TURISTIČKI BILTEN
telefon: 01/27-39-27
fax: 01/455-01-48
Zagreb, 11. prosinca 1997.
Sadržaj:
1. DOGOVORENA HRVATSKO-AUSTRIJSKA TURISTIČKA SURADNJA
2. MINISTAR MORSAN ČESTITAO GRADU TROGIRU
3. SJEDNICA VIJEĆA UDRUŽENJA HOTELIJERA I UGOSTITELJA
4. O OSNIVANJU KLIMATSKIH LJEČILIŠTA U HRVATSKOJ
5. RAST CIJENA PUTOVANJA ZBOG PDV-A U PROSJEKU ZA 12 POSTO
6. 50. GODINA TURISTIČKE I UGOSTITELJSKE ŠKOLE U DUBROVNIKU
7. U LISTOPADU BORAVILO 23 POSTO VIŠE GOSTIJU U HRVATSKOJ
8. U HRVATSKOJ U PRVIH DESET MJESECI 36 POSTO VIŠE TURISTA
9. U BRATISLAVI OTVORENA IZLOŽBA HRVATSKIH TURISTIČKIH PLAKATA
10. PREDSTAVLJENA SVJETSKA IZLOŽBA EXPO '98
11. 50 GODINA "JADROLINIJE"
12. POTPISAN SPORAZUM CROATIA AIRLINESA I AVIOIMPEXA
13. HŽ OCJENJUJE DA ĆE PDV POVEĆATI CIJENE U PUTNIČKOM PRIJEVOZU
14. TURISTIČKE DIONICE NA BURZAMA
15. EUFRAZIJEVA BAZILIKA I TROGIR - NA POPISU UNESCO-A
16. USPJEŠNA GODINA ZA LJEČILIŠTE ATOMSKE TOPLICE-PODČETRTEK
17. PROMOCIJA POTROŠAČKOG ALMANAHA ZAGREBA
18. KVARNERSKI TRIPTIH - PRIMORSKO-GORANSKI TURISTIČKI VODIČ
19. NOVI AIRBUSI DONOSE ROLLS ROYCEU VELIKU DOBIT
20. HOTELSKI SE LANCI OSLANJAJU NA OSOBNE KONTAKTE
21. BEST WESTERN SWISS HOTELS
22. FORTE/LE MERIDIEN HOTELS
23. MARRIOTT
24. SWISSOTEL
25. DIV JE PROBUĐEN: INDIJA DOLAZI
26. AUSTRALIJA TRAŽI NOVE NAČINE PRODAJE
27. MAURITIUS/LA REUNION
NAJAVLJUJEMO: PUTOVANJA ZA BOŽIĆNE BLAGDANE
DOGOVORENA HRVATSKO-AUSTRIJSKA TURISTIČKA SURADNJA
Hrvatski ministar turizma Sergej Morsan proteklog je tjedna primio
u prijateljski posjet austrijskog ministra gospodarstva, nadležnog
i za područje turizma dr. Johannesa Farnleitnera. Na sastanku je
utvrđeno da obje države na području turizma imaju iznimno dobru
suradnju, te mnogo dodirnih točaka koje se mogu uspješno razvijati,
priopćeno je iz Ministarstva turizma.
Sergej Morsan je naznačio da je Austrija po broju ostvarenih
noćenja u ovoj godini peto emitivno tržište za Hrvatsku, a
ostvareno je 4,81 posto više noćenja nego 1990. godine ili 31,93
posto više nego 1996. godine. Tijekom ratnih godina austrijski
turisti ostali su vjerni Hrvatskoj kao turističkoj destinaciji
unatoč poratnih teškoća te problema svih zemalja koje se nalaze u
procesu tranzicije. U 1998. godini očekuje se porast turističkog
prometa od 10 do 15 posto, a značajan doprinos u tim rezultatima
zacijelo će pripasti i austrijskim turistima, stoji u prioćenju.
Hrvatska je s Austrijom ostvarila iznimno dobru suradnju na
području multilaterale, u sklopu radnih grupa za turizam, Radne
zajendice Alpe-Jadran i Srednjoeuropske inicijative, a za Hrvatsku
je od posebnog značaja suradnja u sklopu Radne zajednice
podunavskih regija, poglavito nakon integracije cijelog područja
Podunavlja u ustavno-pravni sustav RH.
Na području bilaterale obje su države iskazale interes za što
skorije potpisivanje ugovora o turističkoj suradnji koji će
predstavljati temelje svekolike daljnje suradnje. U svezi s tim
utemeljena je mješovita hrvatsko-austrijska komisija za gospodarsku
suradnju čija će se prva sjednica održati od 19. do 21. siječnja
1998. u Beču.
Austrija je iskazala potporu Hrvatskoj u njezinim nastojanjima za
što bržim priključenjem u međunarodne asocijacije i integracije te
želju za identifikacijom zajedničkih i konkretnih projekata kao i
razmjenu iskustava na području turizma, stoji na kraju priopćenja.
MINISTAR MORSAN ČESTITAO GRADU TROGIRU ZA UVRŠTENJE U REGISTAR
UNESCO-A
Hrvatski ministar turizma Sergej Morsan uputio je direktoru
Turističke zajednice grada Trogira Stanku Goiću čestitike u povodu
uvrštenja toga grada u registar svjetske kulturne baštine UNESCO-a,
priopćeno je iz Ministarstva turizma.
"Spomenuto priznanje nakon višegodišnjih aktivnosti dolazi kao
kruna i priznanje ne samo hrvatskoj kulturnoj baštini već i kao
poticaj hrvatskom turizmu, koji nakon godina rata i otegotnih
okolnosti promiče i šire saznanje o sveprisustvu Hrvatske u
velikom, ali malo znanom dijelu mozaika svjetske kulturne baštine",
stoji u priopćenju
SJEDNICA VIJEĆA UDRUŽENJA HOTELIJERA I UGOSTITELJA
Za poboljšanje ukupnog stanja u hrvatskom turizmu, a napose
hotelijerstvu, potrebno je, primjerice, promijeniti kreditno-
monetarnu politiku u području otplate zajmova i smanjivanja kamata,
promijeniti fiskalni dio koji je vezan izravno na plaće te smanjiti
jedinstvenu stopu poreza na dodanu vrijednost za turističku
djelatnost. U suprotnom, hotelijerske će tvrtke, posebice u
Splitsko-dalmatinskoj županiji, poslovati s gubicima koji će biti
veći od njihova temeljnog kapitala, čime će dospjeti u stečaj,
istaknuto je tijekom rasprave na sjednici Vijeća Udruženja
hotelijera i ugostitelja pri Hrvatskoj gospodarskoj komori (HGK).
