TURISTIČKI BILTEN
telefon: 01/48-08-682
fax: 01/48-08-821
Zagreb, 23. travnja 1998.
Sadržaj:
1. ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNAMA TURISTIČKE DJELATNOSTI
2. JAČANJE NADZORA NAD FINANCIJSKIM SREDSTVIMA SUSTAVA HTZ-A
3. TURISTIČKA PROMIČBA NA HTV-U
4. NIKO BULIĆ OPOVRGAVA "IMPERIJALOVE" NAVODE
5. UNAPRIJEDITI SURADNJU RH I MAĐARSKE KONKRETNIM PROJEKTIMA
6. TURISTIČKI DJELATNICI IZ AUSTRIJE U SINJU
7. U BRATISLAVI ODRŽANA "HRVATSKA JADRANSKA NOĆ"
8. HRVATSKA BEZ STRATEGIJE RAZVOJA RURALNOG PROSTORA
9. USKORO SEMINAR "DESTINACIJSKI MANAGEMENT"
10. NA KVARNERU VELIK BROJ TURISTA I NAKON BLAGDANA
11. U RAPCU OČEKUJU DOBRU TURISTIČKU SEZONU
12. SKUP HOTELIJERA U DUBROVNIKU
13. DOPUNSKO ZDRAVSTVENO OSIGURANJE ZA TURISTE
14. "DALMACIJA" U KORČULI
15. CIJENE UGOSTITELJSKIH USLUGA NA RAZINI IZ VELJAČE
16. HRVATSKIM CESTAMA PREVEZENO MANJE PUTNIKA
17. U VELJAČI PREVEZENO MANJE PUTNIKA
18. POVEĆAN PUTNIČKI PROMET U HRVATSKIM MORSKIM LUKAMA
19. TURISTIČKE DIONICE NA BURZAMA
20. ZRAKOPLOVIMA PUTOVALO 7,1 POSTO VIŠE PUTNIKA
21. HRVATSKA VINA PRVI PUT NA SAJMU U VERONI
22. MINISTAR LUŽAVEC PRIMIO VISOKE DUŽNOSNIKE ECAC-A
23. NICA - AMERIČKI SAN
24. WTO POMAŽE RAZVOJU SEČUANSKE REGIJE
25. DANSKA OTVARA NAJVEĆI AKVARIJ S MORSKOM VODOM U EUROPI
26. MADRID JE PUN ŽIVOTA
27. NOVI NAZIVI MADRIDSKIH TERMINALA
28. SRI LANKA: JEFTINO ODREDIŠTE KOJE GAJI AMBICIOZNE PLANOVE
NAJAVLJUJEMO: KAKO PUTUJU EUROPLJANI?
ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNAMA TURISTIČKE DJELATNOSTI
Hrvatska je Vlada na prošlotjednoj sjednici, između ostaloga, u
saborsku proceduru uputila i Prijedlog zakona o izmjenama i
dopunama Zakona o turističkoj djelatnosti. Izmjenama se predlaže
da i registrirani obrtnici svojim barkama i brodovima mogu
obavljati turističku djelatnost. Naime, po važećem zakonu to je
dozvoljeno samo onima koji su registrirani kao turističke i
putničke agencije.
JAČANJE NADZORA NAD FINANCIJSKIM SREDSTVIMA SUSTAVA HTZ-A
Jačanje državnog nadzora nad namjenskim trošenjem financijskih
sredstava u sustavu Hrvatske turističke zajednice (HTZ), uz nadzor
optimalnog trošenja novaca, od najnižih dijelova toga sustava -
turističkih zajednica gradova, županija, pa sve do Glavnog ureda,
zaključak je izvanredne sjednice Odbora za turizam Zastupničkog
doma Hrvatskog državnog sabora na temu "Rad i zadaci, uspjesi i
propusti HTZ-a od turističkih mjesta do državnog vrha".
Sjednica je sazvana na inicijativu zastupnika u Zastupničkom domu
Hrvatskog državnog sabora i člana Odbora za turizam mr. Milivoja
Kujundžića, koji smatra kako se turistička djelatnost ne može
razvijati ni u jednoj državi, ako u njoj ne djeluje nacionalna
turistička organizacija. U Hrvatskoj je potreban, drži on, nadzor
financijskih sredstava u sustavu HTZ-a, pa je zbog toga imenovano
povjerenstvo pri Odboru za turizam, koje će ga provoditi.
U Hrvatskoj nema izgrađenog sustava koji bi nadzirao potrošnju
novaca sustava HTZ-a, rekao je predsjednik Odbora za turizam Ivan
Herak. "Potreban je državni nadzor nad potrošnjom novaca u HTZ-u,
odnosno da se kontrolira troše li se ti novci za privatna putovanja
ili za njihovu svrhu; promociju hrvatske turističke ponude", dodao
je on.
Ministarstvo turizma je potaknulo promicanje i osuvremenjivanje
hrvatskog turizma za iduću godinu sa znanstvenog aspekta, kroz
"Strategiju razvoja hrvatskog turizma", koju su izradili eminentni
hrvatski turistički djelatnici i znanstvenici s toga područja,
istaknuo je ministar turizma Sergej Morsan. Ta bi studija trebala
poboljšati i rad HTZ-a.
"Na cestama treba organizirati što veću propusnu moć, urediti
glavne prometnice, a za trajanja glavne turističke sezone, na
frekventnim otočnim trajektnim linijama ne bi smjelo biti reda
vožnje, već bi trajekti trebali prometovati dok ima turista. Kako
bi se i iduće godine inozemni turisti vratili u Hrvatsku, oni se
prije toga u svoju domicilnu zemlju moraju vratiti s dobrim
dojmovima iz nje", mišljenja je saborski zastupnik i član Odbora za
turizam Joško Kovač. Zbog toga turističke zajednice gradova,
županija, pa i sam Glavni ured mora djelovati u smjeru poboljšanja
prometne infrastrukture.
