US-ID-MISIJE-Ratovi-Izbori-Vojna industrija-Vlada US 13. IX. IHT FLORA LEWIS SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE13. IX. 1999.I tako mi samo pošaljemo međunarodne snage, s vremena na vrijeme"Bi li trebala postojati
svjetska policija? Mora li to biti UN? Ako ne, tko onda? Bosna, Ruanda, Kosovo i sada Istočni Timor - kako dugo i koliko mrtvih je predugo i previše da bi se čekalo poziv na intervenciju?Ta su pitanja dio nastajuće zamisli o 'međunarodnoj zajednici' i njezinim dužnostima, i ne postoji prihvaćen odgovor. Svaka kriza ostavlja tragove sramote i krivnje, odlučnost da se idući put učini bolje, no pouke nikad nisu jasno primjenjive.UN-ova povelja daje tom svjetskom tijelu pravnu obvezu da nameće mir. No pravila to otežavaju čak i kad se sve glavne sile dogovore, a često nije tako. Veto apsolutno zaustavlja akciju Vijeća sigurnosti.Čak i kad postoji akcija i nema veta, kao što je bilo s UN-ovom intervencijom u Bosni, mandat za uporabu snaga tako je uzak i nerealan da UN-ove snage pretvara u obične taoce koji nisu kadri nametnuti prestanak vatre.Čini se bjelodano da Istočni Timor zaslužuje vanjsku intervenciju.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
13. IX. 1999.
I tako mi samo pošaljemo međunarodne snage, s vremena na vrijeme
"Bi li trebala postojati svjetska policija? Mora li to biti UN? Ako
ne, tko onda? Bosna, Ruanda, Kosovo i sada Istočni Timor - kako dugo
i koliko mrtvih je predugo i previše da bi se čekalo poziv na
intervenciju?
Ta su pitanja dio nastajuće zamisli o 'međunarodnoj zajednici' i
njezinim dužnostima, i ne postoji prihvaćen odgovor. Svaka kriza
ostavlja tragove sramote i krivnje, odlučnost da se idući put učini
bolje, no pouke nikad nisu jasno primjenjive.
UN-ova povelja daje tom svjetskom tijelu pravnu obvezu da nameće
mir. No pravila to otežavaju čak i kad se sve glavne sile dogovore, a
često nije tako. Veto apsolutno zaustavlja akciju Vijeća
sigurnosti.
Čak i kad postoji akcija i nema veta, kao što je bilo s UN-ovom
intervencijom u Bosni, mandat za uporabu snaga tako je uzak i
nerealan da UN-ove snage pretvara u obične taoce koji nisu kadri
nametnuti prestanak vatre.
Čini se bjelodano da Istočni Timor zaslužuje vanjsku intervenciju.
On nije bio dio Indonezije sve do napada indonezijskih vojnika i
pripojenja te bivše portugalske kolonije, nakon što je ona 1975.
proglasila neovisnost. Loš tretman, glad i bolesti ubili su
četvrtinu ili trećinu stanovništva u godinama koje su uslijedile,
izazivajući pokret otpora koji je bio dovoljno nenasilan da donese
dvojici njihovih vođa Nobelove nagrade.
U političkom preokretu i nemiru nakon razorne financijske krize
1997., i s predsjedničkim izborima krajem ove godine, predsjednik
B. J. Habibie ponudio je da riješi razdražujuće pitanje
referendumom o autonomiji, pod nadgledanjem UN-a. Usprkos
upozorenjima o mogućnosti izbijanja nasilja, glasovanje je
proteklo glatko, a gotovo 80% glasača izabralo je neovisnost.
Zatim je izbio pakao. Milicija i vojnici započeli su divljanje,
uništavanje i masovne deportacije. Mjesni izvještaji kažu da su
napadi očito bili planirani i organizirani unaprijed, iako nije
sigurno je li visoko vojno zapovjedništvo u Jakarti naredilo
nasilje ili je izgubilo nadzor.
Sad indonezijska vlada poziva vojnu pomoć. Međunarodne snage pod
australskim vodstvom, nekih 6.000 vojnika, možda će ući u područje
da bi nametnule mir. Postojala je velika nevoljkost da se upadne uz
protivljenje Jakarte. (...)
Iako bi gospodarske sankcije bez sumnje stavile pritisak na vladu,
glavne bi žrtve bili ljudi koji već toliko trpe zbog financijskog
sloma. Ovo je očito slučaj koji zahtijeva održavanje reda, ne
gospodarski pritisak, i mora se djelovati brzo. Iako Sjedinjene
Države mogu pridonijeti, dobro je da ovaj put Australija preuzima
vodstvo, a vojnici će vjerojatno stići iz Novog Zelanda, Kanade,
Malezije i Tajlanda.
Ohrabrujuće je vidjeti da na kanadsku i australsku inicijativu UN
reagira bez previše kolebanja. Postoji želja da se ne ponovi
previše pogrješaka iz prošlosti. (...) Svaki slučaj izaziva
pitanja. Ako Kosovo, zašto ne Istočni Timor? Ako Istočni Timor,
zašto ne Sierra Leone? Ako Sierra Leone, zašto ne Sudan? To neće
ići. Jednostavno, ne živimo u tako dobro organiziranom svijetu u
kojem se poštuje zakon da bi mogli očekivati da neki autoritet
(koji?) reagira na sva zlodjela.
UN nema stalnih policijskih snaga, i one mu neće biti dodijeljene.
Čak i kad bi bile, odluke o tome kad i gdje ih uporabiti potpadale bi
pod sadašnja pravila Vijeća sigurnosti.
Tako ne postoji druga mogućnost osim da se odluke donose slučaj po
slučaj, uz postupno proširivanje presedana, jačanje utjecaja
argumenata protiv ubojitih odgoda, javno prihvaćanje obveze prema
ljudima koji tako nepravedno pate, čak i ako su veoma udaljeni.
Odgovor na postavljena pitanja jest da moramo učiniti sve što
možemo, žaliti kad ne možemo učiniti više, i nadati se da sa svakom
intervencijom sužavamo granice modernog barbarizma", zaključuje
Flora Lewis.