Potrebno je hitno održati sastanak vjerovnika i vlasnika
turističkih tvrtki, pri čemu je istaknuta činjenica da su u 70 do
80 posto slučajeva vlasnici banke, pa se događa da su vlasnici i
vjerovnici jedna te ista osoba.
Za turističku godinu 1998. hotelijeri iz Splitsko-dalmatinske
županije predviđaju da će biti financijski mnogo lošija od ove,
ponajprije zbog primjene PDV-a.
Prema procjeni, zasnovanoj na planiranome turističkom prometu po
županijama, ocjenjuje se da će u idućoj godini Hrvatska ostvariti
turistički promet od 6,1 milijuna turista, što je 16 posto više
nego ove godine, kada ih je u Hrvatskoj boravilo 5,3 milijuna.
Pritom će se ostvariti 35,5 milijuna noćenja, tj. 16 posto više
nego ove godine, kada ih je bilo 30,6 milijuna.
Mogućnosti za povećanje turističkog prometa u 1998. veće su od
laniranih, ali se u planiranju išlo oprezno zbog uvođenja PDV-a,
koji će zasigurno povećati cijene osnovnih i izvanpansionskih
usluga te smanjiti konkurentnost hrvatskog turizma na međunarodnome
turističkom tržištu.
Glede PDV-a, članovi Vijeća su zaključili da turistički djelatnici
nadalje trebaju inzistirati na uvođenju smanjene stope u visini od
sedam do deset posto, kao što je slučaj u ostalim razvijenim
turističkim zemljama.
U raspravi članova Vijeća Udruženja hotelijera i ugostitelja bilo
je riječi i o plaćanju autorske i izvođačke naknade za slušanje
glazbe u hotelima, ugostiteljskim i ostalim objektima. Zaključeno
je da je nesporna obveza plaćanja naručenih naknada, međutim, način
određivanja i visina naknada je jednostrano određena i
neprimjerena, pa članovi Vijeća traže ponovno preispitivanje
kriterija za određivanje visine naknada, pri čemu treba uzeti u
obzir sezonski karakter poslovanja objekata-korisnika te druge
specifičnosti turističke djelatnosti.
O OSNIVANJU KLIMATSKIH LJEČILIŠTA U HRVATSKOJ
Kontinentalni dio Hrvatske, posebice njezini visinski predjeli
imaju vrlo dobre uvjete za osnivanje klimatskih lječilišta za
bolesnike s poremećenom termoregulacijom, pa bi u idućim godinama
više pozornosti trebalo posvetiti njihovoj izgradnji i razvoju,
istaknuto je na četvrtoj sjednici Zajednice zdravstvenog turizma
Hrvatske (ZZTH) pri Hrvatskoj gospodarskoj komori (HGK).
Uz klimatska lječilišta, u Hrvatskoj bi više pozornosti trebalo
posvetiti i osnivanju balneološkog instituta, kroz valorizaciju
balneoloških karakteristika lječilišta (primjena ljekovitih
mineralnih voda, blata i parnih kupelji), putem Medicinske komisije
Zajednice zdravstvenog turizma Hrvatske, rečeno je tom prigodom.
Na sjednici je iznesen i program rada te Zajednice za 1998.
godinu, pri čemu su istaknute mnogobrojne promotivne aktivnosti,
primjerice nastupi ZZTH-e na specijaliziranim sajmovima i
kongresima u zemlji i inozemstvu, ciljane promocije za određeni
tržišni segment, promocije kroz sajamske izložbe Hrvatske
turističke zajednice (HTZ), sudjelovanje na izložbama i sajmovima
koje organizira Sektor za odnose s inozemstvom HGK te nastup na
međunarodnom turističkom sajmu (ITTF). Također, u idućoj će se
godini izraditi logo ZZTH-e, kao i zajednička Web stranica ZZTH
unutar Web stranica HGK.
Hrvatska su se lječilišta ove godine predstavila na tri sajma;
zagrebačkom ITTF-u, klagenfurtskom "Obiteljskom sajmu" te
ljubljanskom sajmu "Priroda i zdravlje".
Kako je rečeno, posljednji je sajam osmišljen kao zajedničko
predstavljanje hrvatskih lječilišta uz slogan "U Hrvatsku po snagu
i zdravlje". Na tim je sajmovima, novinarima, turističkim agentima
i posjetiteljima predstavljen sadašnji potencijal hrvatskih
lječilišta, a naglašene su mogućnosti brzog i jednostavnog
uključivanja hotelskih i ostalih kapaciteta klimatskog područja duž
jadranske obale u svrhu produljenja turističke sezone.
RAST CIJENA PUTOVANJA ZBOG PDV-A U PROSJEKU ZA 12 POSTO
Zbog Poreza na dodanu vrijednost (PDV) hrvatske putničke agencije
u prosjeku će od 1. siječnja iduće godine poskupiti svoje usluge za
12 posto. Visoka stopa PDV za turističke agencije znači još veću
nekonkurentnost prema europskim turističkim zemljama gdje je
prosječna porezna stopa od šest do osam posto, zaključak je to
savjetovanja koji je na temu "Utjecaj PDV-a na djelatnost putničkih
agencija" u organizciji UHPA-Udruge hrvatskih putničkih agencija
održan u zagrebačkom hotelu Esplanade.
U procjenjenu stopu mogućeg poskupljenja uračunati su svi
pozitivni učinici i uštede koje hrvatske putničke agencije mogu
izvući od PDV-a, a prema kalkulacijama poreznih stručnjaka oni će
iznostiti približno 10 posto ukupne porezne stope.
