TURISTIČKI BILTEN
telefon: 01/48-08-682
fax: 01/48-08-821
Zagreb, 9. travnja 1998.
Sadržaj:
1. PRIPREMA OVOGODIŠNJE TURISTIČKE SEZONE
2. BULAT U ZADRU O PRIPREMAMA ZA TURISTIČKU SEZONU
3. OVE GODINE 20 POSTO BOLJI TURISTIČKI UČINCI
4. SJEDNICA ISTARSKE TURISTIČKE ZAJEDNICE
5. ZA BLAGDANE U ISTRI I NA KVARNERU VIŠE OD 30.000 GOSTIJU
6. PLITVIČKI HOTELI BIT ĆE POPUNJENI ZA USKRSNE BLAGDANE
7. ZA USKRS U DESET DUBROVAČKIH HOTELA DVIJE TISUĆE GOSTIJU
8. DOBRA PREDVIĐANJA ZA OVOGODIŠNJU TURISTIČKU SEZONU
9. SLOVENSKE TURISTIČKE UDRUGE ŽELE ZADRŽATI GOSTE KOD KUĆE
10. U UREĐENJE HOTELA LAGUNA 3,5 MIL KUNA
11. U PLAVOJ LAGUNI OČEKUJU DVA MILIJUNA NOĆENJA
12. SKORI ZAVRŠETAK OBNOVE CAVTATSKOG HOTELA CROATIA
13. U UGLJANIMA USKORO NOVI MOTEL
14. U RAZVOJ VARAŽDINSKIH TOPLICA 76 MIL KN
15. TURISTIČKE DIONICE NA BURZAMA
16. U HRVATSKOJ U VELJAČI 100.994 TURISTA
17. U ZAGREBU PORASLE CIJENE UGOSTITELJSKIH USLUGA
18. VIŠE CIJENE UGOSTITELJSKIH USLUGA U VELJAČI
19. ATLASOVA PONUDA EKO I AVANTURISTIČKOG TURIZMA
20. U CESTE U ISTRI ULOŽIT ĆE SE 625 MILIJUNA KUNA
21. SMANJEN TEMELJNI KAPITAL CROATIA AIRLINESA
22. KONTROLORI LETENJA USTRAJAVAJU NA SVOJIM ZAHTJEVIMA
23. MEĐUNARODNI SKUP O OLAKŠICAMA U ZRAČNOM PROMETU
24. WTO - NOVE PUBLIKACIJE
25. VIJESTI WTO-OVIH ČLANICA
26. ETC 50 GODINA - "NACIONALNI TURISTIČKI URED EUROPE"
27. MLADEŽ - PUTNICI BUDUĆNOSTI
28. NIŽE CIJENE PRIVLAČE TURISTE
29. LUKSUZNO HOTELIJERSTVO - FREGATE ISLAND PRIVATE
NAJAVLJUJEMO:
PUTOVANJA U GRADOVE - VLAKOVIMA VRLO VELIKIH BRZINA
PRIPREMA OVOGODIŠNJE TURISTIČKE SEZONE
U Ministarstvu turizma nedavno je održan sastanak radi angažiranja
pomoćnih turističkih inspektora u okviru programa aktivnosti za
pripremu ovogodišnje turističke sezone.
Dogovoreno je da će i ove turističke sezone biti angažiran veći broj
pomoćnih turističkih inspektora koji će se financirati jednim
dijelom iz sredstava sustava Hrvatske turističke zajednice, a
manji dio trebao bi osigurati Državni inspektorat. Iskustva iz
prethodnih sezona ukazuju na potrebu zapošljavanja većeg broja
turističkih inspektora, prije svega radi učinkovitijeg nadzora nad
radom ugostiteljskih smještajnih objekata i domaćinstava u kojima
se pruža usluga smještaja, te nadzora nad provedbom drugih propisa
iz područja ugostiteljstva i turizma.
Uz ministra turizma Sergeja Morsana sastanku su bili nazočni i
glavni inspektor Državnog inspektorata Branko Jordanić te
predstavnik Hrvatske turističke zajednice Stipe Maleš, priopćeno
je iz Ministarstva turizma.
BULAT U ZADRU O PRIPREMAMA ZA TURISTIČKU SEZONU
O pripremama za ovogodišnju sezonu održan je u Zadru radni sastanak
direktora Glavnoga ureda Hrvatske turističke zajednice Marijana
Bulata s direktorima turističkih ureda Zadarske županije. Govoreći
o interesu stranih turista za odmor u Hrvatskoj, Bulat je kazao da
je na češkom i slovačkom tržištu zanimanje u prosjeku smanjeno za
čak 20 posto u odnosu na prošlu godinu. Stoga će HTZ, rekao je Bulat,
u suradnji s dalmatinskim županijama organizirati dodatne i
posebne turističke promocije u tim zemljama, ali i u Njemačkoj i
Sloveniji.
Posebna je pozornost posvećena talijanskom tržištu, na kojemu se
naši turistički aranžmani dobro prodaju, ali, kako smatra Bulat,
njemu se do sada još nije pristupilo sustavno i organizirano, te će
se stoga postaviti informacijski punktovi u Anconi, Bariju,
Napulju i Padovi koji će raditi tijekom tri ljetna mjeseca, a
organizirat će ih županijske turističke zajednice.
Pozornost će se posvetiti i domaćem tržištu koje je još uvijek
zaostaje 30 posto u odnosu na prijeratni promet, a domaći gosti na
zadarskom području, kako je rečeno, čine tek jednu trećinu ukupnog
turističkog prometa.
Turističke zajednice moraju se pobrinuti za uređenje mjesta,
čišćenje plaža i podmorja, kazao je Marijan Bulat osvrnuvši se i na
radno vrijeme turističkih zajednica koje bi morale, istaknuo je,
šest dana u tjednu raditi non-stop, a nedjeljom barem ujutro.
OVE GODINE 20 POSTO BOLJI TURISTIČKI UČINCI
Sudeći po najavama i zanimanju stranih i domaćih gostiju,
ovogodišnja će turistička sezona biti bolja za 15 do 20 posto od
prošlogodišnje, istaknuo je na plitvičkom radnom sastanku s
direktorima turističkih zajednica s područja Ličko-senjske
županije Marijan Bulat, predsjednik Hrvatske turističke
zajednice.
Za obalni dio Županije i Nacionalni park Plitvička jezera, gdje se
obnavljaju hoteli i autokampovi, veliko je zanimanje na
talijanskomu turističkom tržištu, zatim u Sloveniji, Austriji,
Njemačkoj, Češkoj i Slovačkoj, kazao je Bulat.
Istaknuo je da turističke zajednice moraju ujediniti sve
turističke službe te da je neobično važno da se za sezonu dobro
pripreme i trgovačke kuće, banke, prijevoznici i drugi.
SJEDNICA ISTARSKE TURISTIČKE ZAJEDNICE
Istarska je županija prošle godine ostvarila ukupno 12,579.247
noćenja, od toga je 11,771.520 udjel stranih gostiju, istaknuto je
u Poreču na sjednici skupštine županijske Turističke zajednice. Od
stranaca najbrojniji su bili Nijemci (24,7 posto), Slovenci (15,9
posto) i Talijani (14,2 posto).