Predsjednica Udruge hrvatskih putničkih agencija (UHPA) Pave Župan
Rusković naglasila je kako u sustavu HTZ-a postoje određeni
propusti, i da je preglomazan i preskup. U Hrvatskoj bi se trebala
ozbiljnije sagledati turistička branša, proanalizirati Zakon o
turističkoj djelatnosti, koji na indirektan način dovodi u
Hrvatsku goste niže platežne moći. Radi se o odluci po kojima
brodari mogu obavljati prijevozničke i turističke usluge, iako
nisu registrirani kao turistička agencija. Isto tako, turističkim
je agencijama onemogućen prijevoz gostiju luksuznim
automobilima.
Ministarstvo turizma je svjesno odgovornosti za budućnost
hrvatskog turizma pa je u svezi s tim u posljednjih nekoliko mjeseci
poduzelo određene mjere nad financijskom kontrolom sustava HTZ-a,
a nadzor nad njegovim funkcioniranjem još nije do kraja proveden,
zaključio je Morsan.
TURISTIČKA PROMIČBA NA HTV-U
S nakanom da promiče hrvatski turizam, Hrvatska je televizija (HTV)
počela pokusno emitirati sliku s četiriju turističkih područja u
Hrvatskoj (Dubrovnik, Split, Bibinje-Sukošan, Pula). Taj program
emitirat će se svaki dan prije početka redovita programa HTV-a.
Projekt su ostvarili Ministarstvo turizma i HRT uz potporu hrvatske
Vlade, a novinarima su ga u zgradi hrvatske Vlade predstavili
ministar turizma Sergej Morsan, direktor HRT-a Ivica Mudrinić i
premijer Zlatko Mateša. Mudrinić je kazao da će do kraja svibnja u
program biti uvrštene još četiri turistička područja, a o
preuzimanju toga programa sa satelita pregovara se sa Švicarcima,
Bavarcima i Austrijancima.
Morsan je istaknuo da je vrlo važno što je ta promičba počela u
predsezoni. Premijer Mateša projekt drži važnim jer se, kako je
kazao, slikom obraća pojedinačnu turistu koji, da bi odabrao mjesto
odmora, ne treba odlaziti u turističke agencije.
U projekt je uloženo 4,2 milijuna kuna - od toga je tri milijuna kuna
izdvojilo Ministarstvo turizma, a ostatak HRT.
NIKO BULIĆ OPOVRGAVA "IMPERIJALOVE" NAVODE
Zastupnik u Županijskom domu Hrvatskog državnog sabora i bivši
ministar turizma Niko Bulić priopćenjem je reagirao na tekst što ga
je pod naslovom "Zaslugom Nike Bulića, koji je pronevjerio milijune
dolara, ni ove sezone na Jadranu neće biti američkih i britanskih
turista" u svom najnovijem broju objavio tjednik "Imperijal".
"Povodom napisa u tjedniku Imperijal od 17. travnja 1998., u svezi s
mojim aktivnostima dok sam obnašao dužnost ministra turizma, zbog
hrvatske javnosti odgovorno izjavljujem da su navedene tvrdnje niz
običnih laži i neistina te na osnovu toga zlonamjerno izvedenih
zaključaka", stoji u priopćenju što ga je Niko Bulić dostavio
Hini.
UNAPRIJEDITI SURADNJU RH I MAĐARSKE KONKRETNIM PROJEKTIMA
Gospodarska suradnja Hrvatske i Mađarske može se podići na višu
razinu samo konkretnim obostrano korisnim projektima, jedan je od
zaključaka sastanka mađarskih poslovnih ljudi i turističkih
djelatnika što je prošli tjedan održan u blizini grada Szolnoka.
Primjeri takve suradnje u novije su vrijeme veliki posao koji je
mađarska tvrtka "Mostogradnja" dobila u obnovi dijela Luke Ploče,
najavljeno mađarsko sudjelovanje u obnovi sela Laslova i Korođa te
sve veći broj mađarskih turista u Hrvatskoj.
Skup posvećen razvoju gospodarske suradnje s Hrvatskom zajednički
su organizirali Udruga poslovnih ljudi i ured gradonačelnika
mjesta Jaszalsoszentgyorgy (Jasalšosentgerđ) kod Szolnoka te
Hrvatska zemaljska manjinska samouprava u Mađarskoj. Predsjednik
te krovne organizacije Hrvata u Mađarskoj dr. Mijo Karagić govorio
je o primjernoj zaštiti manjina u dvije zemlje, a predložio je i
konkretnu suradnju s jednim gradom na hrvatskoj obali.
O uvjetima poslovne suradnje nazočnima je govorio gospodarski
savjetnik hrvatskog Veleposlanstva u Budimpešti Imre Toth koji ih
je upoznao i s načinima informiranja o mogućnosti sklapanja
konkretnih poslova u Hrvatskoj.
TURISTIČKI DJELATNICI IZ AUSTRIJE U SINJU
Djelatnici austrijske turističke tvrtke "Blaguš Reise" iz Beča
posjetili su prošloga tjedna Sinj gdje su se zanimali za mogućnosti
organiziranja turističkih posjeta cetinskom kraju.
Austrijski turistički djelatnici su u društvu svojih domaćina,
predstavnika turističkih zajednica Županije splitsko-dalmatinske
i grada Sinja, obišli muzeje i druge znamenitosti u gradu, te
prirodne ljepote kraja, posebno one uz Cetinu i njezine pritoke.