Stopa PDV-a jednostavno je previsoka za hrvatski turizam, istaknuo
je predsjednik Nadzornog odbora UHPA i vlasnik karlovačke putničke
agencije "Ferial" Željko Trezner. Primjerice, hrvatski će hoteli
biti skuplji 16 posto u odnosu na španjolske hotele, a u usporedbi
s austrijskima 12 posto.
Također će, naglasio je Trezner, biti teško objasniti stranim
partnerima da ne povisujemo cijene zbog veće kvalitete svojih
usluga već zbog uvođenja PDV-a, koji je zapravo prihod države.
Prema njegovom mišljenju, one turističke agencije koje žele u
idućoj godini zaraditi barem približno kao u ovoj ne bi uopće
smjele povisivati cijene.
Predstavnici agencija procjenjuju da će najmanje porasti cijene
turističkih aranžamana za strane turiste, samo za dva do tri posto,
a najveći će udar biti na domaće turiste. Stoga se očekuje,
naglasila je direktorica UHPA Maja Stanić, da će Vlada mjerama
subvencije ublažiti porezni udar na hrvatskog turističkog
potrošača.
Za sve turističke aranžmane za koje su u ovoj godini uplaćeni
predujmovi, naglasila je savjetnica u zagrebačkom "Inženjerskom
birou" Vlatka Lončar, cijene će ostati nepromijenjene. Iste će
cijene ostati i novogodišnjih angažmana te vjerojatno kod programa
skijanja.
Gotovo 180 predstavnika hrvatskih putničkih agencija procjenjuje
da će im PDV značajno zakomplicirati poslovanje i vođenje
računovodstva te da će vjerojatno morati zaposliti po jednog
djelatnika više samo na tim poslovima.
Eminentne porezne stručnjake dočekalo je gotovo četdesetak
stranica konkretnih pitanja o provedbi PDV-a, a za agencije je
najvažnije pitanje da li se na usluge putovanja u inozemstvu
njihova provizija biti oporezivana stopom od 22 posto ili ne. S
obzirom da postoje različita tumačenja, odgovor će vjerojatno
morati dati Porezna uprava Ministarstva financija.
50. GODINA TURISTIČKE I UGOSTITELJSKE ŠKOLE U DUBROVNIKU
Turistička i ugostiteljska škola Dubrovnik obilježava ovih dana
vrijedan jubilej - 50. godina uspješnoga rada.
Utemeljena kao niža ugostiteljska škola u rujnu 1947. godine, već
1949. godine postaje Ugostiteljska škola s praktičnom obukom u
trajanju od tri godine, kao prva takva ustanova u ondašnjoj državi.
Tijekom proteklih 50 godina škola je dala značajan obol u
promicanju i razvoju dubrovačkog i hrvatskog turizma obrazujući
kadrove u više različitih programa (kuhar, konobar, recepcioner,
hotelska domaćica, turistički tehničar i slično).
U redovnim programima u proteklih 50 godina školu je uspješno
završilo 6.500 polaznika, a u obrazovanju uz rad još dodatnih
1.500.
Prema riječima ravnatelja škole, prof. Vjeke Jurića, pred
dubrovačkom Ugostiteljskom i turističkom školom koncem 20. stoljeća
stoji ispunjenje goleme zadaće od izuzetnog značenja za svekoliko
gospodarstvo Dubrovnika i Dubrovačko-neretvanske županije. "Treba
obučiti stručni kadar koji će svojim znanjem, radom, ponašanjem,
pristupom i ukupnim odnosom prema poslu odgovoriti na pravi i
potreban način sve zahtjevnijem europskom i svjetskom turističkom
tržištu", kazao je Jurić.
Najavio je i gradnju nove školske zgrade s vlastitom restauracijom
otvorenog tipa, putničkom agencijom i pansionima, uvođenje novih
četverogodišnjih programa i povećanje broja učenika koji upisuju
ova zanimanja.
Središnje obilježavanje obljetnice bit će od 14. do 16. prosinca,
kad će, uz prigodan program, biti predstavljena i publikacija o
dosadašnjem radu Turističke i ugostiteljske škole Dubrovnik.
U LISTOPADU BORAVILO 23 POSTO VIŠE GOSTIJU U HRVATSKOJ
Hrvatsku je u listopadu ove godine posjetilo 23 posto više gostiju
nego u istom mjesecu prošle godine - 179,14 tisuća. Oni su, po
podacima Državnog zavoda za statistiku, ostvarili 536,9 tisuća
noćenja ili 38 posto više.
Spomenutoga je mjeseca u nas boravilo 92,93 tisuće stranaca, što
je 34 posto više. Oni su zabilježii 52 posto više noćenja, tj.
326,9 tisuća. Istodobno, domaćih je gostiju bilo 13 posto više s
ostvarenih 21 posto više noćenja.
Gosti iz Njemačke, njih 22,4 tisuća ili 54 posto više, bili su
najbrojniji. Slijede talijanski gosti, 16,4 tisuće - 29 posto više
te oni iz Austrije, 13,5 tisuća, tj. 48 posto više.
Povećao se broj zabilježenih noćenja kod Nijemaca, 56 posto na 109
tisuća, Talijana - 32 posto na 29,4 tisuće, te Austrijanaca 47
posto na 47,5 tisuća noćenja.
U HRVATSKOJ U PRVIH DESET MJESECI 36 POSTO VIŠE TURISTA
U Hrvatskoj je od siječnja do kraja listopada ove godine boravilo
4,99 milijuna turista, što je 36 posto više nego u istom razdoblju
lani, a ostvarili su 29,8 milijuna noćenja, 43 posto više, podaci
su Državnog zavoda za statistiku.
Istodobno, kod nas je bilo 3,7 milijuna stranaca ili 47 posto
više, koji su ostvarili 24,5 milijuna noćenja - za polovinu više.
Najviše je gostiju bilo iz Italije, 666 tisuća ili 51 posto više.
