TURISTIČKI BILTEN
telefon: 01/27-39-27
fax: 01/455-01-48
Zagreb, 8. siječnja 1998.
Sadržaj:
1. SABOR HTZ PRIHVATIO FINANCIJSKI PLAN ZA 1998.
2. RIVIERA HOLDING NAJAVLJUJE U 1998. 10 POSTO VIŠE NOĆENJA
3. U ISTRI U 1998. 14 MILIJUNA NOĆENJA…
4. …A ZA BLAGDANA BORAVILO VIŠE OD DESET TISUĆA GOSTIJU
5. ROVINJSKI TURIZAM NA PRAGU PRIJERATNIH REZULTATA…
6. …A ZA NOVOGODIŠNJE BLAGDANE VIŠE OD DVIJE TISUĆE GOSTIJU
7. NA KVARNERU ZA NOVU GODINU OKO 11.000 GOSTIJU
8. NA PLITVICAMA U 1997. 316.000 POSJETITELJA
9. U ZADRU USPJEŠNA TURISTIČKA 1997.
10. NA PLITVICAMA U 1997. 316.000 POSJETITELJA
11. U ZADRU USPJEŠNA TURISTIČKA 1997.
12. U HOTELIMA NA MAKARSKOM PRIMORJU 1500 GOSTIJU
13. U DUBROVAČKO-NERETVANSKOJ ŽUPANIJI U 1998. 2,2 MIL NOĆENJA
14. DOČEK NOVE GODINE U DUBROVNIKU - NAJAVA DOBRE TURISTIČKE
SEZONE
15. OTVOREN NOVOUREĐENI HOTEL "JASTREB" U BEGOVU RAZDOLJU
16. KARAVANA ZA BJELOLASICU
17. KONFERENCIJA ZA NOVINARE POSLOVODSTVA JADROLINIJE
18. TURISTIČKE DIONICE NA BURZAMA
19. SIGURNOSNI POJAS U TURISTIČKIM AUTOBUSIMA OD 1998.
20. MILIJARDU I POL LJUDI PUTOVALO ZRAKOPLOVIMA 1997.
21. SILVESTROVO NA ULICAMA BEČA - MEĐU NAJVEĆIM DOČECIMA U
EUROPI
22. CLEAR VIEW: POVRATAK SRI LANKE
23. ANA: ZRAKOPLOVNA KOMPANIJA S 44 HOTELA
24. VELIKI POPUST U 53 HYATT HOTELA
25. AMERICAN AIRLINES - NAJBOLJA ZRAKOPLOVNA KOMPANIJA SJEVERNE
AMERIKE
26. SOBA U DVORCU I ČAJ S PLEMSTVOM
27. LETOVI NA KOJIMA JE ZABRANJENO PUŠENJE NISU KAZNA
28. VIJETNAM: VELIKI TURISTIČKI PROJEKT
29. MADRID-ATRAKTIVNO TURISTIČKO ODREDIŠTE
30. TURISTIČKA BARCELONA
NAJAVLJUJEMO: KONFERENCIJSKI CENTRI NA ZRAČNIM LUKAMA
SABOR HTZ PRIHVATIO FINANCIJSKI PLAN ZA 1998.
Financijski plan Hrvatske turističke zajednice (HTZ) za 1998.
godinu s okvirnim planom promocije hrvatske turističke ponude na
inozemnom turističkom tržištu prihvaćen je na šestoj sjednici
Sabora HTZ-a.
Nacionalna turistička organizacija za promociju hrvatske
turističke ponude u 1998. godini izdvojit će 95 milijuna kuna, a
od toga će se iz boravišne pristojbe namaknuti 48 milijuna kuna,
članarine 17 milijuna kuna i državnoga proračuna 30 milijuna
kuna. U iduću će se godinu prenijeti 5,3 milijuna duga HTZ-a iz
ove godine, dok dva milijuna kuna iznose troškovi financiranja
(kamate), a za promotivne aktivnosti i financiranje Glavnog ureda
izdvojit će se 87,7 milijuna kuna.
Ministar turizma Sergej Morsan je rekao kako je ove godine
turistički promet povećan 40 posto u odnosu lanjsku godinu, a
gotovo su se i svi značajniji europski turoperatori vratili u
Hrvatsku. Za turističku 1998. godinu Morsan predviđa 15 posto
viši fizički promet nego ove te 15 do 20 posto viši financijski
promet.
"Hrvatski je turizam još uvijek opterećen posljedicama ratnih
godina, ali je došlo vrijeme za obnovu turističkih objekata,
komunalne infrastrukture, privatizaciju, restrukturiranje i
povećanje kvalitete turističke ponude. Porez na dodanu vrijednost
koji će stupiti na snagu od Nove godine treba prihvatiti kao
mehanizam kojim će hrvatsko gospodarstvo postati dijelom
svjetskog gospodarstva", rekao je Morsan.
Po uzoru na konkurentne sredozemne zemlje, Hrvatska bi trebala
privatizirati turističke objekte tako da bi u njoj slobodno mogao
kolati domaći i inozemni kapital.
Na sjednici su iznijeti i prijedlozi predstavnika zagrebačke i
krapinsko-zagorske Turističke zajednice o jačanju razvitka
kontinentalnog turizma (zdravstvenog, lovnog, kongresnog turizma
i tranzita).
Usvojen je i Rebalans financijskog plana HTZ-a za 1997. godinu
te Odluke o naknadi za rad članova Nadzornog odbora HTZ-a kao i
Odluka o naknadi za rad članova Turističkog vijeća HTZ-a.
Osobni izaslanik Predsjednika Republike Hrvatske dr. Franje
Tuđmana, ministar turizma Sergej Morsan dodijelio je odlikovanja
Reda Danice hrvatske s likom Blaža Lorkovića petnaestorici
turističkih djelatnika koji su proteklih godina pridonijeli
boljitku hrvatskoga turizma.