Hoteli u Sinju i Trilju te motel u Glavicama spremni su primiti veće
skupine turista, izjavio je direktor Sinjske turističke zajednice
Ante Latinac, najavljujući i zaključivanje konkretnih aranžmana o
dolasku Austrijanaca u cetinsku krajinu.
U BRATISLAVI ODRŽANA "HRVATSKA JADRANSKA NOĆ"
Tradicionalna turističko promidžbena manifestacija "Hrvatska
jadranska noć", na kojoj se velikom broju gostiju predstavila
hrvatska turistička ponuda i gastronomija, održana je protekli
četvrtak u Bratislavi.
To je peta po redu takva manifestacija, a na njoj je sudjelovalo
više od 400 gostiju, uglavnom organizatora turističkih putovanja i
gospodarstvenika, te predstavnika Parlamenta i Vlade Slovačke
Republike, diplomatskog zbora, te javnog i kulturnog života
Bratislave.
U pozdravnoj riječi veleposlanik Republike Hrvatske u Bratislvi
dr. Gjuro Deželić istaknuo je da su Slovaci tradicionalno usmjereni
na hrvatski Jadran, a bili su vjerni i redoviti gosti i u vrijeme
ratnih godina kada su drugi gosti zaobilazili hrvatska
ljetovališta.
Prošlog ih se ljeta u Hrvatskoj odmaralo više od 200.000 što je
velika brojka s obzirom na broj stanovnika i njihovu gospodarsku
moć, rekao je Deželić, izrazivši želju da Slovaka ove godine u
ljetovalištima na hrvatskom Jadranu bude još više.
Ovogodišnja "Hrvatska jadranska noć" u Bratislavi uvod je u
turističku sezonu, a kuhari opatijskih hotela su se pobrinuli da
gosti probaju dio bogatstva hrvatske gastronomske ponude.
HRVATSKA BEZ STRATEGIJE RAZVOJA RURALNOG PROSTORA
Hrvatska nema jedinstvenu strategiju za razvoj ruralnog prostora i
obnovu sela, iako ruralni prostor čini između 92 i 95 posto državnog
kopnenog teritorija, kazao je stručnjak iz zagrebačkog Instituta
za turizam mr. Eduard Kušen na seminaru "Edukacija trenera turizma
na seljačkim gospodarstvima", koji je održan na Zagrebačkom
velesajmu (ZV).
U Republici Hrvatskoj trenutačno je registirano samo tridesetak
turističkih seljačkih gospodarstava u sedam županija. Ona uglavnom
imaju izletnički karakter, te su kušaonice vina, dok se usluge
smještaja mogu pružiti u samo dvadesetak soba.
Povoljnim kreditima i poreznim olakšicama stručnjaci Hrvatskog
farmera smatraju da bi se do kraja godine moglo registrirati još 400
turističkih seljačkih gospodarstava.
Naime, anketa registriranih u toj djelatnosti, koju je proveo
Hrvatski farmer, pokazala je, da bi zbog sporog obrtaja sredstava u
agraru, seljak mogao podnijeti kamatu od četiri do pet posto, uz
minimalni moratorij od dvije godine i rok otplate od sedam do deset
godina. Visina potrebnih kredita za uređenje gospodarstva, okoliša
i smještajnih objekata kreće se između 20.000 i 100.000 njemačkih
maraka.
Osim Nacionalnog programa razvitaka otoka, u pripremi je
Nacionalni program demografskog razvitka. No, bez osmišljenog
razvoja seoskih gospodarstava, ukupne poljodjelske proizvodnje i
dodatnih djelatnosti kao što su ruralni turizam, narodno
rukotvorstvo i prodaja vlastitih proizvoda u dvorištu, nema
demografske obnove u ruralnom prostoru, rekla je predsjednica
Uprave Hrvatskog farmera i predsjednica Kluba "Selo" Dijana
Katica.
Osim ratom uništenih prostora, Hrvatska ima otežanu situaciju u
područjima uz novonastalu državnu granicu, te naslijeđena
nerazvijena brdsko-planinska područja i otoke, istaknuo je Kušen.
Stoga je, prema mišljenju sudionika seminara, neophodno već
tijekom ove godine izraditi nacionalni program razvoja seoskog
turizma i započeti stručnu edukaciju po županijama. Pored
pojednostavljenja postupka dobivanja dozvola za tu djelatnost,
povoljnih kredita i poreznih olakšica, neophodno je, istaknula je
Katica, već tijekom ove godine osnovati i posebnu turističku
agenciju "Sela", te na temelju kvalitetnih projekata zatražiti
pomoć međunarodnih institucija, kao što su, primjerice, FAO, Alpe-
Adria i Svjetska banka.
Seminar je organiziran suradnjom Hrvatskog farmera, Kluba članova
"Selo", zajednice turističkih seljačkih gospodarstava i ZV, a pod
pokroviteljstvom Ministarstva poljoprivrede i šumarstva i
Ministarstva turizma.
USKORO SEMINAR "DESTINACIJSKI MANAGEMENT"
Zagrebački Institut za turizam nastavlja s organizacijom serije
seminara pod nazivom "Destinacijski management", započetom 1995.
godine, a seminar će se održati u Lovranu, hotel "Bristol" od 20. do
22. svibnja. Cijena je 2.500 kuna, a seminaru može prisustvovati
najviše 30 sudionika, dok je radni jezik engleski. Po njegovu
završetku polaznici će dobiti certifikate o pohađanju.