Slijede gosti iz Njemačke - 629,6 tisuća, tj. 44 posto više, te
češki gosti - 578 tisuća, što je porast od 68 posto.
Najveći broj noćenja zabilježili su njemački gosti, 5,37 milijuna
ili 45 posto više. Broj noćenja čeških turista porastao je 71 posto
na 4,2 milijuna, a slovenski su ostvarili 3,7 milijuna noćenja, što
je 31 posto više nego u istom razdoblju lani.
U BRATISLAVI OTVORENA IZLOŽBA HRVATSKIH TURISTIČKIH PLAKATA
Veleposlanik Republike Hrvatske u Slovačkoj dr. Gjuro Deželić
otvorio je u utorak u Bratislavi izložbu hrvatskih turističkih
plakata, u nazočnosti predstavnika organizatora putovanja,
diplomatskog zbora i novinara.
Izložba je priređena u organizaciji Veleposlanstva Republike
Hrvatske i ureda Hrvatske turističke zajednice u Bratislavi, a
otvorena je u kongresnom centru "Istropolis" koji dnevno posjećuje
oko 1.500 osoba.
Izložba hrvatskih turističkih plakata do sada je obišla više
europskih gradova. Prošle sezone u Hrvatskoj je ljetovalo oko
200.000 Slovaka i oni su šesti po broju inozemnih turista koji su
svoj odmor proveli u našoj zemlji.
Izložba turističkih plakata sigurno će biti poticaj mnogima da se
odluče na izbor jedne od hrvatskih turističkih destinacija kao
mjesta svoga odmora, naglasio je prigodom otvaranja izložbe
voditelj ureda Hrvatske turističke zajednice u Bratislavi Neven
Jerković.
PREDSTAVLJENA SVJETSKA IZLOŽBA EXPO '98
Po prvi puta u svojoj povijesti suverene države Hrvatska će
nastupiti na Svjetskoj izložbi EXPO '98 na temu "Mora, oceani -
nasljeđa za budućnost", koja će se od 22. svibnja do 30. rujna
1998. održati u portugalskom glavnom gradu Lisabonu. Među 140
zemalja, Hrvatska će se predstaviti kroz: Hrvatsku izložbu,
Nacionalni dan Hrvatske i Festival brodova na kojem će se prikazati
gajeta "Falkuša", rečeno je na konferenciji za novinare održanoj u
povodu tog događaja.
Po riječima glavnog povjerenika Svjetske izložbe Josea Torresa
Camposa, u idućoj će se godini obilježiti i dolazak portugalskih
moreplovaca u Indiju. Istodobno su Ujedinjeni narodi (UN) tu godinu
proglasili godinom oceana, sinonima za spajanje država, naroda,
tradicija, kultura i običaja.
Hrvatska prezentacija u Lisabonu stajat će 22 milijuna kuna, a kao
sponzori pripomoći će Hrvatska gospdoarska komora (HGK) i jedna od
najvećih farmaceutskih tvrtki u srednjoj i jugoistočnoj Europi -
hrvatska tvrtka Pliva.
Nakon konferencije za novinare prve sponzorske ugovore potpisali
su direktor Zagrebačkog velesajma i predsjednik Hrvatskog
nacionalnog odbora EXPO '98 dr. Jurica Pavelić i direktor HGK mr.
Nadan Vidošević te direktorica Sektora za odnose s javnošću Plive
Marija Pejčinović i dr. Jurica Pavelić.
50 GODINA "JADROLINIJE"
U riječkome Pomorskom i povijesnom muzeju hrvatskog primorja
svečano je u nazočnosti posebne izaslanice Predsjednika RH,
predsjednice Županijskog doma Sabora dr. Katice Ivanišević,
obilježena 50. obljetnica Jadrolinije i 125. obljetnica linijskog
putničkog brodarstva na hrvatskom Jadranu.
Ministar pomorstva, prometa i veza RH i predsjednik skupštine
Jadrolinije mr. Željko Lužavec izvijestio je na svečanosti o
značenju tog putničkog linijskog brodara za život pučanstva otoka i
priobalja, a posebice je istaknuo doprinos Jadrolinije tijekom
ratnih godina stvaranju neovisne i slobodne hrvatske države.
"Hrvatska je tih godina bila prepolovljena i komunikacija s jugom
naše zemlje odvijala se Jadrolinijinim brodovima", rekao je
Lužavec.
U ratu je 12 Jadrolinijinih pomoraca izgubilo živote, četiri su
broda potopljena, a nekoliko oštećeno", naveo je Lužavec. Istaknuo
je kako Vlada RH u okvirima svoje pomorske orijentacije pruža
Jadroliniji znatnu potporu kojom se omogućava njezino nesmetano
poslovanje i razvoj. "Nabavljeno je novih 13 brodova, od kojih pet
u ovoj godini, a to će znatno pridonijeti sigurnosti plovidbe
Jadrolinijine flote - koja je u svojoj povijesti prevezla oko 300
milijuna putnika, a da niti jedan od njih nije izgubio život",
zaključio je ministar Lužavec.
Katica Ivanišević je istaknula značenje Jadrolinije za turizam
"zemlje s tisuću otoka i razvedenog priobalja", prozvavši tu tvrtku
"plovidbenim mostom". Izrazila je zahvalnost pomorcima i drugom
osoblju Jadrolinije koje je svojom požrtvovnošću i hrabrošću u
Domovinskom ratu spasilo mnoge živote i dalo velik doprinos u borbi
za hrvatsku slobodu.
POTPISAN SPORAZUM CROATIA AIRLINESA I AVIOIMPEXA
Hrvatska zrakoplovna tvrtka Croatia Airlines i makedonska
zrakoplovna tvrtka Avioimpex potpisale su u srijedu u Skoplju
sporazum o suradnji na redovitoj liniji između Skoplja i Zagreba,
kojim se dodatno poboljšava kvaliteta zračne povezanosti između
glavnih gradova Makedonije i Hrvatske.
Sporazum su potpisali direktor Avioimpexa Ilija Smilev i direktor
Croatia Airlinesa Ivan Mišetić.
