E-US-INTEGRACIJE-OBRANA-DIPLOMACIJA-Organizacije/savezi-Diplomacija-Obrana NJ 25. XI. ZEIT:EU.OBRAMBENI IDENTITET NJEMAČKADIE ZEIT25. XI. 1999.Ralo i mač"Borba za Kosovo opravdano je stekla status važnog događaja u povijesti
Transatlantskoga saveza. Nakon pada Berlinskoga zida i gubitka nekadašnjeg protivnika NATO nije imao motiva niti stvarnu orijentaciju. Danas pak zapadni obrambeni savez korača u 21. stoljeće očeličen za borbu i uz obnovljene zakletve o vjernosti - povjerujemo li uzajamnim čestitkama Amerikanaca i Europljana. Krilatica sastanka na vrhu koji je održan potkraj travnja ove godine i urodio je ratom bila je sljedeća: u dobi od 50 godina život tek počinje (Life begins at 50!).No, kao što je to već uobičajeno kod godišnjica u odnosima, tiho razmišljanje pri plaćanju pribora za jelo iznenadno prelazi u svođenje opće bilance, a odatle stvari mogu biti izbačene iz ravnoteže.Točno pola godine u NATO-u se pod rubrikom 'Pouke s Kosova' bespoštedno izlažu deficiti u partnerskom odnosu. Tko je tijekom 78 dana zračnog rata priložio više od 70 posto zrakoplova, više od 80 posto streljiva, više od 90 posto teledirigiranih projektila? Tko
NJEMAČKA
DIE ZEIT
25. XI. 1999.
Ralo i mač
"Borba za Kosovo opravdano je stekla status važnog događaja u
povijesti Transatlantskoga saveza. Nakon pada Berlinskoga zida i
gubitka nekadašnjeg protivnika NATO nije imao motiva niti stvarnu
orijentaciju. Danas pak zapadni obrambeni savez korača u 21.
stoljeće očeličen za borbu i uz obnovljene zakletve o vjernosti -
povjerujemo li uzajamnim čestitkama Amerikanaca i Europljana.
Krilatica sastanka na vrhu koji je održan potkraj travnja ove
godine i urodio je ratom bila je sljedeća: u dobi od 50 godina život
tek počinje (Life begins at 50!).
No, kao što je to već uobičajeno kod godišnjica u odnosima, tiho
razmišljanje pri plaćanju pribora za jelo iznenadno prelazi u
svođenje opće bilance, a odatle stvari mogu biti izbačene iz
ravnoteže.
Točno pola godine u NATO-u se pod rubrikom 'Pouke s Kosova'
bespoštedno izlažu deficiti u partnerskom odnosu. Tko je tijekom 78
dana zračnog rata priložio više od 70 posto zrakoplova, više od 80
posto streljiva, više od 90 posto teledirigiranih projektila? Tko
je - zbog manjka drugih ponuda - bio odgovoran za strateško
izviđanje? Tko je bio odgovoran za komunikaciju? A za zračni
prijevoz? No, dobro! 'Izdvajanja europskih članica NATO-a za
obranu iznosi 60 posto naših izdvajanja za tu stavku, ali oni
zauzvrat ostvaruju samo 10 posto naše djelotvornosti', izjavio je
Amerikanac William Cohen na sastanku NATO-ovih ministara obrane u
Torontu. Ton je ljubazan, ali njegov čeličan odjek nije moguće
prečuti.
Europski kolege hrabro se smiješe pred kamerama, ali iza zatvorenih
vrata emocije probijaju brane. U analitičkom razgovoru o praksi
dogovaranja ciljeva s Amerikancima za vrijeme bombardiranja iz
zraka jedan je visoki njemački dužnosnik navodno zaurlao od bijesa:
'Ništa! Nisu nam pokazali baš ništa od svojih satelitskih slika!'
Jedan od dužnosnika koji su iz blizine promatrali rad NATO-ovih
vojskovođa, suho primjećuje: 'Otkvačili su nas u svakom pogledu.
Bilo je to previše čak i za Britance'.
Takva bi se situacija trebala promijeniti: EU ispituje svoje
plugove kako bi utvrdio može li od njih napraviti koji mač. Sredinom
studenoga ministri vanjskih poslova i ministri obrane EU okupili su
se prvi put u više od 40 godina povijesti Europe na putu ujedinjenja
u istoj dvorani za sjednice u Bruxellesu kako bi razgovarali o
zajedničkoj obrambenoj politici. Bio je to nesumnjivo simboličan
čin. No, prije godinu dana čak bi i takav čin bio nezamisliv;
malobrojna su područja članice EU tako čelično branile pod etiketom
nacionalne domene kao što je bio slučaj s diplomacijom i
ratovanjem.
U svakom slučaju, pravni temelj Zajedničke vanjske i sigurnosne
politike EU iskopan je već 1992. u obliku Maastriškog sporazuma.
