FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

TURISTIČKI BILTEN BR. 228

TURISTIČKI BILTEN telefon: 01/48-08-682 fax: 01/48-08-821 Zagreb, 23. travnja 1998. Sadržaj: 1. ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNAMA TURISTIČKE DJELATNOSTI 2. JAČANJE NADZORA NAD FINANCIJSKIM SREDSTVIMA SUSTAVA HTZ-A 3. TURISTIČKA PROMIČBA NA HTV-U 4. NIKO BULIĆ OPOVRGAVA "IMPERIJALOVE" NAVODE 5. UNAPRIJEDITI SURADNJU RH I MAĐARSKE KONKRETNIM PROJEKTIMA 6. TURISTIČKI DJELATNICI IZ AUSTRIJE U SINJU 7. U BRATISLAVI ODRŽANA "HRVATSKA JADRANSKA NOĆ" 8. HRVATSKA BEZ STRATEGIJE RAZVOJA RURALNOG PROSTORA 9. USKORO SEMINAR "DESTINACIJSKI MANAGEMENT" 10. NA KVARNERU VELIK BROJ TURISTA I NAKON BLAGDANA 11. U RAPCU OČEKUJU DOBRU TURISTIČKU SEZONU 12. SKUP HOTELIJERA U DUBROVNIKU 13. DOPUNSKO ZDRAVSTVENO OSIGURANJE ZA TURISTE 14. "DALMACIJA" U KORČULI 15. CIJENE UGOSTITELJSKIH USLUGA NA RAZINI IZ VELJAČE 16. HRVATSKIM CESTAMA PREVEZENO MANJE PUTNIKA 17. U VELJAČI PREVEZENO MANJE PUTNIKA 18. POVEĆAN PUTNIČKI PROMET U HRVATSKIM MORSKIM LUKAMA 19. TURISTIČKE DIONICE NA BURZAMA 20. ZRAKOPLOVIMA PUTOVALO 7,1 POSTO VIŠE PUTNIKA 21. HRVATSKA VINA PRVI PUT NA SAJMU U VERONI 22. MINISTAR LUŽAVEC PRIMIO VISOKE DUŽNOSNIKE ECAC-A 23. NICA - AMERIČKI SAN 24. WTO POMAŽE RAZVOJU SEČUANSKE REGIJE 25. DANSKA OTVARA NAJVEĆI AKVARIJ S MORSKOM VODOM U EUROPI 26. MADRID JE PUN ŽIVOTA 27. NOVI NAZIVI MADRIDSKIH TERMINALA 28. SRI LANKA: JEFTINO ODREDIŠTE KOJE GAJI AMBICIOZNE PLANOVE NAJAVLJUJEMO: KAKO PUTUJU EUROPLJANI? ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNAMA TURISTIČKE DJELATNOSTI Hrvatska je Vlada na prošlotjednoj sjednici, između ostaloga, u saborsku proceduru uputila i Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o turističkoj djelatnosti. Izmjenama se predlaže da i registrirani obrtnici svojim barkama i brodovima mogu obavljati turističku djelatnost. Naime, po važećem zakonu to je dozvoljeno samo onima koji su registrirani kao turističke i putničke agencije. JAČANJE NADZORA NAD FINANCIJSKIM SREDSTVIMA SUSTAVA HTZ-A Jačanje državnog nadzora nad namjenskim trošenjem financijskih sredstava u sustavu Hrvatske turističke zajednice (HTZ), uz nadzor optimalnog trošenja novaca, od najnižih dijelova toga sustava - turističkih zajednica gradova, županija, pa sve do Glavnog ureda, zaključak je izvanredne sjednice Odbora za turizam Zastupničkog doma Hrvatskog državnog sabora na temu "Rad i zadaci, uspjesi i propusti HTZ-a od turističkih mjesta do državnog vrha". Sjednica je sazvana na inicijativu zastupnika u Zastupničkom domu Hrvatskog državnog sabora i člana Odbora za turizam mr. Milivoja Kujundžića, koji smatra kako se turistička djelatnost ne može razvijati ni u jednoj državi, ako u njoj ne djeluje nacionalna turistička organizacija. U Hrvatskoj je potreban, drži on, nadzor financijskih sredstava u sustavu HTZ-a, pa je zbog toga imenovano povjerenstvo pri Odboru za turizam, koje će ga provoditi. U Hrvatskoj nema izgrađenog sustava koji bi nadzirao potrošnju novaca sustava HTZ-a, rekao je predsjednik Odbora za turizam Ivan Herak. "Potreban je državni nadzor nad potrošnjom novaca u HTZ-u, odnosno da se kontrolira troše li se ti novci za privatna putovanja ili za njihovu svrhu; promociju hrvatske turističke ponude", dodao je on. Ministarstvo turizma je potaknulo promicanje i osuvremenjivanje hrvatskog turizma za iduću godinu sa znanstvenog aspekta, kroz "Strategiju razvoja hrvatskog turizma", koju su izradili eminentni hrvatski turistički djelatnici i znanstvenici s toga područja, istaknuo je ministar turizma Sergej Morsan. Ta bi studija trebala poboljšati i rad HTZ-a. "Na cestama treba organizirati što veću propusnu moć, urediti glavne prometnice, a za trajanja glavne turističke sezone, na frekventnim otočnim trajektnim linijama ne bi smjelo biti reda vožnje, već bi trajekti trebali prometovati dok ima turista. Kako bi se i iduće godine inozemni turisti vratili u Hrvatsku, oni se prije toga u svoju domicilnu zemlju moraju vratiti s dobrim dojmovima iz nje", mišljenja je saborski zastupnik i član Odbora za turizam Joško Kovač. Zbog toga turističke zajednice gradova, županija, pa i sam Glavni ured mora djelovati u smjeru poboljšanja prometne infrastrukture. Predsjednica Udruge hrvatskih putničkih agencija (UHPA) Pave Župan Rusković naglasila je kako u sustavu HTZ-a postoje određeni