US-S-REFORME-Organizacije/savezi-Diplomacija-Vlada US 25. X. NYT DEMOKRACIJA SJEDINJENE DRŽAVETHE NEW YORK TIMES25. X. 1999.Amerika uviđa da je demokraciju teško izvoziti"Među mnogim učincima širenja demokracije u svijetu u razvoju
posljednjih desetljeća nalazi se i rođenje nove američke industrije, promidžbe demokracije. Washington je početkom devedesetih pokrenuo niz programa za pomoć zemljama trećega svijeta u demokratizaciji, uključujući uvježbavanje promatrača izbora, bolju opskrbljenost parlamentarnih knjižnica, upućivanje političkih stranaka da stvaraju koalicije, učenje skupina građana lobiranju i pomaganje neovisnih novina. Prošle je godine američka vlada potrošila 719 milijuna dolara u tim pokušajima.Iako je demokracija dovela do promicanja demokracije, da se dogodilo obrnuto, nije baš sigurno. Nije bilo sustavnog pokušaja da se utvrdi koji programi zaista pomažu demokraciji. Novinari se uglavnom bave škandalima ili pričama o pobjedama demokracije. Skupine koje se bave promidžbom demokracije, uglavnom Agencija za međunarodni razvoj, svake godine moraju iznuđivati fondove iz neprijateljski raspoloženog Kongresa, a od njih se pritiskom traži postizanje brzih uspjeha. Evaluacija je također zamršena jer na
SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
25. X. 1999.
Amerika uviđa da je demokraciju teško izvoziti
"Među mnogim učincima širenja demokracije u svijetu u razvoju
posljednjih desetljeća nalazi se i rođenje nove američke
industrije, promidžbe demokracije. Washington je početkom
devedesetih pokrenuo niz programa za pomoć zemljama trećega
svijeta u demokratizaciji, uključujući uvježbavanje promatrača
izbora, bolju opskrbljenost parlamentarnih knjižnica, upućivanje
političkih stranaka da stvaraju koalicije, učenje skupina građana
lobiranju i pomaganje neovisnih novina. Prošle je godine američka
vlada potrošila 719 milijuna dolara u tim pokušajima.
Iako je demokracija dovela do promicanja demokracije, da se
dogodilo obrnuto, nije baš sigurno. Nije bilo sustavnog pokušaja da
se utvrdi koji programi zaista pomažu demokraciji. Novinari se
uglavnom bave škandalima ili pričama o pobjedama demokracije.
Skupine koje se bave promidžbom demokracije, uglavnom Agencija za
međunarodni razvoj, svake godine moraju iznuđivati fondove iz
neprijateljski raspoloženog Kongresa, a od njih se pritiskom traži
postizanje brzih uspjeha. Evaluacija je također zamršena jer na
politički razvoj utječu mnogi čimbenici - a malo se njih slaže o
tome kako mjeriti demokraciju, pa čak i o tome što ona jest.
Knjiga Thomasa Carothersa koja uskoro izlazi 'Pomaganje razvoju
demokracije u inozemstvu: Krivulja učenja', želi izvući neke opće
zaključke o tome što djeluje. Carothers, koji je sad predsjednik za
globalnu politiku pri Zakladi za međunarodni mir Carnegie,
sudjelovao je u programima za razvoj demokracije u raznim državama.
Njegova je knjiga oštrouman pregled pokušaja reformiranja
zakonodavnih tijela, sudova i političkih stranaka, i novih
pokušaja promicanja demokracije pomaganjem mjesnih vlada i
građanskoga društva. On se usredotočuje na to kako su ti programi
uspijevali u Rumunjskoj, Gvatemali, Zambiji i Nepalu.
Carothersov je zaključak da promicanje demokracije ne može znatno
promijeniti stvari. Nijedan američki savjetnik ne može mijenjati
uvjete zemlje koji utječu na demokratski napredak - koncentraciju
moći i bogatstva, političku tradiciju i očekivanja građana.
No, dugoročno, pravi programi mogu, kaže on, učiniti mnogo u
zemljama u kojima vlade istinski žele demokraciju, ali im nedostaje
ekspertize - zemljama poput Južne Afrike, Slovačke ili Čilea. U
diktaturama pomoć izmučenoj oporbi može održati nadu na životu. No
u zemljama koje su uživale neki demokratski napredak, ali su zapale
u diktaturu - poput Perua, Haitija, Kambodže, Kazahstana ili
Zambije - klasične pokušaje promidžbe demokracije u reformi
vladinih ustanova ometaju vođe koji nemaju mnogo interesa za
dijeljenje vlasti.
Malo će veterana osporiti te prilično točne zaključke. Ljudi koji
se bave promidžbom demokracije u Agenciji za međunarodni razvoj,
Nacionalnom demokratskom zavodu i Međunarodnom republikanskom
zavodu uče iz svojih pogrješaka. Jedna od njih bila je oholost. Biti
Amerikanac nekad se smatralo sinonimom stručnosti u pitanjima
demokracije, a mnogi savjetnici nisu znali mnogo o zemljama koje su
posjećivali.
U poslu promicanja demokracije također se mijenja sklonost
nalaganju nezrelih rješenja koja se ne uklapaju u stvarnost. Čak i
kad Amerikanci imaju dobre zamisli, manjkavost uvjeta u područjima
u kojima promiču demokraciju tim zamislima često onemogućuje da
budu prihvaćene i da se održe.
Ustrajniji problem je sklonost davanju prednosti obliku pred
sadržajem. Programi za razvoj demokracije uglavnom su pomagali
stranim zemljama da repliciraju određene običaje - recimo
saslušanje Kongresa. Danas, vjeruje Carothers, aktivisti uviđaju
da autokratski vođe lako manipuliraju tim oblicima demokracije i da
vlade provode reformu samo kad to žele. U Gvatemali, piše on,
desetogodišnji američki pokušaj uvježbavanja policije nije
ograničio policijska zlostavljanja. Uspjeh je donio izbor novih
vođa, koji su izvršili pritisak na sigurnosne snage da smanje
okrutnost.
Danas se, piše Carothers, aktivisti za promicanje demokracije
trude imati više sluha za političke činjenice zemalja u kojima
rade. To zasad ne znači napuštanje nerealnih pokušaja da se radi s
autoritarnim vladama. No tamo gdje se vlade opiru reformi, američki
savjetnici pokušavaju ojačati demokratske snage poticanjem
skupina širokih masa, mjesnih vlada i ženskih organizacija.
Amerikanci se sve više odlučuju za mjesece ili godine upornoga rada
umjesto za nekoliko dana. U mnogim mjestima američke organizacije
služe se regionalnim stručnjacima, šaljući Filipince u Indoneziju
ili Poljake u Bugarsku - ljude koji često nailaze na bolji prijam i
znaju više o životu u tim područjima.
Ono što kritičari promidžbe demokracije često previđaju jest da su
pogrješke odraz problema koji muči američku vanjsku politiku
općenito, uključujući oholost i sklonost da se površinske reforme
brkaju s duboko ukorijenjenom promjenom. Aktivisti za razvoj
demokracije, nadalje, počinju brže učiti iz svojih pogrješaka.
(...)
Malo je tih aktivista danas toliko naivno da bi mislili kako će
američka turneja uliti demokratske vrijednosti. Ta je industrija
provela dosta nekorisnih programa. No ona uči - i to brže nego
njezini kritičari u Kongresu, koji još ne shvaćaju da je izgradnja
demokracije u mnogim zemljama u razvoju presudna za američke
interese i otporna na brza rješenja", zaključuje uvodničar lista.