FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

BILTEN 211

TURISTIČKI BILTEN telefon: 01/27-39-27 fax: 01/455-01-48 Zagreb, 11. prosinca 1997. Sadržaj: 1. DOGOVORENA HRVATSKO-AUSTRIJSKA TURISTIČKA SURADNJA 2. MINISTAR MORSAN ČESTITAO GRADU TROGIRU 3. SJEDNICA VIJEĆA UDRUŽENJA HOTELIJERA I UGOSTITELJA 4. O OSNIVANJU KLIMATSKIH LJEČILIŠTA U HRVATSKOJ 5. RAST CIJENA PUTOVANJA ZBOG PDV-A U PROSJEKU ZA 12 POSTO 6. 50. GODINA TURISTIČKE I UGOSTITELJSKE ŠKOLE U DUBROVNIKU 7. U LISTOPADU BORAVILO 23 POSTO VIŠE GOSTIJU U HRVATSKOJ 8. U HRVATSKOJ U PRVIH DESET MJESECI 36 POSTO VIŠE TURISTA 9. U BRATISLAVI OTVORENA IZLOŽBA HRVATSKIH TURISTIČKIH PLAKATA 10. PREDSTAVLJENA SVJETSKA IZLOŽBA EXPO '98 11. 50 GODINA "JADROLINIJE" 12. POTPISAN SPORAZUM CROATIA AIRLINESA I AVIOIMPEXA 13. HŽ OCJENJUJE DA ĆE PDV POVEĆATI CIJENE U PUTNIČKOM PRIJEVOZU 14. TURISTIČKE DIONICE NA BURZAMA 15. EUFRAZIJEVA BAZILIKA I TROGIR - NA POPISU UNESCO-A 16. USPJEŠNA GODINA ZA LJEČILIŠTE ATOMSKE TOPLICE-PODČETRTEK 17. PROMOCIJA POTROŠAČKOG ALMANAHA ZAGREBA 18. KVARNERSKI TRIPTIH - PRIMORSKO-GORANSKI TURISTIČKI VODIČ 19. NOVI AIRBUSI DONOSE ROLLS ROYCEU VELIKU DOBIT 20. HOTELSKI SE LANCI OSLANJAJU NA OSOBNE KONTAKTE 21. BEST WESTERN SWISS HOTELS 22. FORTE/LE MERIDIEN HOTELS 23. MARRIOTT 24. SWISSOTEL 25. DIV JE PROBUĐEN: INDIJA DOLAZI 26. AUSTRALIJA TRAŽI NOVE NAČINE PRODAJE 27. MAURITIUS/LA REUNION NAJAVLJUJEMO: PUTOVANJA ZA BOŽIĆNE BLAGDANE DOGOVORENA HRVATSKO-AUSTRIJSKA TURISTIČKA SURADNJA Hrvatski ministar turizma Sergej Morsan proteklog je tjedna primio u prijateljski posjet austrijskog ministra gospodarstva, nadležnog i za područje turizma dr. Johannesa Farnleitnera. Na sastanku je utvrđeno da obje države na području turizma imaju iznimno dobru suradnju, te mnogo dodirnih točaka koje se mogu uspješno razvijati, priopćeno je iz Ministarstva turizma. Sergej Morsan je naznačio da je Austrija po broju ostvarenih noćenja u ovoj godini peto emitivno tržište za Hrvatsku, a ostvareno je 4,81 posto više noćenja nego 1990. godine ili 31,93 posto više nego 1996. godine. Tijekom ratnih godina austrijski turisti ostali su vjerni Hrvatskoj kao turističkoj destinaciji unatoč poratnih teškoća te problema svih zemalja koje se nalaze u procesu tranzicije. U 1998. godini očekuje se porast turističkog prometa od 10 do 15 posto, a značajan doprinos u tim rezultatima zacijelo će pripasti i austrijskim turistima, stoji u prioćenju. Hrvatska je s Austrijom ostvarila iznimno dobru suradnju na području multilaterale, u sklopu radnih grupa za turizam, Radne zajendice Alpe-Jadran i Srednjoeuropske inicijative, a za Hrvatsku je od posebnog značaja suradnja u sklopu Radne zajednice podunavskih regija, poglavito nakon integracije cijelog područja Podunavlja u ustavno-pravni sustav RH. Na području bilaterale obje su države iskazale interes za što skorije potpisivanje ugovora o turističkoj suradnji koji će predstavljati temelje svekolike daljnje suradnje. U svezi s tim utemeljena je mješovita hrvatsko-austrijska komisija za gospodarsku suradnju čija će se prva sjednica održati od 19. do 21. siječnja 1998. u Beču. Austrija je iskazala potporu Hrvatskoj u njezinim nastojanjima za što bržim priključenjem u međunarodne asocijacije i integracije te želju za identifikacijom zajedničkih i konkretnih projekata kao i razmjenu iskustava na području turizma, stoji na kraju priopćenja. MINISTAR MORSAN ČESTITAO GRADU TROGIRU ZA UVRŠTENJE U REGISTAR UNESCO-A Hrvatski ministar turizma Sergej Morsan uputio je direktoru Turističke zajednice grada Trogira Stanku Goiću čestitike u povodu uvrštenja toga grada u registar svjetske kulturne baštine UNESCO-a, priopćeno je iz Ministarstva turizma. "Spomenuto priznanje nakon višegodišnjih aktivnosti dolazi kao kruna i priznanje ne samo hrvatskoj kulturnoj baštini već i kao poticaj hrvatskom turizmu, koji nakon godina rata i otegotnih okolnosti promiče i šire saznanje o sveprisustvu Hrvatske u velikom, ali malo znanom dijelu mozaika svjetske kulturne baštine", stoji u priopćenju SJEDNICA VIJEĆA UDRUŽENJA HOTELIJERA I UGOSTITELJA Za poboljšanje ukupnog stanja u hrvatskom turizmu, a napose hotelijerstvu, potrebno je, primjerice, promijeniti kreditno- monetarnu politiku u području otplate zajmova i smanjivanja kamata, promijeniti fiskalni dio koji je vezan izravno na plaće te smanjiti jedinstvenu stopu poreza na dodanu vrijednost za turističku djelatnost. U suprotnom, hotelijerske će tvrtke, posebice u Splitsko-dalmatinskoj županiji, poslovati s gubicima koji će biti veći od njihova temeljnog kapitala, čime će dospjeti u stečaj, istaknuto je tijekom rasprave na sjednici Vijeća Udruženja hotelijera i ugostitelja pri Hrvatskoj gospodarskoj komori (HGK). Potrebno je hitno održati sastanak vjerovnika i vlasnika turističkih tvrtki, pri čemu je istaknuta činjenica da su u 70 do 80 posto slučajeva vlasnici banke, pa se događa da su vlasnici i vjerovnici jedna te ista osoba. Za turističku godinu 1998. hotelijeri iz Splitsko-dalmatinske županije predviđaju da će biti financijski mnogo lošija od ove, ponajprije zbog primjene PDV-a. Prema procjeni, zasnovanoj na planiranome turističkom prometu po županijama, ocjenjuje se da će u idućoj godini Hrvatska ostvariti turistički promet od 6,1 milijuna turista, što je 16 posto više nego ove godine, kada ih je u Hrvatskoj boravilo 5,3 milijuna. Pritom će se ostvariti 35,5 milijuna noćenja, tj. 16 posto više nego ove godine, kada ih je bilo 30,6 milijuna. Mogućnosti za povećanje turističkog prometa u 1998. veće su od laniranih, ali se u planiranju išlo oprezno zbog uvođenja PDV-a, koji će zasigurno povećati cijene osnovnih i izvanpansionskih usluga te smanjiti konkurentnost hrvatskog turizma na međunarodnome turističkom tržištu. Glede PDV-a, članovi Vijeća su zaključili da turistički djelatnici nadalje trebaju inzistirati na uvođenju smanjene stope u visini od sedam do deset posto, kao što je slučaj u ostalim razvijenim turističkim zemljama. U raspravi članova Vijeća Udruženja hotelijera i ugostitelja bilo je riječi i o plaćanju autorske i izvođačke naknade za slušanje glazbe u hotelima, ugostiteljskim i ostalim objektima. Zaključeno je da je nesporna obveza plaćanja naručenih naknada, međutim, način određivanja i visina naknada je jednostrano određena i neprimjerena, pa članovi Vijeća traže ponovno preispitivanje kriterija za određivanje visine naknada, pri čemu treba uzeti u obzir sezonski karakter poslovanja objekata-korisnika te druge specifičnosti turističke djelatnosti. O OSNIVANJU KLIMATSKIH LJEČILIŠTA U HRVATSKOJ Kontinentalni dio Hrvatske, posebice njezini visinski predjeli imaju vrlo dobre uvjete za osnivanje klimatskih lječilišta za bolesnike s poremećenom termoregulacijom, pa bi u idućim godinama više pozornosti trebalo posvetiti njihovoj izgradnji i razvoju, istaknuto je na četvrtoj sjednici Zajednice zdravstvenog turizma Hrvatske (ZZTH) pri Hrvatskoj gospodarskoj komori (HGK). Uz klimatska lječilišta, u Hrvatskoj bi više pozornosti trebalo posvetiti i osnivanju balneološkog instituta, kroz valorizaciju balneoloških karakteristika lječilišta (primjena ljekovitih mineralnih voda, blata i parnih kupelji), putem Medicinske komisije Zajednice zdravstvenog turizma Hrvatske, rečeno je tom prigodom. Na sjednici je iznesen i program rada te Zajednice za 1998. godinu, pri čemu su istaknute mnogobrojne promotivne aktivnosti, primjerice nastupi ZZTH-e na specijaliziranim sajmovima i kongresima u zemlji i inozemstvu, ciljane promocije za određeni tržišni segment, promocije kroz sajamske izložbe Hrvatske turističke zajednice (HTZ), sudjelovanje na izložbama i sajmovima koje organizira Sektor za odnose s inozemstvom HGK te nastup na međunarodnom turističkom sajmu (ITTF). Također, u idućoj će se godini izraditi logo ZZTH-e, kao i zajednička Web stranica ZZTH unutar Web stranica HGK. Hrvatska su se lječilišta ove godine predstavila na tri sajma; zagrebačkom ITTF-u, klagenfurtskom "Obiteljskom sajmu" te ljubljanskom sajmu "Priroda i zdravlje". Kako je rečeno, posljednji je sajam osmišljen kao zajedničko predstavljanje hrvatskih lječilišta uz slogan "U Hrvatsku po snagu i zdravlje". Na tim je sajmovima, novinarima, turističkim agentima i posjetiteljima predstavljen sadašnji potencijal hrvatskih lječilišta, a naglašene su mogućnosti brzog i jednostavnog uključivanja hotelskih i ostalih kapaciteta klimatskog područja duž jadranske obale u svrhu produljenja turističke sezone. RAST CIJENA PUTOVANJA ZBOG PDV-A U PROSJEKU ZA 12 POSTO Zbog Poreza na dodanu vrijednost (PDV) hrvatske putničke agencije u prosjeku će od 1. siječnja iduće godine poskupiti svoje usluge za 12 posto. Visoka stopa PDV za turističke agencije znači još veću nekonkurentnost prema europskim turističkim zemljama gdje je prosječna porezna stopa od šest do osam posto, zaključak je to savjetovanja koji je na temu "Utjecaj PDV-a na djelatnost putničkih agencija" u organizciji UHPA-Udruge hrvatskih putničkih agencija održan u zagrebačkom hotelu Esplanade. U procjenjenu stopu mogućeg poskupljenja uračunati su svi pozitivni učinici i uštede koje hrvatske putničke agencije mogu izvući od PDV-a, a prema kalkulacijama poreznih stručnjaka oni će iznostiti približno 10 posto ukupne porezne stope. Stopa PDV-a jednostavno je previsoka za hrvatski turizam, istaknuo je predsjednik Nadzornog odbora UHPA i vlasnik karlovačke putničke agencije "Ferial" Željko Trezner. Primjerice, hrvatski će