FR-DE-reforme-Organizacije/savezi-Diplomacija-Makrogospodarstvo-Političke stranke FR-LE MONDE 9.12.REFORMA EU-A FRANCUSKALE MONDE9. XII. 1999.Europa: velika reforma prije proširenja"Koncem tjedna, u Helsinkiju, šefovi europskih država
i vlada odlučit će o okvirima pregovora o proširenju Unije na šest novih država istočne Europe i utvrditi ovlasti Međuvladine konferencije (CIG) zadužene za reformu ustanova. Vlade, pa tako i njemačka, očito nisu shvatile važnost tih odluka, za razliku od Povjerenstva", pišu Karl Lamers, zadužen za vanjsku politiku u parlamentarnoj skupini CDU-CSU i Wolfgang Schaeuble, predsjednik CDU-a."Europska će unija u skoroj budućnosti imati 25 članica. Nove će članice donijeti probleme drugačije naravi i drugačije shvaćanje Unije. Obrazac 'starting-blocksa' koji sada prevladava, pretpostavlja da kandidati pregovaraju o ulasku različitom dinamikom. Tako će ih se poticati da brže napreduju, a EU će moći odgovoriti pojedinačno, ovisno o njihovu napretku ili nazatku. Očito je da su teškoće u tijeku reforme sve veće. Zato treba točno utvrditi pravila u času prijama.Za to su potrebna dva uvjeta: prikladnost kandidata za prijam i
FRANCUSKA
LE MONDE
9. XII. 1999.
Europa: velika reforma prije proširenja
"Koncem tjedna, u Helsinkiju, šefovi europskih država i vlada
odlučit će o okvirima pregovora o proširenju Unije na šest novih
država istočne Europe i utvrditi ovlasti Međuvladine konferencije
(CIG) zadužene za reformu ustanova. Vlade, pa tako i njemačka,
očito nisu shvatile važnost tih odluka, za razliku od
Povjerenstva", pišu Karl Lamers, zadužen za vanjsku politiku u
parlamentarnoj skupini CDU-CSU i Wolfgang Schaeuble, predsjednik
CDU-a.
"Europska će unija u skoroj budućnosti imati 25 članica. Nove će
članice donijeti probleme drugačije naravi i drugačije shvaćanje
Unije. Obrazac 'starting-blocksa' koji sada prevladava,
pretpostavlja da kandidati pregovaraju o ulasku različitom
dinamikom. Tako će ih se poticati da brže napreduju, a EU će moći
odgovoriti pojedinačno, ovisno o njihovu napretku ili nazatku.
Očito je da su teškoće u tijeku reforme sve veće. Zato treba točno
utvrditi pravila u času prijama.
Za to su potrebna dva uvjeta: prikladnost kandidata za prijam i
prikladnost Unije da ih primi. Svaki će kandidat sam odlučiti kada
će ući na temelju pouzdanosti svojih reforma. No i EU mora reći kada
će biti spremna, tj. kada će završiti svoju reformu ustanova. Ako
kao krajnji rok utvrdi 1. siječnja 2003., koji se spominje u svezi s
prvim prijamima, to znači da ona pristaje da do tada stavi na kocku
svoj ugled. No jako je ambiciozno htjeti za tri godine završiti CIG
i potvrditi ga, želi li se provesti prava reforma.
Sadržaj i granice mandata CIG-a moraju odgovarati zadaći. Ne možemo
se ograničiti na ono što se zove 'relikt', na pitanja koja se nisu
mogla riješiti Amsterdamskim ugovorom: ravnoteža glasova u vijeću,
proširenje glasovanja na većinu i preustroj Povjerenstva. To nije
dovoljno ni da bi odgovorilo izazovima na koja Unija već danas mora
odgovoriti.
Važnost i značajke proširenja još nisu dovoljno shvaćene. U
protivnom, drugačiji bi bio odgovor skupine trojice 'mudraca' (Luc
Dehaene, Lord Simon i Richard von Weizsaecker) koju je osnovao
Romano Prodi kako bi se bavila posljedicama proširenja na ustanove.