Prema sporazumu Croatia Airlines je zakupila određeni broj
putničkih mjesta u zrakoplovima Avioimpexa pa će putnicima iz
Hrvatske moći ponuditi pogodnije vrijeme putovanja iz Zagreba u
Skoplje u jutarnjim satima.
Redovite zrakoplovne veze održavat će se svakodnevno, s tim da
Croatia Airlines leti utorkom, srijedom i subotom a Avioimpex
utorkom. četvrtkom i nedjeljom.
Prema novom sporazumu ubuduće će ponedjeljkom i petkom avion za
Skoplje iz Zagreba polijeće u 08.50 sati a iz Skopja će se u Zagreb
letjeti iste dane u 06.20.
Putnicima iz Makeodnije će novi sporazum omogućiti veliki izbor
letova zrakoplovima Croatia Airlinesa iz Zagreba u sva važnija
europska odredišta.
Tijekom proteklih 40 mjeseci, odkako je uspostavljena zrakoplovna
veza Zagreba i Skoplja zrakoplovi Croatia Airlinesa su obavili
više od 1700 letova te prevezli 74.000 putnika, 1740 tona robe i
166 tona pošte.
HŽ OCJENJUJE DA ĆE PDV POVEĆATI CIJENE U PUTNIČKOM PRIJEVOZU
U Hrvatskim željeznicama (HŽ) procjenjuju da će primjena poreza na
dodanu vrijednost (PDV) bitno utjecati na smanjivanje HŽ-ovih
prihoda te da bi stoga cijene usluga u putničkom prometu trebalo
povećati pet posto. U teretnom, pak, prometu neće doći do promjene
cijena prijevoznih usluga, zaključak je nedavno provedene analize
toga javnog poduzeća o razlikama PDV-a i sadašnjeg poreza.
Povećanjem cijena putničkog prijevoza u skladu s novom poreznom
stopom, ocjenili su u HŽ-u, izgubili bi dio putnika te će stoga
veći dio negativnog utjecaja izazvanog primjenom PDV-a nadoknaditi
iz svojih unutarnjih rezervi.
U HŽ-u smatraju uvođenje PDV-a opravdanim, jer i iskustvo drugih
država u kojima postoji PDV govori da je u početku njegove primjene
došlo do blagog povećanja cijena, ali da su se već idućih mjeseci
one vraćale ili čak snižavale.
TURISTIČKE DIONICE NA BURZAMA
Tjedni promet na Zagrebačkoj burzi:
br. dionica cijena/kn %promjena promet/kn
cijene
1. Plava laguna 1305 -5,09 200.621,18
2. Riviera holding 100 -16,67 75.924
3. Sunčani Hvar 30 -25,00 23.794
4. Arenaturist 100 -7,41 6.000
5. Istraturist 100 -9,09 1.100
Tjedni promet na Varaždinskom tržištu vrijednosnica:
br. dionica cijena %promjene promet/kn
cijene
1. Plava laguna 1306 -4,67 252.468
2. Sunčani Hvar 32 -8,57 36.580
3. Riviera Holding 102 -9,73 25.876
4. Istraturist 85 -22,73 25.553
5. Arenaturist 103 0,98 21.742
6. Jadranturist 150 0,00 7.650
7. Atlas 50 -50,00 5.050
EUFRAZIJEVA BAZILIKA I TROGIR - NA POPISU UNESCO-A
Odbor za svjetsku baštinu UNESCO donio je, na sjednici održanoj u
četvrtak u Napulju, odluku o uvrštenju četrdeset i šest novih
lokaliteta na Popis svjetske baštine, među kojima su uvrštena i dva
od predložena tri hrvatska lokaliteta: episkopalni kompleks
Eufrazijeve bazilike u Poreču i Povijesna jezgra grada Trogira.
Kako je u petak priopćeno posredstvom Odjela za informiranje
Ministarstva vanjskih poslova RH, Odbor za svjetsku baštinu
istodobno je prihvatio prijedlog da se Nacionalni park Plitvička
jezera izbriše s Popisa ugrožene svjetske baštine na kojem je bio
tijekom okupacije.
Rasprava o trećem hrvatskom prijedlogu, Amfiteatru u Puli, odgođen
je zbog razrade posebnih kriterija za rimske arene.
Popis svjetske baštine ukupno obuhvaća 552 kulturna i prirodna
spomenika u 112 zemalja, koji su zaštićeni Konvencijom o svjetskoj
baštini. Do sada su na Popisu svjetske baštine iz Hrvatske bili
Dubrovnik, Split i Plitvička jezera.
USPJEŠNA GODINA ZA LJEČILIŠTE ATOMSKE TOPLICE-PODČETRTEK
U prvih 11 mjeseci ove godine u slovenskim Atomskim toplicama-
Podčetrtek ostvareno je 221.250 noćenja, 2,2 posto više nego lani.
Broj noćenja u hotelu ovog zdravstenog kompleksa povećan je za 3,3
posto, a u kampu za 9,5 posto. Inozemnih je gostiju bilo 20 posto
više nego lani, a od inozemnih gostiju najčešći su oni iz
Austrije, Njemačke, Italije i Hrvatske. U zatvorenim bazenima Termi
koje imaju više od 2000 četvornih metara natkrivenih i otkrivenih
vodenih površina, registrirano je 312.194 kupača što je 18,6 posto
više nego lani.
U listopadu ove godine započela je izgradnja novog suvremenog
hotela, koji će pored ostalih sadržaja, imati i 90 apartmana
različitih veličina, a bit će završen u kolovozu iduće godine.
Početkom iduće godine započet će i izgradnja podzemnog hodnika koji
će povezivati hotele s bazenskim kompleksom Termi. Podzemni hodnik
bit će završen u svibnju, a sadržavat će i brojne ugostiteljske
objekte. Bazeni će također biti obogaćeni vodenim efektima i
zabavama, suvremenim restoranom, novom recepcijom, te
parkiralištem.
Turistički savez Slovenije ocijenio je Atomske toplice najboljim
slovenskim kompleksom zdravstvenog turizma. U ljeto prošle godine
toplice su ostvarile 4 posto svih noćenja u Sloveniji i 11,83 posto
noćenja slovenskih toplica.