hoteli biti skuplji 16 posto u odnosu na španjolske hotele, a u usporedbi s austrijskima 12 posto. Također će, naglasio je Trezner, biti teško objasniti stranim partnerima da ne povisujemo cijene zbog veće kvalitete svojih usluga već zbog uvođenja PDV-a, koji je zapravo prihod države. Prema njegovom mišljenju, one turističke agencije koje žele u idućoj godini zaraditi barem približno kao u ovoj ne bi uopće smjele povisivati cijene. Predstavnici agencija procjenjuju da će najmanje porasti cijene turističkih aranžamana za strane turiste, samo za dva do tri posto, a najveći će udar biti na domaće turiste. Stoga se očekuje, naglasila je direktorica UHPA Maja Stanić, da će Vlada mjerama subvencije ublažiti porezni udar na hrvatskog turističkog potrošača. Za sve turističke aranžmane za koje su u ovoj godini uplaćeni predujmovi, naglasila je savjetnica u zagrebačkom "Inženjerskom birou" Vlatka Lončar, cijene će ostati nepromijenjene. Iste će cijene ostati i novogodišnjih angažmana te vjerojatno kod programa skijanja. Gotovo 180 predstavnika hrvatskih putničkih agencija procjenjuje da će im PDV značajno zakomplicirati poslovanje i vođenje računovodstva te da će vjerojatno morati zaposliti po jednog djelatnika više samo na tim poslovima. Eminentne porezne stručnjake dočekalo je gotovo četdesetak stranica konkretnih pitanja o provedbi PDV-a, a za agencije je najvažnije pitanje da li se na usluge putovanja u inozemstvu njihova provizija biti oporezivana stopom od 22 posto ili ne. S obzirom da postoje različita tumačenja, odgovor će vjerojatno morati dati Porezna uprava Ministarstva financija. 50. GODINA TURISTIČKE I UGOSTITELJSKE ŠKOLE U DUBROVNIKU Turistička i ugostiteljska škola Dubrovnik obilježava ovih dana vrijedan jubilej - 50. godina uspješnoga rada. Utemeljena kao niža ugostiteljska škola u rujnu 1947. godine, već 1949. godine postaje Ugostiteljska škola s praktičnom obukom u trajanju od tri godine, kao prva takva ustanova u ondašnjoj državi. Tijekom proteklih 50 godina škola je dala značajan obol u promicanju i razvoju dubrovačkog i hrvatskog turizma obrazujući kadrove u više različitih programa (kuhar, konobar, recepcioner, hotelska domaćica, turistički tehničar i slično). U redovnim programima u proteklih 50 godina školu je uspješno završilo 6.500 polaznika, a u obrazovanju uz rad još dodatnih 1.500. Prema riječima ravnatelja škole, prof. Vjeke Jurića, pred dubrovačkom Ugostiteljskom i turističkom školom koncem 20. stoljeća stoji ispunjenje goleme zadaće od izuzetnog značenja za svekoliko gospodarstvo Dubrovnika i Dubrovačko-neretvanske županije. "Treba obučiti stručni kadar koji će svojim znanjem, radom, ponašanjem, pristupom i ukupnim odnosom prema poslu odgovoriti na pravi i potreban način sve zahtjevnijem europskom i svjetskom turističkom tržištu", kazao je Jurić. Najavio je i gradnju nove školske zgrade s vlastitom restauracijom otvorenog tipa, putničkom agencijom i pansionima, uvođenje novih četverogodišnjih programa i povećanje broja učenika koji upisuju ova zanimanja. Središnje obilježavanje obljetnice bit će od 14. do 16. prosinca, kad će, uz prigodan program, biti predstavljena i publikacija o dosadašnjem radu Turističke i ugostiteljske škole Dubrovnik. U LISTOPADU BORAVILO 23 POSTO VIŠE GOSTIJU U HRVATSKOJ Hrvatsku je u listopadu ove godine posjetilo 23 posto više gostiju nego u istom mjesecu prošle godine - 179,14 tisuća. Oni su, po podacima Državnog zavoda za statistiku, ostvarili 536,9 tisuća noćenja ili 38 posto više. Spomenutoga je mjeseca u nas boravilo 92,93 tisuće stranaca, što je 34 posto više. Oni su zabilježii 52 posto više noćenja, tj. 326,9 tisuća. Istodobno, domaćih je gostiju bilo 13 posto više s ostvarenih 21 posto više noćenja. Gosti iz Njemačke, njih 22,4 tisuća ili 54 posto više, bili su najbrojniji. Slijede talijanski gosti, 16,4 tisuće - 29 posto više te oni iz Austrije, 13,5 tisuća, tj. 48 posto više. Povećao se broj zabilježenih noćenja kod Nijemaca, 56 posto na 109 tisuća, Talijana - 32 posto na 29,4 tisuće, te Austrijanaca 47 posto na 47,5 tisuća noćenja. U HRVATSKOJ U PRVIH DESET MJESECI 36 POSTO VIŠE TURISTA U Hrvatskoj je od siječnja do kraja listopada ove godine boravilo 4,99 milijuna turista, što je 36 posto više nego u istom razdoblju lani, a ostvarili su 29,8 milijuna noćenja, 43 posto više, podaci su Državnog zavoda za statistiku. Istodobno, kod nas je bilo 3,7 milijuna stranaca ili 47 posto više, koji su ostvarili 24,5 milijuna noćenja - za polovinu više. Najviše je gostiju bilo iz Italije, 666 tisuća ili 51 posto više. Slijede gosti iz Njemačke - 629,6 tisuća, tj. 44 posto više, te češki gosti - 578 tisuća, što je porast od 68 posto. Najveći broj noćenja zabilježili su