ID-US-AKCIJE-Vlada-Organizacije/savezi-Ratovi US 13. IX. WP US INTERVENCIJE SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON POST13. IX. 1999.Razlozi za stratešku promišljenost"Clintonovu vladu treba pohvaliti jer nije nepromišljeno poslala američke
mirotvorce da zaustave nasilje u Istočnom Timoru. Možda je naša nesposobnost da na Kosovu i u Bosni potaknemo mir koji bi se sam održavao napokon dovela do toga da vlada shvati ograničenja s kojima se supersila u malim regionalnim krizama suočava. Dok se tragični sukob u Istočnom Timoru nastavlja, Predsjednik ima priliku jasnije odrediti jedinstvenu ulogu Amerike kao jedine svjetske supersile", piše senatorica iz Texasa Kay Bailey Hutchison."Na Balkanu smo vidjeli da Sjedinjene Države bombama mogu navesti mnogo manju zemlju na privremenu pokornost. Stvaranje uvjeta za trajan mir, međutim, druga je stvar. Supersila ima više vjerodostojnosti i djelotvornija je kad održava promišljen odmak od svih regionalnih sukoba - što nije moguće ako našu dobro uvježbanu vojsku upotrebljavamo kao globalnog 'njegovatelja'.Nedavno zaoštravanje odnosa između Pekinga i Tajvana podsjetilo nas je da u svijetu ima područja u kojima jedino Sjedinjene Države
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST
13. IX. 1999.
Razlozi za stratešku promišljenost
"Clintonovu vladu treba pohvaliti jer nije nepromišljeno poslala
američke mirotvorce da zaustave nasilje u Istočnom Timoru. Možda je
naša nesposobnost da na Kosovu i u Bosni potaknemo mir koji bi se sam
održavao napokon dovela do toga da vlada shvati ograničenja s
kojima se supersila u malim regionalnim krizama suočava. Dok se
tragični sukob u Istočnom Timoru nastavlja, Predsjednik ima
priliku jasnije odrediti jedinstvenu ulogu Amerike kao jedine
svjetske supersile", piše senatorica iz Texasa Kay Bailey
Hutchison.
"Na Balkanu smo vidjeli da Sjedinjene Države bombama mogu navesti
mnogo manju zemlju na privremenu pokornost. Stvaranje uvjeta za
trajan mir, međutim, druga je stvar. Supersila ima više
vjerodostojnosti i djelotvornija je kad održava promišljen odmak
od svih regionalnih sukoba - što nije moguće ako našu dobro
uvježbanu vojsku upotrebljavamo kao globalnog 'njegovatelja'.
Nedavno zaoštravanje odnosa između Pekinga i Tajvana podsjetilo
nas je da u svijetu ima područja u kojima jedino Sjedinjene Države
mogu omogućiti stabilnost. Isto vrijedi za korejski poluotok.
Sjedinjene su Države jedina sila kadra da održi mir u takvim
potencijalnim žarištima, no okolnosti tek rijetko zahtijevaju
obvezivanje američkih kopnenih snaga.
Nemojte se zavaravati: američki su strateški interesi potencijalno
ugroženi u Istočnom Timoru. Globalni morski put Molučki tjesnac
daje Indoneziji veću važnost nego uznemirujući događaji unutar
njezinih granica. No nikakav broj američkih mirotvoraca ne može
zaustaviti slom središnje vlade u Jakarti niti joj pomoći da
održava nadzor nad tisućama otoka u indonežanskom arhipelagu. U
isto vrijeme, samo jedna zemlja na svijetu - Sjedinjene Države - ima
volju i vojnu snagu da održi tjesnac otvorenim, bude li to ikad
potrebno.
Što se tiče navodnog zahtjeva indonežanskog predsjednika B. J.
Habibiea za međunarodnim snagama, Australija se čini spremnom
povesti međunarodnu akciju u Istočnom Timoru. Australija je snažna
i sposobna regionalna vojna sila i već je mnogo godina naša vjerna
saveznica u Aziji. Predsjednik Clinton s pravom je u Novom Zelandu
ponudio 'neke stvari koje samo mi možemo omogućiti' uključujući
logističku potporu, informacije i komunikacije.
Takve je strateške mudrosti, međutim, posljednjih godina
nedostajalo. Vidjeli smo kako Sjedinjene Države upadaju u niz
regionalnih kriza - istiskujući mjesne snage koje dijele naše
ciljeve a inače su kadre same djelovati. To je vodilo pogrješnim
strateškim potezima - što je obilježje vanjske politike Clintonove
vlade. Na Kosovu je izravno miješanje u regionalna pitanja oštetilo
naše strateške odnose s Rusijom i Kinom. Još nije izvjesno da su
naši napori na Balkanu bili uspješni, s obzirom na stalni metež u
tom povijesno nemirnom području. Zapravo, mir tek treba uhvatiti
korijene čak i u Bosni, mjestu koje naše borbene snage ophode od
1995.
Postoje također praktična ograničenja našega sudjelovanja u
malenim i regionalnim sukobima. Naše prenapregnute vojne snage
postaju nedostatne za opasne zadaće koje im dodijeljujemo.
Zapravo, naše sudjelovanje u kosovskom sukobu uvelike bi otežalo
reagiranje na sadašnju krizu u Indoneziji, razvije li se ta kriza u
nešto daleko ozbiljnije. Bombardiranje na Balkanu prisililo nas je
da na Mediteran pošaljemo jedini nosač aviona trajno određen za
područje Pacifika.
Takva nagla razmještanja snaga donijela su tempo operacija koji
umanjuje našu vojnu pripravnost, dok osposobljeni kadrovi u
gomilama napuštaju službu. Ne iznenađuje da je prošle godine samo
jedan od 10 mornaričkih avijatičara prihvatio stimulirajuće
premije za ostanak u službi.
Da riješi problem nedostatka pripravnosti, Kongres je omogućio
povišice vojne plaće i rutinski povisio zahtjeve za godišnji
obrambeni proračun. U isto vrijeme, prijedlog obrambenog proračuna
za fiskalnu godinu 2000. sadrži odredbu čiji sam autor ja, a koja
vladu poziva da ispita možemo li smanjiti svoje globalne obveze u
onim regijama gdje je misija očito završila ili zahtijeva manje
vojnika. To je razuman put želimo li održati našu sposobnost da
djelujemo u onim slučajevima koji zahtijevaju odgovor jedine
svjetske supersile.
Možda je Indonezija najbolji primjer razlike između onog što kao
supersila možemo ponuditi i onog što bismo trebali ponuditi, kao
potporu, našim regionalnim saveznicama. Ako Predsjednik može
napraviti tu razliku na Summitu za gospodarsku suradnju u Aziji i na
Pacifiku, on će isijavati svjetlo na putu američke vanjske
politike, dok svijet vodimo u sljedeće stoljeće. Ako ne, naš će put
biti neizvjestan a cijena će na kraju biti visoka."