propusti, i da je preglomazan i preskup. U Hrvatskoj bi se trebala ozbiljnije sagledati turistička branša, proanalizirati Zakon o turističkoj djelatnosti, koji na indirektan način dovodi u Hrvatsku goste niže platežne moći. Radi se o odluci po kojima brodari mogu obavljati prijevozničke i turističke usluge, iako nisu registrirani kao turistička agencija. Isto tako, turističkim je agencijama onemogućen prijevoz gostiju luksuznim automobilima. Ministarstvo turizma je svjesno odgovornosti za budućnost hrvatskog turizma pa je u svezi s tim u posljednjih nekoliko mjeseci poduzelo određene mjere nad financijskom kontrolom sustava HTZ-a, a nadzor nad njegovim funkcioniranjem još nije do kraja proveden, zaključio je Morsan. TURISTIČKA PROMIČBA NA HTV-U S nakanom da promiče hrvatski turizam, Hrvatska je televizija (HTV) počela pokusno emitirati sliku s četiriju turističkih područja u Hrvatskoj (Dubrovnik, Split, Bibinje-Sukošan, Pula). Taj program emitirat će se svaki dan prije početka redovita programa HTV-a. Projekt su ostvarili Ministarstvo turizma i HRT uz potporu hrvatske Vlade, a novinarima su ga u zgradi hrvatske Vlade predstavili ministar turizma Sergej Morsan, direktor HRT-a Ivica Mudrinić i premijer Zlatko Mateša. Mudrinić je kazao da će do kraja svibnja u program biti uvrštene još četiri turistička područja, a o preuzimanju toga programa sa satelita pregovara se sa Švicarcima, Bavarcima i Austrijancima. Morsan je istaknuo da je vrlo važno što je ta promičba počela u predsezoni. Premijer Mateša projekt drži važnim jer se, kako je kazao, slikom obraća pojedinačnu turistu koji, da bi odabrao mjesto odmora, ne treba odlaziti u turističke agencije. U projekt je uloženo 4,2 milijuna kuna - od toga je tri milijuna kuna izdvojilo Ministarstvo turizma, a ostatak HRT. NIKO BULIĆ OPOVRGAVA "IMPERIJALOVE" NAVODE Zastupnik u Županijskom domu Hrvatskog državnog sabora i bivši ministar turizma Niko Bulić priopćenjem je reagirao na tekst što ga je pod naslovom "Zaslugom Nike Bulića, koji je pronevjerio milijune dolara, ni ove sezone na Jadranu neće biti američkih i britanskih turista" u svom najnovijem broju objavio tjednik "Imperijal". "Povodom napisa u tjedniku Imperijal od 17. travnja 1998., u svezi s mojim aktivnostima dok sam obnašao dužnost ministra turizma, zbog hrvatske javnosti odgovorno izjavljujem da su navedene tvrdnje niz običnih laži i neistina te na osnovu toga zlonamjerno izvedenih zaključaka", stoji u priopćenju što ga je Niko Bulić dostavio Hini. UNAPRIJEDITI SURADNJU RH I MAĐARSKE KONKRETNIM PROJEKTIMA Gospodarska suradnja Hrvatske i Mađarske može se podići na višu razinu samo konkretnim obostrano korisnim projektima, jedan je od zaključaka sastanka mađarskih poslovnih ljudi i turističkih djelatnika što je prošli tjedan održan u blizini grada Szolnoka. Primjeri takve suradnje u novije su vrijeme veliki posao koji je mađarska tvrtka "Mostogradnja" dobila u obnovi dijela Luke Ploče, najavljeno mađarsko sudjelovanje u obnovi sela Laslova i Korođa te sve veći broj mađarskih turista u Hrvatskoj. Skup posvećen razvoju gospodarske suradnje s Hrvatskom zajednički su organizirali Udruga poslovnih ljudi i ured gradonačelnika mjesta Jaszalsoszentgyorgy (Jasalšosentgerđ) kod Szolnoka te Hrvatska zemaljska manjinska samouprava u Mađarskoj. Predsjednik te krovne organizacije Hrvata u Mađarskoj dr. Mijo Karagić govorio je o primjernoj zaštiti manjina u dvije zemlje, a predložio je i konkretnu suradnju s jednim gradom na hrvatskoj obali. O uvjetima poslovne suradnje nazočnima je govorio gospodarski savjetnik hrvatskog Veleposlanstva u Budimpešti Imre Toth koji ih je upoznao i s načinima informiranja o mogućnosti sklapanja konkretnih poslova u Hrvatskoj. TURISTIČKI DJELATNICI IZ AUSTRIJE U SINJU Djelatnici austrijske turističke tvrtke "Blaguš Reise" iz Beča posjetili su prošloga tjedna Sinj gdje su se zanimali za mogućnosti organiziranja turističkih posjeta cetinskom kraju. Austrijski turistički djelatnici su u društvu svojih domaćina, predstavnika turističkih zajednica Županije splitsko-dalmatinske i grada Sinja, obišli muzeje i druge znamenitosti u gradu, te prirodne ljepote kraja, posebno one uz Cetinu i njezine pritoke. Hoteli u Sinju i Trilju te motel u Glavicama spremni su primiti veće skupine turista, izjavio je direktor Sinjske turističke zajednice Ante Latinac, najavljujući