PROMOCIJA POTROŠAČKOG ALMANAHA ZAGREBA
U Turističkoj zajednici grada Zagreba promoviran je potrošački
almanah Zagreba pod nazivom "ZIG-ZAG". Almanah koji je projekt
izdavačko-marketinške tvrtke Altermedia, rađen je po uzoru na
najbolje europske publikacije te vrste - Tutto Citta, Muenchener,
Yellow Walker.
ZIG-ZAG donosi kartografske prikaze, te bazu podataka proizvodnih,
trgovinskih i uslužnih subjekata Zagreba, Velike Gorice, Sesveta,
Zaprešića, Samobora i Dugog Sela. Almanah će se moći kupiti na
kioscima po cijeni od 11 kuna. Izdavač planira iduće godine izdati
i englesko izdanje, a baza podataka trebala bi potrošačima biti
dostupna i putem Interneta.
KVARNERSKI TRIPTIH - PRIMORSKO-GORANSKI TURISTIČKI VODIČ
Kvarnerski triptih autora mr. Velida Đekića, koji je nedavno
promoviran u Opatiji, turistički je vodič Primorsko-goranske
županije. Vodič ima žanrovske odlike vodiča, putopisa i
monografije. Đekić piše o svjetlosti, kamenu, vodi, biljnom i
životinjskom svijetu, da bi potom prešao na svece zaštitnike, a
zatim u poglavlju vodiča "Ljudska ruka u raju" obradio je
glagoljsko pismo, književnost, likovnost, glazbu, arhitekturu te
znanstvena i stručna otkrića nastala u tom podneblju, ne
zaboravljajući ni šport i rekreaciju, mogućnosti zabave i odlike
lokalne kuhinje. Pomno su opisane i prednosti primorske turističke
destinacije: opatijske rivijere, Rijeke i njezine okolice,
crikveničke rivijere i rivijere Novog Vinodolskog te otoka Cresa,
Lošinja, krka i Raba, kao i Gorskog kotara.
NOVI AIRBUSI DONOSE ROLLS ROYCEU VELIKU DOBIT
Službeni početak proizvodnje novih tipova Airbusa A340-600 i A340-
500 osigurao je Rolls Royceu narudžbu u vrijednosti od preko četiri
milijarde američkih dolara.
Prema priopćenju objavljenom u Londonu u ove će zrakoplove biti
ugrađen pogonski motor "Trent 500".
"To je najveći posao koji smo ikada imali za program novih
avionskih motora", izjavio je direktor Rolls Roycea John Rose.
HOTELSKI SE LANCI OSLANJAJU NA OSOBNE KONTAKTE
Kongresni turizam za mnoge je hotelske lance vrlo važan dio
poslovanja u kojem se klijenti zadržavaju osobnim kontaktima.
Koliko je kongresni turizam važan hotelskim lancima, kako su
razradili ovaj dio tržišta i koje specijalne usluge nude, teme su
koje je na primjeru nekoliko hotelskih lanaca razradio časopis
Travel Inside.
BEST WESTERN SWISS HOTELS
U besplatnoj brošuri predstavljeno je 20 Best Western hotela u
Švicarskoj koji su pogodni za održavanje seminara. Osim ovih
hotela, svaki se hotel u stanovito vrijeme može prilagoditi
planiranoj priredbi. Zainteresirana osoba može svoj upit (narudžbu)
poslati u odjel marketinga putem faxa, telefona ili Interneta i
navesti datum održavanja priredbe, broj osoba, mjesto i neku
okvirnu cijenu. U marketingu će u roku od 24 do 48 sati za hotel u
inozemstvu složiti dvije do tri ponude, besplatno i neobvezujuće.
Ponuđeni hoteli su provizorno rezervirani, kako bi se omogućilo
mirno proučavanje ponuda, objasnila je Jacqueline Ritzmann,
voditeljica marketinga uslužnih djelatnosti Best Westerna.
Odgovarajuća razrada tržišta temelji se na osobnim posjetama na
sajmove i brizi oko gostiju. Kongresni turizam u Best Westernu
smatraju kao dodatnu uslugu koju pružaju gostima; u tom segmentu
ostvaruju oko pet posto od ukupnog prometa u svojim hotelima.
Od 1. srpnja 1997. godine Best Western Swiss Hotels priključili su
se Switzerland Convention & Incentive Bureau (SCIB).
FORTE/LE MERIDIEN HOTELS
Te pariške kuće s novim hotelima u Lyonu i na Baliju izgrađuju
težište područja poticajnog i kongresnog turizma (Incentive &
Conventions), rekao je koordinator prodaje Frank Siedel. U okviru
tog hotelskog lanca nalazi se i Hotel Le M*ridien Beach Plaza u
Monte Carlu, jedini hotel s privatnom plažom u kneževini. Svojim
gostima nudi mogućnost održavanja kongresa i banketa kapaciteta do
350 osoba, te prijema za 700 osoba. Poticajnom i kongresnom turizmu
ovaj hotelski lanac pridaje veliku važnost, ali trenutačno ne
raspolažu s konkretnim podacima o tome koliko se prometa ostvaruje
u ovom segmentu. Sa 300 hotela u 52 zemlje Forte/M*ridien pripada
među najveća hotelska poduzeća na svijetu.
U 1998. godini ova će skupina otvoriti još osam hotela i to
pretežito u Aziji, gdje počinje širiti svoje poslovanje. Taj
tržišni segment obrađuju rzgovorima s kupcima, pismima,
informativnim putovanjima i putovanjima organiziranim za novinare,
kao i izletima organiziranim za agencije koje se bave poticjaim
turizmom i njihove putnike.
MARRIOTT
Marriott International je u travnju ove godine preuzeo hotelsku
skupinu Renaissance koja obuhvaća 151 hotel pod imenima
Renaissance, New World i Ramada. Pošto se grupa nalazi u fazi
restrukturiranja, teško joj je dati točne podatke o pojedinim
dijelovima poslovanja. No, općenito se može reći da je 80 posto
hotela namijenjeno poticajnom i kongresnom turizmu, a 20 posto
tržištu odmora. Tržišna obrada uključuje direktni marketing,
reklamu, informativna putovanja s klijentima, međunarodnim
prodajnim uredima, prezentacije i učestvovanje na stručnim
sajmovima, i sl.