Naime, tim je dokumentom Europskoj uniji prvi put dopušteno da se u
pitanjima rješavanja kriza obrati vojnom obrambenom savezu WEU,
koji sve do danas mirno drijema na rubu obitelji europskih
institucija. Platforma je iskovana 1997. Amsterdamskim
sporazumom: ZVSP ostaje u nadležnosti država, ali bi ga trebao
koordinirati i zastupati zajednički predstavnik -
'gospodin/gospođa ZVSP'. Po tom sporazumu buduća obrambena
politika EU obuhvaćat će 'humanitarne zadaće i operacije
spašavanja, zadaće očuvanja mira kao i borbene operacije
rješavanja kriza, uključujući i mjere uspostave mira', takozvane
'Petersberške zadaće'.
No, na tom su mjestu građevinski radovi zapeli. Još u jesen 1998.,
nakon što su srpsko topništvo i neregularne postrojbe čitavo ljeto
palile sela i polja po Kosovu, europski državnici nisu bili kadri
postići dogovor o uvođenju embarga protiv jugoslavenske
zrakoplovne tvrtke JAT. Slobodana Miloševića zaustavio je tek
Richard Holbrooke, američko oružje za višestruku namjenu, poduprto
zapovijedi o angažmanu NATO-a. I to privremeno.
Bilo je to dovoljno veliko poniženje za britansku labourističku
vladu. U povijesnom zaokretu London je odustao od ogorčenog otpora
bilo kakvoj zajedničkog obrambenoj politici EU, vezavši elegantno
uz bok Francusku (na sastanku u St. Malou, održanom u prosincu
prošle godine) - i preuzevši čelni položaj u tom pokretu. Rat na
Kosovu pobrinuo se za ostalo. Na koelnskom summitu, održanom
početkom lipnja, kada je kiša bomba već počela jenjati, 15 članica
EU odlučilo je pod njemačkim vodstvom stopiti WEU s EU do kraja
2000. i na području rješavanja kriza 'osposobiti Europu za
autonomno djelovanje, oslonjeno na vjerodostojne vojne
sposobnosti'. 'Bio je to snažan napad kao obrana', izjavljuje jedan
čelni dužnosnik u Bruxellesu - i naslućuje: 'Sada će se mnogi
prestrašiti vlastite hrabrosti...'
Ne bez razloga. Na summitu šefova država i vlada članica EU u
Helsinkiju, sazvanom za 10. i 11. prosinca ove godine, koelnski
konsenzus trebao bi biti pretočen u program. Dokumenti kruže punom
parom među vladinim uredima članica EU, a živci su napeti do
krajnjih granica. Naime, što se više pozornost usmjeruje na
konkretne potankosti, to su oštrije suprotstavljeni interesi. To
vrijedi i za članice EU međusobno, ali i za njihov odnos prema
europskim susjedima - i prema SAD kao partneru u NATO-u. Tri su
sporna pitanja posebno opasna:
Posebna oružana sila za Europu? Britanci su upravo - popraćeni
pljeskom Francuza i Nijemaca - predstavili plan postupnog
stvaranja mobilne Europske interventne postrojbe. Do kraja 2003.
trebalo bi biti pripremljeno 40 do 50 tisuća vojnika, koji bi u roku
od 60 dana mogli biti poslani u krizno područje 'u Europi ili oko
nje'. Korpus bi trebao izdržati 'najmanje dvije godine' - uz
potporu mornaričkih i zrakoplovnih postrojba. Dakle, za smjenu
njegova sastava trebao bi biti pripremljen dvostruko do trostruko
veći broj vojnika - njih do 200 tisuća. Riječ je tek o prijedlogu za
raspravu - ali on ima strahovitu eksplozivnu moć.
Takav trend uopće ne odgovara manjim članicama EU, poput Finske ili
Austrije - njima bi bio draži mirovni korpus s naoružanom zaštitnom
pratnjom. No, čak ni veliki ne mogu raditi što žele. Primirje na
Kosovu traje već pet mjeseci ali KFOR, koji čine u prvom redu
europske postrojbe, doseže tek sada svoj planirani kapacitet od 52
tisuće vojnika - a riječ je o točno tri posto europskih oružanih
snaga koje broje više od dva milijuna vojnika. Čak se i Britanci,
najbolje opremljeni za takve misije, već žale da imaju problema s
popunjavanjem svojih redova. Njemačko-francuski Eurokorpus nije
još nije dobio zapovijed o pokretu: teške tenkovske jedinice
previše su nepokretne.
Izvješće o aktualnom stanju vojnih kapaciteta WEU, koji su
stavljeni na raspolaganje za krizne operacije u Europi - prvo te
vrste - nabraja i dugi popis 'rupa i nedostataka'. Poražavajući
zaključak izvješća, koji je ovog tjedna predstavljen vijeću
ministara WEU, jest sljedeći: navedeni nedostaci zasad
'onemogućuju' veliku operaciju koju bi režirala sama Europa.
