S-REFORME-Strana pomoć-Organizacije/savezi-Diplomacija US 20. IX.IHT UN IZGRADNJA NACIJE SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE20. IX. 1999.UN-u su potrebne reforme"Dok se provode pokušaji da se zajamči neovisnost Istočnoga
Timora, autonomija na Kosovu i održiv mir u Bosni, mnogi su izrazili svoje razočaranje sporim razmještanjem UN-ova osoblja i mirotvoraca, i dvoličnošću o pitanju granica institucijske moći i ovlasti. No stvarno je pitanje je li UN dorastao novom izazovu tih sukoba u razdoblju poslije hladnog rata - izazovu izgradnje novih nacija", pišu Robert DeVecchi i Arthur C. Helton, članovi Vijeća za odnose s inozemstvom."Ozbiljni problemi nisu nepoznati UN-u. Više od 22 godine nas dvojica - jedan kao predsjednik Međunarodnoga povjerenstva za spas i drugi kao međunarodni odvjetnik - često smo se divili UN-ovoj reakciji u ratovima i humanitarnim katastrofama u svijetu, od Kambodže do Dilija.Želi li se svijet boriti protiv takvih strahota i slijediti pedesetogodišnji cilj univerzalnih ljudskih prava, a u taj cilj nas dvojica snažno vjerujemo, pojedinačne države moraju uložiti svoju vjeru i financijsku potporu u organizaciju koja će istisnuti
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
20. IX. 1999.
UN-u su potrebne reforme
"Dok se provode pokušaji da se zajamči neovisnost Istočnoga Timora,
autonomija na Kosovu i održiv mir u Bosni, mnogi su izrazili svoje
razočaranje sporim razmještanjem UN-ova osoblja i mirotvoraca, i
dvoličnošću o pitanju granica institucijske moći i ovlasti. No
stvarno je pitanje je li UN dorastao novom izazovu tih sukoba u
razdoblju poslije hladnog rata - izazovu izgradnje novih nacija",
pišu Robert DeVecchi i Arthur C. Helton, članovi Vijeća za odnose s
inozemstvom.
"Ozbiljni problemi nisu nepoznati UN-u. Više od 22 godine nas
dvojica - jedan kao predsjednik Međunarodnoga povjerenstva za spas
i drugi kao međunarodni odvjetnik - često smo se divili UN-ovoj
reakciji u ratovima i humanitarnim katastrofama u svijetu, od
Kambodže do Dilija.
Želi li se svijet boriti protiv takvih strahota i slijediti
pedesetogodišnji cilj univerzalnih ljudskih prava, a u taj cilj nas
dvojica snažno vjerujemo, pojedinačne države moraju uložiti svoju
vjeru i financijsku potporu u organizaciju koja će istisnuti
njihovo strateško koristoljublje.
Protivnici UN-a, koji dugo tvrde da on ne bi smio djelovati kao
svjetska vlada, prigovarat će. No, iako nije savršen, UN je jedini
globalni mehanizam djelotvorne suradnje u okolnostima u kojima su
države nespremne ili neprikladne da samostalno djeluju.
Danas se od UN-a očekuje mnogo više nego da jednostavno predstavlja
odbojnik između bivših protivnika. Nova je misija najčešće
promicati dužnosti država. Ako je budućnost UN-a da bude graditelj
novih država ili organizacija zadužena za popravljanje neuspjelih,
potrebno mu je osigurati bolja oruđa za rad.
Zasad su ozbiljan problem birokratski nedostaci UN-ova sustava i
nedostatak političke i financijske predanosti zemalja članica.
Sjedinjene Države više ne bi smjele odugovlačiti s isplatom 1,3
milijarde dolara pristojba koje duguju.
Prije kraja hladnoga rata, mirovne operacije odnosile su se
prvenstveno na sukobe između država. Posljednjih godina, te su se
operacije morale baviti sukobima unutar država. Ti novi oblici
unutarnjeg sukoba ističu neprikladnost tradicionalnih metoda
mirotvorstva i izazov pred kojim se međunarodna zajednica nalazi -
da stvori nove i djelotvornije metode uspostave trajne
stabilnosti.
Kao odgovor na te nove političke činjenice, mirotvorstvo ubrzano
raste po veličini i dosegu. Prije 1988. imali smo 13 UN-ovih
mirovnih operacija, poslije 1988. bilo ih je 36. Zajedno s novom UN-
ovom misijom u Istočnom Timoru, sada ih ima 17.