RIVIERA HOLDING NAJAVLJUJE U 1998. 10 POSTO VIŠE NOĆENJA
U objektima porečke turističke tvrtke Riviera Holding do kraja
1997. godine bilo je gotovo 272 tisuće gostiju, što je 21 posto
više nego 1996. s ostvarenih više od dva milijuna noćenja - 19
posto više. Prema procjeni poslovodstva tvrtke, u 1998. se godini
očekuje nastavak dobrog poslovanja i porast noćenja za više od
deset posto.
Strani su turisti u prošloj godini ostvarili čak 97 posto od
ukupnog broja noćenja, a najčešće su dolazili iz Njemačke (34
posto), Austrije (17,9 posto), Italije (13,3 posto), Slovenije
(11 posto) te Češke (šest posto) i Nizozemske (5,8 posto), dok su
u prosjeku boravili više od sedam dana.
U Rivieri Holding smatraju kako su lano ostvarili 265,4 milijuna
kuna prihoda, dok će u ovoj godini zbog poreza na dodanu
vrijednost on biti smanjen za više od tri posto.
Tijekom božićnih i novogodišnjih blagdana u dva se otvorena
hotela, "Diamantu" i "Neptunu", kako su istaknuli u tvrtki,
odmaralo više od 800 gostiju koji su ostvarili gotovo dvije
tisuće noćenja. Više od 40 posto najavljenih gostiju su Talijani,
a prema brojnosti slijede Nijemci, Austrijanci, Slovenci te
domaći gosti.
U ISTRI U 1998. 14 MILIJUNA NOĆENJA…
Najveći dio od 9,2 milijuna kuna planiranih prihoda u 1998.
godini Turistička zajednica Istarske županije utrošit će na
program turističke promocije, tj. 5,8 milijuna kuna.
Prema programu rada za ovu godinu, što ga je prihvatila
skupština te turističke zajednice, za tiskovni materijal utrošit
će se 1,2 milijuna kuna, za oglašavanje u medijima izdvojit će
1,9 milijuna kuna, a za odnose s javnošću još 1,1 milijun kuna.
Turistička zajednica Istarske županije u ovoj će godini
nastupiti na 60 turističkih sajmova u zemlji i svijetu, od čega
na osam samostalno, za što će se utrošiti više od 1,5 milijuna
kuna.
Prema riječima direktora istarske turističke zajednice Veljka
Ostojića, Istra se s 12,5 milijuna noćenja u 1997. godini, što je
42 posto svih turističkih noćenja ostvarenih u Hrvatskoj, konačno
vratila na turističko tržište Europe.
Međutim, tamošnji turistički djelatnici vjeruju da je broj
noćenja u ovoj godini moguće povećati na približno 14 milijuna i
to prije svega produljenjem sezone. "Cilj nam je da u Istri, kako
na njenom obalnom tako i u unutrašnjem dijelu, u svako doba
godine boravi najmanje pet do deset tisuća gostiju", veli
Ostojić.
U ovoj će se godini veća pozornost posvetiti i stvaranju
"imidža" Istre kao poželjne turističke destinacije dovođenjem
inozemnih novinara i studijskih grupa, a prema riječima Veljka
Ostojića, u tijeku je i odabir visoko profesionalnog "public
relation agenta" za najznačajnija turistička tržišta - Njemačku,
Austriju, Italiju i zemlje Beneluxa.
…A ZA BLAGDANA BORAVILO VIŠE OD DESET TISUĆA GOSTIJU
Po podatcima Turističke zajednice Istarske županije tijekom
božićnih i novogodišnjih blagdana u Istri je boravilo više od
deset tisuća gostiju, koji su ostvarili 30.900 noćenja. Podatci
nisu potpuni, jer nije uračunan broj gostiju i noćenja na
području Turističke zajednice Marčane i porečke "Plave lagune".
Uspoređujući te nepotpune podatke s podatcima za isto razdoblje
1996., kad je u Istri boravilo 11.745 gostiju odnosno ostvareno
48.473 noćenja, lanjski je blagdanski turistički promet u
Istarskoj županiji bio nešto manji.
U Istri je tijekom blagdana boravilo više od sedam tisuća
stranih gostiju, među kojima su najbrojniji bili Talijani, zatim
Slovenci, Nijemci i Austrijanci.
Bila su otvorena 23 hotela, a po nepotpunim podatcima najviše je
noćenja, 8214, ostvareno u Rovinju, gdje je blagdane provelo 1820
gostiju.
Na području umaške Turističke zajednice ostvareno je 5905
noćenja, a više od pet tisuća noćenja ostvareno je u Puli i
Poreču.
Najviše gostiju od 25. prosinca prošle do 4. siječnja ove godine
boravilo je na području porečke Turističke zajednice.
ROVINJSKI TURIZAM NA PRAGU PRIJERATNIH REZULTATA…
U 1997. godini Rovinj je posjetilo više od 250 tisuća gostiju,
za trećinu više nego lani i tek devet posto manje nego u 1990.
godini, te se s pravom može reći da je ta, jedna od najpoznatijih
jadranskih turističkih destinacija, napokon dočekala pravu
turističku sezonu.
Iako je turistički promet mjeren brojem noćenja rastao nešto
sporije - ostvareno je 1,7 milijuna noćenja, što je 22 posto više
prema 1996. godini - u srpnju i kolovozu su prema broju noćenja,
ali i prema financijskim učincima, gotovo dosegnuti prijeratni
rezultati.