i zaključivanje konkretnih aranžmana o dolasku Austrijanaca u cetinsku krajinu. U BRATISLAVI ODRŽANA "HRVATSKA JADRANSKA NOĆ" Tradicionalna turističko promidžbena manifestacija "Hrvatska jadranska noć", na kojoj se velikom broju gostiju predstavila hrvatska turistička ponuda i gastronomija, održana je protekli četvrtak u Bratislavi. To je peta po redu takva manifestacija, a na njoj je sudjelovalo više od 400 gostiju, uglavnom organizatora turističkih putovanja i gospodarstvenika, te predstavnika Parlamenta i Vlade Slovačke Republike, diplomatskog zbora, te javnog i kulturnog života Bratislave. U pozdravnoj riječi veleposlanik Republike Hrvatske u Bratislvi dr. Gjuro Deželić istaknuo je da su Slovaci tradicionalno usmjereni na hrvatski Jadran, a bili su vjerni i redoviti gosti i u vrijeme ratnih godina kada su drugi gosti zaobilazili hrvatska ljetovališta. Prošlog ih se ljeta u Hrvatskoj odmaralo više od 200.000 što je velika brojka s obzirom na broj stanovnika i njihovu gospodarsku moć, rekao je Deželić, izrazivši želju da Slovaka ove godine u ljetovalištima na hrvatskom Jadranu bude još više. Ovogodišnja "Hrvatska jadranska noć" u Bratislavi uvod je u turističku sezonu, a kuhari opatijskih hotela su se pobrinuli da gosti probaju dio bogatstva hrvatske gastronomske ponude. HRVATSKA BEZ STRATEGIJE RAZVOJA RURALNOG PROSTORA Hrvatska nema jedinstvenu strategiju za razvoj ruralnog prostora i obnovu sela, iako ruralni prostor čini između 92 i 95 posto državnog kopnenog teritorija, kazao je stručnjak iz zagrebačkog Instituta za turizam mr. Eduard Kušen na seminaru "Edukacija trenera turizma na seljačkim gospodarstvima", koji je održan na Zagrebačkom velesajmu (ZV). U Republici Hrvatskoj trenutačno je registirano samo tridesetak turističkih seljačkih gospodarstava u sedam županija. Ona uglavnom imaju izletnički karakter, te su kušaonice vina, dok se usluge smještaja mogu pružiti u samo dvadesetak soba. Povoljnim kreditima i poreznim olakšicama stručnjaci Hrvatskog farmera smatraju da bi se do kraja godine moglo registrirati još 400 turističkih seljačkih gospodarstava. Naime, anketa registriranih u toj djelatnosti, koju je proveo Hrvatski farmer, pokazala je, da bi zbog sporog obrtaja sredstava u agraru, seljak mogao podnijeti kamatu od četiri do pet posto, uz minimalni moratorij od dvije godine i rok otplate od sedam do deset godina. Visina potrebnih kredita za uređenje gospodarstva, okoliša i smještajnih objekata kreće se između 20.000 i 100.000 njemačkih maraka. Osim Nacionalnog programa razvitaka otoka, u pripremi je Nacionalni program demografskog razvitka. No, bez osmišljenog razvoja seoskih gospodarstava, ukupne poljodjelske proizvodnje i dodatnih djelatnosti kao što su ruralni turizam, narodno rukotvorstvo i prodaja vlastitih proizvoda u dvorištu, nema demografske obnove u ruralnom prostoru, rekla je predsjednica Uprave Hrvatskog farmera i predsjednica Kluba "Selo" Dijana Katica. Osim ratom uništenih prostora, Hrvatska ima otežanu situaciju u područjima uz novonastalu državnu granicu, te naslijeđena nerazvijena brdsko-planinska područja i otoke, istaknuo je Kušen. Stoga je, prema mišljenju sudionika seminara, neophodno već tijekom ove godine izraditi nacionalni program razvoja seoskog turizma i započeti stručnu edukaciju po županijama. Pored pojednostavljenja postupka dobivanja dozvola za tu djelatnost, povoljnih kredita i poreznih olakšica, neophodno je, istaknula je Katica, već tijekom ove godine osnovati i posebnu turističku agenciju "Sela", te na temelju kvalitetnih projekata zatražiti pomoć međunarodnih institucija, kao što su, primjerice, FAO, Alpe- Adria i Svjetska banka. Seminar je organiziran suradnjom Hrvatskog farmera, Kluba članova "Selo", zajednice turističkih seljačkih gospodarstava i ZV, a pod pokroviteljstvom Ministarstva poljoprivrede i šumarstva i Ministarstva turizma. USKORO SEMINAR "DESTINACIJSKI MANAGEMENT" Zagrebački Institut za turizam nastavlja s organizacijom serije seminara pod nazivom "Destinacijski management", započetom 1995. godine, a seminar će se održati u Lovranu, hotel "Bristol" od 20. do 22. svibnja. Cijena je 2.500 kuna, a seminaru može prisustvovati najviše 30 sudionika, dok je radni jezik engleski. Po njegovu završetku polaznici će dobiti certifikate o pohađanju. Rezultati istraživanja o zadovoljstvu gostiju za vrijeme