Najavivši za uskrsne blagdane 70.000 noćenja, predsjednik
županijske Turističke zajednice Branko Curić istaknuo je kako je to
dobar znak za uspješnu ovogodišnju turističku sezonu.
ZA USKRSNE BLAGDANE U ISTRI I NA KVARNERU VIŠE OD 30.000 GOSTIJU
Prema najavama iz najvećih hotelsko-turističkih tvrtki, Istru će
tijekom uskrsnih blagdana posjetiti približno 21 tisuća gostiju,
najvećim dijelom inozemnih, koji će ostvariti više od 70 tisuća
noćenja. Najviše noćenja planira se ostvariti u porečkoj Plavoj
Laguni, približno 16 tisuća, rekao je projekt menadžer u toj
hotelskoj tvrtki Neven Staver.
U Laguninim hotelima Parentium, Laguna Park, Plavi, Galijot,
Zorni, Materada i Delfin uskrsne će blagdane provesti pet tisuća
gostiju, njih više od polovice iz Njemačke, približno trećina iz
Italije i petnaestak posto iz Austrije.
U porečkom Riviera Holdingu očekuju dolazak otprilike četiri
tisuće gostiju, koji će biti smješteni u hotelima Diamant, Pical,
Jadran, Neptun, Parentio, Tamaris, Fortuna i apartmanskom naselju
Lanterna.
Direktor marketinga Riviere Klaudije Stojnić rekao je da će,
najbrojniji gosti biti Talijani, Nijemci i Austrijanci, a očekuje
se približno 15 tisuća noćenja.
Umaški Istraturist tijekom uskrsnih blagdana otvorit će vrata
svojih hotela Koralj, Istra, Sipar, Umag i Adriatic. Voditeljica
službe za odnose s javnošću Renata Gucunski kaže da će približno 2,5
tisuće talijanskih, hrvatskih, njemačkih, austrijskih i
slovenskih gostiju ostvariti otprilike osam tisuća noćenja.
Uskrs će biti najava dobre glavne turističke sezone i za rovinjski
Jadranturist, rekla je direktorica marketinga Odete Sapač. U
njihovih pet hotela i turističkom naselju Vilas Rubin očekuju
gotovo tri tisuće gostiju, od kojih gotovo polovicu iz Italije,
koji su rezervirali 6,7 tisuća noćenja.
Dobru posjećenost za iduće blagdane očekuju i u pulskom
Arenaturistu (dvije tisuće gostiju), vrsarskoj Aniti (više od
tisuću), Laguni Novigrad (sedamsto gostiju), Hotelskom poduzeću
Rabac (530) te Croatiji u Dugoj uvali (300 gostiju).
Na Kvarnerskoj rivijeri u više od 40 hotela, koji će biti otvoreni
za Uskrs, očekuje se boravak oko 11 tisuća gostiju, kazala je
direktorica Turističke zajednice Primorsko-goranske županije
Gordana Medved.
Samo na Opatijskoj rivijeri boravit će 4,6 tisuća turista, najviše
iz zapadnoeuropskih zemalja, od kojih najviše u objektima Liburnia
riviera hotelima, njih 3,5 tisuće.
U crikveničkom Jadranu očekuju dolazak približno tisuću gostiju,
najviše iz Njemčake, Austrije i Italije, a veliko je zanimanje
turista i za kvarnerske otoke.
Najviše će ih posjetiti hotele na Krku, gotovo dvije tisuće. U
Jadranki d.d. iz Malog Lošinja očekuju 1,3 tisuće gostiju, od čega
oko 80 posto inozemnih, dok će se na Rabu u hotelima Imperijal,
International, Padova, Eva i Carolina tijekom blagdana odmarati
sedamsto gostiju. U Cresanki d.d. očekuju u svojim objektima
ugostiti petstotinjak turista, od kojih će tek oko pet posto biti
domaći gosti.
PLITVIČKI HOTELI BIT ĆE POPUNJENI ZA USKRSNE BLAGDANE
U prva tri mjeseca ove godine Nacionalni park Plitvička jezera
posjetilo je 10 posto više turista u odnosu isto razdoblje lani. Za
uskrsne blagdane, kada na Plitvicama i službeno počinje turistička
sezona, hoteli Bellevue i Plitvice bit će popunjeni, a svoj dolazak
najavila je skupina od 200 do 250 stranih gostiju, doznaje se od
ravnatelja Nacionalnog parka Stjepana Dujmovića.
Do glavnog dijela sezone bit će otvoreno i nekoliko turističkih
objekata koji se obnavljaju. Početkom svibnja počet će raditi auto-
kamp "Korana", a dobro napreduju i radovi na obnovi hotela
"Jezero". Do glavne sezone dovršit će se i motel "Grabovac", tako da
će Plitvička jezera ove godine, kad je riječ o smještajnim
kapacitetima, biti "u punom pogonu", kaže Dujmović.
ZA USKRS U DESET DUBROVAČKIH HOTELA DVIJE TISUĆE GOSTIJU
Desetak otvorenih hotela iz sastava turističke tvrtke Hoteli
Dubrovnik, za Uskrsne blagdane očekuju otprilike dvije tisuće
gostiju, od kojih dvije trećine inozemnih, rekao je direktor
marketinga te tvrtke Mario Marušić.
Do kraja ovogodišnjeg lipnja ta tvrtka očekuje da će ostvariti
otprilike 60 posto više noćenja nego lani. Uzimajući u obzir samo
hotele iz tog holdinga, koji su u tom razdoblju i lani bili
otvoreni, broj gostiju porast će za 30 posto, kazao je Marušić.
Uz dobra predviđanja poslovanja hotela Kompas i Park, on je
istaknuo trenutačno dobro poslovanje hotela Croatia, u kojem
gotovo cijelo proljeće borave poslovni ljudi i turisti.
Hotel Astarea u Mlinima, koji će, po novoj kategorizaciji dobiti
tri zvjezdice ima kapacitet 450 kreveta, a svoja će vrata otvoriti
krajem ovoga tjedna. Tada se očekuje i dolazak prvih gostiju iz
Francuske, u organizaciji tamošnjeg touroperatora Fram.
DOBRA PREDVIĐANJA ZA OVOGODIŠNJU TURISTIČKU SEZONU
Splitsko-dalmatinska županija u ovoj sezoni nudi tržištu 27.000
potpuno spremnih hotelskih kreveta, 30.000 kreveta u obiteljskim
apartmanima i hotelima, 2200 vezova u marinima, i što je posebno
zanimljivo, čak 2500 kreveta na preuređenim starim jedrenjacima,
izvijestio je direktor Županijskog ureda Hrvatske turističke
zajednice u Splitu Mili Razović na sastanku Skupštine Turističke
zajednice Županije splitsko-dalmatinske, održanom u hvarskome
najstarijem i najljepšem hvarskom hotelu, Palaceu.
Uspješnost ovogodišnje turističke sezone u Dalmaciji ovisit će
isključivo o pripremama, jer najave s međunarodnog tržišta govore o
ovogodišnjem potpunom povratku turizma u Hrvatsku. Dobra
predviđanja u ovoj godini potvrđuje i produženje ovogodišnje
turističke sezone, a samo u gradu Hvaru trenutačno u dva otvorena
hotela - Palaceu i Amfori, boravi 300 stranih gostiju, kazao je
predsjednik županijske Hrvatske turističke zajednice (HTZ) Dinko
Franchini.