U siječnju 1988. razmješteno je bilo oko 11.000 mirotvoraca.
Početkom devedesetih ta je brojka iznosila 80.000, s godišnjim
troškovima u iznosu od više od 3 milijarde dolara.
Obrazac tradicionalnih mirovnih operacija pružile su UN-ove snage
osnovane 1956. za ublažavanje posljedica Sueske krize. Taj je
obrazac zahtijevao pristanak sukobljenih strana i bio je
namijenjen rješavanju razmirica između država. (...)
Od kraja osamdesetih, međutim, mirovne operacije poprimile su
političke, društvene i gospodarske sastavnice koje zahtijevaju
stručnjake za pružanje pomoći i civilne stručnjake. One su
oblikovane ne samo za nadgledanje provedbe sveobuhvatnih mirovnih
dogovora već i za uvođenje trajnih demokratskih političkih
sustava.
Iako razoružanje, razvojačenje i nadgledanje prestanka vatre
ostaju važne sastojnice, operacije sada moraju uključivati
promicanje političke pomirbe, obnovu i izgradnju civilnog
društva.
Nedavni mirovni pokušaji, poput onih na Kosovu i u Bosni, uključuju
pružanje masovne humanitarne pomoći, nadgledanje poštivanja
ljudskih prava, uvježbavanje policije, uspostavu sudskog sustava,
provođenje izbora i nadgledanje povratka izbjeglica.
Te nove dužnosti potakle su raspravu o reformi UN-a, ali su donijele
samo skromne birokratske promjene.
Od 1992., nakon krize kurdskih izbjeglica iz Iraka, UN pokušava
poboljšati svoju sposobnost reagiranja na humanitarne krize. Prvi
potez UN-a bio je stvoriti Odjel za humanitarne poslove unutar
Tajništva, s ciljem koordiniranja alokacije dužnosti između
različitih UN-ovih agencija.
Taj je pokušaj napušten pet godina kasnije kad je uloga odjela
smanjena na savjetodavnu. Pod nazivom UN-ov Ured za koordinaciju
humanitarnih poslova, sada njime upravlja jedan od najuglednijih
viših dužnosnika UN-a. No Ured nije kadar ispuniti nove operativne
dužnosti povezane s izgradnjom nacije.
Danas su naša očekivanja u području međunarodne akcije, kao
odgovora na humanitarne katastrofe, veća. Kosovo i Istočni Timor
samo su najnovije u nizu kriza ovoga desetljeća - u sjevernom Iraku,
Haitiju, Somaliji, Ruandi i Bosni - koje sugeriraju da velika
kršenja ljudskih prava, genocid i tlačenje opravdavaju neki oblik
međunarodne intervencije. Sljedeće će desetljeće najvjerojatnije
donijeti buduće nemire i krizna stanja.
Bez obzira je li opremljen da preuzme tu dužnost, UN se sad bavi
izgradnjom nacije. Naravno, tradicionalno mirotvorstvo ostat će
važan element u tim pokušajima. No vrijeme je za radikalno
promišljanje.
Potrebu za nazočnošću trajnih UN-ovih snaga koje se mogu brzo
razmjestiti slikovito prikazuje kriza u Istočnom Timoru.
Zavlačenje u okupljanju međunarodnih policijskih snaga na Kosovu
otrežnjavajući je podsjetnik na potrebu jamčenja sigurnosti nakon
sukoba.
Iako postoji ekspertiza za uspostavu sudskih sustava i civilnih
uprava, koje su temelji demokratskih zemalja, ona unutar UN-ova
sustava nije dobro koordinirana. Potreban je sveobuhvatni
institucijski okvir da se ta ekspertiza uvede i primijeni. Potrebno
je brzo prevladati ustrojne i birokratske zapreke.
Trenutno se 35 milijuna ljudi nalazi u 22 humanitarne krize u
svijetu. Te situacije uključuju etničke sukobe, kršenja ljudskih
prava, prisilne migracije, političku nestabilnost i nezadovoljene
humanitarne potrebe.
Veličina, trajanje i ritam tih kriza, kao i komplikacije povezane s
reagiranjem na njih, i dalje će biti izazov i problem za međunarodnu
zajednicu.
Da bi UN nastavio igrati prijeko potrebnu ulogu, što od njega
očekujemo, on mora provesti osnovne reforme i dobiti snažniju
predanost svojih zemalja članica."