FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

THE ECONOMIST: "GEOPOLITIČKA DETEKTIVSKA PRIČA"

ZAGREB, 6. siječnja (Hina) - Koje će zemlje ili savezi zemalja biti velike sile prve polovice 21. stoljeća? - na to je pitanje pokušao odgovoriti list The Economist u prvom ovogodišnjem izdanju 'testirajući' zemlje-pretendente na četiri kriterija koja bi svaka super sila morala ispuniti.
ZAGREB, 6. siječnja (Hina) - Koje će zemlje ili savezi zemalja biti velike sile prve polovice 21. stoljeća? - na to je pitanje pokušao odgovoriti list The Economist u prvom ovogodišnjem izdanju 'testirajući' zemlje-pretendente na četiri kriterija koja bi svaka super sila morala ispuniti.#L# Ostavivši po strani tvrdnje da se razvoj velikih sila ne može unaprijed predvidjeti ili pak da se sadašnja post-hladnoratovska sigurnost za Ameriku i Europu neće promijeniti, The Economist drži da se može uvjerljivo pogoditi kako će se redistribuirati moć država te da SAD ne moraju ostati jedina super-sila u sljedećih 30 godina. Prema The Economistu, kriteriji koji mogu pokazati koje će zemlje postati stvarne velike sile su: dalekosežna vojna moć države, djelotvorna vanjska politika, potpora građana aktivnoj vanjskoj politici i materijalni interesi u inozemstvu. Geopolitika je, uostalom, pitanje 'tko komu u svijetu što radi i zašto', domeće autor teksta. Kao prvo, piše britanski list, globalna vojna sila mora imati nuklearno oružje interkontinentalnog dometa ali istodobno i snažnu i pokretnu kopnenu vojsku. Drugo, djelotvorna vanjska politika podrazumijeva da vlada može jasno odlučiti što želi i osigurati za to novac. Autoritarne vlade u tome su brže, napominje The Economist, jer ne traže podršku svojih građana, no podrška naroda dodatan je adut jer velika sila mora imati vojnike motivirane da ratuju, pa ako treba i poginu, u nekoj drugoj zemlji. Materijalni razlozi za osiguravanje utjecaja u inozemstvu proizlaze iz ovisnosti nekog gospodarstva o izvorima u inozemstvu - nafti, plinu, hrani, prohodnosti prometnica. Testirajući kroz ta četiri kriterija različite države svijeta, The Economist je isključio mogućnost da ih u sljedećih 30-40 godina ispune afričke zemlje južno od Sahare ili zemlje Latinske Amerike. Indija, premda mnogoljudna i potencijalno bogata, ima krhak nacionalni identitet i geografski je izolirana između oceana i Himalaja, napominje list. Prvi među stvarnim kandidatima, napominje list, jesu islamske zemlje. No, premda su neke od njih bogate i spremne vrhunski se naoružati, one nemaju središnju organizaciju koja bi ih ujedinila u zajedničkom cilju. Krhkost i nestabilnost islamskog svijeta veća su prijetnja od nastanka neke 'islamske super-sile', drži autor. Sljedeći kandidat, Japan, premda tehnološki i vojno dobro organiziran, neutraliziran je u osjetljivu geografskom položaju u zoni interesa dviju 'krupnijih' pacifičkih sila - Kine i SAD-a. Kina je jedan od najizglednijih kandidata za veliku silu u dolazećim desetljećima, napominje list dodajući da će ona i uz manji gospodarski rast od dosadašnjeg moći razviti respektabilnu mornaricu, zrakoplovstvo i nuklearno naoružanje. Demokratizacija Kine odvijat će se dovoljno sporo, ocjenjuje The Economist, da ne omete vođenje vanjske politike 'čvrstom rukom', a uz to su Kinezi etnički homogeni i željni političkog dokazivanja nakon velikih poniženja od stranih osvajača u bližoj prošosti. K tomu, uz gospodarski i demografski rast potrebe Kine za naftom i plinom samo će rasti. Rusija će vjerojatno održati pristojnu vojnu moć a ima i materijalne razloge za širenje utjecaja, no "nije izvjesno hoće li i kada središnja vlada u Moskvi imati autoritet da ujedini Vladivostok, St. Petersburg i Rostov na Donu u jedinstvenoj vanjskoj politici." K tomu, obični Rusi su neočekivano malo zainteresirani za vanjski svijet i opiru se osvetničkom nacionalizmu koji su mnogi u inozemstvu očekivali vidjeti nakon raspada SSSR-a, dodaje list. Glavno pitanje na kraju 1990-ih, zaključuje The Economist, jest hoće li SAD i Europa ostati vanjskopolitički parneri ili će ignorirati pouke iz 20. stoljeća. Ako ostanu 'zajedno', napominje list, one će biti glavni čimbenik u 21. stoljeću. U Perzijskom zaljevu i BiH pokazalo se da euro-američki savez ima i dalekosežni vojni domet. Kao posljedica demokratizacije društva, slanje vojnika u strane zemlje postalo je složeno pitanje, no tijekom ovog stoljeća - dva svjetska rata, Hladni rat, Zaljevski rat, misija u BiH - pokazalo se da su SAD i Europa spremne to učiniti kad im je važno načelo ili interes u pitanju, piše list. No, ako se SAD i Europa 'razdvoje', Amerikanci će i dalje imati sredstava i ideološku motivaciju da djeluju, no smanjit će im se materijalni interes za 'vanjski' svijet a ojačati stare sklonosti k izolacionizmu, upozorava autor. Europljani, pak, koji su puno ovisniji o azijskoj nafti i geografski bliži nestabilnom islamskom svijetu, nemaju niti vojne opreme niti organizacijsko jedinstvo da čuvaju svoje interese, upozorava The Economist. Očuvanje euroatlantskog saveza i NATO-a bit će važno i stoga što će se Rusija imati komu okrenuti na zapadu kad se zabrine zbog rastućeg utjecaja Kine, ocjenjuje list. U protivnom, Europljani će ponovno gledati neprivlačnu sliku Rusije koja se naoružava. Utjecaj i snaga NATO-a, Rusije i Kine ogledat će se posebno u odnosu prema naftom bogatom i politički eksplozivnom području između Saudijske Arabije i Kazahstana. Europa sama nema dovoljno globalnog autoriteta da se nametne kao jedna od vanjskih sila koja će čuvati svoje interese u tom području i treba joj američka financijska i diplomatska potpora. Premda postoje brojne geopolitičke neizvjesnosti, primjerice oko vrsta oružja, načina ratovanja i toga kakav bi uopće bio 'moderni' rat, ovdje iznesene konture buduće ravnoteže snaga do 1990-ih godina postale su vidljive, piše The Economist. (Hina) vb sv 070609 MET jan 98

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