FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

FILOZOFI ŽELE DA MINERVINA SOVA POLETI VEĆ UJUTRO

KONSTANZ, 5. listopada (Hina/dpa) - Minervina sova više ne treba poletati tek u sumrak, njezin let mora početi već ujutro, zatražili su njemački filozofi na svojem kongresu u Konstanzu.
KONSTANZ, 5. listopada (Hina/dpa) - Minervina sova više ne treba poletati tek u sumrak, njezin let mora početi već ujutro, zatražili su njemački filozofi na svojem kongresu u Konstanzu. #L# "Minervina sova počinje svoj let u sumrak," napisao je veliki njemački filozof Georg Wilhelm Friedrich Hegel prije okruglo 180 godina. Time je mislio da filozofi počinju svoj posao tek kada je zbilja dovršila svoj proces oblikovanja i samo naknadno mogu spoznati djelatne snage bitka. Hegelovi nasljednici o tome više ne misle tako. Oko 700 sudionika Njemačkog kongresa za filozofiju što se održava u Konstanzu ne bave se tek prošlošću nego više "Budućnošću znanja". Voditelj susreta Juergen Mittelstrass predložio je čak izmjenu paradigme: "Zašto ne bi praskozorje moglo biti čas filozofije? Praskozorje znanja i novoga vremena." Prije nego što su se sudionici i povukli na rad po skupinama jedan govornik je međutim već upozorio na opasnost prevelikog optimizma. "Umjesto da više znamo mi ubuduće moramo sve više vjerovati," rekao je predsjednik Akademije znanosti Berlin-Brandenburg Dieter Simon. Znanje se, istina, udvostručuje svakih pet godina ali je ono za pojedinca sve manje provjerljivo, rekao je on. Jer, tko je uopće ikad vidio crvena krvna zrnca ili neutrone? Znanstveni napredak, objektivnost, istraživanje istine: svi ovi pojmovi danas su pod sumnjom da su ideološki. "Istina je postala debela i sumnjiva," rekao je Simon. I prečesto se znanje dade iskoristiti gospodarski, vojno ili za reklamu a za gotovo svako pitanje moguće je po deset različitih znanstvenih odgovora. Nikakvo čudo onda da ljudi bježe u sigurnost prednovovjekovne tradicije: horoskop, mitovi i ezoterična proročanstva imaju visoku konjukturu. U znaku "dekonstrukcije" i "neostrukturalizma" dade se i filozofija zaraziti ovim postomodernim trendom. Ipak ostaju i dalje stara pitanja: Što možemo znati? Što trebamo činiti? Opasne dugoročne posljedice žestokog tehnološkog razvitka zadaju filozofiji, posebice etici, teške probleme. Imajući na umu etiku znanosti ali i problem očuvanja znanja štutgartski filozof Christoph Hubig drži da se filozofija mora baviti sljedećim pitanjem: "Koje se znanje mora spasiti u budućnosti jer je nužno za naš identitet i djelovanje?" On drži da bi, na primjer, prekid s atomskim istraživanjem bio neodgovoran jer se protivi očuvanju znanja a buduće generacije će se s radioaktivnošću možda daleko bolje nositi nego današnje. A možda baš i neće. Jer to je upravo i problem duhovnih znanosti da su prognoze jedva moguće. Niti jedan jedini znanstvenik nije 1988. predvidio slom Istočne Njemačke mada su svi ekonomski i politički podaci bili pri ruci, kao što nas to naknadno podučavaju istraživači, kaže Simon. Tako gledajući na stvari Hegel je ipak imao pravo kada je Minervinu sovu puštao letjeti tek u sumrak. (Hina) sl dh

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