U sve četiri dalmatinske županije o ovoj sezoni bit će, sudeći po
rezervacijama, ostvareno najmanje deset milijuna noćenja (lani je
bilo osam milijuna). To će značajno pridonijeti u rješavanju
najveće boljke županijskoga gospodarstva - nezaposlenosti, jer će
u turizmu ove godine biti zaposlen znatan broj od 42.000
nezaposlenih u Splitsko-dalmatinskoj županiji, rekao je potžupan
splitsko-dalmatinski Špiro Erceg.
Direktor prodaje HTU-a Sunčanog Hvara Pero Radaljić izvijestio je
kako će se otvoriti još dva hotela, jer stiže više od 700 novih
gostiju iz inozemstva, osobito Njemačke i Austrije, koji će uskrsne
blagdane provesti u gradu Hvaru, a najavljeno je i nekoliko grupa
gostiju iz Italije.
Sudionici sastanka zaključili su da to pokazuje koliko je puno
učinjeno u produženju sezone, jer lani u ovo doba u Splitsko-
dalmatinskoj županiji nije bila ni trećine sadašnjega broja
gostiju.
Inače, svi hoteli u gradu Hvaru bit će otvoreni 15. svibnja, kad
službeno počinje obilježavanje 130. godina organiziranoga turizma
u gradu Hvaru.
Samo u gradu Hvaru u devet hotela ima gotovo 3000 kreveta, a među tim
hotelima je i potpuno uređeni Adriatic, koji je, uz bolski Borik,
drugi hotel u županiji, koji će poslovati na načelu "sve
uključeno".
SLOVENSKE TURISTIČKE UDRUGE ŽELE ZADRŽATI GOSTE KOD KUĆE
Dvije slovenske turističke udruge odlučile su nakon dvije godine
obnoviti promotivnu akciju čiji je cilj smanjiti turistički odljev
u inozemstvo i povećati posjet u slovenskim ljetovalištima,
toplicama i planinskim hotelima.
Turistički savez i Centar za promociju turizma u reklamnu su akciju
započetu ovog tjedna pod geslom "Dobrodošli kući" usmjerili
sredstva od preko 250 tisuća njemačkih maraka, a očekuju da će ih
podržati i turistička poduzeća koja žele što bolje popuniti svoje
kapacitete i produžiti sezonu. Akcijom se pozivaju gosti da umjesto
jednokratnog odmora u inozemstvu koriste kraće odmore krajem
tjedna u nekom od domaćih turističkih krajeva. Osim velikih plakata
i promotivnog materijala u turističkim agencijama, akciju će u
posebnoj emisiji na televiziji jednom tjedno popularizirati
istaknute osobe iz javnog života, a učenici osnovnih skola pisat
će
zadaću na temu "Moj najljepši izlet u domovini".
Direktor centra za promociju turizma Franci Križan preporučio je
domaćim turističkim poduzećima da smanje sadašnje visoke cijene za
goste koji kod njih borave manje od tri dana. Najskuplji su
kapaciteti oni koji nisu popunjeni, upozorava turističke
djelatnike direktor centra za turističku promociju.
U UREĐENJE HOTELA LAGUNA 3,5 MIL KUNA
U informatizaciju hotela i uređenje triju restorana za 600 osoba, u
hotelu Laguna iz sastava Hotela Jadran d.d. iz Ploča, planira se ove
godine uložiti 3,5 milijuna kuna.
Po riječima direktora toga društva Dragutina Cvitanovića, početkom
ovogodišnjeg lipnja očekuju se prvi gosti, a do kraja sezone
planiraju ostvariti 180 tisuća noćenja i promet od 20 milijuna
kuna.
Prošla je godina u tvrtki Hoteli Jadran završena s 2,7 milijuna kuna
gubitka. No, u obnovu hotelskih objekata uloženo je 15 milijuna
kuna. Veći dio tih sredstava, 10,5 milijuna kuna, kredit je
Privredne banke Zagreb, a preostalih 4,5 milijuna kuna je iz
vlastitih izvora.
Do početka sezone obnovljeni su smještajni kapaciteti dijela
hotela Laguna s ukupnim kapacitetom od 600 ležaja, u sklopu kojega
je izgrađen i teniski centar.
U sve je hotele uveden telekomunikacijski sustav, neki su
opremljeni televizorima. Postavljene su instalacije za kablovsku
televiziju u Laguni i Labinecu u Gradcu.
U PLAVOJ LAGUNI OČEKUJU DVA MILIJUNA NOĆENJA
U porečkoj turističkoj tvrtki "Plava laguna" ove godine očekuju dva
milijuna noćenja, što bi bilo približno deset posto više nego u
prošloj godini (1,75 milijuna noćenja).
U Laguninih četrnaest hotela s ukupno 8,5 tisuća postelja, četiri
apartmanska naselja (2,3 tisuće ležaja) i četiri kampa u kojima je
ukupno 13.000 mjesta i ove godine će, prema riječima direktora
marketinga Darka Ivica, najbrojniji biti njemački gosti, približno
svaki četvrti gost, petina će iz Italije, a po petnaestak posto od
ukupnog broja gostiju činit će gosti iz Slovenije i Austrije.
Očekivanja o povećanom turističkom prometu u ovoj godini u
cijelosti su realna, kazao je Ivić, a to potvrđuju i rezultati
prodaje smještajnih kapaciteta na međunarodnom tržištu, gdje je
već prodano blizu milijun noćenja. Kako je već lanjski kolovoz u
cijelosti bio popunjen, u ovoj godini treba popuniti praznine u
srpnju, te osigurati bolju popunjenost smještajnih kapaciteta u
prijesezoni i poslijesezoni.
Dobra je posjećenost rezultat i stalnog ulaganja u podizanje razine
smještaja i usluga u Plavoj laguni. Samo u posljednje tri godine u
toj tvrtki je u uređenje smještajnih objekata uloženo približno
tristo milijuna kuna i time, prema novoj kategorizaciji
ugostiteljsko-turističkih objekata, osigurana kategorija od tri
zvjezdice. U ovoj godini u uređenje smještajnih i uslužnih objekata
ulažu skoro sto milijuna kuna od čega su gotovo polovica vlastita
sredstva.
SKORI ZAVRŠETAK OBNOVE CAVTATSKOG HOTELA CROATIA
Do kraja ovog tjedna bit će završena obnova, modernizacija i
generalna rekonstrukcija cavtatskog hotela Croatia, u koju je
uloženo 30 milijuna njemačkih maraka. Time će taj hotel de luxe
kategorije s pet zvjezdica biti spreman i za novu kategorizaciju,
istaknula je direktorica prodaje i marketinga Marija Šebalj.
Usprkos ratnim štetama, koje su procijenjene na devet milijuna
maraka, Croatia je već lani ostvarila promet od 102.000 noćenja, 50
posto više nego prethodne godine, od čega 80 posto na inozemnom
tržištu. U ovoj se godini planira povećanje prometa za pedeset
posto.
Zahvaljujući kongresnom turizmu, kojim je lani bilo popunjeno 25
posto kapaciteta, hotel je i ove godine otvoren tijekom cijele
godine.