turističkog boravka pokazuju da turistička destinacija postaje sve važnijim čimbenikom ukupnog turističkog doživljaja. Ta činjenica traži potpuno novi pristup upravljanju turističkom destinacijom kao složenim sustavom, na dobrobit gostiju i lokalnog stanovništva. Taj složeni splet odnosa turističke destinacije, njezinog stanovništva, turista i turističke industrije glavna je tema spomenutog seminara. Voditelj seminara je svjetski poznati stručnjak prof.dr. Jafar Jafari (University of Wisconsin-Stout, USA), koji trenutačno predaje na sveučilištu Mallorca u Španjolskoj i drži seminare sa sličnom tematikom. NA KVARNERU VELIK BROJ TURISTA I NAKON BLAGDANA Predviđanja o deset postotnom povećanju turističkog prometa u ovoj godini na području Primorsko-goranske županije ne bi trebalo doći u pitanje. Takva se ocjena temelji na rezultatima turističkog posjeta toj regiji tijekom uskrsnih blagdana, kada je samo u hotelima duž Kvarnerske rivijere ostvareno 44,6 tisuća noćenja, što je za 13 posto više nego prošle godine, podaci su Turističke zajednice Primorsko-goranske županije. Od 12 tisuća turista najviše ih je, gotovo pet tisuća, posjetilo Opatijsku rivijeru, a među hotelskim kućama, prednjače Liburnija riviera hoteli, koji su ugostili 3940 gostiju. Gotovo 90 posto turista su iz Austrije, Njemačke i Italije, a njih otprilike dvije tisuće odmor su produžili i na tjedan poslije uskrsnih blagdana. U Crikveničkom Jadranu d.d. bilo je 1300 gostiju, od kojih je njih šesto produljilo boravak, a Crikvenica je ujedno i jedino turističko odredište u toj županiji u kojoj su domaći gosti brojniji (60 posto) od inozemnih. Prema riječima direktorice Regionalne turističke zajednice mr. Gordane Medved, među kvarnerskim je otocima najposjećeniji bio Krk na kojem je blagdane provelo približno 1800 gostiju, šesto i šezdeset ih se ostalo odmarati, a tek nešto manje turista (1700) posjetilo je hotele na Lošinju. U objektima HTP Imperijal na Rabu boravilo je 1200 gostiju, gotovo 90 posto inozemnih, a trenutačno ih ima otprilike sedam stotina. Hotele Cresanke d.d. posjetilo je približno osmasto gostiju, od čega tek otprilike tri posto domaćih. U hotelima duž Kvarnerske rivijere sada se odmara ukupno 5,7 tisuća, većinom inozemnih gostiju. U RAPCU OČEKUJU DOBRU TURISTIČKU SEZONU U hotelskoj tvrtki Rabac d.d. očekuju da će u ovoj godini ostvariti od pet do deset posto više noćenja nego lani kada je zabilježeno 677 tisuća. Takva se očekivanja temelje na dobrom inozemnom bukingu, koji je na njemačkom tržištu gotovo za četvrtinu bolji nego lani, a dobre prognoze stižu i s austrijskog i slovenskog tržišta, rekao je direktor marketinga te tvrtke Valter Golja. U jedanaest rabačkih hotela s gotovo 4,5 tisuće postelja, tri apartmanska hotela s 1,2 tisuće postelja, i u dva kampa u kojima je 3,7 tisuća smještajnih kapaciteta, najbrojniji će i ove, kao i prethodnih godina, biti češki turisti. Prema Goljinim riječima, lanjski udio Čeha u ukupnom broju gostiju iznosio je 36 posto, a ove će godine biti za nekoliko postotaka manji. Česi će i nadalje, uz njemačko i austrijsko tržište, činiti trećinu svih gostiju. "Za razliku od nekih drugih hotelskih kuća, mi nismo spremni olako se odreći toga tržišta, za koje imamo izprofiliranu ponudu, cijenama i razinom usluga prilagođenu njihovim zahtjevima, a zauzvrat s tog tržišta bilježimo postojano dobru posjećenost", istaknuo je Golja. Poslovodstvo Rapca trudi se vratiti i britanske goste na domaće tržište, koji su u prijeratnim godinama činili 30 posto svih rabačkih gostiju, dok je njihov trenutačni udio u ukupnom turističkom prometu samo šest posto. Prema zahtjevima najvećeg britanskog turoperatora Thompsona, u Rapcu su prije tri godine u hotelima Castor, Neptun i Marina te apartmanima Pluton izvršene preinake kojima je podignuta razina sigurnosti, primjerice, osigurane su protupožarne i druge mjere sigurnosti boravka gostiju. U to je uloženo dva milijuna njemačkih maraka, a Thompsonovi su stručnjaci tim objektima dali visoku ocjenu i uvrstili ih u svoju turističku ponudu. No, sve to još nije rezultiralo masovnijim povratkom Britanaca u Rabac . SKUP HOTELIJERA U DUBROVNIKU U organizaciji Hrvatske udruge hotelijera i restoratera (HUH) te stručne revije "Ugostiteljstvo i turizam" u dubrovačkom hotelu "President" protekli je tjedan održan stručni skup hotelijera, proizvođača