FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

6. I. LIBERATION, S. HUNTINGTON - INTERVIEW

Ž4=FRANCUSKA Ž1=LIBERATION Ž2=6. I. 1997. Ž3=Sudar kultura u XXI. stoljeću Povodom tiskanja knjige "Sudar civilizacija" Samuela Huntingtona na francuskom jeziku u izdanju kuće Odile Jacob, list objavljuje razgovor koji su s njezinim autorom vodili novinari Hector Feliciano i Dijana Sulić. "(...) - Vi tvrdite da nam pojam civilizacija može pomoći da bolje shvatimo geopolitiku na pragu trećeg tisućljeća. Zašto je to danas tako, a još jučer nije bilo tako? = Kraj Drugog svjetskog rata obilježio je početak hladnog rata, drugim riječima, to je više bilo natjecanje dvaju suprotnih gospodarskih i političkih sustava nego natjecanje dviju civilizacija. Ali takvo stanje nije moglo vječno potrajati. Sada se jasno pokazuje da će kulturalni čimbenici biti najvažniji u sljedećem stoljeću. Po prvi put u povijesti mi danas živimo u svijetu s više središta, a glavne sile pripadaju različitim civilizacijama. I upravo to je ono što je promijenilo sve. - Neke su države pokušale prijeći s jednog civilizacijskog modela na drugi. Je li to moguće? = Turska je najbolji primjer za tu pojavu. Kemal Ataturk je želio promijeniti svoju državu prema zapadnom modelu. Od stare turske nacije stvorio je novu laičku državu. Njegovi su nasljednici sve do danas slijedili isti cilj. Ali, situacija se sada promijenila. Sada laičku državu odbacuje jedan dio najjače stranke u Turskoj. Istog trenutka, Turska više ne zna kako se mora ponašati, pripada li Zapadu, Europi, ili je ona srednjoistočna država, nova turska civilizacija koja bi se protezala sve do središnje Azije. - Kamo smjestiti države koje se, poput Grčke, nalaze na crti koja, kako Vi kažete, razdvaja 'sukobljene civilizacije'? = Grčka je pravoslavna država. Kao i njezina susjeda Turska, i Grčka za svoju nazočnost u NATO-u mora zahvaliti razdoblju hladnog rata. Kasnije je pristupila i Europskoj zajednici, ali to ne znači da je riječ o zapadnoj državi. Dokaz za to jest činjenica da je Grčka, za razliku od ostalih zapadnih država, otvoreno stala na stranu Srba u vrijeme sukoba na području bivše Jugoslavije. Grčka je surađivala s Moskvom kako bi se pomoglo Beogradu da zaobiđe gospodarske sankcije. Grčki vođe govore o nekakvom 'pravoslavnom savezu' Grčke, Srbije i Bugarske. Istodobno se pojačava i suradnja s Rusijom, a to dokazuje i sporazum između Grčke, Rusije i Cipra o prodaji ruskih raketa ciparskoj vladi. Grčka se ponaša kao pravoslavna država. - Prema tome, civilizacija se određuje prema vjeri? = Nije vjera jedini element u svemu tome, daleko od toga, ali je ona sasvim sigurno izuzetno važna. - Je li polet vjerskog ekstremizma izravna posljedica sukoba civilizacija? = Vjerski ekstremizam uzrokovan je prije svega procesom modernizacije svijeta. Ekstremistički pokreti danas postoje gotovo u svim važnim svjetskim religijama. Ljudi koji se priključuju tim pokretima oni su ljudi koji su otišli iz rodnog sela u nadi da će u gradovima dobiti posao, ljudi koji su ostali bez korijena i koji se moraju prilagoditi urbanoj sredini. Ti ljudi postaju ekstremisti, bez obzira na to da li su oni protestanti, hindusi ili muslimani. A polet ekstremizma uzrokuje probleme i sukobe. Rješavanje tih problema bit će jedan od glavnih izazova koji se postavljaju pred sve države svijeta. - Zapadna civilizacija vjeruje u univerzalnost svojih vrijednosti. Je li takav stav izazvao nastanak islamskog ekstremizma? = Nema sumnje da je povratak islamu reakcija na društvenu i gospodarsku modernizaciju. Ali to je i konačno odbacivanje zapadne kulture. Islamisti se boje da će ih zapadna kultura ugušiti. Zbog toga su spremni modernizirati se, ali bez istodobne okcidentalizacije. - Sukob između Zapada i islama u vašim očima predstavlja najvažniji sukob našeg vremena. = Pokušajte pronaći bilo gdje u svijetu neki važniji sukob u kojemu se ne suprotstavlja neko islamsko i neko neislamsko društvo. Granica s muslimanskim svijetom, od Maroka do Indonezije, predstavlja stalnu bojišnicu. Bosanski muslimani protiv pravoslavnih Srba i katoličkih Hrvata, Grčka protiv Turske, Armenci protiv Azera, Rusi protiv Čečena i muslimana u srednjoj Aziji, Indija protiv Pakistana. A da i ne pričamo o sukobima između muslimana i katolika na Filipinima ili u Indoneziji, između Židova i Arapa na Srednjem istoku i o krvavom ratu između kršćana i muslimana u Sudanu. - Nije li vaša teorija o civilizacijama zapravo način za opravdavanje američke hegemonije? = To je apsurdno. Naprotiv, ja tvrdim da se moć Zapada smanjuje u odnosu na moć ostalih civilizacija. Zapad ne može, i ne bi trebao pokušavati nametati svoj sustav ostalim društvima bilo to silom ili zakonskim prisilama. Nalazimo se pred stvaranjem svijeta s mnoštvom civilizacija. Prema tome, neće više biti dominantnih sila. Neke će države biti jače od ostalih. Očigledno je da će Zapad, čak i ako izgubi na snazi, i dalje ostati dominantna civilizacija sljedećih nekoliko desetljeća. A SAD će sigurno ostati najjača država u tom razdoblju. No, unatoč tome, to će biti pluralistički svijet i Zapad neće više moći nametati svoju volju. = Što Zapad mora učiniti? = Zapad mora štititi vlastite interese, svoje ustanove i svoje vrijednosti. Morao bi pokušati postići veće jedinstvo nego što je to bilo u prošlosti. Budući da postoji mogućnost da latentni sukobi između Zapada i Kine ili islama prerastu u otvoreni sukob, trebalo bi očuvati suradnju s državama kao što su Rusija, Japan i Indija. Te tri države predstavljaju skupinu 'civilizacija na njihalu' koje, uz države Latinske Amerike, zaista imaju svoje mjesto u zapadnoj civilizaciji." 070432 MET jan 98

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