njemački gosti, 5,37 milijuna ili 45 posto više. Broj noćenja čeških turista porastao je 71 posto na 4,2 milijuna, a slovenski su ostvarili 3,7 milijuna noćenja, što je 31 posto više nego u istom razdoblju lani. U BRATISLAVI OTVORENA IZLOŽBA HRVATSKIH TURISTIČKIH PLAKATA Veleposlanik Republike Hrvatske u Slovačkoj dr. Gjuro Deželić otvorio je u utorak u Bratislavi izložbu hrvatskih turističkih plakata, u nazočnosti predstavnika organizatora putovanja, diplomatskog zbora i novinara. Izložba je priređena u organizaciji Veleposlanstva Republike Hrvatske i ureda Hrvatske turističke zajednice u Bratislavi, a otvorena je u kongresnom centru "Istropolis" koji dnevno posjećuje oko 1.500 osoba. Izložba hrvatskih turističkih plakata do sada je obišla više europskih gradova. Prošle sezone u Hrvatskoj je ljetovalo oko 200.000 Slovaka i oni su šesti po broju inozemnih turista koji su svoj odmor proveli u našoj zemlji. Izložba turističkih plakata sigurno će biti poticaj mnogima da se odluče na izbor jedne od hrvatskih turističkih destinacija kao mjesta svoga odmora, naglasio je prigodom otvaranja izložbe voditelj ureda Hrvatske turističke zajednice u Bratislavi Neven Jerković. PREDSTAVLJENA SVJETSKA IZLOŽBA EXPO '98 Po prvi puta u svojoj povijesti suverene države Hrvatska će nastupiti na Svjetskoj izložbi EXPO '98 na temu "Mora, oceani - nasljeđa za budućnost", koja će se od 22. svibnja do 30. rujna 1998. održati u portugalskom glavnom gradu Lisabonu. Među 140 zemalja, Hrvatska će se predstaviti kroz: Hrvatsku izložbu, Nacionalni dan Hrvatske i Festival brodova na kojem će se prikazati gajeta "Falkuša", rečeno je na konferenciji za novinare održanoj u povodu tog događaja. Po riječima glavnog povjerenika Svjetske izložbe Josea Torresa Camposa, u idućoj će se godini obilježiti i dolazak portugalskih moreplovaca u Indiju. Istodobno su Ujedinjeni narodi (UN) tu godinu proglasili godinom oceana, sinonima za spajanje država, naroda, tradicija, kultura i običaja. Hrvatska prezentacija u Lisabonu stajat će 22 milijuna kuna, a kao sponzori pripomoći će Hrvatska gospdoarska komora (HGK) i jedna od najvećih farmaceutskih tvrtki u srednjoj i jugoistočnoj Europi - hrvatska tvrtka Pliva. Nakon konferencije za novinare prve sponzorske ugovore potpisali su direktor Zagrebačkog velesajma i predsjednik Hrvatskog nacionalnog odbora EXPO '98 dr. Jurica Pavelić i direktor HGK mr. Nadan Vidošević te direktorica Sektora za odnose s javnošću Plive Marija Pejčinović i dr. Jurica Pavelić. 50 GODINA "JADROLINIJE" U riječkome Pomorskom i povijesnom muzeju hrvatskog primorja svečano je u nazočnosti posebne izaslanice Predsjednika RH, predsjednice Županijskog doma Sabora dr. Katice Ivanišević, obilježena 50. obljetnica Jadrolinije i 125. obljetnica linijskog putničkog brodarstva na hrvatskom Jadranu. Ministar pomorstva, prometa i veza RH i predsjednik skupštine Jadrolinije mr. Željko Lužavec izvijestio je na svečanosti o značenju tog putničkog linijskog brodara za život pučanstva otoka i priobalja, a posebice je istaknuo doprinos Jadrolinije tijekom ratnih godina stvaranju neovisne i slobodne hrvatske države. "Hrvatska je tih godina bila prepolovljena i komunikacija s jugom naše zemlje odvijala se Jadrolinijinim brodovima", rekao je Lužavec. U ratu je 12 Jadrolinijinih pomoraca izgubilo živote, četiri su broda potopljena, a nekoliko oštećeno", naveo je Lužavec. Istaknuo je kako Vlada RH u okvirima svoje pomorske orijentacije pruža Jadroliniji znatnu potporu kojom se omogućava njezino nesmetano poslovanje i razvoj. "Nabavljeno je novih 13 brodova, od kojih pet u ovoj godini, a to će znatno pridonijeti sigurnosti plovidbe Jadrolinijine flote - koja je u svojoj povijesti prevezla oko 300 milijuna putnika, a da niti jedan od njih nije izgubio život", zaključio je ministar Lužavec. Katica Ivanišević je istaknula značenje Jadrolinije za turizam "zemlje s tisuću otoka i razvedenog priobalja", prozvavši tu tvrtku "plovidbenim mostom". Izrazila je zahvalnost pomorcima i drugom osoblju Jadrolinije koje je svojom požrtvovnošću i hrabrošću u Domovinskom ratu spasilo mnoge živote i dalo velik doprinos u borbi za hrvatsku slobodu. POTPISAN SPORAZUM CROATIA AIRLINESA I AVIOIMPEXA Hrvatska zrakoplovna tvrtka Croatia Airlines i makedonska zrakoplovna tvrtka Avioimpex potpisale su u srijedu u Skoplju sporazum o suradnji na redovitoj liniji između Skoplja i Zagreba, kojim se dodatno poboljšava kvaliteta zračne povezanosti između glavnih gradova Makedonije i Hrvatske. Sporazum su potpisali direktor Avioimpexa Ilija Smilev i direktor Croatia Airlinesa Ivan Mišetić. Prema sporazumu Croatia Airlines je zakupila određeni broj putničkih mjesta u zrakoplovima Avioimpexa pa će putnicima