Rezultati istraživanja o zadovoljstvu gostiju za vrijeme
turističkog boravka pokazuju da turistička destinacija postaje sve
važnijim čimbenikom ukupnog turističkog doživljaja. Ta činjenica
traži potpuno novi pristup upravljanju turističkom destinacijom
kao složenim sustavom, na dobrobit gostiju i lokalnog
stanovništva. Taj složeni splet odnosa turističke destinacije,
njezinog stanovništva, turista i turističke industrije glavna je
tema spomenutog seminara.
Voditelj seminara je svjetski poznati stručnjak prof.dr. Jafar
Jafari (University of Wisconsin-Stout, USA), koji trenutačno
predaje na sveučilištu Mallorca u Španjolskoj i drži seminare sa
sličnom tematikom.
NA KVARNERU VELIK BROJ TURISTA I NAKON BLAGDANA
Predviđanja o deset postotnom povećanju turističkog prometa u ovoj
godini na području Primorsko-goranske županije ne bi trebalo doći u
pitanje. Takva se ocjena temelji na rezultatima turističkog
posjeta toj regiji tijekom uskrsnih blagdana, kada je samo u
hotelima duž Kvarnerske rivijere ostvareno 44,6 tisuća noćenja,
što je za 13 posto više nego prošle godine, podaci su Turističke
zajednice Primorsko-goranske županije.
Od 12 tisuća turista najviše ih je, gotovo pet tisuća, posjetilo
Opatijsku rivijeru, a među hotelskim kućama, prednjače Liburnija
riviera hoteli, koji su ugostili 3940 gostiju. Gotovo 90 posto
turista su iz Austrije, Njemačke i Italije, a njih otprilike dvije
tisuće odmor su produžili i na tjedan poslije uskrsnih blagdana.
U Crikveničkom Jadranu d.d. bilo je 1300 gostiju, od kojih je njih
šesto produljilo boravak, a Crikvenica je ujedno i jedino
turističko odredište u toj županiji u kojoj su domaći gosti
brojniji (60 posto) od inozemnih.
Prema riječima direktorice Regionalne turističke zajednice mr.
Gordane Medved, među kvarnerskim je otocima najposjećeniji bio Krk
na kojem je blagdane provelo približno 1800 gostiju, šesto i
šezdeset ih se ostalo odmarati, a tek nešto manje turista (1700)
posjetilo je hotele na Lošinju.
U objektima HTP Imperijal na Rabu boravilo je 1200 gostiju, gotovo
90 posto inozemnih, a trenutačno ih ima otprilike sedam stotina.
Hotele Cresanke d.d. posjetilo je približno osmasto gostiju, od
čega tek otprilike tri posto domaćih.
U hotelima duž Kvarnerske rivijere sada se odmara ukupno 5,7
tisuća, većinom inozemnih gostiju.
U RAPCU OČEKUJU DOBRU TURISTIČKU SEZONU
U hotelskoj tvrtki Rabac d.d. očekuju da će u ovoj godini ostvariti
od pet do deset posto više noćenja nego lani kada je zabilježeno 677
tisuća. Takva se očekivanja temelje na dobrom inozemnom bukingu,
koji je na njemačkom tržištu gotovo za četvrtinu bolji nego lani, a
dobre prognoze stižu i s austrijskog i slovenskog tržišta, rekao je
direktor marketinga te tvrtke Valter Golja.
U jedanaest rabačkih hotela s gotovo 4,5 tisuće postelja, tri
apartmanska hotela s 1,2 tisuće postelja, i u dva kampa u kojima je
3,7 tisuća smještajnih kapaciteta, najbrojniji će i ove, kao i
prethodnih godina, biti češki turisti.
Prema Goljinim riječima, lanjski udio Čeha u ukupnom broju gostiju
iznosio je 36 posto, a ove će godine biti za nekoliko postotaka
manji. Česi će i nadalje, uz njemačko i austrijsko tržište, činiti
trećinu svih gostiju.
"Za razliku od nekih drugih hotelskih kuća, mi nismo spremni olako
se odreći toga tržišta, za koje imamo izprofiliranu ponudu,
cijenama i razinom usluga prilagođenu njihovim zahtjevima, a
zauzvrat s tog tržišta bilježimo postojano dobru posjećenost",
istaknuo je Golja.
Poslovodstvo Rapca trudi se vratiti i britanske goste na domaće
tržište, koji su u prijeratnim godinama činili 30 posto svih
rabačkih gostiju, dok je njihov trenutačni udio u ukupnom
turističkom prometu samo šest posto. Prema zahtjevima najvećeg
britanskog turoperatora Thompsona, u Rapcu su prije tri godine u
hotelima Castor, Neptun i Marina te apartmanima Pluton izvršene
preinake kojima je podignuta razina sigurnosti, primjerice,
osigurane su protupožarne i druge mjere sigurnosti boravka
gostiju. U to je uloženo dva milijuna njemačkih maraka, a
Thompsonovi su stručnjaci tim objektima dali visoku ocjenu i
uvrstili ih u svoju turističku ponudu. No, sve to još nije
rezultiralo masovnijim povratkom Britanaca u Rabac .
SKUP HOTELIJERA U DUBROVNIKU
U organizaciji Hrvatske udruge hotelijera i restoratera (HUH) te
stručne revije "Ugostiteljstvo i turizam" u dubrovačkom hotelu
"President" protekli je tjedan održan stručni skup hotelijera,
proizvođača i trgovaca "Pro-hot '98".
Taj trodnevan skup, koji je okupio mnoge dubrovačke turističke
djelatnike, otvorio je glavni tajnik Hrvatske udruge hotelijera
Zdenko Cerović. Tijekom rada skupa u prostorima hotela svojim
proizvodima i uslugama namijenjenim hotelima i restaurantima
predstavilo se dvadesetak hrvatskih izlagača.