Prema podacima rovinjske Turističke zajednice (TZ) domaći su
gosti sve rjeđi u rovinjskim ljetovalištima - ostvarili su 3,7
posto od ukupnog broja noćenja - a najbrojniji su već po
tradiciji Nijemci (33,5 posto), Talijani (19,4 posto) i
Austrijanci (14,5 posto).
Rovinjske turističke djelatnike najviše raduje bolja popunjenost
smještajnih kapaciteta te produženje sezone. Dok je popunjenost
hotela i apartmanskih naselja ostala na razini 1996. Godine (70
dana), rovinjski su kampovi u cijelosti bili popunjeni 26 dana
više nego lani (40 dana).
Značajnom povećanju broja gostiju i noćenja u mnogome je
pridonijela bolja posjećenost izvan glavne turističke sezone.
Tako je u prvom tromjesječju 1997. godine ostvaren 44 posto veći
turistički promet prema istom preklanjskom razdoblju, u svibnju
43 posto te u rujnu 33 posto veći promet.
…A ZA NOVOGODIŠNJE BLAGDANE VIŠE OD DVIJE TISUĆE GOSTIJU
Nakon božićno-novogodišnjih blagdana u Rovinju je otvoren jedino
hotel "Montauro" u kojemu trenutačno boravi 220 gostiju,
pretežito domaćih. Po podatcima rovinjske Turističke zajednice u
četirima otvorenim rovinjskim hotelima tijekom novogodišnjih
blagdana boravilo je više od 2000 gostiju, pa su rovinjski
hotelijeri, s obzirom na to da je 1997. godine zbog obnove bio
zatvoren hotel "Eden", zadovoljni prometom.
Najposjećeniji je bio hotel "Montauro", u kojem je za
novogodišnjih blagdana boravilo 550 gostiju, zatim "Park" s 430
gostiju, koji je za sam doček Nove godine ugostio još 250
posjetitelja.
Dobro su bili popunjeni i ostali rovinjski hoteli - "Istra" na
Crvenom otoku, u kojemu je novogodišnje blagdane provelo 500
gostiju, te hotel "Adriatic".
Tijekom zime, kako se doznaje, bit će i nadalje otvoren jedino
hotel "Montauro" jer uz sportaše, koji svake godine dolaze na
pripreme, očekuje i ostale domaće i strane goste.
NA KVARNERU ZA NOVU GODINU OKO 11.000 GOSTIJU
Novu 1998. godinu na Kvarnerskoj rivijeri dočekalo je, po
podacima Turističke zajednice Županije primorsko-goranske, ukupno
oko 11.000 turista, pretežito inozemnih, a najviše iz Njemačke,
Austrije, Italije, zatim iz Slovenije i Mađarske.
Bilo je otvoreno četrdesetak hotelskih objekata, od kojih
polovica u Opatiji. Opatijska tvrtka "Liburnia riviera hoteli"
imala je šesnaest otvorenih objekata, u kojima je odsjelo oko
3400 turista, a privatni objekti Grand hotel Adriatic, Galeb i
najluksuzniji "Mozart" ugostio je još oko 700 turista.
U krčkim hotelima boravilo je oko 1250, u objektima rapskog HTP-
a Imperiala oko 1250 turista, malološinjske Jadranke oko 1000,
HTP Novi Vinodolski primit će oko 600 gostiju, a "Cresanka" oko
300 turista.
NA PLITVICAMA U 1997. 316.000 POSJETITELJA
Najpoznatiji nacionalni park u Republici Hrvatskoj, Plitvička
jezera, u 1997. je posjetilo 316.000 posjetitelja s plaćenom
ulaznicom, od kojih 65 posto iz inozemstva. Taj je rezultat,
prema riječima direktora Javne ustanove nacionalni park Plitvička
jezera Stjepana Dujmovića, zadovoljavajući, uz napomenu kako bi
broj turista bio daleko veći da su obnovljeni svi osnovni
plitvički kapaciteti.
U hotelima "Belevue" i "Plitvice" ostvareno je preko 30.000
noćenja. Plitvički turistički djelatnici u 1998. očekuju više od
400.000 posjetitelja, kazao je Dujmović dodajući kako bi do kraja
lipnja 1998. godine trebao biti obnovljen najveći plitvički hotel
"Jezero" sa 250 soba. U hotel se ulaže više od 40 milijuna kuna,
uglavnom kreditnih sredstava.
Poslovanje parka, kako se doznaje, opterećuju krediti za obnovu
hotela "Plitvice", Ličke kuće i samog Parka, u što je dosad
uloženo 12 milijuna njemačkih maraka. No to su zasad nedovoljna
sredstva za potpunu obnovu i revitalizaciju plitvičkih hotela i
objekata, a naročito za ulaganja u određene objekte zaštite
prirode, prije svega kanalizacijski sistem te izgradnju i obnovu
šetnica, staza i drvenih mostića uz poznata jezera.
U ZADRU USPJEŠNA TURISTIČKA 1997.
U Zadarskoj županiji je prošle godine boravilo 300.000 gostiju,
koji su ostvarili više od dva milijuna noćenja, što je 60 posto
predratne 1990. Turistički djelatnici zbog toga prošlu turističku
godinu ocjenjuju izvanredno uspješnom i ohrabrujućom, a na
temelju prošlogodišnjih rezultata u ovogodišnjoj se sezoni planira
povećanje prometa za 20 posto. Kako bi se to ostvarilo, potrebno
je i nadalje povećavati broj smještajnih jedinica u hotelima i
turističkim naseljima, završiti obnovu zadarske zračne luke,
osigurati dobru brodsku povezanost Zadra s otocima i sa susjednom
Italijom, omogućiti što povoljnije zajmove za obnovu turističkih
objekata i pojačati privatizaciju turističkoga gospodarstva.