iz Hrvatske moći ponuditi pogodnije vrijeme putovanja iz Zagreba u Skoplje u jutarnjim satima. Redovite zrakoplovne veze održavat će se svakodnevno, s tim da Croatia Airlines leti utorkom, srijedom i subotom a Avioimpex utorkom. četvrtkom i nedjeljom. Prema novom sporazumu ubuduće će ponedjeljkom i petkom avion za Skoplje iz Zagreba polijeće u 08.50 sati a iz Skopja će se u Zagreb letjeti iste dane u 06.20. Putnicima iz Makeodnije će novi sporazum omogućiti veliki izbor letova zrakoplovima Croatia Airlinesa iz Zagreba u sva važnija europska odredišta. Tijekom proteklih 40 mjeseci, odkako je uspostavljena zrakoplovna veza Zagreba i Skoplja zrakoplovi Croatia Airlinesa su obavili više od 1700 letova te prevezli 74.000 putnika, 1740 tona robe i 166 tona pošte. HŽ OCJENJUJE DA ĆE PDV POVEĆATI CIJENE U PUTNIČKOM PRIJEVOZU U Hrvatskim željeznicama (HŽ) procjenjuju da će primjena poreza na dodanu vrijednost (PDV) bitno utjecati na smanjivanje HŽ-ovih prihoda te da bi stoga cijene usluga u putničkom prometu trebalo povećati pet posto. U teretnom, pak, prometu neće doći do promjene cijena prijevoznih usluga, zaključak je nedavno provedene analize toga javnog poduzeća o razlikama PDV-a i sadašnjeg poreza. Povećanjem cijena putničkog prijevoza u skladu s novom poreznom stopom, ocjenili su u HŽ-u, izgubili bi dio putnika te će stoga veći dio negativnog utjecaja izazvanog primjenom PDV-a nadoknaditi iz svojih unutarnjih rezervi. U HŽ-u smatraju uvođenje PDV-a opravdanim, jer i iskustvo drugih država u kojima postoji PDV govori da je u početku njegove primjene došlo do blagog povećanja cijena, ali da su se već idućih mjeseci one vraćale ili čak snižavale. TURISTIČKE DIONICE NA BURZAMA Tjedni promet na Zagrebačkoj burzi: br. dionica cijena/kn %promjena promet/kn cijene 1. Plava laguna 1305 -5,09 200.621,18 2. Riviera holding 100 -16,67 75.924 3. Sunčani Hvar 30 -25,00 23.794 4. Arenaturist 100 -7,41 6.000 5. Istraturist 100 -9,09 1.100 Tjedni promet na Varaždinskom tržištu vrijednosnica: br. dionica cijena %promjene promet/kn cijene 1. Plava laguna 1306 -4,67 252.468 2. Sunčani Hvar 32 -8,57 36.580 3. Riviera Holding 102 -9,73 25.876 4. Istraturist 85 -22,73 25.553 5. Arenaturist 103 0,98 21.742 6. Jadranturist 150 0,00 7.650 7. Atlas 50 -50,00 5.050 EUFRAZIJEVA BAZILIKA I TROGIR - NA POPISU UNESCO-A Odbor za svjetsku baštinu UNESCO donio je, na sjednici održanoj u četvrtak u Napulju, odluku o uvrštenju četrdeset i šest novih lokaliteta na Popis svjetske baštine, među kojima su uvrštena i dva od predložena tri hrvatska lokaliteta: episkopalni kompleks Eufrazijeve bazilike u Poreču i Povijesna jezgra grada Trogira. Kako je u petak priopćeno posredstvom Odjela za informiranje Ministarstva vanjskih poslova RH, Odbor za svjetsku baštinu istodobno je prihvatio prijedlog da se Nacionalni park Plitvička jezera izbriše s Popisa ugrožene svjetske baštine na kojem je bio tijekom okupacije. Rasprava o trećem hrvatskom prijedlogu, Amfiteatru u Puli, odgođen je zbog razrade posebnih kriterija za rimske arene. Popis svjetske baštine ukupno obuhvaća 552 kulturna i prirodna spomenika u 112 zemalja, koji su zaštićeni Konvencijom o svjetskoj baštini. Do sada su na Popisu svjetske baštine iz Hrvatske bili Dubrovnik, Split i Plitvička jezera. USPJEŠNA GODINA ZA LJEČILIŠTE ATOMSKE TOPLICE-PODČETRTEK U prvih 11 mjeseci ove godine u slovenskim Atomskim toplicama- Podčetrtek ostvareno je 221.250 noćenja, 2,2 posto više nego lani. Broj noćenja u hotelu ovog zdravstenog kompleksa povećan je za 3,3 posto, a u kampu za 9,5 posto. Inozemnih je gostiju bilo 20 posto više nego lani, a od inozemnih gostiju najčešći su oni iz Austrije, Njemačke, Italije i Hrvatske. U zatvorenim bazenima Termi koje imaju više od 2000 četvornih metara natkrivenih i otkrivenih vodenih površina, registrirano je 312.194 kupača što je 18,6 posto više nego lani. U listopadu ove godine započela je izgradnja novog suvremenog hotela, koji će pored ostalih sadržaja, imati i 90 apartmana različitih veličina, a bit će završen u kolovozu iduće godine. Početkom iduće godine započet će i izgradnja podzemnog hodnika koji će povezivati hotele s bazenskim kompleksom Termi. Podzemni hodnik bit će završen u svibnju, a sadržavat će i brojne ugostiteljske objekte. Bazeni će također biti obogaćeni vodenim efektima i zabavama, suvremenim restoranom, novom recepcijom, te parkiralištem. Turistički savez Slovenije ocijenio je Atomske toplice najboljim slovenskim kompleksom zdravstvenog turizma. U ljeto prošle godine toplice su ostvarile 4 posto svih noćenja u Sloveniji i 11,83 posto noćenja slovenskih toplica. PROMOCIJA POTROŠAČKOG ALMANAHA ZAGREBA U Turističkoj zajednici grada Zagreba promoviran je