DOPUNSKO ZDRAVSTVENO OSIGURANJE ZA TURISTE
Osiguravajuće društvo "AuRuM" povodom treće godišnjice rada na
prigodnoj konferenciji za novinare predstavilo je svoja dva nova
projekta - dopunsko zdravstveno osiguranje za strane turiste te
proširenu ponudu osiguranja zgrada i kućanstva za građane i
upravitelje zgrada.
Izvršni direktor AuRuM-a Petar Komlenac kazao je da dopunsko
zdravstveno osiguranje može početi već s prelaskom granice i
trajati do izlaska iz zemlje, a predviđene su tri vrste polica,
odnosno pokrića: pregled u privatnoj liječničkoj ordinaciji,
dolazak liječnika na strančevu privremenu adresu u Hrvatskoj, te
pokriće nužnih bolničkih troškova u slučaju da mu je život ugrožen,
primjerice poslije prometne nezgode. Stranim pacijentima se uz
svjetski nivo usluge u privatnim liječničkim ordinacijama, jamči
sporazumijevanje na engleskom, njemačkom, talijanskom ili
hrvatskom jeziku, kazao je Komlenac, te dodao da se osigurati mogu
turisti i općenito stranci, pojedinačno ili u grupi.
Voditelj projekta zdravstvenog osiguranja stranaca Mladen Cerovec
prve je reakcije tržišta ocijenio iznimno povoljnim i
ohrabrujućim. Osiguravateljni aranžmani za ovogodišnju
turističku sezonu prodavat će se na hotelskim recepcijama i u
turističkim organizacijama, a za iduću sezonu planira se prodaja
već prije dolaska turista u Hrvatsku, dodao je.
AuRuM se bavi i drugim vidovima osiguranja, a posebni uspjesi u
posljednje vrijeme, po riječima Petra Komlenca, bilježe se na
području osiguranja zgrada i kućanstava. On je izvijestio da AuRuM
isigurava 31.000 stanova.
"DALMACIJA" U KORČULI
U Korčulu je prošli tjedan put ove godine uplovio brod "Dalmacija",
vlasništvo zagrebačke tvrtke "Intercruise", koji će krstarenjem
hrvatskim Jadranom svaki četvrtak do 15. listopada u posjet Korčuli
dovoziti 250 stranih turista.
Goste je preuzela Turistička agencija "Marko Polo tours" i nakon
razgledanja gradskih povijesnih i kulturnih znamenitosti za
turiste je Hrvatsko glazbeno društvo sv. Cecilija izvelo glasovitu
vitešku igru mačevima Morešku.
Na poziv brodara brod su posjetili predstavnici grada Korčule i
Turističke zajednice. Direktor "Intercruisa" Dragutin Pavletić
kazao je kako će taj hrvatski ploveći hotel nakon plovidaba po svim
svjetskim morima ove godine svake nedjelje isplovljavati sa po 250
turista iz Pule, preko Kornata, Splita, Dubrovnika, Mljeta,
Korčule, Šibenika do Venecije.
Tako će taj jedini ploveći hotel hrvatskoga vlasnika i pod
hrvatskom zastavom u 27 plovidaba tijekom sezone čak 81 put
posjetiti spomenuta odredišta, među njima i Korčulu.
CIJENE UGOSTITELJSKIH USLUGA NA RAZINI IZ VELJAČE
Cijene ugostiteljskih usluga u Hrvatskoj su tijekom ožujka ove
godine ostale na istoj razini kao i u prethodnom mjesecu. Po
podacima Državnog zavoda za statistiku, one su, u odnosu na ožujak
prošle godine, porasle tri posto.
Hrana je, u usporedbi s lanjskim ožujkom, poskupjela 5,4 posto,
alkoholna pića 3,5 posto, bezalkoholna pića 2,6 posto, i noćenja
1,7 posto.
Od siječnja do ožujka ove godine cijene ugostiteljskih usluga su
bile 2,9 posto više nego u istom razdoblju prošle godine.
HRVATSKIM CESTAMA PREVEZENO MANJE PUTNIKA
U Hrvatskoj je tijekom ovogodišnje veljače cestama prevezeno 6,82
milijuna putnika ili 3,1 posto manje nego u veljači lani. Od toga je
u unutrašnjem cestovnom prijevozu bilo 6,71 milijuna putnika - 1,9
posto manje, privremeni su podaci Državnog zavoda za statistiku.
Zabilježeno je 318 milijuna putničkih kilometara ili 0,6 posto
više, od čega u unutrašnjem prijevozu 283 milijuna putničkih
kilometara, tj. 1,8 posto više.
U siječnju i veljači ove godine hrvatskim je cestama ukupno
prevezeno 13,68 milijuna putnika ili 4,4 posto manje nego u istom
razdoblju lani.
U VELJAČI PREVEZENO MANJE PUTNIKA
U Hrvatskoj je u veljači ove godine prevezeno ukupno 8,52 milijuna
putnika, što je 2,3 posto manje nego u veljači lani. U unutrašnjem
prijevozu bilo je 8,33 milijuna putnika ili 1,4 posto manje,
privremeni su podaci Državnog zavoda za statistiku.
Ostvareno je 426 milijuna putničkih kilometara, tj. 1,4 posto više,
a od toga u unutrašnjem prijevozu 368 milijuna putničkih
kilometara, 2,8 posto više.
U prva dva ovogodišnja mjeseca ukupno je prevezeno 17,13 milijuna
putnika, što je u odnosu na isto prošlogodišnje razdoblje 3,1 posto
manje.