i trgovaca "Pro-hot '98". Taj trodnevan skup, koji je okupio mnoge dubrovačke turističke djelatnike, otvorio je glavni tajnik Hrvatske udruge hotelijera Zdenko Cerović. Tijekom rada skupa u prostorima hotela svojim proizvodima i uslugama namijenjenim hotelima i restaurantima predstavilo se dvadesetak hrvatskih izlagača. DOPUNSKO ZDRAVSTVENO OSIGURANJE ZA TURISTE Osiguravajuće društvo "AuRuM" povodom treće godišnjice rada na prigodnoj konferenciji za novinare predstavilo je svoja dva nova projekta - dopunsko zdravstveno osiguranje za strane turiste te proširenu ponudu osiguranja zgrada i kućanstva za građane i upravitelje zgrada. Izvršni direktor AuRuM-a Petar Komlenac kazao je da dopunsko zdravstveno osiguranje može početi već s prelaskom granice i trajati do izlaska iz zemlje, a predviđene su tri vrste polica, odnosno pokrića: pregled u privatnoj liječničkoj ordinaciji, dolazak liječnika na strančevu privremenu adresu u Hrvatskoj, te pokriće nužnih bolničkih troškova u slučaju da mu je život ugrožen, primjerice poslije prometne nezgode. Stranim pacijentima se uz svjetski nivo usluge u privatnim liječničkim ordinacijama, jamči sporazumijevanje na engleskom, njemačkom, talijanskom ili hrvatskom jeziku, kazao je Komlenac, te dodao da se osigurati mogu turisti i općenito stranci, pojedinačno ili u grupi. Voditelj projekta zdravstvenog osiguranja stranaca Mladen Cerovec prve je reakcije tržišta ocijenio iznimno povoljnim i ohrabrujućim. Osiguravateljni aranžmani za ovogodišnju turističku sezonu prodavat će se na hotelskim recepcijama i u turističkim organizacijama, a za iduću sezonu planira se prodaja već prije dolaska turista u Hrvatsku, dodao je. AuRuM se bavi i drugim vidovima osiguranja, a posebni uspjesi u posljednje vrijeme, po riječima Petra Komlenca, bilježe se na području osiguranja zgrada i kućanstava. On je izvijestio da AuRuM isigurava 31.000 stanova. "DALMACIJA" U KORČULI U Korčulu je prošli tjedan put ove godine uplovio brod "Dalmacija", vlasništvo zagrebačke tvrtke "Intercruise", koji će krstarenjem hrvatskim Jadranom svaki četvrtak do 15. listopada u posjet Korčuli dovoziti 250 stranih turista. Goste je preuzela Turistička agencija "Marko Polo tours" i nakon razgledanja gradskih povijesnih i kulturnih znamenitosti za turiste je Hrvatsko glazbeno društvo sv. Cecilija izvelo glasovitu vitešku igru mačevima Morešku. Na poziv brodara brod su posjetili predstavnici grada Korčule i Turističke zajednice. Direktor "Intercruisa" Dragutin Pavletić kazao je kako će taj hrvatski ploveći hotel nakon plovidaba po svim svjetskim morima ove godine svake nedjelje isplovljavati sa po 250 turista iz Pule, preko Kornata, Splita, Dubrovnika, Mljeta, Korčule, Šibenika do Venecije. Tako će taj jedini ploveći hotel hrvatskoga vlasnika i pod hrvatskom zastavom u 27 plovidaba tijekom sezone čak 81 put posjetiti spomenuta odredišta, među njima i Korčulu. CIJENE UGOSTITELJSKIH USLUGA NA RAZINI IZ VELJAČE Cijene ugostiteljskih usluga u Hrvatskoj su tijekom ožujka ove godine ostale na istoj razini kao i u prethodnom mjesecu. Po podacima Državnog zavoda za statistiku, one su, u odnosu na ožujak prošle godine, porasle tri posto. Hrana je, u usporedbi s lanjskim ožujkom, poskupjela 5,4 posto, alkoholna pića 3,5 posto, bezalkoholna pića 2,6 posto, i noćenja 1,7 posto. Od siječnja do ožujka ove godine cijene ugostiteljskih usluga su bile 2,9 posto više nego u istom razdoblju prošle godine. HRVATSKIM CESTAMA PREVEZENO MANJE PUTNIKA U Hrvatskoj je tijekom ovogodišnje veljače cestama prevezeno 6,82 milijuna putnika ili 3,1 posto manje nego u veljači lani. Od toga je u unutrašnjem cestovnom prijevozu bilo 6,71 milijuna putnika - 1,9 posto manje, privremeni su podaci Državnog zavoda za statistiku. Zabilježeno je 318 milijuna putničkih kilometara ili 0,6 posto više, od čega u unutrašnjem prijevozu 283 milijuna putničkih kilometara, tj. 1,8 posto više. U siječnju i veljači ove godine hrvatskim je cestama ukupno prevezeno 13,68 milijuna putnika ili 4,4 posto manje nego u istom razdoblju lani. U VELJAČI PREVEZENO MANJE PUTNIKA U Hrvatskoj je u veljači ove godine prevezeno ukupno 8,52 milijuna putnika, što je 2,3 posto manje nego u veljači lani. U unutrašnjem prijevozu bilo je 8,33 milijuna putnika ili 1,4 posto manje, privremeni su podaci Državnog zavoda za statistiku. Ostvareno je 426 milijuna