potrošački almanah Zagreba pod nazivom "ZIG-ZAG". Almanah koji je projekt izdavačko-marketinške tvrtke Altermedia, rađen je po uzoru na najbolje europske publikacije te vrste - Tutto Citta, Muenchener, Yellow Walker. ZIG-ZAG donosi kartografske prikaze, te bazu podataka proizvodnih, trgovinskih i uslužnih subjekata Zagreba, Velike Gorice, Sesveta, Zaprešića, Samobora i Dugog Sela. Almanah će se moći kupiti na kioscima po cijeni od 11 kuna. Izdavač planira iduće godine izdati i englesko izdanje, a baza podataka trebala bi potrošačima biti dostupna i putem Interneta. KVARNERSKI TRIPTIH - PRIMORSKO-GORANSKI TURISTIČKI VODIČ Kvarnerski triptih autora mr. Velida Đekića, koji je nedavno promoviran u Opatiji, turistički je vodič Primorsko-goranske županije. Vodič ima žanrovske odlike vodiča, putopisa i monografije. Đekić piše o svjetlosti, kamenu, vodi, biljnom i životinjskom svijetu, da bi potom prešao na svece zaštitnike, a zatim u poglavlju vodiča "Ljudska ruka u raju" obradio je glagoljsko pismo, književnost, likovnost, glazbu, arhitekturu te znanstvena i stručna otkrića nastala u tom podneblju, ne zaboravljajući ni šport i rekreaciju, mogućnosti zabave i odlike lokalne kuhinje. Pomno su opisane i prednosti primorske turističke destinacije: opatijske rivijere, Rijeke i njezine okolice, crikveničke rivijere i rivijere Novog Vinodolskog te otoka Cresa, Lošinja, krka i Raba, kao i Gorskog kotara. NOVI AIRBUSI DONOSE ROLLS ROYCEU VELIKU DOBIT Službeni početak proizvodnje novih tipova Airbusa A340-600 i A340- 500 osigurao je Rolls Royceu narudžbu u vrijednosti od preko četiri milijarde američkih dolara. Prema priopćenju objavljenom u Londonu u ove će zrakoplove biti ugrađen pogonski motor "Trent 500". "To je najveći posao koji smo ikada imali za program novih avionskih motora", izjavio je direktor Rolls Roycea John Rose. HOTELSKI SE LANCI OSLANJAJU NA OSOBNE KONTAKTE Kongresni turizam za mnoge je hotelske lance vrlo važan dio poslovanja u kojem se klijenti zadržavaju osobnim kontaktima. Koliko je kongresni turizam važan hotelskim lancima, kako su razradili ovaj dio tržišta i koje specijalne usluge nude, teme su koje je na primjeru nekoliko hotelskih lanaca razradio časopis Travel Inside. BEST WESTERN SWISS HOTELS U besplatnoj brošuri predstavljeno je 20 Best Western hotela u Švicarskoj koji su pogodni za održavanje seminara. Osim ovih hotela, svaki se hotel u stanovito vrijeme može prilagoditi planiranoj priredbi. Zainteresirana osoba može svoj upit (narudžbu) poslati u odjel marketinga putem faxa, telefona ili Interneta i navesti datum održavanja priredbe, broj osoba, mjesto i neku okvirnu cijenu. U marketingu će u roku od 24 do 48 sati za hotel u inozemstvu složiti dvije do tri ponude, besplatno i neobvezujuće. Ponuđeni hoteli su provizorno rezervirani, kako bi se omogućilo mirno proučavanje ponuda, objasnila je Jacqueline Ritzmann, voditeljica marketinga uslužnih djelatnosti Best Westerna. Odgovarajuća razrada tržišta temelji se na osobnim posjetama na sajmove i brizi oko gostiju. Kongresni turizam u Best Westernu smatraju kao dodatnu uslugu koju pružaju gostima; u tom segmentu ostvaruju oko pet posto od ukupnog prometa u svojim hotelima. Od 1. srpnja 1997. godine Best Western Swiss Hotels priključili su se Switzerland Convention & Incentive Bureau (SCIB). FORTE/LE MERIDIEN HOTELS Te pariške kuće s novim hotelima u Lyonu i na Baliju izgrađuju težište područja poticajnog i kongresnog turizma (Incentive & Conventions), rekao je koordinator prodaje Frank Siedel. U okviru tog hotelskog lanca nalazi se i Hotel Le M*ridien Beach Plaza u Monte Carlu, jedini hotel s privatnom plažom u kneževini. Svojim gostima nudi mogućnost održavanja kongresa i banketa kapaciteta do 350 osoba, te prijema za 700 osoba. Poticajnom i kongresnom turizmu ovaj hotelski lanac pridaje veliku važnost, ali trenutačno ne raspolažu s konkretnim podacima o tome koliko se prometa ostvaruje u ovom segmentu. Sa 300 hotela u 52 zemlje Forte/M*ridien pripada među najveća hotelska poduzeća na svijetu. U 1998. godini ova će skupina otvoriti još osam hotela i to pretežito u Aziji, gdje počinje širiti svoje poslovanje. Taj tržišni segment obrađuju rzgovorima s kupcima, pismima, informativnim putovanjima i putovanjima organiziranim za novinare, kao i izletima organiziranim za agencije koje se bave poticjaim turizmom i njihove putnike. MARRIOTT Marriott International je u travnju ove godine preuzeo hotelsku skupinu Renaissance koja obuhvaća 151 hotel pod imenima Renaissance, New World i Ramada. Pošto se grupa nalazi u fazi restrukturiranja, teško joj je dati točne podatke o pojedinim dijelovima poslovanja. No, općenito se može reći da je 80 posto hotela namijenjeno