IT-intervencija-krize IT-23.9.STAMPA UN-DRŽAVE I POJEDINCI ITALIJALA STAMPA23. IX. 1999.UN, države, pojedinci"Svake godine, polovicom rujna čelnici 180 zemalja dolaze u New York i drže svoj govor na Glavnoj skupštini Ujedinjenih
naroda. Taj pomalo istrošeni ritual ove godine zaslužuje posebnu pozornost. Jer humanitarne intervencije, novi ratovi i njihov legitimitet, dakle sama uloga UN-a, bili su velike teme posljednjih godina, u Ruandi, na Balkanu, u Istočnom Timoru. Popis nasilja i genocida koji se i sada provode u svakom dijelu svijeta podsjeća nas da će ta tema dominirati i u idućem stoljeću. (...) Preformulirati, kao što to traži ministar Dini, načelo nemiješanja u unutarnje poslove država je visok, ambiciozan i težak cilj. Jer istina je da povelja UN-a potvrđuje poštivanje ljudskih prava, no isto tako je istina da je UN svojedobno zamišljen i stvoren kako bi branio integritete država, dok je ono što danas zabrinjava integritet pojedinaca. (...) Sada smo na Balkanu vidjeli da humanitarna intervencija može dovesti do rata protiv suverene države. Na sreću se to nije dogodilo u Timoru (premda je netko upravo na ovim stranicama za time žalio)
ITALIJA
LA STAMPA
23. IX. 1999.
UN, države, pojedinci
"Svake godine, polovicom rujna čelnici 180 zemalja dolaze u New
York i drže svoj govor na Glavnoj skupštini Ujedinjenih naroda. Taj
pomalo istrošeni ritual ove godine zaslužuje posebnu pozornost.
Jer humanitarne intervencije, novi ratovi i njihov legitimitet,
dakle sama uloga UN-a, bili su velike teme posljednjih godina, u
Ruandi, na Balkanu, u Istočnom Timoru. Popis nasilja i genocida
koji se i sada provode u svakom dijelu svijeta podsjeća nas da će ta
tema dominirati i u idućem stoljeću. (...) Preformulirati, kao što
to traži ministar Dini, načelo nemiješanja u unutarnje poslove
država je visok, ambiciozan i težak cilj. Jer istina je da povelja
UN-a potvrđuje poštivanje ljudskih prava, no isto tako je istina da
je UN svojedobno zamišljen i stvoren kako bi branio integritete
država, dok je ono što danas zabrinjava integritet pojedinaca.
(...)
Sada smo na Balkanu vidjeli da humanitarna intervencija može
dovesti do rata protiv suverene države. Na sreću se to nije dogodilo
u Timoru (premda je netko upravo na ovim stranicama za time žalio)
jer je Indonezija na kraju pokazala svoju razboritost. No tko će u
budućnosti određivati koja su kršenja takva da opravdavaju oružanu
intervenciju i po kojim parametrima? To ne može biti Vijeće
sigurnosti gdje važnost zapravo ima samo pet zemalja, i koje svi
smatraju po strukturi zastarjelim.
Potom postoji problem operativnih mogućnosti koji je, iako nije
spominjan, svima na umu, i potječe od onoga financijskog. Problem
koji se neće riješiti sve dok Sjedinjene Države, kao prve, ne plate
svoje neisplaćene kvote, koje već dostižu 1,5 milijarde dolara.
Tijelo kojemu najsnažnija i najbogatija zemlja svijeta odbija
platiti svoj dug gubi na vjerodostojnosti. Još bi je više izgubilo
budu li Sjedinjene Države, a rizik postoji, isključene iz
glasovanja u Glavnoj skupštini UN-a zbog neplaćanja dugova. Kada se
s povjerenjem obraćamo UN-u radi svih zala na svijetu, skloni smo to
zaboravljati. Dobro bi bilo da nas netko dođe podsjetiti", piše
Boris Biancheri.