POVEĆAN PUTNIČKI PROMET U HRVATSKIM MORSKIM LUKAMA
Promet putnika u hrvatskim morskim lukama tijekom ovogodišnje
veljače dosegnuo je 485 tisuća, što je 5,2 posto više nego u istom
mjesecu lani. U unutrašnjem prometu bilo je 483 tisuće putnika ili
5,9 posto više, privremeni su podaci Državnog zavoda za
statistiku.
U prva dva ovogodišnja mjeseca u hrvatskim je morskim lukama
zabilježeno 969 tisuća putnika, u odnosu na isto prošlogodišnje
razdoblje 1,8 posto više.
TURISTIČKE DIONICE NA BURZAMA
Tjedni promet na Varaždinskom tržištu vrijednosnica.
br. dionica cijena/kn %promjena promet/kn
cijene
1. Istraturist 57 5,56 65.972
2. Arenaturist 100 0,00 32.200
3. Plava laguna 815 -4,23 31.925
4. Jadranturist 80 0,00 8.000
Tjedni promet na Zagrebačkoj burzi:
br. dionica cijena/kn %promjena promet/kn
cijene
1. Plava laguna 850 0,00 94.945
2. Jadranturist 80 -5,88 67.865
3. Arenaturist 100 0,00 23.900
4. Riviera Holding 64 -29,67 8.332
5. Sunčani Hvar 29 0,00 5.756,50
6. Istraturist 55 3,77 5.500
ZRAKOPLOVIMA PUTOVALO 7,1 POSTO VIŠE PUTNIKA
U Hrvatskoj je u veljači ove godine zrakoplovima prevezeno 45
tisuća putnika, što je 7,1 posto više nego u istom mjesecu prošle
godine. Od toga je u unutrašnjem zračnom prijevozu bilo 22 tisuće
putnika ili 22,2 posto više, privremeni su podaci Državnog zavoda
za statistiku.
Ostvareno je 26 milijuna putničkih kilometara ili četiri posto
više, od čega u unutrašnjem prijevozu šest milijuna putničkih
kilometara ili 20 posto više.
U siječnju i veljači zrakoplovima je prevezeno 91 tisuća putnika, u
odnosu na isto razdoblje lani 2,2 posto više.
HRVATSKA VINA PRVI PUT NA SAJMU U VERONI
Na velikom međunarodnom sajmu vina i vinarske opreme VINITALY '98.,
koji je proteklog tjedna održan u Veroni, po prvi put nastupili su i
proizvođači vina iz Hrvatske predstavljajući dvadesetak
najpoznatijih hrvatskih vrsta.
Svrstan odmah iza Bordoškog (Bordeaux) sajma vina, veronska je
manifestacija najugledniji svjetski sajam vina, a ove se godine na
njemu predstavilo oko tisuću izlagača iz cijeloga svijeta. Nastup
hrvatskih vinara na tom važnom komercijalnom i promotivnom
događaju organizirali su Hrvatska gospodarska komora i Udruženje
proizvođača pića Hrvatske.
Po riječima direktora Udruženja proizvođača pića Vinka Milata, na
hrvatskom izložbenom prostoru pojavila su se sva najpoznatija
hrvatska vina, nekoliko vrsta rakija i mineralna voda Jamnica.
Izloženi su iločki traminac, kutjevačka graševina, Enjingijev
zweigelt barrique, đakovački pinot bijeli arhivski, orahovački
zeleni silvanac, istarska malvazija i teran, porečki cabernet
sauvignon i merlot, vrbnička žlahtina, primoštenski babić,
korčulanski pošip, hvarski i "Badelov" plavac, te dingač iz
Potomja. Od rakija predstavljene su blaćanska anisetta te
"Maraskin" maraskino, orahovica i cherry brandy, a izložena je i
virovitička medica (gvirc).
Milat je kazao kako će hrvatska vina ipak biti oslobođena trošarine
dok će za žestoka alkoholna pića trošarine iznositi između 12 i 14
kuna po litri. Takvo su obećanje, kako navodi Milat, predstavnici
proizvođača pića dobili tijekom susreta s predstavnicima
Ministarstva financija.
MINISTAR LUŽAVEC PRIMIO VISOKE DUŽNOSNIKE ECAC-A
Ministar pomorstva, prometa i veza Željko Lužavec primio je prošli
tjedan u službeni posjet visoke dužnosnike Europske konferencije
civilnog zrakoplovstva (ECAC), predsjednika Andrea Auera i
izvršnog sekretara Raymonda Benjamina. Glavna tema razgova bila je
potpora ECAC-a otvaranju sjevernog zračnog koridora preko
Republike Hrvatske i SR Jugoslavije za koje su zainteresirani svi
europski zračni prijevoznici.
Visoki dužnosnici ECAC-a tom su prigodom s ministrom Lužavcom
razgovarali o razvoju i stanju civilnog zrakoplovstva u Republici
Hrvatskoj i o drugim zanimljivim temama o kojima Hrvatska
raspravlja u okviru ECAC-a kao punopravna članica od lipnja '92.
Sastanak je bio vrlo koristan, razgovaralo se i o orijentaciji
hrvatskog zrakoplovstva, istaknuo je pomoćnik ministra Zvonimir
Vedriš na konferenciji za novinare. Napomenuo je da je predsjednik
ECAC-a Auer izrazio spremnost založiti se za otvaranje zračnih
puteva prema SR Jugoslaviji koji su sada zatvoreni, kako bi se
zračni promet u Hrvatskoj vratio na prijeratnu razinu.