Upravo su to zadaće u najnovijemu izvješću HGK - Gospodarske
komore u Zadru o stanju u turističkoj djelatnosti Zadarske
županije.
U turističkim objektima u Zadarskoj županiji smješten je još
1671 prognanik - u gradskim hotelima "Kolovare" i "Zagrebu", te u
turističkim naseljima "Punta skali" i "Zelenoj punti". Izražena
je nada da će, istodobno sa završetkom obnove njihovih kuća i
naselja u zadarskome zaleđu, ti hoteli biti do početka turističke
sezone ispražnjeni i spremni za prihvat gostiju. Napuštanjem
hotela oslobodit će se oko 1100 postelja, pa će Zadarska županija
imati oko 12.000 postelja u hotelima i turističkim naseljima.
U HOTELIMA NA MAKARSKOM PRIMORJU 1500 GOSTIJU
U pet hotela i jednom hotelsko - turističkom naselju na
Makarskoj rivijeri Novu je godinu dočekalo 1500 gostiju, među
kojima i 200 stranih turista. Nakon dvodnevnoga hotelskog
novogodišnjeg slavlja, na Makarskom
primorju bit će otvoreno samo tri hotela.
U DUBROVAČKO-NERETVANSKOJ ŽUPANIJI U 1998. 2,2 MIL NOĆENJA
Turistička zajednica (TZ) Dubrovačko-neretvanske županije
procjenjuje da će u ovoj godini biti ostvareno 2,2 milijuna
noćenja ili posjet od približno 350 tisuća gostiju. Prema
podacima za prvih deset mjeseci 1997. godine, u toj je županiji
ostvareno približno 1,6 milijuna noćenja, što je 88 posto više
nego u istom razdoblju 1996. godine.
Planirano povećanje ostvarit će većim dijelom strani turisti i
to iz Izraela, Francuske, Velike Britanije i Njemačke. U svezi s
tim planira se u suradnji sa Hrvatskom turističkom zajednicom
(HTZ) promocija na tržištima Njemačke, Italije, Austrije, Velike
Britanije, Češke, Slovačke, Mađarske te Francuske.
U protekloj je godini u obnovu hotela, prema podacima tamošnje
TZ, uloženo približno 140 milijuna njemačkih maraka, a u ovoj se
godini planira investirati još 150 milijuna maraka.
Za dobre turističke rezultate Županija je ove godine dobila
priznanje Udruženja pisaca i novinara u turizmu Velike Britanije,
dok je grad Dubrovnik u anketi HTZ-a i Hrvatske televizije
ocijenjen kao treći turistički grad u Hrvatskoj, a hotel Croatia
u anketi Večernjeg lista najboljim hotelskim objektom na Jadranu.
DOČEK NOVE GODINE U DUBROVNIKU - NAJAVA DOBRE TURISTIČKE SEZONE
U Dubrovačko-neretvanskoj županiji i gradu Dubrovniku tijekom
novogodišnjih blagdana bilo je otvoreno znatno više hotela nego
prošlih godina. Tako će svoja vrata dubrovačkim posjetiteljima
otvoriti hoteli "Argentina", "Plakir", "Dubrovnik President",
"Sumratin" i "Kompas"; u Cavtatu će biti otvoren hotel "Croatia",
u Vela Luci tri hotela, na Korčuli dva i u Orebiću hotel
"Rataneum".
Po riječima direktora Županijske turističke zajednice Vladimira
Bakića u hotelima je bilo oko dvije tisuće gostiju, većinom
domaćih, ali i Slovenaca (najviše u "Croatiji"), Britanaca,
Francuza i Nijemaca.
Vladimir Bakić kazao je kako je dobra popunjenost hotela za
novogodišnje blagdane ujedno i najava dobre turističke sezone
1998. Županijski turistički djelatnici u ovoj godini očekuju da
će, uz 2,100.000 noćenja i posjet 350.000 turista, promet biti 30
posto veći nego 1997.
OTVOREN NOVOUREĐENI HOTEL "JASTREB" U BEGOVU RAZDOLJU
U Begovu Razdolju, naselju u mrkopaljskoj općini, koje se nalazi
na najvišoj nadmorskoj visini u Hrvatskoj, na 1078 metara,
potpredsjednik hrvatske Vlade i ministar znanosti i tehnologije
dr. Ivica Kostović otvorio je prošli tjedan novouređeni hotel
"Jastreb", u koji je Vlada uložila milijun i pol kuna, a
opatijski "Liburnija rivijera hoteli", koji će njime upravljati,
oko 500.000 kuna.
Hotel ima 46 dvokrevetnih i trokrevetnih soba i tri apartmana,
restaurant i aperitiv-bar, a uskoro će biti otvoreni fitnes
centar i diskoklub. Tik uz hotel nalaze se tereni za skijaško
trčanje i rekreacijsko skijanje, te žičara.
Potpredsjednik Vlade dr. Kostović je istaknuo da Vlada ulaganjem
u hotel "Jastreb" nastoji oživjeti turističku djelatnost Gorskoga
kotara i zaposliti njegovo pučanstvo. Dodao je da je "otvaranje
toga objekta dobar primjer uspješne i korisne suradnje više
državnih i lokalnih, te gospodarskih čimbenika".
Ministar turizma Sergej Morsan je ustvrdio da hrvatski turizam
ulazi u novo razvojno razdoblje, te da je otvaranje hotela
"Jastreb" velik turistički poticaj za cijeli Gorski kotar. "Hotel
će zacijelo dobro poslovati, jer se nalazi u kraju koji obiluje
prirodnim ljepotama, a blizu je suvremene prometnice, velikih
gradova i Kvarnerske rivijere", kazao je ministar Morsan.
