DE-E-ORGANIZACIJE-DIPLOMACIJA-SIGURNOST-Organizacije/savezi-Diplomacija-Obrana NJ 11.X.SZ:EU/WEU-VAŽNA VOJNA ULOGA? NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG11. X. 1999.Gospodin Gasp sjedi pri telefonu"Javier Solana, koji će od sredine listopada
obavljati dužnost europskog Visokog predstavnika za Zajedničku vanjsku i sigurnosnu politiku (GASP), zacrtao je jako ambiciozne ciljeve. Po uzoru na monetarnu uniju, EU bi ubuduće trebala zajednički planirati i nastupati i u sferi vanjske i sigurnosne politike. Ono što je dosad u EU imalo tek oblik sušičavog torza i bilo je obilježeno neprekidnim svađama, agilni bi Španjolac želio oblikovati u moćan instrument. Cilj nije skroman: gospodarski div EU trebao bi ubuduće igrati važnu ulogu i u globalnoj politici.No, još će proći određeno vrijeme prije nego Europa sazrije u supersilu. Solanina zadaća ni u kom slučaju ne odgovara onoj ministra vanjskih poslova. Amsterdamski sporazum određuje gospodinu GASP-u tek ulogu pomagača u službi predsjedateljstva Vijeća EU. Solana smije koordinirati, formulirati i pripremati. Bivši američki ministar vanjskih poslova Henry Kissinger požalio se jednom prilikom da Europljani još nemaju ni telefonski broj na koji bi ih mogao nazvati u slučaju krize. Sada će slušalicu smjeti
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
11. X. 1999.
Gospodin Gasp sjedi pri telefonu
"Javier Solana, koji će od sredine listopada obavljati dužnost
europskog Visokog predstavnika za Zajedničku vanjsku i sigurnosnu
politiku (GASP), zacrtao je jako ambiciozne ciljeve. Po uzoru na
monetarnu uniju, EU bi ubuduće trebala zajednički planirati i
nastupati i u sferi vanjske i sigurnosne politike. Ono što je dosad
u EU imalo tek oblik sušičavog torza i bilo je obilježeno
neprekidnim svađama, agilni bi Španjolac želio oblikovati u moćan
instrument. Cilj nije skroman: gospodarski div EU trebao bi ubuduće
igrati važnu ulogu i u globalnoj politici.
No, još će proći određeno vrijeme prije nego Europa sazrije u
supersilu. Solanina zadaća ni u kom slučaju ne odgovara onoj
ministra vanjskih poslova. Amsterdamski sporazum određuje
gospodinu GASP-u tek ulogu pomagača u službi predsjedateljstva
Vijeća EU. Solana smije koordinirati, formulirati i pripremati.
Bivši američki ministar vanjskih poslova Henry Kissinger požalio
se jednom prilikom da Europljani još nemaju ni telefonski broj na
koji bi ih mogao nazvati u slučaju krize. Sada će slušalicu smjeti
preuzeti Solana bude li Washington želio znati što se u Bruxellesu
priprema. Doduše, procedure u Ministarskom vijeću EU, vezane uz
usklađivanje zajedničkih stajališta i poteza toliko su složene da
su u praksi gotovo neprimjenjive. To nije puki slučaj. Petnaest
država-članica i dalje se odnosi prema vanjskoj i sigurnosnoj
politici kao prema izvornoj nacionalnoj domeni. Tko deficite
zajedničke vanjske i sigurnosne politike smatra tek problemom
koordinacije, ne želi uvidjeti stvarnu dilemu - različite interese
unutar Europske unije.
S jedne strane, London i Pariz često još djeluju kao velike sile,
iako nedostaju primjerene vojne i gospodarske pretpostavke. S
druge pak strane, ponovno ujedinjena Njemačka na međunarodnoj
pozornici pokazuje veće samopouzdanje, ali se stidljivo skriva iz
EU i NATO-a. Između ta dva bloka stoje manje i privredno manje jake
države Europske unije, koje redom žive u latentnom strahu od
dominacije triju velikih država - Francuske, Velike Britanije i
Njemačke. Solana, koji je prošlog tjedna napustio svoj položaj
glavnog tajnika NATO-a, neće moći razbiti te okove nacionalnih
egoizama i osobina. Spretnim posredovanjem i upotrebom svojih već u
NATO-u dokazanih sposobnosti neumornog pregovaranja i cjenkanja,
Solana može izboriti utjecaj, a time i komadić moći, ali je zajedno
sa svojim malenim stožerom od uskoro 40 do 50 suradnika neprekidno
ovisan o dobroj volji nacionalnih vlada. Osim toga, Solana u
Bruxellesu stupa na još jedno političko minsko polje: i
Povjerenstvo, čije vanjskopolitičke aktivnosti koordinira
britanski povjerenik u EU Chris Patten pratit će Solanine
aktivnosti s nepovjerenjem. Pritom valja napomenuti da to tijelo
EU, za razliku od Solane, ima na raspolaganju dovoljno novca da na
Balkanu ili u drugim kriznim regijama očituje spremnost na akciju.
Na koelnskom sastanku na vrhu EU je usvojio ambicioznu odluku po
kojoj bi do kraja 2000. trebalo stvoriti pretpostavke za
uključivanje Zapadnoeuropske unije (WEU) u EU. Time bi zajednica
europskih država mogla biti osposobljena za vlastite vojne
operacije po uzoru na NATO-ov angažman u Bosni i na Kosovu. Uz svoju
dužnost u EU, Solana bi trebao postati i glavnim tajnikom
obrambenog saveza WEU, osnovanog 1954. No, i dalje je upitno hoće li
EU/WEU ikada igrati važnu ulogu u vojnoj sferi. Neutralne članice
EU poput, primjerice, Austrije i Švedske imaju određene dvojbe
glede tog pitanja. Osim toga, usred neprekidnih kresanja
obrambenih proračuna, Europljanima nedostaje vojni hardware. Rat
na Kosovu dojmljivo je pokazao da zemlje Starog Kontinenta ne mogu
puno postići bez nadmoćne udarne snage Amerikanaca", zaključuje na
kraju komentara Andreas Oldag.