Njihovi prijedlozi slažu se s mišljenjem CDU-a i CSU-a, podudaraju
se s prijedlozima koje smo iznijeli prije pet godina, a jasnije ih
izrazili prije nekoliko mjeseci.
Gospodarski problemi koje donosi proširenje golemi su, ali će još
teže biti prihvatiti različite načine mišljenja. Istočni dio
kontinenta nije samo u zadnjih pedeset godina doživio povijesno
iskustvo, promjenu civilizacije i kulturni prodor različit od
onoga na Zapadu. Kako će narodi koji nikada nisu slobodno
raspolagali sa sobom, osim nekih kraćih razdoblja, pristati da se
odreknu suvereniteta deset, petnaest godina pošto su ga napokon
ponovno stekli? Iako nije riječ o njegovu gubitku, ipak ga treba
zajednički primjenjivati s europskim partnerima, dijeliti ga!
Narodi otkrivaju takva pitanja, iako se veliki napori koje
zahtijevaju reforme mogu opravdati u ime Europe koja im se sada ne
čini tolikim rajem, mjestom na kojemu teku med i mlijeko.
Primjećuje se sve veća sumnjičavost i pojave koje treba nazvati
protueuropskim, pa i nacionalističkim.
Ta je sumnja istodobno uperena prema Njemačkoj jer se misli kako ona
preko Europske unije želi uspostaviti svoju prevlast na
Kontinentu. Mi smo prije pet godina tvrdili suprotno, ističući da
se prijetnja njemačke prevlasti u istočnoj Europi može izbjeći samo
većim ujedinjenjem Europe. To je prvotni interes Njemačke, čiji je
cilj biti mirno središte Unije, a ne naći se, kao prije, na
raskrižju mogućih sukoba u Europi. No za to još više moraju biti
zainteresirani njezini susjedi na istoku i na zapadu, počevši od
Francuske i Poljske.
Kako je moguće da takve prilike slabo razumiju francuska i njemačka
vlada? Kada bi ih razumjele, prihvatile bi prijedloge trojice
'mudraca' koji su vrlo uvjerljivo izložili razloge zbog kojih
reforma ograničena na prežitak Amsterdama nije moguća zbog njezine
međusobne ovisnosti s drugim institucijskim pitanjima; zašto ona
nije dovoljna, zašto je prijeko potrebno i zašto je u interesu
zemalja kandidata ono što smo nazvali 'čvrstom, magnetskom'
jezgrom, što Jacques Delors zove 'otvorenom prethodnicom', a
mudraci 'prilagodljivošću'.
Bez te mogućnosti, proširenje će dovesti do zamrzavanja plana
ambicioznog političkog ujedinjenja koje se ne ograničava na
gospodarstvo na dva do tri desetljeća, a možda ga i pokopati
zauvijek. Bez nje, EU-u prijeti propast. Da bismo joj umakli,
mislimo da treba poslušati prijedloge 'mudraca' dopunjujući ih u
svezi s dvjema točkama. (...)
Zemlje pristupnice moraju se uključiti u raspravu kako ne bi bile
dovedene pred gotov čin. To što su se neke očitovale protiv veće
reforme prije proširenja, odražava njihovu zabrinutost zbog
činjenice da takva reforma može odgoditi njihov prijam. To je
shvatljivo, ali, naprotiv, zamisao da se čeka 2004. kako bi se
počeli baviti tom velikom reformom ustanova, koju je prihvatila i
njemačka vlada, nije provediva.
Morat će se pokrenuti sve snage Unije kako bi se nadzirala prva faza
proširenja, što će onemogućiti ambiciozniji plan. Iskustvo nam
govori da će provedba takve reforme u Uniji biti moguća samo uz
velik pritisak, poput onoga koji se čini na očekivano proširenje.
Ako ta reforma nije provediva, znači da Unija u stvari nije kadra
prihvatiti nove članove.
Na kocki je čitav plan ujedinjenja Europe. Zbog kratkoće rokova
okolnosti postaju dramatične. Vlade očito nisu svjesne toga ili to
ne žele priznati, što bi bilo još gore. Bilo bi vrijeme da javna
rasprava načini potreban pritisak."