U najboljim godinama, imali smo godišnje 60 kongresnih aranžmana
što je popunjavalo 35 posto naših kapaciteta, a želja nam je da u
budućnosti omjer kongresnog i redovitog ljetnog turizma bude barem
50 naprama 50 posto, istaknula je direktorica Šebalj.
Prednosti kongresnog turizma su, prema njezinim riječima, u
postizanju većih cijena nego putem paket aranžmana. Riječ je o
sigurnim poslovima koji se ugovaraju i godinu dana unaprijed, a
stižu visokozahtjevni klijenti čija je "ekstra" potrošnja znatno
veća nego ljetnih turista. Kongresni je turizam i izvrsna promocija
jer većina kongresnih gostiju poslije dolazi individualno.
Do kraja desetog mjeseca dogovoreno je približno 25 kongresnih
aranžmana od kojih su svakako najzanimljivije Prva međunarodna
konferencija o psihosocijalnim posljedicama rata, koja će biti
održana krajem travnja, Europska konferencija o interpolu sredinom
svibnja, te 35. Kongres o zaštiti mediterana početkom lipnja.
Hotel je lani, prema anketi britanskog turoperatora Holidays, koji
u svojoj ponudi ima više od 2000 hotela u cijelom svijetu, ocijenjen
kao jedan od najboljih hotela u mediteranskim zemljama Europe.
Croatia je od nedavno u većinskom vlasništvu Dubrovačke banke, ima
340 stalno zaposlenih djelatnika, a sredinom srpnja proslavit će 25
godina rada.
Glavne kapacitete hotela čine 482 sobe, šest velikih i četiri male
konferencijske dvorane, dva bazena te brojni drugi sadržaji.
U UGLJANIMA USKORO NOVI MOTEL
Osim postojećeg obiteljskog hotela u središtu Trilja, uskoro će se
turistička ponuda toga kraja obogatiti s još jednim višenamjenskim
motelsko-turističkim objektom. U selu Ugljanima, desetak
kilometara udaljenom od Trilja, već je poodmakla izgradnja motela,
koji će uz smještajne kapacitete imati i ostale sadržaje, među
kojima i nekoliko sportskih objekata.
Motel je u vlasništvu Ante Babića, koji je više od 30 godina radio u
inozemstvu, a u njegovu izgradnju ulaže više od četiri milijuna
kuna vlastitih sredstava. Vlasnik uskoro očekuje i zajam od
Hrvatske banke za obnovu i razvitak (HBOR).
U objektu će osim članova njegove obitelji biti zaposleno i desetak
Ugljančana. Motel se nalazi na atraktivnoj lokaciji uz prometnicu -
magistralnu cestu Trilj-Imotski-Međugorje, odnosno Makarska.
Završetak prve etape izgradnje toga motela očekuje se do kraja ove,
a ostalo do proljeća iduće godine.
U RAZVOJ VARAŽDINSKIH TOPLICA 76 MIL KN
Upravno vijeće Specijalne bolnice za medicinsku rehabilitaciju
Varaždinske toplice nedavno je usvojilo razvojni plan zdravstvenog
turizma za tu ustanovu u idućih pet do šest godina, u koji namjerava
uložiti 76 milijuna kuna vlastitih sredstava i kredita. Prva etapa
toga plana - uređenje vodenih parkova Akva i Akvić, upravo je pred
završetkom, a vrijednost ulaganja iznosi 12 milijuna kuna. Njihovo
se otvaranje očekuje za Dan državnosti, rekao je pomoćnik
ravnatelja te bolnice Franjo Gložnić.
U planu je i izgradnja novog turističkog kompleksa Aquae Iasae po
uzoru na starorimske kupke. Također, Vlada Republike Hrvatske
odobrila je sredstva u visini 500 tisuća kuna za daljnje
istraživanje na rimskim iskopinama u toplicama. U idućim se etapama
planira obnova olimpijskog bazena, izgradnja suvremenih kupki,
termalnih bazena, osuvremenjavanje medicinskih aparata kao i
rekonstrukcija hidro-terapije, istaknuo je Gložnić.
Ove se godine planira uložiti i osam milijuna kuna u adaptaciju
recepcije i trećeg kata hotelskog kompleksa Minerva.
Lani je u toj tvrtki ostvaren prihod od 72 milijuna kuna, od čega je
30 do 40 posto ostvareno od zdravstvenog turizma. Stoga,
poslovodstvo tih toplica teži razvijanju toga tipa turizma.
U Varaždinskim toplicama ukupno je zaposleno 830 djelatnika, od
čega 32 liječnika specijalista te više od stotinu medicinskih
sestara. Sa 1200 ležaja, ljekovitom termalnom mineralnom vodom i
ljekovitim blatom, uz sve druge popratne objekte i aparaturu,
kompleks u Varaždinskim toplicama čini najveći i najpoznatiji
centar za liječenje lokomotornog sustava u Hrvatskoj.
U tim toplicama nude se programi za liječenje i prevenciju
reumatskih bolesti, fitnes-antidijabetes programi, programi za
mršavljenje, programi aktivnog odmora, za oporavak i opuštanje te
anti-stresni programi za menadžere.
Tijekom Domovinskog rata, u tim je toplicama na oporavku bilo osam
tisuća pripadnika Hrvatske vojske, dragovoljaca te vojnika HVO-a.
U prijeratnim, ali i u poslijeratnim godinama, u toplicama se
odmarao otprilike isti broj gostiju, ali se dosta promijenila
njihova struktura. Naime, sve je više onih koji dolaze u privatnom
aranžmanu ili ih šalju tvrtke.
Među inozemnim turistima, trenutačno su najbrojniji Austrijanci, a
nedavno je u toplicama boravila i skupina Izraelaca. Neposredna
blizina auto-ceste, koja je u izgradnji, omogućit će daljnji razvoj
toplica te bolju povezanost s istočnom Europom i Zagrebom.
TURISTIČKE DIONICE NA BURZAMA
Tjedni promet na Varaždinskom tržištu vrijednosnica.
br. dionica cijena/kn %promjena promet/kn
cijene
1. Plava laguna 855 -1,84 69.345
2. Istraturist 53 -24,29 37.896
3. Arenaturist 95 5,56 27.740
4. Jadran hoteli 250 -8,42 15.050
5. Hotel Inter-Continental 135 -12,90 7.800
6. Jadranturist 90 -14,29 1.620
Tjedni promet na Zagrebačkoj burzi:
br. dionica cijena/kn %promjena promet/kn
cijene
1. Plava laguna 865 -1,70 102.592,10
2. Istraturist 53 -24,29 47.355
3. Hotel Inter-Continental 155 14,81 41.170
4. Arenaturist 97 2,11 26.401,43
5. Jadran-turist 79 -13,19 15.819
6. Sunčani Hvar 27 -6,90 9.135
U HRVATSKOJ U VELJAČI 100.994 TURISTA
U Hrvatskoj je u veljači boravilo 100.994 turista, jedan posto više
nego u istom lanjskom mjesecu. Prema podacima Državnog zavoda za
statistiku, stranaca je bilo 37.787, također jedan posto više.
U promatranom je mjesecu ostvareno 294.460 noćenja, isto kao i u
lanjskoj veljači. Inozemni su turisti zabilježili 111.869 noćenja,
tri posto više.
