DE-FR-GOSPODARSTVO-REFORME-Gospodarstvo/poslovanje/financije-Vlada NJ 28. IX. SZ: FR ČEKAJU BOLNE REFORME NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG28. IX. 1999.Jospin između Marxa i tržišta"Kada bi Oskar Lafontaine još imao glavnu riječ u
privrednoj i financijskoj politici, njemačka bi privreda možda bila u podjednako dobru stanju kao i francuska - tako bar sugerira bivši ministar, koji u svom aktualnom općem obračunu hvali politiku susjedne zemlje i ističe je kao uzor. Po Lafontaineu, francuska politika povezuje 'nužnu spremnost na reforme s opreznim, ekonomski promišljenim potezima - među ostalim i na području konsolidacije državnih financija'.Pogled na našega zapadnog susjeda možda će uistinu začuditi pokojeg suvremenog i privredno-liberalnog njemačkog socijaldemokrata: naime, u Parizu vlada lijeva vlada koja je jako udaljena od liberalnih manifesta a la Schroeder/Blair i unatoč tome postiže privredne uspjehe. Nezaposlenost je u padu otkada je prije dvije godine vlast preuzela lijeva koalicija, sačinjena od socijalista, komunista, zelenih i građanskog pokreta. Međunarodne organizacije, poput Međunarodnog monetarnog fonda, ispravile su naviše prognozu rasta za 2000., na točno tri posto, inflacija
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
28. IX. 1999.
Jospin između Marxa i tržišta
"Kada bi Oskar Lafontaine još imao glavnu riječ u privrednoj i
financijskoj politici, njemačka bi privreda možda bila u
podjednako dobru stanju kao i francuska - tako bar sugerira bivši
ministar, koji u svom aktualnom općem obračunu hvali politiku
susjedne zemlje i ističe je kao uzor. Po Lafontaineu, francuska
politika povezuje 'nužnu spremnost na reforme s opreznim,
ekonomski promišljenim potezima - među ostalim i na području
konsolidacije državnih financija'.
Pogled na našega zapadnog susjeda možda će uistinu začuditi pokojeg
suvremenog i privredno-liberalnog njemačkog socijaldemokrata:
naime, u Parizu vlada lijeva vlada koja je jako udaljena od
liberalnih manifesta a la Schroeder/Blair i unatoč tome postiže
privredne uspjehe. Nezaposlenost je u padu otkada je prije dvije
godine vlast preuzela lijeva koalicija, sačinjena od socijalista,
komunista, zelenih i građanskog pokreta. Međunarodne
organizacije, poput Međunarodnog monetarnog fonda, ispravile su
naviše prognozu rasta za 2000., na točno tri posto, inflacija
zapravo više ne postoji, a strana ulaganja u zemlju dosegnula su
dosada nepoznate razmjere.
Je li francuska ljevica pronašla dugo traženi treći put između
liberalizma, podređenog jedino snagama tržišta, i
kolektivističkih sustava? Ne, Pariz se za početak - doduše,
začuđujuće pragmatično - prilagodio na svim područjima praksi
drugih zemalja. Od lipnja 1997. pokrenut je proces privatizacije
tako velikog broja državnih poduzeća kao ni pod kojom od brojnih
prijašnjih vlada. Osim toga, sve dok odgovornost za novčanu
politiku nije preuzela Europska središnja banka, premijer Lionel
Jospin začudio je mnoge svojom novčanom politikom, strogo
orijentiranom na stabilnost. Napokon, francuska vlada aktivno
promiče osnivanje novih inovativnih poduzeća u sektorima rasta,
izbjegavajući - suprotno svim iskustvima - izravan utjecaj na
velike bitke privatnih poduzeća za međusobno preuzimanje u sferi
bankarstva i petrokemije.
Sve to toliko sliči politici drugih zemalja da ne može pružiti
dovoljno gradiva za objašnjenje uspjeha. Pripomogla je i dobra
privredna konjunktura u zemlji koja manje od Njemačke ovisi o
azijskim i istočnoeuropskim tržištima. Jospin je iskoristio
dinamiku uvriježenih tržišta francuske privrede, ojačao kupovnu
moć sloja čiji su prihodi niski i proglasio prioritetom otvaranje
novih radnih mjesta. Tome je dodao i sporne državne mjere za
pronalaženje zaposlenja i program za integraciju socijalno
deklasiranih slojeva, kao i program za zapošljavanje mladih i
državni propis o skraćenju radog vremena. Koliko god te mjere
izazivale pomake na tržištu rada i opteretile blagajne poduzeća i
države - postigle su ciljani kratkoročni psihološki učinak. Nakon
godina pada Francuzi pokazuju vjeru u budućnost i troše kao što već
dugo nisu trošili. Stanovništvo ima osjećaj da vlada vodi računa o
njegovim brigama. Jospin izvlači iz tog osjećaja korist u obliku
najboljih rezultata u anketama.
No, Francuzi su hiroviti u razdiobi svoje naklonosti a Jospin, koji
se po svemu sudeći nakon 2002. namjerava kandidirati za
predsjedničku dužnost, mora biti oprezan. Njegove mjere donijele
su, doduše, uspjeh na kratki rok, ali Francuska se na srednji i
dulji rok također suočava s velikim izazovima. Sve viša starosna
dob stanovništva uvjetuje potrebu za reformama sustava privatnog i
državnog mirovinskog osiguranja, na kojima se nasukao već njegov
prethodnik Alain Juppe, a Jospin ih je odgodio baš kao i reformu
sustava socijalnog osiguranja. Šef središnje banke Jean-Claude
Trichet i mnogi drugi stručnjaci za proračun kritiziraju
nedovoljno smanjenje za europske prilike jako visokog proračunskog
deficita - što je zapravo trebalo biti učinjeno u fazi povoljne
konjunkture. Čak je i ministar gospodarstva i financija Dominique
Strauss-Kahn zabrinut zbog postojanog zadržavanja tereta poreznih
obveza i izdvajanja Francuza na samom europskom vrhu. Znatno
smanjenje poreza na prihod, koje Strauss-Kahn priželjkuje - kao
'signal prosječnom zaposleniku' - također je odgođeno.
Jospin ne može ispuniti sve želje. Povremeno nalikuje na akrobatu
koji mora balansirati između zahtjeva vlastite stranke i komunista
za pojačanim intervencijama države, s jedne, i politike koja će
stabilnim financijama otvarati manevarski prostor i pružiti
poduzećima optimalne uvjete za ekspanziju na svjetskim tržištima,
s druge strane.
Ni čelnik francuske vlade neće moći zaobići bolne poteze. Uspjeh
njegova modela, koji Lafontaine toliko hvali, ne ovisi samo o
dugotrajnom psihološki stimulativnom učinku njegove politike -
naime, važnu ulogu imat će i konjunktura na međunarodnoj razini. U
slučaju pada visokih stopa rasta sukobit će se težnja smanjenju
zaduženja, predviđena stabilizacijskim sporazumom, s jedne i
težnja smanjenju poreza i djelatna politika zapošljavanja s druge
strane", smatra Gerhard Blaeske.