US-krize-sukobi US-25.IX.-IHT-MULTIETNIČKO RJEŠENJE SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE25. IX. 1999.Svijet ne treba odustati od multietničkoga rješenja"To što se neki ljudi ponovno okreću podjeli, homogenizaciji i
separaciji etničkih skupina, kao lijeku za ono što muči Balkan i razna druga multietnička mjesta, znak je nestrpljenja prerušen u povijesni realizam.Potpora uspostavljanju jedinstvene države, kao što se traži u četiri godine starim Daytonskim sporazumima o Bosni i u mandatu novih mirovnjaka na Kosovu, uočljivo opada. Za loših dana, dok nailazimo na izljeve bosanskih etničkih nepopustljivosti i prijetećih napetosti između etničkih Albanaca i Srba na Kosovu, jedinstvena se država može činiti dugim putem nikamo.Nevolja je u tome što alternativni model budućnosti stare Jugoslavije, model etničke podjele, nudi kratak put nikamo.Problem je kako s točke A, sadašnjega stanja napetosti i nezadovoljstva, doći do točke B, cilja separacije, prividno izbavljujuće, ili koja bi barem ograničila štete. Kako možete uvjeriti onoga tko stanuje u nekoj kući da sa svojom obitelji, traktorom i kozom, napuste svoj dom, koji je stvaran i materijalan,
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
25. IX. 1999.
Svijet ne treba odustati od multietničkoga rješenja
"To što se neki ljudi ponovno okreću podjeli, homogenizaciji i
separaciji etničkih skupina, kao lijeku za ono što muči Balkan i
razna druga multietnička mjesta, znak je nestrpljenja prerušen u
povijesni realizam.
Potpora uspostavljanju jedinstvene države, kao što se traži u
četiri godine starim Daytonskim sporazumima o Bosni i u mandatu
novih mirovnjaka na Kosovu, uočljivo opada. Za loših dana, dok
nailazimo na izljeve bosanskih etničkih nepopustljivosti i
prijetećih napetosti između etničkih Albanaca i Srba na Kosovu,
jedinstvena se država može činiti dugim putem nikamo.
Nevolja je u tome što alternativni model budućnosti stare
Jugoslavije, model etničke podjele, nudi kratak put nikamo.
Problem je kako s točke A, sadašnjega stanja napetosti i
nezadovoljstva, doći do točke B, cilja separacije, prividno
izbavljujuće, ili koja bi barem ograničila štete. Kako možete
uvjeriti onoga tko stanuje u nekoj kući da sa svojom obitelji,
traktorom i kozom, napuste svoj dom, koji je stvaran i materijalan,
radi nečije tuđe kuće, koja je također nastanjena, i koja nije ništa
manje stvarna i materijalna svojim ukućanima? (...)
Život u kući, zajednici, dolini i zemlji po vlastitom izboru: to je
ono za što se općenito ljudi bore, to je ono što se u mnogim
vremenima i mjestima smatralo opravdanim stvarima za koje se
vrijedi boriti.
Nije da i najpragmatičniji među nama nemaju svoje trenutke maštanja
i snova kad zamišljamo brz, djelotvoran i bezbolan premještaj
stanovništava, čarobnu novu podjelu karata koje ostavlja uredno
složene hrpe podijeljenih etniciteta. Malobrojni među nama mogu
lako prihvatiti grubu istinu da bi stvaran rezultat bio
nadomještanje jednog 'etničkog čišćenja' drugim. (...)
Sirovi osjećaji koji su izbili i pojačali se procesom
iskorijenjivanja proizveli su odvajanje ne samo od starog doma i
zajednice nego i od običajnih stega i ljudskih vrijednosti koje
ljudi drže zajedno u mirnim okolnostima. Međutim, jednom kada se
razbije okvir običaja, kao što možemo vidjeti u mnogim
jugoslavenskim prostorima, agresija susjeda protiv susjeda
postaje uobičajena, postiđujuće civilizirane ljude.
Katkad se kaže da je poštivanje različitosti i osjećaj za
heterogenost zajednice neprirodan i umjetan ili barem plitkih
korijena te da je prirodno stanje stvari organiziranje društva na,
pretpostavlja se, dubljim vezama krvi, srodstva i etniciteta. No
svatko od nas, listajući svoje sjećanje, može naći primjere
multietničke povijesne dugovječnosti i širokoga međusobnog
miješanja preko nacionalnih i društvenih crta. (...)
Radi toga ja držim da je obnova međuetničkog konsenzusa u napetim
situacijama teška ali ostvariva. Pogotovo je to tako u okolnostima
gdje vanjska sila može poslužiti kao jamac određenog minimuma
civiliziranosti.
Takva nazočnost potiče ljude da postanu svjesniji opasnosti
bezobzirnog osvajanja vlasti i svjesniji mogućnosti i probitaka
življenja s drugima", piše Stephen S. Rosenfeld.