Vedriš je izvijestio da je s tim u svezi prije mjesec dana održan
sastanak u Zagrebu sa izaslanstvom susjedne države gdje je
dogovorena platforma za daljnje sastanke i razvoj budućih odnosa.
Uputili smo prijedlog, očekujemo odgovor druge strane i vjerujemo
da će se uskoro održati još jedan sastanak prije susreta ministara
vanjskih poslova Republike Hrvatske i SRJ. Predstavnici ECAC-a
posjetili su Croatia Airlines, zagrebačku Zračnu luku, razgovarali
su s predsjednikom Udruge zračnih luka RH Lukšom Novakom, kazao je
Vedriš pripomenuvši da je dobivena potpora pristupanju Hrvatske
JAA-u (Joint Aviation Authorityu), rekao je Vedriš.
NICA - AMERIČKI SAN
Da je Nica prekrasna - uvjerilo se do sada dosta Amerikanaca. Zato
je Turistički ured Nice preko reklamne kompanije Mondotel pojačano
krenuo sa promotivnom kampanjom preko Atlantika.
Naime, Turistički ured, kako bi zadržao dosadašnji odlične
rezultate te ih i povećao, povjerio je kompaniji Mondotel promociju
Nice na američkom tržištu u 1998. godini.
Kako bi potaknuli promociju Nice, kao destinacije, posebno su
dizajnirali dva paket-aranžmana za posjetitelje iz Sjeverne
Amerike.
Tako program "Nice The Authentic Riviera", nudi šest dana i pet noći
"otkrivanja" Nice i Riviere. Program, između ostalog, uključuje
izbor najboljih hotela različitih kategorija, posjetu Staroj Nici,
ekskurziju u Kraljevinu Monako te ručak u odličnom restoranu.
Drugi aranžman, nazvan "Nice Classic Incentive" nudi pet noći u
luksuznom hotelu, koktel dobrodošlice, ručak u Nici, gala večeru i
dr.
WTO POMAŽE RAZVOJU SEČUANSKE REGIJE
Kineska regija Sečuan potpisala je sporazum sa Svjetskom
turističkom organizacijom (WTO) kako bi osmislila "Master plan
turističkog razvoja" u svrhu proširenja turističke djelatnosti
putem poboljšanja uvjeta i promocije regionalne kulturne baštine.
Projekt je vrijedan 346 tisuća američkih dolara i u potpunosti će ga
financirati Sečuanska regija i Izvršna agencija WTO-a.
Razvoj turističkih aktivnosti doprinjet će gospodarskim koristima
ponajviše kroz porast dobiti, zaposlenosti i državnih prihoda. Ti
će čimbenici potaknuti unaprijeđenje i ostalih sektora lokalnog
gospodarstva, primjerice poljoprivrede, ribarstva, obrtništva,
industrije i građevinarstva.
Sečuan ima sve komparativne prednosti u međunarodnom i domaćem
turizmu sa svojim prirodnim, kulturnim, arheološkim i povijesnim
zanimljivostima.
Između ostalog, Master plan će biti usredotočen na pripremanje
dugoročnog regionalnog razvoja, kratkoročnog i srednjoročnog
programa djelovanja, marketinšku strategiju turizma te plan
promidžbe.
Njegova izrada započet će u svibnju ove godine, a završetak se
planira za šest mjeseci.
DANSKA OTVARA NAJVEĆI AKVARIJ S MORSKOM VODOM U EUROPI
U svibnju ove godine najsjeverniji dio Jyllanda postat će bogatiji
za još jednu atrakciju. U Muzeju Sjevernog mora (Nordseemuseum) u
Hirthalsu otvorit će se najveći akvarij s morskom vodom za
netropske ribe.
U tom ogromnom akvariju posjetitelji će moći vlastitim očima
promatrati stvaran život iz morskih dubina. Prikazat će se prije
svega očaravajući podvodni svijet Sjevernog mora koji se može
usporediti s podvodnim svijetom tropskih mora. Time, Nordseemuseum
postaje jedan od vodećih akvarija na svijetu.
MADRID JE PUN ŽIVOTA
Madrid, glavni grad Španjolske, smješten je u središtu Pirinejskog
poluotoka, ali i u sredini kastilske visoravni na 650 metara nad
morem. Ti su podaci važni za razumijevanje klimatskih uvjeta u tom
gradu s tri milijuna stanovnika. Zimi može biti šest Celzijevih
stupnjeva, a u ljeti je obično jako vruće.
Turisti koji dođu u Madrid obično su očarani onime što sve mogu
vidjeti. Prvo kultura: takva gustoća umjetnina sreće se rijetko
gdje na svijetu. Muzej Prado je tek početak, a njegove
najposjećenije slike su dvije Maje (gola i obučena). Zatim sljedi
ne manje zanimljiv muzej "Reina Sofia". Madrid u svakom slučaju
nije grad koji se može osjetiti u jednom danu. Turisti koji žele
osjetiti život grada trebali bi obilazak započeti na najljepšem
trgu, okruženom veličanstvenim zgradama: Plaza Mayor. Tu su zatim
brojne palače, crkve, Katedrala "La Almudena", parkovi te drugi
trgovi ili ogroman Retiro-park, koji se nalazi usred grada, a ima i
vlastito jezero. Ili brojne shopping-ulice, koje su i u Madridu
najčešće u pješačkim zonama (npr. Puerta de Sol). Turisti koji žele
nešto navečer pojesti, teško to mogu prije 22 sata. Mnogi lokali
otvoreni su do jutra, a kada temperature to dopuštaju noćni se život
osjeća i na ulicama. Turistima dakle nije teško zamijeniti noć za
dan.