Svi Marriott hoteli imaju vlastite prostore za održavanje banketa
i konferencija. U Švicarskoj postoje tri hotela iz ove skupine. U
svibnju 1997. bivši Hotel Z*rich & La Residence postao je Marriott
Hotel Zuerich. Raspolaže s 263 sobe za goste (uključujući i suite).
Za zasjedanja i priredbe namijenjen je poslovni centar (business
Center) sa deset prostorija za održavanje konferencija s
kapacitetom do 400 osoba. U blizini velesajma smješten je
Renaissance Z*rich hotel s 204 sobe i amartmana. Za sastanke i
priredbe gostima na raspolaganju stoji ukupno 15 prostorija ukupnog
kapaciteta do 600 osoba. Hotel s 207 soba Ramada-Hotel Geneve u
Genfu raspolaže s pet konferencijskih prostora (kapaciteta od 6 do
120 osoba) kao i s modernim poslovnim centrom.
SWISSOTEL
Swiss*telova ponuda ponovno je složena i od idućeg će proljeća
biti prezentirana u Swiss*telovoj brošuri Meetings & Conference.
Kongresni i poticajni turizam predstavljaju jedan od najvažnijih
tržišnih segmenata ovog lanca koji se najviše drži "domaćeg
tržišta" i "stalnih gostiju".
DIV JE PROBUĐEN: INDIJA DOLAZI
Indijska privreda je poput uspavanog diva, koji kad se probudi
može promijeniti sliku svjetske privrede. Indija ima potencijal
izgraditi svoju vlastitu privredu koja neće jako ovisiti o drugima,
izjavio je Lee Kuan Yew, bivši predsjednik vlade Singapura.
Onaj tko Indiju smatra prije svega poljoprivrednom zemljom,
istodobno ima i nema pravo. Poljoprivreda je, bez sumnje,
najvažniji privredni sektor zemlje koja broji 900 milijuna
stanovnika. Otprilike 65 posto zaposlenih radi u poljoprivrednoj
industriji, koja godišnje ostvaruje oko trećinu bruto nacionalnog
dohotka. Ali zato Indija može sama pokriti prehrambene potrebe
svoga pučanstva, a višak izvesti u druge zemlje. Najvažnija izvozna
dobra su riža, pšenica, sjemenke uljarica, pamuk, juta, čaj i kava.
Uz sliku velike poljoprivredne zemlje stoji i činjenica da se
Indija s vrtoglavom brzinom porasta od 50 posto ubraja u zemlje s
najvećim razvojem softwarea. Svjetski poznati koncerni kao što su
Daimler Benz, Deutsche Bank ili Siemens, svoje zadatke povjeravaju
cijeloj "vojsci" obrazovanih programera - Indijaca, koji su jednako
kvalitetni kao i njihovi europski kolege, ali je njihov rad
jeftiniji.
Reforme uvedene 1991. godine potaknule su pozitivna privredna
kretanja. U istom se dahu indijski potkontinent otvorio stranim
ulagačima koji su pohrlili u Indiju.
S 300 milijuna stranih i 100 milijuna svojih turista, u Indiji se
budi i turistički sektor. Stručnjaci vjeruju da će se uz
odgovarajući ponudu i Know-how te izgradnju turističke
infrastrukture do 2000. godine ovi podaci udvostručiti. Novo
indijsko bogatstvo otkriva i privredni magazin "Forbes", koji je u
tri najbogatija muškarca i tri najbogatije žene na svijetu uvrstio
i tri osobe iz Indije.
U rekorde se ubraja i indijska filmska industrija. S proizvodnjom
od više od 1000 filmova godišnje (u Bombayu, Madrasu, Hyderabadu,
Bangaloreu i Kalkuti), indijska filmska industrija je najveća na
svijetu. Ti su filmovi prije svega namijenjeni domaćem pučanstvu
kao i milijardi stanovnika Zapadne Afrike i jugostočne Azije. Izvoz
filmova je tako jedan od važnijih čimbenika indijske filmske
industrije. Indijci su zaljubljeni u filmove. Nije rijetka pojava
da djeca i odrasli zajedno pjevaju neku pjesmu iz filma, a i taksi
vozači će vam znati više ispričati o filmovima i njihovim
zvijezdama nego o znamenitostima kraj kojih prolazite. I na
letovima Air Indie, osim jednog engleskog filma, tijekom leta
možete pogledati tipičan Hindu-film kao i različite popularne
Hindi-programe.
AUSTRALIJA TRAŽI NOVE NAČINE PRODAJE
Bez obzira što je u 12 mjeseci (od travnja prošle godine do kraja
ožujka ove godine) broj stranih turista u Australiji povećan za 9,5
posto na ukupno 4,23 milijuna, turizmu "Tamo dolje" ne sija sunce.
Zabilježen je znatan pad broja gostiju iz vrlo važnog tržišta,
Japana, a ne zadovoljava niti broj gostiju iz SAD-a i Njemačke. Ne
želi li u slijedećih pet godina izgubiti ova tržišta, Australija
mora agresivnije nastupiti, upozorava John Morse, direktor
Australian Tourist Comission (ATC) na ovogodišnjom 13. stručnom
sajmu Australian Tourism Exchange (ATE). ATE je održana od 16. do
20. lipnja u novom izložbenom centru u Melbourneu. Na sajmu je
učestvovalo više od 730 kupaca iz 49 zemalja i 617 australskih
ponuđača s 1500 delegata. Održano je 44.150 organiziranih sastanaka
između ponuđača i kupaca, a vrijednost poslova procjenjuje se na
2,1 milijardu AUD.
