DE-TR-BA-MK-PROŠIRENJE-Ljudska prava-Terorizam-Organizacije/savezi RDW 9. XII. TURSKA KANDIDAT ZA EU NJEMAČKI RADIO - RDW9. XII. 1999.Turska mora preskočiti vlastitu sjenu - Status kandidata za prijam u EU za Ankaru još nije siguran.
Komentar je pripremio Baha Guengoera, voditelj turskog programa radija Deutsche Welle. "Na predstojećem sastanku na vrhu šefova država i vlada članica Europske unije, u Helsinkiju, na dnevnom redu su odluke o važnim životnim pitanjima budućnosti unije. Što se tiče Turske, u finskom glavnom gradu okupljeni šefovi država i vlada morat će spriječiti kolektivni srčani udar. Jer je opasnost od pada u duboku političku i gospodarsku komu, što se tiče odnosa između Turske i Europske unije velika jer Ankara još nije sigurna ima li status kandidata za ulazak u Uniju. Preduvjet je da sve članice EU-a, osim Grčke, iskreno i ozbiljno kao što to Njemačka želi, ustupe Turskoj status kandidata. Pa ipak bit će vrlo teško od Atene dobiti 'da'. Grčka vlada koja se nalazi pred izbornom godinom, teško da će odustati od svojeg veta oko ciparskog sukoba i spora oko nadzora u Egejskom moru. S druge pak strane, vlada u Ankari neće moći preživjeti davanje ustupaka prema susjednim članicama NATO-a, posebice ako prihvati popuštanje čvrstog držanja oko različitih spornih točaka s Grčkom. U Turskoj
NJEMAČKI RADIO - RDW
9. XII. 1999.
Turska mora preskočiti vlastitu sjenu - Status kandidata za prijam
u EU za Ankaru još nije siguran. Komentar je pripremio Baha
Guengoera, voditelj turskog programa radija Deutsche Welle.
"Na predstojećem sastanku na vrhu šefova država i vlada članica
Europske unije, u Helsinkiju, na dnevnom redu su odluke o važnim
životnim pitanjima budućnosti unije. Što se tiče Turske, u finskom
glavnom gradu okupljeni šefovi država i vlada morat će spriječiti
kolektivni srčani udar. Jer je opasnost od pada u duboku političku i
gospodarsku komu, što se tiče odnosa između Turske i Europske unije
velika jer Ankara još nije sigurna ima li status kandidata za ulazak
u Uniju.
Preduvjet je da sve članice EU-a, osim Grčke, iskreno i ozbiljno kao
što to Njemačka želi, ustupe Turskoj status kandidata. Pa ipak bit
će vrlo teško od Atene dobiti 'da'. Grčka vlada koja se nalazi pred
izbornom godinom, teško da će odustati od svojeg veta oko ciparskog
sukoba i spora oko nadzora u Egejskom moru. S druge pak strane,
vlada u Ankari neće moći preživjeti davanje ustupaka prema
susjednim članicama NATO-a, posebice ako prihvati popuštanje
čvrstog držanja oko različitih spornih točaka s Grčkom. U Turskoj
se samo povezivanje između grčkih zahtjeva i turskog kursa prema
Europskoj uniji odbacuje.
Pri tome je Turska za svoje okolnosti učinila velike napretke.
Prije svega, ona je svjesna činjenice da mora preskočiti vlastitu
sjenu. Tako je, primjerice, izvršenje smrtne kazne protiv vođe
kurdske radničke stranke Abdulaha Oecalana čak od državnog
predsjednika Sulejmana Demirela ocijenjeno nespojivim s
nastojanjima Turske da uđe u članstvo EU-a. Kopenhagenski
kriteriji za sve kandidate za prijam u EU kao preduvjet stavljaju
demokraciju i zaštitu ljudskih prava, odnosno za članstvo u
Europskoj uniji traži se dalekosežno napuštanje prava suverenosti
na području politike, gospodarstva, socijale i prava, ali i na
vojnom području.
Sve to Turskoj više ne zadaje toliko glavobolje kao prije samo
nekoliko godina. Turci su u međuvremenu prebrodili emocionalno
razočaranje da su prednost ulaska u Uniju dobile države istočne
Europe, i to iz političkih, gospodarskih i kulturnih razloga, nakon
što su tijekom postojanja komunističkog režima zajedno s Europom
branile vrijednosti kao što su demokracija i sloboda, i na koncu
pridonijele oslobođenju bivših satelita Sovjetskog Saveza.
Neovisno o tome hoće li se Turskoj u Helsinkiju dati status
kandidata ili ne, sastanak na vrhu EU-a pripremljen je vrlo loše.
Onaj tko od Turske očekuje da će se ona povući, kako bi se veselila
samim statusom kandidata, podcjenjuje dinamične procese te zemlje
na Bosporu. Biti kandidat bez konkretnih izgleda za početak
pregovora o pristupu, nije ono čemu Turci teže. Tko to Turcima može
i uzeti za zlo, kada su razočarani da ispunjenje nekih kriterija za
ostale kandidate zadovoljava za konačni ulazak u uniju, dok se od
Turske ispunjenje istih kriterija traži za sam početak pregovora o
ulasku.
Pitanja i rasprave preko granica EU-a nekoliko sati pred početak
sastanka na vrhu u Helsinkiju suvišni su, jer je sada za to
prekasno. Oko sedam desetljeća prije odluke u Helsinkiju, gdje bi
se Turskoj predao plan rute za Europu povezan sa statusom
kandidata, prije sedam desetljeća, dakle, utemeljitelj turske
republike Ataturk postavio je prve smjernice svoje zemlje u pravcu
Europe. Turska je od 1963. godine pridruženi član EU-a s konkretnim
izgledima za punopravno članstvo, a zahtjev za prijam u Bruxellesu
se nalazi od 1987. godine.
Turska država u svojim današnjim još uvijek priznatim granicama
osnovana je deset godina prije dolaska Hitlera na vlast, a sporazum
o asocijaciji s Unijom potpisan je dvije godine nakon gradnje
Berlinskoga zida. Zahtjev za prijam predan je dvije godine prije
sloma i pada komunizma. To su vremenske dimenzije.
Među ostalim ovdje se ne radi o teoretskoj, već o praktičnoj
sposobnosti Turske za Europu. Konkretno pitanje glasi, kako će se
Turska nositi s novim političkim, gospodarskim, socijalnim i
kulturnim problemima, budući da se broj stanovnika od 13 milijuna
1923., povećao na danas 65 milijuna? Hoće li se oko suzbijanja
terorizma ili islamskog ekstremizma primijeniti sredstva pravne
države? Odgovaraju li demokratske norme koje vladaju u Turskoj
onima u Europi? Kad se na ta pitanja pozitivno odgovori, tada ulasku
Turske u Uniju, u idućem tisućljeću, neće više ništa stajati na
putu.
Međutim, oni koji smatraju da je Europa vjerska i kulturna
zajednica u kojoj Turska sa svojim islamskim stanovništvo nema što
tražiti, taj već danas može kazati zemljama poput Albanije, Bosne i
Hercegovine i Makedonije da se zbog vjerskih razloga uopće ne
moraju truditi oko članstva u Europskoj uniji, premda se geografski
bez dvojbe nalaze u Europi.
(RDW)