poticajnom i kongresnom turizmu, a 20 posto tržištu odmora. Tržišna obrada uključuje direktni marketing, reklamu, informativna putovanja s klijentima, međunarodnim prodajnim uredima, prezentacije i učestvovanje na stručnim sajmovima, i sl. Svi Marriott hoteli imaju vlastite prostore za održavanje banketa i konferencija. U Švicarskoj postoje tri hotela iz ove skupine. U svibnju 1997. bivši Hotel Z*rich & La Residence postao je Marriott Hotel Zuerich. Raspolaže s 263 sobe za goste (uključujući i suite). Za zasjedanja i priredbe namijenjen je poslovni centar (business Center) sa deset prostorija za održavanje konferencija s kapacitetom do 400 osoba. U blizini velesajma smješten je Renaissance Z*rich hotel s 204 sobe i amartmana. Za sastanke i priredbe gostima na raspolaganju stoji ukupno 15 prostorija ukupnog kapaciteta do 600 osoba. Hotel s 207 soba Ramada-Hotel Geneve u Genfu raspolaže s pet konferencijskih prostora (kapaciteta od 6 do 120 osoba) kao i s modernim poslovnim centrom. SWISSOTEL Swiss*telova ponuda ponovno je složena i od idućeg će proljeća biti prezentirana u Swiss*telovoj brošuri Meetings & Conference. Kongresni i poticajni turizam predstavljaju jedan od najvažnijih tržišnih segmenata ovog lanca koji se najviše drži "domaćeg tržišta" i "stalnih gostiju". DIV JE PROBUĐEN: INDIJA DOLAZI Indijska privreda je poput uspavanog diva, koji kad se probudi može promijeniti sliku svjetske privrede. Indija ima potencijal izgraditi svoju vlastitu privredu koja neće jako ovisiti o drugima, izjavio je Lee Kuan Yew, bivši predsjednik vlade Singapura. Onaj tko Indiju smatra prije svega poljoprivrednom zemljom, istodobno ima i nema pravo. Poljoprivreda je, bez sumnje, najvažniji privredni sektor zemlje koja broji 900 milijuna stanovnika. Otprilike 65 posto zaposlenih radi u poljoprivrednoj industriji, koja godišnje ostvaruje oko trećinu bruto nacionalnog dohotka. Ali zato Indija može sama pokriti prehrambene potrebe svoga pučanstva, a višak izvesti u druge zemlje. Najvažnija izvozna dobra su riža, pšenica, sjemenke uljarica, pamuk, juta, čaj i kava. Uz sliku velike poljoprivredne zemlje stoji i činjenica da se Indija s vrtoglavom brzinom porasta od 50 posto ubraja u zemlje s najvećim razvojem softwarea. Svjetski poznati koncerni kao što su Daimler Benz, Deutsche Bank ili Siemens, svoje zadatke povjeravaju cijeloj "vojsci" obrazovanih programera - Indijaca, koji su jednako kvalitetni kao i njihovi europski kolege, ali je njihov rad jeftiniji. Reforme uvedene 1991. godine potaknule su pozitivna privredna kretanja. U istom se dahu indijski potkontinent otvorio stranim ulagačima koji su pohrlili u Indiju. S 300 milijuna stranih i 100 milijuna svojih turista, u Indiji se budi i turistički sektor. Stručnjaci vjeruju da će se uz odgovarajući ponudu i Know-how te izgradnju turističke infrastrukture do 2000. godine ovi podaci udvostručiti. Novo indijsko bogatstvo otkriva i privredni magazin "Forbes", koji je u tri najbogatija muškarca i tri najbogatije žene na svijetu uvrstio i tri osobe iz Indije. U rekorde se ubraja i indijska filmska industrija. S proizvodnjom od više od 1000 filmova godišnje (u Bombayu, Madrasu, Hyderabadu, Bangaloreu i Kalkuti), indijska filmska industrija je najveća na svijetu. Ti su filmovi prije svega namijenjeni domaćem pučanstvu kao i milijardi stanovnika Zapadne Afrike i jugostočne Azije. Izvoz filmova je tako jedan od važnijih čimbenika indijske filmske industrije. Indijci su zaljubljeni u filmove. Nije rijetka pojava da djeca i odrasli zajedno pjevaju neku pjesmu iz filma, a i taksi vozači će vam znati više ispričati o filmovima i njihovim zvijezdama nego o znamenitostima kraj kojih prolazite. I na letovima Air Indie, osim jednog engleskog filma, tijekom leta možete pogledati tipičan Hindu-film kao i različite popularne Hindi-programe. AUSTRALIJA TRAŽI NOVE NAČINE PRODAJE Bez obzira što je u 12 mjeseci (od travnja prošle godine do kraja ožujka ove godine) broj stranih turista u Australiji povećan za 9,5 posto na ukupno 4,23 milijuna, turizmu "Tamo dolje" ne sija sunce. Zabilježen je znatan pad broja gostiju iz vrlo važnog tržišta, Japana, a ne zadovoljava niti broj gostiju iz SAD-a i Njemačke. Ne želi li u slijedećih pet godina izgubiti ova tržišta, Australija mora agresivnije nastupiti, upozorava John Morse, direktor Australian Tourist Comission (ATC) na ovogodišnjom 13. stručnom sajmu Australian Tourism Exchange (ATE). ATE je održana od 16. do 20. lipnja u novom izložbenom centru u Melbourneu. Na sajmu je učestvovalo više od 730 kupaca iz 49 zemalja i 617 australskih ponuđača s 1500 delegata. Održano je 44.150 organiziranih sastanaka između ponuđača i kupaca, a vrijednost poslova procjenjuje se