IT-E-integracije-savezi IT-11.XI. LA REPUBBLICA- SOROS O EUROPI ITALIJALA REPUBBLICA11. XI. 1999.Nova Europa gledana s istoka"Deset godina nakon pada Berlinskoga zida, Europska se unija možda napokon sprema održati obećanje o
pridruživanju bivših komunističkih zemalja. Europsko povjerenstvo Romana Prodija zamislilo je dalekovidnu strategiju širenja Unije. Njezina su obilježja veća otvorenost i fleksibilnost u pregovorima, i jasniji poticaji kandidatima za članice za približavanje političkim, gospodarskim i institucionalnim standardima EU-a. Bude li sve to funkcioniralo, Unija će postati najveći primjer napredne demokracije utemeljene na tržišnom gospodarstvu.Širenje unije nije mala zadaća. Prilagođavanje običaja i pravila potencijalnih novih pridošlica onima EU-a traži vremena; pregovori o uvjetima ulasaka mogu biti dijabolično zamršeni, a i sam EU mora reformirati svoje institucije prije buduće unije koja će možda imati 30 članica. Ako se zagrebe ispod površine, naći će se da je kolektivni altruizam EU-a spram Istoka često prikrivao pokušaje ostvarivanja nacionalnog probitka. U uniji podijeljenoj između jasnih davatelja i primatelja, gospodarska je činjenica širenja da
ITALIJA
LA REPUBBLICA
11. XI. 1999.
Nova Europa gledana s istoka
"Deset godina nakon pada Berlinskoga zida, Europska se unija možda
napokon sprema održati obećanje o pridruživanju bivših
komunističkih zemalja. Europsko povjerenstvo Romana Prodija
zamislilo je dalekovidnu strategiju širenja Unije. Njezina su
obilježja veća otvorenost i fleksibilnost u pregovorima, i jasniji
poticaji kandidatima za članice za približavanje političkim,
gospodarskim i institucionalnim standardima EU-a. Bude li sve to
funkcioniralo, Unija će postati najveći primjer napredne
demokracije utemeljene na tržišnom gospodarstvu.
Širenje unije nije mala zadaća. Prilagođavanje običaja i pravila
potencijalnih novih pridošlica onima EU-a traži vremena; pregovori
o uvjetima ulasaka mogu biti dijabolično zamršeni, a i sam EU mora
reformirati svoje institucije prije buduće unije koja će možda
imati 30 članica. Ako se zagrebe ispod površine, naći će se da je
kolektivni altruizam EU-a spram Istoka često prikrivao pokušaje
ostvarivanja nacionalnog probitka. U uniji podijeljenoj između
jasnih davatelja i primatelja, gospodarska je činjenica širenja da
uključuje vrlo siromašne zemlje. Stoga će ili sadašnji davatelji
dati veću tortu ili će se sadašnji primatelji zadovoljiti manjim
kriškama. Budući da pri svakom sporazumu o pristupanju mora
postojati jednoglasni dogovor, možebitni rizici zastoja i više su
nego očiti. Španjolci i Irci gunđaju da neće prihvatiti plaćanje
cijene u korist Poljaka, Mađara ili Latvijaca.
Tako je, zasad, barem na papiru, EU odbijao pokrenuti razgovore
(pred širenje) sa zemljama kandidatima koje nisu prethodno
zadovoljiili niz prilično teških kriterija. U slučaju zemalja s
kojima su pregovori započeti 1998. (Cipar, Češka, Estonija,
Mađarska, Poljska i Slovenija), prečka je vrlo visoko postavljena,
premda je moguće raspravljati jesu li one uistinu preskočile
zapreku. Posljedično, izgledi za ulazak u Uniju predstavljali su
prilično skroman poticaj u očima zemalja za koje je zadovoljenje
takvih krutih kriterija bilo izvan domašaja. No ako te zemlje ne
budu napredovale, Europa riskira da postane podijeljen kontinent:
polovicom utvrda bogatih, a drugom polovicom ključajući kotao
siromašnih. Šok etničkih ratova osnažio je zamisao da se širenje
primijeni kao mrkva za vabljenje onih zakašnjelih na putu reforma.
Sada Prodijevo povjerenstvo predlaže pregovaranje sa svakom
zemljom koja zadovoljava političke kriterije (stabilna
demokracija, poštivanje ljudskih prava i prava manjina), te da se
ne ustrajava na gospodarskim kriterijima (tržišno gospodarstvo
koje funkcionira, i sposobnost da se nosi s konkurencijom EU) kao
uvjetu za pregovore. Povjerenstvo sugerira da se pokrenu pregovori
sa još šest zemalja: Bugarskom, Latvijom, Litvom, Maltom,
Rumunjskom i Slovačkom. Ta mogućnost postoji i u vezi s balkanskim
zemljama ako riješe svoje granične prijepore, poštuju prava
manjina i ostvare suradnju na regionalnoj razini.