putničkih kilometara, tj. 1,4 posto više, a od toga u unutrašnjem prijevozu 368 milijuna putničkih kilometara, 2,8 posto više. U prva dva ovogodišnja mjeseca ukupno je prevezeno 17,13 milijuna putnika, što je u odnosu na isto prošlogodišnje razdoblje 3,1 posto manje. POVEĆAN PUTNIČKI PROMET U HRVATSKIM MORSKIM LUKAMA Promet putnika u hrvatskim morskim lukama tijekom ovogodišnje veljače dosegnuo je 485 tisuća, što je 5,2 posto više nego u istom mjesecu lani. U unutrašnjem prometu bilo je 483 tisuće putnika ili 5,9 posto više, privremeni su podaci Državnog zavoda za statistiku. U prva dva ovogodišnja mjeseca u hrvatskim je morskim lukama zabilježeno 969 tisuća putnika, u odnosu na isto prošlogodišnje razdoblje 1,8 posto više. TURISTIČKE DIONICE NA BURZAMA Tjedni promet na Varaždinskom tržištu vrijednosnica. br. dionica cijena/kn %promjena promet/kn cijene 1. Istraturist 57 5,56 65.972 2. Arenaturist 100 0,00 32.200 3. Plava laguna 815 -4,23 31.925 4. Jadranturist 80 0,00 8.000 Tjedni promet na Zagrebačkoj burzi: br. dionica cijena/kn %promjena promet/kn cijene 1. Plava laguna 850 0,00 94.945 2. Jadranturist 80 -5,88 67.865 3. Arenaturist 100 0,00 23.900 4. Riviera Holding 64 -29,67 8.332 5. Sunčani Hvar 29 0,00 5.756,50 6. Istraturist 55 3,77 5.500 ZRAKOPLOVIMA PUTOVALO 7,1 POSTO VIŠE PUTNIKA U Hrvatskoj je u veljači ove godine zrakoplovima prevezeno 45 tisuća putnika, što je 7,1 posto više nego u istom mjesecu prošle godine. Od toga je u unutrašnjem zračnom prijevozu bilo 22 tisuće putnika ili 22,2 posto više, privremeni su podaci Državnog zavoda za statistiku. Ostvareno je 26 milijuna putničkih kilometara ili četiri posto više, od čega u unutrašnjem prijevozu šest milijuna putničkih kilometara ili 20 posto više. U siječnju i veljači zrakoplovima je prevezeno 91 tisuća putnika, u odnosu na isto razdoblje lani 2,2 posto više. HRVATSKA VINA PRVI PUT NA SAJMU U VERONI Na velikom međunarodnom sajmu vina i vinarske opreme VINITALY '98., koji je proteklog tjedna održan u Veroni, po prvi put nastupili su i proizvođači vina iz Hrvatske predstavljajući dvadesetak najpoznatijih hrvatskih vrsta. Svrstan odmah iza Bordoškog (Bordeaux) sajma vina, veronska je manifestacija najugledniji svjetski sajam vina, a ove se godine na njemu predstavilo oko tisuću izlagača iz cijeloga svijeta. Nastup hrvatskih vinara na tom važnom komercijalnom i promotivnom događaju organizirali su Hrvatska gospodarska komora i Udruženje proizvođača pića Hrvatske. Po riječima direktora Udruženja proizvođača pića Vinka Milata, na hrvatskom izložbenom prostoru pojavila su se sva najpoznatija hrvatska vina, nekoliko vrsta rakija i mineralna voda Jamnica. Izloženi su iločki traminac, kutjevačka graševina, Enjingijev zweigelt barrique, đakovački pinot bijeli arhivski, orahovački zeleni silvanac, istarska malvazija i teran, porečki cabernet sauvignon i merlot, vrbnička žlahtina, primoštenski babić, korčulanski pošip, hvarski i "Badelov" plavac, te dingač iz Potomja. Od rakija predstavljene su blaćanska anisetta te "Maraskin" maraskino, orahovica i cherry brandy, a izložena je i virovitička medica (gvirc). Milat je kazao kako će hrvatska vina ipak biti oslobođena trošarine dok će za žestoka alkoholna pića trošarine iznositi između 12 i 14 kuna po litri. Takvo su obećanje, kako navodi Milat, predstavnici proizvođača pića dobili tijekom susreta s predstavnicima Ministarstva financija. MINISTAR LUŽAVEC PRIMIO VISOKE DUŽNOSNIKE ECAC-A Ministar pomorstva, prometa i veza Željko Lužavec primio je prošli tjedan u službeni posjet visoke dužnosnike Europske konferencije civilnog zrakoplovstva (ECAC), predsjednika Andrea Auera i izvršnog sekretara Raymonda Benjamina. Glavna tema razgova bila je potpora ECAC-a otvaranju sjevernog zračnog koridora preko Republike Hrvatske i SR Jugoslavije za koje su zainteresirani svi europski zračni prijevoznici. Visoki dužnosnici ECAC-a tom su prigodom s ministrom Lužavcom razgovarali o razvoju i stanju civilnog zrakoplovstva u Republici Hrvatskoj i o drugim zanimljivim temama o kojima Hrvatska raspravlja u okviru ECAC-a kao punopravna članica od lipnja '92. Sastanak je bio vrlo koristan, razgovaralo se i o orijentaciji hrvatskog zrakoplovstva, istaknuo je pomoćnik ministra Zvonimir Vedriš na konferenciji za novinare. Napomenuo je da je predsjednik ECAC-a Auer izrazio spremnost založiti