Drugim riječima, bude li u Helsinkiju prihvaćen britanski nacrt ili
nešto slično, širom Europe trebalo bi provesti radikalne reforme
oružanih snaga. Kako bi napori bili usmjereni u pravom smjeru,
britanski nacrt predviđa 'provjeru napretka na nacionalnoj razini'
po kriteriju konkretnih 'ciljeva', u razmaku od svakih šest
mjeseci. 'To bi za Njemačku moglo postati prilično neugodno',
strahuju neki u Bruxellesu.
Koliko bi snažne institucije trebale biti? Prije no što jedan
jedini vojnik počne stupati pod plavom zastavom s vijencem
zvjezdica, valja uskladiti dvije nimalo harmonične potrebe:
nacionalnu kontrolu i vojnu djelotvornost. Države članice panično
bdiju da Javier Solana, prvi europski 'gospodin ZVSP', a od ovoga
tjedna i glavni tajnik WEU, ne postane 'povjerenikom za obranu' ili
možda čak vojskovođom. S druge pak strane čak i Danci uviđaju da
nije moguće radi svake postrojbe koja se bavi uklanjanjem mina
sazivati sjednicu vijeća ministara obrane. Vjerojatni kompromis:
privremeni odbor za vanjsku i sigurnosnu politiku, sačinjen od
visoko rangiranih diplomata koji će biti stacionirani na terenu
(djelotvornost!) ali će upute dobivati od ministara vanjskih
poslova kod kuće (kontrola!). Tome bi trebalo dodati vojni odbor;
kasnije i vojni stožer, centar za praćenje stanja i satelitske
uređaje WEU.
Ah, ta mučna kadrovska dilema. Vanjskopolitički mehanizam
Povjerenstva EU održava 2000 dužnosnika; u granitnoj zgradi Vijeća
Europe (...), Solana gradi stožer s dvadesetak ljudi. 'Kada
Madeleine Albright nazove nakon 18 sati, javi joj se portir',
uzdiše jedan suradnik. Francuzi, koji oružanu silu EU drže
najboljim protuotrovom za američko hegemonijalno ponašanje,
najradije bi Španjolcu dali europski glavni stožer'. Ne, sve dok
postoji NATO, kažu Britanci - svjesni da su dovoljno uzdrmali SAD
svojim zaokretom u St. Malou.
Potom bi valjalo riješiti i problem kvota: kako postupati prema
neutralnim članicama EU (Finska, Austrija, Švedska i Irska) kada je
riječ o iznajmljivanju NATO-ovih sredstava? Odnosno kada ove ne
žele sudjelovati u europskoj operaciji? Što pak napraviti s
kandidatima za pristup u EU Poljskom, Češkom, Mađarskom i Turskom,
redom članicama NATO-a i pridruženim članicama WEU, kada ova
integracija bude integrirana u EU? Treba li im omogućiti ulazak u
Europu na mala vrata? Kod takvih pitanja čak i samuraji birokracije
labave uzao na kravatama: nuklearno oružje ne štiti od blokade u
odborima. Po njemačkom prijedlogu sve članice EU i NATO-a trebale
bi biti ujedinjenje u zajedničkom tijelu radi načelnih
konzultacija. Razumno - ali hoće li biti i dovoljno?
Odnos prema NATO-u? Kontrolne središnjice europskoga privrednog
diva i transatlantske vojne sile međusobno su udaljene tek pet
kilometara zračne linije - i marljivo ignoriraju jedna drugu već
četrdeset godina. Takvo ponašanje urodilo je apsurdnim izdancima
za vrijeme krize na Kosovu, kada su se NATO i EU na Uskrs željeli
savjetovati o pitanju pomoći izbjeglicama. Naime, neutralne
članice EU nisu željele ići vojnim dužnosnicima na rub grada te je
zgrada Vijeća iznimno u nedjelju morala otvoriti jedna bočna
vrata...
Francuskoj odgovara takvo stanje. Amerika je pak na svakom NATO-ovu
summitu od g. 1990. zagovarala europski 'obrambeni identitet' - već
zbog ravnopravnije raspodjele tereta. No, početkom studenoga ove
godine američki Senat ocijenio je nužnim poslati glasno
upozorenje: NATO mora biti prva adresa u svakoj krizi - 'a EU bi
trebala poduzimat samo autonomne misije kada NATO prenese na njega
tu zadaću', upozorili su Amerikanci. Interna izvješća iz
Bruxellesa registrirala su na američkoj strani 'sve veću
zabrinutost i ljutnju'; javlja se čak takav pritisak na članice EU
da bi time mogao biti spriječen bilo kakav napredak u Helsinkiju,
isticano je.
Sukob će vjerojatno nadživjeti summit. Zasad je jasno samo da
Europa i Amerika deset godina nakon pada Berlinskoga zida
podjednako traže svoju ulogu u svijetu. U toj im potrazi ne mogu
pomoći ni vojnici", piše Constanze Stelzenmueller.