U Hrvatskoj je boravilo najviše Talijana - 6708 ili četiri posto
više. Slijede Austrijanci, kojih je bilo 4825 ili devet posto više
te Nijemci, njih 4585, sedam posto više.
Najviše su noćenja ostvarili austrijski turisti - 18.096 ili 17
posto više nego u veljači 1997. Građani Bosne i Hercegovine
ostvarili su 17.903 noćenja, 56 posto više, dok su Slovenci
zabilježili 17.230 noćenja ili tri posto više.
U ZAGREBU PORASLE CIJENE UGOSTITELJSKIH USLUGA
U Zagrebu su u siječnju cijene ugostiteljskih usluga porasle 2,8
posto u odnosu na prosinac 1997. godine. Prema podacima Gradskog
zavoda za planiranje razvoja grada i zaštitu okoliša, najviše su
porasle cijene pića, i to 4,4 posto.
U promatranom su mjesecu noćenja poskupjela četiri posto, a hrana
1,2 posto.
Cijene ugostiteljskih usluga su u siječnju u odnosu na isti lanjski
mjesec porasle 3,8 posto. Noćenja su poskupjela 4,4 posto, pića 3,8
posto, a hrana 3,7 posto.
VIŠE CIJENE UGOSTITELJSKIH USLUGA U VELJAČI
U Zagrebu su u veljači cijene ugostiteljskih usluga porasle 0,4
posto u odnosu na siječanj. Prema podacima Gradskog zavoda za
planiranje razvoja grada i zaštitu okoliša, pritom je najviše
porasla cijena hrane, i to jedan posto.
Cijene noćenja ostale su na siječanjskoj razini, dok su pića
pojeftinila 0,1 posto.
Ugostiteljske usluge su u veljači bile skuplje četiri posto nego
istoga lanjskoga mjeseca. Pritom je hrana poskupjela 4,9 posto,
noćenja 4,4 posto, a pića 3,2 posto.
U prva dva mjeseca ove godine cijene ugostiteljskih usluga porasle
su 3,9 posto. Noćenja su poskupjela 4,4 posto, hrana 4,3 posto, a
pića 3,5 posto.
ATLASOVA PONUDA EKO I AVANTURISTIČKOG TURIZMA
"Hrvatska u odnosu na druge europske zemlje ima neprocjenjive
mogućnosti razvoja avanturističkog i eko turizma, koji uključuje
rafting na divljim i mirnim vodama, kajak, kanu, planinarenje,
vožnje biciklom, jedrenje, ronjenje te istraživanja bogatstava
nacionalnih parkova, otoka i rijeka", istaknuo je voditelj Atlas
Adventures Željko Kelemen na predstavljanju novog programa
održanom u zagrebačkoj poslovnici Atlasa.
Program raftinga nudi jednodnevne izlete na rijeke Dobru, Cetinu,
Kupu i Mrežnicu, te Unu, a mogući su i vikend aranžmani s noćenjem na
Bjelolasici i Omišu. Atlas ima 30 vlastitih gumenih čamaca, od čega
15 novih, u koje je investirano više od 75 tisuća američkih dolara,
kao i vlastite vodiče i skipere.
Atlas će, kako se očekuje, za nekoliko dana potpisati sporazum sa
Hrvatskom elektroprivredom (HEP) i dobiti koncesiju za
organiziranje raftinga na Dobri.
"Lani smo zbog nekoordinirane suradnje s HEP-om i nedovoljnih
količina vode", kaže Kelemen, "bili prisiljeni otkazati tisuću
plaćenih izleta i još 3000 potencijalnih izletnika".
"U ponudi smo imali i izlete kanuom Zrmanjom i njezinim pritokom
Kupom u suradnji s Obrovačkom općinom, no prije nekoliko dana
dobili smo dopis da se na tim rijekama planira izgradnja
hidroelektrane za što već postoje zainteresirani inozemni
investitori. Smatramo da bi to bila velika šteta i da je za Hrvatsku
puno vrjednije i korisnije očuvanje kanjona Zrmanje i Kupe, koji se
po svojim slapovima mogu mjeriti s Plitvičkim jezerima", naglasio
je Kelemen.
Atlas u svojoj ponudi eko turizma ima i Mljet, Kvarnerske otoke,
Kornate i Plitvice.
Novi se program odnedavno promovira i na 30 stranica putem
Interneta pod nazivom Croatia Adventure Atlas. Internet prospekt
podijeljen je u tri dijela: u prvom dijelu su prikazane moguće
aktivnosti avaturističkog i eko turizma, drugi dio sadrži
informacije o našim rijekama, otocima, nacionalnim parkovima i
planinama, dok treći sadrži kratke informacije o Hrvatskoj i načinu
putovanja do nje.
Naime, iskustva drugih svjetskih agencija, rekao je Kelemen,
pokazuju da je marketing putem Interneta najbrža i najjeftinija
promidžba, a brojne agencije čak više od 50 posto svojih klijenata
nalaze na taj način.
Samo na dvije rijeke južnog Tirola - Oeltz i Inn, ponudom raftinga,
Austrijanci ostvaruju godišnji promet od 30 milijuna dolara.
Slične promete ostvaruju i eko turistički centri u Švicarskoj,
sjevernoj Italiji i južnoj Francuskoj, koje su, pored Austrije,
zapravo jedine europske zemlje koje imaju razvijene resurse za eko
i avanturistički turizam, kaže Kelemen.
Veliki centri eko i avanturističkog turizma su u Americi, Novom
Zelandu, Nepalu, Čileu, Argentini i Brazilu.
Korisnici takvih programa su gosti s visokim standardom, kojima je
dosadio klasičan oblik odmora i traže nešto novo ili ljubitelji
prirode koji žele nešto naučiti i doživjeti. Vjerujem, kaže
Kelemen, da je i Hrvatskoj u interesu da dovedemo takve goste.
U CESTE U ISTRI ULOŽIT ĆE SE 625 MILIJUNA KUNA
Ministar pomorstva, prometa i veza mr. Željko Lužavec, koji je
prošloga tjedna bio u jednodnevnom posjetu Istarskoj županiji,
obišao je i razgledao radove na dionici Cerovlje-Rogovići i
Vodnjan-Bale-Kanfanar, radilišta najvažnijeg prometnog smjera u
Istri - budućeg istarskog ipsilona.
U Istarskoj županiji ove godine bit će uloženo više od 625 milijuna
kuna, izvijestio je - nakon obilaska radilišta, na konferenciji za
novinstvo u upravi radilišta u Kanfanaru - ministar Lužavec. Od
toga 450 milijuna kuna na izgradnju istarskog ipsilona, a ostatak
za redovito i izvanredno održavanje cesta te za pripremu turistički
cesta na području Istre.
"Hrvatska vlada prepoznala je Istru kao najvažniju hrvatsku
turističku regiju", a budući da je "prilaz turističkim središtima
najveći problem, mi smo u razvojnim planovima upravo tom pitanju
posvetili posebni značaj", kazao je ministar Lužavec. On je
istaknuo i izniman značaj koncesijskog ugovora, sklopljenog s
mješovitom hrvatsko-francuskom tvrtkom "Bina Istra", koji daje
jamstvo da će svi predviđeni radovi biti okončani na vrijeme.
