E-ORGANIZACIJA-POLITIKA-DIPLOMACIJA-Organizacije/savezi-Politika-Diplomacija NJ 20. X. SZ: EU-GRANICE NJEZINA RASTA NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG20. X. 1999.Granice rasta"Novi predsjedatelj Povjerenstva EU Romano Prodi ubrzava tempo.
Skupina stručnjaka, koja je osnovana na njegovu inicijativu i obuhvatila je i bivšega njemačkog predsjednika Richarda von Weizsaeckera, već je predstavila izvješće o sustavnoj reformi EU i članice ga sada brižno proučavaju.Glavna preporuka stručnjaka: EU mora osuvremeniti svoje institucije i proceduru usklađivanja stajališta do g. 2000. Samo se na taj način europska zajednica može osposobiti za planirano proširenje na istok. Tom se zahtjevu vjerojatno nijedna vlada neće otvoreno suprotstaviti jer je primanje novih članica već dugo dogovorena stvar. No, nekoliko mjeseci nakon stupanja na snagu Amsterdamskoga sporazuma o EU - 1. svibnja ove godine - postavlja se temeljno pitanje koliko bi daleko reforma trebala ići. Može li se europska zajednica zadovoljiti tek s laćanjem detalja, neriješenih u Amsterdamu? Ili bi Europska unija sada trebala iskoristiti priliku i odmah izraditi pravi europski ustav?U svakom slučaju, europska zajednica uputila se s planiranom
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
20. X. 1999.
Granice rasta
"Novi predsjedatelj Povjerenstva EU Romano Prodi ubrzava tempo.
Skupina stručnjaka, koja je osnovana na njegovu inicijativu i
obuhvatila je i bivšega njemačkog predsjednika Richarda von
Weizsaeckera, već je predstavila izvješće o sustavnoj reformi EU i
članice ga sada brižno proučavaju.
Glavna preporuka stručnjaka: EU mora osuvremeniti svoje
institucije i proceduru usklađivanja stajališta do g. 2000. Samo se
na taj način europska zajednica može osposobiti za planirano
proširenje na istok. Tom se zahtjevu vjerojatno nijedna vlada neće
otvoreno suprotstaviti jer je primanje novih članica već dugo
dogovorena stvar. No, nekoliko mjeseci nakon stupanja na snagu
Amsterdamskoga sporazuma o EU - 1. svibnja ove godine - postavlja se
temeljno pitanje koliko bi daleko reforma trebala ići. Može li se
europska zajednica zadovoljiti tek s laćanjem detalja, neriješenih
u Amsterdamu? Ili bi Europska unija sada trebala iskoristiti
priliku i odmah izraditi pravi europski ustav?
U svakom slučaju, europska zajednica uputila se s planiranom
strukturnom reformom na rizičan put. Izuzetno ambiciozna reforma
mogla bi pretjerano opteretiti njezine snage. Već je Amsterdamski
sporazum razotkrio granice volje za postizanjem dogovora. Doduše,
članice su smogle snage za prebacivanje brojnih odjela unutarnje i
pravosudne politike u djelokrug zajedničkih institucija a
poboljšani su i mehanizmi za donošenje odluka u sferi vanjske i
sigurnosne politike. No, članice EU istodobno su postigle
suglasnost o složenoj klauzuli o fleksibilnosti, koja omogućuje
svakoj članici da odbija određene korake u procesu proširenja.
Jedinstvo Europske unije, koje su prije 40 godina zamislili
utemeljitelji Europske gospodarske zajednice, sve se više pretvara
u fikciju.
Pitanje je može li europski ustav pridonijeti rješavanju tih
problema. I stručnjaci se mudro suzdržavaju od iznošenja mišljenja
o toj osjetljivoj temi, iako predlažu snažnije raščlanjenje
budućega temeljnog sporazuma EU - primjerice, jedan dio toga
sporazuma trebao bi sadržavati osnovna prava građana a drugi
smjernice i proceduralna pravila za rad institucija, koja mogu biti
brže promijenjena. No, i taj je plan zapravo više predviđen za
dugoročnu perspektivu EU. Članice danas uopće ne pokazuju
zanimanje za tovarenje na vrat EU toga divovskog, novog sporazuma,
oko čijeg bi se sadržaja zajednica godinama morala sporiti.
Osim toga, prijeti i opasnost da mlaka institucionalna reforma
pretvori EU u blokiranog diva. Po aktualnom voznom redu, prvi
kandidati iz istočne i srednje Europe trebali bi biti primljeni u EU
do g. 2003. U europsku zajednicu želi stupiti najmanje 10 država iz
te regije. U Bruxellesu je u početku favorizirana strategija po
kojoj se trebalo pregovarati samo s nekoliko izabranih kandidata
dok su ostali, na neodređeno vrijeme, trebali biti gurnuti u
čekaonicu, ali je pokopana na summitu EU, održanom u finskom gradu
Tampereu. Europska unija ne može zabraviti svoja vrata želi li
siromašnim rođacima na istoku pružiti političku i gospodarsku
perspektivu u Europi.
No, bude li se Povjerenstvo EU sastojalo od više od dosadašnjih 20
povjerenika, svaki prijedlog smjernica ili propisa suočit će se s
prijetnjom propasti. Ministarsko vijeće s 25 ili čak 27 zemalja-
članica, koje bi u važnim područjima moglo donositi odluke samo uz
jednoglasan pristanak svih članica, demontirat će samo sebe u
beskonačnim raspravama. Ta su pitanja zapravo trebala biti
riješena već u Amsterdamu, ali nedostajala je odgovarajuća
politička volja. Sada je EU prisiljen ispraviti propušteno uz veći
vremenski pritisak.
Pritom valja skrenuti pozornost na problem da smanjenje broja
povjerenika nije moguće riješiti bez reforme važnosti glasova u
Vijeću ministara EU. U tom je tijelu EU Njemačka, kao najveća
članica s naviše stanovnika, preslabo zastupljena. Dok SRNJ sa
svojih 81 milijun stanovnika može utjecati na odlučivanje sa samo
10 glasova, samo mala Belgija s 11 milijuna stanovnika raspolaže s
pet glasova. 10 milijuna Grka također ima pravo na pet glasova u
Vijeću ministara EU. Odrekne li se Njemačka ubuduće jednog od svoja
dva povjerenička položaja, taj bi gubitak trebao biti nadoknađen
bar u Vijeću ministara EU radi očuvanja ravnoteže utjecaja u
europskoj zajednici.
Rezime: EU će se morati još teško boriti sam sa sobom kako bi
prihvatio odluku čak i o malim reformskim potezima, nužnim za
proširenje EU na istok. Ubuduće će tijek europskog ujedinjenja biti
još manje pravocrtan nego dosad. Naime, već gospodarski jaz između
starih i novih članica utjecat će na stvaranje novih interesnih
koalicija u EU, koje su, uostalom, već danas prisutne u obliku
skupine Euro-11 (riječ je o sudionicama u Europskoj monetarnoj
uniji, koje koordiniraju svoju gospodarsku politiku). Doduše, ta
fleksibilnost ne smije rezultirati prerastanjem Europske unije u
zajednicu a la carte, u kojoj svatko može po volji birati najbolje",
naglašava na kraju komentara Andreas Oldag.