se za otvaranje zračnih puteva prema SR Jugoslaviji koji su sada zatvoreni, kako bi se zračni promet u Hrvatskoj vratio na prijeratnu razinu. Vedriš je izvijestio da je s tim u svezi prije mjesec dana održan sastanak u Zagrebu sa izaslanstvom susjedne države gdje je dogovorena platforma za daljnje sastanke i razvoj budućih odnosa. Uputili smo prijedlog, očekujemo odgovor druge strane i vjerujemo da će se uskoro održati još jedan sastanak prije susreta ministara vanjskih poslova Republike Hrvatske i SRJ. Predstavnici ECAC-a posjetili su Croatia Airlines, zagrebačku Zračnu luku, razgovarali su s predsjednikom Udruge zračnih luka RH Lukšom Novakom, kazao je Vedriš pripomenuvši da je dobivena potpora pristupanju Hrvatske JAA-u (Joint Aviation Authorityu), rekao je Vedriš. NICA - AMERIČKI SAN Da je Nica prekrasna - uvjerilo se do sada dosta Amerikanaca. Zato je Turistički ured Nice preko reklamne kompanije Mondotel pojačano krenuo sa promotivnom kampanjom preko Atlantika. Naime, Turistički ured, kako bi zadržao dosadašnji odlične rezultate te ih i povećao, povjerio je kompaniji Mondotel promociju Nice na američkom tržištu u 1998. godini. Kako bi potaknuli promociju Nice, kao destinacije, posebno su dizajnirali dva paket-aranžmana za posjetitelje iz Sjeverne Amerike. Tako program "Nice The Authentic Riviera", nudi šest dana i pet noći "otkrivanja" Nice i Riviere. Program, između ostalog, uključuje izbor najboljih hotela različitih kategorija, posjetu Staroj Nici, ekskurziju u Kraljevinu Monako te ručak u odličnom restoranu. Drugi aranžman, nazvan "Nice Classic Incentive" nudi pet noći u luksuznom hotelu, koktel dobrodošlice, ručak u Nici, gala večeru i dr. WTO POMAŽE RAZVOJU SEČUANSKE REGIJE Kineska regija Sečuan potpisala je sporazum sa Svjetskom turističkom organizacijom (WTO) kako bi osmislila "Master plan turističkog razvoja" u svrhu proširenja turističke djelatnosti putem poboljšanja uvjeta i promocije regionalne kulturne baštine. Projekt je vrijedan 346 tisuća američkih dolara i u potpunosti će ga financirati Sečuanska regija i Izvršna agencija WTO-a. Razvoj turističkih aktivnosti doprinjet će gospodarskim koristima ponajviše kroz porast dobiti, zaposlenosti i državnih prihoda. Ti će čimbenici potaknuti unaprijeđenje i ostalih sektora lokalnog gospodarstva, primjerice poljoprivrede, ribarstva, obrtništva, industrije i građevinarstva. Sečuan ima sve komparativne prednosti u međunarodnom i domaćem turizmu sa svojim prirodnim, kulturnim, arheološkim i povijesnim zanimljivostima. Između ostalog, Master plan će biti usredotočen na pripremanje dugoročnog regionalnog razvoja, kratkoročnog i srednjoročnog programa djelovanja, marketinšku strategiju turizma te plan promidžbe. Njegova izrada započet će u svibnju ove godine, a završetak se planira za šest mjeseci. DANSKA OTVARA NAJVEĆI AKVARIJ S MORSKOM VODOM U EUROPI U svibnju ove godine najsjeverniji dio Jyllanda postat će bogatiji za još jednu atrakciju. U Muzeju Sjevernog mora (Nordseemuseum) u Hirthalsu otvorit će se najveći akvarij s morskom vodom za netropske ribe. U tom ogromnom akvariju posjetitelji će moći vlastitim očima promatrati stvaran život iz morskih dubina. Prikazat će se prije svega očaravajući podvodni svijet Sjevernog mora koji se može usporediti s podvodnim svijetom tropskih mora. Time, Nordseemuseum postaje jedan od vodećih akvarija na svijetu. MADRID JE PUN ŽIVOTA Madrid, glavni grad Španjolske, smješten je u središtu Pirinejskog poluotoka, ali i u sredini kastilske visoravni na 650 metara nad morem. Ti su podaci važni za razumijevanje klimatskih uvjeta u tom gradu s tri milijuna stanovnika. Zimi može biti šest Celzijevih stupnjeva, a u ljeti je obično jako vruće. Turisti koji dođu u Madrid obično su očarani onime što sve mogu vidjeti. Prvo kultura: takva gustoća umjetnina sreće se rijetko gdje na svijetu. Muzej Prado je tek početak, a njegove najposjećenije slike su dvije Maje (gola i obučena). Zatim sljedi ne manje zanimljiv muzej "Reina Sofia". Madrid u svakom slučaju nije grad koji se može osjetiti u jednom danu. Turisti koji žele osjetiti život grada trebali bi obilazak započeti na najljepšem trgu, okruženom veličanstvenim zgradama: Plaza Mayor. Tu su zatim brojne palače, crkve, Katedrala "La Almudena", parkovi te drugi trgovi ili ogroman Retiro-park, koji se nalazi usred grada, a ima i vlastito