjenost hotela kreće oko 66 posto.
Zato ova privredna grana upravo u ovoj godini, četvrtoj za redom,
očekuje novi rekord u ostvarenoj dobiti, što nije slučaj ni u jednoj
drugoj struci u Americi. Pogledaju li se podaci iz 1995. godine
(posljednje godine za koju postoje raspoloživi podaci), vidi se da
američko hotelijerstvo doživljava pravi "boom". Podaci o 46.000
hotela, 3,5 milijuna hotelskih soba, 72 milijarde USD prometa i
popunjenost od 65,5 posto govore sami za sebe. Američki hotelski
koncerni za plaće svojih zasposlenih godišnje isplaćuju više od 16
milijardi USD. Pri tom je 1995. godine u toj privrednoj grani puno
ili djelomično radno vrijeme radilo 1,1 milijun ljudi.
Zanimljivi podaci su položaj hotela, cijena sobe kao i veličina
hotela. U izdanju "Property and Room Breakdown 1995" American Hotel
& Motel Association (Washington, DC) dala je odgovore na ova
pitanja.
Položaj hotela: 5,4 posto nalazi ih se u gradovima, 40,4 posto u
njihovim predgrađima, 47,7 posto duž auto-puteva, 2,6 posto pored
međunaronih zračnih luka i 3,9 posto u resortima.
Cijena soba: 8,2 posto soba stoji manje od 30 USD, 17,1 posto između
30 i 44,99 USD, 17,9 posto između 45 i 59,99 USD, 22 posto između 60 i
85 USD i 34,8 posto je skuplje od 85 USD.
Veličina hotela: 66,8 posto ih raspolaže s manje od 75 hotelskih
soba, 21,5 posto između 75 i 149 soba, 8,6 posto između 150 i 299
hotelskih soba, a 3,1 posto više od 300 hotelskih soba.
Razlog boravka gostiju u američkim hotelima: 25 posto gostiju
dolazi na konferencije, 30 posto ih dolazi poslovno, 25 posto na
odmor, a 20 posto iz drugih razloga. Kad se govori o noćenjima
poslovnih ljudi, 39 posto ih ostaje u hotelu samo jednu noć, 24
posto dvije noći, a 37 tri ili više noći. Prosječni gost američkog
hotela je muškarac (75 posto) star između 25 i 34 godine (35 posto).
U pravilu je sam (79 posto) i po noćenju plaća 70,40 USD. Glede
hotelskih gostiju koji dolaze na odmor, 47 posto ih u hotelu ostaje
samo jednu noć, 26 posto dvije noći, a 27 tri ili više. Tu se u
prosjeku radi o dvije odrasle osobe (50 posto) starije od 50 godina
(38 posto). Putuju automobilom (73 posto) i po noćenju plaćaju
64,80 USD.
SVE VIŠE HOTELA U LAS VEGASU
Hotelijerstvo u Las Vegasu cvjeta. Čini se da svakim danom ima sve
više hotela, primjerice MGM Grand Hotel, koji je s 5005 soba najveći
hotel na svijetu, bit će još impozantniji. Mariott i Ritz Carlton
planiraju na MGM-ovom zemljištu izgradnju još 2000 soba. Marriott
Hotel s 1500 soba trebao bi biti otvoren 1999. godine, a izgradnja
Ritz Carlton hotela s 500 soba trebala bi početi 2000. godine.
Zahvaljujući ulaganju od 100 milijuna USD izgradit će se Sahara
Hotel & Casino. U potpunosti će se renovirati svih 1634 soba i
apartmana, a ukupna površina kasina povećat će se s 2,2 na 8,8
kvadratnih kilometara. Posebna je priča novi hotelski projekt.
Nakon izgranje hotela New York New York, Mark Advent planira
izgradnju San Francisco Hotel & Casino, hotela s 2000 soba
raspoređenih u devet nebodera s po 70 katova. Svoja vrata mora
zatvoriti hotel Aladdin, otvoren 1963. godine, na čijem je mjestu
planirana izgradnja modernog resorta luksuzne kategorije, s 2700
soba. Hotel bi trebao biti dovršen do 2000. godine.
HOTELSKU SOBU MOŽETE NAĆI I PREKO BROKERA
Kako Accomodations Express može nuditi noćenje u hotelu Hilton na
Beverly Hillsu po cijeni od 169 USD, iako objavljene cijene kreću
tek od 215 USD? Ili zašto Quikbook može sobu u San Francisco Mark
Hopkins Inter-Continental hotelu prodavati po 133 USD, iako je
njena redovna cijena oko 260 USD?
Obje ove tvrtke pripadaju tzv. Hotel Room brokerima, koji mogu u
američkim velegradovima isposlovati posebne cijene noćenja u
hotelima i bez posebnih troškova ponuditi ih svojim klijentnima.
Hoteli brokerima daju posebne cijene da bi im oni popunili prazne
sobe - jer otprilike trećina hotelskih soba u SAD-u svake noći
ostaje prazna.
Dakle, onaj turist koji želi noćiti u određenom američkom gradu po
najpovoljnijim cijenama, može to najčešće srediti jednim
telefonskim razgovorom. Cijene koje nudi Hotel Room Broker u
pravilu su niže i od najnižih hotelskih cijena. Gost mora odrediti
dio grada u kojem želi sobu, te reći cijenu koju je za nju spreman
platiti, nakon čega saznaje detalje.
Evo nekoliko brokera kojima se možete obratiti želite li postići
najpovoljnije cijene:
· Accomodationas Express: Atlantic City, tel: 1-800-307 88 60,
raspolaže sa 700 hotela.
· California Reservations: San Francisco, Tel: 1-800-576 00 03, u
ponudi ima 1500 hotela.
· Hotel Reservations Network: Dallas. Tel: 1-800-964 68 35. U
ponudi ima 150 hotela.
· Quikbook: New York, tel: 1-800-677 15 50, u ponudi ima 200
hotela.
******
Turistički bilten Hine
Uređuje: Sanja Plješa
021503 MET apr 98
Stavljen u uporabu novi obalni ophodni brod HRM-a
Rijeka: Program RInovatoRI od ove godine u osnovnim školama
Financijska imovina hrvatskih kućanstava u godinu dana uvećana 10,7 posto
Arheolozi u Pompejima otkrili očuvan termalni kompleks
Putin potpisao sorazum o strateškoj suradnji s iranskim predsjednikom u Moskvi
Tjedna najava događaja - sport - od 18. do 24. siječnja
Najava događaja - sport - za subotu, 18. siječnja
Macron najavio novu međunarodnu konferenciju za obnovu Libanona
Hanfa dodijelila godišnje nagrade studentima za najbolje znanstvene i stručne radove
40 posto veća izdvajanja za projekte Hrvata izvan RH, najviše za BiH