U jačanje promičbe na japanskom tržištu Australija, preciznije
ATC, će uložiti 10 milijuna AUD, dok se nikakva sredstva ne
spominju za jačanje turističke promičbe na europskom tržištu. Sve
jača međunarodna konkurencija razlog je zašto Australija mora
pronaći agresivniji pristup tržištu, želi li do 2000. godine
postići 6,2 milijuna stranih gostiju, što odgovara godišnjem rastu
od između sedam i osam posto. Zanimljiv element novog tržišnog
usmjerenja predstavlja planirana uska suradnja ATC i sponzora
Olimpijade. Australija je jako zainteresirana za uključivanje
velikih tvrtki kao što su Kodak, IBM i Coca-Cola u svjetsku
kampanju "Brand Australia". U SAD-u je lansirana kampanja TV-
spotova, snimljenih u suradnji s NBC-om, a takvog partnera
Australija sada traži i u Europi. John Moore, australski ministar
turizma je izjavio da australska vlada mora razraditi smjernice
novog nacionalnog turističkog plana. Slijedeća tema ATE-a bila je
Olimpjada 2000. godne koja će se održati u Sydneyu. ATC predlaže i
organiziranje velikog slavlja glede promjene tisućljeća, jer
Australija je jedna od prvih zemalja koje će u novom tusućljeću
moći pozdraviti sunce. ATC slavi i svoj 30. rođendan. I za
usporedbu: 1967. godine Australiju je posjetilo 215.000 stranih
gostiju, prema 4,2 milijuna u proteklih 12 mjeseci.
MAURITIUS/LA REUNION
Ograničeni potencijal
Iako su agencije priredile bogatu ponudu Mauritiusa i La R*uniona,
zanimanje za ta odredišta nije znatno veće. To znači da novi
programi sadrže relativno malo novosti. Mnogi švicarski
touroperatori u novim katalozima nude nove hotele (npr. top-hotel
The Residence, zatim Bel Mare Plage, Paradise Cove, La Croix du Sud
i Le Tropical). Razina cijena ostala je uglavnom ista. Neki su
hoteli poskupjeli za osam do deset posto u usporedbi s prošlom
godinom, no letovi Air-Mauritiusa su lagano pojeftinili te su
cijene aranžmana uglavnom ostale nepromijenjene. No, kada gosti
posegnu dublje u novčanik, profesionalci ove struke uviđaju da
omjer cijena/usluga nikad nije bio tako dobar. Hoteli na Mauritiusu
pripadaju non-plus-ultra kategoriji. Usprkos visokim cijenama,
Mauritius bilježi dobra predbukiranja. Otok je rasprodan ne samo za
Božić i Novu godinu, već i u siječnju/veljači.
Iživiti se na La R*unionu, odmoriti se na Mauritiusu
La R*union se praktički prodaje u kombinaciji s Mauritiusom. I to
zato što turistički stručnjaci znaju da ta dva otoka čine idealnu
kombinaciju: La R*union je raj u prirodi u kojem se može biti
aktivan (brojne mogućnosti planinarenja), dok su za Mauritius
karakteristični prekrasne obale i odmarajuća atmosfera.
MAURITIUS:
Zahvaljujući umjerenoj klimi i plodnom tlu (vulkanskog podrijetla)
Mauritius je bogat biljnim i životinjskim svijetom. Biljno
bogatstvo najbolje će se uvidjeti u botaničkom vrtu, čijih je 26
hektara najbolje prijeći s nekim od službenih vodiča (koji govore
po nekoliko starnih jezika). Tamo se možete načuditi "stablima-
kobasicama", grmovima kave, grejpu, neobično velikim morkim ružama
i drugim egzotičnim biljkama, a to je tek mali dio rijetkih vrsta.
Posjet botaničkom vrtu najbolje je kombinirati s kratkim posjetom
Domaine les Pailles, oporavilištu s mnogo pješačkih staza,
mogućnošću bavljenja jahanjem i neobičnom florom i faunom. Za
vikend tu često dolazi i domaće stanovništvo. Turisti tamo mogu
naučiti kako se radi poznati bijeli rum. U glavnom gradu Port Luis
može se iskusiti i grozničava strana Mauritiusa: gust promet kroz
grad, ljudi koji idu na posao baš kao i svugdje u svijetu, a na
tržnici i u luci velika gužva. Turistima koji žele posjetiti Port
Luis preporučuje se dolazak subotama, kada se održavaju konjske
utrke. Ovdje su najvažniji socijalni kontakti, proživljavati,
smijati i veseliti se s ljudima oko sebe. Domaće će stanovništvo
uvijek pronaći smješak, ne samo za sebe, već i za turiste. U
Curepipeu preporučuje se posjetiti prodavaonice tekstila, a kad ste
već tu zgodno je posjetiti Trou aux Cerfes, otok vulkanskog
podrijetla i Cascade Chamarel, dojmljiv vodopad koji izranja iz
bogate vegetacije.
Sljedeći kuriozitet nalazi se vrlo blizu: Chamarel/Colored Earth,
područje u kojem zemlja nalikuje valovitoj mjesečevoj površini.
Plavi, zeleni, crveni, žuti i smeđi slojevi zemlje privlače brojne
turiste. Turistički cilj par excellence su Iles aux Cerfes.
Zbog vožnje lijevom stranom ceste, poteškoća s orjentacijom,
djelomice lošim cestama i načina vožnje domaćeg stanovništva,
preporuča se unajmljivanje auta s vozačem ili korištenje taksija.
Istodobno ćete više naučiti o svakodnevnom životu na tom otoku.
* * * * *
Turistički bilten Hine
Uređuje: Sanja Plješa
13
111521 MET dec 97
Josip Dabro podnio ostavku
Južna Koreja: Istražitelji traže produljenje pritvora predsjednika
Trumpova inauguracija: SAD jačaju sigurnost meksičke granice u El Pasu
Tisuće Australaca bez struje uslijed jake kiše i razornih vjetrova
Kolumbijski predsjednik obustavio mirovne pregovore s pobunjenicima ELN-a
Talijanska premijerka Meloni prisustvovat će Trumpovoj inauguraciji
Najava događaja - svijet - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - fotografije - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - kultura - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za subotu, 18. siječnja