NOVI NAZIVI MADRIDSKIH TERMINALA
Tri terminala na madridskoj zračnoj luci Barajas imaju nova imena.
Međunarodni terminal sada je T-1, nacionalni terminal ima naziv T-
2, i odnosi se za sve letove unutar Schengenskih granica. T-3 je
terminal za Shuttle-letove (kao npr. Madrid-Barcelona) te za
regionalne letove Iberie te letove kompanije Air Nostrum.
SRI LANKA: JEFTINO ODREDIŠTE KOJE GAJI AMBICIOZNE PLANOVE
Zima je za Sri Lanku bila rekordna sezona. Hoće li tako i ostati, ne
ovisi samo o Tamilima.
Turistička zajednica Sri Lanke ima se čemu veseliti. Nakon godina
stagnacije, njezini su hoteli u prosincu prošle godine bili
popunjeni 90 posto, a i u siječnju su se dobro prodavali. Turistički
su djelatnici svjesni da ti rezultati nisu u potpunosti rezultat
same Sri Lanke, već i krize u Južnoj Aziji, atentatu u Egiptu i
poplavama u Keniji.
Obično su se hotelijeri morali jako boriti za goste, jer 17.000
hotelskih soba može bez problema primiti 700.000 gostiju godišnje.
Taj će broj vjerojatno uskoro biti i dosegnut, jer se ove godine
očekuje 450.000 turista, nakon prošlogodišnjih 366.165, što je
dosadašnji rekord. Osmišljenom kampanjom i boljom uslugom
turistička zajednica želi privući nove ciljne skupine. Prvo je za
osmišljavanje turističke kampanje angažirana agencija Manning,
Salvage & Lee iz Londona, koja bi trebala Sri Lanku predstaviti kao
sigurnu zemlju (usprkos bombama). Turistički razvoj vezan je i uz
poboljšanje turističke ponude: više gostiju s posebnim interesima,
poticajni-turizam i kvalitetni turizam. I dok turisti na Sri Lanki
u prosjeku ostaju 11 dana, što je relativno dugo razdoblje,
statistika pokazuje da turisti po danu troše tek 60 USD. Tri
četvrtine posjetitelja dopust provodi u čistom kupanju. Pet novih
golf terena, vodeni park u blizini zračne luke te svjetlosni
spektakl pokazuju da se ponuda obogaćuje.
Za hotelijere to znači više hotela s pet zvjezdica i više tematskih
hotela. Koliko se brzo nadograđuje turizam u Sri Lanki pokazuje
podatak da je krajem 1960-ih godina u Sri Lanki bilo tek nekoliko
Incoming-agencija, a danas ih ima 350. Glede hotela, oni su od
početka bili prilagođavani masovnom tržištu. Tako je sve više
hotela nudilo All-inclusive koncept, a zaposlenici su radili za
ekstremno niske plaće. Ali kako očekivati dobar rad za nisku plaću?
Hoteli s pet zvjezdica susreću se s problemom nedostatka kvalitetne
radne snage. Do početka 1990-ih godina luksuzni hoteli postojali su
samo u glavnom gradu. No, prije tri godine na obali Beruwela otvoren
je Hotel Eden, prvi hotel s pet zvjezdica u tom području. U
međuvremenu hotel je već dobio i jaku konkurenciju. Odmah pored
njega njemački poduzetnik Max D. Kreutzer sagradio je Lanka
Princess Hotel, a nekoliko stotina metara dalje otvoren je Taj
Exotica.
Nedostatak osoblja nije jedini problem tamošnjeg turizma već i
skromna turistička ponuda duž obale (od ponude suvenira do
gastronomije), što odgovara štedljivijim turistima. U Colombu,
najvećem gradu Sri Lanke, od sukoba Tamila i Sinhala praktički nema
turista što se odrazilo na cijenu hotelskih soba: 1976. godine soba
se mogla naći za 75 USD, a danas za samo 50 USD. Sri Lanka je, glede
cijena, vrlo osjetljivo tržište, a glede produkta, neorjentirano
tržište. Tako hoteli s tri zvjezdice zarađuju više od luksuznih
hotela. Sedamdeset i pet posto posjetitelja Sri Lanke tu dolazi
prvenstveno zbog jeftinog odmora. Prošle se godine konkurencija
pojačala, jer se na tržištu pojavilo i 800 novih soba. To ove godine
neće biti slučaj. S prosječnom popunjenošću od 40 posto, All-
inclusive hoteli posluju na granici preživljavanja. Ipak,
turistički djelatnici Sri Lanke su svjesni da rastrošnije turiste
ne mogu očekivati tako dugo dok se ne smiri situacija s Tamilima, s
kojima su još uvijek u sukobu na sjeveru zemlje. Bude li, međutim,
neka bomba pala na turiste, mogu se zaboraviti i ovi gosti,
skromnijih platežnih mogućnosti.
******
Turistički bilten Hine
Uređuje: Sanja Plješa
231125 MET apr 98
Od jutra nastavljena potraga za djetetom u Savi
NHL: Rezultati
Australian Open: Alcaraz u osmini finala
MIZ: KBC Zagreb u ponedjeljak dobiva v.d. ravnatelja
Vekić u osmini finala Australian Opena
Dobrotvorni koncert FireAid za pomoć stradalima u požarima u Los Angelesu
SpaceX-ov Starship uspješno lansiran, nakon toga eksplodirao
SVJETSKA TRŽIŠTA: Azijski ulagači oprezni, u fokusu kineski BDP
Koprivnica asistentima u nastavi omogućuje nadstandard
HAK: Predmet na A6 između Grobnika i čvora Ošrovica