FR-DE-filozofija-Književnost-Oružani sukobi FR-LE MONDE 28.9.SLOTERDIJK FRANCUSKALE MONDE28. IX. 1999.Njemačka: afera Sloterdijk"'Der Spiegel' ne okoliša. Ovoga tjedna, na ovitku njemačkoga časopisa ističe se naslov: 'Genetski plan:
nadčovjek'. Vidi se jak čovjek koji pozdravlja gomilu, rad Arnoa Brekera, kipara III. Reicha. Rasprava već nekoliko dana puni novinske kulturne podlistke koje u Njemačkoj zovu 'feljton'. Prošle je godine, u ovo doba, govor pisca Martina Walsera u prigodi uručenja Nagrade knjižara za mir, nadahnjivao rasprave i otvarao rane koje nisu zarasle. Nije slučajno što je još jednom vraćanje Njemačke prošlosti i sjećanju, u središtu rasprava, žestokih napada i prokletstava.Sve je započelo 17. srpnja u dvorcu Elmau u Gornjoj Bavarskoj u prigodi simpozija posvećenog Heideggeru. Filozof nove škole Peter Sloterdijk drži govor pod naslovom: 'Pravila ljudskog rezervata. Odgovor na Pismo o humanizmu' (pismo koje je Heidegger poslao svom francuskom učeniku Jeanu Beaufretu 1946.). Pred slušateljstvom, u kojemu židovski filozofi i povjesničari nisu jedini koji negoduju, Sloterdijk još jednom najavljuje smrt humanizma. Promijenili su se
FRANCUSKA
LE MONDE
28. IX. 1999.
Njemačka: afera Sloterdijk
"'Der Spiegel' ne okoliša. Ovoga tjedna, na ovitku njemačkoga
časopisa ističe se naslov: 'Genetski plan: nadčovjek'. Vidi se jak
čovjek koji pozdravlja gomilu, rad Arnoa Brekera, kipara III.
Reicha. Rasprava već nekoliko dana puni novinske kulturne
podlistke koje u Njemačkoj zovu 'feljton'. Prošle je godine, u ovo
doba, govor pisca Martina Walsera u prigodi uručenja Nagrade
knjižara za mir, nadahnjivao rasprave i otvarao rane koje nisu
zarasle. Nije slučajno što je još jednom vraćanje Njemačke
prošlosti i sjećanju, u središtu rasprava, žestokih napada i
prokletstava.
Sve je započelo 17. srpnja u dvorcu Elmau u Gornjoj Bavarskoj u
prigodi simpozija posvećenog Heideggeru. Filozof nove škole Peter
Sloterdijk drži govor pod naslovom: 'Pravila ljudskog rezervata.
Odgovor na Pismo o humanizmu' (pismo koje je Heidegger poslao svom
francuskom učeniku Jeanu Beaufretu 1946.). Pred slušateljstvom, u
kojemu židovski filozofi i povjesničari nisu jedini koji negoduju,
Sloterdijk još jednom najavljuje smrt humanizma. Promijenili su se
temelji sadašnjega društva: 'Oni su (...) postliterarni,
postepistolarni i, dakle, posthumanistički', kaže. Navodeći
Nietzschea, Heideggera i Platona, on vidi propast humanizma koji bi
trebao pripitomiti čovjekov životinjski izgled i pita se ne ide li
razvoj prema 'promjeni kvaliteta vrste', 'antropološkoj
tehnologiji, koja uključuje izričito planiranje značajka'; neće li
'čitava ljudska vrsta od fatalizma rođenja prijeći na izbor rođenja
i prenatalnu selekciju.'
Je li to tek pitanje o granicama genetske tehnologije? U razgovoru
za tjednik 'Focus', Peter Sloterdijk obrazlaže: 'Napokon moramo
shvatiti da su ljudi oduvijek 'stvarani' (...) spojem pravila klasa
i kasta, pravila braka i odgoja - doista je riječ o selekciji. U
međuvremenu, razmišlja se o novim mogućnostima poboljšanja. Stoga
sljedećih godina treba okupiti opće vrijednosti znanosti o čovjeku
kako bi se raspravljalo o granicama biotehnologije i pripremi
pravila ponašanja.' Da je riječ samo o tome, nezadovoljstvo
feljtonista bilo bi pretjerano. No, izazova je više, i to
političkih. Napad na humanizam, želju da se slobodno razmišlja o
temama koje se u Njemačkoj, više nego drugdje, čine ako ne
zabranjenima, onda barem kao pitanja o kojima treba vrlo oprezno
raspravljati jer podsjećaju na nacističku eugeniku, tiču se
temelja njemačke sloge. (...)
Pribivamo li 'metafizičkom utemeljenju Berlinske republike?' pita
se 'Frankfurter Allgemeine Zeitung'. Kao što su nečista savjest
prošlih zločina i 'hipermoral koji je ona nametala sadašnjosti bili
obilježje Bonnske republike, tako će Berlinsku republiku
obilježiti kraj tih kompleksa i oslobađanje od trauma nasljeđenih
od otaca. Ona će moći slobodnije disati, neće se morati stalno
ispričavati zbog svoga postojanja, zbog svog ujedinjenja i obrane
svojih interesa. Tako da je jedan njemački dnevnik ovih dana mogao
pisati: 'Schroeder je Walser u politici.' Izvući takav zaključak iz
govora Petera Sloterdijka zacijelo bi značilo krivo tumačiti
tekst. No reakcije njegovih preziratelja pokazuju da se u
Njemačkoj, koja deset godina može raspravljati o tome treba li
podići spomenik židovskim žrtvama nacizma, mišljenje većine ne
napada a da se ne probude, ako ne stari zlodusi, a ono strah koji oni
još izazivaju", na naslovnici lista piše Daniel Vernet.