E-ORGANIZACIJA-POMOĆ-DIPLOMACIJA-Organizacije/savezi-Diplomacija-Strana pomoć-Gospodarstvo/poslovanje/financije NJ 14.X.WELT:PRIJAM U EU NIJE TERAPIJA NJEMAČKADIE WELT14. X. 1999.Novopečena samovoljnost Bruxellesa"Politika je preuzela
zapovjedništvo. No, kada je riječ o uistinu velikoj politici, to baš i ne mora biti prednost. Europska unija mogla bi se uskoro suočiti s gorkom poukom: quasi-premijer EU Romano Prodi priželjkuje 'političku a ne tehnokratku viziju proširenja EU na istok'. No, u Bruxellesu bi voljeli da u osmišljavanju te vizije sudjeluje i nekoliko prokušanih, strašno trijeznih tehnokrata. Naime, proširenje EU na istok zasigurno je tema uistinu velike politike - ništa manje nego ponovno ujedinjenje našeg kontinenta u 21. stoljeću. No, riječ je istodobno i o poslu - i to o poslu koji počiva na uzajamnosti.Unatoč tome, EU si od jučer dopušta proturječje koje svi nestrpljivi kandidati za pristup jako dobro znaju cijeniti - a u slučaju dvojbe tumačit će ga u svoju korist (i tko će im zbog toga moći zamjeriti): naime, s jedne - tehnokratske - strane bruxelleska središnjica izložit će na ogled svu bijedu, svu zaostalost nekoliko država-kandidata s jugoistoka Europe. S druge pak - političke - strane Bruxelles iz 'nadređenih razloga' oslobađa put za pregovore
NJEMAČKA
DIE WELT
14. X. 1999.
Novopečena samovoljnost Bruxellesa
"Politika je preuzela zapovjedništvo. No, kada je riječ o uistinu
velikoj politici, to baš i ne mora biti prednost. Europska unija
mogla bi se uskoro suočiti s gorkom poukom: quasi-premijer EU
Romano Prodi priželjkuje 'političku a ne tehnokratku viziju
proširenja EU na istok'. No, u Bruxellesu bi voljeli da u
osmišljavanju te vizije sudjeluje i nekoliko prokušanih, strašno
trijeznih tehnokrata. Naime, proširenje EU na istok zasigurno je
tema uistinu velike politike - ništa manje nego ponovno ujedinjenje
našeg kontinenta u 21. stoljeću. No, riječ je istodobno i o poslu - i
to o poslu koji počiva na uzajamnosti.
Unatoč tome, EU si od jučer dopušta proturječje koje svi
nestrpljivi kandidati za pristup jako dobro znaju cijeniti - a u
slučaju dvojbe tumačit će ga u svoju korist (i tko će im zbog toga
moći zamjeriti): naime, s jedne - tehnokratske - strane bruxelleska
središnjica izložit će na ogled svu bijedu, svu zaostalost nekoliko
država-kandidata s jugoistoka Europe. S druge pak - političke -
strane Bruxelles iz 'nadređenih razloga' oslobađa put za pregovore
sa svima koji to žele - bez obzira da li to i mogu. Takav će pristup
postaviti prevelike zahtjeve pred ljude koji danas ionako u gotovo
svim zemljama-članicama većinom zauzimaju negativan stav prema
proširenju. Time se političarima Haiderova tipa u istočnom i
zapadnom dijelu kontinenta olakšava huškanje u njihovoj borbi
protiv 'Europe' per se, motiviranoj ksenofobičnom nacionalnom
taštinom.
Kada bi bar još vrijedila stara bruxelleska odluka od prije 18
mjeseci, koja je branila nuđenje konkretnih pregovora uistinu
zaostalim kandidatima! Naime, mudra strategija tada je opravdano
pretpostavljala sljedeće: svrsishodni pregovori mogući su tek
nakon postizanja određenog stupnja razvoja, koji kandidati prvo
moraju dosegnuti vlastitim snagama - makar i uz bruxellesko
ohrabrenje u obliku velike količine novca. Nakon započinjanja
pregovora moguće je njihovo relativno brzo zaključenje: bez dugih
prijelaznih rokova, bez članstva drugoga reda. Visoka zapreka ne bi
trebao biti samo završetak već i početak pregovora. Time je EU želio
zadržati ulogu političkoga gazde u tom procesu i kreatora vlastite
promjene i proširenja.
Otrježnjujući rezime prvih 18 mjeseci pregovora, koji je svelo samo
Povjerenstvo, potvrđuje da je EU imao znatnih teškoća u razgovorima
već s razmjerno razvijenim zemljama poput Poljske i Češke. Neka -
nakon Kosova ništa više nije kao što je bilo, glasi nova krilatica:
od prosinca ove godine pregovarat će se sa svima, pa i s Rumunjskom i
Bugarskom - upravo u znak zahvalnosti zbog usluga, pruženih tijekom
sukoba na Kosovu. Valja napomenuti da su te dvije zemlje uistinu
zaslužile veliku zahvalnost i obilatu pomoć - a jednog dana i
pristup EU zato što su, naravno, sastavni dio Europe i zato što je
nužna uspostava trajnog mira na Balkanu. No, prijam u EU ne može
biti opća terapija za svaki regionalno-politički nedostatak. EU ne
smije ni zbog samog sebe primiti nijednu zemlju koja bi time
precijenila svoje snage te dakle u početku kao članica ne bi
donijela nikakvu korist EU. Nakon početka pregovora sa svima
Europskoj uniji preostaje tek igra na kartu vremena radi
samozaštite od takvih pristupa. Takva je pak igra nedostojna i neće
funkcionirati: danas se tvrdi da određene zemlje ne mogu zaostati
dok sve druge zemlje već pregovaraju. Sutra će se pak tvrditi da
određene zemlje ne mogu zaostati nakon što su sve ostale već postale
članicama EU.
Novi bruxelleski nacrt za Europu sljedećega stoljeća dovodi
potpuno pod znak pitanja njegova vjerojatno neizbježna primjena na
slučaj Turske: u prvom koraku, u prosincu ove godine, Turska će -
između ostalog i po želji njemačke crveno-zelene vlade - biti
službeno imenovana 'kandidatom za pristup'. No, konkretni
pregovori neće biti pokrenuti u skoroj budućnosti, izgovaraju u
istom dahu u Bruxellesu. Tko se pak odrekne temeljitosti glede
pokretanja pregovora s istočnoeuropskim državama, neće moći biti
cjepidlačan ni u slučaju Turske. Iako toga nisu bili sasvim
svjesni, Povjerenstvo EU i države-članice širom su otvorile svoja
vrata - a bude li ih trebalo zatvoriti, konstatirat će da to više
nije moguće", upozorava Nikolaus Blome.