FR-ID-TP-filozofija-Oružani sukobi-Izbjeglice/prognanici-Ljudska prava-Strana pomoć FR LIBERATION17.9.TIMOR I NIHILIZAM FRANCUSKALIBERATION17. IX. 1999.Timor ili nihilistička logika"Zovu me iz Portugala i kažu da je njihovu
prijatelju, liječniku u Timoru, odrezana glava dok je pomagao izbjeglicama koji su se sklonili na zapadu...Noge me izdaju, svladava me umor, umor kakav vas svladava zbog ponavljanja, ne krvoprolića (napokon, postoje krvnici, oni mogu biti i u velikom broju, mogu gdjekad i pobjeđivati, zatim mogu izgubiti, to je povijesno kretanje... zbog toga ne smijemo posustati, naprotiv, svatko bira svoju stranu, bori se i tako stvari idu naprijed), nego zamornog ponavljanja drugoga prizora koji je još okrutniji i koji obeshrabruje još više jer sudjeluješ u njemu: prizor u kojemu se, pred sveopćim užasom, javno mišljenje buni i moli odgovorne da se umiješaju, a oni mu nude... opći sporazum: da, treba se umiješati, zaustaviti to - u Ruandi, u Bosni, na Kosovu, u Timoru... - samo još malo, zatim se užas dogodi, onda se posreduje, pravda stiže i nadzire utvare ili dovodi u red razvaline. (...)Čini se kao da se prizor ljudske žrtve, masovnog holokausta, morao
FRANCUSKA
LIBERATION
17. IX. 1999.
Timor ili nihilistička logika
"Zovu me iz Portugala i kažu da je njihovu prijatelju, liječniku u
Timoru, odrezana glava dok je pomagao izbjeglicama koji su se
sklonili na zapadu...
Noge me izdaju, svladava me umor, umor kakav vas svladava zbog
ponavljanja, ne krvoprolića (napokon, postoje krvnici, oni mogu
biti i u velikom broju, mogu gdjekad i pobjeđivati, zatim mogu
izgubiti, to je povijesno kretanje... zbog toga ne smijemo
posustati, naprotiv, svatko bira svoju stranu, bori se i tako
stvari idu naprijed), nego zamornog ponavljanja drugoga prizora
koji je još okrutniji i koji obeshrabruje još više jer sudjeluješ u
njemu: prizor u kojemu se, pred sveopćim užasom, javno mišljenje
buni i moli odgovorne da se umiješaju, a oni mu nude... opći
sporazum: da, treba se umiješati, zaustaviti to - u Ruandi, u Bosni,
na Kosovu, u Timoru... - samo još malo, zatim se užas dogodi, onda se
posreduje, pravda stiže i nadzire utvare ili dovodi u red
razvaline. (...)
Čini se kao da se prizor ljudske žrtve, masovnog holokausta, morao
dogoditi, naravno uz opću potresenost (svatko je pogođen, izvan
sebe, čak i ubojice...), a nakon njegova završetka donose se
'ozbiljne mjere'. U krajnjem slučaju, možemo se podsjetiti na
židovski holokaust: poglavari demokratskih država mogli su ga
predvidjeti, zatim barem spriječiti, ali to nije ulazilo u njihove
okvire, njihovu strategiju, njihov plan, pa su pustili neka ide
kako ide, a onda donijeli 'čvrste' mjere kako se to ne bi ponovilo:
no to se opet događa, drugim narodima, i to je uglavnom ista stvar.
No, ako se to događa u takvim razmjerima, znači da je zlo veliko. Zlo
koje se, u načelu, razlikuje od zla koje provode dokazani krvnici.
To zlo ja želim nazvati njegovim imenom: nihilizam. Da vam
obrazložim. Nihilist je onaj tko niječe sve što nije on sam, sve što
prelazi okvire njegova djelovanja i što prijeti toj negaciji. Očito
je da je nihilizam inačica narcizma - pojedinačnog i zajedničkog,
jer 'onaj' može biti i instancija, skupina dužnosnika poduzeća,
naroda ili planeta... Dakle, ako dođe do krize u kojoj je riječ o
životu jednoga čovjeka ili jednoga naroda, instancija raspravlja
samo o onome što ulazi u njezine okvire, što se može izraziti
njezinim jezikom: sve ostalo niječe, prolijevajući, ako treba,
iskrene suze... krokodilske; to nije u njezinu sustavu, to
jednostavno ne postoji. (...)
Koliko je puta ta instancija dopustila pokolje naroda, zajednica
(koje, dakle, imaju bitna obilježja simboličnih živih veza) i nije
se umiješala kako ne bi pokvarila igru; iako je imala stvarne
mogućnosti da posreduje, izjavljuje kako nema 'formalne osnove' da
to učini. Nihilizam se tada očituje u tome da navučeš zastor na
drugog, da se jednostavno udaljiš dok on ne bude uništen, poništen
kao živa snaga, i da se vratiš oblicima problema koji se mogu
uključiti u cjelinu. Taj način da niječeš drugoga, a da se to ne
vidi, zacijelo je glup, jer se to ipak vidi, to upada u oči, taj
kukavičluk kvari okolni zrak i prenosi se na sljedeće naraštaje
poput ljage, ljage koja više drži do onoga što jesi, nego do onoga
što bi mogao biti, više do onoga što imaš, nego do mogućeg bitka
(...)", u rubrici 'Rasprave' piše Daniel Sibony, psihoanalitičar i
profesor matematike na sveučilištu Pariz-VIII.