na 2,1 milijardu AUD. U jačanje promičbe na japanskom tržištu Australija, preciznije ATC, će uložiti 10 milijuna AUD, dok se nikakva sredstva ne spominju za jačanje turističke promičbe na europskom tržištu. Sve jača međunarodna konkurencija razlog je zašto Australija mora pronaći agresivniji pristup tržištu, želi li do 2000. godine postići 6,2 milijuna stranih gostiju, što odgovara godišnjem rastu od između sedam i osam posto. Zanimljiv element novog tržišnog usmjerenja predstavlja planirana uska suradnja ATC i sponzora Olimpijade. Australija je jako zainteresirana za uključivanje velikih tvrtki kao što su Kodak, IBM i Coca-Cola u svjetsku kampanju "Brand Australia". U SAD-u je lansirana kampanja TV- spotova, snimljenih u suradnji s NBC-om, a takvog partnera Australija sada traži i u Europi. John Moore, australski ministar turizma je izjavio da australska vlada mora razraditi smjernice novog nacionalnog turističkog plana. Slijedeća tema ATE-a bila je Olimpjada 2000. godne koja će se održati u Sydneyu. ATC predlaže i organiziranje velikog slavlja glede promjene tisućljeća, jer Australija je jedna od prvih zemalja koje će u novom tusućljeću moći pozdraviti sunce. ATC slavi i svoj 30. rođendan. I za usporedbu: 1967. godine Australiju je posjetilo 215.000 stranih gostiju, prema 4,2 milijuna u proteklih 12 mjeseci. MAURITIUS/LA REUNION Ograničeni potencijal Iako su agencije priredile bogatu ponudu Mauritiusa i La R*uniona, zanimanje za ta odredišta nije znatno veće. To znači da novi programi sadrže relativno malo novosti. Mnogi švicarski touroperatori u novim katalozima nude nove hotele (npr. top-hotel The Residence, zatim Bel Mare Plage, Paradise Cove, La Croix du Sud i Le Tropical). Razina cijena ostala je uglavnom ista. Neki su hoteli poskupjeli za osam do deset posto u usporedbi s prošlom godinom, no letovi Air-Mauritiusa su lagano pojeftinili te su cijene aranžmana uglavnom ostale nepromijenjene. No, kada gosti posegnu dublje u novčanik, profesionalci ove struke uviđaju da omjer cijena/usluga nikad nije bio tako dobar. Hoteli na Mauritiusu pripadaju non-plus-ultra kategoriji. Usprkos visokim cijenama, Mauritius bilježi dobra predbukiranja. Otok je rasprodan ne samo za Božić i Novu godinu, već i u siječnju/veljači. Iživiti se na La R*unionu, odmoriti se na Mauritiusu La R*union se praktički prodaje u kombinaciji s Mauritiusom. I to zato što turistički stručnjaci znaju da ta dva otoka čine idealnu kombinaciju: La R*union je raj u prirodi u kojem se može biti aktivan (brojne mogućnosti planinarenja), dok su za Mauritius karakteristični prekrasne obale i odmarajuća atmosfera. MAURITIUS: Zahvaljujući umjerenoj klimi i plodnom tlu (vulkanskog podrijetla) Mauritius je bogat biljnim i životinjskim svijetom. Biljno bogatstvo najbolje će se uvidjeti u botaničkom vrtu, čijih je 26 hektara najbolje prijeći s nekim od službenih vodiča (koji govore po nekoliko starnih jezika). Tamo se možete načuditi "stablima- kobasicama", grmovima kave, grejpu, neobično velikim morkim ružama i drugim egzotičnim biljkama, a to je tek mali dio rijetkih vrsta. Posjet botaničkom vrtu najbolje je kombinirati s kratkim posjetom Domaine les Pailles, oporavilištu s mnogo pješačkih staza, mogućnošću bavljenja jahanjem i neobičnom florom i faunom. Za vikend tu često dolazi i domaće stanovništvo. Turisti tamo mogu naučiti kako se radi poznati bijeli rum. U glavnom gradu Port Luis može se iskusiti i grozničava strana Mauritiusa: gust promet kroz grad, ljudi koji idu na posao baš kao i svugdje u svijetu, a na tržnici i u luci velika gužva. Turistima koji žele posjetiti Port Luis preporučuje se dolazak subotama, kada se održavaju konjske utrke. Ovdje su najvažniji socijalni kontakti, proživljavati, smijati i veseliti se s ljudima oko sebe. Domaće će stanovništvo uvijek pronaći smješak, ne samo za sebe, već i za turiste. U Curepipeu preporučuje se posjetiti prodavaonice tekstila, a kad ste već tu zgodno je posjetiti Trou aux Cerfes, otok vulkanskog podrijetla i Cascade Chamarel, dojmljiv vodopad koji izranja iz bogate vegetacije. Sljedeći kuriozitet nalazi se vrlo blizu: Chamarel/Colored Earth, područje u kojem zemlja nalikuje valovitoj mjesečevoj površini. Plavi, zeleni, crveni, žuti i smeđi slojevi zemlje privlače brojne turiste. Turistički cilj par excellence su Iles aux Cerfes. Zbog vožnje lijevom stranom ceste, poteškoća s orjentacijom, djelomice lošim cestama i načina vožnje domaćeg stanovništva, preporuča se unajmljivanje auta s vozačem ili korištenje taksija. Istodobno ćete više naučiti o svakodnevnom životu na tom otoku. * * * * * Turistički bilten Hine Uređuje: Sanja Plješa 13 111521 MET dec 97

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