jezero. Ili brojne shopping-ulice, koje su i u Madridu najčešće u pješačkim zonama (npr. Puerta de Sol). Turisti koji žele nešto navečer pojesti, teško to mogu prije 22 sata. Mnogi lokali otvoreni su do jutra, a kada temperature to dopuštaju noćni se život osjeća i na ulicama. Turistima dakle nije teško zamijeniti noć za dan. NOVI NAZIVI MADRIDSKIH TERMINALA Tri terminala na madridskoj zračnoj luci Barajas imaju nova imena. Međunarodni terminal sada je T-1, nacionalni terminal ima naziv T- 2, i odnosi se za sve letove unutar Schengenskih granica. T-3 je terminal za Shuttle-letove (kao npr. Madrid-Barcelona) te za regionalne letove Iberie te letove kompanije Air Nostrum. SRI LANKA: JEFTINO ODREDIŠTE KOJE GAJI AMBICIOZNE PLANOVE Zima je za Sri Lanku bila rekordna sezona. Hoće li tako i ostati, ne ovisi samo o Tamilima. Turistička zajednica Sri Lanke ima se čemu veseliti. Nakon godina stagnacije, njezini su hoteli u prosincu prošle godine bili popunjeni 90 posto, a i u siječnju su se dobro prodavali. Turistički su djelatnici svjesni da ti rezultati nisu u potpunosti rezultat same Sri Lanke, već i krize u Južnoj Aziji, atentatu u Egiptu i poplavama u Keniji. Obično su se hotelijeri morali jako boriti za goste, jer 17.000 hotelskih soba može bez problema primiti 700.000 gostiju godišnje. Taj će broj vjerojatno uskoro biti i dosegnut, jer se ove godine očekuje 450.000 turista, nakon prošlogodišnjih 366.165, što je dosadašnji rekord. Osmišljenom kampanjom i boljom uslugom turistička zajednica želi privući nove ciljne skupine. Prvo je za osmišljavanje turističke kampanje angažirana agencija Manning, Salvage & Lee iz Londona, koja bi trebala Sri Lanku predstaviti kao sigurnu zemlju (usprkos bombama). Turistički razvoj vezan je i uz poboljšanje turističke ponude: više gostiju s posebnim interesima, poticajni-turizam i kvalitetni turizam. I dok turisti na Sri Lanki u prosjeku ostaju 11 dana, što je relativno dugo razdoblje, statistika pokazuje da turisti po danu troše tek 60 USD. Tri četvrtine posjetitelja dopust provodi u čistom kupanju. Pet novih golf terena, vodeni park u blizini zračne luke te svjetlosni spektakl pokazuju da se ponuda obogaćuje. Za hotelijere to znači više hotela s pet zvjezdica i više tematskih hotela. Koliko se brzo nadograđuje turizam u Sri Lanki pokazuje podatak da je krajem 1960-ih godina u Sri Lanki bilo tek nekoliko Incoming-agencija, a danas ih ima 350. Glede hotela, oni su od početka bili prilagođavani masovnom tržištu. Tako je sve više hotela nudilo All-inclusive koncept, a zaposlenici su radili za ekstremno niske plaće. Ali kako očekivati dobar rad za nisku plaću? Hoteli s pet zvjezdica susreću se s problemom nedostatka kvalitetne radne snage. Do početka 1990-ih godina luksuzni hoteli postojali su samo u glavnom gradu. No, prije tri godine na obali Beruwela otvoren je Hotel Eden, prvi hotel s pet zvjezdica u tom području. U međuvremenu hotel je već dobio i jaku konkurenciju. Odmah pored njega njemački poduzetnik Max D. Kreutzer sagradio je Lanka Princess Hotel, a nekoliko stotina metara dalje otvoren je Taj Exotica. Nedostatak osoblja nije jedini problem tamošnjeg turizma već i skromna turistička ponuda duž obale (od ponude suvenira do gastronomije), što odgovara štedljivijim turistima. U Colombu, najvećem gradu Sri Lanke, od sukoba Tamila i Sinhala praktički nema turista što se odrazilo na cijenu hotelskih soba: 1976. godine soba se mogla naći za 75 USD, a danas za samo 50 USD. Sri Lanka je, glede cijena, vrlo osjetljivo tržište, a glede produkta, neorjentirano tržište. Tako hoteli s tri zvjezdice zarađuju više od luksuznih hotela. Sedamdeset i pet posto posjetitelja Sri Lanke tu dolazi prvenstveno zbog jeftinog odmora. Prošle se godine konkurencija pojačala, jer se na tržištu pojavilo i 800 novih soba. To ove godine neće biti slučaj. S prosječnom popunjenošću od 40 posto, All- inclusive hoteli posluju na granici preživljavanja. Ipak, turistički djelatnici Sri Lanke su svjesni da rastrošnije turiste ne mogu očekivati tako dugo dok se ne smiri situacija s Tamilima, s kojima su još uvijek u sukobu na sjeveru zemlje. Bude li, međutim, neka bomba pala na turiste, mogu se zaboraviti i ovi gosti, skromnijih platežnih mogućnosti. ****** Turistički bilten Hine Uređuje: Sanja Plješa 231125 MET apr 98

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