Pazinska obilaznica od Cerovlja do Rogovića u dužini od 11
kilometara, trebala bi biti izgrađena do kraja lipnja, odnosno
prije početka glavne turističke sezone.
Radovi na dionici od Bala do Kanfanara također se odvijaju
planiranom dinamikom, ocijenio je ministar pomorstva, prometa i
veza Željko Lužavec.
SMANJEN TEMELJNI KAPITAL CROATIA AIRLINESA
Temeljni kapital hrvatske zrakoplovne tvrtke Croatia Airlines d.d.
smanjen je sa 155,401.500 kuna za 103,601.000 kuna, na 51,800.500
kuna, zbog pokrića gubitaka nastalih iz tekućeg poslovanja društva
od 1989. do 1995. godine, a posebice u razdoblju hiperinflacije,
zaključeno je, među ostalim, na izvanrednoj glavnoj skupštini
Croatia Airlinesa.
Izvanredna glavna skupština Croatia Airlinesa d.d. sazvana je radi
utvrđivanja temeljnog kapitala društva, koji je, do danas bio
izražen u stranoj valuti (jugoslavenskim dinarima i američkim
dolarima) radi uređenja dionica društva koje su izdane na
donositelja i na ime, te izražene u različitim nominalnim
vrijednostima.
Svrha utvrđivanja temeljnog kapitala je da se njegova nominalna
vrijednost uskladi sa stvarnom vrijednošću.
Time je predloženo prenominiranje temeljnog kapitala u kune, te
njegovo povećanje za iznos pribavljen preuzimanjem obveznice
Republike Hrvatske za restrukturiranje gospodarstva. Radi se o
staroj obvezi društva, da za obveznicu, iskorištenu još 1994.
godine za otplatu kratkoročnih obveza prema Privrednoj banci
Zagreb, prenese dionice u korist Hrvatskog fonda za privatizaciju.
Sukladno zakonskim propisima, iznos obveznice predstavlja udio RH
u kapitalu društva.
Smanjenjem temeljnog kapitala društva utvrđene su nove nominalne
vrijednosti dionica, i to: nominalna vrijednost jedne povlaštene
dionice I. i II. emisije utvrđena je u iznosu od 100 kuna, a
nominalna vrijednost jedne redovite dionice III., IV. i V. emisije
u iznosu od 200 kuna.
Osim toga, na skupštini su i usvojene izmjene statuta o povećanju
broja članova Nadzornog odbora sa sadašnjih 11 na 13, od čega će
četvero imenovati određeni dioničari povlaštenih dionica, a
devetero bi birala skupština.
Kako se u sadašnjem Nadzornom odboru Croatia Airlinesa već nalaze
četiri člana koja predstavljaju upravo dioničare I. i II. emisije,
koji prema novom prijedlogu stječu pravo imenovanja četiri člana
Nadzornog odbora, potrebno ih je opozvati, nakon čega bi ih ti isti
dioničari (čije bi pravo na imenovanje bilo utvrđeno izmijenjenim
statutom), trebali imenovati.
Isto tako, izabrana su i dva nova člana Nadzornog odbora. Opozvani
su članovi Radimir Čačić, Tomislav Leko, Božo Jusup i Ratimir
Andrijanić, a za nove članove izabrani su Branko Mikša i Želimir
Kramarić.
KONTROLORI LETENJA USTRAJAVAJU NA SVOJIM ZAHTJEVIMA
Hrvatski sindikat kontrolora letenja (HSKL) usvojio ostavku
dosadašnjeg predsjednika sindikata i razriješio dužnosti članove
izvršnog odbora HSKL-a. Za novog predsjednika na ovotjednoj je
izvanrednoj skupštini HSKL-a izabran Mladen Hochberger.
"Razlog ostavki je izraženo nepovjerenje dosadašnjem predsjedniku
i Izvršnom odboru zbog prekoračenja ovlasti dobivenih od Skupštine
i Štrajkaškog odbora HSKL-a prigodom sklapanja nagodbe s
Ministarstvom pomorstva, prometa i veza od 27. ožujka", navodi se u
priopćenju kojega je potpisao novi predsjednik HSKL-a Mladen
Hochberger.
Članstvo HSKL-a se ne slaže s nagodbom, ali ističe da će poštivati
utanačenja iz nagodbe što se "nikako ne smije protumačiti kao
spremnost da se u daljnjem radu i suradnji s Ministarstvom prihvate
promjene ustrojstva Uprave kontrole leta posebice Sektora kontrole
letenja koje bi smanjile ili ugrozile sigurnost zračnog prometa".
HSKL je na skupštini upozorio kako ne prihvaća legalizaciju kršenja
zakona u Upravi kontrole leta "tim više što se i nadalje nastavlja
praksa kršenja zakona, čak i od samog ministra pomorstva, prometa i
veza". S tim u vezi osnovana je i komisija koja će sistematizirati
evidenciju svih dosadašnjih nepravilnosti i pratiti buduće
nezakonitosti zahtjevajući njihovo sankcioniranje.
HSKL ustrajava i na odgovornosti šefa CAKL-a Pula jer je, kako se
tvrdi u priopćenju, protuzakonito negativno ocijenio dvojicu
kontrolora letenja ugrozivši njihovim odstranjenjem iz službe
sigurnost zračnog prometa iako su oni u međuvremenu, putem nagodbe,
vraćeni na rad.
U zaključcima sa skupštine HSKL "upozorava da je sigurnost zračnog
prometa neposredno ugrožena" i to zbog minoriziranja i
zanemarivanja primjedbi kontrolora letenja na rad tehničkih
uređaja bitnih za sigurnost zračnog prometa i zbog njihovih
frustracija nastalih učestalim kršenjima zakona koja se ne
sankcioniraju.
Također inzistira na ustroju Uprave kontrole leta s njemačkim
modelom i ispunjenju obveza Ministarstva u skladu s tim.
Skupština HSKL je iz članstva isključila trojicu kontrolora
letenja (A. Milata, I. Rosića, A. Franića) "zbog djelovanja
suprotnog čuvanju i promicanju interesa i ugleda profesije
kontrolora letenja".
HSKL u priopćenju poziva Sindikat službi kontrole leta na solidaran
dijalog s HSKL-om pri izradi zajedničkog kolektivnog ugovora te
ističe da će, ako ne otpočne proces promjena na bolje, ponovo
razmotriti pozivanje članstva na štrajk.
MEĐUNARODNI SKUP O OLAKŠICAMA U ZRAČNOM PROMETU
Dvodnevni sastanak Radne grupe Europske konferencije civilnog
zrakoplovstva za olakšice u zračnom prometu održan je proteklog
tjedna u dubrovačkom hotelu Argentini, pod pokroviteljstvom i u
organizaciji Ministarstva pomorstva, prometa i veza Republike
Hrvatske. U radu toga skupa, koji je po prvi put održan izvan
sjedišta ECC-a u Parizu, sudjelovalo je 40 predstavnika 17 država
članica, zatim predstavnici Udruge europskih zračnih luka,
Svjetske europske udruge zrakoplovnih prijevoznika i predstavnici
Predsjedništva Schengenskog sporazuma.
Kako je rekao pomoćnik ministra pomorstva, prometa i veza za zračni
promet Zvonimir Vedriš, koji vodi hrvatsko izaslanstvo, to je skup
Radne grupe za olakšice u zračnom prometu koje se odnose na što
jednostavniji protok putnika koji putuju zrakoplovima.