Omekšavanjem kriterija za pokretanje pregovora, Povjerenstvo
predlaže i da oni budu fleksibilniji. U prošlosti, kada bi
pregovori krenuli, svi kandidati za primanje bili su prisiljeni
držati, više ili manje, isti korak, dok je unija probavljala
utvrđeni popis tematskih područja ('poglavlja', u bruxelleskom
žargonu) za pregovore za svakom zemljom. Sada Povjerenstvo želi
otvoriti nova područja pregovora s bilo kojim kandidatom čim ovaj
bude spreman. Ta nova fleksibilnost daje poticaj za što brži
nastavak rada na reformama, a Povjerenstvo razmatra to kao neku
vrstu utrke: ta zemlja može dostići i prestići zemlje koje se nalaze
na čelu, ali koje usporivši svoje napore sada kasne. Nedostatak je
te zamisli da utrka za primanje riskira obeshrabriti suradnju među
kandidatima. No to se može riješiti uvođenjem poticaja za suradnju
putem mehanizama preko kojih EU pruža svoju pomoć. Ti poticaji se
mogu napraviti atraktivnijima mogućnošću, koju je iznijelo
Povjerenstvo, da će neke zemlje biti primljene 2003.
Premda ti rani ulasci nisu sigurni, rok 2003. treba potaknuti
sadašnje zemlje članice da provedu reformu institucija unije. One
su bile stvorene za šest zemalja osnivača, a obveza jednoglasnosti
u donošenju većine odluka čini njihovo djelovanje sve težim. Prije
no što će nove članice biti primljene, morat će se moći većinski
odlučivati u većem broju pitanja, bez čega bi širenje prekinulo
sadašnje programe EU-a. S dvanaest kandidata koji kucaju na vrata,
i s drugima na obzoru, današnje članice ne mogu si dopustiti
oklijevanje.
Ostaju dva pitanje s kojima se Povjerenstvo, a šire Unija, nisu
suočili na odgovarajući način. Ponajprije, potrebno je da se u
procesu ulaska u EU ne uključuju samo vlade nego i društva
postkomunističkih zemalja. Danas pomoć koju EU daje u okviru
'programa Phare' gotovo u cijelosti ide preko vlada kandidata, ili
preko druge iste takve strane u EU-u. To potiče korupciju i
nedjelotvornost. A nove smjernice Pharea ne daju nikakvo rješenje.
No uistinu otvorena društva trebaju aktivne građanske institucije
i privatne sektore neovisne o vladama, a to čini nužnim da društva,
još i više od vlada, zadovolje zahtjeve o kojima je riječ. Programi
Phare moraju poticati taj proces većom konkurencijom te otvaranjem
prema svima koji na njih imaju pravo, svaki put kada je to moguće,
moraju imati regionalni domet.
Na drugom mjestu, iako širenje može povećati europsku sigurnost,
zemlje koje izazivaju najveće zabrinutosti ostaju jako daleko od
zadovoljenja zahtjeva za prijam u Uniju. To je posebno tako u
slučaju zapadnog Balkana, no i kod zemalja smještenih istočno i
južno od unije. Ponuditi perspektivu konačnog ulaska je važno, no
ako se želi da prijam postane više od iluzije, EU mora poduzeti neke
odlučne korake. Povjerenstvo priznaje nužnost jedne privremene
politike, no njegovi prijedlozi ostaju neodređeni. Europa se ne
može ograničiti na krize koje izbijaju duž njezinih granica (kao
što je do sada činila), nego mora preuzeti inicijativu, mora
sprječavati. Stabilizacijski sporazum za jugoistočnu Europu je
prvi korak, ali je tek nešto više od praznog okvira, koji sadrži
samo tri stola za raspravu. Unija mora na stol staviti nešto
konkretno. A to nešto mora biti pristup jedinstvenom europskom
tržištu i pomoć u uvođenju načela legaliteta i izgradnji
djelotvorne administracije. Takva bi politika privukla privatni
kapital, potaknula bi gospodarski rast i pomogla bi zemljama da se
pripreme za prijam. Balkanska kriza nije gotova. U Beogradu unatoč
svojoj izolaciji Milošević i dalje drži vlast, Kosovo nije
pacificirano, raste napetost u Crnoj Gori. Začarani krug nasilja
može biti prekinut samo izgradnjom demokratskih društava, u kojima
će se smanjiti važnost granica i vlada. Postizanje toga cilja
tražit će akcije koje prelaze mjerodavnost povjerenika za širenje
Unije. Potrebno je da ih jasno formulira predsjednik Povjerenstva,
i odobri Europsko vijeće prigodom skupa na vrhu u Helsinkiju, koji
je na rasporedu u prosincu. Narodi srednje i istočne Europe dosta su
čekali", piše George Soros.