Svečanosti otvorenja hotela "Jastreb" bio je nazočan i ministar
pomorstva, prometa i veza mr. Željko Lužavec, poslovodstvo
"Liburnija rivijera hotela", te turistički dužnosnici Primorsko-
goranske županije, a novootvoreni objekt blagoslovio je
mrkopaljski župnik Juraj Peterović.
Prvi gosti hotela su djeca poginulih hrvatskih branitelja, koji
još od Božića zimuju u "Jastrebu".
KARAVANA ZA BJELOLASICU
Ministarstvo turizma i Hrvatska turistička zajednica
organizirali su jednodnevni izlet pod nazivom "Karavana za
Bjelolasicu", kojim su besplatno doveli više od 500 izletnika u
Hrvatski olimpijski centar "Bjelolasica" na Bjelolasici. Karavana
je organizirana kako bi se predstavila turistička ponuda toga
kraja te ugostiteljska i športska ponuda Centra.
Hrvatska Vlada uložila je u preuređenje Centra četiri milijuna
kuna jer su proteklih pet godina u njemu boravili prognanici i
izbjeglice, kazao je direktor Centra Tomislav Paškvalin. Do sada
su obnovljena tri paviljona s 296 ležajeva, od ukupno osam,
skijaška staza i restauracija. Paškvalin je istaknuo da je Centar
pogodan za pripremu svih sportaša te kako ga namjeravaju
pretvoriti u veliki olimpijski centar.
Kako bi se vratili turisti u to nekada poznato goransko zimsko
središte, ministar turizma Sergej Morsan je najavio da će
Ministarstvo turizma subvencionirati zimske izletničke programe,
i to jednodnevne i višednevne boravke od 5. siječnja do 31.
ožujka ove godine, te organizirane grupne prijevoze autobusima.
Osnivači Hrvatskoga olimpijskog centra "Bjelolasica" su hrvatska
Vlada, Hrvatski olimpijski odbor, Riječka i Zagrebačka banka, INA
i Hrvatska elektroprivreda.
KONFERENCIJA ZA NOVINARE POSLOVODSTVA JADROLINIJE
Predsjednik Uprave riječke Jadrolinije Milivoj Ružić izvijestio
je na konferenciji za novinare, održanoj na brodu Liburniji
privezanom u riječkoj luci, kako je taj hrvatski linijski
putnički brodar lanjsku poslovnu godinu, u kojoj je obilježio 50.
obljetnicu utemeljenja, uspješno završio.
"Brodovi naše flote prevezli su ukupno više od pet milijuna
putnika i više od 1,3 milijuna vozila, a uz objavljeni red vožnje
izvršili smo i oko četiri tisuće izvanrednih vožnji", naveo
Ružić. Istaknuo je kako je za 1998. godinu planirano osampostotno
povećanje obujma prijevoza.
Hrvatska Vlada će, naglasio je Ružić, u ovoj godini izdvojiti 81
milijun kuna za obnavljanje Jadrolinijine flote - što će biti
dostatno za nabavu šest novih brodova, a čemu će neposredna
posljedica biti znatno poboljšanje kvalitete naših usluga -
istaknuo je Ružić. Zaključno je izvijestio da je cjelokupno
europsko turističko tržište za sljedeću sezonu Jadrolinija
marketinški već obradila.
TURISTIČKE DIONICE NA BURZAMA
Tjedni promet na Zagrebačkoj burzi:
br. dionica cijena/kn %promjena promet/kn
cijene
1. Plava laguna 1290 0,78 52.950
2. Riviera holding 90 0,00 36.640
3. Sunčani Hvar 36 20,00 18.350
4. Istraturist 115 27,78 5.370
5. Arenaturist 110 10,00 3.300
6. Jadran turist 150 - 2.800
Protekloga tjedna nismo dobili izvješće s Varaždinskog tržišta
vrijednosnica.
SIGURNOSNI POJAS U TURISTIČKIM AUTOBUSIMA OD 1998.
Njemački ministar prometa Matthias Wissmann namjerava uvesti
obvezatnu uporabu sigurnosnog pojasa u turističkim autobusima od
proljeća godine 1998., piše u listu "Express", dok Europska unija
uvođenje tog propisa predviđa tek od listopada 1999.
Tako će Njemačka biti prva država s poboljšanom sigurnošću u
turističkim autobusima, izjavio je Wissmann, ističući da se o toj
odluci mora savjetovati s dužnosnicima njemačkih saveznih
pokrajina.
No, već se sada predviđaju i neke iznimke, ponajprije za
autobuse koji ne prometuju na velikim udaljenostima i u kojima
putnici ne sjede već stoje.
Europska je unija odlučila uvesti pravilo prema kojemu se svi
autobusi teži od tri i pol tone moraju opremiti sigurnosnim
pojasevima do 1. listopada 1999.
MILIJARDU I POL LJUDI PUTOVALO ZRAKOPLOVIMA 1997.
Svjetske zrakoplovne tvrtke prevezle su 1997. oko milijardu i
pol putnika, priopćila je Međunarodna organizacija za civilno
zrakoplovstvo.
Prema podacima te organizacije, putnika je prošle godine bilo
sedam posto više nego 1996. Iskorištenost zrakoplova dosegnula je
lanjske godine 69 posto, što je najveća iskorištenost u povijesti
civilnog zrakoplovstva.
Zrakoplovne tvrtke 185 zemalja članica Međunarodne organizacije
za civilno zrakoplovstvo također su 1997. godine prevezle oko 25
milijuna tona tereta, što je povećanje od 11 posto u odnosu na
preklanjsku godinu.