Skup je ocijeno vrlo važnim, a njegovo održavanje u Hrvatskoj, koja
je od 1992. članica ECC-a, priznanje je našoj zemlji i ujedno i
povjerenje u naš zračni promet i mogućnost organizacije takvog
skupa.
WTO - NOVE PUBLIKACIJE
"TOURISM TAXATION: STRIKING A FAIR DEAL"
U studiji "Tourism taxation: Striking a fair deal" sponzoriranoj od
Svjetske turističke organizacije (WTO) na 106 stranica iznijeti su
zaključci o efektima poreza na turističku industriju. U
publikaciji stoji da porezi guše turistički porast, a u izvještaj
je uključena i preporuka vladama koje bi sustavno trebale
analizirati utjecaje svojih poreznih sustava.
"TOURISM MARKET TRENDS: EAST ASIA AND THE PACIFIC"
U novom izdanju najprodavanije WTO-ove publikacije "Tourism market
trends" na 170 stranica nalaze se turistički rezultati postignuti
na području Istočne Azije i Pacifika. Sadrži podatke o tijekovima
turizma unutar i izvan granica svake zemlje iz te regije, te poseban
dio o tome kakva će azijska financijska kriza imati utjecaj na
turizam.
"TOURISM PROMOTION IN FOREIGN MARKETS"
U publikaciji "Tourism Promotion in Foreign Markets" WTO je iznio
mišljenja vodećih stručnjaka iz svijeta marketinga, odnosa s
javnošću te reklamiranja o tomu što čini uspješnu turističku
promotivnu kampanju. Njihovi savjeti fokusirani su na tri ključna
područja: kreiranje imagea za destinacije, prodaja imagea i
proizvoda te zaštita imagea u doba krize.
VIJESTI WTO-OVIH ČLANICA
Predsjedništvo Andore i Svjetska Turistička Organizacija (WTO)
ugostit će vodeće svjetske turističke stručnjake u zimskim
sportovima sredinom travnja na "Prvoj svjetskoj konferenciji o
snježnom turizmu i zimskim sportovima". Na Konferenciji će
sagledati svjetske trendove i istražiti nove mogućnosti za javni i
privatni sektor.
Pozornost će biti usredotočena na budućnost, s letimičnim osvrtom
na ski-odmarališta u 21. stoljeću, nove proizvode i nove
tehnologije.
Organizacija touroperatora iz Kirigistana lansirala je novi
projekt putovanja izvan granica Kirigistana tzv. "Cross-border
Adventure from Kyrgyzstan to Kazakstan" za vrijeme ITB turističkog
sajma u Berlinu.
Projektom je predviđen tjedan dana putovanja automobilima, na
konjima i pješice na uzbudljivim planinskim krajolicima. Uključeni
su i rafting na divljoj Chu Rijeci, vožnja parobrodom po
legendarnom jezeru Issyk-Kul te vožnja preko glečera Ak-Suu na
visini od 4100 metara.
Uzbekistan kreira slobodnu turističku gospodarsku zonu u gradovima
Tashkent, Samarkand, Khivi i Bukhari kako bi pridobili investicije
za infrastrukturu i promociju turizma duž drevnog Puta Svile.
Središnja azijska republika odlučila je ponuditi i posebne
privilegije i porezne koncesije stranim investitorima u
turističkom sektoru u tim gradovima za nove projekte.
U Madridu je formiran Turistički promotivni odbor kako bi se
osiguralo unaprjeđivanje turizma, da bi turistička djelatnost
postala puno profitabilnija i da bi se kreirala nova zaposlenja u
turizmu. Promotivni odbor definirat će i tamošnju regionalnu
turističku politiku i kreirati promotivnu strategiju.
ETC 50 GODINA - "NACIONALNI TURISTIČKI URED EUROPE"
Još od 1948 godine Europska Putnička Organizacija (ETC) ima
jedinstvenu ulogu, djelujući kao vrsta Nacionalnog Turističkog
Ureda Europe čiji cilj je privlačenje milijuna potencijalnih i
postojećih prekomorskih korisnika sa glavnih prekomorskih tržišta
kako bi došli do "Destinacije Europe". Djeluje kroz promotivne i
"public relations" kampanje te sajmove, koje organizira u
Sjedinjenim Američkim Državama, Australiji, Kanadi, Japanu i
Južnoj Americi.
Porast međunarodne konkurencije u turizmu za Europu će značiti
ulaganje značajnih napora u svrhu podupiranja vodeće pozicije kao
svjetske turističke destinacije Broj 1., usprkos smanjenju udjela
na svjetskom turističkom tržištu.
ETC tako u ovoj "slavljeničkoj" godini planira organizirati glavni
međunarodni Forum u Bruxellesu 12. studenoga temu "Uloga turizma
kao svjetskog najuspješnijeg kreatora poslova i uloga ETC-a"
Usprkos ETC-ovom malom godišnjem proračunu u visini 1,4 milijuna
američkih dolara, tijekom posljednjeg desetljeća ETC je uspostavio
solidno partnerstvo sa vodećim putničkim i turističkim koncernima.
To mu pomaže ostvariti četiri do pet puta veće efekte od originalno
uloženog novca, pa povećava ETC-ove tržišne potencijale na
njegovim prekomorskim tržištima na između 6 do 7 milijuna dolara
godišnje.
Ostali planovi za 1998. godinu uključuju uspostavljanje internet
stranica u Europi koje će ih povezati sa ETC-ovim korisnički
orijentiranim američkim web-stranicama. Također namjeravaju
nastaviti i sa udruženim programom tržišnih istraživanja -
studijama na ruskom i južnoameričkim tržištima.
MLADEŽ - PUTNICI BUDUĆNOSTI
Od nešto više od sedam milijuna Švicaraca, 840.000 osoba ima između
16 i 25 godina. To su budući putnici (zaključci diplomskog rada
Martina Odermatta s Više stručne škole za turizam u Luzernu,
tržišne analize s težištem na mladeži).
U studiji su mlade osobe podijeljene u dvije skupine: u prvoj su
skupini osobe između 16 i 25 godina, a u drugoj od 26 do 35 godina
starosti. Od nešto više od sedam milijuna Švicaraca, 840.000 ih je
staro između 16 i 25 godina, od kojih jedva polovina pohađa srednju
školu ili fakultet. Ako se promatra skupina od 15 do 20 godina
starosti, zaposleno je otprilike 50 posto osoba iz te dobne
skupine, dok je u skupini od 20 do 25 godina zaposleno više od 80
posto osoba. Osobe iz tih skupina raspolažu zarađenim novcem, od
kojeg dio mogu namijeniti putovanjima. Druga promatrana skupina (u
kojoj su osobe između 26 i 35 godina starosti) obuhvaća 1,13
milijuna osoba.
