AT-E-ORGANIZACIJA-POLITIKA-Organizacije/savezi-Politika-Diplomacija AU 20.X. PR: EU BESMISLEN BEZ ŠIRENJA AUSTRIJADIE PRESSE20. X. 1999.Patuljci, pozor!"Rasprava o proširenju EU oduvijek je nastojala izliječiti boljku koja bi se
jednog dana mogla pokazati kobnom: riječ je o eklatantnom nedostatku realizma. Umjesto toga, rasprava se odvija negdje u zemlji snova, u kojoj suprotstavljeni patuljci marljivo straše građane EU. Jedni upozoravaju na moguću 'poplavu stranaca' u EU, predviđajući svršetak zapadne civilizacije, a drugi sanjaju o Europskoj uniji koja bi mogla obuhvatiti 18, 20, 25, 30 ili - po riječima austrijskog ministra Wolfganga Schuessela - čak 37 ili 40 članica. Stoga građanin, kojemu bi svi političari u EU tako željeli biti bliski, reagira na temu proširenja u skladu s očekivanjima: prestrašeno, nesigurno i sve negativnije. Kad je već kod toga, taj isti građanin prenosi odmah opisane osjećaje na sve što ima veze s EU. Stoga bi ping-pong rasprava o proširenju trebala biti što prije zamijenjena razboritom suočavanjem dva pouzdana uporišta. Da, proširenje je nužno: Europa ne smije dopustiti novi Željezni zastor i mora toliko stabilizirati svoje susjede da stvori mogućnost za liječenje kriznih žarišta i ratova; nadalje, Europa mora
AUSTRIJA
DIE PRESSE
20. X. 1999.
Patuljci, pozor!
"Rasprava o proširenju EU oduvijek je nastojala izliječiti boljku
koja bi se jednog dana mogla pokazati kobnom: riječ je o eklatantnom
nedostatku realizma. Umjesto toga, rasprava se odvija negdje u
zemlji snova, u kojoj suprotstavljeni patuljci marljivo straše
građane EU. Jedni upozoravaju na moguću 'poplavu stranaca' u EU,
predviđajući svršetak zapadne civilizacije, a drugi sanjaju o
Europskoj uniji koja bi mogla obuhvatiti 18, 20, 25, 30 ili - po
riječima austrijskog ministra Wolfganga Schuessela - čak 37 ili 40
članica. Stoga građanin, kojemu bi svi političari u EU tako željeli
biti bliski, reagira na temu proširenja u skladu s očekivanjima:
prestrašeno, nesigurno i sve negativnije. Kad je već kod toga, taj
isti građanin prenosi odmah opisane osjećaje na sve što ima veze s
EU. Stoga bi ping-pong rasprava o proširenju trebala biti što prije
zamijenjena razboritom suočavanjem dva pouzdana uporišta. Da,
proširenje je nužno: Europa ne smije dopustiti novi Željezni zastor
i mora toliko stabilizirati svoje susjede da stvori mogućnost za
liječenje kriznih žarišta i ratova; nadalje, Europa mora
iskoristiti gospodarske prilike koje nude nova tržišta. Ne, Europa
ne treba prenagljeno proširenje koje će obuhvatiti prevelik broj
članica u prekratkom vremenskom razdoblju i pretjerano opteretiti
kandidate i članice EU. Tko zahtijeva tako nešto - bilo iz pogrešno
protumačene nužnosti za suprotstavljanjem pod svaku cijenu
populističkim huškačima glede proširenja u vlastitoj zemlji - neće
nimalo pomoći samom projektu. Osim toga, poduprijet će teoriju
urote po kojoj prividno najžešći zagovornici nerealnim zahtjevima
zapravo žele izazvati propast projekta.
Naime, zalog u procesu proširenja daleko je veći od puke buduće
veličine EU. Poput eura, i tema proširenja postala je
egzistencijalnim pitanjem europske zajednice. Upravo zato što EU u
svojim velikim projektima uvijek slijedi strategiju visokog
rizika, povezujući svoj opstanak s njihovim uspjehom, svatko tko se
poigrava proširenjem, igra zapravo jako opasnu igru.
Niz važnih reforma ovisi o proširenju i eksplicitno je opravdan tim
procesom. Odgovarajući primjer za potvrdu te teze su institucije
EU, koje bi 2000. na međuvladinoj konferenciji trebale biti
prevladane. Ta reforma kasni i zapravo će biti dovoljna tek za EU
koju čini 15 članica. Bruxelles i metropole članica dobro to znaju.
No, svijest sama po sebi nije dovoljna - kao što se pokazalo i u
slučaju posljednje reforme Sporazuma o EU u Amsterdamu, gdje su
šefovi institucija u pitanju institucija u kasnim satima
iznervirani odustali. Duboke razlike u stavovima prouzročilo je u
prvom redu pravo na veto, bez čijeg drastičnog ograničenja proširen
EU gotovo više neće ni moći donositi odluke.
U Amsterdamu je ipak postignuta suglasnost oko reformiranja
institucija prije pristupa prvih novih članica. Time je proširenje
postalo poticajem koji je EU uvijek potreban kako bi dovela kuću u
red.
No, taj proces ne donosi korist samo institucijama - ni Zajednička
vanjska i sigurnosna politika ni stvaranje 'prostora slobode,
sigurnosti i zakona' nemaju baš puno smisla izvan konteksta procesa
proširenja. Razmotrimo li te političke projekte izvan perspektive
postupnog proširenja, uistinu nećemo vidjeti ništa drugo do
europsku tvrđavu, koja blagostanje svojih građana mora svim
sredstvima braniti od neprijateljskoga vanjskog svijeta - i u toj
se aktivnosti iscrpljuje", napominje na kraju komentara Doris
Kraus.