SILVESTROVO NA ULICAMA BEČA - MEĐU NAJVEĆIM DOČECIMA U EUROPI
Novogodišnja noć u austrijskoj metropoli, spoj bogate bečke
kulturne i civilizacijske tradicije s modernim trendovima što
odgovaraju svim zahtjevima suvremenosti, protekle je godine, po
mnogim procjenama, postala najznačajnija silvestarska svečanost
u Europi.
Osmi put po redu veličanstveno organizirana priredba pretvorila
je čitav grad u pozornicu na otvorenom. Glazba u gradu Straussa,
Schuberta i Mozarta ima posebnu ulogu - bečki valcer izraz je
kultiviranog životnog stila. Prije skoro više od 150 godina
čitavu su Europu oduševljavali Johann Strauss i Josef Lanner
ritmom valcera koji je uz Mozart-kuglu zaštitni znak
Austrijanaca. Tako je i 1997. godine na trgu ispred gradske
vijećnice sve bilo u stilu valcera, dok je klasična glazba na
Spittelbergu, operne arije i operetni šlageri na Neuen Marktu,
evergreeni na Hohen Marktu, i ples do jutra na "dvoru" svjedočilo
o toj prebogatoj glazbenoj tradiciji prijestolnice na "lijepom,
plavom Dunavu".
Bečani su uplesali u Novu u tročetvrtinskom taktu na
tradicionalnom "Carskom balu" na parketu habsburškog dvorca
Hofburga, a pred ponoć bilo je predviđeno i razgledavanje
znamenitosti grada dok se, točno u ponoć, nije oglasilo Pummerin
- najveće zvono u Austriji na zvoniku bečke katedrale -
Stefansdoma.
Kažu najveća pozornica valcera na svijetu nalazila se na trgu
ispred gradske vijećnice. Za sve koji slučajno ne znaju plesati
valcer, od 14 sati pa sve do pola noći organizirani su besplatni
tečajevi, jer u Beču se, prema nepisanom zakonu, u Novu godinu
"mora" uplesati u ritmu valcera.
Freyung je ugostio kockare i sve one koji su se željeli okušati
u igrama na sreću. Gubitnika nema, svi koji sudjeluju dobivaju
barem jedan listić na kojem se može dobiti i do milijun šilinga.
Na trgu Am Hof gdje je i Hrvatska katolička misija bio je razapet
veliki šator u kojem se, naravno, plesalo, na Hohen Marktu
evergreen, dok je na Lugecku sve bilo u znaku flamenka. Omiljene
melodije iz opereta i hitovi iz mjuzikla na Neuen Marktu.
Pod geslom "Svijeće umjesto raketa" na Spittelbergu su u
labirintu starih uličica prepunih malih restorana glumci,
žongleri i čarobnjaci uz svijeće i baklje ponudili poseban,
srednjevjekovno inspirirani ugođaj. Teinfalt ulica pretvorio se u
najluđoj noći u godini u ulicu čarolija i magije za sve one
nestrpljive koji su željeli čuti što prije što donosi Nova
godina: čitalo se iz dlanova, karata, zurilo u kristalne kugle i
na tko zna još koliko načina proricala budućnost.
CLEAR VIEW: POVRATAK SRI LANKE
U turističku promičbu Sri Lanka ulaže između dva i tri milijuna
USD. William Laws iz PR-agencije Manning Selvage & Lee iz Colomba
jasno se izrazio: zahvaljujući širokoj turističkoj kampanji Clear
View, koja je započela koncem lanjskog rujna, Sri Lanka će u
inozemstvu opet biti zapažena u željenom svjetlu. Navedena je
kompanija na zahtjev brojnih državnih organizacija i nekih
privatnih poduzeća razradila Clear View kampanju te započela
njeno provođenje. Očekuje se da će kampanja trajati dvije godine,
a u nju će biti uloženo između dva i tri milijuna USD. Ova
kampanja ima dvostruki cilj: s jedne strane potaknuti razvoj
turizma, a s druge strane raznim pogodnostima privući strane
ulagače. Usmjerena je na ukupno 16 zemalja, koje su podijeljene u
dvije skupine. U prioritetnu skupinu (Key Countries) zemalja
(kojoj se polaže veća pozornost) ubrajaju se Japan, Njemačka,
Velika Britanija, Francuska, Italija i Indija. Švicarska,
Nizozmeska, skandinavske zemlje, Belgija, Singapur, Rusija,
Australija i Južna Koreja čine drugu skupinu zemalja, kojima Sri
Lanka posvećuje nešto manje pozornosti te će se u turističku
promičbu u tim zemljama uložiti manje novaca.
ANA: ZRAKOPLOVNA KOMPANIJA S 44 HOTELA
ANA Hotels International (AHI) raspolaže s 44 hotela širom
svijeta. Vlasnik lanca je ANA Enterprises (čije je sjedište u
Tokiju), potekla iz All Nippon Airways (ANA), vodeće japanske
zrakoplovne kompanije i trenutno deveta po veličini na svijetu.
Trenutno u SAD-u postoje dva ANA hotela (po jedan u San Francisku
i Washingtonu D.C.), 30 ih je u Japanu, 11 u Oceaniji i jedan u
Austriji. Broj hotelskih kreveta prešao je brojku 10.000 u 1990.
godini, danas lanac raspolaže s više od 15.000 kreveta, a u planu
je do 2000. godine povećati broj kreveta na 20.000. AHI svojim
proširivanjem pokušava pratiti razvoj zrakoplovne kompanije.
Trenutno u SAD-u traži hotele koje bi uključila u svoj lanac i to
u gradovima u koje leti All Nippon Airways.
VELIKI POPUST U 53 HYATT HOTELA
Zbog uspjeha koje je u protekle četiri godine postigao, Hyatt
Hotels & Resorts i nadalje nudi veliki popust pod nazivom Great
Deal. Od 1. prosinca 1997. pa sve do 28. veljače 1998. u ukupno
53 hotela (38 u Aziji/Pacifiku i 15 u Europi, Južnoafričkoj
Republici i Južnoj Americi) cijene su snižene i do 45 posto.