Prema publikaciji "Reisemarkt Schweiz", u ljeto 1995. u inozemstvo
je putovalo 55,8 posto osoba iz prve promatrane skupine (16 do 25
godina). U prosjeku su putovali 2,3 puta, što daje bruto intenzitet
putovanja od 1,13 putovnja. Za 840.000 osoba. to znači ukupno
940.000 putovanja u inozemstvo. U drugoj promatranoj skupini (koja
obuhvaća mlade osobe od 26 do 35 godina starosti), u inozemstvo ih
je 1995. godine putovalo 71,6 posto, ali u prosjeku 2,57 puta, što
daje bruto intenzitet putovanja od 1,84 putovanja (broj putovanaj
po osobi), odnosno ukupno nešto više od dva milijuna putovanja u
inozemstvo.
U usporedbi s drugim europskim zemljama, Švicarska je zemlja s
najvišim intenzitetom putovanja mladih osoba, što je prije svega
posljedica visokog prihoda (po stanovniku), niske nezaposlenosti i
jakog švicarskog franka. Jedna od prognoza privrednih kretanja
Švicarske u budućnosti, neovisno o pristupu EU, govori da će se
stopa nezaposlenosti i prihodi približiti europskom prosjeku.
Krajem 1997. godine prosječna stopa nezaposlenosti u Švicarskoj za
osobe između 15 i 24 godina iznosila je 4,7 posto, prema 10 posto u
Njemačkoj.
Prema publikaciji "Reisemarkt Schweiz 95/96" preko putničkih
agencija bukirano je 25,7 posto putovanja. No, nema podataka za
segment mladih putnika. Studija European Travel Commision
(Europskog povjerenstva za putovanja) je pokazala da mlade osobe u
Europi putem putničkih agencija bukiraju 26 posto putovanja. U
Švicarskoj je trećina osoba starih između 15 i 26 godina izabrala
odmore na moru, a 20 posto ih se odlučilo posjetiti neki grad. Glede
prijevoznog sredstva za putovanja po Europi privatnim autmobilom
putovalo je 35 posto osoba, zrakoplovom 27 posto, željeznicom 23
posto i drugim sredstvima (kao što su autobus i brod) 15 posto
mladih putnika. Švicarci su vodeći u putovanju željeznicom: u
ostalim europskim zemljama željeznicom putuje tek 10 posto
putnika.
NIŽE CIJENE PRIVLAČE TURISTE
Za prošlu godinu azijske zemlje bilježe veliki pad broja
posjetitelja. Zahvaljujući iznimno jeftinim letovima ove bi godine
situacija trebala biti znatno bolja.
Nakon prelaska pod kinesku vlast, Hong Kong bilježi velike
promjene: broj turista se prepolovio pa je ukupan broj turista u
prošloj godini 23,6 posto manji nego u 1996. Nakon što se smirila
situacija nakon preuzimanja Hong Konga, indirektno ga pogađaju
katastrofalni šumski požari, koji su otežali promet prema Aziji
općenito. Najveći pad turističkih dolazaka šumski su požari
uzrokovali na Maleziji i Inoneziji. Grad-država Singapur za prošlu
godinu mora računati s dvoznamenkastim postotkom pada broj
gostiju. No, 1996. godine zabilježen je rekordan broj turista u
Singapuru, što otežava dostizanje pretprošlogodšinje razine
gostiju. Zahvaljujući pojetinjenju zrakoplovnih karata, ali i
devalvacijama južnoazijskih moneta, ove se godine može očekivati
više turista: ove će godine ljetovanje u Aziji biti jeftinije od
onog na Karibima i djelomice na Sredozemlju. Australiju i Novi
Zeland nisu zadesili prošlogodišnji problemi južne Azije. Podaci
do listopada prošle godine ukazuju na novi rekord, a Novi Zeland već
tri godine zaredom bilježi porast broja turista.
LUKSUZNO HOTELIJERSTVO - FREGATE ISLAND PRIVATE
Luksuz i netaknuta priroda: Frégate Island Private će vrlo skoro
postati najpoznatije mjesto luksuznog hotelijerstva. Prvog srpnja
ove godine na seychellskom otoku Frégate gostima će se otvoriti 16
vila, koje će po svom komforu i međusobnoj odvojenosti vrlo brzo
postati neusporedivo odredište.
Otprilike tri kvadratna kilometra prostran otok simbioza je
luksuznih usluga i neusporedivog prirodog bogatstva. Na Frégateu
živi rijetka vrsta divovskih kornjača, a sedam rajksih plaža zovu
na plivanje, ronjenje i druge vodene sportove. Šesnaest vila svojim
je izgledom uklopljeno u okolinu, a poredane su tako da se iz jedne
ne može vidjeti niti jedna druga vila. Obiteljima s djecom
rezervirane su dvije vile koje su okružene livadama, dok se ostale
nalaze na strminama s kojih se pruža prekrasan pogled na more. Svaka
vila ima otprilike 180 četvornih metara u kojima su: ogromna dnevna
soba, velika spavaća soba, dvije kupaonice i hodnik. Na velikoj
sunčanoj terasi s pomičnim krovom goste dočekuje jacuzzi, ogromna
ležaljka, drvena stolica i stol, a tuširati se može u kući i na
verandi. Namještaj i zidovi su ručni rad, sve tkanine u vili su
napravljene od isključivo pamuka i svile. Gostima su na
raspolaganju i sve blagodati civilizacije, kao što su klima uređaj,
CD-player, video, vlastiti bar te telefon i fax. Svakoga jutra
osoblje donosi svježe cvijeće i voće. U glavnoj zgradi tog
turističkog raja nalazi se "Restaurant Lazare Picault", koji osim
međunarodne gurmanske kuhinje nudi i prekrasan pogled na Indijski
ocean. U "Seychelles Plantation House", koja je i otočki muzej,
ljubitelji dobre kuhinje mogu uživati u tradicionalnoj kreolskoj
kuhinji, a tko želi jesti u privatnoj atmosferi svoje vile, može u
bilo koje doba dana ili noći naručiti dostavu. Osim neograničene
ponude sportova na vodi Frégate Island Private nudi i usluge
fitness centra, a tu su i knjižnica (koja uz literaturu posuđuje i
video filmove te CD-ove) te igralište za djecu. Još jedna posebnost
tog turističkog odredišta je slatkovodni bazen napravljen u
prirodnoj stijeni.
S Frégate Island Private Seychelli su dobili mali luksuzni raj koji
će svojom jedinstvenošću i ekskluzivnošću, netaknutom prirodom i
sigurnošću vrlo brzo postati poznat širom svijeta.
Za više informacija obratite se na adresu: Frau Astrid Oberhummer,
Schützenhüttenweg 30, D-60598 Frankfurt am Main.
Tel: 0049-69-68 60 90 44, fax: 0049-69-68 20 08.
******
Turistički bilten Hine
Uređuje: Sanja Plješa
091433 MET apr 98
NBA: Zubac upisao 10 koševa i 8 skokova
SVJETSKA TRŽIŠTA: Pad tehnološkog sektora pritisnuo Wall Street
Potpredsjednik Kine Han Zheng dolazi na Trumpovu inauguraciju
Pad aviona u Južnoj Koreji: Perje i krv pronađeni u oba motora zrakoplova - izvor
Netanyahuov ured potvrdio "sporazum o oslobađanju talaca"
SKV: Hrvatska u 4,30 sati
SKV: Svijet u 4,30 sati
Rastući broj američkih dužnosnika traži odgodu zabrane TikToka
Katalonski zagovornici neovisnosti obnovili suradnju
Španjolski kup: Real u četvrfinalu, Modrić igrao