AMERICAN AIRLINES - NAJBOLJA ZRAKOPLOVNA KOMPANIJA SJEVERNE
AMERIKE
Čitatelji engleskog časopisa namijenjenog poslovnim putnicima po
sedmi su put za redom za najbolju zrakoplovnu kompaniju Sjeverne
Amerike izabrali kompaniju American Airlines. Najvažiji kriteriji
za izbor bili su vrijeme polijetanja, točnost, sigurnost i širina
mreže. American Airlines, baš kao i druge američke zrakoplovne
kompanije bilježi dobru popunjenost letova na rutama preko
sjevernog Atlantika: popunjenost zrakoplova iznosi 83,2 posto.
SOBA U DVORCU I ČAJ S PLEMSTVOM
U Portugalu je mnogo plemićkih obitelji otvorilo svoje dvorce
turistima, ali u smislu visokog turizma. Gosti u dvorcu žive s
plemićkom obiteji kojoj se više ili manje priključuju. Tu se ne
radi o hotelskoj usluzi; gosti dobiju noćenje i doručak i u
dvorcu se mogu osjećati kao kod svoje kuće. To znači da bez
pitanja smiju koristiti salon i biblioteku, smiju šetati vrtom
ili pogledati u kuhinju. Mogu i sa svojim domaćinima piti čaj ili
dobro jesti te dobiti uvid u njihove svakodnevne radosti i tuge.
S ciljem oživljavanja stare portugalske tradicije i
gostoljubivosti, a sve uz odgovarajuću cijenu, osnovano je
privatno udruženje "Turismo de Habitaçao" (skraćeno "Turihab"), u
koje se do sada u sjevernom i srednjem Portugalu pridružilo 87
plemićkih sjedišta, vlastelinskih kuća i seoskih posjeda. Pošto
je održavanje tako elikih zgrada vrlo skupo, one koje su se
uključile u turističku ponudu primaju potporu od države.
Udruženje "Turihab" ponudu je podijelilo u tri skupine:
- dvorci i druga plemićka sjedišta, sagrađeni prvenstveno u
17. i 18. stoljeću, s antiknim namještajem i modernim komforom
čine skupinu "Casas Antigas"
- gospodarske kuće i ljetnikovci u seoskoj okolini čine
skupinu "Quintas e Herdades"
- romantična seoska imanja i mlinovi pripadaju trećoj
skupini pod nazivom "Casa Rústicas".
U svakoj skupini postoje tri kategorije smještaja. Dvokrevetna
soba (s kupaonicom i doručkom) u kategoriji A stoji 140 SFR, u
kategoriji B 105 SFR i u kategoriji C 80 SFR.
LETOVI NA KOJIMA JE ZABRANJENO PUŠENJE NISU KAZNA
Zrakoplovne kompanije na čijim je letovima zabranjeno pušenje
bilježe pozitivne rezultate. Odagnani su i prvi strahovi koji su
se pojavili pri uvođenu takvih letova, a sve uz opadajući broj
putnika. Nedavno je i British Airways odlučio, a na temelju
provedenog ispitivanja, zabraniti pušenje na svim svojim
letovima. Ovu će odluku sasvim sigurno slijediti i druge
kompanije, tim više što općenitu zabranu pušenja na letovima
zagovaraju Svjetska zdravstvena organizacija WHO i Međunarodna
organizacija za civilno zrakoplovstvo ICAO. Od 1996. godine
zabranjeno je pušenje i na europskim Swissairovim letovima, a od
travnja 1997. i na letovima preko sjevernog Atlantika. Swissair
je jedna od kompanija koja je dugo oklijevala s uvođenjem letova
na kojima je zabranjeno pušenje. Air Canada bila je jedna od
prvih zrakoplovnih kompanija koja je na zahtjev svojih putnika
(još u jesen 1991.) uvela letove s potpunom zabranom pušenja. Od
1. srpnja 1996. kompanija American Airlines zabranila je pušenje
na svim svojim letovima, i to s pozitivnim iskustvima. U svijetu
se sve više zrakoplovnih kompanija pridružuje ovim kretanjima.
Pozitivna iskustva iskazuju Qantas, Lufthansa i Finnair. Iako
strastveni pušači - putnici čine jasnu manjinu, nitko ih ne želi
ni diskriminirati niti ograničavati. Tako npr. Olympic Airways,
iako je na letovima unutar Grčke zabranio pušenje, na dugim
letovima broj sjedala podijeljen je preka ključu 50:50
pušači/nepušači. Air France je od 1. studenog 1997. na dugim
letovima sva sjedala proglasio sjedalima za nepušače, a pušačima
je dopušteno pušenje na za to određenom mjestu. Kod bukiranja
leta za nepušače strastvenom pušaču ostaje mogućnost kupovine
nekog od sredstava za ublažavanje potrebe za pušenjem, kao što su
nikotinski flasteri ili slično, koja se mogu besplatno dobiti i u
zrakoplovma nekih kompanija (AUA, SAS, Alitalia ili Swissair).
VIJETNAM: VELIKI TURISTIČKI PROJEKT
Do kraja 2010. godine trebao bi biti završen najvažniji
vijetnamski turistički projekt. Vijetnam traži strane ulagače za
svoj ambiciozan projekt u Chan Mayu, jugoistočno od Thua Thien
Hue, koji obuhvaća i ogroman turistički sadržaj. U sklopu
projekta je međunarodna luka, koja će u pola skratiti put od
kineskog kopna, Hongkonga i Tajvana u Laos, Kambodžu i Tajland.
Promatrano područje nalazi se na središnjem položaju: samo pet km
od autoputa 1 i trans-vijetnamske željezničke pruge, 49 km od
grada Hue, 36 km od zračne luke Phu Bai i 32 km od zračne luke Da
Nang. Zaljev je širok sedam km i leži točno u sredini između
južnog i središnjeg dijela zemlje. Bez obzira na plimu i oseku,
luka bi mogla primiti brodove do 50.000 tona, a kod plime i do
70.000 tona. Prema službenim podacima u luku bi se godišnje moglo
istovariti 40 milijuna tona tereta. Dobrom i direktnom cestovnom
mrežom prema i iz Laosa, Kambodže i Tajlanda moglo bi se skratiti
putovanje sada dugim morskim putem.
U turističkom sektoru postoje slijedeći projekti:
1. Lječilište i termalna rivijera u Myanu - planira se
zajedničko ulaganje s Francuskom i Japanom.
2. Turistički resort Thuy Thien Lake s golf terenom;
potrebno oko 20 milijuna USD.
3. Centar za odmor Bach Ma-Lang Co-Canh Duong s dugom
pješčanom plažom, bungalovima, hotelima, golf terenom, zabavnim
parkom i morskim muzejem.
Investicijski troškovi procjenjuju se na 300 milijuna USD, koji
će se prikupiti u obliku zajedničkih ulaganja s Malezijom,
Austrijom i Japanom. U blizini novog turističkog centra nalazi se
povijesno najvažniji grad Hue, u kojem je više od 300 građevina
UNESCO proglasio svjetskom kulturnom baštinom.
MADRID-ATRAKTIVNO TURISTIČKO ODREDIŠTE
Madrid je prošle godine posjetilo 4,2 milijuna turista. Najviše
je bilo Amerikanaca (260.000), zatim Talijana (155.000), Japanaca
(152.000), Engleza (146.000), Francuza (133.000) i Nijemaca
(118.000). Glavni razlozi dolaska u Madrid su njegova kulturna
baština, poslovni razlozi ili industrija slobodnog vremena.
Upravo s razvojem kulture Madrid se razvio u dragulj budućnosti:
11. listopada 1997., nakon četiri godine obnavljanja, opet će se
otvorio Teatro real (kraljevska kazališna kuća), koji se nalazi u
najvažnijoj četvrti Madrida u blizini Plaza de Oriente i Madrid
de los Austrias. U njemu će se izvoditi opere, operete, baleti i
flamenco. Slijedeću godinu španjolski je glavni grad posvetio
400. obljetnici smrti kralja Filipa II (1527-1598) te će se u
najvažnijim madridskim muzejima postaviti prigodne izložbe. 1999.
godine će jedan od najpoznatijih i najvećih umjetničkih galerija
na svijetu, muzej Prado, realizirati četiri velike izložbe
slikara Diega Velázqueza (1599/1660). U 2000. godini Madrid će
uroniti u vrijeme kralja Karla I, oca Filipa II.
Sve važniji segment madridske turističke ponude je tzv. poticajni
turizam. Prošle je godine Madrid posjetilo 29,7 posto više
turista u poticajnim skupinama, a tzv. meeting turizam bilježi
porast od 7,41 posto.
TURISTIČKA BARCELONA
U Barceloni je velika gužva. Ima mnogo turista, a oni nisu tek
puka slučajnost. Barcelona je u principu primjer što i kako se
može napraviti. Prvi primjer je turistički autobus s kojim se za
male novce mogu obići znamenitosti grada. Ima nekoliko takvih
linija. Nakon turističkog autobusa, koji je vrlo omiljen, dolazi
bicikl. U skladu s trendom povratka biciklu, privatne tvrtke ih
iznajmljuju te se Barcelona može obići i ovim prijevoznim
sredstvom. Novost u ponudi je uvođenje Barcelona Card, koja se
može kupiti u prometnom uredu na Plaza Cataluna i na željezničkom
kolodvoru Sants. Ovisno o vremenu valjanosti (jedan, dva ili tri
dana) cijena joj iznosi 2500, 3000 i 3500 španjolskih pezeta, a
djeca imaju popust. S ovom se karticom turisti mogu besplatno
koristiti javnim prijevozom, u brojnim muzejima dobiju popust od
30 do 50 posto za kupovinu ulaznica, a za vrijeme važenja karte
turist je besplatno osiguran.
Turistički ured Barcelone je tek nedavno počeo organizirati
razgledavanje grada uz stručnu pratnju: svake subote u 10 sati
kreće šetnja centrom grada uz vodiča koji priča na engleskom
jeziku. Šetnja može uključivati i npr. posjet gradskoj vijećnici.
Cijena: 950 pezeta za odraslu osobu, za djecu popust. Šetnja
traje otprilike sat i pol, a zainteresirani se moraju prijaviti u
Turistički informativni centar na Plaza Cataluna. Barcelona nudi
mnogo zanimljivosti: jedna od najnovijih je show koji priređuju
policajci na konjima. Svakog petka na Montjuícu održava se show
noćnog jahanja u kojemm primjerice andaluzijski konji plešu u
ritmu glazbe.
* * * * *
Turistički bilten Hine
Uređuje: Sanja Plješa
091444 MET jan 98
Najava događaja - svijet - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - fotografije - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - kultura - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - sport - za subotu, 18. siječnja
Euroliga: Baskonia svladala Panathinaikos, pet koševa Šamanića
Ligue 1: Preokret i pobjeda Lillea protiv Nice
Premijera predstave "Pir malograđana" Gradskog kazališta "Zorin dom"
Reakcije stranaka na videosnimku ministra Dabre, traže ostavku
La Liga: Espanyol - Valladolid 2-1, Jurić igrao do 83. minute